Beskydský expres
- V Bílé měří rychlost třemi způsoby autům i motocyklům
- Kostel sv. Hedviky odhalil své tajemství. 127letou pamětní schránku nalezli doubravští až při rekonstrukci střechy věže
- Mladí jachtaři jeli Hornickou regatu
Mnohem bezpečněji se budou cítit návštěvníci beskydské obce Bílá, ale současně i místní obyvatelé. Na frekventované silnici, která obec protíná, bylo totiž spuštěno měření rychlosti a vozidla citelně zpomalila.
Bílá je turistická obec. V letní a především zimní sezoně ji navštíví tisíce lidí. Především v centru musejí překonávat silnici s velkým počtem projíždějících automobilů, včetně kamionů.
Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Těch lidí, kteří tady pohybují v sezoně, jsou řady tisíců. Denně i dva tisíce lidí a těch kamionů taky není málo. Jezdí tady zhruba 600 kamionů za den, těch velkých kamionových souprav. Dlouhodobé se snažíme, aby tady ten tah nebyl využívaný jako tranzitní kamionová doprava, ale bohužel je to silnice 1. třídy, která je k tomu určena přednostně.”
Systém měření rychlosti v Bílé se od těch používaných jinde podstatně liší. V Bílé mohou volit mezi třemi režimy a nikdo si nemůže být jistý, jaký je zrovna aktuální. Rychlost se měří buď jako okamžitá přímo u radaru, nebo je možné ji měřit v krátkém mikroúseku několika desítek metrů před radarem a třetím režimem je klasický výpočet rychlosti v úseku o délce téměř jednoho kilometru.
Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Přistoupili jsme k takovému sofistikovanému řešení, kdy se neměří jen úseková, ale i okamžitá rychlost. Je to hlavně z důvodu, aby se dala ta rychlost měřit v průběhu celého ročního období. V zimě, kdy je na vozovce souvislá sněhová pokrývka, tak nejdou vidět ty čáry, kdy to vozidlo vyjede a vyjede z toho úseku. Proto jsme přistoupili k měření okamžité rychlosti v obou směrech. Jak při výjezdu, tak i při vjezdu do obce. Samozřejmě projektujeme ještě pasivní prvky bezpečnosti podél silnice, ale je to běh na dlouhou trať a finančně je to velice nákladné. Takže měření rychlosti je nejúčinnější možnost, jak snížit rychlost.”
Anketa: “Za mě je to v pořádku. V obci se má jezdit 50. Tady to svádí k tomu, aby se tady předjíždělo. Když jedete těmi serpentinami za kamionem tak to jede prostě pomalu. Za mě dobrý.
Anketa: “No tak pokud to řidiči nedodržovali, tak je to správně. předpisy by se měly dodržovat. Pokud tady jezdí rychle a ohrožují chodce, tak je to měření správné.
Radary pracují automaticky. Systém přečte registrační značky vozidel a pokud zjistí překročení nastaveného rychlostního limitu, okamžitě je odesílá strážníkům do Frýdlantu nad Ostravicí.
Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Městská policie zpracované přestupky oznámí našemu správnímu orgánu, tedy odboru dopravy a my podle zákona 361 z roku 2000 sbírky o silničním provozu zpracováváme tyto přestupky a zasíláme jako první úkon výzvy provozovatelům vozidel.”
Úsekové radary zatím nedokázaly vyhodnocovat motocykly, protože snímaly jen přední registrační značky, které motorky nemají. Radary v Bílé však fotografují i zadní značky a proto jsou mezi prvními hříšníky i motorkáři.
Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Na rozdíl od jiných používaných systémů měření rychlosti v Bílé zachycuje rychlost i u motocyklů.”
Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Od měření rychlosti si slibujeme hlavně zklidnění dopravy v intravilánu obce. Ta doprava je poměrně intenzivní, projede tady asi 4,5 tisíc vozidel za den. A tady to měření s následným vymáhání pokut je taková nejúčinnější pomoc, jak zklidnit a usměrnit dopravu. Samozřejmě intenzitu nesnížíme, ale chceme usměrnit dopravu. Měli jsme tady asi po dobu dvou let instalovanou zkušební technologii úsekového měření rychlosti a těch přestupků nebylo málo. Vycházelo to asi 200 přestupků za den. S tím, že v tuto chvíli jsou instalované dopravní značky začátek a konec měření rychlosti a ti řidiči jsou si toho vědomi. Netajíme se tím, chceme zklidnit tu dopravu. Není to zaměřeno na vymáhání pokut.”
Velkou část dosud pokutovaných řidičů tvoří cizinci, nejčastěji řidiči kamionů. V Bílé očekávají, že se po prvních pokutách naučí rychlost dodržovat i oni.
---
Veliké překvapení čekalo v kostele Sv. Hedviky v Doubravě na Karvinsku. Téměř 130 let ukrývala věž poklad, o kterém nikdo nevěděl.
Při opravě věže doubravského kostela byla nalezena pamětní schránka.
Nutná rekonstrukce, ale hlavně náhoda a štěstí chtěly tomu, že kostel ukázal svá skrytá tajemství. Farnost původně zamýšlela opravit pouze báň na hlavní věži kostela v Doubravě. Zjistilo se ale, že je potřeba zrekonstruovat celou střechu věže.
Martin Pastrňák, farář: “Při té příležitosti se sňala stará báň, ve které se dnes objevil tubus, který odhalil pro nás krásné, záhadné tajemství, tajemství z roku 1895, kde je děkovná listina, kde starosta, pan farář, kaplani, učitel a konšelé a jiní důležití obyvatelé této obce popisují to, v jaké fázi byla tato obec, kolik zde žilo lidí, kolik stálo například víno a podobně.”
Dáša Murycová, starostka obce Doubrava (NEZ): "Je to dotek té doby, setkání se s tou aktualitou v té dané době. Je to vždycky takový exkluzivní zážitek.”
Mimo listinu bylo ve schránce uloženo také množství dobových novin, fotografie stavby kostela, pamětní obrázek ke svěcení věže nebo dobové mince.
Václav Kotásek, vedoucí stavebního odboru, Biskupství ostravsko-opavské: “Teď je zdokumentuje po dohodě s Muzeem Těšínska, abychom je měli nafocené, abychom pořídili i překlady těch německých textů, případně těch českých, které neumíme dobře přečíst.”
Předměty a nalezené materiály budou poté v reprodukcích k dispozici na farnosti i v obci. Po dokončení prací uloží i tentokráte farnost s obcí svou pamětní schránku pro příští generace.
---
Na Žermanické přehradě se po roce opět jela Hornická regata. Letos se jednalo už o 61. ročník soutěže mladých jachtařů.
Tradiční soutěž má velmi dobré jméno a účastní se jí pravidelně i ti nejlepší závodníci. V sobotu sice čekali na vítr a dokonce museli z vody před blížící se bouřkou, nakonec se ale počasí umoudřilo a závodilo se ještě toho dne večer a hlavně v neděli.
Jan Hejna, předseda Yachtclubu Baník Ostrava, ředitel závodů: “Podařilo se nám tady pozvat závodníky z celého Moravskoslezského kraje, máme závodníky z Brna, Prahy i ze Slovenska. Na vodě je zhruba 60 lodiček a aktuálně čekáme na vítr. Jsme rádi, že neprší. Závod je v podstatě vyhlášený pro lodní třídu Optimist, tam jsou děti od 7 do 15 let. Výsledky jsou vyhlašovány v kategoriích mladší žáci, starší žáci. Potom je pro trošičku větší děti třída ILCA 4, kde jsou závodníci od 13 do 17 let, ale u nás všichni, co jsou na vodě, tak jsou do 15 let.”
Šimon Konopík, jachtař: “Na jachtách jezdím 5 let. Mám doma tři poháry, jeden ze středečních závodů v Brně, kde jsem byl třetí z mladších kluků. Další je taky z Brna z předchozích závodů a ten třetí už si ani nevzpomínám.”
Beata Dokoupilová, jachtařka: “Já už jezdím od osmi let a přivedla mě k tomu rodina. Jezdil už děda a pak mamka. Nejdříve mě to moc nebavilo, ale teď už ano. Mám taky kamarády, jezdíme hodně do zahraničí. Teď jsem vyhrála pohár na Mlýnech a na Dářku. V Českém poháru budu první.”
Jan Hejna, předseda Yachtclubu Baník Ostrava, ředitel závodů: “Sezona letos u nás v oddíle byla podstatně úspěšnější než loni. Minulý týden jsme byli na Źywieckém jezeru, kde bylo zakončení interpoháru, kde se naše členka Tatiana Bělunková stala celkovou vítězkou a v podstatě i vyhrála ty závody na Źywcu.”
Tatiana Bělunková, jachtařka: “Tahle sezona byla podle mě hodně dlouhá, hodně dobrá, já jsem si užila. Jezdili jsme hodně na různá soustředění do zahraničí, jezdili jsme po Španělsku, po Itálii a různé závody v Česku nebo Polsku. Tam jsme byli minulý víkend, tam jsem vyhrála interpohár. A teď máme tady závody na Žermanicích, které to je naše Hornická regata. Je to takový tradiční závod.”
Jan Hejna, předseda Yachtclubu Baník Ostrava, ředitel závodů: “Druhá naše členka byla v celkovém poháru druhá a v posledním závodě pátá. Mistrovství republiky nás čeká zhruba za tři týdny a úspěchy byly na mezinárodní scéně v Polsku, kde jsme letos byli a kde se naše děti umístily ve zlaté skupině v Pucku.”
---
Mnohem bezpečněji se budou cítit návštěvníci beskydské obce Bílá, ale současně i místní obyvatelé. Na frekventované silnici, která obec protíná, bylo totiž spuštěno měření rychlosti a vozidla citelně zpomalila.
Bílá je turistická obec. V letní a především zimní sezoně ji navštíví tisíce lidí. Především v centru musejí překonávat silnici s velkým počtem projíždějících automobilů, včetně kamionů.
Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Těch lidí, kteří tady pohybují v sezoně, jsou řady tisíců. Denně i dva tisíce lidí a těch kamionů taky není málo. Jezdí tady zhruba 600 kamionů za den, těch velkých kamionových souprav. Dlouhodobé se snažíme, aby tady ten tah nebyl využívaný jako tranzitní kamionová doprava, ale bohužel je to silnice 1. třídy, která je k tomu určena přednostně.”
Systém měření rychlosti v Bílé se od těch používaných jinde podstatně liší. V Bílé mohou volit mezi třemi režimy a nikdo si nemůže být jistý, jaký je zrovna aktuální. Rychlost se měří buď jako okamžitá přímo u radaru, nebo je možné ji měřit v krátkém mikroúseku několika desítek metrů před radarem a třetím režimem je klasický výpočet rychlosti v úseku o délce téměř jednoho kilometru.
Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Přistoupili jsme k takovému sofistikovanému řešení, kdy se neměří jen úseková, ale i okamžitá rychlost. Je to hlavně z důvodu, aby se dala ta rychlost měřit v průběhu celého ročního období. V zimě, kdy je na vozovce souvislá sněhová pokrývka, tak nejdou vidět ty čáry, kdy to vozidlo vyjede a vyjede z toho úseku. Proto jsme přistoupili k měření okamžité rychlosti v obou směrech. Jak při výjezdu, tak i při vjezdu do obce. Samozřejmě projektujeme ještě pasivní prvky bezpečnosti podél silnice, ale je to běh na dlouhou trať a finančně je to velice nákladné. Takže měření rychlosti je nejúčinnější možnost, jak snížit rychlost.”
Anketa: “Za mě je to v pořádku. V obci se má jezdit 50. Tady to svádí k tomu, aby se tady předjíždělo. Když jedete těmi serpentinami za kamionem tak to jede prostě pomalu. Za mě dobrý.
Anketa: “No tak pokud to řidiči nedodržovali, tak je to správně. předpisy by se měly dodržovat. Pokud tady jezdí rychle a ohrožují chodce, tak je to měření správné.
Radary pracují automaticky. Systém přečte registrační značky vozidel a pokud zjistí překročení nastaveného rychlostního limitu, okamžitě je odesílá strážníkům do Frýdlantu nad Ostravicí.
Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Městská policie zpracované přestupky oznámí našemu správnímu orgánu, tedy odboru dopravy a my podle zákona 361 z roku 2000 sbírky o silničním provozu zpracováváme tyto přestupky a zasíláme jako první úkon výzvy provozovatelům vozidel.”
Úsekové radary zatím nedokázaly vyhodnocovat motocykly, protože snímaly jen přední registrační značky, které motorky nemají. Radary v Bílé však fotografují i zadní značky a proto jsou mezi prvními hříšníky i motorkáři.
Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Na rozdíl od jiných používaných systémů měření rychlosti v Bílé zachycuje rychlost i u motocyklů.”
Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Od měření rychlosti si slibujeme hlavně zklidnění dopravy v intravilánu obce. Ta doprava je poměrně intenzivní, projede tady asi 4,5 tisíc vozidel za den. A tady to měření s následným vymáhání pokut je taková nejúčinnější pomoc, jak zklidnit a usměrnit dopravu. Samozřejmě intenzitu nesnížíme, ale chceme usměrnit dopravu. Měli jsme tady asi po dobu dvou let instalovanou zkušební technologii úsekového měření rychlosti a těch přestupků nebylo málo. Vycházelo to asi 200 přestupků za den. S tím, že v tuto chvíli jsou instalované dopravní značky začátek a konec měření rychlosti a ti řidiči jsou si toho vědomi. Netajíme se tím, chceme zklidnit tu dopravu. Není to zaměřeno na vymáhání pokut.”
Velkou část dosud pokutovaných řidičů tvoří cizinci, nejčastěji řidiči kamionů. V Bílé očekávají, že se po prvních pokutách naučí rychlost dodržovat i oni.
---
Veliké překvapení čekalo v kostele Sv. Hedviky v Doubravě na Karvinsku. Téměř 130 let ukrývala věž poklad, o kterém nikdo nevěděl.
Při opravě věže doubravského kostela byla nalezena pamětní schránka.
Nutná rekonstrukce, ale hlavně náhoda a štěstí chtěly tomu, že kostel ukázal svá skrytá tajemství. Farnost původně zamýšlela opravit pouze báň na hlavní věži kostela v Doubravě. Zjistilo se ale, že je potřeba zrekonstruovat celou střechu věže.
Martin Pastrňák, farář: “Při té příležitosti se sňala stará báň, ve které se dnes objevil tubus, který odhalil pro nás krásné, záhadné tajemství, tajemství z roku 1895, kde je děkovná listina, kde starosta, pan farář, kaplani, učitel a konšelé a jiní důležití obyvatelé této obce popisují to, v jaké fázi byla tato obec, kolik zde žilo lidí, kolik stálo například víno a podobně.”
Dáša Murycová, starostka obce Doubrava (NEZ): "Je to dotek té doby, setkání se s tou aktualitou v té dané době. Je to vždycky takový exkluzivní zážitek.”
Mimo listinu bylo ve schránce uloženo také množství dobových novin, fotografie stavby kostela, pamětní obrázek ke svěcení věže nebo dobové mince.
Václav Kotásek, vedoucí stavebního odboru, Biskupství ostravsko-opavské: “Teď je zdokumentuje po dohodě s Muzeem Těšínska, abychom je měli nafocené, abychom pořídili i překlady těch německých textů, případně těch českých, které neumíme dobře přečíst.”
Předměty a nalezené materiály budou poté v reprodukcích k dispozici na farnosti i v obci. Po dokončení prací uloží i tentokráte farnost s obcí svou pamětní schránku pro příští generace.
---
Na Žermanické přehradě se po roce opět jela Hornická regata. Letos se jednalo už o 61. ročník soutěže mladých jachtařů.
Tradiční soutěž má velmi dobré jméno a účastní se jí pravidelně i ti nejlepší závodníci. V sobotu sice čekali na vítr a dokonce museli z vody před blížící se bouřkou, nakonec se ale počasí umoudřilo a závodilo se ještě toho dne večer a hlavně v neděli.
Jan Hejna, předseda Yachtclubu Baník Ostrava, ředitel závodů: “Podařilo se nám tady pozvat závodníky z celého Moravskoslezského kraje, máme závodníky z Brna, Prahy i ze Slovenska. Na vodě je zhruba 60 lodiček a aktuálně čekáme na vítr. Jsme rádi, že neprší. Závod je v podstatě vyhlášený pro lodní třídu Optimist, tam jsou děti od 7 do 15 let. Výsledky jsou vyhlašovány v kategoriích mladší žáci, starší žáci. Potom je pro trošičku větší děti třída ILCA 4, kde jsou závodníci od 13 do 17 let, ale u nás všichni, co jsou na vodě, tak jsou do 15 let.”
Šimon Konopík, jachtař: “Na jachtách jezdím 5 let. Mám doma tři poháry, jeden ze středečních závodů v Brně, kde jsem byl třetí z mladších kluků. Další je taky z Brna z předchozích závodů a ten třetí už si ani nevzpomínám.”
Beata Dokoupilová, jachtařka: “Já už jezdím od osmi let a přivedla mě k tomu rodina. Jezdil už děda a pak mamka. Nejdříve mě to moc nebavilo, ale teď už ano. Mám taky kamarády, jezdíme hodně do zahraničí. Teď jsem vyhrála pohár na Mlýnech a na Dářku. V Českém poháru budu první.”
Jan Hejna, předseda Yachtclubu Baník Ostrava, ředitel závodů: “Sezona letos u nás v oddíle byla podstatně úspěšnější než loni. Minulý týden jsme byli na Źywieckém jezeru, kde bylo zakončení interpoháru, kde se naše členka Tatiana Bělunková stala celkovou vítězkou a v podstatě i vyhrála ty závody na Źywcu.”
Tatiana Bělunková, jachtařka: “Tahle sezona byla podle mě hodně dlouhá, hodně dobrá, já jsem si užila. Jezdili jsme hodně na různá soustředění do zahraničí, jezdili jsme po Španělsku, po Itálii a různé závody v Česku nebo Polsku. Tam jsme byli minulý víkend, tam jsem vyhrála interpohár. A teď máme tady závody na Žermanicích, které to je naše Hornická regata. Je to takový tradiční závod.”
Jan Hejna, předseda Yachtclubu Baník Ostrava, ředitel závodů: “Druhá naše členka byla v celkovém poháru druhá a v posledním závodě pátá. Mistrovství republiky nás čeká zhruba za tři týdny a úspěchy byly na mezinárodní scéně v Polsku, kde jsme letos byli a kde se naše děti umístily ve zlaté skupině v Pucku.”
---