Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Jaké jsou změny v hromadné dopravě v MSK od 10. prosince?
  • Výcvik řidičů krnovské nemocnice v ostravském Librosu
  • Noční můra řidičů: neviditelný chodec

Dopravní revue, další vydání magazínu televize Polar o dopravě v Moravskoslezském kraji, je tady. Vítejte a dobrý den.

Jaké jsou změny v hromadné dopravě v MSK od 10. prosince?

Už jsme vás informovali, že nové jízdní řády v hromadné dopravě v Moravskoslezském kraji, které platí od 10. prosince, nepřinesly žádné zásadní změny, v následujícím období cestující čekají jen drobné úpravy v tarifech, více spojů a navíc větší komfort.

Takřka kosmetické změny v jízdních řádech - nejen s tím přišli před novináře na nedávné tiskové konferenci právě k tomuto tématu náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka a jednatel krajské společnosti KODIS Aleš Stejskal. Nové jízdní řády vstoupily v platnost 10. prosince.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “Možná asi potěším cestující. Od této změny nepočítáme s žádnými výraznými změnami v regionální hromadné dopravě. Jsou to drobné korekce jízdních řádů na základě připomínek obcí, starostů, případně dopravců. Takže nic zásadního. Dojde pouze k dílčímu posílení autobusové dopravy mezi Frýdkem-Místkem a Třincem, potom mezi Ostravou a Brušperkem. Byly to důvody přeplněnosti některých spojů vybraných. Tak tady dochází k určitým úpravám tak, abychom korigovali tento nesprávný stav.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Pro cestující se nezmění skoro vůbec nic. Tarif zůstane stejný, nebudeme zdražovat. I rozsah dopravy zůstane stejný, jak v autobusové, tak v železniční dopravě. Opravdu pro cestující se nic nemění, akorát v drážní dopravě bude tarif jen tarif ODIS, tarif dopravce. To je jediná taková změna, ale tam se to cenově skoro neliší.”

Podle náměstka Podstawky by se části cestující mohly dotknout, byť jen drobné změny v jízdních řádech. Proto by se měli ujistit, jestli jejich spoje neodjíždějí třeba o minutu dříve.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Rozsah linek se nemění, počty vlaků a autobusů zůstávají. Samozřejmě ty návaznosti se mohou měnit, je to na základě připomínek cestujících, měst. Budeme mít tady výluky, bude se rekonstruovat havířovská stanice nebo se rekonstruuje, takže to může také navazovat na tu drážní dopravu. Drobné změny budou, takže určitě se podívat do jízdních řádů, jak ty spoje jezdí, protože plus mínus dvě minuty se to může posouvat.”

Dalším tématem, které by ale změnu mělo přinést, je komfort pro cestující. V kraji dosluhují stará drážní vozidla, ta postupně nahrazují nová. Například právě od 10. prosince přibylo pět nových Regio panterů.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “S tím, že v lednu ještě přijdou další dva, které nahrazují staré pantografy. Mají už i oddíl 1. třídy a to, že tam je wi-fi, nabíječka, to už je automaticky. A samozřejmě jsou to nízkopodlažní vozidla, která mohou využívat i občané s omezeným pohybem, takže přibudou nám další vozidla. Wi-fi máme v 90 procentech vozidel, v autobusech je to 100%, ve vlacích těch 90% a nízkopodlažnost je přes 70% u drážních vozidel, takže to opravdu také je vysoké číslo a budeme pokračovat dál.”

Jedním ze zájmů kraje je, aby veřejnou dopravou jezdilo co nejvíce cestujících, aby pro ně bylo výhodné nechávat auta doma. Tomu odpovídá i nezměněná cena jízdného.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “V tarifu v regionální dopravě se nic nezmění a nadále zůstává v platnosti to, že se výrazně vyplatí cestujícím používat při placení zejména jednotlivého jízdného buďto Odisku nebo platební kartu nebo aplikaci ODISapku, protože tady dochází k významné úspoře proti tomu, kdyby platili u řidiče nebo v případě železnice u průvodčího nebo v pokladnách hotovostí. Dojde akorát k úpravě úhrady přepravného za jízdní kola, koloběžky, elektrokoloběžky. Nově budou osvobozeny od jakéhokoliv placení kola, koloběžky, všechno, co má kolo pod 12 palců. Naopak, když je kolo větší než 12 palců, tak bude podléhat přepravného, a to i v případě, kdy má cestující dlouhodobou jízdenku.”

Spoustu dalších konkrétních informací, které cestující mohou zajímat, najdete na webu Moravskoslezského kraje v sekci doprava.

Výcvik řidičů krnovské nemocnice v ostravském Librosu

Ve skutečně extrémním počasí se ocitli řidiči sanitek z krnovské nemocnice, kteří zamířili na speciální kurz do Centra bezpečné jízdy LIBROS v Ostravě. Svá vozidla, se kterými přepravují pacienty, se učili ovládat v nejrůznějších krizových situacích. Byli jsme u toho.

Tito řidiči sváží pacienty nebo nejrůznější biologické vzorky a další potřebné věci po celé republice. Počasí jako to, které panovalo na Librosu a především na Krnovsku, v době jejich kurzu, přináší obrovské riziko. Nejen pro samotné řidiče, ale také pro převážené pacienty.

Hana Kolofíková, vedoucí oddělení dopravy Sdruženého zdravotnického zařízení Krnov: “Jsou úžasní, je to velmi náročná práce, jednak i psychicky, protože víme, co se děje na silnicích.”

řidič sanitky: “Je to pro nás hodně důležité, protože my se dostaneme se sanitkami opravdu všude a tímto si vyzkoušíme ty krizové situace, které normálně nevyhledáváme, ale můžeme se do nich dostat, takže na tomto místě je to určitě je to super.”

řidič sanitky: “Nesmíte myslet jenom na sebe, ale myslet na toho, koho vezete vzadu a podle toho v podstatě přizpůsobit tu jízdu. Do této krize byste se neměl dostat, ale mohou vás do toho dostat ten provoz, ta situace, která se odehraje.”

Řidiči sanitek si mohli jízdu po zásahu smykovou deskou a další krizové situace vyzkoušet i s pacientem, tím se stali jejich kolegové, ale tuto roli si vyzkoušel i současný hejtman kraje.

Jan Krkoška (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: “Mnohdy jsou okamžiky, kdy opravdu rozhodují sekundy a samozřejmě i milimetry. Tady člověk nebo ten řidič profesionál si to může vyzkoušet na místě samém a může si hlavně vyzkoušet reakce, které má na té vozovce, které jsou velmi důležité.”

Ladislav Václavec, ředitel Sdruženého zdravotnického zařízení Krnov: “Naši řidiči jsou sice skvělí, najezdí spoustu kilometrů, ale tady je to úplně něco jiného. Jsem rád, že dnes jsou tady extrémní podmínky a že si řidiči mohou vyzkoušet, jaké to je být na kluzké ploše. Pro nás je důležité, abychom pacienty dobře odléčili, ale zároveň potom v tom nově nabytém zdraví je i přivezli domů.”

Martin Gebauer (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro zdravotnictví: “Já bych řekl těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Za mě všichni řidiči sanitek a IZS by si toto měli vyzkoušet.”

Podle náměstka hejtmana pro zdravotnictví budou na polygon vysláni i řidiči z dalších nemocnic v Moravskoslezském kraji.

Noční můra řidičů: neviditelný chodec

Na Karvinsku se během října a listopadu stalo 14 dopravních nehod s účastí chodců. Policisté apelují na pěší, aby byli zvláště při snížené viditelnosti obezřetní a používali reflexní prvky.

Na těchto záběrech vidíte chodce v tmavém oblečení poblíž silnice z pohledu řidiče. Ve tmě při dešti a sněžení. Bez reflexních prvků na oblečení jsou vidět velmi špatně. To se také projevilo v počtu dopravních nehod. Během pouhých dvou měsíců řešili policisté 14 nehod, v devíti případech skončil střet chodce s autem lehkým zraněním, dvě zranění byla těžká a bohužel tři chodci přišli při nehodě o život.

Martin Dyskiewicz, dopravní inženýr Dopravního inspektorátu Karviná: Viditelnost je omezená do značné míry, přes sloupek nemusí vidět pan řidič nebo ta cesta se taky leskne. A opravdu jde ten chodec vidět na poslední chvíli.”

Na zvýšený počet nehod s chodci policisté zareagovali a zvýšili dohled na silnicích.

Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "Tohle období je typické nedostatkem slunečního svitu a tak je pro nás nesmírně důležité upozornit chodce na to, aby k přecházení vozovky používali především přechody pro chodce a taky, aby se vhodným způsobem zviditelnili.”

Při přecházení vozovky by měl se měl chodec neustále dívat okolo sebe a navazovat s řidiči oční kontakt.

V tomto počasí jsou komunikace velmi kluzké, je tedy třeba myslet na to, že ovladatelnost vozidla i samotná brzdná dráha se několikanásobně prodlužují.

Viděli jste témata tohoto vydání Dopravní revue, těším se na viděnou příště, mějte klidné dny.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
13. prosince 2023, 18:20

Dopravní revue, další vydání magazínu televize Polar o dopravě v Moravskoslezském kraji, je tady. Vítejte a dobrý den.

Jaké jsou změny v hromadné dopravě v MSK od 10. prosince?

Už jsme vás informovali, že nové jízdní řády v hromadné dopravě v Moravskoslezském kraji, které platí od 10. prosince, nepřinesly žádné zásadní změny, v následujícím období cestující čekají jen drobné úpravy v tarifech, více spojů a navíc větší komfort.

Takřka kosmetické změny v jízdních řádech - nejen s tím přišli před novináře na nedávné tiskové konferenci právě k tomuto tématu náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka a jednatel krajské společnosti KODIS Aleš Stejskal. Nové jízdní řády vstoupily v platnost 10. prosince.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “Možná asi potěším cestující. Od této změny nepočítáme s žádnými výraznými změnami v regionální hromadné dopravě. Jsou to drobné korekce jízdních řádů na základě připomínek obcí, starostů, případně dopravců. Takže nic zásadního. Dojde pouze k dílčímu posílení autobusové dopravy mezi Frýdkem-Místkem a Třincem, potom mezi Ostravou a Brušperkem. Byly to důvody přeplněnosti některých spojů vybraných. Tak tady dochází k určitým úpravám tak, abychom korigovali tento nesprávný stav.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Pro cestující se nezmění skoro vůbec nic. Tarif zůstane stejný, nebudeme zdražovat. I rozsah dopravy zůstane stejný, jak v autobusové, tak v železniční dopravě. Opravdu pro cestující se nic nemění, akorát v drážní dopravě bude tarif jen tarif ODIS, tarif dopravce. To je jediná taková změna, ale tam se to cenově skoro neliší.”

Podle náměstka Podstawky by se části cestující mohly dotknout, byť jen drobné změny v jízdních řádech. Proto by se měli ujistit, jestli jejich spoje neodjíždějí třeba o minutu dříve.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Rozsah linek se nemění, počty vlaků a autobusů zůstávají. Samozřejmě ty návaznosti se mohou měnit, je to na základě připomínek cestujících, měst. Budeme mít tady výluky, bude se rekonstruovat havířovská stanice nebo se rekonstruuje, takže to může také navazovat na tu drážní dopravu. Drobné změny budou, takže určitě se podívat do jízdních řádů, jak ty spoje jezdí, protože plus mínus dvě minuty se to může posouvat.”

Dalším tématem, které by ale změnu mělo přinést, je komfort pro cestující. V kraji dosluhují stará drážní vozidla, ta postupně nahrazují nová. Například právě od 10. prosince přibylo pět nových Regio panterů.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “S tím, že v lednu ještě přijdou další dva, které nahrazují staré pantografy. Mají už i oddíl 1. třídy a to, že tam je wi-fi, nabíječka, to už je automaticky. A samozřejmě jsou to nízkopodlažní vozidla, která mohou využívat i občané s omezeným pohybem, takže přibudou nám další vozidla. Wi-fi máme v 90 procentech vozidel, v autobusech je to 100%, ve vlacích těch 90% a nízkopodlažnost je přes 70% u drážních vozidel, takže to opravdu také je vysoké číslo a budeme pokračovat dál.”

Jedním ze zájmů kraje je, aby veřejnou dopravou jezdilo co nejvíce cestujících, aby pro ně bylo výhodné nechávat auta doma. Tomu odpovídá i nezměněná cena jízdného.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “V tarifu v regionální dopravě se nic nezmění a nadále zůstává v platnosti to, že se výrazně vyplatí cestujícím používat při placení zejména jednotlivého jízdného buďto Odisku nebo platební kartu nebo aplikaci ODISapku, protože tady dochází k významné úspoře proti tomu, kdyby platili u řidiče nebo v případě železnice u průvodčího nebo v pokladnách hotovostí. Dojde akorát k úpravě úhrady přepravného za jízdní kola, koloběžky, elektrokoloběžky. Nově budou osvobozeny od jakéhokoliv placení kola, koloběžky, všechno, co má kolo pod 12 palců. Naopak, když je kolo větší než 12 palců, tak bude podléhat přepravného, a to i v případě, kdy má cestující dlouhodobou jízdenku.”

Spoustu dalších konkrétních informací, které cestující mohou zajímat, najdete na webu Moravskoslezského kraje v sekci doprava.

Výcvik řidičů krnovské nemocnice v ostravském Librosu

Ve skutečně extrémním počasí se ocitli řidiči sanitek z krnovské nemocnice, kteří zamířili na speciální kurz do Centra bezpečné jízdy LIBROS v Ostravě. Svá vozidla, se kterými přepravují pacienty, se učili ovládat v nejrůznějších krizových situacích. Byli jsme u toho.

Tito řidiči sváží pacienty nebo nejrůznější biologické vzorky a další potřebné věci po celé republice. Počasí jako to, které panovalo na Librosu a především na Krnovsku, v době jejich kurzu, přináší obrovské riziko. Nejen pro samotné řidiče, ale také pro převážené pacienty.

Hana Kolofíková, vedoucí oddělení dopravy Sdruženého zdravotnického zařízení Krnov: “Jsou úžasní, je to velmi náročná práce, jednak i psychicky, protože víme, co se děje na silnicích.”

řidič sanitky: “Je to pro nás hodně důležité, protože my se dostaneme se sanitkami opravdu všude a tímto si vyzkoušíme ty krizové situace, které normálně nevyhledáváme, ale můžeme se do nich dostat, takže na tomto místě je to určitě je to super.”

řidič sanitky: “Nesmíte myslet jenom na sebe, ale myslet na toho, koho vezete vzadu a podle toho v podstatě přizpůsobit tu jízdu. Do této krize byste se neměl dostat, ale mohou vás do toho dostat ten provoz, ta situace, která se odehraje.”

Řidiči sanitek si mohli jízdu po zásahu smykovou deskou a další krizové situace vyzkoušet i s pacientem, tím se stali jejich kolegové, ale tuto roli si vyzkoušel i současný hejtman kraje.

Jan Krkoška (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: “Mnohdy jsou okamžiky, kdy opravdu rozhodují sekundy a samozřejmě i milimetry. Tady člověk nebo ten řidič profesionál si to může vyzkoušet na místě samém a může si hlavně vyzkoušet reakce, které má na té vozovce, které jsou velmi důležité.”

Ladislav Václavec, ředitel Sdruženého zdravotnického zařízení Krnov: “Naši řidiči jsou sice skvělí, najezdí spoustu kilometrů, ale tady je to úplně něco jiného. Jsem rád, že dnes jsou tady extrémní podmínky a že si řidiči mohou vyzkoušet, jaké to je být na kluzké ploše. Pro nás je důležité, abychom pacienty dobře odléčili, ale zároveň potom v tom nově nabytém zdraví je i přivezli domů.”

Martin Gebauer (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro zdravotnictví: “Já bych řekl těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Za mě všichni řidiči sanitek a IZS by si toto měli vyzkoušet.”

Podle náměstka hejtmana pro zdravotnictví budou na polygon vysláni i řidiči z dalších nemocnic v Moravskoslezském kraji.

Noční můra řidičů: neviditelný chodec

Na Karvinsku se během října a listopadu stalo 14 dopravních nehod s účastí chodců. Policisté apelují na pěší, aby byli zvláště při snížené viditelnosti obezřetní a používali reflexní prvky.

Na těchto záběrech vidíte chodce v tmavém oblečení poblíž silnice z pohledu řidiče. Ve tmě při dešti a sněžení. Bez reflexních prvků na oblečení jsou vidět velmi špatně. To se také projevilo v počtu dopravních nehod. Během pouhých dvou měsíců řešili policisté 14 nehod, v devíti případech skončil střet chodce s autem lehkým zraněním, dvě zranění byla těžká a bohužel tři chodci přišli při nehodě o život.

Martin Dyskiewicz, dopravní inženýr Dopravního inspektorátu Karviná: Viditelnost je omezená do značné míry, přes sloupek nemusí vidět pan řidič nebo ta cesta se taky leskne. A opravdu jde ten chodec vidět na poslední chvíli.”

Na zvýšený počet nehod s chodci policisté zareagovali a zvýšili dohled na silnicích.

Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "Tohle období je typické nedostatkem slunečního svitu a tak je pro nás nesmírně důležité upozornit chodce na to, aby k přecházení vozovky používali především přechody pro chodce a taky, aby se vhodným způsobem zviditelnili.”

Při přecházení vozovky by měl se měl chodec neustále dívat okolo sebe a navazovat s řidiči oční kontakt.

V tomto počasí jsou komunikace velmi kluzké, je tedy třeba myslet na to, že ovladatelnost vozidla i samotná brzdná dráha se několikanásobně prodlužují.

Viděli jste témata tohoto vydání Dopravní revue, těším se na viděnou příště, mějte klidné dny.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-13-12-2023-18-24