Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Aktuální dopravní témata s náměstkem hejtmana Radkem Podstawkou

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad Dopravní Revue, Dobrý den. Dnes budeme ve studiu a to s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radkem Podstawkou, kterého u nás vítám, dobrý den.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Dobrý den Vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane náměstku, pojďme nejprve na silnice, na investice do komunikací, jak je na tom Moravskoslezský kraj v letošním roce, možná i řečí čísel?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Jak jistě víte, tak Moravskoslezský kraj má 2 700 kilometrů silnic ve správě přes naši příspěvkovou organizaci Správa silnic Moravskoslezského kraje. Takových 30% těchto silnic opravdu potřebuje pořádnou opravu. A letos byla i celkem dost silná zima, takže za tu zimu jsme jenom do zimní údržby dali 140 milionů korun. Do těch vysprávek, které se běžně dělají, dáváme 50 milionů. Letos jsme museli přidat dalších 50 milionů, abychom vůbec zprovoznili ty silnice, aby byly alespoň trochu sjízdné. A ještě dáváme i do souvislých oprav, letos tam dáme 40 milionů, ale ze Státního fondu dopravní infrastruktury dostaneme dalších 150 milionů, takže 200 milionů nebo 190 milionů půjde do souvislý oprav a ještě dostaneme dalších 450 milionů na ropové opravy. To znamená, že celkem letos asi 900 milionů by mělo jít do silnic.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké nejaktuálnější nebo nejzásadnější projekty aktuálně běží? Jaké dopravní stavby řidiče čekají, když projedou naším regionem v těchto následujících dnech?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Těch souvislých oprav, které zajišťujeme my jako Správa silnic Moravskoslezského kraje, tak tam je to Dělnická v Havířově. Pak je to průtah obcí Březinou. To jsou takové ty větší stavby. Pak tam máme třeba Třemešnou ve Slezsku. Z těch ropových akcí, tak to je Palkovická ve Frýdku-Místku, kde je rekonstrukce a převedení trasy potom modernizace průtahu Stonavou. Pak je to Opavská ulice a v podstatě opravy mostů na Opavské ulici. No, a když jsem u těch mostů, tak z vlastního programu vlastně ještě děláme mosty ve Vrbně pod Pradědem, v Bruzovicích, ve Skochovicích.

Lukáš Zavadil, TV Polar: U těch mostů možná můžeme zůstat. Před časem se mluvilo o jejich špatném stavu napříč celým Moravskoslezským krajem. Platí to stále?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Stále to platí. My máme 1 137 mostů. Z toho bych řekl, tak pětina je v celkem špatném stavu, které musíme opravovat. My ročně opravíme dvacet až pětadvacet mostů, ale to je málo, takže i když do těch mostů my jako kraj dáváme 150 milionů a ze Státního fondu dopravní infrastruktury nám přichází dalších 50 milionů a letos jsme mimořádně dostali ještě 40 milionů, takže miliony sice dostáváme, ale je to málo na ty opravy.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme ke konkrétnímu příkladu. A to je oprava mostu přes Odry v Nové Vsi, která začala před pár dny. Jaké byly důvody té rekonstrukce?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Tak důvody byly dva. Že jsme rychle začali bylo to, že jsme získali na to dotaci, takže ta oprava bude stát osmdesát sedm milionů korun. Z toho pětaosmdesát procent zaplatí evropské peníze. A důvod je jasný. Prostě špatný stav toho mostu. Ten most se bude totálně rekonstruovat. Půjdou dolů živičné povrchy. Bude se tryskat, budou se dávat sanační omítky, sanační nátěry, nové zábradlí, nové osvětlení. Ten most bude nový. Bohužel samozřejmě, když se ten postaví nebo respektive opravuje, tak paralelně s ním se opravuje i most na třídě 17. Listopadu V Porubě nad Porubkou. A ještě se buduje na ulici nad Porubkou kruhový objezd u Lidlu, tak trošku řidiči mají to teď komplikované, ale to brzy skončí. Ty objízdné trasy a ten most se bude stavět už jenom nebo opravovat dál, ale protože je to velká oprava, tak to bude trvat více než rok. Takže v zimě se tam pracovat nebude, protože je to opravdu velká oprava a myslím, že tři sta devadesát dní bude trvat.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zůstaňme u té koordinace, řidiči si často stěžují právě na to, že velké projekty nikdo nekoordinuje. Tak jak je to ve skutečnosti? Co může kraj ovlivnit? Na co naopak nemá vliv?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Takhle kraj ne, že se snaží ovlivnit, ale kraj to koordinuje v maximální možné míře. To znamená, že děláme koordinační schůzky a musí se k nám dostat všechny data. Takže jestliže obce opravují nějaké silnice mosty popřípadě, jestliže to dělá ŘSD popřípadě kraj, když něco dělá, tak si vždycky řekneme, co se dělá, co se bude opravovat a snažíme se to koordinovat. Ono na tom papíře se to udělá dobře, ale potom soutěží se kdo se odvolá, celá stavba se posune a už se vsune třeba do nějaké jiné stavby, která už je vysoutěžená. Musí se začít nebo se objeví dotační peníze nějaký dotační titul, takže opět než se to všechno vyřídí, tak se to posune, ale snažíme se opravdu to koordinovat v maximální možné míře.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Hovořilo se také o tom, že velká část silnic v Moravskoslezském kraji především v Beskydech a v Jeseníkách, tak je zničena dopravou kvůli těžbě kůrovcem. Je také tohle téma stále aktuální?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: To téma je pořád aktuální, hlavně je to na Bruntálsku, kde Moravskoslezský kraj vyčleňuje ročně deset milionů korun na opravy silnic po těžbě kůrovcem, kde jezdí ty automobily. Většinou jsou přetížené, což je špatně. A dále ministerstvo pro místní rozvoj vypsalo dotační titul pro kraje Olomoucký, Moravskoslezský a Zlínský, kdy obce si můžou zažádat o dotaci u tohoto ministerstva s tím, že 60% oprávněných nákladů uhradí ministerstvo a 40% mají hradit obce. A tady do toho vstoupil kraj a z těch čtyřiceti procent polovinu, to znamená 20 procent, bude hradit kraj.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Tahle záležitost už běží, jak se k tomu postavily obce dosud?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Dotace už byla vypsaná i v loňském roce, ale protože byla celkem dost narychlo a obce neměly připravené projekty na opravy těch silnic a neuměli ještě pořádně jako se v tom pohybovat. Takže nebylo to úplně dobré, ale nyní už předpokládám, že obce budou dávat ty dotace nebo ty žádosti správně.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme na železnici. Vedení Českých drah a zástupci Moravskoslezského kraje si dvacátého čtvrtého června ve zkušebním centru ve Velimi prohlédli první novou soupravu push-and-pull, kdy budou nasazeny tyto vlaky v našem regionu? Kdy se budou moci cestující projet v těchto vozech?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Bohužel, nebo nechci říkat bohužel, ty vlaky už měly jezdit, ale bohužel COVID nám to všechno zbrzdil, takže ty první vlaky do zkušebního provozu budou nasazeny od nového grafikonu v prosinci letošního roku a do trvalého provozu by měly být nasazeny někdy v druhém kvartále příštího roku. Ale již teď v září nevím teď přesně datum, ale někde kolem osmého, devátého, desátého, jedenáctého, nevím by měly se tyto soupravy představit veřejnosti. Zatím stacionárně v Ostravě ve Frýdku-Místku, ještě se to všechno upřesňuje a může se aspoň veřejnost podívat, jaké soupravy budou tady jezdit. Jsou krásné moderní. Bude to určitě lepší náhrada, než jak jezdily kdysi patrové vlaky směrem na Frýdek-Místek a na Frýdlant.

Lukáš Zavadil, TV Polar: A to jsou ty tratě, o kterých jste mluvil, kde budou soupravy nasazeny, je to tak?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Ano, souprava bude nasazená z Ostravy do Frýdlantu. Budou tam nasazeny čtyři soupravy plus jedna náhradní, protože musí jít do údržby, do oprav a budou jezdit v hodinovém taktu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Poslední téma pro nás společné je Letiště Leoše Janáčka, jehož vlastníkem je Moravskoslezský kraj. Jaké jsou aktuální informace, které máte po všech těch covidových vlnách? Jak je na tom letiště v tuhle chvíli?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Letiště se pomaličku zase dostává, do nechci říct normálu, ale postupně se začíná lítat v osobní dopravě. Od května jsme začali lítat směrem Řecko, Egypt, Turecko, Španělsko, Bulharsko, je to dohromady 14 destinací. Samozřejmě mění se to podle toho jaká je covidová situace a jaké jsou podmínky. Od 5. 10. nám začne lítat Varšava-Mošnov. Když přiletí cestující do Varšavy, tak budou mít přímé spojení potom do všech světových destinací a nebudou muset dlouho čekat. Od poloviny šestého měsíce se znovu rozlítala linka do Londýna, teď myslím 2. 8. Anglie trošičku zmírnila opatření, takže ten, kdo je očkovat nemusí do desetidenní karantény. No a samozřejmě letiště má i jednu rostoucí a pozitivní informaci a to kargo, protože začalo se lítat do větších destinací. Lítá se pravidelně Čína, lítá se pravidelně Lipsko, Kolín nad Rýnem, to lítají expediční společnosti DHL, UPS a tak dále. Oproti loňskému roku tam máme někde nárůst pětačtyřicet procent objemu v tunách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To byla dopravní témata s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radkem Podstawkou. Děkuju za Váš čas a díky, že jste přišel.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Prosím, na shledanou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Loučím se i s vámi, na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Aktuální dopravní témata s náměstkem hejtmana Radkem Podstawkou
11. srpna 2021, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad Dopravní Revue, Dobrý den. Dnes budeme ve studiu a to s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radkem Podstawkou, kterého u nás vítám, dobrý den.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Dobrý den Vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane náměstku, pojďme nejprve na silnice, na investice do komunikací, jak je na tom Moravskoslezský kraj v letošním roce, možná i řečí čísel?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Jak jistě víte, tak Moravskoslezský kraj má 2 700 kilometrů silnic ve správě přes naši příspěvkovou organizaci Správa silnic Moravskoslezského kraje. Takových 30% těchto silnic opravdu potřebuje pořádnou opravu. A letos byla i celkem dost silná zima, takže za tu zimu jsme jenom do zimní údržby dali 140 milionů korun. Do těch vysprávek, které se běžně dělají, dáváme 50 milionů. Letos jsme museli přidat dalších 50 milionů, abychom vůbec zprovoznili ty silnice, aby byly alespoň trochu sjízdné. A ještě dáváme i do souvislých oprav, letos tam dáme 40 milionů, ale ze Státního fondu dopravní infrastruktury dostaneme dalších 150 milionů, takže 200 milionů nebo 190 milionů půjde do souvislý oprav a ještě dostaneme dalších 450 milionů na ropové opravy. To znamená, že celkem letos asi 900 milionů by mělo jít do silnic.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké nejaktuálnější nebo nejzásadnější projekty aktuálně běží? Jaké dopravní stavby řidiče čekají, když projedou naším regionem v těchto následujících dnech?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Těch souvislých oprav, které zajišťujeme my jako Správa silnic Moravskoslezského kraje, tak tam je to Dělnická v Havířově. Pak je to průtah obcí Březinou. To jsou takové ty větší stavby. Pak tam máme třeba Třemešnou ve Slezsku. Z těch ropových akcí, tak to je Palkovická ve Frýdku-Místku, kde je rekonstrukce a převedení trasy potom modernizace průtahu Stonavou. Pak je to Opavská ulice a v podstatě opravy mostů na Opavské ulici. No, a když jsem u těch mostů, tak z vlastního programu vlastně ještě děláme mosty ve Vrbně pod Pradědem, v Bruzovicích, ve Skochovicích.

Lukáš Zavadil, TV Polar: U těch mostů možná můžeme zůstat. Před časem se mluvilo o jejich špatném stavu napříč celým Moravskoslezským krajem. Platí to stále?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Stále to platí. My máme 1 137 mostů. Z toho bych řekl, tak pětina je v celkem špatném stavu, které musíme opravovat. My ročně opravíme dvacet až pětadvacet mostů, ale to je málo, takže i když do těch mostů my jako kraj dáváme 150 milionů a ze Státního fondu dopravní infrastruktury nám přichází dalších 50 milionů a letos jsme mimořádně dostali ještě 40 milionů, takže miliony sice dostáváme, ale je to málo na ty opravy.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme ke konkrétnímu příkladu. A to je oprava mostu přes Odry v Nové Vsi, která začala před pár dny. Jaké byly důvody té rekonstrukce?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Tak důvody byly dva. Že jsme rychle začali bylo to, že jsme získali na to dotaci, takže ta oprava bude stát osmdesát sedm milionů korun. Z toho pětaosmdesát procent zaplatí evropské peníze. A důvod je jasný. Prostě špatný stav toho mostu. Ten most se bude totálně rekonstruovat. Půjdou dolů živičné povrchy. Bude se tryskat, budou se dávat sanační omítky, sanační nátěry, nové zábradlí, nové osvětlení. Ten most bude nový. Bohužel samozřejmě, když se ten postaví nebo respektive opravuje, tak paralelně s ním se opravuje i most na třídě 17. Listopadu V Porubě nad Porubkou. A ještě se buduje na ulici nad Porubkou kruhový objezd u Lidlu, tak trošku řidiči mají to teď komplikované, ale to brzy skončí. Ty objízdné trasy a ten most se bude stavět už jenom nebo opravovat dál, ale protože je to velká oprava, tak to bude trvat více než rok. Takže v zimě se tam pracovat nebude, protože je to opravdu velká oprava a myslím, že tři sta devadesát dní bude trvat.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Zůstaňme u té koordinace, řidiči si často stěžují právě na to, že velké projekty nikdo nekoordinuje. Tak jak je to ve skutečnosti? Co může kraj ovlivnit? Na co naopak nemá vliv?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Takhle kraj ne, že se snaží ovlivnit, ale kraj to koordinuje v maximální možné míře. To znamená, že děláme koordinační schůzky a musí se k nám dostat všechny data. Takže jestliže obce opravují nějaké silnice mosty popřípadě, jestliže to dělá ŘSD popřípadě kraj, když něco dělá, tak si vždycky řekneme, co se dělá, co se bude opravovat a snažíme se to koordinovat. Ono na tom papíře se to udělá dobře, ale potom soutěží se kdo se odvolá, celá stavba se posune a už se vsune třeba do nějaké jiné stavby, která už je vysoutěžená. Musí se začít nebo se objeví dotační peníze nějaký dotační titul, takže opět než se to všechno vyřídí, tak se to posune, ale snažíme se opravdu to koordinovat v maximální možné míře.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Hovořilo se také o tom, že velká část silnic v Moravskoslezském kraji především v Beskydech a v Jeseníkách, tak je zničena dopravou kvůli těžbě kůrovcem. Je také tohle téma stále aktuální?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: To téma je pořád aktuální, hlavně je to na Bruntálsku, kde Moravskoslezský kraj vyčleňuje ročně deset milionů korun na opravy silnic po těžbě kůrovcem, kde jezdí ty automobily. Většinou jsou přetížené, což je špatně. A dále ministerstvo pro místní rozvoj vypsalo dotační titul pro kraje Olomoucký, Moravskoslezský a Zlínský, kdy obce si můžou zažádat o dotaci u tohoto ministerstva s tím, že 60% oprávněných nákladů uhradí ministerstvo a 40% mají hradit obce. A tady do toho vstoupil kraj a z těch čtyřiceti procent polovinu, to znamená 20 procent, bude hradit kraj.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Tahle záležitost už běží, jak se k tomu postavily obce dosud?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Dotace už byla vypsaná i v loňském roce, ale protože byla celkem dost narychlo a obce neměly připravené projekty na opravy těch silnic a neuměli ještě pořádně jako se v tom pohybovat. Takže nebylo to úplně dobré, ale nyní už předpokládám, že obce budou dávat ty dotace nebo ty žádosti správně.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme na železnici. Vedení Českých drah a zástupci Moravskoslezského kraje si dvacátého čtvrtého června ve zkušebním centru ve Velimi prohlédli první novou soupravu push-and-pull, kdy budou nasazeny tyto vlaky v našem regionu? Kdy se budou moci cestující projet v těchto vozech?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Bohužel, nebo nechci říkat bohužel, ty vlaky už měly jezdit, ale bohužel COVID nám to všechno zbrzdil, takže ty první vlaky do zkušebního provozu budou nasazeny od nového grafikonu v prosinci letošního roku a do trvalého provozu by měly být nasazeny někdy v druhém kvartále příštího roku. Ale již teď v září nevím teď přesně datum, ale někde kolem osmého, devátého, desátého, jedenáctého, nevím by měly se tyto soupravy představit veřejnosti. Zatím stacionárně v Ostravě ve Frýdku-Místku, ještě se to všechno upřesňuje a může se aspoň veřejnost podívat, jaké soupravy budou tady jezdit. Jsou krásné moderní. Bude to určitě lepší náhrada, než jak jezdily kdysi patrové vlaky směrem na Frýdek-Místek a na Frýdlant.

Lukáš Zavadil, TV Polar: A to jsou ty tratě, o kterých jste mluvil, kde budou soupravy nasazeny, je to tak?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Ano, souprava bude nasazená z Ostravy do Frýdlantu. Budou tam nasazeny čtyři soupravy plus jedna náhradní, protože musí jít do údržby, do oprav a budou jezdit v hodinovém taktu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Poslední téma pro nás společné je Letiště Leoše Janáčka, jehož vlastníkem je Moravskoslezský kraj. Jaké jsou aktuální informace, které máte po všech těch covidových vlnách? Jak je na tom letiště v tuhle chvíli?

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Letiště se pomaličku zase dostává, do nechci říct normálu, ale postupně se začíná lítat v osobní dopravě. Od května jsme začali lítat směrem Řecko, Egypt, Turecko, Španělsko, Bulharsko, je to dohromady 14 destinací. Samozřejmě mění se to podle toho jaká je covidová situace a jaké jsou podmínky. Od 5. 10. nám začne lítat Varšava-Mošnov. Když přiletí cestující do Varšavy, tak budou mít přímé spojení potom do všech světových destinací a nebudou muset dlouho čekat. Od poloviny šestého měsíce se znovu rozlítala linka do Londýna, teď myslím 2. 8. Anglie trošičku zmírnila opatření, takže ten, kdo je očkovat nemusí do desetidenní karantény. No a samozřejmě letiště má i jednu rostoucí a pozitivní informaci a to kargo, protože začalo se lítat do větších destinací. Lítá se pravidelně Čína, lítá se pravidelně Lipsko, Kolín nad Rýnem, to lítají expediční společnosti DHL, UPS a tak dále. Oproti loňskému roku tam máme někde nárůst pětačtyřicet procent objemu v tunách.

Lukáš Zavadil, TV Polar: To byla dopravní témata s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radkem Podstawkou. Děkuju za Váš čas a díky, že jste přišel.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: Prosím, na shledanou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Loučím se i s vámi, na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-11-08-2021-18-24