Poruba se dočká moderní tramvajové tratě
Koleje a tramvajové zastávky na ulici Opavská v Ostravě-Porubě projdou modernizací. A to v úseku mezi křižovatkami s ul. 17. listopadu a ul. Martinovskou. Změna konstrukce z klasického kolejového roštu na systém pevné jízdní dráhy zajistí nižší hluk a vibrace.
V Porubě vznikne nejdelší úsek nejmodernější tramvajové tratě v Ostravě. Rekonstrukcí projde 1 626 metrů tratě, kterou Dopravní podnik Ostrava zatravní. Jedná se o obdobný koncept, který cestující znají už z ulice Výškovické
Daniel Morys, generální ředitel DPO: “Od 1. července do posledního dne v srpnu by měla být podle plánu realizovaná tato významná stavba, která přinese výraznou modernizaci. Tato trať bude tišší, rychlejší, zelenější, protože zde bude použita technologie pevné jízdní dráhy.”
Rekonstrukcí projdou i tři zastávky, a to Telekomunikační škola, Poruba vozovna a Rektorát VŠB-TUO.
Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: “Budou v jednotném stylu, budou bezbariérové, hlavně najdou tam veškeré informace o dopravě elektronické. Měly by být hlavně bezpečné, nemělo by tam na lidi moc pršet.”
Dušan Chovanec, generální ředitel, TSS GRADE a.s.: “Nejsložitější na této stavbě bude v podstatě všechno sladit technologicky tak, aby nám práce navazovaly na sebe, protože je to opravdu velmi krátký čas. Dva měsíce.”
Po celou dobu rekonstrukce, tedy po celé prázdniny budou místo tramvají jezdit náhradní autobusy.
A to od zastávky Třebovická po Vřesinskou a zpět. Omezena bude i silniční doprava. Podrobnosti najdete na .
---
Čechům se stále vyplatí tankovat v Polsku
Češi, kteří tankují pohonné hmoty v Polsku, potvrzují, že se to stále cenově vyplatí. Ceny pohonných hmot se totiž zvyšují na obou stranách hranice. Polské ceny jsou však o 4 až 5 korun nižší.
Polské čerpací stanice v blízkosti státní hranice jsou stále hojně využívané českými motoristy. Natankovat v Polsku se vyplatí nejen lidem, kteří bydlí poblíž hranice, ale i těm z větší vzdálenosti, pokud tankování spojí s nákupem jiného levnějšího zboží.
Ceny pohonných hmot se postupně zvyšují i v Polsku, stejně jako u českých čerpacích stanic. Rozdíl v ceně se však stále pohybuje okolo 4 až 5 korun za litr. Mnoha motoristům z pohraničí se proto vyplatí tankovat u polských čerpadel.
Podle velikosti objemu palivové nádrže se u osobních automobilů může úspora pohybovat od 200 do 500 korun.
Anketa: “43 koruny stojí litr, teď hlásili v rádiu, že u nás je přes 47. Vyplatí se mi to, protože já to mám 20 kilometrů přesně. Společně s tankováním si ve vedlejším Kauflandu nakoupím.”
Anketa: “Jsme tady z Českého Těšína, máme to zhruba 2 kilometry. Když jedeme nakoupit, tak se stavíme i pro pohonné hmoty. Pořád to vychází o nějaké 4 korunky na litru oproti Českému Těšínu.”
Anketa: “My jsme kupovali plnou nádrž, tedy 36 litrů s tím, že cena za litr je 41 korun. Oproti česku se to určitě vyplatí, protože 48 korun za litr. Spojili jsme to s tím, že jsme jeli do nemocnice v Třinci.”
Stále platí, že lidé mohou vedle nádrže natankovat ještě maximálně 20 litrů do kanystru. Půlroční snížení daně na pohonné hmoty by mělo v Polsku trvat minimálně ještě červenci.
---
Zprávy krátké, 24. 6. 2022, 3
Pravidelné vlaky Českých drah na úzkololejné trati z Třemešné do Osoblahy na Bruntálsku od minulého týdne nejezdí. Podle jejich mluvčího se včas nepodařilo dokončit opravu lokomotivy a druhá na pravidelnou obnovu. Přerušení provozu bude nejspíš trvat několik měsíců, dopravu zajišťují autobusy.
Pavel Schreier, ředitel Slezské zemské dráhy, o.p.s.: “Vlaky Českých drah nejezdí, k čemuž došlo v tu nejhorší možnou dobu na začátku letní sezóny, to nás velice mrzí. Návštěvníci se na Osoblažce mohou svézt alespoň parními vlaky, které jezdí podle jízdního řádu beze změny o všech víkendech po celé léto.”
---
Rekonstrukce Oblouku se chýlí ke konci
Rekonstrukce bytového domu Oblouk se chýlí ke konci. Práce momentálně probíhají nejen na samotném domě, ale také v prostoru před ním, který prochází revitalizací. Po ukončení všech prací se Oblouk opět stane reprezentativní vstupní branou do Poruby.
Bytový dům Oblouk je kulturní památka. Veškeré práce tak probíhají pod dohledem památkářů. O to byla celá rekonstrukce složitější.
Lucie Baránková Vilamová (ANO), starostka MOb Ostrava-Poruba: “Navíc je to starý dům, který se komplexně stavil v 50. letech, takže to odkrývalo postupně celou řadu různých problémů. Například ve sklepích a podobně, o kterých jsme dopředu ani neměli informace, že tam jsou. Takže potrápilo nás to tak, jak starý dům vždycky lidi potrápí.”
Rekonstrukcí prochází nejen střecha, ale dělají se také nové omítky včetně štukatérských prací a uvnitř se rekonstruují společné prostory. Zároveň se s příchodem teplého počasí přidaly i práce v předprostoru.
Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Realizují se zde nové chodníky, zeleň a mobiliář, takže občané se tento rok mohou těšit, že tady bude všechno jako nové, krásné a samozřejmě v symbióze s přírodou.
Lucie Baránková Vilamová (ANO), starostka MOb Ostrava-Poruba: “Není to úplně jednoduché, protože se tady koordinuje několik firem. Oblouk jako stavba, jako dům, ta jeho rekonstrukce by měla skončit v polovině prázdnin a poté budeme pokračovat v těch místech, které v tuto chvíli nemůžeme rekonstruovat venku.”
Jde především o výsadbu zeleně. Příští rok pak projde rekonstrukcí i prostor za Obloukem.
---
Zprávy krátké, 24. 6. 2022, 4
Dolní vítkovice, Ostravská ZOO a Landek park - to jsou tři nejnavštěvovanější lokality v Moravskoslezském kraji. Oznámil to krajský úřad a agentura CzechTourism. Ta zaznamenala skokový nárůst návštěvníků na Slezskoostravském hradě. Návštěvnost kraje se začíná blížit číslům před pandemií koronaviru.
---
Ostrava chce pomoci sportovcům po zdražení energií
Ostrava chce pomoci sportovním klubům zvládnout neustále rostoucí ceny energií a proto připravila dotační program, který zmírní dopady zdražování. Připraveny jsou i dotace na společensky odpovědné projekty, které jsou určeny pro děti, seniory nebo handicapované.
Zastupitelé Ostravy schválili finance pro žadatele v rámci dvou nových dotačních programů. První je na podporu společensky odpovědných projektů v oblasti sportu a druhý na zmírnění ekonomických dopadů rostoucích cen energií. V rámci prvního programu bylo přihlášeno celkem 89 projektů.
Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: „Podpora byla zaměřena opravdu na projekty, které mají v kontextu společenské odpovědnosti smysl. A tak se při sportovních aktivitách mohou setkat senioři se svými mladšími příbuznými, děti se budou moci společně hýbat na příměstských táborech."
S nárůstem cen energií stouply sportovním klubům značně náklady a město proto vypsalo druhé kolo dotačního programu. V tom prvním podpořilo 16 žadatelů. Důležitá je tato pomoc zejména pro kluby, které mají svá sportoviště. Například Florbalovému klubu FBC Ostrava vzrostly náklady o milion korun.
Rolf Franke, generální manažer klubu FBC Ostrava: "Ta pomoc je určitě fajn, je to dobrý přístup města a my si toho vážíme, ale bohužel ta cena energií vzrostla natolik, že musíme hledat ještě další zdroje."
Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: „Program je nastaven tak, aby pomohl opravdu těm, u nichž je nárůst cen energií významný, a mohl by pro další činnost organizace být třeba i likvidační. Pro příklad kritéria hodnocení lze uvést navýšení jednotkové ceny energie o více než padesát procent."
Lhůta pro podání žádosti v druhém kole je programem stanovena od 8. do 22. srpna. O žádostech by mělo být rozhodnuto do konce září.
---
V Havířově se konaly mezinárodní závody v dogfrisbee
Když je šťastný pes, je šťastný i jeho páníček. To bylo vidět při dalším ročníku Havířovské vychytávky, což byly závody v dogfrisbee. Tentokrát šlo ale o více. Ty nejlepší páry se mohly nominovat na mistrovství světa.
Na 120 týmů z různých zemí přijelo do Havířova se svými čtyřnohými kamarády na dvoudenní závody v dogfrisbee. Psi museli se svými pány ukázat dovednost ve dvou disciplínách.
Radka Tihelková, organizátorka závodu: "Letos poprvé máme premiéru freestylového závodu, takže v tomto je velká premiéra a navíc je náš závod kvalifikační na letošní MS, které bude historicky poprvé v Evropě, a to v sousedním Polsku.”
Soutěž má jasná pravidla.
Patrik Szocs, rozhodčí: "Většina psů je naučená, že jsou to hody, které letí na 40 metrů. Takže ví, že musí vyběhnout patnáct, dvacet metrů. Následně si přibrzdí, nebo jde z boku a sleduje očima talíř, kde letí, jak se hýbe, aby ho měl šanci chytit.”
Dominika, soutěžící: “My jsme měli dobrý start, chytil hodně disků. Závody jsou fajn, skvělá organizace, všechno je pro závodníky připravené i zázemí."
Martin, závodník: "Hlavně u toho freestylu mě baví, že tam já mohu být svůj. Můžeme ukázat to, co nás baví. Zároveň práce se psem a můžu tam dát něco ze sebe ukázat. Ten svůj styl."
A právě tento závodník je jedním z těch, který se se svým pejskem předvede i na MS v Polsku.
---