Dopravní revue
- Bikesharing je v Ostravě oblíbenou variantou dopravy
- Ostrava připravuje novou koncepci cyklistické dopravy, host: Hana Tichánková
Dobrý den, právě začíná pořad Dopravní revue. S jarními dny začíná sezona cyklistů. Dnes se budeme věnovat právě cyklistice v Ostravě, za chvíli s náměstkyní primátora Hanou Tichánkovou o městské cyklokoncepci.
Bikesharing je v Ostravě oblíbenou variantou dopravy
Začneme ale u bikesharingu, ve městě funguje už šestým rokem a získal si obrovskou oblibu. Jen za loňský byla kola společnosti Nextbike vypůjčena uživateli téměř v půl milionech případů a většinou svou trasu zvládli do 15 minut.
Bikesharing v Ostravě se stal běžnou a dobře známou součástí městské dopravy. Popularita tohoto systému je patrná i z loňských statistik - kola od společnosti Nextbike byla vypůjčena téměř 470 tisíc krát. To představuje průměrně zhruba 40 tisíc výpůjček za měsíc a 1300 za den.
Hana Tichánková, náměstkyně primátora Ostravy: „Celých 91,4 % všech výpůjček bylo do 15 minut. Investice města tedy směřuje v maximální míře do svých obyvatel. Jako garant projektu tak Ostrava plní svoji roli, finančně podporuje zdravou a udržitelnou mobilitu a lidé tuto dopravu proto i více využívají."
Každý rok jsou také vyhodnocováni rekordmani s nejvíce výpůjčkami. Ten nejúspěšnější vloni vyjel na sdíleném kole více než tisíckrát.
Lukáš Luňák, obchodní ředitel společnosti Nextbike: "Nextbike hodnotí rok 2023 velmi pozitivně obzvláště pak z pohledu výrazné eliminace vandalismu a umožnění tak větší koncentrace na redistribuci sdílených kol. Jednou z největších výzev pro letošní rok je pro provozovatele výměna celé třetiny kol za nová."
Velká většina, přes 90 procent výpůjček trvá do 15 minut, takže pro uživatele je zdarma. Službu ale za ně platí Ostrava. K dispozici je 1100 kol v 380 stanicích.
Hana Tichánková, náměstkyně primátora Ostravy: "Pro lidi, kteří rádi sdílená kola používají, mám dobrou zprávu: určitě budeme pokračovat dále."
Síť cyklostezek na území Ostravy zahrnuje aktuálně už téměř 300 kilometrů cyklistických stezek, pruhů a tras, z toho je téměř polovina vedena odděleně od motorové dopravy.
Ostrava připravuje novou koncepci cyklistické dopravy, host: Hana Tichánková
Lukáš Zavadil, TV Polar: Hostem pořadu Dopravní revue je dnes náměstkyně primátora Ostravy paní Hana Tichánková, kterou vítám ve studiu, dobrý den.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná na úvod, jak to máte s cyklistikou a s cyklistickou dopravu, kterou dneska budeme řešit? Jak to máte vy?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Já samozřejmě jako dítě jsem jezdila na kole hodně a ráda. Teď jako dospělý člověk jsem takový jako příležitostný cyklista, kdy mám ráda pohodlné kolo, pohodlné oblečení a spíše takovou výletní nebo krátkou přepravní vzdálenost. Rozhodně nepatřím k cyklistickým nadšencům, kteří si na sebe oblečou ty gumové oblečky a vyrazí na sto kilometrů. To určitě ne, ale myslím si, že kolo je příjemný dopravní prostředek a příjemná projížďka. Je to určitý druh pohybu, takže jsem taková, bych řekla, sváteční cyklistka.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Mně jde hlavně o to, jestli vlastně vy sama máte osobně co říct ke koncepci rozvoje cyklistické dopravy, protože aktuálně se připravuje nová. Tak v jakém je to stádiu, jak ten proces vypadá?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Ano, koncepce cyklistické dopravy v Ostravě se vlastně teď dělala znovu. Přestože existuje už od roku 2018, tak v této chvíli je připravena zcela nová cyklistická koncepce, která vlastně reaguje na to, jak se změnilo město a jak jsme zjistili, tak ta cyklistika v tom městě funguje. Dříve se ty cyklotrasy stavěly na větší vzdálenosti. Nebyly přímo navázané na nějaké zájmové body těch cyklistů a samozřejmě také ta bezpečnost, ještě jsme neuměli ji správným způsobem uchopit. Takže vlastně v této nové cyklo koncepci se všechno změní. Ukázalo se i díky sdíleným kolům, jaké cesty naši obyvatelé preferují. Ukázalo se, že velice rádi jezdí do těch patnácti minut, to značí do pěti kilometrů. A že vlastně ta síť není ani tak důležitá, aby vedla skrz naskrz, ale aby vedla z bodu A do bodu B k nějakým zájmovým místům. Takže třeba k městské hromadné dopravě, případně k nějakým budovám, obchodům, školám, školkám apod..
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kdo všechno se na vzniku té koncepce podílí aktuálně?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Aktuálně na vzniku koncepce pracuje MAPPA, to je městský ateliér prostorového plánování, kde funguje cyklo koordinátor a vlastně s týmem svých spolupracovníků připravují celou koncepci.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak jsou na tom? Kdy nová cyklo koncepce vejde ve známost? Jak to vlastně bude vypadat v těch následujících dnech?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: V nejbližší době by měla být cyklo koncepce předložena zastupitelstvu a jakmile ji zastupitelstvo schválí, tak bude samozřejmě zveřejněna a předložena všem k nahlédnutí. Bude samozřejmě používána i na jednotlivých obvodech a jednotlivými organizacemi nebo měla by být jakýmsi návodem, jak postupovat v případě, že budou chystat nějaké rekonstrukce dejme tomu uličního prostoru.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Z toho, co například vy už teď víte, protože u vzniku té koncepce jste, je něco, co bude přelomové, něco nové, něco na co i cyklisty můžeme možná připravit?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Určitě zahustíme, uděláme síť. Bude důležité, aby vzniklo propojení mezi jednotlivými body zájmu těch cyklistů. A potom si myslím jako velká druhá významná změna bude v tom, že se budeme snažit v maximální možné míře oddělit pruh cyklisty od pruhu pro auta nějakou technickou překážkou. To značí bude tam nějaký obrubník a samozřejmě třeba co já ocením velice, protože ráda chodím a dneska, jak víte, jsou ty cyklistické pruhy společné s chodci a někdy je ten pohyb je pro chodce velice nebezpečný. Tak na základě vlastně zkušeností ze zahraničí se ukazuje, že je dobré ten cyklistický pruh trochu snížit výškově, aby byl oddělen od těch chodců. A k tomu by samozřejmě do budoucna už taky při stavbě nových cyklistických stezek mělo docházet.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Víte už třeba, na kterých místech například toto opatření bude fungovat a bude zavedeno?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Ano, touto novou koncepci cyklistiky už se řídí přestavba ulice Přemyslovců v Ostravě Mariánských Horách, která vlastně aktuálně probíhá a kde by právě už k tomuto technickému oddělení jednotlivých pruhů mělo dojít. Počkáme si sice na to ještě chvíli, ale za rok v květnu 2025 by ulice měla být zprovozněna i právě s těmito novými dopravními prvky.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jestli to tedy správně chápu, tak velkou část té cyklo koncepce tvoří i bezpečnost pro samotné cyklisty a možná i pro chodce, kteří to někdy sdílí s nimi společně. Co vy říkáte na ty červené jízdní pruhy pro cyklisty, které nedávno byly terčem kritiky? Ty, co jsou na Frýdlantských mostech? Tak jak vy sama vidíte toto opatření?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Já samozřejmě tu bezpečnost vždycky jakoby považuji za klíčovou a posuzuji představu, jestli bych tam pustila své děti. No a třeba cyklopruh na Frýdlantských mostech nepatří jako k místům, kde bych se chtěla já osobně pohybovat, nebo kde by se měly pohybovat moje děti. Takže za mě to je jakási cesta, jakási ukázka toho, jak by to teoreticky mohlo fungovat, ale myslím si, že to není úplně zdařilé a bezpečné. A rozhodně do budoucna se při přestavbě Frýdlantských mostů právě počítá s tím, že cyklisté už budou vyvedeni mimo ten jízdní pruh.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě k té samotné síti, protože ta jízda na kole u nás je to hodně vnímáno jako sportovní záležitost, odpočinková aktivita, ale stále více lidí ji využívá na cesty, do práce a tak dále, jako regulérní způsob dopravy. Tak jak vlastně ta nová cyklo koncepce bude řešit tu hustotu té sítě, těch cyklostezek?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: To by právě mělo být jako jedním z důležitých bodů té cyklo koncepce, tak aby ta síť těch cyklostezek se především zahustila, aby byla ne tak ani na délku, ale aby opravdu obsahovala ty body, které spojuje těch 5 kilometrů, to značí těch 15 minut jízdy. Protože vlastně díky sdíleným kolům se krásně ukázalo, že je to ta nejčastěji využívaná nejpreferovanější cesta v rámci jednotlivých obvodů, že se vlastně lidé ani moc nepřemísťují mezi jednotlivými obvody jako v těch svých obvodech, kde využijí cestu já nevím, k lékaři, na nákup, do školky. Prostě takové ty běžné pochůzky, které byste vykonal pěšky tak, abyste je urychlil, možná někdo i ze sportovních důvodů raději použije to sdílené kolo a předpokládáme, že takto budou využívat ti lidé i ty své vlastní kola. A samozřejmě pro ty, kteří preferují jakoby delší cesty, tak ti pak můžou využít hustou síť těch rekreačních cyklostezek, které už dneska existují třeba podél řeky Ostravice, které vedou do Poodří na Landek, tam už se potom můžou vyřádit ti, kteří chtějí podat nějaký výkon a chtějí si to více užít. Možná v souvislosti s tím bych ještě zmínila, že se teď připravuje nová smlouva pro sdílená kola, a že poprvé bysme se měli propojit i v rámci měst. To značí, že bude například možno dojet na sdíleném kole z Ostravy do Frýdku a tam ho zanechat. Což momentálně není možné a myslím si, že to zas otevře takové nové nabídky našim obyvatelům a povzbudí je to k používání sdílených kol.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Tak nejen na to, ale také i na to, co přinese nová cyklo koncepce, se budeme těšit. Děkuji, že jste přišla na rozhovor tady ve studiu a někdy příště. Budu se těšit.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Děkuji také. Na shledanou.
Lukáš Zavadil, TV Polar: To už je z dnešního vydání pořadu Dopravní revue vše. Budu se těšit na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, právě začíná pořad Dopravní revue. S jarními dny začíná sezona cyklistů. Dnes se budeme věnovat právě cyklistice v Ostravě, za chvíli s náměstkyní primátora Hanou Tichánkovou o městské cyklokoncepci.
Bikesharing je v Ostravě oblíbenou variantou dopravy
Začneme ale u bikesharingu, ve městě funguje už šestým rokem a získal si obrovskou oblibu. Jen za loňský byla kola společnosti Nextbike vypůjčena uživateli téměř v půl milionech případů a většinou svou trasu zvládli do 15 minut.
Bikesharing v Ostravě se stal běžnou a dobře známou součástí městské dopravy. Popularita tohoto systému je patrná i z loňských statistik - kola od společnosti Nextbike byla vypůjčena téměř 470 tisíc krát. To představuje průměrně zhruba 40 tisíc výpůjček za měsíc a 1300 za den.
Hana Tichánková, náměstkyně primátora Ostravy: „Celých 91,4 % všech výpůjček bylo do 15 minut. Investice města tedy směřuje v maximální míře do svých obyvatel. Jako garant projektu tak Ostrava plní svoji roli, finančně podporuje zdravou a udržitelnou mobilitu a lidé tuto dopravu proto i více využívají."
Každý rok jsou také vyhodnocováni rekordmani s nejvíce výpůjčkami. Ten nejúspěšnější vloni vyjel na sdíleném kole více než tisíckrát.
Lukáš Luňák, obchodní ředitel společnosti Nextbike: "Nextbike hodnotí rok 2023 velmi pozitivně obzvláště pak z pohledu výrazné eliminace vandalismu a umožnění tak větší koncentrace na redistribuci sdílených kol. Jednou z největších výzev pro letošní rok je pro provozovatele výměna celé třetiny kol za nová."
Velká většina, přes 90 procent výpůjček trvá do 15 minut, takže pro uživatele je zdarma. Službu ale za ně platí Ostrava. K dispozici je 1100 kol v 380 stanicích.
Hana Tichánková, náměstkyně primátora Ostravy: "Pro lidi, kteří rádi sdílená kola používají, mám dobrou zprávu: určitě budeme pokračovat dále."
Síť cyklostezek na území Ostravy zahrnuje aktuálně už téměř 300 kilometrů cyklistických stezek, pruhů a tras, z toho je téměř polovina vedena odděleně od motorové dopravy.
Ostrava připravuje novou koncepci cyklistické dopravy, host: Hana Tichánková
Lukáš Zavadil, TV Polar: Hostem pořadu Dopravní revue je dnes náměstkyně primátora Ostravy paní Hana Tichánková, kterou vítám ve studiu, dobrý den.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná na úvod, jak to máte s cyklistikou a s cyklistickou dopravu, kterou dneska budeme řešit? Jak to máte vy?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Já samozřejmě jako dítě jsem jezdila na kole hodně a ráda. Teď jako dospělý člověk jsem takový jako příležitostný cyklista, kdy mám ráda pohodlné kolo, pohodlné oblečení a spíše takovou výletní nebo krátkou přepravní vzdálenost. Rozhodně nepatřím k cyklistickým nadšencům, kteří si na sebe oblečou ty gumové oblečky a vyrazí na sto kilometrů. To určitě ne, ale myslím si, že kolo je příjemný dopravní prostředek a příjemná projížďka. Je to určitý druh pohybu, takže jsem taková, bych řekla, sváteční cyklistka.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Mně jde hlavně o to, jestli vlastně vy sama máte osobně co říct ke koncepci rozvoje cyklistické dopravy, protože aktuálně se připravuje nová. Tak v jakém je to stádiu, jak ten proces vypadá?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Ano, koncepce cyklistické dopravy v Ostravě se vlastně teď dělala znovu. Přestože existuje už od roku 2018, tak v této chvíli je připravena zcela nová cyklistická koncepce, která vlastně reaguje na to, jak se změnilo město a jak jsme zjistili, tak ta cyklistika v tom městě funguje. Dříve se ty cyklotrasy stavěly na větší vzdálenosti. Nebyly přímo navázané na nějaké zájmové body těch cyklistů a samozřejmě také ta bezpečnost, ještě jsme neuměli ji správným způsobem uchopit. Takže vlastně v této nové cyklo koncepci se všechno změní. Ukázalo se i díky sdíleným kolům, jaké cesty naši obyvatelé preferují. Ukázalo se, že velice rádi jezdí do těch patnácti minut, to značí do pěti kilometrů. A že vlastně ta síť není ani tak důležitá, aby vedla skrz naskrz, ale aby vedla z bodu A do bodu B k nějakým zájmovým místům. Takže třeba k městské hromadné dopravě, případně k nějakým budovám, obchodům, školám, školkám apod..
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kdo všechno se na vzniku té koncepce podílí aktuálně?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Aktuálně na vzniku koncepce pracuje MAPPA, to je městský ateliér prostorového plánování, kde funguje cyklo koordinátor a vlastně s týmem svých spolupracovníků připravují celou koncepci.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak jsou na tom? Kdy nová cyklo koncepce vejde ve známost? Jak to vlastně bude vypadat v těch následujících dnech?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: V nejbližší době by měla být cyklo koncepce předložena zastupitelstvu a jakmile ji zastupitelstvo schválí, tak bude samozřejmě zveřejněna a předložena všem k nahlédnutí. Bude samozřejmě používána i na jednotlivých obvodech a jednotlivými organizacemi nebo měla by být jakýmsi návodem, jak postupovat v případě, že budou chystat nějaké rekonstrukce dejme tomu uličního prostoru.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Z toho, co například vy už teď víte, protože u vzniku té koncepce jste, je něco, co bude přelomové, něco nové, něco na co i cyklisty můžeme možná připravit?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Určitě zahustíme, uděláme síť. Bude důležité, aby vzniklo propojení mezi jednotlivými body zájmu těch cyklistů. A potom si myslím jako velká druhá významná změna bude v tom, že se budeme snažit v maximální možné míře oddělit pruh cyklisty od pruhu pro auta nějakou technickou překážkou. To značí bude tam nějaký obrubník a samozřejmě třeba co já ocením velice, protože ráda chodím a dneska, jak víte, jsou ty cyklistické pruhy společné s chodci a někdy je ten pohyb je pro chodce velice nebezpečný. Tak na základě vlastně zkušeností ze zahraničí se ukazuje, že je dobré ten cyklistický pruh trochu snížit výškově, aby byl oddělen od těch chodců. A k tomu by samozřejmě do budoucna už taky při stavbě nových cyklistických stezek mělo docházet.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Víte už třeba, na kterých místech například toto opatření bude fungovat a bude zavedeno?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Ano, touto novou koncepci cyklistiky už se řídí přestavba ulice Přemyslovců v Ostravě Mariánských Horách, která vlastně aktuálně probíhá a kde by právě už k tomuto technickému oddělení jednotlivých pruhů mělo dojít. Počkáme si sice na to ještě chvíli, ale za rok v květnu 2025 by ulice měla být zprovozněna i právě s těmito novými dopravními prvky.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jestli to tedy správně chápu, tak velkou část té cyklo koncepce tvoří i bezpečnost pro samotné cyklisty a možná i pro chodce, kteří to někdy sdílí s nimi společně. Co vy říkáte na ty červené jízdní pruhy pro cyklisty, které nedávno byly terčem kritiky? Ty, co jsou na Frýdlantských mostech? Tak jak vy sama vidíte toto opatření?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Já samozřejmě tu bezpečnost vždycky jakoby považuji za klíčovou a posuzuji představu, jestli bych tam pustila své děti. No a třeba cyklopruh na Frýdlantských mostech nepatří jako k místům, kde bych se chtěla já osobně pohybovat, nebo kde by se měly pohybovat moje děti. Takže za mě to je jakási cesta, jakási ukázka toho, jak by to teoreticky mohlo fungovat, ale myslím si, že to není úplně zdařilé a bezpečné. A rozhodně do budoucna se při přestavbě Frýdlantských mostů právě počítá s tím, že cyklisté už budou vyvedeni mimo ten jízdní pruh.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě k té samotné síti, protože ta jízda na kole u nás je to hodně vnímáno jako sportovní záležitost, odpočinková aktivita, ale stále více lidí ji využívá na cesty, do práce a tak dále, jako regulérní způsob dopravy. Tak jak vlastně ta nová cyklo koncepce bude řešit tu hustotu té sítě, těch cyklostezek?
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: To by právě mělo být jako jedním z důležitých bodů té cyklo koncepce, tak aby ta síť těch cyklostezek se především zahustila, aby byla ne tak ani na délku, ale aby opravdu obsahovala ty body, které spojuje těch 5 kilometrů, to značí těch 15 minut jízdy. Protože vlastně díky sdíleným kolům se krásně ukázalo, že je to ta nejčastěji využívaná nejpreferovanější cesta v rámci jednotlivých obvodů, že se vlastně lidé ani moc nepřemísťují mezi jednotlivými obvody jako v těch svých obvodech, kde využijí cestu já nevím, k lékaři, na nákup, do školky. Prostě takové ty běžné pochůzky, které byste vykonal pěšky tak, abyste je urychlil, možná někdo i ze sportovních důvodů raději použije to sdílené kolo a předpokládáme, že takto budou využívat ti lidé i ty své vlastní kola. A samozřejmě pro ty, kteří preferují jakoby delší cesty, tak ti pak můžou využít hustou síť těch rekreačních cyklostezek, které už dneska existují třeba podél řeky Ostravice, které vedou do Poodří na Landek, tam už se potom můžou vyřádit ti, kteří chtějí podat nějaký výkon a chtějí si to více užít. Možná v souvislosti s tím bych ještě zmínila, že se teď připravuje nová smlouva pro sdílená kola, a že poprvé bysme se měli propojit i v rámci měst. To značí, že bude například možno dojet na sdíleném kole z Ostravy do Frýdku a tam ho zanechat. Což momentálně není možné a myslím si, že to zas otevře takové nové nabídky našim obyvatelům a povzbudí je to k používání sdílených kol.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Tak nejen na to, ale také i na to, co přinese nová cyklo koncepce, se budeme těšit. Děkuji, že jste přišla na rozhovor tady ve studiu a někdy příště. Budu se těšit.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Děkuji také. Na shledanou.
Lukáš Zavadil, TV Polar: To už je z dnešního vydání pořadu Dopravní revue vše. Budu se těšit na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.