Tak už je to oficiální. Silničáři dokončí 414 metrů dlouhý chybějící úsek prodloužené Rudné ještě do Vánoc. Firmě Strabag přálo počasí, na stavbu vyslala veškerou možnou techniku a v těchto dnech, kdy se finišuje, to vypadá na staveništi jako v mraveništi. Denně tam pracuje kolem 70 lidí. “Je to významný krok vpřed a já jsem rád, že stavaři udělali maximum a do Vánoc nám Prodlouženou Rudnou zprovozní,” potvrzuje hejtman MS kraje Ivo Vondrák.
Důležité je, že stavebníci stihli položit asfalt v době, kdy byla teplota vyšší než 5 stupňů. Svodidla jsou hotová a dokončují se protihlukové stěny. Právě výška protihlukových stěn byla jedním ze zádrhelů, které stavbu blokovaly. Dušan Richtár, který u silnice bydlí, totiž požadoval vyšší bariéru, než která byla vyprojektována v souladu s normami. Nakonec se staví ty nejvyšší možné. Silnice bude nejprve ve zkušebním provozu.”Řidič to pozná jen podle toho, že bude omezena rychlost. Bude to ve zkušebním provozu a bude se čekat na finální kolaudaci,” popisuje náměstek hejtmana Jakub Unucka.
Prodloužená Rudná vyvede z Poruby vozidla a kamiony, které směřují na Opavu. Denně by jich prý mohlo být až kolem 30ti tisíc. Dostavba bude stát přes 200 milionů korun.
PSALI JSME: NA PRODLOUŽENOU RUDNOU UŽ VYJELA PRVNÍ TECHNIKA
V pondělí 23. září získala dostavba prodloužené Rudné stavební povolení a na posledním úseku ihned začal čilý stavební ruch. Realizátor stavby firma Strabag totiž splnila slovo a okamžitě zahájila práce. Že by silnice mohla být hotova ještě do konce roku, doufali hlavně řidiči a obyvatelé Poruby nebo lidé v okolí. "Vidíte, ty stroje pracují a intenzivně se na tom dělá, aby se stavba posunula dál. I z těch jednání se zhotovitelem mám poměrně dobrý pocit," komentoval situaci ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ministr dopravy i šéf ŘSD také už dříve ocenili roli Moravskoslezského kraje, který jako mediátor pomohl celý projekt posunout dál. "Z mého pohledu je důležité, že se dokázalo dohodnout, že skončily obstrukce," říká ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík (ANO).
"Určitě bych chtěl poděkovat Moravkoslezskému kraji, bez něj bychom tu dohodu asi nedokázali uzavřít a stavba by nejspíš neběžela," dodává šéf ŘSD Radek Mátl.
PODÍVEJTE SE: TÉMATEM SE ZABÝVAL I MAGAZÍN TV POLAR DOPRAVNÍ REVUE
Už začátkem listopadu na celých 414 zbývajících metrech ležel asfalt a brzy na to už pracovníci betonovali pilíř pro lávku, která silnici přemostí. "Pozitivní je, že se stihlo to, z čeho jsme měli největší strach, tzn. vyvrtat díry pro pilíř lávky a otvory pro protihlukové stěny. To se všechno stihlo dříve, než jsme čekali," pochvaloval si v té době náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka, ale tehdy zároveň dodal: "Pracuje se podle harmonogramu, který končí někdy před vánocemi, ale... je tam velké ALE. Zatím to počasí přeje a pokud by přálo až do konce roku, tak se to stihne, ale jakmile začne pršet nebo mrznout, tak ty práce se prostě zastaví," dodává Unucka. To se naštěstí nestalo.