Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Držitelé ODISky mohou využít turistickou slevu
  • Po opravené trati jezdí vlaky rychleji a tišeji
  • Možnosti parkování v Novém Jičíně rozšíří třicítka místa
  • Hasiči cvičili záchranu zraněných při nehodě v tunelu
  • Policejní preventisté se zaměřují na dospělé cyklisty

Právě teď začíná pořad Dopravní revue, vyrážíme na cesty a za dopravou v Moravskoslezském kraji, budeme rádi, když s námi zůstanete následující desetiminutovku.

Držitelé ODISky mohou využít turistickou slevu

Tak jako vloni mohou i letos držitelé ODISky využít slevu, která platí při návštěvě vybraných turistických cílů a kulturních zařízení v našem regionu. V letošním roce se benefitní program ještě postupně rozšířil o další účastníky projektu Technotrasy. Více už Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “Tento benefitní program jsme připravili pro naše klienty, pro cestující, kteří používají čipovou kartu ODISka. Držitelé této karty, musí to být personifikovaná ODISka, mohou ve vybraných zařízeních zakoupit vstupenku se slevou buď 25 procent nebo 15 procent, podle toho, jestli se jedná o krajské památky nebo o účastníky Technotrasy. Je lhostejno, co je na ODISce nahráno, čili není podmíněno, že tam musí být nějaká dlouhodobá jízdenka nebo jízdné. Pouze to, že ODISka je platná v rámci své šestileté platnosti. Kam je můžeme pozvat. Do našeho benefitního programu máme letos zařazeno celkem 13 krajských památek, kde držitelé dostanou slevu 25 procent z ceny vstupného. Uvedu příklad: zámek Kunín, hrad Hukvaldy, archeopark Chotěbuz a další. A také 15 účastníků z projektu Technotrasa, tam cestující s ODISkou obdrží patnáctiprocentní slevu. Například Vagonářské muzeum ve Studénce, vodní mlýn Wesselsky v Odrách nebo Železniční muzeum Moravskoslezské. Tady bych obzvlášť chtěl upozornit a pozvat cestující a držitele ODISek na krásnou výstavu Místní a drobné dráhy na Ostravsku a Karvinsku. To jsou takové tipy. O všech účastnících a místech, které mohou takto výhodně navštívit, se mohou dozvědět na našich webových stránkách na adres odis.cz/benefity.

Po opravené trati jezdí vlaky rychleji a tišeji

Rychlejší a tišší je nyní provoz vlaků na železničním úseku mezi státní hranicí s Polskem v Petrovicích u Karviné a Dětmarovicemi, kde se trať napojuje na koridor Jablunkov - Bohumín. Právě dokončená modernizace stála přes 3 miliardy korun.

Rekonstrukce tratě byla skutečně celková. Nové jsou koleje, trakční vedení i zastávky. Vlivem mírného narovnání oblouků mohou vlaky jezdit rychleji.

Miroslav Bocák, Správa železnic, ředitel Stavební správy východ: "Jedná se o modernizaci jedenáctikilometrového úseku železniční tratě s úpravou dvou stanic a jedné zastávky. Byly tam vybudovány mimoúrovňové přístupy pro cestující veřejnost s výtahy. Náplní stavby bylo rovněž sanace spodku, vybudování nového trakčního vedení a zajištění stability celého zemního tělesa. Současně byla také vybudována nová zabezpečovací technika, včetně ETCS.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Za každou dopravní stavbu realizovanou v kraji jsme rádi, protože toto železniční propojení Dětmarovic s Petrovicemi u Karviné zrychlí dopravu. Té osobní dopravy tady moc není. Jezdí zde čtyři páry rychlíků a čtyři páry osobních vlaků, jinak tady jezdí nákladní vlaky. Ale tím, že se ta trať zrekonstruovala, budou ty vlaky jezdit rychleji a tišeji, protože je samozřejmě odhlučněná.”

Moravskoslezskému kraji se podařilo zajistit, aby dopravu v opraveném úseku zajišťovaly vlaky, které jezdí k letišti v Mošnově.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Máme tady takovou raritu, kdy z Petrovic u Karviné až k letišti Mošnov jezdí vlak, který stojí i tady v Dětmarovicích a Bohumíně."

Souběžně byla opravena také jednokolejná spojka mezi Petrovicemi a Karvinou.

Možnosti parkování v Novém Jičíně rozšíří třicítka místa

Velké téma pro většinu měst a obcí nejen v našem regionu: parkování. Například v Novém Jičíně i letos počty parkovacích míst rozšířují. V bytové zástavbě na Vančurově ulici aktuálně vzniká nová odstavná plocha pro 13 aut, ale to není vše.

Jako první se letos v Novém Jičíně začala parkovací místa budovat v bytové zástavbě na Vančurově ulici, právě tady vzniká i úplně nová odstavná plocha.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Město Nový Jičín vychází z koncepce statické dopravy a každý rok se snažit budovat co nejvíce parkovacích míst pro občany města. Nacházíme se na ulici Vančurová, kde vzniknou de facto dvě stavby, jedna stavba, podélné stání oproti bytovým domům, kde vznikne šest parkovacích míst, a 13 míst vznikne směrem na obvodní oddělení policie České republiky.”

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Aktuálně budované parkoviště na ulici Vančurova nad budovou Policie České republiky bude mít 13 parkovacích míst. Součástí je vybudování nového odvodnění, samozřejmě terénní úpravy a veřejné osvětlení a taktéž i sadové úpravy.”

Práce tu na Vančurově skončí pravděpodobně listopadu.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Kromě tohoto by taktéž letos mělo být vybudováno kolmé parkovací stání na ulici Dlouhá u kruhového objezdu u Monty.”

V součtu tedy letos přibude ve městě 35 parkovacích míst a radnice za jejich výstavbu zaplatí téměř sedm milionů korun.

Hasiči cvičili záchranu zraněných při nehodě v tunelu

Pravidelnou prázdninovou údržbu dálničního tunelu v Klimkovicích využili hasiči k cvičnému zásahu u autonehody. V uzavřeném prostoru si vyzkoušeli vyproštění zraněných řidičů dvou havarovaných vozidel.

Hasičské cvičení bylo situováno do dočasně uzavřeného tubusu Klimkovického tunelu. Hasiči z Bílovce a Ostravy získali informaci o havárii dvou osobních automobilů zhruba uprostřed tunelu s tím, že na místě jsou dva zranění řidiči. Ty museli hasiči z vraků vystříhat.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: “Mimořádné události v tunelu, ať už dopravní nehoda nebo požár, jsou pro nás specifické tím, že se nacházíme v uzavřeném prostoru a tím prvotním cílem je zachránit respektive evakuovat osoby. K tomu v tunelu slouží technické propojky, kterých je tady celkem pět. Jsou přetlakované, což znamená, že jsou chráněny proti vniknutí kouře. Lidé v nich najdou bezpečný úkryt a z druhé strany mohou potom odejít do nezasažené trouby.”

Veškeré dění v tunelu monitorují různá čidla a několik desítek kamer, které automaticky upozorňují na nestandardní situace. Dispečeři pak mohou okamžitě dopravu v tunelu zastavit a řešit jeho vyklizení.

Tomáš Kvašný, ŘSD, vedoucí oddělení řízení tunelů: “Můžu říct, že za celou dobu, a já jsem tady v podstatě od začátku provozování toho tunelu, jsme zde měli pouze jeden požár osobního vozidla. Což je velmi dobře, protože opravdu si myslím, že ten tunel je bezpečnostně velmi dobře koncipovaný, dobře navrhnutý.”

Při jakékoli události v tunelu musí lidé myslet především na svou vlastní bezpečnost, aby nedošlo k ještě většímu neštěstí. K dispozici mají telefonní hlásiče a únikové cesty.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: “Pokud se bavíme o požáru v tunelu, tak největší chybou lidí je snažit se ten požár uhasit. Vzhledem k tomu, že jsme v uzavřeném prostoru, tak rozvoj kouře a pokles takzvané neutrální roviny je velmi rychlý. Během minuty tady přestane být vidět, tunel se naplní hustým jedovatým kouřem, takže opravdu nezůstávat a v případě požáru tunel okamžitě opustit.”

Cvičný zásah trval jen několik minut a oba figuranti byli zachráněni bez zranění.

Policejní preventisté se zaměřují na dospělé cyklisty

A nesmíme zapomenout na prevenci. Krajská policie se jí intenzivně věnuje i během celého léta. Například v Karviné se zaměřila na dospělé cyklisty. Netýká se jich zákonná povinnost mít při jízdě přilbu, přesto jim je kvůli jejich bezpečnosti doporučována.

K preventivní akci nazvané Na kole jen s přilbou si policisté vybrali místo u Karvinského moře, kam za odpočinkem přes prázdniny míří spousta českých a polských cyklistů.

Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "My se snažíme nabádat cyklisty, aby používali přilbu při jízdě na kole i nad zákonem stanovenou povinnost 18 let, z toho důvodu, že ten cyklista je zranitelný účastník silničního provozu, jeden z nejzranitelnějších a následky nehod bývají mnohdy fatální."

Přilbu nepoužívá většina starší generace cyklistů. Na otázku proč, zní často stejné argumenty.

Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "Nejčastěji se setkáváme s tím, že měli snahu si ji pořídit, ale ještě jim to nevyšlo, ale pořídit si ji chtějí. Ale jsou tady i odpovědi, že se jedou projet jen na kousek, na chvilku, za chvíli budou doma a jim se nic nestane. "

anketa: cyklisté: "Já si to beru k srdci, děti to mají ve sklepě a zbytečně to tam leží, tak si to vypůjčím do konce roku.”

"Jsem zvyklý jezdit bez přilby, beru si to k srdci, ale nevím, jestli ji budu nosit, já jsem strašně tvrdohlavý.”

"Ty přilby jsou opravdu důležité, to je to minimum, samozřejmě kolo v pořádku a přilby. Nechápu ty, kteří jezdí s dětmi a kolikrát vidím, že ani ty děti nemají přilby, což tomu fakt nerozumím no."

Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "Cyklistům bych rovněž vzkázal, aby mírnili svoji rychlost, protože když jedou mezi chodci, tak musí počítat třeba s vběhnutím malého dítěte do vozovky a to může mít následky pro chodce i cyklistu fatální.”

Témata dnešního vydání dopravní revue jsme vyčerpali, budu se těšit na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
17. července 2024, 18:20

Právě teď začíná pořad Dopravní revue, vyrážíme na cesty a za dopravou v Moravskoslezském kraji, budeme rádi, když s námi zůstanete následující desetiminutovku.

Držitelé ODISky mohou využít turistickou slevu

Tak jako vloni mohou i letos držitelé ODISky využít slevu, která platí při návštěvě vybraných turistických cílů a kulturních zařízení v našem regionu. V letošním roce se benefitní program ještě postupně rozšířil o další účastníky projektu Technotrasy. Více už Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS.

Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “Tento benefitní program jsme připravili pro naše klienty, pro cestující, kteří používají čipovou kartu ODISka. Držitelé této karty, musí to být personifikovaná ODISka, mohou ve vybraných zařízeních zakoupit vstupenku se slevou buď 25 procent nebo 15 procent, podle toho, jestli se jedná o krajské památky nebo o účastníky Technotrasy. Je lhostejno, co je na ODISce nahráno, čili není podmíněno, že tam musí být nějaká dlouhodobá jízdenka nebo jízdné. Pouze to, že ODISka je platná v rámci své šestileté platnosti. Kam je můžeme pozvat. Do našeho benefitního programu máme letos zařazeno celkem 13 krajských památek, kde držitelé dostanou slevu 25 procent z ceny vstupného. Uvedu příklad: zámek Kunín, hrad Hukvaldy, archeopark Chotěbuz a další. A také 15 účastníků z projektu Technotrasa, tam cestující s ODISkou obdrží patnáctiprocentní slevu. Například Vagonářské muzeum ve Studénce, vodní mlýn Wesselsky v Odrách nebo Železniční muzeum Moravskoslezské. Tady bych obzvlášť chtěl upozornit a pozvat cestující a držitele ODISek na krásnou výstavu Místní a drobné dráhy na Ostravsku a Karvinsku. To jsou takové tipy. O všech účastnících a místech, které mohou takto výhodně navštívit, se mohou dozvědět na našich webových stránkách na adres odis.cz/benefity.

Po opravené trati jezdí vlaky rychleji a tišeji

Rychlejší a tišší je nyní provoz vlaků na železničním úseku mezi státní hranicí s Polskem v Petrovicích u Karviné a Dětmarovicemi, kde se trať napojuje na koridor Jablunkov - Bohumín. Právě dokončená modernizace stála přes 3 miliardy korun.

Rekonstrukce tratě byla skutečně celková. Nové jsou koleje, trakční vedení i zastávky. Vlivem mírného narovnání oblouků mohou vlaky jezdit rychleji.

Miroslav Bocák, Správa železnic, ředitel Stavební správy východ: "Jedná se o modernizaci jedenáctikilometrového úseku železniční tratě s úpravou dvou stanic a jedné zastávky. Byly tam vybudovány mimoúrovňové přístupy pro cestující veřejnost s výtahy. Náplní stavby bylo rovněž sanace spodku, vybudování nového trakčního vedení a zajištění stability celého zemního tělesa. Současně byla také vybudována nová zabezpečovací technika, včetně ETCS.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Za každou dopravní stavbu realizovanou v kraji jsme rádi, protože toto železniční propojení Dětmarovic s Petrovicemi u Karviné zrychlí dopravu. Té osobní dopravy tady moc není. Jezdí zde čtyři páry rychlíků a čtyři páry osobních vlaků, jinak tady jezdí nákladní vlaky. Ale tím, že se ta trať zrekonstruovala, budou ty vlaky jezdit rychleji a tišeji, protože je samozřejmě odhlučněná.”

Moravskoslezskému kraji se podařilo zajistit, aby dopravu v opraveném úseku zajišťovaly vlaky, které jezdí k letišti v Mošnově.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Máme tady takovou raritu, kdy z Petrovic u Karviné až k letišti Mošnov jezdí vlak, který stojí i tady v Dětmarovicích a Bohumíně."

Souběžně byla opravena také jednokolejná spojka mezi Petrovicemi a Karvinou.

Možnosti parkování v Novém Jičíně rozšíří třicítka místa

Velké téma pro většinu měst a obcí nejen v našem regionu: parkování. Například v Novém Jičíně i letos počty parkovacích míst rozšířují. V bytové zástavbě na Vančurově ulici aktuálně vzniká nová odstavná plocha pro 13 aut, ale to není vše.

Jako první se letos v Novém Jičíně začala parkovací místa budovat v bytové zástavbě na Vančurově ulici, právě tady vzniká i úplně nová odstavná plocha.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Město Nový Jičín vychází z koncepce statické dopravy a každý rok se snažit budovat co nejvíce parkovacích míst pro občany města. Nacházíme se na ulici Vančurová, kde vzniknou de facto dvě stavby, jedna stavba, podélné stání oproti bytovým domům, kde vznikne šest parkovacích míst, a 13 míst vznikne směrem na obvodní oddělení policie České republiky.”

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Aktuálně budované parkoviště na ulici Vančurova nad budovou Policie České republiky bude mít 13 parkovacích míst. Součástí je vybudování nového odvodnění, samozřejmě terénní úpravy a veřejné osvětlení a taktéž i sadové úpravy.”

Práce tu na Vančurově skončí pravděpodobně listopadu.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Kromě tohoto by taktéž letos mělo být vybudováno kolmé parkovací stání na ulici Dlouhá u kruhového objezdu u Monty.”

V součtu tedy letos přibude ve městě 35 parkovacích míst a radnice za jejich výstavbu zaplatí téměř sedm milionů korun.

Hasiči cvičili záchranu zraněných při nehodě v tunelu

Pravidelnou prázdninovou údržbu dálničního tunelu v Klimkovicích využili hasiči k cvičnému zásahu u autonehody. V uzavřeném prostoru si vyzkoušeli vyproštění zraněných řidičů dvou havarovaných vozidel.

Hasičské cvičení bylo situováno do dočasně uzavřeného tubusu Klimkovického tunelu. Hasiči z Bílovce a Ostravy získali informaci o havárii dvou osobních automobilů zhruba uprostřed tunelu s tím, že na místě jsou dva zranění řidiči. Ty museli hasiči z vraků vystříhat.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: “Mimořádné události v tunelu, ať už dopravní nehoda nebo požár, jsou pro nás specifické tím, že se nacházíme v uzavřeném prostoru a tím prvotním cílem je zachránit respektive evakuovat osoby. K tomu v tunelu slouží technické propojky, kterých je tady celkem pět. Jsou přetlakované, což znamená, že jsou chráněny proti vniknutí kouře. Lidé v nich najdou bezpečný úkryt a z druhé strany mohou potom odejít do nezasažené trouby.”

Veškeré dění v tunelu monitorují různá čidla a několik desítek kamer, které automaticky upozorňují na nestandardní situace. Dispečeři pak mohou okamžitě dopravu v tunelu zastavit a řešit jeho vyklizení.

Tomáš Kvašný, ŘSD, vedoucí oddělení řízení tunelů: “Můžu říct, že za celou dobu, a já jsem tady v podstatě od začátku provozování toho tunelu, jsme zde měli pouze jeden požár osobního vozidla. Což je velmi dobře, protože opravdu si myslím, že ten tunel je bezpečnostně velmi dobře koncipovaný, dobře navrhnutý.”

Při jakékoli události v tunelu musí lidé myslet především na svou vlastní bezpečnost, aby nedošlo k ještě většímu neštěstí. K dispozici mají telefonní hlásiče a únikové cesty.

Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: “Pokud se bavíme o požáru v tunelu, tak největší chybou lidí je snažit se ten požár uhasit. Vzhledem k tomu, že jsme v uzavřeném prostoru, tak rozvoj kouře a pokles takzvané neutrální roviny je velmi rychlý. Během minuty tady přestane být vidět, tunel se naplní hustým jedovatým kouřem, takže opravdu nezůstávat a v případě požáru tunel okamžitě opustit.”

Cvičný zásah trval jen několik minut a oba figuranti byli zachráněni bez zranění.

Policejní preventisté se zaměřují na dospělé cyklisty

A nesmíme zapomenout na prevenci. Krajská policie se jí intenzivně věnuje i během celého léta. Například v Karviné se zaměřila na dospělé cyklisty. Netýká se jich zákonná povinnost mít při jízdě přilbu, přesto jim je kvůli jejich bezpečnosti doporučována.

K preventivní akci nazvané Na kole jen s přilbou si policisté vybrali místo u Karvinského moře, kam za odpočinkem přes prázdniny míří spousta českých a polských cyklistů.

Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "My se snažíme nabádat cyklisty, aby používali přilbu při jízdě na kole i nad zákonem stanovenou povinnost 18 let, z toho důvodu, že ten cyklista je zranitelný účastník silničního provozu, jeden z nejzranitelnějších a následky nehod bývají mnohdy fatální."

Přilbu nepoužívá většina starší generace cyklistů. Na otázku proč, zní často stejné argumenty.

Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "Nejčastěji se setkáváme s tím, že měli snahu si ji pořídit, ale ještě jim to nevyšlo, ale pořídit si ji chtějí. Ale jsou tady i odpovědi, že se jedou projet jen na kousek, na chvilku, za chvíli budou doma a jim se nic nestane. "

anketa: cyklisté: "Já si to beru k srdci, děti to mají ve sklepě a zbytečně to tam leží, tak si to vypůjčím do konce roku.”

"Jsem zvyklý jezdit bez přilby, beru si to k srdci, ale nevím, jestli ji budu nosit, já jsem strašně tvrdohlavý.”

"Ty přilby jsou opravdu důležité, to je to minimum, samozřejmě kolo v pořádku a přilby. Nechápu ty, kteří jezdí s dětmi a kolikrát vidím, že ani ty děti nemají přilby, což tomu fakt nerozumím no."

Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: "Cyklistům bych rovněž vzkázal, aby mírnili svoji rychlost, protože když jedou mezi chodci, tak musí počítat třeba s vběhnutím malého dítěte do vozovky a to může mít následky pro chodce i cyklistu fatální.”

Témata dnešního vydání dopravní revue jsme vyčerpali, budu se těšit na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-17-07-2024-18-24