To vše za doprovodu vynikajících hudebníků Michaela Reda a Kentona Loewna. Společnou improvizaci a výjimečnou atmosféru koncertu podtrhne projekce legendárního dokumentu Roberta J. Flahertyho z roku 1922 „Nanuk, člověk primitivní", která zážitek z využívání prastarých tribálních hlasových technik umocní.
Tanya Tagaq Gillis se narodila v roce 1977 v Cambridge Bay na jižním pobřeží Victoria Island inuitské matce a kanadskému otci. Je považována za nejrespektovanější inuitskou hrdelní zpěvačku současnosti, světově proslulou umělkyni spolupracující a natáčející s Björk, Mikem Pattonem nebo newyorským Kronos Quartetem, jehož leader David Harrington o ní prohlásil: „Nemohl jsem uvěřit tomu, co poslouchám. Inuitský hrdelní zpěv je jedním z nejúžasnějších zvuků podobných smyčcům, jaké jsem kdy slyšel vyjít z lidského hrdla. Tanya je Mozartem mezi Inuity, Hendrixem hrdelního zpěvu."
Na setkání s hlasem Tanyi Tagaq nikdy nezapomenete. Představuje totiž nástroj vypůjčený z vesmíru. Z hrdla se jí dere pronikavé bručení, agresivní chrochtání, ječení, zběsilé rytmické dýchání, pronikavý nářek, mrazivé šeptání či něco jakoby zvířecího, nelidského - a vy se při poslechu instinktivně krčíte. „Bylo to intenzivní. Krásné. A bolelo to," zaznívá z posluchačských kuloárů. Při totální vokální improvizaci Tanyi Tagaq se člověk ocitá mimo své tělo. Kontrolované emoce jdou stranou, navrch mají pudové instinkty, tajemství ukryté v každém z nás, i když o ně nestojíme a bojíme se jej.
Jedná se vlastně o součást tradiční inuitské hry katajjaq, jakéhosi souboje, při kterém inuitské ženy nahrazují zbraně hrdelním zpěvem. Stojí proti sobě, tváří v tvář, drží se za ramena a vydávají neuvěřitelné zvuky, sípají jako divoké husy, vymýšlejí si slova, zpívají, a přitom se snaží jedna druhou trumfnout v nápaditosti až do chvíle, než se jedna z nich vydá ze všech sil, ztratí se ve zvukovém koloritu nebo se úlevně rozesměje - a tím prohraje. Tanya Tagaq musí zastoupit obě - a dělá to inovativním přístupem, ke kterému se dosud nikdo neodvážil. Výsledkem jsou neuvěřitelné zvukové palety, zahrnující odříkávání starobylých slov, jmen předků, zvířat a božstev.
„Vše vychází přímo z žaludku, z vašeho nejhlubšího já. Vezmete všechno, co jste ten den prožili, co vás naštvalo, potěšilo, omámilo a vypustíte to ze sebe. Když mám dobrý den, vnořím se do sebe, na úplnou dřeň lidství a zní to úplně jinak než v případě, že je okolo mě všechno zamračené. Pak ze mě vyjdou agresivní zvuky, kterým sama nerozumím. Navíc původně se přece jednalo o pokus soupeřit se zvukem řek, skřípotem ledu, skučením větru a projevy zvířat, zkrátka vším, co jsme kolem sebe slyšeli před příchodem civilizace," vysvětluje sama Tanya.
Vstupenky jsou k dostání v předprodeji prostřednictvím internetu v e-shopu Colours of Ostrava http://eshop.colours.cz, v ostravských informačních centrech (Elektra, Svinov a Věž Nové radnice), je možné je zakoupit i osobně v prodejně Oriental v Ostravě-Zábřehu nebo přímo v Cooltouru. Více informací ke koncertu, prodeji a ceně vstupenek na www.solocolours.cz.
Koncert Tanyi Tagaq se koná díky podpoře ministerstva kultury, za partnerství festivalu Colours of Ostrava a multižánrového centra současného umění Cooltour Ostrava. Mediálním partnerem je Hitrádio Orion a Forum Nová Karolina.
„Solo Colours přinášejí jedinečné zážitky, které je škoda si nechat ujít. Jsou to totiž opravdu špičkové světové koncerty a myslím si, že Ostravě sluší," vzkazuje Zlata Holušová, ředitelka festivalu Colours of Ostrava.
YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=0YTtUolJa9E&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=nQ8qZbWkvWo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Jwd2XJCQLjI&feature=related