Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • V MSK jsou instalovány nové pachové ohradníky
  • PČR hodnotí dopravní nehodovost v ČR a MSK v roce 2022: Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR

Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue. Vítejte.

V MSK jsou instalovány nové pachové ohradníky

Přemnožená zvěř v lesích. Srny, jeleni nebo divoká prasata. Srážka s nimi může zavinit i vážnou nebo tragickou dopravní nehodu. Správa silnic Moravskoslezského kraje už před lety začala instalovat pachové ohradníky na místech, kde je střet se zvěří rizikový.

Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek ředitele Správy silnic MSK: “V poslední době je přemnožená divoká zvěř, hlavně divoká. Jsou vytipované úseky, kde je největší možnost střetu se zvěří. Na základě toho se to vyhodnotí a na ty úseky se usazují pachové ohradníky.”

V roce 2022 je Správa silnic nechala nainstalovat na šestnácti nových místech. Nejdelší z nich je na silnici mezi Bolaticemi a Chuchelnou - zhruba 1600 metrů dlouhý úsek.

Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek ředitele Správy silnic MSK: “Je už osazeno několik silničních úseků po Moravskoslezském kraji. Je to například v Opavě, v Bruntále, v okresech Ostrava, Frýdek-Místek. Jedná se s mysliveckými spolky a s policií. Pachové ohradníky se realizovaly už dříve, v roce 2021 jsme začali realizovat větší úseky, v dalším roce jsme pokračovali a pokračovat budeme dále. Je to asi 800 tisíc korun na jeden kalendářní rok. Už máme vytipované úseky, které bychom osadili i v tomto roce.”

PČR hodnotí dopravní nehodovost v ČR a MSK v roce 2022: Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR

Lukáš Zavadil, TV Polar: V pořadu Dopravní revue vítám ředitele Služby dopravní policie, dříve Moravskoslezského kraje, dnes celé ČR. Jiřího Zlého. Dobrý den, vítejte po dlouhé době u nás ve studiu.

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Dobrý den, jsem rád za pozvání.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dopravní policie už vyhodnotila statistiky o nehodovosti na pozemních komunikacích v celé ČR za loňský rok, za rok 2022. Jak tedy ten loňský rok na českých silnicích vypadal z pohledu dopravní policie?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Ano, my jsme minulý pátek vyhodnotili tu dopravní nehodovost, představili jsme ji médiím a veřejnosti. Ten rok, 2022 v určitých ohledech vypadal pozitivně. Dalo by se to říct tedy čísly, přes devadesát osm tisíc dopravních nehod v tom roce 2022 šetřila Policie ČR. Převedeno na jinou řeč, to znamená každých pět minut, se stala v ČR dopravní nehoda, kterou šetřila dopravní policie. Každých jednadvacet minut došlo ke zranění účastníka dopravní nehody a každých devatenáct hodin byl usmrcen účastník dopravní nehody. V průměru každý den vznikla hmotná škoda při dopravních nehodách odhadovaná přes dvacet jedna milionů korun. To číslo v tom loňském roce počtu usmrcených osob bylo čtyři sta padesát čtyři, což je od roku 1961, kdy vedeme souhrnné statistiky dopravních nehod, historicky nejnižší počet.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To je ta pozitivní zpráva tedy.

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: To je relativně pozitivní zpráva, protože musíme si říct, že čtyři sta padesát čtyři lidských životů bylo při dopravních nehodách zmařeno.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak jste s těmito čísly spokojený Vy jako ředitel? Předpokládal jste, že to bude horší, lepší?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Víte, ono předpokládat je jedna věc a druhá věc je realita. Realita taková, jak se účastníci silničního provozu v tom provozu silničním chovají. Jak se chovají sami vůči sobě, tedy jak jsou zodpovědní vůči sobě, ale jak se chovají i vůči ostatním účastníkům. Z toho počtu těch čtyři sta padesáti čtyř osob zahynulo ve vozidlech, ať už v pozici jako řidiče či spolujezdce, a to motorových či nemotorových, tři sta osmdesát osob, sedmdesát čtyři bylo usmrceno chodců. Řeknu-li to jinak, osmdesát procent všech dopravních nehod zavinili i řidiči motorových vozidel.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když se podíváme na příčiny dopravních nehod, dá se jednak řečí čísel i jednak možná preventivně něco říct o tom, jak dopravní nehody u nás vznikají?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Nejčastější příčinou dopravních nehod je nevěnování se řízení. Každá pátá dopravní nehoda byla způsobena právě touto příčinou. Do té příčiny řadíme zejména manipulaci s telefonním přístrojem, telefonování, SMSkování za jízdy či jakékoliv jiné používání. Patří také mezi nejtragičtější příčiny. Tou nejtragičtější příčinou je nepřizpůsobení rychlosti, na druhém místě, přejetí do protisměru a na třetím místě tedy to věnování se řízení. Ten souběh těchto tří hlavních příčin může být také příčinou smrtelné dopravní nehody zároveň. To znamená manipulací s telefonem se dostanu do protisměru, nepřizpůsobím rychlost jízdy a buď vjedou mimo vozovku, nebo se střetnou s protijedoucím vozidlem. Čili to jsou ty hlavní faktory, které ovlivňují tu bezpečnost právě s ohledem na tyto nejtragičtější příčiny. Samozřejmě, dopravní policie stanovuje každý rok své priority. Ty byly a nadále v letošním roce zůstávají stejné. To je věnování se tomu, zda řidiči dodržují rychlostní limity, tedy nepřiměřená rychlost. Ruku v ruce s tím jde viditelný dohled tak, aby policisté, dopravní policisté byli na cestách vidět a působili tak zároveň preventivně. Dále je to zaměření činností na věnování se či nevěnování se, řízení ze strany těch řidičů. Pak také samozřejmě činnost stahující se k nejzranitelnějších účastníkům silničního provozu, což jsou chodci, cyklisté a motocyklisté. Já bych chtěl uvést, že dopravní policie má takové tři hlavní pilíře své činnosti. Zaprvé to je represivní činnost, to znamená vymáhání práva, vymáhání dodržování práva a následující sankce. Druhá činnost je preventivní činnost. Tu realizujeme společně s kolegy z odboru či oddělení prevence policie, ale také samozřejmě s BESIPem a dalšími institucemi. A třetím pilířem, který bezesporu má své důležité místo, je dopravně inženýrská. činnost, která se vztahuje právě k budování bezpečného dopravního prostoru. Na tom logicky se nemůže podílet dopravní policie sama, ale ve spolupráci s příslušnými úřady, s příslušnými správci, vlastníky komunikací a tak dále.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ještě jsem chtěl, když jsme byli u těch příčin dopravní nehody, dá se říct každý den vyšetřujete a řešíte dopravní nehody, které vznikly pod vlivem alkoholu a návykových látek. Jak to bylo v loňském roce? Je to stále velký problém?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Alkohol samozřejmě je nadále velkým problémem. Ten loňský rok byl význačný tím, že alkohol, co se týká podílu na dopravních nehodách, tak co se týká víceméně zjištěných účastníků silničního provozu v rámci běžného výkonu služby, šel do těch plusových hodnot, tedy v tom meziročním srovnání. Takže byl zaznamenán vyšší počet dopravních nehod pod vlivem alkoholu, ale také vyšší počet řidičů, a to ať už motorových či nemotorových vozidel bylo přistiženo při jízdě po předchozím požití alkoholu. Celkově při dopravních nehodách po předchozím požití bylo v loňském roce usmrceno čtyřicet šest osob. Musím říct, že větší část z toho alkoholu za volantem bohužel tvořili řidiči, kteří jeli po předchozím požití a byla jim naměřená hodnota vyšší než jedna a půl promile.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Abychom skončili v našem regionu, tedy v Moravskoslezském kraji, můžeme se ještě alespoň stručně podívat na ty statistiky, jak to vypadalo v Moravskoslezském kraji vloni?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: V Moravskoslezském kraji bylo v loňském roce ošetřeno přes deset tisíc dopravních nehod, což je z toho celkového počtu republikového čísla něco málo přes deset procent. Bylo usmrceno při dopravních nehodách čtyřicet jedna osob, což je cca devět procent z toho celkového počtu. Tedy docela významným způsobem se Moravskoslezský kraj podílí na té nehodovosti. Samozřejmě je to způsobeno celou řadou různých faktorů. Mezi ty možná nejmarkantnější lze zařadit to, že Moravskoslezský kraj je příhraničním krajem dvou sousedních států, a to jak Slovenska, tak Polska a samozřejmě tím pádem přes něj tranzituje doprava z obou zemí, a to oběma směry.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To byl Jiří Zlý, šéf dopravní policie v ČR. Děkuju za návštěvu, ať se Vám daří.

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Já také děkuji za pozvání, budu se těšit na příště a přeji všem divákům a účastníkům silničního provozu mnoho šťastných kilometrů a hlavně bez nehod.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
18. ledna 2023, 18:20

Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue. Vítejte.

V MSK jsou instalovány nové pachové ohradníky

Přemnožená zvěř v lesích. Srny, jeleni nebo divoká prasata. Srážka s nimi může zavinit i vážnou nebo tragickou dopravní nehodu. Správa silnic Moravskoslezského kraje už před lety začala instalovat pachové ohradníky na místech, kde je střet se zvěří rizikový.

Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek ředitele Správy silnic MSK: “V poslední době je přemnožená divoká zvěř, hlavně divoká. Jsou vytipované úseky, kde je největší možnost střetu se zvěří. Na základě toho se to vyhodnotí a na ty úseky se usazují pachové ohradníky.”

V roce 2022 je Správa silnic nechala nainstalovat na šestnácti nových místech. Nejdelší z nich je na silnici mezi Bolaticemi a Chuchelnou - zhruba 1600 metrů dlouhý úsek.

Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek ředitele Správy silnic MSK: “Je už osazeno několik silničních úseků po Moravskoslezském kraji. Je to například v Opavě, v Bruntále, v okresech Ostrava, Frýdek-Místek. Jedná se s mysliveckými spolky a s policií. Pachové ohradníky se realizovaly už dříve, v roce 2021 jsme začali realizovat větší úseky, v dalším roce jsme pokračovali a pokračovat budeme dále. Je to asi 800 tisíc korun na jeden kalendářní rok. Už máme vytipované úseky, které bychom osadili i v tomto roce.”

PČR hodnotí dopravní nehodovost v ČR a MSK v roce 2022: Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR

Lukáš Zavadil, TV Polar: V pořadu Dopravní revue vítám ředitele Služby dopravní policie, dříve Moravskoslezského kraje, dnes celé ČR. Jiřího Zlého. Dobrý den, vítejte po dlouhé době u nás ve studiu.

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Dobrý den, jsem rád za pozvání.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dopravní policie už vyhodnotila statistiky o nehodovosti na pozemních komunikacích v celé ČR za loňský rok, za rok 2022. Jak tedy ten loňský rok na českých silnicích vypadal z pohledu dopravní policie?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Ano, my jsme minulý pátek vyhodnotili tu dopravní nehodovost, představili jsme ji médiím a veřejnosti. Ten rok, 2022 v určitých ohledech vypadal pozitivně. Dalo by se to říct tedy čísly, přes devadesát osm tisíc dopravních nehod v tom roce 2022 šetřila Policie ČR. Převedeno na jinou řeč, to znamená každých pět minut, se stala v ČR dopravní nehoda, kterou šetřila dopravní policie. Každých jednadvacet minut došlo ke zranění účastníka dopravní nehody a každých devatenáct hodin byl usmrcen účastník dopravní nehody. V průměru každý den vznikla hmotná škoda při dopravních nehodách odhadovaná přes dvacet jedna milionů korun. To číslo v tom loňském roce počtu usmrcených osob bylo čtyři sta padesát čtyři, což je od roku 1961, kdy vedeme souhrnné statistiky dopravních nehod, historicky nejnižší počet.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To je ta pozitivní zpráva tedy.

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: To je relativně pozitivní zpráva, protože musíme si říct, že čtyři sta padesát čtyři lidských životů bylo při dopravních nehodách zmařeno.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak jste s těmito čísly spokojený Vy jako ředitel? Předpokládal jste, že to bude horší, lepší?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Víte, ono předpokládat je jedna věc a druhá věc je realita. Realita taková, jak se účastníci silničního provozu v tom provozu silničním chovají. Jak se chovají sami vůči sobě, tedy jak jsou zodpovědní vůči sobě, ale jak se chovají i vůči ostatním účastníkům. Z toho počtu těch čtyři sta padesáti čtyř osob zahynulo ve vozidlech, ať už v pozici jako řidiče či spolujezdce, a to motorových či nemotorových, tři sta osmdesát osob, sedmdesát čtyři bylo usmrceno chodců. Řeknu-li to jinak, osmdesát procent všech dopravních nehod zavinili i řidiči motorových vozidel.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když se podíváme na příčiny dopravních nehod, dá se jednak řečí čísel i jednak možná preventivně něco říct o tom, jak dopravní nehody u nás vznikají?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Nejčastější příčinou dopravních nehod je nevěnování se řízení. Každá pátá dopravní nehoda byla způsobena právě touto příčinou. Do té příčiny řadíme zejména manipulaci s telefonním přístrojem, telefonování, SMSkování za jízdy či jakékoliv jiné používání. Patří také mezi nejtragičtější příčiny. Tou nejtragičtější příčinou je nepřizpůsobení rychlosti, na druhém místě, přejetí do protisměru a na třetím místě tedy to věnování se řízení. Ten souběh těchto tří hlavních příčin může být také příčinou smrtelné dopravní nehody zároveň. To znamená manipulací s telefonem se dostanu do protisměru, nepřizpůsobím rychlost jízdy a buď vjedou mimo vozovku, nebo se střetnou s protijedoucím vozidlem. Čili to jsou ty hlavní faktory, které ovlivňují tu bezpečnost právě s ohledem na tyto nejtragičtější příčiny. Samozřejmě, dopravní policie stanovuje každý rok své priority. Ty byly a nadále v letošním roce zůstávají stejné. To je věnování se tomu, zda řidiči dodržují rychlostní limity, tedy nepřiměřená rychlost. Ruku v ruce s tím jde viditelný dohled tak, aby policisté, dopravní policisté byli na cestách vidět a působili tak zároveň preventivně. Dále je to zaměření činností na věnování se či nevěnování se, řízení ze strany těch řidičů. Pak také samozřejmě činnost stahující se k nejzranitelnějších účastníkům silničního provozu, což jsou chodci, cyklisté a motocyklisté. Já bych chtěl uvést, že dopravní policie má takové tři hlavní pilíře své činnosti. Zaprvé to je represivní činnost, to znamená vymáhání práva, vymáhání dodržování práva a následující sankce. Druhá činnost je preventivní činnost. Tu realizujeme společně s kolegy z odboru či oddělení prevence policie, ale také samozřejmě s BESIPem a dalšími institucemi. A třetím pilířem, který bezesporu má své důležité místo, je dopravně inženýrská. činnost, která se vztahuje právě k budování bezpečného dopravního prostoru. Na tom logicky se nemůže podílet dopravní policie sama, ale ve spolupráci s příslušnými úřady, s příslušnými správci, vlastníky komunikací a tak dále.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ještě jsem chtěl, když jsme byli u těch příčin dopravní nehody, dá se říct každý den vyšetřujete a řešíte dopravní nehody, které vznikly pod vlivem alkoholu a návykových látek. Jak to bylo v loňském roce? Je to stále velký problém?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Alkohol samozřejmě je nadále velkým problémem. Ten loňský rok byl význačný tím, že alkohol, co se týká podílu na dopravních nehodách, tak co se týká víceméně zjištěných účastníků silničního provozu v rámci běžného výkonu služby, šel do těch plusových hodnot, tedy v tom meziročním srovnání. Takže byl zaznamenán vyšší počet dopravních nehod pod vlivem alkoholu, ale také vyšší počet řidičů, a to ať už motorových či nemotorových vozidel bylo přistiženo při jízdě po předchozím požití alkoholu. Celkově při dopravních nehodách po předchozím požití bylo v loňském roce usmrceno čtyřicet šest osob. Musím říct, že větší část z toho alkoholu za volantem bohužel tvořili řidiči, kteří jeli po předchozím požití a byla jim naměřená hodnota vyšší než jedna a půl promile.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Abychom skončili v našem regionu, tedy v Moravskoslezském kraji, můžeme se ještě alespoň stručně podívat na ty statistiky, jak to vypadalo v Moravskoslezském kraji vloni?

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: V Moravskoslezském kraji bylo v loňském roce ošetřeno přes deset tisíc dopravních nehod, což je z toho celkového počtu republikového čísla něco málo přes deset procent. Bylo usmrceno při dopravních nehodách čtyřicet jedna osob, což je cca devět procent z toho celkového počtu. Tedy docela významným způsobem se Moravskoslezský kraj podílí na té nehodovosti. Samozřejmě je to způsobeno celou řadou různých faktorů. Mezi ty možná nejmarkantnější lze zařadit to, že Moravskoslezský kraj je příhraničním krajem dvou sousedních států, a to jak Slovenska, tak Polska a samozřejmě tím pádem přes něj tranzituje doprava z obou zemí, a to oběma směry.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To byl Jiří Zlý, šéf dopravní policie v ČR. Děkuju za návštěvu, ať se Vám daří.

Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie ČR: Já také děkuji za pozvání, budu se těšit na příště a přeji všem divákům a účastníkům silničního provozu mnoho šťastných kilometrů a hlavně bez nehod.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-18-01-2023-18-23