Energie a kraj
- V Karviné vzniká nové Centrum veřejných energetiků
- Dobíjení elektromobilů v Česku stouplo o více než polovinu
- Josef Bělica, primátor Havířova: V Havířově se rozjíždí velký úsporný projekt
Dobrý den, v programu TV Polar nachází své pravidelné místo také energetický magazín Energie a kraj. V úvodu se stavíme do Karviné, kde vzniká nové Centrum veřejných energetiků, podíváme se okénkem do světa energií a nakonec si budeme povídat s primátorem Havířova Josefem Bělicou.
V Karviné vzniká nové Centrum veřejných energetiků
Krajské MS energetické centrum buduje síť Center veřejných energetiků po celém kraji. Cílem je zajistit městům a obcím v současné turbulentní době kompletní energetické poradenství. Další centrum vzniká právě teď v Karviné. Karvinsko má podle odborníků mimořádný energetický potenciál.
Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: „Karvinsko je specifické v tom, že tady vzniká nejvíce nových energetických projektů. Na Karvinsku jsou tedy ty změny největší, takže tady bude i nejvíce práce. Je tady spousta věcí, které se dají využít – důlní metan, kaly a bude to i o tom, jak tyto věci využívat.“
Vedení Karviné očekává, že opatření doporučené MS energetickým centrem přinesou významné úspory.
Lukáš Raszyk (ČSSD), náměstek primátora Karviné: „Většinou ty energie nakupujeme na komunitní burze, snažíme se jít do EPC projektů, máme první budovy se solární energií. Tím pádem vítáme i pomoc kraje, že tady zřídí kancelář, která nám s těmito věcmi bude nápomocna.“
Budování dalších center veřejných energetiků v kraji bude pokračovat.
Rostislav Rožnovský, ředitel MS energetického centra: „Uvažujeme o Odrách, o Novém Jičíně a připravuje se otevření pobočky v Opavě, kde už jsme měli setkání s obcí s rozšířenou působností.“
Agentura také brzy rozjede vzdělávací kurzy na VŠB-TU Ostrava pro energetické poradce a úředníky.
Dobíjení elektromobilů v Česku stouplo o více než polovinu
V Česku byl loni registrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Ruku v ruce s tím výrazně rostl i počet dobíjení a objem odebrané elektřiny. Například prostřednictvím Energokarty loni proběhlo více než 36 tisíc dobíjení, během kterých bateriová vozidla odebrala 752 MWh elektrické energie. Průměr na jedno dobíjení zůstává kolem 21 kWh.
Počet veřejných dobíjecích bodů v Česku přesáhl na konci loňského roku 4 600, což nás řadí na 13. místo mezi zeměmi Evropské unie. Přestože bylo v tuzemsku v roce 2023 zaregistrováno historicky nejvíce nových bateriových elektrických vozidel – v kategorii osobních vozidel se jednalo o počet 6 640, což znamená 70% meziroční růst –, Česká republika v jejich podílu na celkových registracích patří stále na chvost mezi zeměmi EU. Tržní podíl elektromobilů totiž dosáhl 3 %. Česko loni naopak bylo premiantem v podílu nově registrovaných naftových motorizací. Vyplývá to ze statistik webu Čistá doprava.
S rostoucí sítí dobíjecích stanic výrazně roste i spotřeba elektřiny pro dobíjení elektrických vozidel. Například u Energokarty, která je akceptována u nabíjecích stanic tří největších provozovatelů, a současně v Rakousku a v Německu, je evidováno za rok 2023 meziročně více než o polovinu vyšší využití.
Podle dat Čisté dopravy publikovaných v posledním čtvrtletí 2023 provozuje v Česku veřejnou dobíjecí infrastrukturu celkem 120 subjektů. Nejvíce veřejných dobíjecích bodů provozuje Pražská energetika, následuje ČEZ a E.ON Drive. Tři největší provozovatelé veřejné dobíjecí infrastruktury prostřednictvím svých stanic rovněž dodávají certifikovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů.
Dobíjení elektromobilů v Česku stouplo o více než polovinu
Konvenční paliva mají stále silnou pozici, v počtu nových registrací nicméně elektromobily v roce 2023 výrazně předčily pohon na stlačený zemní plyn (CNG). V České republice je registrováno celkem asi 30 tisíc vozidel na CNG. Z toho v kategorii M1 označující osobní automobily je to necelých 23 tisíc vozidel. Pokud jde o elektromobily, ke konci loňského roku bylo v Centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy evidováno více než 34 tisíc bateriových elektrických vozidel, a jen v kategorii M1 bezmála 22,5 tisíce.
Josef Bělica, primátor Havířova: V Havířově se rozjíždí velký úsporný projekt
V Havířově letos začne historicky největší městský energeticky úsporný projekt se zárukou na Moravě a ve Slezsku. Bude zahrnovat kolem 50 úsporných opatření ve 22 objektech či areálech ve vlastnictví města, například instalaci fotovoltaiky na střechách magistrátu, domovů pro seniory a 10 základních škol, výměnu stávajícího osvětlení za moderní led svítidla, kterých bude téměř 19 tisíc, osazení více než 4000 radiátorů chytrými termostatickými hlavicemi s efektivním měřením a řízením teploty v místnosti nebo zateplení stropů a střech. Vše bude mít na starost společnost ENESA z ČEZ ESCO. Více v rozhovoru s primátorem Havířova Josefem Bělicou.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: My jsme vlastně první rozhovory s ČEZ ESCO, které jsme vedli, tak byly o Smart City. My jsme se začali bavit o chytrých řešeních, o tom, jak chceme do budoucna řešit energetiku a vlastně postupem času z toho vypadl projekt, který realizujeme. Založili jsme společnou firmu. Přistupujeme k energetickým otázkám komplexně a systémově po dlouhou dobu, a ono se to začíná v Havířově vyplácet. Takže to má smysl. Teď jsme na začátku velkého EPC projektu, který bude financován z úspor. A musím říct, že bez kvalitního partnerství s ČEZ ESCO bychom se pravděpodobně tak daleko a tak rychle nikdy nedostali.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak probíhalo to rozhodování? Jakou cestou půjdete?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: No, to rozhodování bylo poměrně těžké, protože samozřejmě některé ty aspekty je problematické přenést řekněme zastupitelům a dostatečně podrobně vysvětlit, ale nám se to podařilo. Podařilo se nám to v relativně krátkém čase, takže to nakonec všechno dopadlo dobře, a Havířov vlastně po sepsání memoranda poměrně rychle založil společný podnik s ČEZ ESCO. A ukazuje se, že to byla správná volba.
Tomáš Tikal, TV Polar: Na které zdroje energií tedy sázíte?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: No, my momentálně jdeme cestou energetických úspor. To je první krok. Ty už se začínají realizovat, takže budeme na prvních dvaadvaceti objektech ve vlastnictví města realizovat fotovoltaiky. Budou se tam dělat úsporná opatření. Teď momentálně se bavíme o výrobě a o zapojení vodíku. Je to významné akumulační médium a samozřejmě do budoucna i médium, které je čisté jak pro dopravu, tak pro případně vytápění. No a samozřejmě bavíme se i o dalším rozvoji teplárenství v rámci Havířova, protože bychom nechtěli být závislí na jediném zdroji, tak jak je to teď, ale chtěli bychom si určité množství toho tepla vyrábět sami ve spolupráci s ČEZ. A pokud by se nám to podařilo výhledově, tak buď všechno to teplo, nebo alespoň část.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jakým způsobem?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: Tam se teď momentálně řeší projekt na technické řešení. Tu projektovou dokumentaci nebo respektive to zadání vysoutěžilo Výzkumné energetické centrum při Vysoké škole báňské, takže my čekáme vlastně, jak ty návrhy dopadnou, ty prvotní. Ještě jsem je neviděl.
Tomáš Tikal, TV Polar: Mluvilo se o lokálních plynových kotelnách, o různých dalších věcech, tak jak to je, aby obyvatelé věděli, jakým směrem se vlastně půjde.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: To je jednoduché. O lokálních plynových kotelnách mluvila naše opozice. Já jsem na těch jednáních, která jsme vedli o lokálních plynových kotelnách nikde neslyšel. V tom prvopočátku my jsme se byli i podívat na některé kogenerační jednotky, které běží už dneska, vyrábějí teplo a elektrickou energii třeba v Prostějově, ale o klasických plynových kotelnách řeč nikdy nebyla. To byla v podstatě politická hra naší opozice. To je všechno.
Tomáš Tikal, TV Polar: Takže co by mělo být tím hlavním zdrojem, na který budete spoléhat?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: Tak jak jsem řekl už před chvílí. Čekáme vlastně na návrhy technického řešení z Výzkumného energetického centra. To bychom se měli dozvědět v první polovině tohoto roku. A potom samozřejmě budeme občany informovat, co vychází nejlépe v tom energetickém mixu pro naše město.
Tomáš Tikal, TV Polar: Zmiňoval jste vodík. Není to trošku hudba budoucnosti?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: Vodík je jistě hudba budoucnosti. Na druhou stranu jsem přesvědčený o tom, že kdo začne tuto problematiku řešit včas a systematicky, tak v budoucnosti bude prostě připraven a bude mezi prvními, kdo bude schopen ty technologie zapojit do běžného života.
Tomáš Tikal, TV Polar: Všichni směřují své snažení k nějakému pomyslnému zlomu v roce 2030. Tak s čím vy osobně byste byl spokojen, kdyby to v Havířově fungovalo?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: No, já osobně bych si představoval v roce 2030, že zhruba šedesát procent dodávek, které dneska bereme od jediného zdroje, tak si budeme schopni nahradit sami, že budeme mít zhruba osmdesát dodávek vlastní spotřeby elektrické energie schopni pokrýt z vlastních zdrojů, a že budeme mít alespoň polovinu autobusové dopravy na vodík.
Tomáš Tikal, TV Polar: V čem bude ta největší výhoda vašeho města oproti ostatním, kteří zůstanou třeba u toho dálkového vytápění? Tak nějakou dobrou zprávu pro Havířovany?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: Tak my pravděpodobně zůstaneme také minimálně částečně u dálkového vytápění, protože to má určitě svoje výhody. Tady jde vlastně jenom o diverzifikaci, rizik a o to, že když se tyto technologie začnou používat tak, jak jsem říkal systémově, tak cena těch energií z těchto zdrojů půjde výhledově dolů a bude samozřejmě pro ty občany dostupnější. A to je cílem.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, v programu TV Polar nachází své pravidelné místo také energetický magazín Energie a kraj. V úvodu se stavíme do Karviné, kde vzniká nové Centrum veřejných energetiků, podíváme se okénkem do světa energií a nakonec si budeme povídat s primátorem Havířova Josefem Bělicou.
V Karviné vzniká nové Centrum veřejných energetiků
Krajské MS energetické centrum buduje síť Center veřejných energetiků po celém kraji. Cílem je zajistit městům a obcím v současné turbulentní době kompletní energetické poradenství. Další centrum vzniká právě teď v Karviné. Karvinsko má podle odborníků mimořádný energetický potenciál.
Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: „Karvinsko je specifické v tom, že tady vzniká nejvíce nových energetických projektů. Na Karvinsku jsou tedy ty změny největší, takže tady bude i nejvíce práce. Je tady spousta věcí, které se dají využít – důlní metan, kaly a bude to i o tom, jak tyto věci využívat.“
Vedení Karviné očekává, že opatření doporučené MS energetickým centrem přinesou významné úspory.
Lukáš Raszyk (ČSSD), náměstek primátora Karviné: „Většinou ty energie nakupujeme na komunitní burze, snažíme se jít do EPC projektů, máme první budovy se solární energií. Tím pádem vítáme i pomoc kraje, že tady zřídí kancelář, která nám s těmito věcmi bude nápomocna.“
Budování dalších center veřejných energetiků v kraji bude pokračovat.
Rostislav Rožnovský, ředitel MS energetického centra: „Uvažujeme o Odrách, o Novém Jičíně a připravuje se otevření pobočky v Opavě, kde už jsme měli setkání s obcí s rozšířenou působností.“
Agentura také brzy rozjede vzdělávací kurzy na VŠB-TU Ostrava pro energetické poradce a úředníky.
Dobíjení elektromobilů v Česku stouplo o více než polovinu
V Česku byl loni registrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Ruku v ruce s tím výrazně rostl i počet dobíjení a objem odebrané elektřiny. Například prostřednictvím Energokarty loni proběhlo více než 36 tisíc dobíjení, během kterých bateriová vozidla odebrala 752 MWh elektrické energie. Průměr na jedno dobíjení zůstává kolem 21 kWh.
Počet veřejných dobíjecích bodů v Česku přesáhl na konci loňského roku 4 600, což nás řadí na 13. místo mezi zeměmi Evropské unie. Přestože bylo v tuzemsku v roce 2023 zaregistrováno historicky nejvíce nových bateriových elektrických vozidel – v kategorii osobních vozidel se jednalo o počet 6 640, což znamená 70% meziroční růst –, Česká republika v jejich podílu na celkových registracích patří stále na chvost mezi zeměmi EU. Tržní podíl elektromobilů totiž dosáhl 3 %. Česko loni naopak bylo premiantem v podílu nově registrovaných naftových motorizací. Vyplývá to ze statistik webu Čistá doprava.
S rostoucí sítí dobíjecích stanic výrazně roste i spotřeba elektřiny pro dobíjení elektrických vozidel. Například u Energokarty, která je akceptována u nabíjecích stanic tří největších provozovatelů, a současně v Rakousku a v Německu, je evidováno za rok 2023 meziročně více než o polovinu vyšší využití.
Podle dat Čisté dopravy publikovaných v posledním čtvrtletí 2023 provozuje v Česku veřejnou dobíjecí infrastrukturu celkem 120 subjektů. Nejvíce veřejných dobíjecích bodů provozuje Pražská energetika, následuje ČEZ a E.ON Drive. Tři největší provozovatelé veřejné dobíjecí infrastruktury prostřednictvím svých stanic rovněž dodávají certifikovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů.
Dobíjení elektromobilů v Česku stouplo o více než polovinu
Konvenční paliva mají stále silnou pozici, v počtu nových registrací nicméně elektromobily v roce 2023 výrazně předčily pohon na stlačený zemní plyn (CNG). V České republice je registrováno celkem asi 30 tisíc vozidel na CNG. Z toho v kategorii M1 označující osobní automobily je to necelých 23 tisíc vozidel. Pokud jde o elektromobily, ke konci loňského roku bylo v Centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy evidováno více než 34 tisíc bateriových elektrických vozidel, a jen v kategorii M1 bezmála 22,5 tisíce.
Josef Bělica, primátor Havířova: V Havířově se rozjíždí velký úsporný projekt
V Havířově letos začne historicky největší městský energeticky úsporný projekt se zárukou na Moravě a ve Slezsku. Bude zahrnovat kolem 50 úsporných opatření ve 22 objektech či areálech ve vlastnictví města, například instalaci fotovoltaiky na střechách magistrátu, domovů pro seniory a 10 základních škol, výměnu stávajícího osvětlení za moderní led svítidla, kterých bude téměř 19 tisíc, osazení více než 4000 radiátorů chytrými termostatickými hlavicemi s efektivním měřením a řízením teploty v místnosti nebo zateplení stropů a střech. Vše bude mít na starost společnost ENESA z ČEZ ESCO. Více v rozhovoru s primátorem Havířova Josefem Bělicou.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: My jsme vlastně první rozhovory s ČEZ ESCO, které jsme vedli, tak byly o Smart City. My jsme se začali bavit o chytrých řešeních, o tom, jak chceme do budoucna řešit energetiku a vlastně postupem času z toho vypadl projekt, který realizujeme. Založili jsme společnou firmu. Přistupujeme k energetickým otázkám komplexně a systémově po dlouhou dobu, a ono se to začíná v Havířově vyplácet. Takže to má smysl. Teď jsme na začátku velkého EPC projektu, který bude financován z úspor. A musím říct, že bez kvalitního partnerství s ČEZ ESCO bychom se pravděpodobně tak daleko a tak rychle nikdy nedostali.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak probíhalo to rozhodování? Jakou cestou půjdete?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: No, to rozhodování bylo poměrně těžké, protože samozřejmě některé ty aspekty je problematické přenést řekněme zastupitelům a dostatečně podrobně vysvětlit, ale nám se to podařilo. Podařilo se nám to v relativně krátkém čase, takže to nakonec všechno dopadlo dobře, a Havířov vlastně po sepsání memoranda poměrně rychle založil společný podnik s ČEZ ESCO. A ukazuje se, že to byla správná volba.
Tomáš Tikal, TV Polar: Na které zdroje energií tedy sázíte?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: No, my momentálně jdeme cestou energetických úspor. To je první krok. Ty už se začínají realizovat, takže budeme na prvních dvaadvaceti objektech ve vlastnictví města realizovat fotovoltaiky. Budou se tam dělat úsporná opatření. Teď momentálně se bavíme o výrobě a o zapojení vodíku. Je to významné akumulační médium a samozřejmě do budoucna i médium, které je čisté jak pro dopravu, tak pro případně vytápění. No a samozřejmě bavíme se i o dalším rozvoji teplárenství v rámci Havířova, protože bychom nechtěli být závislí na jediném zdroji, tak jak je to teď, ale chtěli bychom si určité množství toho tepla vyrábět sami ve spolupráci s ČEZ. A pokud by se nám to podařilo výhledově, tak buď všechno to teplo, nebo alespoň část.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jakým způsobem?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: Tam se teď momentálně řeší projekt na technické řešení. Tu projektovou dokumentaci nebo respektive to zadání vysoutěžilo Výzkumné energetické centrum při Vysoké škole báňské, takže my čekáme vlastně, jak ty návrhy dopadnou, ty prvotní. Ještě jsem je neviděl.
Tomáš Tikal, TV Polar: Mluvilo se o lokálních plynových kotelnách, o různých dalších věcech, tak jak to je, aby obyvatelé věděli, jakým směrem se vlastně půjde.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: To je jednoduché. O lokálních plynových kotelnách mluvila naše opozice. Já jsem na těch jednáních, která jsme vedli o lokálních plynových kotelnách nikde neslyšel. V tom prvopočátku my jsme se byli i podívat na některé kogenerační jednotky, které běží už dneska, vyrábějí teplo a elektrickou energii třeba v Prostějově, ale o klasických plynových kotelnách řeč nikdy nebyla. To byla v podstatě politická hra naší opozice. To je všechno.
Tomáš Tikal, TV Polar: Takže co by mělo být tím hlavním zdrojem, na který budete spoléhat?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: Tak jak jsem řekl už před chvílí. Čekáme vlastně na návrhy technického řešení z Výzkumného energetického centra. To bychom se měli dozvědět v první polovině tohoto roku. A potom samozřejmě budeme občany informovat, co vychází nejlépe v tom energetickém mixu pro naše město.
Tomáš Tikal, TV Polar: Zmiňoval jste vodík. Není to trošku hudba budoucnosti?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: Vodík je jistě hudba budoucnosti. Na druhou stranu jsem přesvědčený o tom, že kdo začne tuto problematiku řešit včas a systematicky, tak v budoucnosti bude prostě připraven a bude mezi prvními, kdo bude schopen ty technologie zapojit do běžného života.
Tomáš Tikal, TV Polar: Všichni směřují své snažení k nějakému pomyslnému zlomu v roce 2030. Tak s čím vy osobně byste byl spokojen, kdyby to v Havířově fungovalo?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: No, já osobně bych si představoval v roce 2030, že zhruba šedesát procent dodávek, které dneska bereme od jediného zdroje, tak si budeme schopni nahradit sami, že budeme mít zhruba osmdesát dodávek vlastní spotřeby elektrické energie schopni pokrýt z vlastních zdrojů, a že budeme mít alespoň polovinu autobusové dopravy na vodík.
Tomáš Tikal, TV Polar: V čem bude ta největší výhoda vašeho města oproti ostatním, kteří zůstanou třeba u toho dálkového vytápění? Tak nějakou dobrou zprávu pro Havířovany?
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: Tak my pravděpodobně zůstaneme také minimálně částečně u dálkového vytápění, protože to má určitě svoje výhody. Tady jde vlastně jenom o diverzifikaci, rizik a o to, že když se tyto technologie začnou používat tak, jak jsem říkal systémově, tak cena těch energií z těchto zdrojů půjde výhledově dolů a bude samozřejmě pro ty občany dostupnější. A to je cílem.
Redakčně upraveno / zkráceno.