Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Tah do Beskyd oddělí lanová svodidla, motorkáři se jich bojí
  • Přichází rizikové období na silnicích: Petr Štencel, vedoucí odboru služby dopravní policie MSK

Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue, vítám vás a jako vždy vám přinášíme témata z dopravy v Moravskoslezském kraji. Dnes se zaměříme také na bezpečnost a prevenci, naším hostem bude Petr Štencel z krajské dopravní policie.

Tah do Beskyd oddělí lanová svodidla, motorkáři se jich bojí

Nepříliš populární lanová svodidla budou oddělovat jízdní pruhy na hlavním tahu z Frýdku-Místku do Beskyd. Za nebezpečná mají tento typ svodidel především motorkáři. Naopak odborníci tvrdí pravý opak.

Lanová svodidla jsou právě teď osazována po celém 10kilometrovém úseku od výjezdu z Místku až po sjezd na Čeladnou. Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo jízdní směry oddělit pro zajištění vyšší bezpečnosti na poměrně rychlé silnici.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD:
“Osazení svodidel je prováděno na základě doporučení Policie České republiky, které doplňují dlouhodobě pozitivní zkušenosti s tímto zařízením. Kvůli nedostatečně široké komunikaci číslo 56 bylo směrové oddělení dopravních proudů lanovými svodidly jednou z možností, jak efektivně zvýšit bezpečnost provozu.”

Lanová svodidla však v mnoha řidičích nevzbuzují důvěru a někteří je mají přímo za nebezpečná.

Jiří Kamenář, motorkář:
“Jako motorkář bych určitě uvítal, kdyby tam byla klasická svodidla a ve dvou řadách nad sebou, aby nemohlo dojít k přeražení o stojny od těch svodidel a k projetí do protisměru.”

Odborníci naopak tvrdí, že lanová svodidla jsou bezpečná a silničáři nyní používají modernější variantu.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD:
“Svodidla na silnici 56 mají oproti systému použitému na silnici 48 vyšší sloupky a hlavně 4 předepnutá ocelová lana místo tří. Konstrukčně se však jedná o totožný systém předpětí.”

Použití lanových svodidel má mít i psychologický efekt na řidiče, kteří podél nich budou jezdit opatrněji.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK:
“Samozřejmě lanová svodidla jsou jakousi alternativou klasických pásových svodidel. Z našeho pohledu řidiče může dojít k tomu, že psychicky se nám zdají jako méně bezpečná, ale v reálu dokáží zastavit i nákladní automobil. Opravdu, že nevjede do protisměru. Na dané silnici to může vést k tomu, že se někteří řidiči budou třeba bát přijet do levého jízdního pruhu, předjet nějaká jedoucí vozidla. V zimním období to může způsobovat větší komplikace, kdy v tom středovém pásu u svodidel se může hromadit nějaký sněhový zbytek.”

V celém úseku mají být lanová svodidla nainstalována do konce roku.

Přichází rizikové období na silnicích: Petr Štencel, vedoucí odboru služby dopravní policie MSK

Lukáš Zavadil, TV Polar: Hostem pořadu Dopravní revue je dnes Petr Štencel, šéf krajské dopravní policie. Dobrý den, vítejte u nás.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Dobrý den, krásný den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dnes se budeme bavit především o bezpečnosti, prevenci v dopravě. Naše každoroční téma jsou chodci a cyklisté na silnicích během těch podzimních a zimních dnů. Jaké období z pohledu policie teď nastává v této souvislosti?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Pro nás trošičku kritičtější. Začíná se brzo stmívat. Řidiči jezdí brzo do práce, je tma i odpoledne pro ty, co se vracejí z práce. Je tma, šero, mlha, můžeme už potkat první námrazy na cestě. Takže takové spíše to ohleduplnější období, jak pro ty řidiče, chodce, tak cyklisty.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Krajští policisté mají k dispozici konkrétní statistiky. Dá se skutečně říct, že během následujících těch podzimních a zimních dnů se situace na silnicích každoročně zhoršuje? Nebo alespoň v některých ukazatelích?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: V některých ukazatelích určitě. Jsou to spíše ty srážky se zvěří, kdy zvěř hodně migruje. Pak jsou to takové ty nebezpečné situace, kdy řidiči se nevěnují plně řízení, nejdou vidět cyklisty, chodci jsou na cestě více. Sezóna cyklistů je dneska celoroční, tudíž špatně jdou vidět, nejsou osvětlení a tak jako chodci, když se vracejí třeba ze zaměstnání domů nejdou vidět, takže osvětlení a ohleduplnost především.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když dopravní policie vyšetřuje nehody, často v tomto období smrtelné nebo vážné. Mluvíme tedy o stažených obcích a cyklistů. Dá se obecně říct, kde se většinou stala chyba? Co například řidiči následně vypovídají?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Nemůžeme to svádět pouze na řidiče nebo na chodce, ta dopravní nehoda vždycky má nějaký děj. Je to většinou souhra nějakých okolností. Bezprostředně třeba chodec vstoupí na vozovku a ten řidič není schopný v tomhle období tak rychle zareagovat. Chodci nejdou vidět, cyklisty nejdou vidět, ale musíme říct, že i u vozidel by mělo být správné osvětlení, takže přepnout si ne na automat, co mají ve vozidle, ale to denní svícení vypnou, protože se nám brzy stmívá, může být nějaká mlha, může sněžit, takže je to taková ta souhra více okolností. Nemůžeme to svádět ani na jednu skupinu, na chodce nebo cyklisty nebo na řidiče.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste v minulých dnech a týdnech měli preventivní akci zaměřenou na chodce a cyklisty, jak dopadla?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Byla to celotýdenní akce. Musíme říct, že jsme zaznamenali skoro osm set přestupků. Nebyli to samozřejmě jenom chodci a cyklisté, ale u chodců se zaznamenalo 99 přestupků. U cyklistů pomalu 52. Samozřejmě je to osvětlení u cyklistů, dále chodci byli neviditelní dá se takhle říct, špatné přecházení vozovek, chůze na červenou, takže těch přestupků tam bylo daleko víc. Ale co nás hodně zarazilo třeba, že bylo i značné množství alkoholu anebo návykových látek. Z toho celkového množství to bylo pomalu pětadvacet těchto zjištěných řidičů.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme ke konkrétním radám. Co byste doporučila? Co většinou policie doporučuje chodcům a cyklistům?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: U chodců a cyklistů je to samozřejmě vždycky viditelnost, i když jedeme v obci nebo je to chůze chodce v obci, měl by být vidět. Pokud nebude viděn, tak ho ten řidič opravdu může kdykoliv přehlédnout. Takže zaprvé být viděn, ohleduplnost těch chodců i cyklistů a samozřejmě je to i ta ohleduplnost těch řidičů. Všichni se de facto vymlouvají, že ten nás ohrozil nebo ten. Ale značná část řidičů jsou také cyklisté a chodci.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Na co by naopak tedy měli myslet řidiči?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Tak řidiči samozřejmě musí předpokládat, že jim tam může vběhnout dneska nějaké zvíře. Lesní zvěř migruje z polí do lesů naopak, hledá si potravu a samozřejmě v tmavých úsecích se cyklisté a chodci mohou nacházet. Je to tedy předvídatelnost řidičů. A samozřejmě řidič musí toho chodce vidět, takže očištěné řádně čelní skla, používat ostřikovač zimní směs, protože už se vyskytuje námraza může být pod minusem, aby si mohli to čelní skla řádně očistit, aby toho chodce nebo toho cyklistu mohli v dostatečné vzdálenosti vidět. U těch chodců viditelnost. Pokud jsou mimo obec retroflexní materiál, ale doporučujeme, aby používali retroflexní materiál i v obcích, protože jsou obce, které nemají osvětlení, nemají chodníky, takže aby je ti řidiči opravdu viděli.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Další téma, které s těmito a následujícími týdny souvisí je zimní přezutí auta. Co zákon řidičům vozidel ukládá?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Zimní přezutí by mělo být od 1. listopadu do 31. března. Je tam výjimka v tom, že my doporučujeme, aby si je každý přezul třeba toho prvního listopadu. Ale je tam zákonná výjimka, například souvislá vrstva námrazy, led nebo sníh, že by to řidič měl předpokládat, ale může být krásně, může být jeden den krásné počasí a druhý den může být už minusové a na těch mostech nebo v těch zalesněných úsecích může vznikat námraza a ten řidič to vozidlo na tom zledovatělé povrchu nemusí zvládnout. A ze zákona De facto by měl řidič mít vozidlo přezuté a vzorek by měl mít minimálně čtyři milimetry na osobním vozidle a na nákladním šest milimetrů na hnací nápravě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jakým způsobem toto dopravní policie kontroluje?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Dopravní policie má na to přímo mě měřáky. Takže použijeme ten měřicí přístroj, kdy to zjistíme, popřípadě řidiče na to upozorníme. Může dostat samozřejmě sankci, která je ve výši až dva tisíce korun českých. Anebo můžeme ho oznámit do správního řízení.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jedna z preventivních akcí zaměřená právě na zimní přezutí proběhla minulý dnech na tradičním místě a to je sedlo Pindula u Frenštátu pod Radhoštěm. Jaký byl výsledek? Byli jste spokojení?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Musíme říct, že jsme byli spokojení opravdu. Řidiči, protože tam přes to sedlo jezdí, je to už takový spíše horský úsek, i když je to krásná rovná de facto cesta a tam právě vznikají ty námrazy, první ten sníh a řidiči měli ve značné míře opravdu už přezuto a byli nachystaní na zimu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste řekl jaká hrozí pokuta při běžné kontrole. Co se pak děje, pokud se na špatný stav pneumatik nebo na to nepřezutí přijde až při nehodě?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Pro řidiče samozřejmě, pokud je ta námraza nebo nějaký opravdu sníh na té cestě, tak tam může to potom na vzájemné komunikaci mezi pojišťovnou. Pojišťovny si to hlídají, zjišťují a můžou toho řidiče krátit o to plnění, které následně za tu nehodu by měl dostat. Takže ho zkrátí pojišťovna o nějaké plnění. Dokonce se může stát, že mu to třeba nezaplatí vůbec a zůstane to potom na tom řidiči. Můžou to být milionové sankce, protože tam může být dopravní nehoda třeba s úmrtím s čímkoli nebo nějaký náklad a opravdu to můžou být až milionové sankce.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Hostem pořadu Dopravní revue byl šéf krajské dopravní policie Petr Štencl. Děkuji za váš čas a že jste přišel tady do studia.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Děkuji taky a těším se na viděnou.

To byla naše dopravní témata z Moravskoslezského kraje, další vám nabídneme příště. Sledujte pořad Dopravní revue, následující premiéru chystáme na středu 1. prosince.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
17. listopadu 2021, 18:20

Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue, vítám vás a jako vždy vám přinášíme témata z dopravy v Moravskoslezském kraji. Dnes se zaměříme také na bezpečnost a prevenci, naším hostem bude Petr Štencel z krajské dopravní policie.

Tah do Beskyd oddělí lanová svodidla, motorkáři se jich bojí

Nepříliš populární lanová svodidla budou oddělovat jízdní pruhy na hlavním tahu z Frýdku-Místku do Beskyd. Za nebezpečná mají tento typ svodidel především motorkáři. Naopak odborníci tvrdí pravý opak.

Lanová svodidla jsou právě teď osazována po celém 10kilometrovém úseku od výjezdu z Místku až po sjezd na Čeladnou. Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo jízdní směry oddělit pro zajištění vyšší bezpečnosti na poměrně rychlé silnici.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD:
“Osazení svodidel je prováděno na základě doporučení Policie České republiky, které doplňují dlouhodobě pozitivní zkušenosti s tímto zařízením. Kvůli nedostatečně široké komunikaci číslo 56 bylo směrové oddělení dopravních proudů lanovými svodidly jednou z možností, jak efektivně zvýšit bezpečnost provozu.”

Lanová svodidla však v mnoha řidičích nevzbuzují důvěru a někteří je mají přímo za nebezpečná.

Jiří Kamenář, motorkář:
“Jako motorkář bych určitě uvítal, kdyby tam byla klasická svodidla a ve dvou řadách nad sebou, aby nemohlo dojít k přeražení o stojny od těch svodidel a k projetí do protisměru.”

Odborníci naopak tvrdí, že lanová svodidla jsou bezpečná a silničáři nyní používají modernější variantu.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD:
“Svodidla na silnici 56 mají oproti systému použitému na silnici 48 vyšší sloupky a hlavně 4 předepnutá ocelová lana místo tří. Konstrukčně se však jedná o totožný systém předpětí.”

Použití lanových svodidel má mít i psychologický efekt na řidiče, kteří podél nich budou jezdit opatrněji.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK:
“Samozřejmě lanová svodidla jsou jakousi alternativou klasických pásových svodidel. Z našeho pohledu řidiče může dojít k tomu, že psychicky se nám zdají jako méně bezpečná, ale v reálu dokáží zastavit i nákladní automobil. Opravdu, že nevjede do protisměru. Na dané silnici to může vést k tomu, že se někteří řidiči budou třeba bát přijet do levého jízdního pruhu, předjet nějaká jedoucí vozidla. V zimním období to může způsobovat větší komplikace, kdy v tom středovém pásu u svodidel se může hromadit nějaký sněhový zbytek.”

V celém úseku mají být lanová svodidla nainstalována do konce roku.

Přichází rizikové období na silnicích: Petr Štencel, vedoucí odboru služby dopravní policie MSK

Lukáš Zavadil, TV Polar: Hostem pořadu Dopravní revue je dnes Petr Štencel, šéf krajské dopravní policie. Dobrý den, vítejte u nás.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Dobrý den, krásný den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dnes se budeme bavit především o bezpečnosti, prevenci v dopravě. Naše každoroční téma jsou chodci a cyklisté na silnicích během těch podzimních a zimních dnů. Jaké období z pohledu policie teď nastává v této souvislosti?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Pro nás trošičku kritičtější. Začíná se brzo stmívat. Řidiči jezdí brzo do práce, je tma i odpoledne pro ty, co se vracejí z práce. Je tma, šero, mlha, můžeme už potkat první námrazy na cestě. Takže takové spíše to ohleduplnější období, jak pro ty řidiče, chodce, tak cyklisty.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Krajští policisté mají k dispozici konkrétní statistiky. Dá se skutečně říct, že během následujících těch podzimních a zimních dnů se situace na silnicích každoročně zhoršuje? Nebo alespoň v některých ukazatelích?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: V některých ukazatelích určitě. Jsou to spíše ty srážky se zvěří, kdy zvěř hodně migruje. Pak jsou to takové ty nebezpečné situace, kdy řidiči se nevěnují plně řízení, nejdou vidět cyklisty, chodci jsou na cestě více. Sezóna cyklistů je dneska celoroční, tudíž špatně jdou vidět, nejsou osvětlení a tak jako chodci, když se vracejí třeba ze zaměstnání domů nejdou vidět, takže osvětlení a ohleduplnost především.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když dopravní policie vyšetřuje nehody, často v tomto období smrtelné nebo vážné. Mluvíme tedy o stažených obcích a cyklistů. Dá se obecně říct, kde se většinou stala chyba? Co například řidiči následně vypovídají?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Nemůžeme to svádět pouze na řidiče nebo na chodce, ta dopravní nehoda vždycky má nějaký děj. Je to většinou souhra nějakých okolností. Bezprostředně třeba chodec vstoupí na vozovku a ten řidič není schopný v tomhle období tak rychle zareagovat. Chodci nejdou vidět, cyklisty nejdou vidět, ale musíme říct, že i u vozidel by mělo být správné osvětlení, takže přepnout si ne na automat, co mají ve vozidle, ale to denní svícení vypnou, protože se nám brzy stmívá, může být nějaká mlha, může sněžit, takže je to taková ta souhra více okolností. Nemůžeme to svádět ani na jednu skupinu, na chodce nebo cyklisty nebo na řidiče.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste v minulých dnech a týdnech měli preventivní akci zaměřenou na chodce a cyklisty, jak dopadla?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Byla to celotýdenní akce. Musíme říct, že jsme zaznamenali skoro osm set přestupků. Nebyli to samozřejmě jenom chodci a cyklisté, ale u chodců se zaznamenalo 99 přestupků. U cyklistů pomalu 52. Samozřejmě je to osvětlení u cyklistů, dále chodci byli neviditelní dá se takhle říct, špatné přecházení vozovek, chůze na červenou, takže těch přestupků tam bylo daleko víc. Ale co nás hodně zarazilo třeba, že bylo i značné množství alkoholu anebo návykových látek. Z toho celkového množství to bylo pomalu pětadvacet těchto zjištěných řidičů.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme ke konkrétním radám. Co byste doporučila? Co většinou policie doporučuje chodcům a cyklistům?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: U chodců a cyklistů je to samozřejmě vždycky viditelnost, i když jedeme v obci nebo je to chůze chodce v obci, měl by být vidět. Pokud nebude viděn, tak ho ten řidič opravdu může kdykoliv přehlédnout. Takže zaprvé být viděn, ohleduplnost těch chodců i cyklistů a samozřejmě je to i ta ohleduplnost těch řidičů. Všichni se de facto vymlouvají, že ten nás ohrozil nebo ten. Ale značná část řidičů jsou také cyklisté a chodci.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Na co by naopak tedy měli myslet řidiči?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Tak řidiči samozřejmě musí předpokládat, že jim tam může vběhnout dneska nějaké zvíře. Lesní zvěř migruje z polí do lesů naopak, hledá si potravu a samozřejmě v tmavých úsecích se cyklisté a chodci mohou nacházet. Je to tedy předvídatelnost řidičů. A samozřejmě řidič musí toho chodce vidět, takže očištěné řádně čelní skla, používat ostřikovač zimní směs, protože už se vyskytuje námraza může být pod minusem, aby si mohli to čelní skla řádně očistit, aby toho chodce nebo toho cyklistu mohli v dostatečné vzdálenosti vidět. U těch chodců viditelnost. Pokud jsou mimo obec retroflexní materiál, ale doporučujeme, aby používali retroflexní materiál i v obcích, protože jsou obce, které nemají osvětlení, nemají chodníky, takže aby je ti řidiči opravdu viděli.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Další téma, které s těmito a následujícími týdny souvisí je zimní přezutí auta. Co zákon řidičům vozidel ukládá?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Zimní přezutí by mělo být od 1. listopadu do 31. března. Je tam výjimka v tom, že my doporučujeme, aby si je každý přezul třeba toho prvního listopadu. Ale je tam zákonná výjimka, například souvislá vrstva námrazy, led nebo sníh, že by to řidič měl předpokládat, ale může být krásně, může být jeden den krásné počasí a druhý den může být už minusové a na těch mostech nebo v těch zalesněných úsecích může vznikat námraza a ten řidič to vozidlo na tom zledovatělé povrchu nemusí zvládnout. A ze zákona De facto by měl řidič mít vozidlo přezuté a vzorek by měl mít minimálně čtyři milimetry na osobním vozidle a na nákladním šest milimetrů na hnací nápravě.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jakým způsobem toto dopravní policie kontroluje?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Dopravní policie má na to přímo mě měřáky. Takže použijeme ten měřicí přístroj, kdy to zjistíme, popřípadě řidiče na to upozorníme. Může dostat samozřejmě sankci, která je ve výši až dva tisíce korun českých. Anebo můžeme ho oznámit do správního řízení.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jedna z preventivních akcí zaměřená právě na zimní přezutí proběhla minulý dnech na tradičním místě a to je sedlo Pindula u Frenštátu pod Radhoštěm. Jaký byl výsledek? Byli jste spokojení?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Musíme říct, že jsme byli spokojení opravdu. Řidiči, protože tam přes to sedlo jezdí, je to už takový spíše horský úsek, i když je to krásná rovná de facto cesta a tam právě vznikají ty námrazy, první ten sníh a řidiči měli ve značné míře opravdu už přezuto a byli nachystaní na zimu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste řekl jaká hrozí pokuta při běžné kontrole. Co se pak děje, pokud se na špatný stav pneumatik nebo na to nepřezutí přijde až při nehodě?

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Pro řidiče samozřejmě, pokud je ta námraza nebo nějaký opravdu sníh na té cestě, tak tam může to potom na vzájemné komunikaci mezi pojišťovnou. Pojišťovny si to hlídají, zjišťují a můžou toho řidiče krátit o to plnění, které následně za tu nehodu by měl dostat. Takže ho zkrátí pojišťovna o nějaké plnění. Dokonce se může stát, že mu to třeba nezaplatí vůbec a zůstane to potom na tom řidiči. Můžou to být milionové sankce, protože tam může být dopravní nehoda třeba s úmrtím s čímkoli nebo nějaký náklad a opravdu to můžou být až milionové sankce.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Hostem pořadu Dopravní revue byl šéf krajské dopravní policie Petr Štencl. Děkuji za váš čas a že jste přišel tady do studia.

Petr Štencel, vedoucí Odboru služby dopravní policie MSK: Děkuji taky a těším se na viděnou.

To byla naše dopravní témata z Moravskoslezského kraje, další vám nabídneme příště. Sledujte pořad Dopravní revue, následující premiéru chystáme na středu 1. prosince.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-18-11-2021-06-24