
This is a modal window.

Začíná pořad Dopravní revue, tentokrát míříme do Moravskoslezské metropole, tedy do Ostravy. Zůstaňte s námi následujících deset minut.
Ostrava upravila nebezpečné místo v ulici Frýdecké
Po několika měsících stavebních prací byly dokončeny úpravy na Frýdecké ulici v Hrabové, nedaleko tamního obchodního domu. Významně se tam zlepšily podmínky pro chodce, cestující MHD a také pro řidiče.
Stavba, která odstartovala na přelomu srpna a září, byla v těchto dnech zkolaudována a výrazně proměnila celé místo.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: “Na tom projektu bylo nejzajímavější to, že byl zrealizován na popud občana. V podstatě přišel za námi pán čerstvě v důchodu a stěžoval si, že u té zastávky Staviva se nedá bezpečně přejít cesta. Při pohledu do Google Maps jsem se zděsil, že tam není přechod, středový ostrůvek a všichni víme, že je to vlastně komunikace, která je sice ještě ve městě, je v intravilánu, ale už je na výjezdu z města a ty rychlosti tam obvykle nejsou dodržovány. Vlastně rychle jsme se pustili do projektu, svěřili jsme celou zakázku Ostravským komunikacím v rámci inhouse zakázky.”
V rámci projektu vznikla nová autobusová zastávka ve směru na Vratimov, bezpečný přechod pro chodce přes Frýdeckou ulici a také místa pro přecházení k přilehlé prodejně. Přibyly také přístupové chodníky a moderní přístřešky pro cestující. Nástupiště nyní odpovídají současným standardům, což ocení zejména osoby s omezenou pohyblivostí. Celá lokalita byla navíc osazena moderním veřejným osvětlením, které zlepšuje orientaci za snížené viditelnosti.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: “V podstatě během roku se podařilo celou situaci vyřešit.”
Náklady na stavbu činily 6,69 milionu korun bez DPH.
Sdílená kola bude v Ostravě dále zajišťovat Nextbike
Sdílená kola si v Ostravě našla pevné místo v každodenním životě. Nejlepší podmínky pro nejen další sezonu městu opět nabídla společnost Nextbike, která se o provoz postará i v příštích dvou letech. Nová smlouva už dostala zelenou.
Ostrava pokračuje v podpoře oblíbené služby sdílených kol, která zůstává jedním z pilířů udržitelné dopravy ve městě. Pro další dvouleté období od ledna 2025 do prosince 2026 byl provozovatelem opět vybrán Nextbike Czech Republic s.r.o., který splnil všechny podmínky zadávacího řízení.
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: “S tím, že dále pokračuje prvních 15 minut zdarma pro uživatele bikesharingu. V tuto chvíli máme zhruba 388 stanic napříč celým městem ve všech městských obvodech. V permanenci je 1100 kol. My bychom chtěli v prázdninových měsících je navýšit na 1200.”
Lukáš Luňák, obchodní ředitel Nextbike: “Udělalo nám to velkou radost. My jsme v Ostravě vlastně nepřetržitě od roku 2020, s tím, že samozřejmě pořád vidíme možnosti ke zlepšení. Ostrava je pro nás velká výzva. Věříme, že ten potenciál přeprav je tam ještě daleko vyšší. Zároveň celá naše flotila, drtivá většina, prošla kompletní revitalizací, takže ta kola jak se říká výrazně prokouknou. Ale co určitě občané ocenění, tak všechna kola už budou mít sedm rychlostních převodů, což zkomfortní jízdu. Zároveň jsme to doplnili určitý počet kol, která jsou úplně nová, abychom se dostali na tu číslovku 1200 kol v provozu. Bude o sto kol více než v tomu bylo v letech předešlých.”
Cena za jednu výpůjčku, kterou město hradí provozovateli, vzrostla z 9,83 koruny na 11,33 koruny. Roční náklady na provoz služby činí více než 12,4 milionu korun bez DPH. Bikesharing v Ostravě zahrnuje skoro čtyři stovky stanic napříč všemi 23 městskými obvody.
Lukáš Luňák, obchodní ředitel Nextbike: “Snažíme se ten systém optimalizovat a v průběhu roku nějaké přibývají. Moc neubíráme, leda pokud je to spojeno s nějakým četnějším vandalismem. Ale i to se podařilo v Ostravě vylepšit. Jednak je to díky výborné spolupráci s městem, tak se státní a městskou policií. Zároveň některé ty lokace jsme zrušili. Všechna naše kola jsme vybavili obrněnými zámky se šrouby tak, aby se nám podařilo eleminovat tu chuť něco z toho kola odcizit. Na druhou stranu je to téma celého toho segmentu sdílených kol napříč celou Evropou.”
V loňském roce bylo uskutečněno téměř 470 tisíc výpůjček, během nichž uživatelé ujeli více než 660 tisíc kilometrů. Nejoblíbenějšími stanicemi jsou Nová Karolina, Husův sad a Komenského sady.
Převážně v těch hodně osídlených centrech, ať už je to Moravská Ostrava nebo Jih nebo Poruba, tak doprava na kolech je dnes plnohodnotnou dopravou. Lidé ještě k tomu mají 15 minut bezplatně, tak se naučili to používat. Myslím si, že statisíce uživatelů ukazují, že je to dobrý projekt. Lidé si dokážou na to kolo sednout a přiblížit se na to místo, které potřebují.”
Služba je populární i mezi návštěvníky Ostravy. Systém bikesharingu zůstává dostupný i pro držitele celoročního kuponu DPO, kteří mají díky městské podpoře dalších 15 minut jízdy zdarma oproti běžným uživatelům. Bikesharing zůstává důležitou součástí nové strategie na období 2024–2030, která se zaměřuje na udržitelnou mobilitu a moderní dopravní řešení.
V příštím roce začne revitalizace náměstí Republiky
Ostrava chystá modernizaci náměstí Republiky, která zlepší přestupy, prostředí pro cestující a tramvajovou dopravu. Součástí je rekonstrukce podchodů Frýdlantských mostů, oprava mostu i nový mobiliář. Přestavba začne příští rok a počítá s prosvětlením podchodů, odstraněním stánků a vznikem kavárny s ozeleněným atriem.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: "Má vlastně tři hlavní důvody. Jeden je technický. Budeme opravovat mostovky, povrchy, hydroizolace, ať už se to týká mostovek pro tramvajovou trať nebo silniční. Důvodem je především to, že nám zatékala voda do podchodu a degradovala nám konstrukce. Tím se odstraní tato závada. Další důležitou věcí je zlepšeníj uživatelských vlastností toho bodu a toho přestupního uzlu jako takového. Víme, že směrem z centra je to vlastně obrovský přestupní uzel, kdy se vlastně dneska přebíhá z jednoho nástupiště na druhé, podle toho, jestli člověk jede do Poruby nebo na Jih. Dneska vlastně tou úpravou by se to mělo zjednodušit ten přestup v tom, že by měl být přestup hrana-hrana. Jedna kolej se odstraní, zůstanou tam dvě nástupiště místo dnešních tří a to jedno nástupiště, které bude ve dvou směrech pryč z centra, bude sloužit ke zjednodušenému přestupu. K tomu pohyb z podchodu směrem nahoru k nástupištím, tak tam budou travelátory, které by měla usnadnit pohyb. Je to vlastně přívětivá stránka té modernizace.”
Okolí Městské nemocnice je znovu zcela průjezdné
Dobrá zpráva pro obyvatele Fifejd i všechny, kdo tudy projíždějí – rekonstrukce vodovodu a kanalizace na Hornopolní a Nemocniční je hotová. Na místo se vrátila i městská hromadná doprava.
Dopravní situace v okolí Městské nemocnice Ostrava se vrací do normálu. Rekonstrukce vodohospodářské infrastruktury je dokončena. Součástí oprav byla také obnova chodníků a vozovek, která skončila pokládkou nového asfaltu.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: "Všechno je hotovo, všechno je v površích. Dokonce se nám podařilo vybudovat nový chodník. Je celý nový. To jsme ve spolupráci s obvodem dokončili, respektive jsme ho dělali pro obvod. Takže ten chodník na ulici Nemocniční, který je v podstatě vedle parkovacího domu směrem k nemocnici, tak ten jsme udělali v rámci této akce taky.”
Nyní se do lokality vrátila také hromadná doprava.
Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: "Po ukončení výluk na ulici Hornopolní, ale také na ulici Slovenské, se do svých standardních tras vrací linky číslo 24, 32, 37, 71, 99, 103 a 104. Pro lepší dostupnost Městské nemocnice Ostrava se blíže k hlavnímu vstupu do areálu nemocnice přemísťuje na ul. Hornopolní zastávka Městská nemocnice, která bude navíc nově obsluhována všemi projíždějícími linkami MHD."
To byla naše ostravská témata v pořadu Dopravní revue. Další informace z dopravy nabídneme v příštím vydání, budu se těšit.
Redakčně upraveno / zkráceno.