Dopravní revue
- ŘSD opravuje I/11 mezi Bystřicí a Třincem-Nebory
- Pavel Blahut, koordinátor BESIP: Co přináší podzimní období na cestách?
- SS MSK opravuje silnici z Olbramic do Lubojat
Známá znělka odstartovala náš pravidelný magazín Dopravní revue. Máme pro vás několik témat a zpráv z dopravy a dnes dojde i na prevenci, už za chvíli s mým hostem.
ŘSD opravuje I/11 mezi Bystřicí a Třincem-Nebory
V pondělí 4. listopadu začala oprava silnice I/11 mezi Bystřicí a třineckou částí Nebory, kterou provádí Ředitelství silnic a dálnic. Během oprav je doprava řízena střídavě v jednom pruhu pomocí semaforů a regulovčíků.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Toho času silnice I/11J patří nově Moravskoslezskému kraji, nicméně ŘSD provedeme předem domluvenou rekonstrukci, aby došlo k předání trasy v prvotřídním stavu. Letošní etapa prací potrvá zhruba dva týdny, zbytek oprav proběhne až v příští stavební sezoně. Dopravní změny vyjednal zhotovitel, kterým se mezi čtyřmi dalšími uchazeči stala firma Strabag díky nejnižší cenové nabídce v hodnotě přibližně 57,3 milionu Kč.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP: Co přináší podzimní období na cestách?
Lukáš Zavadil, TV POLAR: S dopravou souvisí i prevence. A přesně kvůli tomu je tady s námi krajský koordinátor BESIPu Pavel Blahut. Vítejte u nás po čase.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Hezký den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dobrý den i Vám. Je tady podzimní a brzy i zimní počasí. Pojďme si znovu připomenout, co znamená pro řidiče, ať už na motorce nebo za volantem a také pro chodce.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Začal bych asi těmi chodci. To jsou teda nejzranitelnější účastníci v provozu. Nastalo období, kdy mnoho chodců se převlékla do zimního oblečení. Má splývavé oblečení nevýrazných barev. Tam vřele doporučujeme použít nějaké reflexní oděvní doplňky, aby se chodec zviditelnil. Co se týká řidičů motocyklů, tam ten provoz motocyklů už pomalinku upadá, ale třeba v odpoledních hodinách vysvitne sluníčko, motorkář se rozhodne, že pojede na výlet. I to může s sebou přinášet jistá rizika, protože komunikace už není tak čistá a místy může být napadané listí. Může být právě i zvýšený pohyb těch hůř viditelných účastníků, chodců, takže nám vznikají nebezpečné situace.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pokud už na cestu vyrazíme, tak jsou nějaká místa v Moravskoslezském kraji, na jeho silnicích, na která si dát pozor teď, v tomto období?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Takových bych řekl rizikových míst je celá spousta. Existují specializované weby, kde jsme schopni ty informace dohledat. Pro nás coby řidiče nejpraktičtější asi je, pokud si zadáme navigaci, tak mnohá navigace už řidiče varuje na nějaké místo, kde v minulosti došlo k mnoha nebezpečným nehodám, takže nějaký rizikový úsek. V takovém úseku bychom opravdu měli se zachovat tak, že bychom zvýšili svoji opatrnost, popřípadě zpomalit, ubrat na plynu.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Velké téma jsou pneumatiky. Pojďme si připomenout povinnosti, které v souvislosti s obutím vozidla řidiči mají.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Od 1. listopadu do 31. března musíme za podmínek stanovených zákonem, to znamená, je předpoklad, že na vozovce je sníh, námraza nebo takové počasí může nastat, tak musíme užít 4 zimní pneumatiky s hloubkou dezénu minimálně 4 mm. Samozřejmě jsou příkazové značky, která nám značka příkazová zimní výbava dává tu povinnost vždy bez ohledu na datum užít vozidlo, které má tyto zimní pneumatiky.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pokud to vozidlo přezuju, bude se chovat jinak?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Ze začátku minimálně řidič pocitově vnímá, že má nové pneumatiky, nemusí být ještě tak sžitý s vozidlem. Také když pořídíme nové pneumatiky, ony jsou nakonzervovány, než ta pneumatika si nějakým způsobem sedne. Chvilku nám to trvá. Je to jako když si koupíme nové boty. Než nám padnou, musíme je rozchodit.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaký je váš názor v té debatě, jestli použít zimní versus celoroční pneumatiky?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Když mám vozidlo, které musí za každých podmínek v létě v zimě vyjet, tak tam bych doporučil opravdu používat kvalitní zimní pneumatiky. Pokud máme třeba v rodině druhé nebo třetí vozidlo, které používá nějaký člen k občasným nákupům a nemusí vyjíždět za každých okolností, tak tam bych pneumatiky celoroční doporučil. Samozřejmě vždy záleží na zvážení daného řidiče, jestli ty podmínky jsou takové, aby vůbec musel vyjíždět.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co hloubka toho vzorku a celkově ten stav pneumatik? Jak to vlastně poznáme, jestli se dá případně ještě použít, když nám leží v garáži nebo někde?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Povinností řidiče je vždy před jízdou si zkontrolovat, že vozidlo má vhodné pneumatiky. To znamená, že my jako řidiči se musíme ohnout a opravdu se podívat, jestli pneumatika není třeba nerovnoměrně opotřebené. Zákon říká, že musíme mít minimálně 4 mm hloubka dezénu v hlavních designových drážkách. Dneska na těch nových kvalitních pneumatikách jsou kontrolní body, které mají opravdu výšku 4 mm, až se okolní dezén sjede na výšku těch 4 mm, vím, že pneumatika je maximálně opotřebovaná a musím řešit nějakou náhradu.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Déšť, námraza nebo sníh. Asi zjednodušeně se dá říct, že to bude více klouzat, ale s čím vlastně počítat? Jaký to vše má vliv například i na tu brzdnou dráhu vozidla?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě déšť a námraza nám značně prodlužují brzdnou dráhu. Nevýhoda je, že třeba za ranních nízkých teplot, kdy máme teplotu vzduchu třeba 4 - 5 stupňů v místech, kde by to mohlo být mokré, už může docházet k namrzání i té vozovky, nebo k vytvoření nějaké částečné námrazy nebo jinovatky. A opravdu, když pak potřebujeme nějaký manévr, třeba náhle brzdit, může dojít k tomu, že začnou pracovat asistenční systémy na vozidle. Vždy bychom měli přizpůsobit rychlost jízdy danému počasí. A nejčastější chybou toho řidiče v podstatě je, že se žene zbytečně do nějaké situace a opravdu místo aby zvolnil, zpomalil, tak prostě nedbá těch dobrých rad.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste zmínil ty asistenční systémy. Je vůbec dobré se takhle v zimě na ně spoléhat?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: No, spoléhat ano, ale opravdu až do krize, když ten manévr, který jsem chtěl udělat, mi nevyjde. Každý máme tu zkušenost, že jsme potřebovali zabrzdit a začal pracovat systém ABS, který nám na tom kluzkém povrchu prodloužil brzdnou dráhu. Výhoda byla, že jsme vozidlo dokázali řídit směrově, ale blížili jsme se k nějaké překážce. Takže máme tu zkušenost. Spíš bych to doporučil nespoléhat na to, nebo nevyužívat ty asistenty, nechat je opravdu, až se něco nepříjemného stane.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaké jsou ty nejčastější chyby řidičů v zimním období, kromě té chyby, co jste zmínil?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Já už jsem to naznačil. Nejčastěji opravdu řidič přecení své schopnosti. Všichni víme, že v zimě může být sníh, že může být námraza. Spousta řidičů ráno vstane, z nějakého důvodu, nestihne vyjet na svou trasu včas a řekne si: "Šlápnu na to", silnice budou mokré prosolené. A to je přesně ten systém, že spěcháme a nedáváme pozor. Tím, že jsme ve stresu, třeba i překračujeme mírně maximální povolené rychlosti. V provozu může být spousta účastníků, kteří nejsou na tom tak dobře třeba s těmi řidičským schopnostmi. Nečekám, že pojede někdo pomaleji, musím náhle změnit rychlost nebo směr jízdy a už se můžeme dostat do té kolizní situace.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Nejen o tom jistě přesvědčuje nebo vzdělává řidiče na různých kampaních a kontaktních akcích, jaké plánujete v zimě, ať už pro řidiče nebo pro chodce?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Pro chodce máme po celou dobu zimního období kontaktní kampaně třeba s policií, Městskou policií města Ostravy, se státní policií, kdy na vybraných rizikových úsecích se zastavují chodci, kteří se tam pohybují. Vysvětlujeme jim rizika, popřípadě rozdáváme reflexní prvky, protože pro chodce platí také jisté povinnosti, kdy užít reflexní prvky. Co se týká zaměření na řidiče, to jsme řešili během letních kontaktních akcí, protože od 1. ledna nám vzešlo v rámci bodového systému i ta povinnost umožnit chodci bezpečné přejití. Pokud tak řidič neučiní, tak dokonce může získat 2 body do bodového hodnocení. Takže samozřejmě to konto, které má řidič, se může časem naplnit.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIPu, byl hostem pořadu Dopravní revue. Děkuji Vám za to, a budu se těšit na viděnou příště.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Děkuji také, na viděnou.
SS MSK opravuje silnici z Olbramic do Lubojat
Ještě zhruba dva týdny budou muset motoristé při cestě z Olbramic do Lubojat využívat objízdné trasy. Důvodem je obnova povrchu silnice a oprava kanalizačních propustků. Hotovo by mělo být v polovině listopadu. Řidiči by měli věnovat zvýšenou pozornost dopravnímu značení, které je provede objížďkami.
Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: V současné době Správa silnic MSK provádí opravu silnice III. třídy mezi obcemi Olbramice a Lubojaty. Tento úsek je dlouhý zhruba 2,3 kilometru. Součástí rekonstrukce silničního tělesa je nejen nahrazení již nevyhovujícího povrchu, ale i oprava dvou propustků. Tímto bude stavba rozdělena na dvě fáze. V první se budou opravovat propustky, kde bude průjezdnost zajištěna kyvadlově pomocí světelné signalizace. Následovat bude pokládka živičných vrstev za úplné uzávěry. Práce byly započaty v září a měly by být ukončeny 14. listopadu."
To byla naše témata, další vám přineseme už příští středu, budu se těšit na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Známá znělka odstartovala náš pravidelný magazín Dopravní revue. Máme pro vás několik témat a zpráv z dopravy a dnes dojde i na prevenci, už za chvíli s mým hostem.
ŘSD opravuje I/11 mezi Bystřicí a Třincem-Nebory
V pondělí 4. listopadu začala oprava silnice I/11 mezi Bystřicí a třineckou částí Nebory, kterou provádí Ředitelství silnic a dálnic. Během oprav je doprava řízena střídavě v jednom pruhu pomocí semaforů a regulovčíků.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Toho času silnice I/11J patří nově Moravskoslezskému kraji, nicméně ŘSD provedeme předem domluvenou rekonstrukci, aby došlo k předání trasy v prvotřídním stavu. Letošní etapa prací potrvá zhruba dva týdny, zbytek oprav proběhne až v příští stavební sezoně. Dopravní změny vyjednal zhotovitel, kterým se mezi čtyřmi dalšími uchazeči stala firma Strabag díky nejnižší cenové nabídce v hodnotě přibližně 57,3 milionu Kč.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP: Co přináší podzimní období na cestách?
Lukáš Zavadil, TV POLAR: S dopravou souvisí i prevence. A přesně kvůli tomu je tady s námi krajský koordinátor BESIPu Pavel Blahut. Vítejte u nás po čase.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Hezký den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dobrý den i Vám. Je tady podzimní a brzy i zimní počasí. Pojďme si znovu připomenout, co znamená pro řidiče, ať už na motorce nebo za volantem a také pro chodce.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Začal bych asi těmi chodci. To jsou teda nejzranitelnější účastníci v provozu. Nastalo období, kdy mnoho chodců se převlékla do zimního oblečení. Má splývavé oblečení nevýrazných barev. Tam vřele doporučujeme použít nějaké reflexní oděvní doplňky, aby se chodec zviditelnil. Co se týká řidičů motocyklů, tam ten provoz motocyklů už pomalinku upadá, ale třeba v odpoledních hodinách vysvitne sluníčko, motorkář se rozhodne, že pojede na výlet. I to může s sebou přinášet jistá rizika, protože komunikace už není tak čistá a místy může být napadané listí. Může být právě i zvýšený pohyb těch hůř viditelných účastníků, chodců, takže nám vznikají nebezpečné situace.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pokud už na cestu vyrazíme, tak jsou nějaká místa v Moravskoslezském kraji, na jeho silnicích, na která si dát pozor teď, v tomto období?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Takových bych řekl rizikových míst je celá spousta. Existují specializované weby, kde jsme schopni ty informace dohledat. Pro nás coby řidiče nejpraktičtější asi je, pokud si zadáme navigaci, tak mnohá navigace už řidiče varuje na nějaké místo, kde v minulosti došlo k mnoha nebezpečným nehodám, takže nějaký rizikový úsek. V takovém úseku bychom opravdu měli se zachovat tak, že bychom zvýšili svoji opatrnost, popřípadě zpomalit, ubrat na plynu.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Velké téma jsou pneumatiky. Pojďme si připomenout povinnosti, které v souvislosti s obutím vozidla řidiči mají.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Od 1. listopadu do 31. března musíme za podmínek stanovených zákonem, to znamená, je předpoklad, že na vozovce je sníh, námraza nebo takové počasí může nastat, tak musíme užít 4 zimní pneumatiky s hloubkou dezénu minimálně 4 mm. Samozřejmě jsou příkazové značky, která nám značka příkazová zimní výbava dává tu povinnost vždy bez ohledu na datum užít vozidlo, které má tyto zimní pneumatiky.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pokud to vozidlo přezuju, bude se chovat jinak?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Ze začátku minimálně řidič pocitově vnímá, že má nové pneumatiky, nemusí být ještě tak sžitý s vozidlem. Také když pořídíme nové pneumatiky, ony jsou nakonzervovány, než ta pneumatika si nějakým způsobem sedne. Chvilku nám to trvá. Je to jako když si koupíme nové boty. Než nám padnou, musíme je rozchodit.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaký je váš názor v té debatě, jestli použít zimní versus celoroční pneumatiky?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Když mám vozidlo, které musí za každých podmínek v létě v zimě vyjet, tak tam bych doporučil opravdu používat kvalitní zimní pneumatiky. Pokud máme třeba v rodině druhé nebo třetí vozidlo, které používá nějaký člen k občasným nákupům a nemusí vyjíždět za každých okolností, tak tam bych pneumatiky celoroční doporučil. Samozřejmě vždy záleží na zvážení daného řidiče, jestli ty podmínky jsou takové, aby vůbec musel vyjíždět.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co hloubka toho vzorku a celkově ten stav pneumatik? Jak to vlastně poznáme, jestli se dá případně ještě použít, když nám leží v garáži nebo někde?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Povinností řidiče je vždy před jízdou si zkontrolovat, že vozidlo má vhodné pneumatiky. To znamená, že my jako řidiči se musíme ohnout a opravdu se podívat, jestli pneumatika není třeba nerovnoměrně opotřebené. Zákon říká, že musíme mít minimálně 4 mm hloubka dezénu v hlavních designových drážkách. Dneska na těch nových kvalitních pneumatikách jsou kontrolní body, které mají opravdu výšku 4 mm, až se okolní dezén sjede na výšku těch 4 mm, vím, že pneumatika je maximálně opotřebovaná a musím řešit nějakou náhradu.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Déšť, námraza nebo sníh. Asi zjednodušeně se dá říct, že to bude více klouzat, ale s čím vlastně počítat? Jaký to vše má vliv například i na tu brzdnou dráhu vozidla?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě déšť a námraza nám značně prodlužují brzdnou dráhu. Nevýhoda je, že třeba za ranních nízkých teplot, kdy máme teplotu vzduchu třeba 4 - 5 stupňů v místech, kde by to mohlo být mokré, už může docházet k namrzání i té vozovky, nebo k vytvoření nějaké částečné námrazy nebo jinovatky. A opravdu, když pak potřebujeme nějaký manévr, třeba náhle brzdit, může dojít k tomu, že začnou pracovat asistenční systémy na vozidle. Vždy bychom měli přizpůsobit rychlost jízdy danému počasí. A nejčastější chybou toho řidiče v podstatě je, že se žene zbytečně do nějaké situace a opravdu místo aby zvolnil, zpomalil, tak prostě nedbá těch dobrých rad.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste zmínil ty asistenční systémy. Je vůbec dobré se takhle v zimě na ně spoléhat?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: No, spoléhat ano, ale opravdu až do krize, když ten manévr, který jsem chtěl udělat, mi nevyjde. Každý máme tu zkušenost, že jsme potřebovali zabrzdit a začal pracovat systém ABS, který nám na tom kluzkém povrchu prodloužil brzdnou dráhu. Výhoda byla, že jsme vozidlo dokázali řídit směrově, ale blížili jsme se k nějaké překážce. Takže máme tu zkušenost. Spíš bych to doporučil nespoléhat na to, nebo nevyužívat ty asistenty, nechat je opravdu, až se něco nepříjemného stane.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaké jsou ty nejčastější chyby řidičů v zimním období, kromě té chyby, co jste zmínil?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Já už jsem to naznačil. Nejčastěji opravdu řidič přecení své schopnosti. Všichni víme, že v zimě může být sníh, že může být námraza. Spousta řidičů ráno vstane, z nějakého důvodu, nestihne vyjet na svou trasu včas a řekne si: "Šlápnu na to", silnice budou mokré prosolené. A to je přesně ten systém, že spěcháme a nedáváme pozor. Tím, že jsme ve stresu, třeba i překračujeme mírně maximální povolené rychlosti. V provozu může být spousta účastníků, kteří nejsou na tom tak dobře třeba s těmi řidičským schopnostmi. Nečekám, že pojede někdo pomaleji, musím náhle změnit rychlost nebo směr jízdy a už se můžeme dostat do té kolizní situace.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Nejen o tom jistě přesvědčuje nebo vzdělává řidiče na různých kampaních a kontaktních akcích, jaké plánujete v zimě, ať už pro řidiče nebo pro chodce?
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Pro chodce máme po celou dobu zimního období kontaktní kampaně třeba s policií, Městskou policií města Ostravy, se státní policií, kdy na vybraných rizikových úsecích se zastavují chodci, kteří se tam pohybují. Vysvětlujeme jim rizika, popřípadě rozdáváme reflexní prvky, protože pro chodce platí také jisté povinnosti, kdy užít reflexní prvky. Co se týká zaměření na řidiče, to jsme řešili během letních kontaktních akcí, protože od 1. ledna nám vzešlo v rámci bodového systému i ta povinnost umožnit chodci bezpečné přejití. Pokud tak řidič neučiní, tak dokonce může získat 2 body do bodového hodnocení. Takže samozřejmě to konto, které má řidič, se může časem naplnit.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIPu, byl hostem pořadu Dopravní revue. Děkuji Vám za to, a budu se těšit na viděnou příště.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Děkuji také, na viděnou.
SS MSK opravuje silnici z Olbramic do Lubojat
Ještě zhruba dva týdny budou muset motoristé při cestě z Olbramic do Lubojat využívat objízdné trasy. Důvodem je obnova povrchu silnice a oprava kanalizačních propustků. Hotovo by mělo být v polovině listopadu. Řidiči by měli věnovat zvýšenou pozornost dopravnímu značení, které je provede objížďkami.
Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: V současné době Správa silnic MSK provádí opravu silnice III. třídy mezi obcemi Olbramice a Lubojaty. Tento úsek je dlouhý zhruba 2,3 kilometru. Součástí rekonstrukce silničního tělesa je nejen nahrazení již nevyhovujícího povrchu, ale i oprava dvou propustků. Tímto bude stavba rozdělena na dvě fáze. V první se budou opravovat propustky, kde bude průjezdnost zajištěna kyvadlově pomocí světelné signalizace. Následovat bude pokládka živičných vrstev za úplné uzávěry. Práce byly započaty v září a měly by být ukončeny 14. listopadu."
To byla naše témata, další vám přineseme už příští středu, budu se těšit na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.