Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava chce mít do roku 2023 jako první v Česku flotilu autobusů na vodík

Ostrava-město |

Dopravní podnik Ostrava vypsal výběrové řízení na prvních 10 autobusů s vodíkovým pohonem. Získat by je chtěl do roku 2023 a je za ně ochotný zaplatit 185 milionů korun. V Česku by se tak stal prvním dopravním podnikem, který by měl takovou početnou flotilu autobusů na vodík.

Dominující vysoké zásobníky na vodík. Zastřešené výdejní místo s plnicími samoobslužnými stojany před vjezdem do areálu. Už za dva roky součást autobusových garáží Dopravního podniku Ostrava na Hranečníku. DPO požádal o sloučené územní a stavební řízení na výstavbu nové vodíkové plničky. Zároveň spustil tendr na prvních deset autobusů s pohonem na vodík.

Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO: "Vodíková plnička svým významem přesahuje běžnou roli Dopravního podniku Ostrava. Plní strategii rozvoje nových ekologických pohonů i na úrovni regionální a národní. Představuje pro nás významnou příležitost pro řešení bezemisní silniční dopravy. Logicky navazuje na naši dlouhodobou strategii mít co nejekologičtější hromadnou dopravu v zemi. Ne nízkoemisní, ale bezemisní. Takovou MHD, nejen pro naše cestující, ale pro všechny Ostravany, chceme. Uvědomujeme si, že jde o technologii, která je v dopravě teprve v začátcích svého rozvoje, a trh s vozidly, palivy, plničkami, nebo i legislativa se stále zdokonalují. Dnešní oficiální vykročení k tomuto cíli je doprovázené několikaletým vzděláváním uvnitř podniku, kterému se budeme poctivě věnovat i nadále."

K vodíkové budoucnosti se ve svém memorandu už dříve zavázalo město Ostrava i Moravskoslezský kraj. Klíčovým investorem je dopravní podnik. Na výstavbu plničky za zhruba 90 milionů korun může získat evropskou dotaci ve výši 60 milionů korun a na autobusy až do výše 85 % nákladů, které mají být 185 milionů korun.

Vladimír Cigánek, náměstek primátora Ostravy: "Vodíkové technologie jsou všeobecně považovány za vysoce perspektivní pro rozvoj čisté energetiky. Od projektu si slibujeme snížení emisní zátěže v regionu. Současně věříme, že investice do vodíku, a tím i do rozšíření portfolia možností pohonů v městské hromadné dopravě, jsou přínosem, který se vyplatí. Přestože se principiálně jedná o pohon vozidla na elektrickou energii, ve kterou se vodík přímo ve vozidle přetváří, je vodíková kapacita uložená v autobuse v porovnání například s dosahovanou kapacitou energie v bateriích běžných elektrobusů vyšší, a umožňuje tak dosažení denního akčního rádia srovnatelného s autobusy se spalovacími motory."

Jak bude vodíková plnička fungovat? V první etapě výstavby budou vybudovány kapacitní zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků, do kterých se bude palivo stlačovat na potřebný tlak pro naplnění vozidel. Palivo bude do zásobníku zaváženo, případně vyráběno v nové technologii výroby.

Plnička nebude sloužit jen vozům DPO. V první fázi bude obsluhovat autobusy DPO (předpoklad začátek roku 2023), které by měly do Ostravy dorazit koncem v roku 2022. Počítá se ale s tím, že plničku budou využívat postupně i autobusy v rámci krajské příměstské dopravy a další i osobní vozidla. Vybudované zásobníky, kompresory, technologický kontejner a výdejní stojany by tak měly sloužit i široké veřejnosti.

Nahlásit chybu


K tématu

Nápor návštěvníků v Zoo Ostrava způsobuje dopravní komplikace, čeká se na parkovací dům

9. května 2023 11:39 | Ostrava-Slezská Ostrava | Jiří Cileček

Výstavba nového parkovacího domu výrazně omezila parkování kolem ostravské zoologické zahrady. S obdobím svátků a přicházejícího teplého počasí začíná zoo čelit velkému náporů návštěvníků. Slezská Ostrava i samotná zoo proto upozorňuje na z toho plynoucí dopravní komplikace i složité parkování.

MHD v Ostravě bude do soboty plné kontrolorů, revizorů a strážníků

15. května 2023 16:50 | Ostrava-město | Jiří Cileček

44 asistentů přepravy, 40 revizorů Dopravního podniku Ostrava (DPO) a 46 strážníků Městské policie Ostrava (MPO). Kontrolní týmy vyrazí do terénu v rámci mimořádné bezpečnostní akce každý den v týdnu od 15. do 19. května 2023. Prioritně budou skupiny dbát na bezpečnost cestujících a dodržování přepravních podmínek. V terénu budou v denních i nočních hodinách.

Revizoři při nočních kontrolách v ostravské MHD rozdali desítky pokut

22. dubna 2023 20:05 | Ostrava-město | Jiří Cileček

1 422 zkontrolovaných cestujících v celkem 47 spojích, a z toho 91 vyloučených pasažérů za nedodržování smluvních přepravních podmínek. To jsou výsledky kontrolní bezpečnostní akce asistentů přepravy a revizorů Dopravního podniku Ostrava (DPO) za účasti strážníků Městské policie Ostrava (MPO), která proběhla v noci z pátku 21. dubna na sobotu 22. dubna 2023. Noční akce probíhala na tramvajových linkách v Ostravě-Jihu a v centru Ostravy.


Ve Slezské Ostravě se po zimě opravují výtluky, silnice se ale v obvodu opravují celoročně

Slezská Ostrava začala stejně jako ostatní městské obvody po zimě s opravou výtluků. Ve Slezské ale probíhá oprava silnic celoročně. Zajišťují ji slezskoostravské technické služby.

Studenti VŠB zkoumali možnosti rychvaldských veřejných prostranství a jejich využití

Workshop studentů Vysoké školy báňské naplno odstartoval spolupráci s městem Rychvald. Cílem projektu bude zvelebit veřejná prostranství a navrhnout jejich možné další využití.

ČOV v Opavě se v rámci oslav Dne Země otevřela lidem. Odpadní vodu vyčistí za jeden a půl dne

Včera 18:35 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Čistírna odpadních vod v Opavě otevřela své brány veřejnosti. V rámci oslav Dne Země se tak návštěvníci dozvěděli mnoho zajímavostí, například jak se voda čistí, k jakým účelům se dále používá a jak dlouho celý proces trvá.

SPŠ elektrotechniky a informatiky představila nové učebny

SPŠ elektrotechniky a informatiky v Ostravě patří k páteřním školám, které se zapojily do projektu Inovační centrum pro transformaci vzdělávání. Díky tomu získala moderní učebnu a také založila vlastní školní firmu.

K zápisům do prvních tříd došlo na Slezské 171 dětí, otevře se sedm tříd

Slezskoostravské předškoláky čekal v minulém týdnu zápis do prvních tříd. Letošní ročník byl silnější a k zápisu se tak dostavilo celkem 171 dětí. Největší zájem byl tradičně o Základní školu Bohumínská.

Dívka se topila v řece Ostravici, spadl jí tam telefon. Zachránili ji policisté a hasiči

Včera 8:34 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček

21leté dívce padl mezi kameny v řece Ostravici ve Frýdku-Místku telefon. Chtěla ho vytáhnout, spadla do vody a strhl ji proud. Náhodný svědek zburcoval záchranné složky. Jako první byl na místě strážník městské policie, který držel dívku na laně. Do vody se pak pro dívku vrhl státní policista.

V Havířově začali odtahovat vozidla, která brání v čištění komunikací

Radnici v Havířově došla trpělivost s řidiči, kteří parkují v místech, kde se v konkrétní den provádí čištění komunikací. Vozidla se rozhodla odtahovat.

Studenti hladnovského gymnázia se možná podívají do Afriky, jejich projekt podporuje školu v Tanzánii

Studenti hladnovského gymnázia pracují na speciálním projektu, který spojuje slezskoostravskou školu s tanzanskou školou Mlondwe. Jmenuje se Hakuna Matata a studenti gymnázia díky němu možná brzy vycestují rovnou do Afriky.

Rodáci vyhlásili jaro Karla Kryla, připomněli kulatá výročí jeho narození a úmrtí

Klub rodáků a přátel města vyhlásil jaro Karla Kryla. Tento čestný občan Nového Jičína se před 80 lety narodil - a před 30 lety zemřel.

Manželé Kubovi oslavili zlatou svatbu

Včera 14:20 | Stonava | Jiří Brzóska | Stonavský expres

Velmi slavnostní atmosféra zavládla v neděli 14.4. na stonavské radnici. Manželé Kubovi tady po padesáti letech obnovili svůj svatební slib.

Mezinárodní festival filmů o lidských právech Jeden svět je opět v Ostravě

V Ostravě začal další ročník mezinárodního filmového festivalu Jeden svět. Promítá filmy o lidských právech v celkem 48 městech v České republice a jedná se o největší festival svého druhu na světě.

Platforma Move Ostrava zve na své programy, nejbližším bude představení s názvem Sen

Move Ostrava je platformou podporující rozvoj múzických umění. Zaměřená je na diváky i profesionální umělce a v Ostravě funguje už více než 10 let. Ve svých projektech propojuje současný tanec, fyzické divadlo a nový cirkus.

V Ostravě se bude hrát špičkový tenis. Turnaj Ostra Group Open má bohatou tradici

Do Ostravy se sjedou špičkoví tenisté, aby se utkali o titul na 21. ročníku turnaje Ostra Group Open druhé nejvyšší světové kategorie Challenger. Loňské vítězství bude obhajovat český tenista Zdeněk Kolář.

Už téměř 55 let přináší zábřežské Kino Luna divákům novinky i staré filmové klasiky

Kino Luna v Ostravě-Zábřehu příští rok oslaví 55. výročí. Za tu dobu prošlo řadou rekonstrukcí. O jaké opravy šlo a novinky, které návštěvníky kina čekají, odhalí následující reportáž.

Diamantová svatba manželů Konečných z Ostravy-Jihu. Své ano si opět řekli po 60 letech

16. dubna 2024 17:10 | Ostrava-Jih | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Jih

Nejdříve zlatou, teď diamantovou. Manželé Koneční z Ostravy-Jihu si opět řekli své ano. Tentokrát po 60 letech od svatby.

Hokejisty Vítkovic povede nový trenér David Bruk. Asistovat budou Trnka a Wojnar

16. dubna 2024 16:41 | Ostrava-Vítkovice | Jiří Cileček

Novým hlavním trenérem hokejistů extraligových Vítkovic se stal David Bruk. Nahradil Pavla Trnku, který byl přesunut na pozici asistenta. Druhým asistentem bude Vlastimil Wojnar.

Ostrava chce mít do roku 2023 jako první v Česku flotilu autobusů na vodík
Vydáno 2. května 2021 20:11, Ostrava-město, Jiří Cileček
Dopravní podnik Ostrava vypsal výběrové řízení na prvních 10 autobusů s vodíkovým pohonem. Získat by je chtěl do roku 2023 a je za ně ochotný zaplatit 185 milionů korun. V Česku by se tak stal prvním dopravním podnikem, který by měl takovou početnou flotilu autobusů na vodík.

ilustrační snímek autobusu na vodík TriHyBus; FOTO: ÚJV REŽ

Dominující vysoké zásobníky na vodík. Zastřešené výdejní místo s plnicími samoobslužnými stojany před vjezdem do areálu. Už za dva roky součást autobusových garáží Dopravního podniku Ostrava na Hranečníku. DPO požádal o sloučené územní a stavební řízení na výstavbu nové vodíkové plničky. Zároveň spustil tendr na prvních deset autobusů s pohonem na vodík.

Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO: "Vodíková plnička svým významem přesahuje běžnou roli Dopravního podniku Ostrava. Plní strategii rozvoje nových ekologických pohonů i na úrovni regionální a národní. Představuje pro nás významnou příležitost pro řešení bezemisní silniční dopravy. Logicky navazuje na naši dlouhodobou strategii mít co nejekologičtější hromadnou dopravu v zemi. Ne nízkoemisní, ale bezemisní. Takovou MHD, nejen pro naše cestující, ale pro všechny Ostravany, chceme. Uvědomujeme si, že jde o technologii, která je v dopravě teprve v začátcích svého rozvoje, a trh s vozidly, palivy, plničkami, nebo i legislativa se stále zdokonalují. Dnešní oficiální vykročení k tomuto cíli je doprovázené několikaletým vzděláváním uvnitř podniku, kterému se budeme poctivě věnovat i nadále."

K vodíkové budoucnosti se ve svém memorandu už dříve zavázalo město Ostrava i Moravskoslezský kraj. Klíčovým investorem je dopravní podnik. Na výstavbu plničky za zhruba 90 milionů korun může získat evropskou dotaci ve výši 60 milionů korun a na autobusy až do výše 85 % nákladů, které mají být 185 milionů korun.

Vladimír Cigánek, náměstek primátora Ostravy: "Vodíkové technologie jsou všeobecně považovány za vysoce perspektivní pro rozvoj čisté energetiky. Od projektu si slibujeme snížení emisní zátěže v regionu. Současně věříme, že investice do vodíku, a tím i do rozšíření portfolia možností pohonů v městské hromadné dopravě, jsou přínosem, který se vyplatí. Přestože se principiálně jedná o pohon vozidla na elektrickou energii, ve kterou se vodík přímo ve vozidle přetváří, je vodíková kapacita uložená v autobuse v porovnání například s dosahovanou kapacitou energie v bateriích běžných elektrobusů vyšší, a umožňuje tak dosažení denního akčního rádia srovnatelného s autobusy se spalovacími motory."

Jak bude vodíková plnička fungovat? V první etapě výstavby budou vybudovány kapacitní zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků, do kterých se bude palivo stlačovat na potřebný tlak pro naplnění vozidel. Palivo bude do zásobníku zaváženo, případně vyráběno v nové technologii výroby.

Plnička nebude sloužit jen vozům DPO. V první fázi bude obsluhovat autobusy DPO (předpoklad začátek roku 2023), které by měly do Ostravy dorazit koncem v roku 2022. Počítá se ale s tím, že plničku budou využívat postupně i autobusy v rámci krajské příměstské dopravy a další i osobní vozidla. Vybudované zásobníky, kompresory, technologický kontejner a výdejní stojany by tak měly sloužit i široké veřejnosti.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000025292/ostrava-chce-mit-do-roku-2023-jako-prvni-v-cesku-flotilu-autobusu-na-vodik