Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: Doprava očima nového náměstka primátora Ostravy

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue. Jeho hostem je dnes nový náměstek primátora Ostravy, který bude mít v následujících čtyřech letech na starosti dopravu Jan Dohnal. Vítejte ve studiu.

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já Vás zdravím. Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vaším předchůdcem byl Miroslav Svozil, který je také z ODS. Měl na starosti dopravu, ale ve vedení města po volbách zůstal. Akorát tedy dopravu, jak jsem říkal, máte v gesci Vy. Proč ta změna? Proč Vy?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já jsem kandidoval v těchto komunálních volbách jako lídr, to znamená jako kandidát na primátora. Ty jednání povolební nám vyjednali některé pozice a v rámci preferencí, které naše strana teda v těchto nebo naše strany, protože my jsme kandidovali spolu, které jsme zde měli ty preference. Pro nás vypadli resorty v tom složení tak, jak je dneska máme. Tady musím za sebe říct, že mám určitě blíže ke sportu a k dopravě, než třeba k financím, kde naopak kolega Svozil je velmi silný v kramflecích, proto ty finance.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Nejprve se zastavme tedy u priorit tak, jak je má postaveny nový náměstek primátora pro dopravu. Co jste v uvozovkách zdědil? Co bude jinak a v jakém pořadí priorit?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Asi úplně nepřekvapím a nebudu říkat něco jiného, než jsem říkal před volbami. To znamená chceme pokračovat v klíčových dopravních stavbách, chceme rozvíjet i veřejnou dopravu, chceme rozvíjet cyklistickou dopravu. Takže ty segmenty, všechny, které jsme říkali, říkáme stále. Takže žádná změna.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme k městské hromadné dopravě. Jak Vy jako nový člen vedení města hodnotíte fungování dopravního podniku, který ji zajišťuje?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já to říkám pořád. Ostrava má za mě jako by nejlepší a nejmodernější dopravní podnik. Máme opravdu velice kvalitní vozový park, chytré zastávky, jsme první bez papírový, dneska už i bezkontaktní jakoby odbavovací systém, takže opravdu na velice kvalitní úrovni s hustou sítí pokrytí a linek. Tady je ale třeba také férově říci, že to s sebou nese i náklady na provoz toho dopravního podniku, které jsou plánované na příští rok skoro na dvě celé dvě miliardy korun, což je teda opravdu velká částka pro město. Já se obávám, že my úplně neumíme tuto částku provozně snížit. Takže za mě se budeme muset určitě zamýšlet, jakým způsobem navýšíme tržby dopravního podniku. Samozřejmě, když říkám, že máme nejmodernější a nejlepší dopravní podnik v ČR, z mého pohledu by jej mohlo používat více lidí v Ostravě a ty přepravní výkony by měly určitě narůstat. Ještě stále jsme nedohnali ty přepravní kapacity jako před covidu. Já si myslím, že ta kvalita toho dopravního podniku roste exponenciálně a že ruku v ruce s tím by měl růst i ten nárůst těch přepravených lidí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme dále, nová tramvajová trať v Ostravě Porubě. Jestli mám správné informace, ten projekt, který vzbudil obrovské emoce, aktuálně stojí, nebo je to jinak?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já bych neřekl, že vzbudil obrovské emoce. On samozřejmě vzbudil emoce u lidí, kterým se ten projekt nelíbí, kterým zasahuje do té jejich představy toho, jak by to jejich okolí, kde bydlí, mělo vypadat. Opravdu nemám rád, když se říká, že Ostrava je proti tramvajím do Poruby. Ono tomu tak není, opravdu. Tady se bavíme o tisícovkách lidí maximálně, když vezmu, že máme teda skoro tři sta tisíc obyvatel. Každopádně ten projekt je dneska v situaci, kdy se provádí opětovné posouzení EIA. To znamená posuzuje se vliv na životní prostředí tohoto projektu a podle toho, jak nám toto posouzení dopadne a jak dopadnou i aktualizované dopravní modely, město se rozhodne, jestli v tom projektu bude pokračovat nebo ne. Takže určitě to není tak, že by se dneska nic nedělo. Ta příprava běží dál a v nějakém okamžiku, já předpokládám, že to bude v průběhu příštího roku se dostaneme do okamžiku, kdy budeme muset rozhodnout ano, nebo ne.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ostravu, stejně jako další velká města, trápí hustota dopravy, velký počet aut ve městě, v centru a často i dopravní zácpy. Jaké je Vaše řešení? Co bude Ostrava v tomto směru podnikat v následujících měsících a letech?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Auta přibývají, děje se to všude. Samozřejmě lidé dojíždějí do Ostravy za prací, za kulturou, za zábavou, za vzděláním. Samozřejmě i řada lidí v Ostravě se pohybuje po městě auty. To je přirozený jev. Z mého pohledu se musí dít tři věci. My musíme část lidí dostat zpátky do veřejné dopravy, protože víme, že během covidu se opravdu řada lidí naučila jezdit autem a už se do té tramvaje nevrátila. Ale samozřejmě to, aby Ostrava nebyla ucpaná, znamená, že musíme dostavět klíčové dopravní stavby. Ostrava má dneska poměrně kvalitní silniční síť. Myslím si, že tak, jak to město vznikalo, nebylo navrženo úplně špatně. Zase na druhou stranu, ale i v této kvalitní dopravní síti máme dneska několik bypassů, které nám tu dopravu štusují. Jsou tady některé komunikace, které úplně chybí, takže musíme se zaměřit na dostavbu právě téhle chybějící infrastruktury.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké jsou tedy ty klíčové stavební projekty týkající se silnic, které plánujete?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Naprosto dvě nejklíčovější, ta první, ta už se děje, poměrně jsme daleko. To je dostavba Místecké u dnešní haly Tatran.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Třetí etapa?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Třetí etapa Místecké, přesně tak. Je to o tom, že dneska ta Místecká už je vlastně spojnicí od Beskyd, Frýdek-Místek, přes jižní sídliště až po dálnici. Právě v tom centru je zúžená, je tam křižovatka. Takže tady ale dobrá zpráva je, že běží aktuálně projektová příprava a já předpokládám realizaci této stavby někdy v letech 2027-2028. My jednáme se státem o tom, aby tuto stavbu podpořil, protože je to stavba, kterou město není schopno finančně realizovat samo. Máme tady domluvu s ministerstvem dopravy, že se na tom bude podílet i podepsané memorandum, takže tady to beru skoro jako hotovou věc. Druhá velmi významná stavba, která v Ostravě chybí a která je klíčová pro všechny, kteří dennodenně stojí v zácpách u vodárny a na Svinovských mostech je severní spoj z Poruby. Dneska se z Poruby dostanete po dvou cestách a je to málo. Poruba je dneska sedumdesáti tisícové město, takže severní spoj určitě ano, ale tady musím říct, že ta cesta bude ještě delší, takže teďka se vyřizují patřičné povolení, následně nás budou čekat výkupy a teprve následně samotná realizace. Takže když bych byl hodně optimistický, třeba rok 2030 si myslím by tato cesta mohla být. Tou třetí důležitou stavbou, kterou Ostrava potřebuje a říkali jsme to tady již ve volební kampani, ale napříč, neříkali jsme to jenom my, v zásadě se na tom shodovali všichni, je chybějící most přes Odru v úrovni Outlet arény tak, abychom ulehčili tomu ucpané mu směru od Hlučínska, kde se dneska ráno taky štosují. Takže to jsou tři úplně nejzákladnější stavby, které nám Ostravu zprůchodnění. Samozřejmě pak máme řadu dílčích staveb uvnitř města, které musíme postavit také. Jenom v rychlosti vezmu prodloužená Krmelínská, což je obchvat Ostravy jihu. To znamená tuhle cestu, ta se teďka řeší, probíhají výkupy. Za mě opravdu chybí mimoúrovňová křižovatka, respektive dostavění ramp na křižovatce Rudné ulice a Místecké, kde dneska máme místo čtyř ramp pouze dva a pokud se tohle povede, úplně odblokujeme ucpané Vítkovice. Takže to je velmi důležitá stavba, kde se teda v zásadě neudálo doteďka vůbec nic, takže chceme začít. Pak tady máme různé další věci po celém městě. Prodloužená Moravská ve Vítkovicích a takových cest je řada, ale ty, co jsem řekl, jsou asi ty nejdůležitější.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Musím se zeptat ještě na jeden plán, který tady zazněl před volbami. Mluvilo se o jakési unikátní nadzemní cyklostezce. To stále platí?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já samozřejmě, když jsem o té cyklostezce v kampani mluvil, myslel jsem to vážně. Ostrava, když se na ni podíváte, jak je řešena, jsou to de facto tři vedle sebe stojící města, které když cyklisticky propojíme, máme pořešenou cyklistickou infrastrukturu ve městě. V řadě míst už se něco událo. Poměrně daleko je dneska cyklistické kvalitní propojení mezi Jihem a centrem. Samozřejmě ještě není úplně dotažená část ve Vítkovicích. Relativně se dá dostat z Poruby do jižního sídliště, i když i tam si myslím, že máme ještě své limity. Ale co absolutně absentuje, je přímé cyklistické propojení mezi Porubou a centrem. To je zrovna místo, kde já si třeba umím představit, že by mohla tahle věc vzniknout, protože my potřebujeme vyřešit úsek mezi Tescem v Třebechovicích a Novou Vsí Vodárnou, a to je za mě přesně to místo, kde já bych toho cyklistu radši vedl mimo stávající komunikaci, to znamená přesně po nějaké takové nadúrovňové záležitosti, kdy ten cyklista pojede komfortně, nebude se muset omezovat silniční dopravám a bude se cítit bezpečně.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kdy se na to mohou cyklisté těšit? Jaké budou další kroky?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Jsem na magistrátě tři, čtyři týdny, takže jsme úplně na počátku, teďka se o tom bavím s cyklokoordinátory a celý ten proces jakoby se spouští. Takže nechci teďka slibovat, že to bude za dva roky. To určitě nebude, ale někdy se začít musí a teď je podle mě ten správný čas.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Je toho ještě hodně, co bychom mohli k dopravě probrat, ale čas určený tomuto pořadu je na konci, takže snad někdy příště. Děkuji za rozhovor.

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: Doprava očima nového náměstka primátora Ostravy
23. listopadu 2022, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dobrý den, začíná pořad Dopravní revue. Jeho hostem je dnes nový náměstek primátora Ostravy, který bude mít v následujících čtyřech letech na starosti dopravu Jan Dohnal. Vítejte ve studiu.

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já Vás zdravím. Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vaším předchůdcem byl Miroslav Svozil, který je také z ODS. Měl na starosti dopravu, ale ve vedení města po volbách zůstal. Akorát tedy dopravu, jak jsem říkal, máte v gesci Vy. Proč ta změna? Proč Vy?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já jsem kandidoval v těchto komunálních volbách jako lídr, to znamená jako kandidát na primátora. Ty jednání povolební nám vyjednali některé pozice a v rámci preferencí, které naše strana teda v těchto nebo naše strany, protože my jsme kandidovali spolu, které jsme zde měli ty preference. Pro nás vypadli resorty v tom složení tak, jak je dneska máme. Tady musím za sebe říct, že mám určitě blíže ke sportu a k dopravě, než třeba k financím, kde naopak kolega Svozil je velmi silný v kramflecích, proto ty finance.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Nejprve se zastavme tedy u priorit tak, jak je má postaveny nový náměstek primátora pro dopravu. Co jste v uvozovkách zdědil? Co bude jinak a v jakém pořadí priorit?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Asi úplně nepřekvapím a nebudu říkat něco jiného, než jsem říkal před volbami. To znamená chceme pokračovat v klíčových dopravních stavbách, chceme rozvíjet i veřejnou dopravu, chceme rozvíjet cyklistickou dopravu. Takže ty segmenty, všechny, které jsme říkali, říkáme stále. Takže žádná změna.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme k městské hromadné dopravě. Jak Vy jako nový člen vedení města hodnotíte fungování dopravního podniku, který ji zajišťuje?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já to říkám pořád. Ostrava má za mě jako by nejlepší a nejmodernější dopravní podnik. Máme opravdu velice kvalitní vozový park, chytré zastávky, jsme první bez papírový, dneska už i bezkontaktní jakoby odbavovací systém, takže opravdu na velice kvalitní úrovni s hustou sítí pokrytí a linek. Tady je ale třeba také férově říci, že to s sebou nese i náklady na provoz toho dopravního podniku, které jsou plánované na příští rok skoro na dvě celé dvě miliardy korun, což je teda opravdu velká částka pro město. Já se obávám, že my úplně neumíme tuto částku provozně snížit. Takže za mě se budeme muset určitě zamýšlet, jakým způsobem navýšíme tržby dopravního podniku. Samozřejmě, když říkám, že máme nejmodernější a nejlepší dopravní podnik v ČR, z mého pohledu by jej mohlo používat více lidí v Ostravě a ty přepravní výkony by měly určitě narůstat. Ještě stále jsme nedohnali ty přepravní kapacity jako před covidu. Já si myslím, že ta kvalita toho dopravního podniku roste exponenciálně a že ruku v ruce s tím by měl růst i ten nárůst těch přepravených lidí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme dále, nová tramvajová trať v Ostravě Porubě. Jestli mám správné informace, ten projekt, který vzbudil obrovské emoce, aktuálně stojí, nebo je to jinak?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já bych neřekl, že vzbudil obrovské emoce. On samozřejmě vzbudil emoce u lidí, kterým se ten projekt nelíbí, kterým zasahuje do té jejich představy toho, jak by to jejich okolí, kde bydlí, mělo vypadat. Opravdu nemám rád, když se říká, že Ostrava je proti tramvajím do Poruby. Ono tomu tak není, opravdu. Tady se bavíme o tisícovkách lidí maximálně, když vezmu, že máme teda skoro tři sta tisíc obyvatel. Každopádně ten projekt je dneska v situaci, kdy se provádí opětovné posouzení EIA. To znamená posuzuje se vliv na životní prostředí tohoto projektu a podle toho, jak nám toto posouzení dopadne a jak dopadnou i aktualizované dopravní modely, město se rozhodne, jestli v tom projektu bude pokračovat nebo ne. Takže určitě to není tak, že by se dneska nic nedělo. Ta příprava běží dál a v nějakém okamžiku, já předpokládám, že to bude v průběhu příštího roku se dostaneme do okamžiku, kdy budeme muset rozhodnout ano, nebo ne.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ostravu, stejně jako další velká města, trápí hustota dopravy, velký počet aut ve městě, v centru a často i dopravní zácpy. Jaké je Vaše řešení? Co bude Ostrava v tomto směru podnikat v následujících měsících a letech?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Auta přibývají, děje se to všude. Samozřejmě lidé dojíždějí do Ostravy za prací, za kulturou, za zábavou, za vzděláním. Samozřejmě i řada lidí v Ostravě se pohybuje po městě auty. To je přirozený jev. Z mého pohledu se musí dít tři věci. My musíme část lidí dostat zpátky do veřejné dopravy, protože víme, že během covidu se opravdu řada lidí naučila jezdit autem a už se do té tramvaje nevrátila. Ale samozřejmě to, aby Ostrava nebyla ucpaná, znamená, že musíme dostavět klíčové dopravní stavby. Ostrava má dneska poměrně kvalitní silniční síť. Myslím si, že tak, jak to město vznikalo, nebylo navrženo úplně špatně. Zase na druhou stranu, ale i v této kvalitní dopravní síti máme dneska několik bypassů, které nám tu dopravu štusují. Jsou tady některé komunikace, které úplně chybí, takže musíme se zaměřit na dostavbu právě téhle chybějící infrastruktury.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké jsou tedy ty klíčové stavební projekty týkající se silnic, které plánujete?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Naprosto dvě nejklíčovější, ta první, ta už se děje, poměrně jsme daleko. To je dostavba Místecké u dnešní haly Tatran.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Třetí etapa?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Třetí etapa Místecké, přesně tak. Je to o tom, že dneska ta Místecká už je vlastně spojnicí od Beskyd, Frýdek-Místek, přes jižní sídliště až po dálnici. Právě v tom centru je zúžená, je tam křižovatka. Takže tady ale dobrá zpráva je, že běží aktuálně projektová příprava a já předpokládám realizaci této stavby někdy v letech 2027-2028. My jednáme se státem o tom, aby tuto stavbu podpořil, protože je to stavba, kterou město není schopno finančně realizovat samo. Máme tady domluvu s ministerstvem dopravy, že se na tom bude podílet i podepsané memorandum, takže tady to beru skoro jako hotovou věc. Druhá velmi významná stavba, která v Ostravě chybí a která je klíčová pro všechny, kteří dennodenně stojí v zácpách u vodárny a na Svinovských mostech je severní spoj z Poruby. Dneska se z Poruby dostanete po dvou cestách a je to málo. Poruba je dneska sedumdesáti tisícové město, takže severní spoj určitě ano, ale tady musím říct, že ta cesta bude ještě delší, takže teďka se vyřizují patřičné povolení, následně nás budou čekat výkupy a teprve následně samotná realizace. Takže když bych byl hodně optimistický, třeba rok 2030 si myslím by tato cesta mohla být. Tou třetí důležitou stavbou, kterou Ostrava potřebuje a říkali jsme to tady již ve volební kampani, ale napříč, neříkali jsme to jenom my, v zásadě se na tom shodovali všichni, je chybějící most přes Odru v úrovni Outlet arény tak, abychom ulehčili tomu ucpané mu směru od Hlučínska, kde se dneska ráno taky štosují. Takže to jsou tři úplně nejzákladnější stavby, které nám Ostravu zprůchodnění. Samozřejmě pak máme řadu dílčích staveb uvnitř města, které musíme postavit také. Jenom v rychlosti vezmu prodloužená Krmelínská, což je obchvat Ostravy jihu. To znamená tuhle cestu, ta se teďka řeší, probíhají výkupy. Za mě opravdu chybí mimoúrovňová křižovatka, respektive dostavění ramp na křižovatce Rudné ulice a Místecké, kde dneska máme místo čtyř ramp pouze dva a pokud se tohle povede, úplně odblokujeme ucpané Vítkovice. Takže to je velmi důležitá stavba, kde se teda v zásadě neudálo doteďka vůbec nic, takže chceme začít. Pak tady máme různé další věci po celém městě. Prodloužená Moravská ve Vítkovicích a takových cest je řada, ale ty, co jsem řekl, jsou asi ty nejdůležitější.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Musím se zeptat ještě na jeden plán, který tady zazněl před volbami. Mluvilo se o jakési unikátní nadzemní cyklostezce. To stále platí?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já samozřejmě, když jsem o té cyklostezce v kampani mluvil, myslel jsem to vážně. Ostrava, když se na ni podíváte, jak je řešena, jsou to de facto tři vedle sebe stojící města, které když cyklisticky propojíme, máme pořešenou cyklistickou infrastrukturu ve městě. V řadě míst už se něco událo. Poměrně daleko je dneska cyklistické kvalitní propojení mezi Jihem a centrem. Samozřejmě ještě není úplně dotažená část ve Vítkovicích. Relativně se dá dostat z Poruby do jižního sídliště, i když i tam si myslím, že máme ještě své limity. Ale co absolutně absentuje, je přímé cyklistické propojení mezi Porubou a centrem. To je zrovna místo, kde já si třeba umím představit, že by mohla tahle věc vzniknout, protože my potřebujeme vyřešit úsek mezi Tescem v Třebechovicích a Novou Vsí Vodárnou, a to je za mě přesně to místo, kde já bych toho cyklistu radši vedl mimo stávající komunikaci, to znamená přesně po nějaké takové nadúrovňové záležitosti, kdy ten cyklista pojede komfortně, nebude se muset omezovat silniční dopravám a bude se cítit bezpečně.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kdy se na to mohou cyklisté těšit? Jaké budou další kroky?

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Jsem na magistrátě tři, čtyři týdny, takže jsme úplně na počátku, teďka se o tom bavím s cyklokoordinátory a celý ten proces jakoby se spouští. Takže nechci teďka slibovat, že to bude za dva roky. To určitě nebude, ale někdy se začít musí a teď je podle mě ten správný čas.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Je toho ještě hodně, co bychom mohli k dopravě probrat, ale čas určený tomuto pořadu je na konci, takže snad někdy příště. Děkuji za rozhovor.

Jan Dohnal (ODS), náměstek primátora Ostravy: Děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-23-11-2022-18-24