Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Začala stavba obchvatu Mošnova
  • I/68 Třanovice - Nebory: Letos už provoz v užším profilu
  • První etapa cyklostezky u Slezské Harty je před dokončením
  • Obchvat Karviné roste, hotovo bude v roce 2023

Začíná pořad Dopravní revue, opět vás zveme na silnice a za dopravou v Moravskoslezském kraji. Přeji dobrý den a věřím, že zůstanete s námi.

Začala stavba obchvatu Mošnova

Ředitelství silnic a dálnic v úterý 11. října zahájilo stavbu obchvatu Mošnova. Silnice I/58, která bude mít 3.300 metrů, odvede dopravu z obce, která trpí silným provozem.

Důležitý okamžik pro všechny občany Mošnova. Začátek stavby obchvatu obce, přes kterou jezdí nákladní i osobní doprava mezi Ostravou a novou dálnicí z Frýdku-Místku na Olomouc.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Ulehčí se občanům. I tady v Mošnově se uleví. Když si vezmeme, že tady projede 7000 aut denně, z toho 5000 nepojede přes Mošnov, ale po obchvatu, tak je to hodně. Ten obchvat Mošnovu hodně ulehčí. Z toho je přes 1200 nákladních vozidel. Protože bude obchvat a samozřejmě zóna se rozšiřuje, tak ten obchvat bude využitý na budoucí logistická centra, která se tady budou stavět. Pro kraj je to velmi významné, že se tady obchvat staví.”

O obchvatu se mluvilo už několik let a místní ho vítají.

Radomil Bodzsar (Změna pro lidi), starosta Mošnova: “Pokud to bude v současné podobě, jak to je, tak jsme rádi. Určitě jsme rádi, protože tady vzniknou tři kruhové křižovatky. Občané se mohou dostat do práce, protože převažuje, že dělají v zóně a na letišti. Je to perfekt. Ale hlavně ta doprava, takže je to výhra pro nás i pro občany.”

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Ono se mluví dlouze o spoustě obchvatů. Skoro každá obec nebo město, kterou prochází silnice první třídy, tak se dlouhodobě mluví o tom, že tam někdy vznikne obchvat nebo je to v územních plánech. Tady ty problémy taky byly, ale od roku 2015, kdy se stabilizovalo technické řešení, tak si myslím, že to byla poměrně rychlá cesta k tomu, abychom se dostali k samotné realizaci. Defacto za nějakých 6, 7 let se nám podařila stavbu připravit. Zásadní komplikace zde nebyly, nebyla zde odvolání a podařilo se nabít právní moci jak územního rozhodnutí, tak stavebního povolení. Podařilo se poměrně rychle získat i pozemky pro samotnou stavbu. Takže pro mě poměrně rychlá příprava stavby silnice první třídy. To neznamená, že ta stavba, která je délky přes tři kilometry, tak je malá. To si myslím, že je tradiční obchvat, kterých podobných v republice připravujeme i desítky let.”

Stavba obchvatu měla původně začít už letos na jaře. Zpoždění ale nabral tendr, který byl vypsaný před Vánocemi 2021. Termín pro podání nabídek byl kvůli dotazů stavebních firem posunutý až na 12. května a vítěz vyhlášen až na konci srpna. Obchvat postaví firma. EUROVIA CS a.s. za nabídkovou cenu 368,5 mil. Kč bez DPH. Obchvat má být zprovozněn v červnu 2024.

I/68 Třanovice - Nebory: Letos už provoz v užším profilu

Stavba posledního úseku obchvatu Třince je plném běhu. Necelých 6 kilometrů dlouhá komunikace spojí už zprovozněný úsek v Neborech s dálnicí D48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem. V Třanovicích vzniká mimoúrovňové napojení. Stavba by měla okolním obcím i samotnému Třinci výrazně ulevit od tisíců kamionů.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Tato stavba je důležitá pro Třinec, ale nejen pro Třinec, ale i pro tranzitní dopravu, protože právě tato stavba jednak slouží jako obchvat Třince, který dokáže nasát především tranzitní dopravu ven z aglomerace, ale zároveň činí velmi plynulou a komfortní cestu na Slovensko. Vzniká skutečně tranzitní, plynulý a bezpečný tah."

Stavba začala v říjnu roku 2019. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic projekčně není jednoduchá, od svého začátku ale výrazně pokročila.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Na to, že je tam sedm mostních objektů a je to pět a půl kilometru, tak skutečně tam bylo stavařsky dost co řešit, ale podařilo se nám to a ty mostní objekty jsou prakticky hotové. Znamená to, že na konci letošního roku budeme schopni, byť v užším profilu, ještě ne v plné šíři, ale pustit dopravu, což je samozřejmě úplně nejdůležitější zpráva především pro Třinec."

Po letošním zprovoznění v užším profilu bude stavební firma projekt dokončovat v roce 2023, hotovo by mělo být v červnu.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Stavba ve většině času svého průběhu nezatížila dopravu vůbec. Samozřejmě bylo třeba respektovat výjezd a nájezd těžké techniky na stavbu, to zcela přirozeně, ale jako takový jsme ten dosavadní tah nezatěžovali. To se samozřejmě teď trochu mění. Teď musíme napojit tu stavbu na stávající silniční/dálniční síť. Řidiči se teď v následujících měsících setkají místy s dočasným omezením. Prosím o toleranci, protože ten cíl, to znamená převedení tranzitní dopravy ven z města, si myslím, že za to stojí."

První etapa cyklostezky u Slezské Harty je před dokončením

Jedním z největších projektů obcí a Mikroregionu Slezská Harta je stavba cyklostezky z Bruntálu ke Slezské Hartě. Jde o etapový projekt, jehož etapy se současně staví i projektují. První, nejdelší úsek cyklostezky z Razové na hráz přehrady je v plné výstavbě a před dokončením.

Nejdelší úsek z Razové na hráz Slezské Harty měří téměř 11 kilometrů a jeho stavba stojí více než 40 milionů korun.

Josef Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „Teď se nacházíme v úseku č.8, to znamená trať cyklostezky Razová, směr na Leskovec. Toto je ještě teritorium Razové, pokračuje a vzadu za obzorem, jak se vchází potom do toho lesíčka, tak se dostaneme do katastru Leskovce."

Ivan Fehervári (nez.), starosta Razové: „Já si myslím, že to bude zase nějaký pokrok co se týče turistického ruchu a doufám, že i místní cyklisté nebo cykloturisté to ocení.“

Postup stavby cyklostezky hodnotí pravidelné kontrolní dny, které koordinují všechny práce.

Marek Vilímec, technický dozor: „Technické detaily provádění stavby, upřesnili si termíny, popřípadě posílení pracovníků a případně nějaké požadavky na projektanta. Kontrolní den je každý týden, za účasti autorského dozoru, technického dozoru, zhotovitele stavby a investora.“

Stavbě se nevyhýbají ani problémy, protože prochází přes mnoho pozemků. Ten největší se podařilo vyřešit spoluprací s Povodím Odry.

Josef Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „Celý projekt byl ohrožený tím, že soukromý subjekt si pro nás stanovil neřešitelné podmínky a proto jsme se obrátili na Povodí Odry, kde nám vyšli vstříc.“

Stavba probíhá podle plánu a projektu, první cyklisté by se na nejdelším úseku cyklostezky mohli projet již na jaře příštího roku.

Obchvat Karviné roste, hotovo bude v roce 2023

Dlouhých 30 let čekala Karviná na zahájení stavby jihozápadního obchvatu města. Téměř tříkilometrová stavba má tři desítky stavebních objektů, více než dvousetmetrový most a jeden podchod pro pěší. Stavba začala v první polovině června 2020 a za tu dobu výrazně pokročila.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Obchvat Karviné je typická přeložka silnice I. třídy, která byla původně vedena, jak to historicky urbanisté plánovali, středem města. My naopak vytahujeme veškerou dopravu tou přeložkou ven z města. Nezáleží na tom, jak je tato komunikace dlouhá, ale kdy bude hotová a jak bude z pohledu řidičů i z pohledu obyvatel Karviné úspěšná. To znamená kdy se nám podaří tranzitní dopravu vytáhnout z Karviné jako takové. Na tomto novém úseku silnice I/67 budeme jezdit předpokládám za rok."

Ivo Vondrák (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Obchvaty jsou klíčové z pohledu odlehčení městům, ale samozřejmě nejen z pohledu dopravy, ale i z pohledu životního prostředí. Karviná je vlastně dalším z bodů, který vyplňuje tu mozaiku všech těch obchvatů, které musíme dostavět."

Stavba dostala zelenou v roce 2014. Obchvat je důležitý nejen pro Karvinou, pro celkovou dopravu v Moravskoslezském kraji. Čekají na ni nejen řidiči, ale zvýší se také bezpečnost chodců ve městě, kterému se uleví nejen od nákladní dopravy.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Ty práce probíhají velmi intenzivně. V tuto chvíli máme založeny všechny mostní objekty, pokračujeme tou konstrukcí sypaného tělesa a silnice tam, kde jsme na takzvané pláni. Celý ten harmonogram je plněn, nejsme nikde ve skluzu, ale nejsme ani divoce vpřed. Znamená to, že jdeme k jednomu cíli, a to zprovoznění v polovině příštího roku."

Tři kilometry dlouhý úsek silnice vede jako prodloužená Nádražní ulice, mezi železniční tratí a jezerem v parku Boženy Němcové, přes řeku a za Darkovským mostem se napojí na stávající silnici vedoucí do Českého Těšína. Stavba dosud řidiče nijak významně neomezovala.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Dosud jsme obchvat Karviné stavěli především podél řeky, to znamená, že tam jsme jakkoliv řidiče neobtěžovali. Samozřejmě, že bylo třeba respektovat nájezd na stavbu, výjezd ze stavby, ale to byly momentové záležitosti. To omezení, které na této trase budeme dočasně muset vystavět, bude v době, kdy tu novou stavbu budeme připojovat na stávající trasu. To bude znamenat zpomalení, zúžení jízdních pruhů a podobně, nicméně to si myslím, že máme před sebou někdy po začátku příštího roku."

Tolik z pořadu Dopravní revue, budu se těšit na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
12. října 2022, 18:20

Začíná pořad Dopravní revue, opět vás zveme na silnice a za dopravou v Moravskoslezském kraji. Přeji dobrý den a věřím, že zůstanete s námi.

Začala stavba obchvatu Mošnova

Ředitelství silnic a dálnic v úterý 11. října zahájilo stavbu obchvatu Mošnova. Silnice I/58, která bude mít 3.300 metrů, odvede dopravu z obce, která trpí silným provozem.

Důležitý okamžik pro všechny občany Mošnova. Začátek stavby obchvatu obce, přes kterou jezdí nákladní i osobní doprava mezi Ostravou a novou dálnicí z Frýdku-Místku na Olomouc.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Ulehčí se občanům. I tady v Mošnově se uleví. Když si vezmeme, že tady projede 7000 aut denně, z toho 5000 nepojede přes Mošnov, ale po obchvatu, tak je to hodně. Ten obchvat Mošnovu hodně ulehčí. Z toho je přes 1200 nákladních vozidel. Protože bude obchvat a samozřejmě zóna se rozšiřuje, tak ten obchvat bude využitý na budoucí logistická centra, která se tady budou stavět. Pro kraj je to velmi významné, že se tady obchvat staví.”

O obchvatu se mluvilo už několik let a místní ho vítají.

Radomil Bodzsar (Změna pro lidi), starosta Mošnova: “Pokud to bude v současné podobě, jak to je, tak jsme rádi. Určitě jsme rádi, protože tady vzniknou tři kruhové křižovatky. Občané se mohou dostat do práce, protože převažuje, že dělají v zóně a na letišti. Je to perfekt. Ale hlavně ta doprava, takže je to výhra pro nás i pro občany.”

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Ono se mluví dlouze o spoustě obchvatů. Skoro každá obec nebo město, kterou prochází silnice první třídy, tak se dlouhodobě mluví o tom, že tam někdy vznikne obchvat nebo je to v územních plánech. Tady ty problémy taky byly, ale od roku 2015, kdy se stabilizovalo technické řešení, tak si myslím, že to byla poměrně rychlá cesta k tomu, abychom se dostali k samotné realizaci. Defacto za nějakých 6, 7 let se nám podařila stavbu připravit. Zásadní komplikace zde nebyly, nebyla zde odvolání a podařilo se nabít právní moci jak územního rozhodnutí, tak stavebního povolení. Podařilo se poměrně rychle získat i pozemky pro samotnou stavbu. Takže pro mě poměrně rychlá příprava stavby silnice první třídy. To neznamená, že ta stavba, která je délky přes tři kilometry, tak je malá. To si myslím, že je tradiční obchvat, kterých podobných v republice připravujeme i desítky let.”

Stavba obchvatu měla původně začít už letos na jaře. Zpoždění ale nabral tendr, který byl vypsaný před Vánocemi 2021. Termín pro podání nabídek byl kvůli dotazů stavebních firem posunutý až na 12. května a vítěz vyhlášen až na konci srpna. Obchvat postaví firma. EUROVIA CS a.s. za nabídkovou cenu 368,5 mil. Kč bez DPH. Obchvat má být zprovozněn v červnu 2024.

I/68 Třanovice - Nebory: Letos už provoz v užším profilu

Stavba posledního úseku obchvatu Třince je plném běhu. Necelých 6 kilometrů dlouhá komunikace spojí už zprovozněný úsek v Neborech s dálnicí D48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem. V Třanovicích vzniká mimoúrovňové napojení. Stavba by měla okolním obcím i samotnému Třinci výrazně ulevit od tisíců kamionů.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Tato stavba je důležitá pro Třinec, ale nejen pro Třinec, ale i pro tranzitní dopravu, protože právě tato stavba jednak slouží jako obchvat Třince, který dokáže nasát především tranzitní dopravu ven z aglomerace, ale zároveň činí velmi plynulou a komfortní cestu na Slovensko. Vzniká skutečně tranzitní, plynulý a bezpečný tah."

Stavba začala v říjnu roku 2019. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic projekčně není jednoduchá, od svého začátku ale výrazně pokročila.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Na to, že je tam sedm mostních objektů a je to pět a půl kilometru, tak skutečně tam bylo stavařsky dost co řešit, ale podařilo se nám to a ty mostní objekty jsou prakticky hotové. Znamená to, že na konci letošního roku budeme schopni, byť v užším profilu, ještě ne v plné šíři, ale pustit dopravu, což je samozřejmě úplně nejdůležitější zpráva především pro Třinec."

Po letošním zprovoznění v užším profilu bude stavební firma projekt dokončovat v roce 2023, hotovo by mělo být v červnu.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Stavba ve většině času svého průběhu nezatížila dopravu vůbec. Samozřejmě bylo třeba respektovat výjezd a nájezd těžké techniky na stavbu, to zcela přirozeně, ale jako takový jsme ten dosavadní tah nezatěžovali. To se samozřejmě teď trochu mění. Teď musíme napojit tu stavbu na stávající silniční/dálniční síť. Řidiči se teď v následujících měsících setkají místy s dočasným omezením. Prosím o toleranci, protože ten cíl, to znamená převedení tranzitní dopravy ven z města, si myslím, že za to stojí."

První etapa cyklostezky u Slezské Harty je před dokončením

Jedním z největších projektů obcí a Mikroregionu Slezská Harta je stavba cyklostezky z Bruntálu ke Slezské Hartě. Jde o etapový projekt, jehož etapy se současně staví i projektují. První, nejdelší úsek cyklostezky z Razové na hráz přehrady je v plné výstavbě a před dokončením.

Nejdelší úsek z Razové na hráz Slezské Harty měří téměř 11 kilometrů a jeho stavba stojí více než 40 milionů korun.

Josef Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „Teď se nacházíme v úseku č.8, to znamená trať cyklostezky Razová, směr na Leskovec. Toto je ještě teritorium Razové, pokračuje a vzadu za obzorem, jak se vchází potom do toho lesíčka, tak se dostaneme do katastru Leskovce."

Ivan Fehervári (nez.), starosta Razové: „Já si myslím, že to bude zase nějaký pokrok co se týče turistického ruchu a doufám, že i místní cyklisté nebo cykloturisté to ocení.“

Postup stavby cyklostezky hodnotí pravidelné kontrolní dny, které koordinují všechny práce.

Marek Vilímec, technický dozor: „Technické detaily provádění stavby, upřesnili si termíny, popřípadě posílení pracovníků a případně nějaké požadavky na projektanta. Kontrolní den je každý týden, za účasti autorského dozoru, technického dozoru, zhotovitele stavby a investora.“

Stavbě se nevyhýbají ani problémy, protože prochází přes mnoho pozemků. Ten největší se podařilo vyřešit spoluprací s Povodím Odry.

Josef Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „Celý projekt byl ohrožený tím, že soukromý subjekt si pro nás stanovil neřešitelné podmínky a proto jsme se obrátili na Povodí Odry, kde nám vyšli vstříc.“

Stavba probíhá podle plánu a projektu, první cyklisté by se na nejdelším úseku cyklostezky mohli projet již na jaře příštího roku.

Obchvat Karviné roste, hotovo bude v roce 2023

Dlouhých 30 let čekala Karviná na zahájení stavby jihozápadního obchvatu města. Téměř tříkilometrová stavba má tři desítky stavebních objektů, více než dvousetmetrový most a jeden podchod pro pěší. Stavba začala v první polovině června 2020 a za tu dobu výrazně pokročila.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Obchvat Karviné je typická přeložka silnice I. třídy, která byla původně vedena, jak to historicky urbanisté plánovali, středem města. My naopak vytahujeme veškerou dopravu tou přeložkou ven z města. Nezáleží na tom, jak je tato komunikace dlouhá, ale kdy bude hotová a jak bude z pohledu řidičů i z pohledu obyvatel Karviné úspěšná. To znamená kdy se nám podaří tranzitní dopravu vytáhnout z Karviné jako takové. Na tomto novém úseku silnice I/67 budeme jezdit předpokládám za rok."

Ivo Vondrák (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Obchvaty jsou klíčové z pohledu odlehčení městům, ale samozřejmě nejen z pohledu dopravy, ale i z pohledu životního prostředí. Karviná je vlastně dalším z bodů, který vyplňuje tu mozaiku všech těch obchvatů, které musíme dostavět."

Stavba dostala zelenou v roce 2014. Obchvat je důležitý nejen pro Karvinou, pro celkovou dopravu v Moravskoslezském kraji. Čekají na ni nejen řidiči, ale zvýší se také bezpečnost chodců ve městě, kterému se uleví nejen od nákladní dopravy.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Ty práce probíhají velmi intenzivně. V tuto chvíli máme založeny všechny mostní objekty, pokračujeme tou konstrukcí sypaného tělesa a silnice tam, kde jsme na takzvané pláni. Celý ten harmonogram je plněn, nejsme nikde ve skluzu, ale nejsme ani divoce vpřed. Znamená to, že jdeme k jednomu cíli, a to zprovoznění v polovině příštího roku."

Tři kilometry dlouhý úsek silnice vede jako prodloužená Nádražní ulice, mezi železniční tratí a jezerem v parku Boženy Němcové, přes řeku a za Darkovským mostem se napojí na stávající silnici vedoucí do Českého Těšína. Stavba dosud řidiče nijak významně neomezovala.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Dosud jsme obchvat Karviné stavěli především podél řeky, to znamená, že tam jsme jakkoliv řidiče neobtěžovali. Samozřejmě, že bylo třeba respektovat nájezd na stavbu, výjezd ze stavby, ale to byly momentové záležitosti. To omezení, které na této trase budeme dočasně muset vystavět, bude v době, kdy tu novou stavbu budeme připojovat na stávající trasu. To bude znamenat zpomalení, zúžení jízdních pruhů a podobně, nicméně to si myslím, že máme před sebou někdy po začátku příštího roku."

Tolik z pořadu Dopravní revue, budu se těšit na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-12-10-2022-18-24