

Startuje náš pravidelný magazín z dopravy v Moravskoslezském kraji: Dopravní revue. Pojďte se podívat, jaká témata jsme pro vás připravili.
Bateriové vlaky v MSK mají za sebou víc než měsíc provozu
Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji čtyři bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním v Česku, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Máme podepsanou desetiletou smlouvu s Českými drahami, kde už tyto jednotky jsou, takže postupně jak tyto jednotky budou najíždět, tak máme model, který se mění. Tato jednotka vychází asi na 160 milionů korun a když si vezmete, že Panter stojí nějakých 140 milionů korun, tak za 20 milionů korun dneska dieselovou jednotku nekoupíte. Takže je tady obrovská úspora. Protože někteří výrobci dieselových jednotek, to je kolem osmdesáti, sto milionů korun. Tam je úspora, která nás čeká. Dalších patnáct bude v průběhu roku 2026, vidím to přelom 2027, s tím, že budou potom jezdit do Krnova, budou jezdit Českého Těšína z Frýdku-Místku, takže takzvaný ostravský okruh. Pak budou jezdit do Nového Jičína, Budišova nad Budišovkou, takže tady všude budou tato vozidla jezdit.”
SŽ vybrala zhotovitele stavby podjezdu ve Studénce
Správa železnic vybrala zhotovitele podjezdu železnice ve Studénce. Stavební práce provedou společnosti Firesta-Fišer a IDS. Jejich nabídková cena byla přes 598,5 milionu korun. Stavět se začne v březnu.
Dušan Gavenda, mluvčí SŽ: “Namísto dosavadního čtyřkolejného přejezdu ve stanici Studénka vznikne nový podjezd s délkou 26,5 metru a šířkou 12,3 metru. Rozdělen bude na tři samostatné části: jízdní pruh pro auta, pruh pro cyklisty a chodník pro pěší. Stejné členění bude i u nájezdových ramp na obou stranách podjezdu. Zahájení stavebních prací se předpokládá v březnu, úplné dokončení pak na jaře roku 2027. Financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.”
Tomáš Novák, cyklokoordinátor MSK, Moravian-Silesian Tourism: MSK podporuje cyklistiku, region má 21 000 km cyklotras
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pořad Dopravní revue pokračuje ve studiu, kde vítám krajského cyklokoordinátora Tomáše Nováka. Vítejte u nás.
Tomáš Novák, cyklokoordinátor MSK, Moravian-Silesian Tourism: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Díky, že jste přijal pozvání. Cyklistika zažívá v posledních letech nejen v Moravskoslezském kraji velký boom. Jak tento trend vnímáte vy ze své pozice v regionu.
Tomáš Novák, cyklokoordinátor MSK, Moravian-Silesian Tourism: Ano, máte pravdu, cyklistika jako taková opravdu zažívá velký vzestup, a to i u nás v Moravskoslezském kraji, kdy opravdu máme co nabídnout. Tak nějak bych to jako propojil do dvou aspektů. Jeden je samotná cykloturistika, takže výlety kolem vodních toků. Máme tady Beskydy, máme tady Jeseníky, takže je to ideální. Ale zároveň bych využil cyklostezku, cyklistiku i v aspektu jako dopravním za cestou do práce, do škol, za koníčky. A pokud můžu dát třeba takový příklad ve spojení těchto dvou aspektů, tak za mě třeba úplně ideální cyklotrasa s číslem 59. Kdy během 50km se dostanete z Ostravice do Ostravy opravdu z 95 % mimo dopravní komunikace. Cyklotras v našem kraji máme zhruba 21 tisíc km. Co je fajn, tak z největší části se u nás pohybují hlavně po turistických místech. V krajině, ale samozřejmě co je nevýhoda, tak samozřejmě se místy pojí s nějakou dopravní komunikací a s nějakou auto dopravou, což bychom do budoucna velice rádi vymýtili, popřípadě omezili aspoň zpočátku.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pro Moravskoslezský kraj je cyklistika velké téma. Co se z vašeho pohledu v posledních letech, možná i za dobu vašeho působení ve funkci cyklokoordinátora, podařilo?
Tomáš Novák, cyklokoordinátor MSK, Moravian-Silesian Tourism: Moravskoslezský kraj musím opravdu pochválit, protože pro rok 2025 až 2026 schválil novou alokaci v dotačním titulu rozvoje cykloturistiky a cyklomobility v Moravskoslezském kraji, a to v hodnotě 30 milionů korun, což je vlastně téměř jedno násobek toho, co bylo doteď. Takže za mě opravdu velká pochvala, za to jsme moc rádi. A když to srovnám s jinými kraji napříč republikou, tak Moravskoslezský kraj patří mezi ty opravdu štědré, za což jsme moc rádi.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Ty peníze o kterých mluvíte, tak budou využity na co?
Tomáš Novák, cyklokoordinátor MSK, Moravian-Silesian Tourism: Rozděluje se to do několika priorit. Žadatelé budou města a obce v našem regionu. Rozdělit je můžeme do priorit. Třeba projektová dokumentace i samotná výstavba cyklotras. Nebo respektive cyklostezek. A závěrem i nějaká drobná infrastruktura-.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Čili města a obce se mohou samy podílet na tom, jak bude veškerá ta cykloinfrastruktura v jejich okolí vypadat. Jak se bude vyvíjet. To je dobré, že to zmiňujete, protože jsem se chtěl zeptat i na spolupráci s obcemi a městy, potažmo s jejich cyklokoordinátory. Tak jaká je z vašeho pohledu?
Tomáš Novák, cyklokoordinátor MSK, Moravian-Silesian Tourism: Z mého pohledu opravdu výborná. Jsem za to rád, že ta komunikace mezi námi probíhá. Starostové samotní jsou velmi, jako bych řekl akční vůči tomuto tématu. Možná je to i tím, že každoročně pořádáme cykloworkshop, který je právě určen pro starosty a turistické oblasti našeho kraje. Zmiňujeme tam právě novinky, co se týče nových dotačních titulů, možností, jak čerpat, kde čerpat. Zároveň zmiňujeme i nějaké příklady vzorné praxe, kdy si zveme lidi z jiných krajů a třeba i z našich místních obcích, kde už ty projekty byly dokonány a dodělané do konce. A ten příklad těm novým, kteří ještě s ním nemají tu zkušenost, že jde vidět, že to je opravdu realizovatelné a jsou schopni dosáhnout svého cíle. Takový vzorný příklad, za což jsme opět velmi rádi, tak je spojení Moravskoslezského kraje se Zlínským krajem a to je v místě Horského sedla Pindula. Takže začíná to v obci Trojanovice, potažmo Frenštát pod Radhoštěm směrem přes právě zmíněnou Pindula až do Rožnova pod Radhoštěm, což je Zlínský kraj. A k tomuto projektu právě přispěl Moravskoslezský kraj individuální dotací a provázání právě těch krajů to je, bych řekl, takový ten první krůček k tomu, že jsme opravdu na správné a dobré cestě. Takže tady tohle je jako vzorný příklad toho, že se něco děje. Už to můžou i samotní uživatelé cyklisté vidět, protože Moravskoslezský kraj už započal tuto stavbu. Takže v Trojanovicích směrem na Pindula už vidíte, že se dějí první výkopy. Co je fajn, tak vzniká nový projekt, který bude dělat kompletní pasport všech cyklistických stezek a cyklotras v našem kraji, což bychom byli rádi, kdyby tam byly zakomponovány právě i nějaké odpočívadla nebo nějaké cykloútulny. A slibujeme si od toho to, že budeme schopni v nějakém digitálním prostředí pracovat a tu naši práci lépe a aktivněji a detailněji zpracovávat a koordinovat. Takže to je takový příklad toho, na co se moc těšíme.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Cyklistika a to si můžeme říct, je zároveň aktivitou, během které se hlavně v létě zraní velké množství lidí. Možná je na místě něco, co by všichni cyklisté měli slyšet z úst krajského cyklokoordinátora.
Tomáš Novák, cyklokoordinátor MSK, Moravian-Silesian Tourism: V první řadě určíte tolerance i vůči ostatním, kteří se na těchto, řekněme komunikacích pohybují, protože to je to důležité, co bych zmínil. Cyklostezka a cyklotrasa je stále komunikace. Máme tady nějaké pravidla silničního provozu, takže by bylo fajn, kdybychom se podle toho uměli chovat a respektovali to. Za mě důležité samozřejmě i být viděn. To z vlastních zkušeností. Takže určitě využívat reflexních prvků, popřípadě nějakého osvětlení, nejlépe i přes den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Možná ještě na závěr osobní otázka, Jak vy sám často jezdíte na kole a poraďte možná divákům místa, kde nejraději vyrážíte, pokud se o ně dá podělit, případně nějaké oblíbené trasy nebo tipy.
Tomáš Novák, cyklokoordinátor MSK, Moravian-Silesian Tourism: To je ten paradox cyklokoordinátor, a jestli jezdí na kole nebo ne? Tak samozřejmě jezdím, pokud mám čas, tak rád holdují terénní cyklistice, takže využívám toho přírodního bohatství, které tady máme. Takže rozhodně Beskydy, Jeseníky. Jsem z okolí Frýdku-Místku, takže za mě nádherné Palkovické hůrky. Pokud je času méně, tak určitě využívám kolo i jako alternativu právě dopravní, takže jezdím často do práce tam a zpátky.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Tomáš Novák, krajský cyklokoordinátor z Moravskoslezského kraje. Děkuji, že jste přijal pozvání k nám do studia. Budu se těšit na viděnou někdy příště.
Tomáš Novák, cyklokoordinátor MSK, Moravian-Silesian Tourism: Budu se těšit na shledanou.
To byla naše dopravní témata, další vám rádi přineseme už brzy v pořadu Dopravní revue. Na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.