Dopravní revue
- Most mezi Úvalnem a obcí Branice (PL) je po rekonstrukci
- Třídu 17. listopadu v Karviné čeká velká rekonstrukce
- David Chovančík, projektový manažer: Osoblažská úzkokolejka bude mít nového provozovatele
Dopravní témata z Moravskoslezského kraje - to je pořad Dopravní revue, který právě začíná. Vítejte u něj. Dnes pro vás budu mít hosta, už za chvíli.
Most mezi Úvalnem a obcí Branice (PL) je po rekonstrukci
Most mezi Úvalnem a polskou obcí Branice je po rekonstrukci opět plně průjezdný. Oprava za 7,8 milionu korun byla financována z většiny z evropského programu Interreg Česko–Polsko. Most na silnici III/4593 teď zajišťuje bezpečnější a plynulejší přeshraniční dopravu. Projekt zároveň posiluje rozvoj příhraničního regionu.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Most mezi Úvalnem a Polskou obcí Branice je opravený a plně průjezdný. Jsem rád, že máme hotovo. Rekonstrukci nám totiž zkomplikovaly povodně a následná zima. Práce mohly by dokončeny mnohem dříve, ale významně zasáhlo počasí, kterému prostě neporučíme. Konečně se řidičům ulevilo a cesta z Krnovska na Polsko a opačně je pohodlná a bezpečná.”
Třídu 17. listopadu v Karviné čeká velká rekonstrukce
Karvinou čeká během podzimu velká dopravní rekonstrukce. Hlavní tah přes město, třída 17. listopadu totiž bude kompletně obnovena po celé své délce.
Od začátku září do konce listopadu proběhne rozsáhlá rekonstrukce povrchu silnice I/67, hlavního dopravního tahu přes Karvinou, konkrétně na třídě 17. listopadu. Oprava se bude týkat úseku od zastávek u Prioru až za kruhový objezd u Lidlu a Tesca ve směru na Český Těšín. Práce zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic, po jejich dokončení bude silnice převedena do vlastnictví Moravskoslezského kraje.
Jan Rýdl, tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic: “Průtah Karvinou opravíme a předáme kraji. Rekonstrukce třídy 17. listopadu proběhne přibližně mezi ulicemi Rudé armády a Za splavem. Práce za necelých 21 milionů korun jsou plánovány od začátku září do konce listopadu. Vedení obousměrné dopravy zatím je předmětem schvalovacího procesu.”
Oprava je rozdělena do několika navazujících etap, které se mohou místy částečně časově překrývat.
Monika Danková, tisková mluvčí města Karviná: “První práce začnou u kruhového objezdu, a to v části mezi mostem přes řeku Olši až po příjezd k čerpací stanice před okružní křižovatkou s ulicí Polskou. A budou v etapách pokračovat až k obchodnímu domu Prior.”
V některých krátkých úsecích bude nutné dočasně úplně uzavřít silnici. Rekonstrukce potrvá do 30. listopadu.
David Chovančík, projektový manažer: Osoblažská úzkokolejka bude mít nového provozovatele
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Železniční dopravu na Osoblažsku bude následujících 10 let zajišťovat obecně prospěšná společnost Osoblaha úzkorozchodná dráha. To je téma pro mého hosta Davida Chovančíka. Vítejte u nás.
David Chovančík, projektový manažer: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Možná bychom ještě pro jistotu na úvod mohli představit Osoblažskou úzkokolejku. Čím je vlastně ta trať unikátní?
David Chovančík, projektový manažer: Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku – Osoblaha je zejména unikátní svým rozchodem. Je to dráha úzkorozchodná. O rozchodu 760 mm a v současné době je to jediná úzkokolejka v České republice, na které je dodnes pravidelný denní provoz. Je známá i svou obloukovitostí. Na 20 km tady najdeme úctyhodných 102 oblouků, občas se jí přezdívá dráha sta oblouků.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co pro vás to převzetí provozu úzkokolejky znamená a kdy k němu dojde?
David Chovančík, projektový manažer: Tak k tomu samotnému převzetí dojde se změnou jízdního řádu v prosinci. A samozřejmě je to další krok k záchraně a k nějakému rozvoji Osoblažské úzkokolejky. Obce Osoblažska s Moravskoslezským krajem začaly spolupracovat, už když se odkupovaly nádražní budovy od správy železnic. Následně Moravskoslezský kraj pomohl s rekonstrukcí těchto budov, finančně přispěl. A nyní ten další plán je zajišťování pravidelné osobní dopravy na té trati.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Čímž částečně uvádíte to, na co se chci zeptat. Jak moc složitá byla ta cesta vlastně vedoucí k podpisu smlouvy s krajem? Jak to bude fungovat?
David Chovančík, projektový manažer: Není to nic jednoduchého. A samozřejmě jsme rádi, že je ta spolupráce nadstandardní. S Moravskoslezským krajem, ale i s dalšími subjekty, jako jsou České dráhy a Správa železnic. V současné době už máme podepsány všechny klíčové smlouvy s většinou subjektů. My ten provoz budeme přebírat ve stejném gardu, jako je dneska. Jízdní řád zůstane stejný, ale do budoucna nevylučujeme po dohodě s objednavatelem dopravy, kterým bude Moravskoslezský kraj, třeba i nějaké navýšení spojů.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Je to tedy sdružení obcí. Možná bychom mohli uvést, které obce to jsou a v čem to bude pro vás vlastně dejme tomu jednodušší nebo lepší, že budete zajišťovat ten provoz jako region, než když to provozuje národní dopravce.
David Chovančík, projektový manažer: Zakladateli obecně prospěšné společnosti jsou obce Liptaň, Slezské Rudoltice, Bohušov, Osoblaha. Spolupracujeme samozřejmě i s obcemi Třemešná a Dívčí Hrad, které jsou také na trase. A pokud se ptáte na to, jestli region nebo národní dopravce, tak samozřejmě v tom regionu bude jakási pružnost a efektivita. Národní dopravce zajišťuje velké provozní soubory, jsou to stovky vozidel na stovkách tratí a ta Osoblaha je opravdu specifická svým rozchodem. Tím, že ta trať musí mít samostatnou servisní jednotku, samostatné depo. Takže většinou to byly takové komplikace. Muselo se to řešit u národního dopravce na mnoha odděleních a odborech. Takže nyní si od toho slibujeme zrychlení komunikace a řešení v místě a věřím, že to bude fungovat. Nějaký smluvní vztah s nimi ještě zůstane, ale věřím, že do budoucna najdeme společnou cestu a bude to fungovat ku prospěchu všech.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Až se na to vrhnete v prosinci, jsou v plánu nějaké novinky oproti tomu dosavadnímu provozu?
David Chovančík, projektový manažer: Ano, chceme na trati zavést samoobslužný způsob odbavování cestujících. Ve voze bude umístěn validátor, který již mohou cestující znát například z bateriových vlaků, které jezdí na trase do Veřovic. A věříme, že se podaří i další rozvojové projekty, ale to ukáže až čas.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Určitě to nebude jednoduché co se týká organizace, máte už například nějaké technické zázemí nebo tým lidí, kteří se budou podílet na provozu?
David Chovančík, projektový manažer: Objekt depa v Osoblaze už máme smluvně zajištěn, máme už strojvedoucí, kteří již prošli autorizací na stávajících lokomotivách, které tam jezdí. Máme i personál, který připravuje samotné převzetí provozu. Komunikujeme s Moravskoslezským krajem, komunikujeme s Koordinátorem ODIS, s Ministerstvem dopravy, s Českými drahami, se všemi zapojenými subjekty.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak pak bude vypadat ta spolupráce s obcemi podél trati, která už samozřejmě běží, ale jestli se chystá něco v tomhle ohledu?
David Chovančík, projektový manažer: Tak samozřejmě chystáme společně s Koordinátorem ODIS větší marketingovou kampaň. Před samotným zahájením provozu chceme cestující seznámit s novinkami, které připravujeme. To všechno je i v návaznosti na Moravskoslezský kraj, který si od toho také slibuje oživení úzkokolejky a zvýšení zájmu. Takže věřím, že všechno se podaří.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste mluvil i o nádražních budovách. V jakém jsou teď stavu?
David Chovančík, projektový manažer: V současné době jsou všechny budovy, které jsou v majetku naší obecně prospěšné společnosti, zrekonstruovány. Zrovna probíhá rekonstrukce z evropských zdrojů, z programu Interreg. Stavíme repliku nádražní budovy v Horním Benešově a stavíme čekárnu v Dívčím Hradě, čímž se uzavře rekonstrukce budov v našem vlastnictví. Zbývá ještě zrekonstruovat nádražní budovu v Třemešné ve Slezsku. Ta je v majetku Správy železnic, ale i tam je to na dobré cestě a již připravujeme projekt na rekonstrukci této budovy se Správou železnic.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak vy osobně vidíte budoucnost úzkokolejné dráhy na Osoblažsku?
David Chovančík, projektový manažer: Tak já věřím, že provoz na této trati zůstane a že se zapojenými subjekty budeme určitě pracovat na tom, aby se dále rozvíjela. Je tam ještě spousta dalších rozvojových projektů i v návaznosti na obce podél trati a na celý Mikroregion Osoblažsko, takže věřím, že budoucnost bude růžová. Nebude to jednoduché, ale jdeme do toho.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Možná bychom měli i teď, než tu trať a provoz převezmete, pozvat naše diváky, aby se na úzkokolejku podívali osobně. Jestli byste mohl prosím zmínit i nějaký web, případně odkazy, které by si lidé mohli nastudovat a podívat se na ně, než k vám zavítají.
David Chovančík, projektový manažer: Tak v současné době nemohu pozvat turisty na naši trať, protože na ní probíhá velká výluka. Začíná tam opravdu velká rekonstrukce tratě. Budou tam poprvé ve velkém počtu použity úzkorozchodné betonové pražce. Bude se zřizovat bezstyková kolej. To vše zajišťuje Správa železnic s najatou firmou. Ale potom až výluka skončí na začátku listopadu tak chystáme ještě nějaké vlaky s parní lokomotivou. To chystá naše sesterská společnost Slezské zemské dráhy a všechny informace najdou turisté na webu www.osoblazsko.com.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Děkuji za Váš čas a za ochotu přijít za námi do studia, ať se daří.
David Chovančík, projektový manažer: Díky, na shledanou.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: A loučím se i s vámi. To je vše z dnešního vydání pořadu Dopravní revue. Těším se na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dopravní témata z Moravskoslezského kraje - to je pořad Dopravní revue, který právě začíná. Vítejte u něj. Dnes pro vás budu mít hosta, už za chvíli.
Most mezi Úvalnem a obcí Branice (PL) je po rekonstrukci
Most mezi Úvalnem a polskou obcí Branice je po rekonstrukci opět plně průjezdný. Oprava za 7,8 milionu korun byla financována z většiny z evropského programu Interreg Česko–Polsko. Most na silnici III/4593 teď zajišťuje bezpečnější a plynulejší přeshraniční dopravu. Projekt zároveň posiluje rozvoj příhraničního regionu.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Most mezi Úvalnem a Polskou obcí Branice je opravený a plně průjezdný. Jsem rád, že máme hotovo. Rekonstrukci nám totiž zkomplikovaly povodně a následná zima. Práce mohly by dokončeny mnohem dříve, ale významně zasáhlo počasí, kterému prostě neporučíme. Konečně se řidičům ulevilo a cesta z Krnovska na Polsko a opačně je pohodlná a bezpečná.”
Třídu 17. listopadu v Karviné čeká velká rekonstrukce
Karvinou čeká během podzimu velká dopravní rekonstrukce. Hlavní tah přes město, třída 17. listopadu totiž bude kompletně obnovena po celé své délce.
Od začátku září do konce listopadu proběhne rozsáhlá rekonstrukce povrchu silnice I/67, hlavního dopravního tahu přes Karvinou, konkrétně na třídě 17. listopadu. Oprava se bude týkat úseku od zastávek u Prioru až za kruhový objezd u Lidlu a Tesca ve směru na Český Těšín. Práce zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic, po jejich dokončení bude silnice převedena do vlastnictví Moravskoslezského kraje.
Jan Rýdl, tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic: “Průtah Karvinou opravíme a předáme kraji. Rekonstrukce třídy 17. listopadu proběhne přibližně mezi ulicemi Rudé armády a Za splavem. Práce za necelých 21 milionů korun jsou plánovány od začátku září do konce listopadu. Vedení obousměrné dopravy zatím je předmětem schvalovacího procesu.”
Oprava je rozdělena do několika navazujících etap, které se mohou místy částečně časově překrývat.
Monika Danková, tisková mluvčí města Karviná: “První práce začnou u kruhového objezdu, a to v části mezi mostem přes řeku Olši až po příjezd k čerpací stanice před okružní křižovatkou s ulicí Polskou. A budou v etapách pokračovat až k obchodnímu domu Prior.”
V některých krátkých úsecích bude nutné dočasně úplně uzavřít silnici. Rekonstrukce potrvá do 30. listopadu.
David Chovančík, projektový manažer: Osoblažská úzkokolejka bude mít nového provozovatele
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Železniční dopravu na Osoblažsku bude následujících 10 let zajišťovat obecně prospěšná společnost Osoblaha úzkorozchodná dráha. To je téma pro mého hosta Davida Chovančíka. Vítejte u nás.
David Chovančík, projektový manažer: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Možná bychom ještě pro jistotu na úvod mohli představit Osoblažskou úzkokolejku. Čím je vlastně ta trať unikátní?
David Chovančík, projektový manažer: Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku – Osoblaha je zejména unikátní svým rozchodem. Je to dráha úzkorozchodná. O rozchodu 760 mm a v současné době je to jediná úzkokolejka v České republice, na které je dodnes pravidelný denní provoz. Je známá i svou obloukovitostí. Na 20 km tady najdeme úctyhodných 102 oblouků, občas se jí přezdívá dráha sta oblouků.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co pro vás to převzetí provozu úzkokolejky znamená a kdy k němu dojde?
David Chovančík, projektový manažer: Tak k tomu samotnému převzetí dojde se změnou jízdního řádu v prosinci. A samozřejmě je to další krok k záchraně a k nějakému rozvoji Osoblažské úzkokolejky. Obce Osoblažska s Moravskoslezským krajem začaly spolupracovat, už když se odkupovaly nádražní budovy od správy železnic. Následně Moravskoslezský kraj pomohl s rekonstrukcí těchto budov, finančně přispěl. A nyní ten další plán je zajišťování pravidelné osobní dopravy na té trati.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Čímž částečně uvádíte to, na co se chci zeptat. Jak moc složitá byla ta cesta vlastně vedoucí k podpisu smlouvy s krajem? Jak to bude fungovat?
David Chovančík, projektový manažer: Není to nic jednoduchého. A samozřejmě jsme rádi, že je ta spolupráce nadstandardní. S Moravskoslezským krajem, ale i s dalšími subjekty, jako jsou České dráhy a Správa železnic. V současné době už máme podepsány všechny klíčové smlouvy s většinou subjektů. My ten provoz budeme přebírat ve stejném gardu, jako je dneska. Jízdní řád zůstane stejný, ale do budoucna nevylučujeme po dohodě s objednavatelem dopravy, kterým bude Moravskoslezský kraj, třeba i nějaké navýšení spojů.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Je to tedy sdružení obcí. Možná bychom mohli uvést, které obce to jsou a v čem to bude pro vás vlastně dejme tomu jednodušší nebo lepší, že budete zajišťovat ten provoz jako region, než když to provozuje národní dopravce.
David Chovančík, projektový manažer: Zakladateli obecně prospěšné společnosti jsou obce Liptaň, Slezské Rudoltice, Bohušov, Osoblaha. Spolupracujeme samozřejmě i s obcemi Třemešná a Dívčí Hrad, které jsou také na trase. A pokud se ptáte na to, jestli region nebo národní dopravce, tak samozřejmě v tom regionu bude jakási pružnost a efektivita. Národní dopravce zajišťuje velké provozní soubory, jsou to stovky vozidel na stovkách tratí a ta Osoblaha je opravdu specifická svým rozchodem. Tím, že ta trať musí mít samostatnou servisní jednotku, samostatné depo. Takže většinou to byly takové komplikace. Muselo se to řešit u národního dopravce na mnoha odděleních a odborech. Takže nyní si od toho slibujeme zrychlení komunikace a řešení v místě a věřím, že to bude fungovat. Nějaký smluvní vztah s nimi ještě zůstane, ale věřím, že do budoucna najdeme společnou cestu a bude to fungovat ku prospěchu všech.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Až se na to vrhnete v prosinci, jsou v plánu nějaké novinky oproti tomu dosavadnímu provozu?
David Chovančík, projektový manažer: Ano, chceme na trati zavést samoobslužný způsob odbavování cestujících. Ve voze bude umístěn validátor, který již mohou cestující znát například z bateriových vlaků, které jezdí na trase do Veřovic. A věříme, že se podaří i další rozvojové projekty, ale to ukáže až čas.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Určitě to nebude jednoduché co se týká organizace, máte už například nějaké technické zázemí nebo tým lidí, kteří se budou podílet na provozu?
David Chovančík, projektový manažer: Objekt depa v Osoblaze už máme smluvně zajištěn, máme už strojvedoucí, kteří již prošli autorizací na stávajících lokomotivách, které tam jezdí. Máme i personál, který připravuje samotné převzetí provozu. Komunikujeme s Moravskoslezským krajem, komunikujeme s Koordinátorem ODIS, s Ministerstvem dopravy, s Českými drahami, se všemi zapojenými subjekty.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak pak bude vypadat ta spolupráce s obcemi podél trati, která už samozřejmě běží, ale jestli se chystá něco v tomhle ohledu?
David Chovančík, projektový manažer: Tak samozřejmě chystáme společně s Koordinátorem ODIS větší marketingovou kampaň. Před samotným zahájením provozu chceme cestující seznámit s novinkami, které připravujeme. To všechno je i v návaznosti na Moravskoslezský kraj, který si od toho také slibuje oživení úzkokolejky a zvýšení zájmu. Takže věřím, že všechno se podaří.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste mluvil i o nádražních budovách. V jakém jsou teď stavu?
David Chovančík, projektový manažer: V současné době jsou všechny budovy, které jsou v majetku naší obecně prospěšné společnosti, zrekonstruovány. Zrovna probíhá rekonstrukce z evropských zdrojů, z programu Interreg. Stavíme repliku nádražní budovy v Horním Benešově a stavíme čekárnu v Dívčím Hradě, čímž se uzavře rekonstrukce budov v našem vlastnictví. Zbývá ještě zrekonstruovat nádražní budovu v Třemešné ve Slezsku. Ta je v majetku Správy železnic, ale i tam je to na dobré cestě a již připravujeme projekt na rekonstrukci této budovy se Správou železnic.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak vy osobně vidíte budoucnost úzkokolejné dráhy na Osoblažsku?
David Chovančík, projektový manažer: Tak já věřím, že provoz na této trati zůstane a že se zapojenými subjekty budeme určitě pracovat na tom, aby se dále rozvíjela. Je tam ještě spousta dalších rozvojových projektů i v návaznosti na obce podél trati a na celý Mikroregion Osoblažsko, takže věřím, že budoucnost bude růžová. Nebude to jednoduché, ale jdeme do toho.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Možná bychom měli i teď, než tu trať a provoz převezmete, pozvat naše diváky, aby se na úzkokolejku podívali osobně. Jestli byste mohl prosím zmínit i nějaký web, případně odkazy, které by si lidé mohli nastudovat a podívat se na ně, než k vám zavítají.
David Chovančík, projektový manažer: Tak v současné době nemohu pozvat turisty na naši trať, protože na ní probíhá velká výluka. Začíná tam opravdu velká rekonstrukce tratě. Budou tam poprvé ve velkém počtu použity úzkorozchodné betonové pražce. Bude se zřizovat bezstyková kolej. To vše zajišťuje Správa železnic s najatou firmou. Ale potom až výluka skončí na začátku listopadu tak chystáme ještě nějaké vlaky s parní lokomotivou. To chystá naše sesterská společnost Slezské zemské dráhy a všechny informace najdou turisté na webu www.osoblazsko.com.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Děkuji za Váš čas a za ochotu přijít za námi do studia, ať se daří.
David Chovančík, projektový manažer: Díky, na shledanou.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: A loučím se i s vámi. To je vše z dnešního vydání pořadu Dopravní revue. Těším se na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.