Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • ODISka slouží i jako slevová karta na hrady a zámky v MSK
  • Policie preventivně kontrolovala chodce a cyklisty
  • Letní dny a rizika v dopravě z pohledu BESIPu: Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MS kraj

ODISka slouží i jako slevová karta na hrady a zámky v MSK
Čipová karta Odiska používaná při přepravě v hromadné dopravě získala nové využití. Její držitelé mohou získat poloviční slevu při vstupech do krajských památek Moravskoslezský kraj tím chce podpořit turismus i využívání veřejné dopravy.

V Moravskoslezském kraji je v současné době vydáno více než půl milionu Odisek. Pro získání slevy stačí kartu předložit na pokladně některé z krajských památek.

Lukáš Curylo (KDU-ČSL), náměstek hejtmana MSK: “Jedná se o šest našich zařízení, když to vezmu úplně z té západní strany, tak začnu Hrad Sovinec, zámek Bruntál, hrad Hukvaldy, Žerotínský zámek, zámek Nová Horka a zámek ve Frýdku-Místku. Takže každý, kdo je vlastníkem personifikované Odiska jakéhokoli druhu a vydavatelé, ale s logem Odisky, tak má možnost uplatnit slevu, a to u plného vstupného 50 procent a u rodinného vstupného také 50 procent.”

Podmínkou pro získání slevy je, aby byla Odiska psána přímo na konkrétního držitele a byla platná.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “Není vůbec podstatné, jestli je na Odisce nahrána dlouhodobá časová jízdenka, nebo jestli jsou tam elektronické peníze. Tyto věci nejsou podstatné, důležité je, aby tedy jako taková ODISka platila.”

Akce začíná už tento pátek. Vedle krajských památek lidé získají slevu i na jiných atraktivitách.

Lukáš Curylo (KDU-ČSL), náměstek hejtmana MSK: “Ta akce bude trvat od 1. července do 30. září. Je to pilotní projekt, který se bude vyhodnocovat a možná se bude rozšiřovat o městské i soukromé památky, které se budou moci zapojit třeba v příštím roce.”

K dopravě ke krajským památkám mohou lidé využít vlakovou dopravu a hustou síť autobusových linek.

Policie preventivně kontrolovala chodce a cyklisty

V Ostravě-Porubě proběhla preventivně bezpečnostní akce zaměřená na cyklisty a chodce. A to na problematických úsecích, tedy tam, kde se křižují cyklostezky s chodníky. Jeden takový je u kruhového objezdu na Hlavní třídě.

Strážníci společně s Besipem opět kontrolovali chodce a cyklisty. Zaměřili se na to, zda správně využívají stezky k tomu určené a také na vybavení jízdních kol a koloběžek.

Jindřich Machů, mluvčí MP Ostrava: “Hlavní problém je to, že zejména chodci vstupují do cyklostezek, respektive pohybují se po cyklostezkách a naopak cyklisté nevyužívají té cyklostezky, jezdí po chodnících a přitom se tyto dvě skupiny mohou vzájemným chováním ohrozit."

Petr Lakomý, úsek prevence, MP Ostrava: “Ve větší míře řešíme tady chodce, kteří jdou po cyklostezce, která je značena dopravní značkou. Upozorníme je, jaká jim hrozí pokuta. Je tam pokuta až do výše 2 tisíce korun. Kdyby došlo třeba k dopravní nehodě, srážce s cyklistou, tak tito chodci ponesou následky.”

Pokud by se cyklista zranil, museli by mu navíc uhradit i odškodné.

Letní dny a rizika v dopravě z pohledu BESIPu: Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MS kraj

Lukáš Zavadil, TV Polar: Hostem pořadu Dopravní revue je tentokrát Pavel Blahut. Krajský koordinátor Besipu pro Moravskoslezský kraj. Vítejte u nás po čase.

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Krásný dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Samozřejmě s Vámi jako obvykle se zaměříme na prevenci, přišla totiž letní sezóna. Jaká jsou tedy rizika v dopravě, následující týdny a měsíce z pohledu Besipu? Možná, že to můžeme vzít postupně. Na co by tedy měli dát pozor hlavně řidiči?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Řidiči by si měli uvědomit, že v daném období se nám zvyšuje počet těch zranitelných účastníků v provozu, zejména v rolích chodce a řidiče jak motorového, tak nemotorového vozidla. V podstatě každý z nás se někam přepravujeme o prázdninách, třeba i děti tráví více času spolu. V dopoledních hodinách už se mohou vyskytovat v provozu. To znamená, řidič musí počítat s tím, že ty děti jsou trošku nevyzpytatelným elementem a je potřeba na ně dávat pozor.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Letní dny bývají časté a typické tím, že na cestách se hodně opravuje, rekonstrukce, stavební ruch. Na co dát pozor?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, když se přepravujeme někam na delší vzdálenosti nebo třeba i na trasy, kde standardně nejezdíme typicky někam na dovolenou v rámci republiky. Měl bych tomu přizpůsobit i nějakým způsobem i itinerář, naplánovat si cestu a hlavně počítat s tím, že ta cesta se může prodloužit. Když se ráno kouknu do navigace a cíl mám za tři hodiny ve finále se to může prodloužit právě i díky těm stavebním uzávěrám a zvýšením hustoty v dané lokalitě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co může způsobit například vedro za volantem?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Spousta řidičů, kteří cestují kousky, klimatizaci ani nevyužívají. Najednou při delší cestě třeba někam i za hranice, mohou zjistit, že klimatizace jim nefunguje. Je to velice nepříjemné. V autě vcelku rychle vzroste teplota a třeba při jízdě na dálnici není ani ideální a vhodné mít otevřená okénka. Z toho důvodu samozřejmě řidiči se hůře řídí, není schopen se věnovat tolik, stoupá mu rychle pocit únavy. V ten okamžik je potřeba zařadit delší přestávky a větší počet přestávek.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zůstaneme u motorů. Letní dny jsou také doménou motorkářů. Co vzkázat jim?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, aby zejména při řízení používali hlavu, opravdu počítat s tím, že řidič motorového vozidla nemusí mít odhad a zkušenost, jak rychle se motorkář blíží. To samé v tom ostrém slunci nemusí být motorkář ani včas a dobře spatřen a pak to může vést k tomu, že vznikají kolizní situace. Někteří motorkáři třeba ne zcela a vždy respektují úplně pravidla, proto i ten řidič motorového vozidla by si měl uvědomit, že je lepší si tam zkontrolovat tu situaci, podívat se ještě jednou do toho zrcátka, jestli je opravdu všechno bezpečné.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K více zranitelné skupině účastníků silničního provozu patří cyklisté. Na co by měli oni dát pozor, zaměřit se, když někam se chystají vyjet?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, začátek je správná kontrolovat toho vybavení, co musíme mít, ať už samozřejmě za nesnížené či snížené viditelnosti. Opravdu třeba počítat i s tím, že mohu někde zabloudit nebo mohu mít nějakou technickou závadu a třeba se vyzbrojit i osvětlením, kdybych se musel vracet v noci. Druhá věc je opravdu použít vhodné ochranné pomůcky, to znamená zejména helma a snažit se zvýšit svoji viditelnost. To znamená, mít na sobě nějaké reflexní věci, abych byl pro ostatní řidiče dobře a včas pozorovatelný. Také samozřejmě je dobré znát pravidla, bez toho bych se neměl vydávat nikdy do provozu. Při pohybu na cyklistických stezkách to není tak náročné. Ale pokud se dostává cyklista do provozu s motorovými vozidly, tam je opravdu potřeba dbát zvýšené opatrnosti a všechny situace v podstatě řešit s předstihem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná takovou zvláštní kategorií, a hlavně takovou novější jsou elektrokola a elektro koloběžky. Jak tato vozidla, vozítka, jaká představují rizika v dopravě?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, výběr elektrokola či elektro koloběžky není dobré, nějakým způsobem uspěchat. Samozřejmě měli bychom znát legislativu, aby se jednalo o elektrokolo či koloběžku. Důležitá věc, aby při rychlosti nad dvacet pět kilometrů v hodině byl pohon odpojitelný. Pokud ta koloběžka vypadá spíš jako nějaký ex-skůtřík, který nemá ani šlapadla a výrobce mi tvrdí, že je to koloběžka, která jede třeba 45 v hodině, už se úplně o tu koloběžku nejedná, že to motorové vozidlo a platí pro ni jiné legislativní pravidla.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Poslední kategorii, kterou tady mám napsanou, je ta nejzranitelnější a to jsou chodci. Potřebují oni například v létě reflexní prvky?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, když se podíváme, jdeme na výlet. Světlo je až do devíti, do půl desáté, ale i tak se nám stane, že někde se držíme chvilku déle. Dostáváme se do místa nějakého obydlí ještě dočasného, mimo komunikace nebo po komunikaci, kde nejsou chodníky. Opravdu je potřeba, abychom byli vidět. Málokdo z nás v létě chce mít nějakou přítěž u sebe, ale je dobré mít opravdu něco reflexního, nějaký pásek někde na tašce přicvaknutý a opravdu si ho umístit na vhodné místo. Které místo to je? Samozřejmě to, kde se hýbe buď ruka, nebo noha a na té straně do vozovky. Ještě je dobré připomenout, že se pohybujeme po komunikacích tak, abychom vozidla, která jedou proti nám, správně viděli.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Po celém kraji aktuálně nebo vlastně celý rok probíhají preventivní akce Besipu. Třeba ta v Ostravě Porubě, kterou jsme mohli vidět před chvílí, kde jste mluvili s chodci i s cyklisty. Co tedy cyklostezky? Jaká jsou pravidla, na co dát pozor?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, při pohybu na cyklostezkách pro nás platí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Je zase důležitá věc opravdu dbát zvýšené opatrnosti jak na sebe, tak na všechny kolem sebe. Zejména pokud je smíšená cyklostezka jak pro chodce, tak pro cyklisty. Uvědomovat si, že cyklista má jinou rychlost jízdy, nemusí stihnout zareagovat na nějaký náhlý podnět a je opravdu potřeba, aby všichni měli přehled o sobě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kde vás lidé během prázdnin mohou vidět a potkat se s Besipem? Jaké akce chystáte?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Na stránkách BESIP máme kalendář, kde jsou nějaké akce veřejné, kde se budeme vyskytovat opravdu i s doprovodným programem. Jinak během celé sezóny v kraji pořádáme akce, spíš tvoříme nějakým způsobem edukační program v místech, které mají něco společného s dopravou. To znamená, budeme třeba u cyklozávodů mít stánek, abychom poučili všechny účastníky a nejenom účastníky o rizicích a nástrahách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Říká krajský koordinátor Besipu Pavel Blahu. Děkuji za Váš čas a za rozhovor.

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Děkuji moc, hezký den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Loučím se i s vámi, na viděnou příště u pořadu Dopravní revue.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
06. července 2022, 18:20

ODISka slouží i jako slevová karta na hrady a zámky v MSK
Čipová karta Odiska používaná při přepravě v hromadné dopravě získala nové využití. Její držitelé mohou získat poloviční slevu při vstupech do krajských památek Moravskoslezský kraj tím chce podpořit turismus i využívání veřejné dopravy.

V Moravskoslezském kraji je v současné době vydáno více než půl milionu Odisek. Pro získání slevy stačí kartu předložit na pokladně některé z krajských památek.

Lukáš Curylo (KDU-ČSL), náměstek hejtmana MSK: “Jedná se o šest našich zařízení, když to vezmu úplně z té západní strany, tak začnu Hrad Sovinec, zámek Bruntál, hrad Hukvaldy, Žerotínský zámek, zámek Nová Horka a zámek ve Frýdku-Místku. Takže každý, kdo je vlastníkem personifikované Odiska jakéhokoli druhu a vydavatelé, ale s logem Odisky, tak má možnost uplatnit slevu, a to u plného vstupného 50 procent a u rodinného vstupného také 50 procent.”

Podmínkou pro získání slevy je, aby byla Odiska psána přímo na konkrétního držitele a byla platná.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “Není vůbec podstatné, jestli je na Odisce nahrána dlouhodobá časová jízdenka, nebo jestli jsou tam elektronické peníze. Tyto věci nejsou podstatné, důležité je, aby tedy jako taková ODISka platila.”

Akce začíná už tento pátek. Vedle krajských památek lidé získají slevu i na jiných atraktivitách.

Lukáš Curylo (KDU-ČSL), náměstek hejtmana MSK: “Ta akce bude trvat od 1. července do 30. září. Je to pilotní projekt, který se bude vyhodnocovat a možná se bude rozšiřovat o městské i soukromé památky, které se budou moci zapojit třeba v příštím roce.”

K dopravě ke krajským památkám mohou lidé využít vlakovou dopravu a hustou síť autobusových linek.

Policie preventivně kontrolovala chodce a cyklisty

V Ostravě-Porubě proběhla preventivně bezpečnostní akce zaměřená na cyklisty a chodce. A to na problematických úsecích, tedy tam, kde se křižují cyklostezky s chodníky. Jeden takový je u kruhového objezdu na Hlavní třídě.

Strážníci společně s Besipem opět kontrolovali chodce a cyklisty. Zaměřili se na to, zda správně využívají stezky k tomu určené a také na vybavení jízdních kol a koloběžek.

Jindřich Machů, mluvčí MP Ostrava: “Hlavní problém je to, že zejména chodci vstupují do cyklostezek, respektive pohybují se po cyklostezkách a naopak cyklisté nevyužívají té cyklostezky, jezdí po chodnících a přitom se tyto dvě skupiny mohou vzájemným chováním ohrozit."

Petr Lakomý, úsek prevence, MP Ostrava: “Ve větší míře řešíme tady chodce, kteří jdou po cyklostezce, která je značena dopravní značkou. Upozorníme je, jaká jim hrozí pokuta. Je tam pokuta až do výše 2 tisíce korun. Kdyby došlo třeba k dopravní nehodě, srážce s cyklistou, tak tito chodci ponesou následky.”

Pokud by se cyklista zranil, museli by mu navíc uhradit i odškodné.

Letní dny a rizika v dopravě z pohledu BESIPu: Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MS kraj

Lukáš Zavadil, TV Polar: Hostem pořadu Dopravní revue je tentokrát Pavel Blahut. Krajský koordinátor Besipu pro Moravskoslezský kraj. Vítejte u nás po čase.

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Krásný dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Samozřejmě s Vámi jako obvykle se zaměříme na prevenci, přišla totiž letní sezóna. Jaká jsou tedy rizika v dopravě, následující týdny a měsíce z pohledu Besipu? Možná, že to můžeme vzít postupně. Na co by tedy měli dát pozor hlavně řidiči?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Řidiči by si měli uvědomit, že v daném období se nám zvyšuje počet těch zranitelných účastníků v provozu, zejména v rolích chodce a řidiče jak motorového, tak nemotorového vozidla. V podstatě každý z nás se někam přepravujeme o prázdninách, třeba i děti tráví více času spolu. V dopoledních hodinách už se mohou vyskytovat v provozu. To znamená, řidič musí počítat s tím, že ty děti jsou trošku nevyzpytatelným elementem a je potřeba na ně dávat pozor.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Letní dny bývají časté a typické tím, že na cestách se hodně opravuje, rekonstrukce, stavební ruch. Na co dát pozor?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, když se přepravujeme někam na delší vzdálenosti nebo třeba i na trasy, kde standardně nejezdíme typicky někam na dovolenou v rámci republiky. Měl bych tomu přizpůsobit i nějakým způsobem i itinerář, naplánovat si cestu a hlavně počítat s tím, že ta cesta se může prodloužit. Když se ráno kouknu do navigace a cíl mám za tři hodiny ve finále se to může prodloužit právě i díky těm stavebním uzávěrám a zvýšením hustoty v dané lokalitě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co může způsobit například vedro za volantem?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Spousta řidičů, kteří cestují kousky, klimatizaci ani nevyužívají. Najednou při delší cestě třeba někam i za hranice, mohou zjistit, že klimatizace jim nefunguje. Je to velice nepříjemné. V autě vcelku rychle vzroste teplota a třeba při jízdě na dálnici není ani ideální a vhodné mít otevřená okénka. Z toho důvodu samozřejmě řidiči se hůře řídí, není schopen se věnovat tolik, stoupá mu rychle pocit únavy. V ten okamžik je potřeba zařadit delší přestávky a větší počet přestávek.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zůstaneme u motorů. Letní dny jsou také doménou motorkářů. Co vzkázat jim?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, aby zejména při řízení používali hlavu, opravdu počítat s tím, že řidič motorového vozidla nemusí mít odhad a zkušenost, jak rychle se motorkář blíží. To samé v tom ostrém slunci nemusí být motorkář ani včas a dobře spatřen a pak to může vést k tomu, že vznikají kolizní situace. Někteří motorkáři třeba ne zcela a vždy respektují úplně pravidla, proto i ten řidič motorového vozidla by si měl uvědomit, že je lepší si tam zkontrolovat tu situaci, podívat se ještě jednou do toho zrcátka, jestli je opravdu všechno bezpečné.

Lukáš Zavadil, TV Polar: K více zranitelné skupině účastníků silničního provozu patří cyklisté. Na co by měli oni dát pozor, zaměřit se, když někam se chystají vyjet?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, začátek je správná kontrolovat toho vybavení, co musíme mít, ať už samozřejmě za nesnížené či snížené viditelnosti. Opravdu třeba počítat i s tím, že mohu někde zabloudit nebo mohu mít nějakou technickou závadu a třeba se vyzbrojit i osvětlením, kdybych se musel vracet v noci. Druhá věc je opravdu použít vhodné ochranné pomůcky, to znamená zejména helma a snažit se zvýšit svoji viditelnost. To znamená, mít na sobě nějaké reflexní věci, abych byl pro ostatní řidiče dobře a včas pozorovatelný. Také samozřejmě je dobré znát pravidla, bez toho bych se neměl vydávat nikdy do provozu. Při pohybu na cyklistických stezkách to není tak náročné. Ale pokud se dostává cyklista do provozu s motorovými vozidly, tam je opravdu potřeba dbát zvýšené opatrnosti a všechny situace v podstatě řešit s předstihem.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná takovou zvláštní kategorií, a hlavně takovou novější jsou elektrokola a elektro koloběžky. Jak tato vozidla, vozítka, jaká představují rizika v dopravě?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, výběr elektrokola či elektro koloběžky není dobré, nějakým způsobem uspěchat. Samozřejmě měli bychom znát legislativu, aby se jednalo o elektrokolo či koloběžku. Důležitá věc, aby při rychlosti nad dvacet pět kilometrů v hodině byl pohon odpojitelný. Pokud ta koloběžka vypadá spíš jako nějaký ex-skůtřík, který nemá ani šlapadla a výrobce mi tvrdí, že je to koloběžka, která jede třeba 45 v hodině, už se úplně o tu koloběžku nejedná, že to motorové vozidlo a platí pro ni jiné legislativní pravidla.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Poslední kategorii, kterou tady mám napsanou, je ta nejzranitelnější a to jsou chodci. Potřebují oni například v létě reflexní prvky?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, když se podíváme, jdeme na výlet. Světlo je až do devíti, do půl desáté, ale i tak se nám stane, že někde se držíme chvilku déle. Dostáváme se do místa nějakého obydlí ještě dočasného, mimo komunikace nebo po komunikaci, kde nejsou chodníky. Opravdu je potřeba, abychom byli vidět. Málokdo z nás v létě chce mít nějakou přítěž u sebe, ale je dobré mít opravdu něco reflexního, nějaký pásek někde na tašce přicvaknutý a opravdu si ho umístit na vhodné místo. Které místo to je? Samozřejmě to, kde se hýbe buď ruka, nebo noha a na té straně do vozovky. Ještě je dobré připomenout, že se pohybujeme po komunikacích tak, abychom vozidla, která jedou proti nám, správně viděli.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Po celém kraji aktuálně nebo vlastně celý rok probíhají preventivní akce Besipu. Třeba ta v Ostravě Porubě, kterou jsme mohli vidět před chvílí, kde jste mluvili s chodci i s cyklisty. Co tedy cyklostezky? Jaká jsou pravidla, na co dát pozor?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě, při pohybu na cyklostezkách pro nás platí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Je zase důležitá věc opravdu dbát zvýšené opatrnosti jak na sebe, tak na všechny kolem sebe. Zejména pokud je smíšená cyklostezka jak pro chodce, tak pro cyklisty. Uvědomovat si, že cyklista má jinou rychlost jízdy, nemusí stihnout zareagovat na nějaký náhlý podnět a je opravdu potřeba, aby všichni měli přehled o sobě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kde vás lidé během prázdnin mohou vidět a potkat se s Besipem? Jaké akce chystáte?

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Na stránkách BESIP máme kalendář, kde jsou nějaké akce veřejné, kde se budeme vyskytovat opravdu i s doprovodným programem. Jinak během celé sezóny v kraji pořádáme akce, spíš tvoříme nějakým způsobem edukační program v místech, které mají něco společného s dopravou. To znamená, budeme třeba u cyklozávodů mít stánek, abychom poučili všechny účastníky a nejenom účastníky o rizicích a nástrahách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Říká krajský koordinátor Besipu Pavel Blahu. Děkuji za Váš čas a za rozhovor.

Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Děkuji moc, hezký den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Loučím se i s vámi, na viděnou příště u pořadu Dopravní revue.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-06-07-2022-18-23