Ostrava učí řidiče odstavit auto na okraji města
Ostrava pokračuje ve snaze snížit množství aut v centru města. Buduje proto odstavná parkoviště, odkud už řidiči mohou pohodlně cestovat hromadnou dopravou. Nejlépe funguje Hranečník, kde už zastavuje tolik aut, že parkoviště musí město rozšířit.
Park and Ride, zaparkuj a jeď - takto by v budoucnu měly být připraveny na řidiče všechny hlavní tahy směřující do Ostravy. Řidič odstaví auto a dále už pokračuje tramvají, autobusem či na sdíleném kole. Prvním parkovištěm v rámci této koncepce byl Hranečník, kde odstavují svá auta řidiči z Karvinska. Funguje to tak dobře, že se musí parkoviště rozšířit.
Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy: "Nás těší, že ten přestupní uzel začíná fungovat a chceme dát obyvatelům sousedních měst šanci tam zaparkovat a využít naší nejlepší hromadné dopravy v republice."
Po rozšíření bude kapacita parkoviště dvojnásobná. Kromě standardních míst a míst pro invalidy přibyde i 7 míst pro nabíjení elektromobilů.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Krůček po krůčku se blížíme k tomu, abychom i ty zaryté automobilisty přesvědčili, aby to alespoň zkusili."
Parkovací kapacita bude navýšena o 86 míst a doplněn bude také závorový systém, který už funguje na odstavném parkovišti Černý potok, kde nechávají vozy řidiči z Opavska. Současná kapacita parkoviště na Hranečníku je 83 míst. Samozřejmostí je perfektní napojení na MHD.
Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava: "V rámci strategie udržitelného plánu mobility je, aby do center měst a do měst nejezdilo takové množství automobilů, jako je tomu dnes."
Náklady na stavbu druhého parkoviště jsou asi 22 milionů korun. Hotovo by mělo být v listopadu.
---
Mobilní úřad pomáhá imobilním občanům
Mobilní úřad ve Frýdku-Místku rozšířil své služby. Imobilní občané, kteří potřebují něco vyřídit, mohou požádat úředníka, aby přišel až k nim domů. Ověření podpisu, vyřízení dokladů nebo nově i záležitostí v rámci Czech POINTU, tak bude ještě jednodušší.
Když nemůžete na úřad, úřad přijede za vámi. V duchu tohoto hesla funguje ve Frýdku-Místku mobilní úřad pro potřeby občanů, kteří se kvůli zdravotnímu omezení nedostanou na úřad osobně. Za paní Kopkovou přijel úřad například až na pokoj Domova pro seniory.
Alena Kopková: "To je něco úžasného, protože, jak přestanete chodit, tak jste, jak se říká, namydlený. Nemůžete nic. Já jsem upoutaná na lůžko, takže já bych nemohla nic vyřídit. Ještě, že mám hodného syna ochotného, který to všecko za mě udělá."
Tomáš Kopka: "Já jsem potřeboval plnou moc pro mamku, protože rušíme byt. Moje mamka tady už bude mít trvalý pobyt. A proto jsem se obrátil tady na domov."
Petr Kuchta, ředitel Domova pro seniory Frýdek-Místek: "V domově máme 196 uživatelů, z nichž ročně to využije 20 až 30 z nich. Funguje to tak, že se sociální pracovnice zprostředkuje tuto mobilní službu ověření podpisu, listin a ostatních záležitostí právě s pracovníky toho Czech POINTU. Naplánují si termín po vzájemné domluvě. Po proběhnutí pak máme zpětnou vazbu, že to ti uživatelé kvitují, protože většinou se jedná o imobilní uživatele. Vnímáme, že tato služba je potřebná a jsem rád, že magistrát tuto službu nabízí. Nejen našim uživatelům, ale také veřejnosti."
Služba představuje ulehčení pro lidi, kteří jsou kvůli handipacu omezeni v pohybu a cesta na úřad je pro ně nereálná nebo příliš náročná.
Tomáš Kopka: "Ve středu jsme se domluvili a dneska už jsme tady a máme to sepsáno, takže jsme spokojeni."
Jakub Míček (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Takto vyřídí úřední záležitosti z pohodlí svého domova, či z jiného sociálního, či zdravotního pobytového zařzení. Mohou mimo jiné uzavírat smlouvy nebo udělovat plnou moc svým příbuzným, kteří jim na základě tohoto úkonu mohou vyzvedávat například dopisy na poště."
Jakub Míček (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Nově si vedle legaliazace podpisu na různých dokumentech nebo vyřízení občanského průkazu budou moci vyřídit také záležitosti v rámci Czech pointu. To znamená například získat výpis z rejstříku trestů, či katastru nemovitostí a další."
Sužba mobilního úřadu získává ve městě postupně velkou oblibu.
Jakub Míček (ANO), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Legalizaci podpisu na úředních dokumentech a další úkony po objednání služby a po domluvě osobně provede zaměstnanec živnostenského úřadu magistrátu. Službu lze objednávat každý pracovní den. Občan, který si nechává ověřit podpis se musí prokázat platným dokladem totožnosti. Občanským průkazem, cestovním dokladem nebo řidičským průkazem."
Pro objednání stačí kontaktovat osobně nebo telefonicky Živnostenský úřad ve Frýdku-Místku.
---
Dokončená cyklostezka propojí Opavu s Hradcem n. M.
Opavu s Hradcem nad Moravicí spojuje nová cyklostezka. Zatímco její první část, která vede ze slezské metropole do Otic, byla hotová před pěti lety, zbývající úsek byl dokončený až nyní. Cyklisté tuto trasu mohou lidé využívat nejen pro cestu do zaměstnání, ale také k rekreační cyklistice.
První část cyklostezky začíná v Opavě u Školního statku. Vine se mezi poli a do nedalekých Otic je to téměř kilometr cesty. Tento úsek byl zprovozněný v roce 2017. Před necelými dvěma lety začala stavba navazující stezky. Z Otic vede přes Branku u Opavy do Hradce nad Moravicí.
Vladimír Tancík (BEZPP), starosta Otic: „Zatímco ta první cyklostezka do Opavy je využívána spíš těmi, kteří dojíždějí za prací, tak cyklostezka na Hradec bude pro otické občany víceméně jen rekreační cyklostezkou.“
Patrik Orlík (BEZPP), starosta Hradce nad Moravicí: „Myslím, že pro občany Hradce to bude cyklostezka pracovní, protože spousta jich dojíždí do práce do okolí Slezské nemocnice, takže pro ně to bude přínosem především po stránce pracovní.“
Nová část cyklostezky je dlouhá tři kilometry a cyklisty bezpečně dovede z Otic přes Branku k hradeckému koupališti. Zmíněné obce teď spojuje asfaltový povrch v délce tří kilometrů. Peníze na výstavbu se podařilo získat z Fondu dopravní infrastruktury. A část přidaly také jednotlivé obce.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „Celkové náklady byly 13 mil. korun, z toho 9,5 mil. Kč byla z dotací. A ten zbytek jsme si rozdělili mezi sebe. Opava si na sebe vzala tu největší část, přece jen rozpočet má daleko větší. Domluvili jsem se, že na této stavební akci budeme nejvíce participovat. I když stezka nevede přímo z Opavy.
Projekt této cyklostezky je starý víc jak deset let. Čas na jeho realizaci přešel ale až nyní.
Josef Fresser, bývalý starosta Branky u Opavy (1994 – 2008): „Zůstalo to stát, protože se majitelé pozemků z Otic nedohodli.“
Nakonec vede cyklostezka mezi poli a nabízí krásné pohledy do krajiny. A je také bezpečná. Dříve se totiž museli cyklisté jedoucí z Otic do Hradce, nebo naopak, vydat po po rušné silnici I. třídy.
místní cyklista: „My jsme byli zvyklí jezdit po hlavní cestě. Bylo to nebezpečné, protože zde jezdí mnoho kamionů."
Časem ještě přibudou kolem cyklostezky lavičky a odpočívadla. A po stranách budou vysázeny stromy.
---
Nový záměr prodeje pozemků je adresný
Ostrava pečlivě zvažuje další osud náměstí Dr. Edvarda Benenše. Na celou plochu byla vyhlášena architektonická soutěž a zároveň se hledá kupec na pozemky, které oblast dotvářejí. Původní záměr prodeje musel být ale zrušen a zastupitelstvo vyhlásilo nový. Ten je mnohem přesnější.
Náměstí Dr. Edvarda Beneše leží v samotném centru a jde tedy o asi nejlukrativnější pozemek v Ostravě. I proto město důkladně řeší jeho další osud. Náměstí bezprostředně sousedí s komplexem budov Ostravica - Textilia, což hraje v rozhodování významnou roli. Na základě žádostí vlastníků těchto budov město vyhlásilo loni záměr prodeje některých pozemků, ale nyní ho muselo kvůli změnám zrušit.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Město na základě oznámeného záměru obdrželo dvě nabídky, obě za účelem novostavby hotelu. Při posuzování nabídek a jednání se zájemci však bylo zjištěno, že první ze zájemců nesplnil podmínky záměru, druhý zájemce v průběhu jednání o smlouvě upravil významným způsobem svou původní nabídku."
Nový záměr prodeje už bude adresný směrem k vlastníkovi památkově chráněné budovy bývalé Obchodní a živnostenské banky, který má v úmyslu postavit na pozemku bytový dům.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Rozhodli jsme o vyhlášení nového adresného záměru prodeje, který by měl vést ke sjednání konkrétních podmínek nejen pro prodej pozemků za účelem výstavby objektu pro bydlení, ale rovněž z důvodu provázanosti obou stavebních záměrů k nastavení podmínek pro urychlené provedení rekonstrukce budovy bývalé Obchodní a živnostenské banky, včetně závazného časového harmonogramu."
Pozemky úzce souvisí s celým náměstím, jehož podobu určila architektonická soutěž.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Nebavíme se jen o tom, co řešila ta soutěž, ale také jaký osud budou mít ty budovy, tzn. hotel Palace, Ostravica a další."
Vítězný návrh rozdělil celé území do tří částí. Na prostranství před radnicí, samotný park se vzrostlou zelení a plochu bývalého Německého domu, která je zdůrazněna jiným typem dlažby.
---
Armáda spásy v Havířově se chystá na transformaci služeb
Armáda spásy v Havířově se chystá na ojedinělý projekt v rámci ČR. Službu Azylového domu pro rodiny bude poskytovat v klasických bytech. Nově také bude moci přijímat ženy, které doposud odkazovala na služby v Ostravě.
Rodiny, které se ocitly v tíživé situaci, mohou až rok bydlet v tomto azylovém domě v Havířově. Od nového roku se sociální služba přesune do samostatných bytů. Na spolupráci se Armáda spásy domluvila se společností Heimstaden a jedná se o první projekt v rámci ČR.
Tomáš Kolondra, ředitel AS Havířov: “My věříme, že to pomůže tomu, aby ti lidé v rámci té institucionalizace, aby žili tak, jak by chtěli žít i v budoucnu. To znamená, že se jim snad lépe, snáze, rychleji podaří k tomuto cíli dostat.”
Rodiny už byly o změně informovány.
paní Nikol: "Je to lepší, že půjdeme odsud pryč do bytu."
paní Adéla: "Těšíme se na to, že budeme žít v bytě.” V čem vidíte výhody, že budete v samostatném bytě? “V tom soukromí, tady je to takové malé a tam budeme mít už byt.”
Armáda spásy se rozhodla pro celkovou transformaci svých služeb. Do domu pro rodiny se přestěhuje služba následné péče pro lidi se závislostmi. Do objektu této služby Domu pod svahem na Šumbarku se pak z města přestěhuje noclehárna pro muže a nově i pro ženy.
Tomáš Kolondra, ředitel AS Havířov: "Tu a tam nás kontaktují samotné ženy, které hledají ubytování v azylovém domě, nebo ženy, které by chtěly přespat na jednu dvě či více nocí a my je odkazujeme vždy do Ostravy.”
Stěhování začne na podzim tak, aby od ledna všechny služby fungovaly v novém režimu.
---
Prázdniny bez úrazu
Za nedlouho dětem začnou prázdniny a spousta volného času. V Karviné se konala velká preventivní akce nazvaná Prázdniny bez úrazu, aby si děti připomněly vše, co jim hrozí v přírodě nebo v ulicích města a na koho se obrátit v případě ohrožení.
Velká preventivní akce pro děti z mateřských a základních škol nazvaná Prázdniny bez úrazu se konala v Karviné opět po dvouleté pauze. Zapojily se do ní všechny složky IZS, nově se přidali i studenti SZŠ a báňští záchranáři. Hned na úvod všechny čekala ukázka sebeobrany a psovodi z řad městské i státní policie jim předvedli služební psy.
U každého stanoviště se děti dozvěděly základní informace a rady týkající se bezpečného chování ať už doma nebo venku.
Miroslav Kolatek, preventista PČR MSK: “Na děti apelujeme, aby dodržovaly zejména pravidla silničního provozu, aby používaly přilbu, chránily se a aby prázdniny přežily ve zdraví a vrátily se v pořádku.”
Petr Bičej, ředitel MP Karviná: "Také děti poučujeme, aby se vyvarovaly rizikovému chování vůči cizím osobám, pokud je ty osoby osloví, tak aby s nimi nikde nechodily, nic od nich nebraly."
Stanoviště, kde si děti připomněly základy poskytování první pomoci byla rovnou dvě a to ČČK a Střední zdravotnické školy.
Daniel Kyška, vyšetřovatel požárů HZS Karviná: "Prázdniny jsou o tom, že děti bývají doma, rodiče musí do práce, tak pokud máme mladší sourozence, tak nehrát si s ohněm, sirky, zapalovače, nezkoušet zapalovat svíčky.”
anketa: účastníci akce Prázdniny bez úrazu: "Nejvíc mě zaujali pejsci a nejvíc jsme se naučil u hasičů.” "Mě nejvíc zaujaly ty brýle, protože jsme se tam motaly.”
Preventivní akce se každoročně účastní přes osm set dětí, nejinak tomu bylo i letos.
---