Dopravní revue
- MSK letos chystá v Karviné dvě velké opravy
- Hraniční most ve Starém Bohumíně čeká velká oprava
- Dejte pozor na rizikové křižovatce v Ostravě-Nové Vsi
MSK letos chystá v Karviné dvě velké opravy
Řidiče v Moravskoslezském kraji v letošním roce čeká několik dopravních omezení, a to kvůli opravám komunikací a mostů. Teď míříme do Karviné, tam krajská správa silnic chystá hned dvě velké akce.
Zbourat a postavit nový kovonský most, to je jeden z hlavních cílů kraje v rámci dopravy v Karviné pro tento rok. Realizace velkého projektu začne na jaře.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Ten most už je starý, nikdy se tam nedělala pořádná rekonstrukce, je ve stavu nevyhovujícím. Jediné, co nám projektanti doporučili, tak strhnout. Ta oprava bude stát 100 milionů korun. Začne se někdy kolem 15. března a skončí se v listopadu, takže po tuto dobu bude ten most neprůjezdný. Bude tam ale udělána lávka pro pěší, kteří se dostanou na druhou stranu vlečky. V rámci toho budeme opravovat i cestu od jednoho kruhového objezdu, který je u Kovony a u dalšího kruhového objezdu, který je s ulicí Leonovova.”
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: "V současné době běží soutěž na zhotovitele stavby. Celková délka stavby bude 390 metrů včetně mostního objektu. A protože má na mostě město kamerový systém na sloupech veřejného osvětlení, bude přeložen na provizorní lávku a kamerový systém bude po celou dobu výstavby plně funkční.”
Stavba si vyžádá úplnou uzavírku.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: "Předpoklad je jedna stavební sezóna, takže to znamená, že od března do konce listopadu bude probíhat realizace.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Ti řidiči budou to muset vydržet a pak, až se ten most otevře, bude možné jezdit z obchvatu přímo na Petrovice přes most , který má teď omezenou nosnost."
Objízdná trasa pro veškerou dopravu povede po ul. tř. Osvobození, na ul. tř. 17. listopadu a ul. Rudé Armády. Neobsloužená autobusová zastávka Karviná Nové Město – koupaliště dostane v té době nový betonový povrch.
Správa silnic Moravskoslezského kraje chystá v Karviné také velkou opravu ulice Borovského. Rekonstrukce by měla přispět k výraznému zlepšení bezpečnosti silnice. V souladu s novelou zákona o pozemních komunikacích byl tento projekt posouzen a vyhodnocen auditorem bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Ono to sice není vidět, ale to odvodnění této silnice a spodní vody nám tam dělají své. Ale mám dobrou zprávu, podařilo se nám zajistit finance z evropských fondů, takže ta investice 34 milionů korun, která bude vložena do té silnice, tak 29 milionů nám zaplatí Evropa a pouze my zaplatíme 5 milionů korun, určitě se to vyplatí. Bude tam modernizované vodorovné značení, bude plastové, budou udělané nové zastávky, bude tam jednoduchý kruhový objezd s ulicí Na Kopci a ta silnice potom bude připravena do budoucna na provedení dvou kruhových objezdů, až se bude jednou stavět ta obytná zóna nad Pískovnou.”
Rozsah všech navržených úprav prošel schválením jak ze strany dopravní policie, tak i příslušným silničním správním úřadem a stavba získala stavební povolení. Rekonstruovat se bude celá silnice od křižovatky se silnicí I/67 po hranici s Polskou republikou v celkové délce 2669 metrů.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: "Z důvodů organizace dopravy po dobu stavby a rozdílných nároků na rozsah prací v jednotlivých úsecích je stavba členěna na 4 úseky. Stavba si vyžádá určitě částečná i úplná dopravní omezení. V současné době zhotovitel vypracovává harmonogram prací a uzavírek, který se bude projednávat s dopravci a dotčenými orgány.”
Současně se budou také opravovat autobusové zálivy a to zastávek Ráj Na Kopci a „Ráj, Ščerba“. Práce by měly začít v květnu a potrvají 120 dní, na konci prázdnin bude ulice Borovského opravena.
Hraniční most ve Starém Bohumíně čeká velká oprava
Jeden jízdní pruh a kyvadlový provoz řízený semafory. Taková je už delší dobu situace na hraničním mostu ve Starém Bohumíně. Odborníci v druhé polovině prosince na místě prováděli diagnostiku.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: “Je to silnice II. třídy, která spojuje město Bohumín s polskou stranou, obcí Chalupki, tento most je ve špatném stavu a polská strana, vzhledem k tomu, že chce opravovat tento most, oslovila Správu silnic MSK, aby společně opravili tento most.”
Lumír Macura (SOCDEM), místostarosta Bohumína: “Všichni cítíme, že už po těch letech v dobrém stavu není. Já si myslím, že obyčejný laik to nepozná, ale všichni víme, že ta ocelová část je zkorodovaná a já si myslím, že i ta mostová konstrukce. V podstatě i Starobohumíňáci kdysi usilovali o obnovení tohoto přechodu, aby se oživil život ve Starém Bohumíně. Dnes se ozývají spíše hlasy opačné, že přece jen ta doprava tady hlučí, protože tady na náměstí jsou žulové kostky. Takže jsou různé názory, zda by most měl být v provozu pro dopravu automobilovou, či nikoliv.”
Na místě také hrozí, že most bude po zjištění jeho reálného stavu zcela uzavřen. Jde ale o nejkrajnější variantu.
Lumír Macura (SOCDEM), místostarosta Bohumína: “Ale samozřejmě nic dramatického se nestane, protože tady hned kousek dál je poměrně dobrý a nový hraniční most, ten vlastně navazuje na přivaděč na dálnici.”
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: “V prvním čtvrtletí bude vyhodnocena diagnostika a opět se spojíme s polskou stranou a dohodneme se na opravě. V první řadě to asi bude projektová dokumentace. Aby byla oprava v souběhu z české i polské strany, aby se most opravil a znovu se stal úplně průjezdný, bez jakéhokoliv omezení.”
Města na obou stranách mostu by chtěla po vyhodnocení průzkumu co nejdříve požádat o evropské dotace na financování opravy. Podle bohumínského místostarosty samotné stavební práce pravděpodobně nezačnou dříve než v roce 2025.
Dejte pozor na rizikové křižovatce v Ostravě-Nové Vsi
Jako obvykle se i tentokrát zaměříme na prevenci v dopravě. Dnes se zaměříme na jedno z rizikových míst na cestách v našem regionu.
Moravskoslezský kraj a jedno z rizikových míst na tamních komunikacích.Křižovatka v ostravské Nové vsi. Ve statistikách je evidováno velké množství nehod. Toto je jedna z nich z poloviny listopadu 2023 - při střetu aut se zranilo pět lidí. Na křižovatku jsme se byli podívat s odborníkem.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Je nebezpečná v tom, že když se řidič blíží k té křižovatce, tak cesta se mu rozšiřuje. Když přijíždí v podstatě ze všech směrů, tak jede s vyšší rychlostí, než je dovolených 50 km/hod. v obci a mnohdy se stává, že řidič při změně signálu mnohdy nechce poslechnout tu barvu, aby zastavil vozidlo tam, kde má, ale spíše se snaží projet. Pokud už stojí vozidlo a blikne mu žlutá po červeném světle, pokud nevyčká do signálu zelená a rozjede se svižně, tak může dojít k tomu, že v té křižovatce se vyskytnou obě vozidla, protože oba dva tam neměli co dělat.”
Na vytížené křižovatce je spousta jízdních pruhů, tramvajová zastávka, několik přechodů pro chodce i cyklostezka.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Je to křižovatka, kde je intenzivní provoz. Je potřeba opravdu se věnovat tomu průjezdu křižovatkou. Vždy platí pravidlo, že i když mám zelenou, tak se rozhlédnu kolem sebe, jestli třeba nejede například vozidlo s právem přednosti v jízdě. Může se stát i také to, že se někomu udělá špatně nebo opravdu třeba v dnešních podmínkách za sněhu nemusí dobrzdit a rozhodne se jet na žluté světlo. Takže opravdu mít oči otevřené a reagovat na aktuální situaci.”
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “I chodci jsou mnohdy zmateni a v takovém počasí, jako je dnes, nemusí třeba dostatečně stihnout projít na ten svůj signál. Když řidič vjede celkem svižně do křižovatky, tak se může stát, že chodec, který se tam ještě vyskytuje, ho může překvapit. Proto opravdu ubrat na rychlosti a zvýšit rozhled kolem té situace a snažit se dohlédnout co nejdál. Opravdu předvídat to, že tam mohou být ještě jiní účastníci. I když by tam být neměli. Křížení tramvají je také výrazným problémem, například v okamžiku, když nefunguje světelná signalizace, tak třeba tramvaj vedle mě odbočuje doprava, tak má přednost. Řidiči, kteří jedou ze směru od Poruby na Mariánské hory, tak mnohdy toto pravidlo ne, že neznají, ale opomenou ho a pak je tramvaj překvapí.”
To už je vše z dnešního vydání pořadu Dopravní revue, v příštím díle bude ve studiu spolu se mnou náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka. Dozvíte se spoustu zajímavých informací, tak se nezapomeňte dívat. Mějte se hezky a brzy na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
MSK letos chystá v Karviné dvě velké opravy
Řidiče v Moravskoslezském kraji v letošním roce čeká několik dopravních omezení, a to kvůli opravám komunikací a mostů. Teď míříme do Karviné, tam krajská správa silnic chystá hned dvě velké akce.
Zbourat a postavit nový kovonský most, to je jeden z hlavních cílů kraje v rámci dopravy v Karviné pro tento rok. Realizace velkého projektu začne na jaře.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Ten most už je starý, nikdy se tam nedělala pořádná rekonstrukce, je ve stavu nevyhovujícím. Jediné, co nám projektanti doporučili, tak strhnout. Ta oprava bude stát 100 milionů korun. Začne se někdy kolem 15. března a skončí se v listopadu, takže po tuto dobu bude ten most neprůjezdný. Bude tam ale udělána lávka pro pěší, kteří se dostanou na druhou stranu vlečky. V rámci toho budeme opravovat i cestu od jednoho kruhového objezdu, který je u Kovony a u dalšího kruhového objezdu, který je s ulicí Leonovova.”
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: "V současné době běží soutěž na zhotovitele stavby. Celková délka stavby bude 390 metrů včetně mostního objektu. A protože má na mostě město kamerový systém na sloupech veřejného osvětlení, bude přeložen na provizorní lávku a kamerový systém bude po celou dobu výstavby plně funkční.”
Stavba si vyžádá úplnou uzavírku.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: "Předpoklad je jedna stavební sezóna, takže to znamená, že od března do konce listopadu bude probíhat realizace.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Ti řidiči budou to muset vydržet a pak, až se ten most otevře, bude možné jezdit z obchvatu přímo na Petrovice přes most , který má teď omezenou nosnost."
Objízdná trasa pro veškerou dopravu povede po ul. tř. Osvobození, na ul. tř. 17. listopadu a ul. Rudé Armády. Neobsloužená autobusová zastávka Karviná Nové Město – koupaliště dostane v té době nový betonový povrch.
Správa silnic Moravskoslezského kraje chystá v Karviné také velkou opravu ulice Borovského. Rekonstrukce by měla přispět k výraznému zlepšení bezpečnosti silnice. V souladu s novelou zákona o pozemních komunikacích byl tento projekt posouzen a vyhodnocen auditorem bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Ono to sice není vidět, ale to odvodnění této silnice a spodní vody nám tam dělají své. Ale mám dobrou zprávu, podařilo se nám zajistit finance z evropských fondů, takže ta investice 34 milionů korun, která bude vložena do té silnice, tak 29 milionů nám zaplatí Evropa a pouze my zaplatíme 5 milionů korun, určitě se to vyplatí. Bude tam modernizované vodorovné značení, bude plastové, budou udělané nové zastávky, bude tam jednoduchý kruhový objezd s ulicí Na Kopci a ta silnice potom bude připravena do budoucna na provedení dvou kruhových objezdů, až se bude jednou stavět ta obytná zóna nad Pískovnou.”
Rozsah všech navržených úprav prošel schválením jak ze strany dopravní policie, tak i příslušným silničním správním úřadem a stavba získala stavební povolení. Rekonstruovat se bude celá silnice od křižovatky se silnicí I/67 po hranici s Polskou republikou v celkové délce 2669 metrů.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: "Z důvodů organizace dopravy po dobu stavby a rozdílných nároků na rozsah prací v jednotlivých úsecích je stavba členěna na 4 úseky. Stavba si vyžádá určitě částečná i úplná dopravní omezení. V současné době zhotovitel vypracovává harmonogram prací a uzavírek, který se bude projednávat s dopravci a dotčenými orgány.”
Současně se budou také opravovat autobusové zálivy a to zastávek Ráj Na Kopci a „Ráj, Ščerba“. Práce by měly začít v květnu a potrvají 120 dní, na konci prázdnin bude ulice Borovského opravena.
Hraniční most ve Starém Bohumíně čeká velká oprava
Jeden jízdní pruh a kyvadlový provoz řízený semafory. Taková je už delší dobu situace na hraničním mostu ve Starém Bohumíně. Odborníci v druhé polovině prosince na místě prováděli diagnostiku.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: “Je to silnice II. třídy, která spojuje město Bohumín s polskou stranou, obcí Chalupki, tento most je ve špatném stavu a polská strana, vzhledem k tomu, že chce opravovat tento most, oslovila Správu silnic MSK, aby společně opravili tento most.”
Lumír Macura (SOCDEM), místostarosta Bohumína: “Všichni cítíme, že už po těch letech v dobrém stavu není. Já si myslím, že obyčejný laik to nepozná, ale všichni víme, že ta ocelová část je zkorodovaná a já si myslím, že i ta mostová konstrukce. V podstatě i Starobohumíňáci kdysi usilovali o obnovení tohoto přechodu, aby se oživil život ve Starém Bohumíně. Dnes se ozývají spíše hlasy opačné, že přece jen ta doprava tady hlučí, protože tady na náměstí jsou žulové kostky. Takže jsou různé názory, zda by most měl být v provozu pro dopravu automobilovou, či nikoliv.”
Na místě také hrozí, že most bude po zjištění jeho reálného stavu zcela uzavřen. Jde ale o nejkrajnější variantu.
Lumír Macura (SOCDEM), místostarosta Bohumína: “Ale samozřejmě nic dramatického se nestane, protože tady hned kousek dál je poměrně dobrý a nový hraniční most, ten vlastně navazuje na přivaděč na dálnici.”
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: “V prvním čtvrtletí bude vyhodnocena diagnostika a opět se spojíme s polskou stranou a dohodneme se na opravě. V první řadě to asi bude projektová dokumentace. Aby byla oprava v souběhu z české i polské strany, aby se most opravil a znovu se stal úplně průjezdný, bez jakéhokoliv omezení.”
Města na obou stranách mostu by chtěla po vyhodnocení průzkumu co nejdříve požádat o evropské dotace na financování opravy. Podle bohumínského místostarosty samotné stavební práce pravděpodobně nezačnou dříve než v roce 2025.
Dejte pozor na rizikové křižovatce v Ostravě-Nové Vsi
Jako obvykle se i tentokrát zaměříme na prevenci v dopravě. Dnes se zaměříme na jedno z rizikových míst na cestách v našem regionu.
Moravskoslezský kraj a jedno z rizikových míst na tamních komunikacích.Křižovatka v ostravské Nové vsi. Ve statistikách je evidováno velké množství nehod. Toto je jedna z nich z poloviny listopadu 2023 - při střetu aut se zranilo pět lidí. Na křižovatku jsme se byli podívat s odborníkem.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Je nebezpečná v tom, že když se řidič blíží k té křižovatce, tak cesta se mu rozšiřuje. Když přijíždí v podstatě ze všech směrů, tak jede s vyšší rychlostí, než je dovolených 50 km/hod. v obci a mnohdy se stává, že řidič při změně signálu mnohdy nechce poslechnout tu barvu, aby zastavil vozidlo tam, kde má, ale spíše se snaží projet. Pokud už stojí vozidlo a blikne mu žlutá po červeném světle, pokud nevyčká do signálu zelená a rozjede se svižně, tak může dojít k tomu, že v té křižovatce se vyskytnou obě vozidla, protože oba dva tam neměli co dělat.”
Na vytížené křižovatce je spousta jízdních pruhů, tramvajová zastávka, několik přechodů pro chodce i cyklostezka.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Je to křižovatka, kde je intenzivní provoz. Je potřeba opravdu se věnovat tomu průjezdu křižovatkou. Vždy platí pravidlo, že i když mám zelenou, tak se rozhlédnu kolem sebe, jestli třeba nejede například vozidlo s právem přednosti v jízdě. Může se stát i také to, že se někomu udělá špatně nebo opravdu třeba v dnešních podmínkách za sněhu nemusí dobrzdit a rozhodne se jet na žluté světlo. Takže opravdu mít oči otevřené a reagovat na aktuální situaci.”
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “I chodci jsou mnohdy zmateni a v takovém počasí, jako je dnes, nemusí třeba dostatečně stihnout projít na ten svůj signál. Když řidič vjede celkem svižně do křižovatky, tak se může stát, že chodec, který se tam ještě vyskytuje, ho může překvapit. Proto opravdu ubrat na rychlosti a zvýšit rozhled kolem té situace a snažit se dohlédnout co nejdál. Opravdu předvídat to, že tam mohou být ještě jiní účastníci. I když by tam být neměli. Křížení tramvají je také výrazným problémem, například v okamžiku, když nefunguje světelná signalizace, tak třeba tramvaj vedle mě odbočuje doprava, tak má přednost. Řidiči, kteří jedou ze směru od Poruby na Mariánské hory, tak mnohdy toto pravidlo ne, že neznají, ale opomenou ho a pak je tramvaj překvapí.”
To už je vše z dnešního vydání pořadu Dopravní revue, v příštím díle bude ve studiu spolu se mnou náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka. Dozvíte se spoustu zajímavých informací, tak se nezapomeňte dívat. Mějte se hezky a brzy na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.