Dopravní revue
- Oprava mostů na Beskydské ve F-M by měla být hotová v březnu
- MSK na pražské konferenci "VRT - REALITA BUDOUCNOSTI"
- Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: KODIS a MSK chystají celokrajské spuštění ODISKY v mobilu
Začíná pořad Dopravní revue - jako vždy s dopravními tématy z našeho regionu.
Oprava mostů na Beskydské ve F-M by měla být hotová v březnu
Nejprve se podíváme do Frýdku-Místku. Už delší dobu tam probíhá náročná rekonstrukce mostů v tamní Beskydské ulici a rovnou máme dobrou zprávu, mohla by skončit do konce března.
Ředitelství silnic a dálnic začalo s opravami dvou mostů v Beskydské ulici ve Frýdku-Místku za úplné uzavírky loni v srpnu. Práce se mírně protáhly a původně z února se dá očekávat, že by mohly být hotové do konce března. Jsou pro ně ale důležité teploty minimálně nad 10 stupňů a nejlépe žádný déšť.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Všechny ty technologie jsou přesně normovány. Jakým způsobem, v jakých podmínkách je možné je provádět. Po dokončení rekonstrukce tady těch mostů, tak budeme předávat tuto komunikaci kraji."
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Doufám, že to bude chtít jenom tu klasickou údržbu a klasické prohlídky. Tady toto všechno, co jste řekl, tak to spadá do toho, že uspořádání silniční sítě je takové, že když se udělají obchvaty, ty silnice státní se potom dají kraji, které už jsou tak nevyužívané. A my zase krajské silnice předáváme městům. Takže města si tam z toho dělají kolikrát i pěší zóny, popřípadě bulváry. Takže toto všechno nejenom ve Frýdku, ale bude to i v Opavě, Karviné. Probíhá to v každém městě, kde se udělá nějaký obchvat nebo kde je nějaká pozitivní stavba ŘSD, která se už dokončuje nebo už dokončila."
Po silnici v minulosti denně projelo na 20 tisíc vozidel s vysokým podílem nákladní přepravy. Obchvat města dopravě výrazně ulevil.
MSK na pražské konferenci "VRT - REALITA BUDOUCNOSTI"
Vysokorychlostní tratě - Realita budoucnosti. Tak se jmenovala konference, která před několika dny proběhla ve Fantově budově hlavního nádraží v Praze. Své zastoupení zde měl i náš Moravskoslezský kraj.
Vůbec první konference u nás k téma Vysokorychlostní železnice v podobném duchu a rozsahu. Na konferenci se setkalo a hovořilo velké množství expertů od dopravy po regionální rozvoj, včetně klíčových politiků.
Martin Kupka (ODS), ministr dopravy ČR: “Velmi pravděpodobně první kilometry vysokorychlostních tratí v České republice se budou stavět právě na spojnici mezi Přerovem a Ostravou-Svinovem a budeme pokračovat dál směrem do Katovic. Nás teď čeká opravdu několik velmi intenzivních let v přípravě vysokorychlostních tratí.”
Beata Šmídová, vedoucí odboru územního plánování, Krajský úřad MSK: “Určitě jsme chtěli všem sdělit, že připravit koridor vysokorychlostní železnice v území lze i přesto, že se jedná o liniovou stavbu, že prochází mnoha konflikty v území, ty se nám podařilo vyřešit a úspěchem této trati je z velké části i navazující konvenční a místní doprava v městech a obcích. Zcela jistě Moravskoslezský kraj jako objednatel regionální dopravy je na tuto situaci připraven.”
Téma, především z pohledu Moravskoslezského kraje, budeme i nadále sledovat.
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: KODIS a MSK chystají celokrajské spuštění ODISKY v mobilu
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pro vás už ne neznámým hostem je dnes Aleš Stejskal, jednatel KODISU Dobrý den, vítejte u nás.
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Důvodem našeho dnešního rozhovoru, je příprava celokrajského spuštění ODISKY v mobilu. Kdy a co přesně se změní?
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: ODISKA v mobilu je další z funkcionalit mobilní aplikace ODIS apka, kterou jsme spustili, a veřejnosti nabídli už počínaje rokem 2020. Dosud tato aplikace dokáže prodat jednotlivé jízdenky na veřejnou dopravu v rámci Integrovaného dopravního systému ODIS. Dokáže poskytnout informaci o aktuálních odjezdech z jednotlivých zastávek, prodá jízdenku v tarifu ODIS za nejlevnější možnou cenu, stejně jako kdybych platil ODISKOU. Takže tato aplikace je už k dispozici. Je k dispozici pro uživatele operačního systému Android i iOS. Je dokonce vybavena funkcionalitou pro nevidomé, takže teď bylo na čase ji zase rozšířit o něco dalšího. A tou je vlastně ta ODIS, takzvaná ODISKA v mobilu. To znamená i možnost nahrání si v uvozovkách dlouhodobé časové jízdenky prostřednictvím této aplikace. My už jsme zkušebně od roku 2022 toto vyzkoušeli a funguje to dodnes u Ostravského dopravního podniku. No a pak byl před námi takový velký cíl rozšířit tady toto pro celý kraj. Pro všechny dopravce v rámci kraje. No a tento velký úkol skutečně nám dal práci a jsme v současné době připraveni toto spustit. Nejprve v takovém jakoby v uvozovkách utajeném ostrém provozu, abychom případně doladili ještě nějaké drobnosti. A předpokládám, že někdy v dubnu nebo v květnu letošního roku, bychom toto oficiálně oznámili prostřednictvím marketingové kampaně veřejnosti cestující veřejnosti v našem kraji. Čili bude se jednat o možnost nahrání si i dlouhodobé časové jízdenky do této mobilní aplikace.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Není to ale jediná novinka u vás v KODISU. Vy a vaši kolegové teď využíváte nový centrální dispečink a také call centrum. Možná bychom mohli říct vlastně v jakých podmínkách před a po, vaši kolegové pracují a pracovali.
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: Jak call centrum, tak náš dispečink se vyvíjel podle možností, okolností, podle požadované kapacity. Do velmi nedávné doby jsme je měli ve společné místnosti. Ono to mělo i svoji logiku, protože jsme to takto uvažovali. Aby call centrum bylo neustále v živém spojení s dispečinkem a vědělo, mělo okamžité informace o nějakých nenadálých změnách v dopravě. Postupem času se ukázalo, že se vzájemně tyto dvě složky ruší a že to až tak úplně dobré není. A to vzniklo s tím stoupajícím množstvím té činnosti. Takže nově jsme tyto dvě složky rozdělili do dvou místností, do nových prostor, které jsou sice vedle sebe, takže nemají k sobě daleko, ale je mezi nimi stěna. A souvisí to skutečně s velkým rozšířením záběru, jak toho našeho centrálního dopravního dispečinku, který má na starosti další věci spojené například s železniční dopravou, tak i s dalším zvýšeným množstvím dotazů ze strany cestující veřejnosti.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná, když jsme tam byli, tak jsem si uvědomil, že spousta lidí, třeba pokud nemá důvod se spojit s vaším call centrem, tak možná ani netuší, co přesně všechno se řeší na tom centrálním dispečinku. Můžete to uvést a možná i zmínit čísla, jak je dispečink a call centrum vytíženo?
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: Náš dispečink funguje nonstop, to znamená 24 hodin, 7 dní v týdnu. Střídají se na něm čtyři dispečeři ve dvanácti hodinových směnách. No a protože ne všichni dopravci mají své dispečinky, zejména ti menší nemají. Takže náš dispečink koordinuje buď tyto dispečinky, anebo případně přímo ty dopravce, ty jednotlivé vozidla, protože má možnost se spojit s jednotlivými řidiči v autobusech regionální dopravy apod.. Co řeší? No řeší především různé mimořádnosti, které průběžně k nim dochází nenadále, uzavření komunikací v důsledku dopravní nehody, kalamity a podobně. Čili musí okamžitě operativně navrhovat nějaké náhradní řešení, náhradní objízdnou trasu. Tyto informace kromě dopravce, protože, jak jsem řekl, má možnost toto sdělit i těm řidičům, tak tyto informace sděluje i do call centra. Sám dispečer, je pouští a do elektronických informačních tabulí na jednotlivých zastávkách. Že to a to je tak a tak se změnilo. Cestující se musí chovat takovým a takovým způsobem. Pak má činnosti, které vycházejí z toho dispečerského pojetí jako takového. To znamená například zajišťuje rezervace míst u autobusové linky 885 na Ovčárnu. Pokud si cestující o takové jízdenky požádá, tam ta rezervace funguje, tak sděluje toto příslušnému řidiči. Samozřejmě elektronicky má možnost komunikovat a společně s dispečinkem ČD nasazovat teď nově dvě záložní soupravy motorových jednotek. Jedna je připravena k použití v Opavě, jedna v Ostravě. Čili v případě nějakého výpadku poruchy vozidla železničního, tak je tato motorová jednotka k dispozici. Jsou to věci, které když všechno funguje dobře, tak dispečer spokojeně vykonává své rutinní činnosti evidenční. Když se něco děje, tak prostě má práci a musí být aktivní. Ptal jste se ještě na to call centrum. V call centru se střídají, v šest se střídá šest pracovnic. Funguje v pracovní dny od šesti do dvaceti hodin, v sobotu, neděli od osmi hodin do dvaceti. Mimo tuto provozní dobu, v případě, že někdo zavolá a požaduje informace o spojení, tak toto podá ten dispečer, který je k dispozici vždy. Call centrum je vytíženo poměrně hodně. Jenom pro představu za leden 2024 tak poskytlo téměř čtyři a půl tisíce informací telefonických, nebo reagovalo na čtyři a půl tisíce dotazů telefonických a asi třináct set dotazů prostřednictvím e-mailu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Aleš Stejskal, jednatel KODISU. Díky za rozhovor, a že jste přišel tedy k nám do studia.
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: Děkuji taky, na shledanou.
To je vše z tohoto vydání pořadu Dopravní revue, věřím, že se uvidíme i příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Začíná pořad Dopravní revue - jako vždy s dopravními tématy z našeho regionu.
Oprava mostů na Beskydské ve F-M by měla být hotová v březnu
Nejprve se podíváme do Frýdku-Místku. Už delší dobu tam probíhá náročná rekonstrukce mostů v tamní Beskydské ulici a rovnou máme dobrou zprávu, mohla by skončit do konce března.
Ředitelství silnic a dálnic začalo s opravami dvou mostů v Beskydské ulici ve Frýdku-Místku za úplné uzavírky loni v srpnu. Práce se mírně protáhly a původně z února se dá očekávat, že by mohly být hotové do konce března. Jsou pro ně ale důležité teploty minimálně nad 10 stupňů a nejlépe žádný déšť.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Všechny ty technologie jsou přesně normovány. Jakým způsobem, v jakých podmínkách je možné je provádět. Po dokončení rekonstrukce tady těch mostů, tak budeme předávat tuto komunikaci kraji."
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Doufám, že to bude chtít jenom tu klasickou údržbu a klasické prohlídky. Tady toto všechno, co jste řekl, tak to spadá do toho, že uspořádání silniční sítě je takové, že když se udělají obchvaty, ty silnice státní se potom dají kraji, které už jsou tak nevyužívané. A my zase krajské silnice předáváme městům. Takže města si tam z toho dělají kolikrát i pěší zóny, popřípadě bulváry. Takže toto všechno nejenom ve Frýdku, ale bude to i v Opavě, Karviné. Probíhá to v každém městě, kde se udělá nějaký obchvat nebo kde je nějaká pozitivní stavba ŘSD, která se už dokončuje nebo už dokončila."
Po silnici v minulosti denně projelo na 20 tisíc vozidel s vysokým podílem nákladní přepravy. Obchvat města dopravě výrazně ulevil.
MSK na pražské konferenci "VRT - REALITA BUDOUCNOSTI"
Vysokorychlostní tratě - Realita budoucnosti. Tak se jmenovala konference, která před několika dny proběhla ve Fantově budově hlavního nádraží v Praze. Své zastoupení zde měl i náš Moravskoslezský kraj.
Vůbec první konference u nás k téma Vysokorychlostní železnice v podobném duchu a rozsahu. Na konferenci se setkalo a hovořilo velké množství expertů od dopravy po regionální rozvoj, včetně klíčových politiků.
Martin Kupka (ODS), ministr dopravy ČR: “Velmi pravděpodobně první kilometry vysokorychlostních tratí v České republice se budou stavět právě na spojnici mezi Přerovem a Ostravou-Svinovem a budeme pokračovat dál směrem do Katovic. Nás teď čeká opravdu několik velmi intenzivních let v přípravě vysokorychlostních tratí.”
Beata Šmídová, vedoucí odboru územního plánování, Krajský úřad MSK: “Určitě jsme chtěli všem sdělit, že připravit koridor vysokorychlostní železnice v území lze i přesto, že se jedná o liniovou stavbu, že prochází mnoha konflikty v území, ty se nám podařilo vyřešit a úspěchem této trati je z velké části i navazující konvenční a místní doprava v městech a obcích. Zcela jistě Moravskoslezský kraj jako objednatel regionální dopravy je na tuto situaci připraven.”
Téma, především z pohledu Moravskoslezského kraje, budeme i nadále sledovat.
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: KODIS a MSK chystají celokrajské spuštění ODISKY v mobilu
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pro vás už ne neznámým hostem je dnes Aleš Stejskal, jednatel KODISU Dobrý den, vítejte u nás.
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Důvodem našeho dnešního rozhovoru, je příprava celokrajského spuštění ODISKY v mobilu. Kdy a co přesně se změní?
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: ODISKA v mobilu je další z funkcionalit mobilní aplikace ODIS apka, kterou jsme spustili, a veřejnosti nabídli už počínaje rokem 2020. Dosud tato aplikace dokáže prodat jednotlivé jízdenky na veřejnou dopravu v rámci Integrovaného dopravního systému ODIS. Dokáže poskytnout informaci o aktuálních odjezdech z jednotlivých zastávek, prodá jízdenku v tarifu ODIS za nejlevnější možnou cenu, stejně jako kdybych platil ODISKOU. Takže tato aplikace je už k dispozici. Je k dispozici pro uživatele operačního systému Android i iOS. Je dokonce vybavena funkcionalitou pro nevidomé, takže teď bylo na čase ji zase rozšířit o něco dalšího. A tou je vlastně ta ODIS, takzvaná ODISKA v mobilu. To znamená i možnost nahrání si v uvozovkách dlouhodobé časové jízdenky prostřednictvím této aplikace. My už jsme zkušebně od roku 2022 toto vyzkoušeli a funguje to dodnes u Ostravského dopravního podniku. No a pak byl před námi takový velký cíl rozšířit tady toto pro celý kraj. Pro všechny dopravce v rámci kraje. No a tento velký úkol skutečně nám dal práci a jsme v současné době připraveni toto spustit. Nejprve v takovém jakoby v uvozovkách utajeném ostrém provozu, abychom případně doladili ještě nějaké drobnosti. A předpokládám, že někdy v dubnu nebo v květnu letošního roku, bychom toto oficiálně oznámili prostřednictvím marketingové kampaně veřejnosti cestující veřejnosti v našem kraji. Čili bude se jednat o možnost nahrání si i dlouhodobé časové jízdenky do této mobilní aplikace.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Není to ale jediná novinka u vás v KODISU. Vy a vaši kolegové teď využíváte nový centrální dispečink a také call centrum. Možná bychom mohli říct vlastně v jakých podmínkách před a po, vaši kolegové pracují a pracovali.
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: Jak call centrum, tak náš dispečink se vyvíjel podle možností, okolností, podle požadované kapacity. Do velmi nedávné doby jsme je měli ve společné místnosti. Ono to mělo i svoji logiku, protože jsme to takto uvažovali. Aby call centrum bylo neustále v živém spojení s dispečinkem a vědělo, mělo okamžité informace o nějakých nenadálých změnách v dopravě. Postupem času se ukázalo, že se vzájemně tyto dvě složky ruší a že to až tak úplně dobré není. A to vzniklo s tím stoupajícím množstvím té činnosti. Takže nově jsme tyto dvě složky rozdělili do dvou místností, do nových prostor, které jsou sice vedle sebe, takže nemají k sobě daleko, ale je mezi nimi stěna. A souvisí to skutečně s velkým rozšířením záběru, jak toho našeho centrálního dopravního dispečinku, který má na starosti další věci spojené například s železniční dopravou, tak i s dalším zvýšeným množstvím dotazů ze strany cestující veřejnosti.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná, když jsme tam byli, tak jsem si uvědomil, že spousta lidí, třeba pokud nemá důvod se spojit s vaším call centrem, tak možná ani netuší, co přesně všechno se řeší na tom centrálním dispečinku. Můžete to uvést a možná i zmínit čísla, jak je dispečink a call centrum vytíženo?
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: Náš dispečink funguje nonstop, to znamená 24 hodin, 7 dní v týdnu. Střídají se na něm čtyři dispečeři ve dvanácti hodinových směnách. No a protože ne všichni dopravci mají své dispečinky, zejména ti menší nemají. Takže náš dispečink koordinuje buď tyto dispečinky, anebo případně přímo ty dopravce, ty jednotlivé vozidla, protože má možnost se spojit s jednotlivými řidiči v autobusech regionální dopravy apod.. Co řeší? No řeší především různé mimořádnosti, které průběžně k nim dochází nenadále, uzavření komunikací v důsledku dopravní nehody, kalamity a podobně. Čili musí okamžitě operativně navrhovat nějaké náhradní řešení, náhradní objízdnou trasu. Tyto informace kromě dopravce, protože, jak jsem řekl, má možnost toto sdělit i těm řidičům, tak tyto informace sděluje i do call centra. Sám dispečer, je pouští a do elektronických informačních tabulí na jednotlivých zastávkách. Že to a to je tak a tak se změnilo. Cestující se musí chovat takovým a takovým způsobem. Pak má činnosti, které vycházejí z toho dispečerského pojetí jako takového. To znamená například zajišťuje rezervace míst u autobusové linky 885 na Ovčárnu. Pokud si cestující o takové jízdenky požádá, tam ta rezervace funguje, tak sděluje toto příslušnému řidiči. Samozřejmě elektronicky má možnost komunikovat a společně s dispečinkem ČD nasazovat teď nově dvě záložní soupravy motorových jednotek. Jedna je připravena k použití v Opavě, jedna v Ostravě. Čili v případě nějakého výpadku poruchy vozidla železničního, tak je tato motorová jednotka k dispozici. Jsou to věci, které když všechno funguje dobře, tak dispečer spokojeně vykonává své rutinní činnosti evidenční. Když se něco děje, tak prostě má práci a musí být aktivní. Ptal jste se ještě na to call centrum. V call centru se střídají, v šest se střídá šest pracovnic. Funguje v pracovní dny od šesti do dvaceti hodin, v sobotu, neděli od osmi hodin do dvaceti. Mimo tuto provozní dobu, v případě, že někdo zavolá a požaduje informace o spojení, tak toto podá ten dispečer, který je k dispozici vždy. Call centrum je vytíženo poměrně hodně. Jenom pro představu za leden 2024 tak poskytlo téměř čtyři a půl tisíce informací telefonických, nebo reagovalo na čtyři a půl tisíce dotazů telefonických a asi třináct set dotazů prostřednictvím e-mailu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Aleš Stejskal, jednatel KODISU. Díky za rozhovor, a že jste přišel tedy k nám do studia.
Aleš Stejskal, jednatel krajské společnosti KODIS: Děkuji taky, na shledanou.
To je vše z tohoto vydání pořadu Dopravní revue, věřím, že se uvidíme i příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.