Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Natěšení lyžaři vzali sjezdovky v Beskydech útokem, přibývají úrazy

Celý MS kraj |

Po loňské nucené pauze vzali letos lidé lyžařské areály v Beskydech doslova útokem. Mezi nejnavštěvovanější patří například Ski areál Bílá.

Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Tak sezona začala relativně dobře. My jsme začali už 11. prosince. Sice ty teploty pro zasněžování nebyly ideální, dobré byly těsně před Vánocemi. Tak se nám bohužel ještě nepodařilo 100 procent všechno zprovoznit, vysněžit. Ale asi 90 procent sjezdovek pod technickým sněhem, takže já si myslím, že podmínky dobré.”
Jakub Kokojan, lyžař: “My jsme přijeli z Brna a přijeli jsme , protože to tady máme rádi a jezdíme tady dlouho. Dneska se jezdí skvěle: Ten sníh je dobrý, je to hezky upravený a drží to, takže tak.”
Karolína Koukalová, lyžařka: “Jezdí se úžasně. Dneska je tady krásné počasí a je to hezký unavený, takže nádhera.”

Lyžaři se museli smířit s podmínkami, které souvisí s koronavirovou situací. Ti, kteří nechtějí čekat ve frontách u pokladen si skipasy kupují přes internet a pak už mohou přímo k turniketům.

Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Zprvu teda lidé nebyli na to připravení, že budeme kontrolovat vlastně tu Tečku nebo to, že jsou dezinfekční. Takže s tím byly problémy, ale teď už jsou nachystaní a u pokladny už předkládají certifikáty na mobilech bez problémů.”

S lyžováním na zaplněných sjezdovkách souvisí také bezpečnost. Záchranná služba i horští záchranáři už mají za sebou několik zásahů u zraněných lyžařů. Lidé by proto měli být na sjezdovkách maximálně opatrní a ohleduplní.

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Lidé by si měli uvědomit skutečnost, že lyžování se v posledních letech neskutečně zrychlilo. Příchodem carvingových lyží šla neskutečně nahoru a k tomu je potřeba i přizpůsobit tu bezpečnost a ohleduplnost na té trati. U těch lyžařů jsme rádi, že i když to není ze zákona, tak většina lyžařů nosí přilby, chrání s páteřáky, různými chrániči, takže jsme opravdu rádi, že ti lyžaři na sebe dbají, včetně dětí. Tam bych zase řekl, že by lyžaři mohli dávat větší pozor na své děti, které třeba někdy jezdí bezmyšlenkovitě, nebezpečně po trati a ohrožují jiné účastníky na lyžařských tratích. Takže tam asi by bylo lepší nějaké zlepšení. Nicméně i tady se to taky zlepšilo.”

Na zvyšování bezpečnosti mají velký zájem také samotní provozovatelé areálů. Ti investují nejen do komfortu pro své návštěvníky, ale také do mnoha bezpečnostních prvků.

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Ta úroveň jde nahoru. Samozřejmě jde to vidět v těch lyžařských areálech, kde se stal nějaký úraz, tak tam ta bezpečnost šla hodně nahoru. Některé lyžařské areály jsou na tom hůř, některé lyžařské areály jsou na tom hodně dobře. Povětšinou jsou to lyžařské areály ty velké, kde se pohybuje hodně lidí, tak tam na tu bezpečnost nedbají víc, než u těch maličkých. Což je smutné, ale bohužel je to tak. Nicméně ta úroveň bezpečnosti šla nahoru.”
Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Když se podíváte vedle nás, máme A sítě, to znamená, to jsou FIS A sítě na těch nebezpečných místech. A potom B sítě. To jsou zase takové ty pomocné sítě FIS. Samozřejmě veškeré atypické prvky máme ochráněné žíněnkou a plůtky, takže mi na tu bezpečnost dbáme. Tady spíš je problém trošku možná v kázni lidí. Co mám zprávy ze včerejška, tak byli dva lidé sražení a to je spíš problém, že někteří přeceňují své síly a jezdí i třeba bezohledně. A nezvládají tu jízdu v té rychlosti, tak jak si o ní myslí.”
Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Není to jenom o tom, že lyžařské areály musí plnit nějaké normy a bezpečnostní opatření, značení lyžařských tratí, zabezpečení nebezpečných míst, ale i návštěvníci lyžařských areálů při vstupu do takového areálu by se měli seznámit s podmínkami, které je čekají v tom lyžařském areálu. Provozovatelé lyžařských areálů by měli na veřejných dostupných místech, jako jsou pokladny a podobně mít zveřejněné základní parametry lyžařských tratí. Měli by tam mít vyvěšené základní FIS pravidla a měli by tam i výňatky provozních řádů a upozornění, jaké nebezpečí na lyžaře nebo snowboardisty číhá. To znamená, že lyžaři a ti účastníci by se měli seznámit s těmi riziky, protože pokud se s nimi neseznámí a něco se stane, tak samozřejmě ten provozovatel toho lyžařského areálu, pak za to nenese odpovědnost.”

Jaromír Lukáš je jedním z mála soudních znalců, kteří řeší okolnosti kolizí lyžařů na sjezdovkách. Ty často končí těžkými úrazy s dlouhodobým léčením. 

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Od roku 2011 působím jako soudní znalec, kde mám dvě specializace. To je specializace posuzování nehod na sjezdových tratích. Ty nehody ze strany těch účastníků na těch sjezdových tratích, tam jsou v republice asi čtyři nebo pět oficiálních znalců, kteří na to mají specializaci. A tou druhou specializací je posuzování nehod ze strany provozovatelů lyžařských areálů a to jsem jediný znalec v České republice, který tyto nehody posuzuje. Tak tady je to tak, že obecně, že jsem tady z Beskyd, tak dostávám spíš případy, které šetřím na druhé straně republiky, abychom nebyli ve střetu zájmu. Určitě se tady dělaly případy, různé smrtelné úrazy, kdy došlo k vyjetí účastníka nebo lyžaře tenkrát snowboardisty z lyžařské tratě a narazil do předmětu a umřel. Takže takové případy se tady samozřejmě řeší. Ty nehody na těch tratích se povětšinou dějí z nedodržování zásad, ať už je to ze strany provozovatelů a nebo je to ze strany účastníků. Základními pravidly pro lyžaře, která se posuzují v rámci nehod, jsou FIS pravidla. To jsou všeobecná mezinárodní pravidla, 10 pravidel. A podle toho se posuzuje míra zavinění při jednotlivých srážkách. Takže to je základní pravidlo, které by si měl každý prostudovat a podle toho se na té trati chovat. Nedodržováním základních FIS pravidel dochází právě k těmto nehodám. Největší úrazy jsou při nedodržování předjíždění, když někdo srazí někoho zezadu, nebo zůstane stát na nepřehledném místě a někdo do něho narazí. Nebo se špatně rozjede zkraje sjezdové trati a ten, kdo jede ze shora, tak ho srazí. To jsou takové nejčastější úrazy, které bývají na těch lyžařských tratích. Na druhé straně jsou ty úrazy, které jsou ze strany provozovatele, kdy je nedostatečně ohraničeny sráz, kdy jsou nedostatečně ohraničená sněžná děla nebo sloupy lyžařských vleků či osvětlení.”
Nahlásit chybu


K tématu

VIDEO: Záchranář se na sjezdovku ke zraněnému muži spustil na laně z vrtulníku

27. července 2023 7:59 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Nešťastné uklouznutí s vážným poraněním turisty stálo za zásahem posádky záchranného vrtulníku s volacím znakem Kryštof 5 v lokalitě sjezdovky pod horskou chatou Severka v beskydské Dolní Lomné.

Záchranářský vrtulník zasahoval u tří pacientů kolem Pradědu

26. ledna 2024 21:01 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Zdravotnická záchranná služba zasahovala v uplynulých 24 hodinách u tří pacientů v Jeseníkách, všichni se nacházeli v oblasti Pradědu. Ve všech případech spolupracovaly posádky při ošetřování se členy horské služby.

Pohyb v některých částech Beskyd může být po víkendové bouřce nebezpečný

28. srpna 2023 16:55 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Sobotní silný vítr a vichřice napáchaly škody na některých místech v Beskydech. Horská služba proto varuje před vstupem do volného terénu a také na některé přístupové cesty. Týká se to hlavně hraničních hřebenů na polském a slovenském pomezí. V lesích je polámaných mnoho stromů, které hrozí pádem.


Děti ve Vítkovicích si budou hrát na novém hygienickém písku

Písek v pískovištích může být zdrojem závažných onemocnění. Radnice v Ostravě-Vítkovicích proto každoročně písek obměňuje. Použitý písek nekončí na skládce, ale je dál využíván např. při opravě chodníků.

V životických sadech mají kvůli počasí obavy o úrodu jablek

V roce 2018 sklidili v životických sadech rekordních 1 900 tun jablek. Letošní sklizeň může ohrozit počasí. Sady nyní nově vlastní město Havířov, které chce získat do vlastnictví pronajaté pozemky od zemědělského půdního fondu.

Ne nadarmo se zámku Nová Horka u Studénky přezdívá "malá Vídeň"

Včera 17:45 | Studénka | Andrea Holeszová | Kam vyrazit

Od příchodu říšského hraběcího rodu Vetter von der Lilie do lůna úrodné krajiny podél Odry se z původně malé tvrze stává významné aristokratické sídlo, centrum hudební i výtvarné kultury.

Nemocnice Karviná-Ráj připravila pro páry čekající potomka předporodní pokoj v porodnici

Nemocnice Karviná-Ráj investovala peníze do vybudování předporodního pokoje pro páry, které čekají na příchod svého potomka. Po celou dobu hospitalizace, v době porodu i po porodu, tak nemusí být partneři vůbec separováni.

Handicap centrum Škola života funguje ve Frýdku-Místku už 33 let

Handicap centrum Škola života letos oslaví své 33 narozeniny. Za tu dobu pomohlo už stovkám klientů s mentálním postižením. Stále s nimi pracuje a adaptuje je do společnosti. Od příštího roku se stacionář transformuje na centrum denních služeb.

Originální dresy opavských basketbalistů se vydražily za více než 108 tisíc. Peníze pomůžou charitě

Charitativní dražba originálních červených dresů opavských basketbalistů s logem Opava 800 vynesla více než 108 tisíc korun. Dražilo se na Aukru a peníze pomohou mobilnímu hospici Pokojný přístav Charity Opava.

Mistrovství ČR dětí a mládeže ve fitness sportu proběhlo v Bruntále

Včera 15:05 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Po březnovém Mistrovství ČR v boxu přivítal Bruntál další prestižní podnik. Česká asociace naturální kulturistiky a fitness uspořádala pro kategorie dětí a mládeže do 18 let Mistrovství ČR ve fitness sportu. Fitness v poslední době pochází velkým rozvojem a stává se stále oblíbenějším.

Frýdek-Místek zve školy i veřejnost na Den Země ve znamení Světa zvířat

Sady Bedřicha Smetany v Místku se promění na „Svět zvířat“. Stane se tak v rámci oslav Dne Země. Letošní ročník proběhne v pátek 26. dubna. Dopoledne hlavně pro školy a odpoledne pro veřejnost. Připraven bude tradičně bohatý program zvířecích, ekologických a vzdělávacích aktivit.

Vize tělocvičny Tyršovy školy už má reálné obrysy, stát by mohla do čtyř let

Absenci kvalitní tělocvičny se základní škola na Tyršově ulici snaží řešit asi dvacet let. Nyní rada města její požadavek posvětila, schválila studii nového školního sportoviště, to by mohlo stát do čtyř let.

Komisařka vyhodila žáka od zkoušky v autoškole, když jí neřekl druhý způsob měření dezénu

Včera 9:03 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Krajský soud v Ostravě se z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu bude muset znovu zabývat případem, ve kterém jde o to, zda komisařka ve Frýdku-Místku měla právo vyhodit žáka od závěrečné zkoušky v autoškole jen proto, že jí po první správné odpovědi neřekl další alternativní způsob ověření hloubky dezénu pneumatiky.

Izolatéři

Hlučín Nástup: od 1. května 2024 od 30 000 do 50 000 Kč/měsíc

Lidé mohou policistům pomoci při objasnění úmrtí 50letého muže v Ostravě

Včera 16:04 | Celý MS kraj | Libor Běčák

S výzvou na veřejnost se obrátili ostravští policisté, kteří objasňují okolnosti úmrtí 50letého muže ve Vítkovicích.

V Bruntále otevřeli nové prostory pro pečovatelskou službu v adaptované vile

Bruntál adaptoval nové prostory pro pečovatelskou službu ve vilovém objektu v Domově pro seniory. Bývalá lékařská vila na zahradě domu po odchodu odborného lékaře zůstala bez využití. Plánované propojení s domovem pro seniory by bylo velmi nákladné. Domov proto nabídl prostory městu.

Správa silnic MSK používá nová služební vozidla na elektropohon

Správa silnic Moravskoslezského kraje udělala další krok ke snížení uhlíkové stopy. Do svého vozového parku získala pět nových elektromobilů. Jde o jednu z největších krajských organizací.

Nová cargolinka z mošnovského letiště do kazašské Almaty

Ostravské letiště rozšiřuje svou cargo dopravu zavedením nové pravidelné linky do kazašské Almaty. Od dubna ji provozuje společnost EGT Express s letadlem Boeing B767 1x týdně.

Mezi Antošovicemi a Šilheřovicemi bouralo auto do stromu, řidič zemřel

21. dubna 2024 16:20 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Tragická dopravní nehoda se stala v neděli odpoledne na silnici z Ostravy-Antošovic na Šilheřovice. Auto tam nabouralo do stromu a při nehodě zemřel řidič ročníku 1991.

Sníh zaměstnal i hasiče v Moravskoslezském kraji

21. dubna 2024 8:59 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

21. duben 2024 a na některých místech Moravskoslezského kraje se do rána objevil nový sníh. Ten je mokrý a těžký a proto se pod ním lámou stromy. Hasiči tak vyjížděli k jejich odstraňování, především ze silnic.

Natěšení lyžaři vzali sjezdovky v Beskydech útokem, přibývají úrazy
Vydáno 29. prosince 2021 18:15, Celý MS kraj, Libor Běčák
Po loňské nucené pauze vzali letos lidé lyžařské areály v Beskydech doslova útokem. Mezi nejnavštěvovanější patří například Ski areál Bílá.

Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Tak sezona začala relativně dobře. My jsme začali už 11. prosince. Sice ty teploty pro zasněžování nebyly ideální, dobré byly těsně před Vánocemi. Tak se nám bohužel ještě nepodařilo 100 procent všechno zprovoznit, vysněžit. Ale asi 90 procent sjezdovek pod technickým sněhem, takže já si myslím, že podmínky dobré.”
Jakub Kokojan, lyžař: “My jsme přijeli z Brna a přijeli jsme , protože to tady máme rádi a jezdíme tady dlouho. Dneska se jezdí skvěle: Ten sníh je dobrý, je to hezky upravený a drží to, takže tak.”
Karolína Koukalová, lyžařka: “Jezdí se úžasně. Dneska je tady krásné počasí a je to hezký unavený, takže nádhera.”

Lyžaři se museli smířit s podmínkami, které souvisí s koronavirovou situací. Ti, kteří nechtějí čekat ve frontách u pokladen si skipasy kupují přes internet a pak už mohou přímo k turniketům.

Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Zprvu teda lidé nebyli na to připravení, že budeme kontrolovat vlastně tu Tečku nebo to, že jsou dezinfekční. Takže s tím byly problémy, ale teď už jsou nachystaní a u pokladny už předkládají certifikáty na mobilech bez problémů.”

S lyžováním na zaplněných sjezdovkách souvisí také bezpečnost. Záchranná služba i horští záchranáři už mají za sebou několik zásahů u zraněných lyžařů. Lidé by proto měli být na sjezdovkách maximálně opatrní a ohleduplní.

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Lidé by si měli uvědomit skutečnost, že lyžování se v posledních letech neskutečně zrychlilo. Příchodem carvingových lyží šla neskutečně nahoru a k tomu je potřeba i přizpůsobit tu bezpečnost a ohleduplnost na té trati. U těch lyžařů jsme rádi, že i když to není ze zákona, tak většina lyžařů nosí přilby, chrání s páteřáky, různými chrániči, takže jsme opravdu rádi, že ti lyžaři na sebe dbají, včetně dětí. Tam bych zase řekl, že by lyžaři mohli dávat větší pozor na své děti, které třeba někdy jezdí bezmyšlenkovitě, nebezpečně po trati a ohrožují jiné účastníky na lyžařských tratích. Takže tam asi by bylo lepší nějaké zlepšení. Nicméně i tady se to taky zlepšilo.”

Na zvyšování bezpečnosti mají velký zájem také samotní provozovatelé areálů. Ti investují nejen do komfortu pro své návštěvníky, ale také do mnoha bezpečnostních prvků.

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Ta úroveň jde nahoru. Samozřejmě jde to vidět v těch lyžařských areálech, kde se stal nějaký úraz, tak tam ta bezpečnost šla hodně nahoru. Některé lyžařské areály jsou na tom hůř, některé lyžařské areály jsou na tom hodně dobře. Povětšinou jsou to lyžařské areály ty velké, kde se pohybuje hodně lidí, tak tam na tu bezpečnost nedbají víc, než u těch maličkých. Což je smutné, ale bohužel je to tak. Nicméně ta úroveň bezpečnosti šla nahoru.”
Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Když se podíváte vedle nás, máme A sítě, to znamená, to jsou FIS A sítě na těch nebezpečných místech. A potom B sítě. To jsou zase takové ty pomocné sítě FIS. Samozřejmě veškeré atypické prvky máme ochráněné žíněnkou a plůtky, takže mi na tu bezpečnost dbáme. Tady spíš je problém trošku možná v kázni lidí. Co mám zprávy ze včerejška, tak byli dva lidé sražení a to je spíš problém, že někteří přeceňují své síly a jezdí i třeba bezohledně. A nezvládají tu jízdu v té rychlosti, tak jak si o ní myslí.”
Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Není to jenom o tom, že lyžařské areály musí plnit nějaké normy a bezpečnostní opatření, značení lyžařských tratí, zabezpečení nebezpečných míst, ale i návštěvníci lyžařských areálů při vstupu do takového areálu by se měli seznámit s podmínkami, které je čekají v tom lyžařském areálu. Provozovatelé lyžařských areálů by měli na veřejných dostupných místech, jako jsou pokladny a podobně mít zveřejněné základní parametry lyžařských tratí. Měli by tam mít vyvěšené základní FIS pravidla a měli by tam i výňatky provozních řádů a upozornění, jaké nebezpečí na lyžaře nebo snowboardisty číhá. To znamená, že lyžaři a ti účastníci by se měli seznámit s těmi riziky, protože pokud se s nimi neseznámí a něco se stane, tak samozřejmě ten provozovatel toho lyžařského areálu, pak za to nenese odpovědnost.”

Jaromír Lukáš je jedním z mála soudních znalců, kteří řeší okolnosti kolizí lyžařů na sjezdovkách. Ty často končí těžkými úrazy s dlouhodobým léčením. 

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Od roku 2011 působím jako soudní znalec, kde mám dvě specializace. To je specializace posuzování nehod na sjezdových tratích. Ty nehody ze strany těch účastníků na těch sjezdových tratích, tam jsou v republice asi čtyři nebo pět oficiálních znalců, kteří na to mají specializaci. A tou druhou specializací je posuzování nehod ze strany provozovatelů lyžařských areálů a to jsem jediný znalec v České republice, který tyto nehody posuzuje. Tak tady je to tak, že obecně, že jsem tady z Beskyd, tak dostávám spíš případy, které šetřím na druhé straně republiky, abychom nebyli ve střetu zájmu. Určitě se tady dělaly případy, různé smrtelné úrazy, kdy došlo k vyjetí účastníka nebo lyžaře tenkrát snowboardisty z lyžařské tratě a narazil do předmětu a umřel. Takže takové případy se tady samozřejmě řeší. Ty nehody na těch tratích se povětšinou dějí z nedodržování zásad, ať už je to ze strany provozovatelů a nebo je to ze strany účastníků. Základními pravidly pro lyžaře, která se posuzují v rámci nehod, jsou FIS pravidla. To jsou všeobecná mezinárodní pravidla, 10 pravidel. A podle toho se posuzuje míra zavinění při jednotlivých srážkách. Takže to je základní pravidlo, které by si měl každý prostudovat a podle toho se na té trati chovat. Nedodržováním základních FIS pravidel dochází právě k těmto nehodám. Největší úrazy jsou při nedodržování předjíždění, když někdo srazí někoho zezadu, nebo zůstane stát na nepřehledném místě a někdo do něho narazí. Nebo se špatně rozjede zkraje sjezdové trati a ten, kdo jede ze shora, tak ho srazí. To jsou takové nejčastější úrazy, které bývají na těch lyžařských tratích. Na druhé straně jsou ty úrazy, které jsou ze strany provozovatele, kdy je nedostatečně ohraničeny sráz, kdy jsou nedostatečně ohraničená sněžná děla nebo sloupy lyžařských vleků či osvětlení.”
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000029189/nateseni-lyzari-vzali-sjezdovky-v-beskydech-utokem-pribyvaji-urazy