Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Energie a kraj

Energie a kraj

  • První veřejná vodíková plnící stanice se otevřela v Ostravě
  • Vznikl MS vodíkový klastr
  • Ohlasy na příchod vodíku do MS kraje

Dobrý den, v aktuálním dílu magazínu TV Polar Energie a kraj se budeme věnovat vodíku. Podíváme se na slavnostní otevření první veřejné vodíkové plnící stanice, uvidíte reportáž o založení Vodíkového klastru a nakonec uvidíte ohlasy na obě tyto významné události.

První veřejná vodíková plnící stanice se otevřela v Ostravě

V Ostravě vyrostla ukázka plnicí stanice, která je investičně i provozně velmi úsporná a ekologická. Každá větší firma i úřad si může koupit celou flotilu vodíkových aut a zároveň si postavit svoji vodíkovou stanici.

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: „Stanice, která měla v pořadí být pátá nebo šestá, je nakonec první. Nestavěli jsme ji pro to, aby byla první, ale proto, aby byla efektivní, ekologická, měla malou spotřebu elektrické energie. Výsledkem je to, co vidíte. Stanice je pouze pro osobní vozy, naplní deset, možná třicet aut, podle toho, kolik jim zůstane v nádrži. Je to stanice, která je atypická a klíčová k tomu, aby se udělal velký rozvoj osobní vodíkové dopravy.“

Postupně budou vznikat také velké veřejné plnicí stanice na dálnicích, které zajistí rychlé natankování vodíku na dlouhých trasách. Takovým způsobem můžeme razantně zrychlit rozvoj vodíku v osobní dopravě v celé Evropě. Cylinders Holding má potřebné technologie přepravy a skladování vodíku zvládnuté. I pro energetické projekty.

Vznikl MS vodíkový klastr

Moravskoslezský kraj, VŠB-TUO a společnost Cylinders Holding udělali další krok ke vzniku prvního českého „vodíkového údolí“, kde energetiku a dopravu založenou na fosilních palivech nahradí vodíkové technologie. Založili Vodíkový Klastr.

Veškeré aktivity vedoucí ke vzniku moravskoslezského Hydrogen Valley podnikají představitelé kraje, univerzit a soukromých společností zejména proto, aby emise z dopravy co nejméně zatěžovaly životní prostředí. Neméně významným důvodem je vznik nového průmyslového odvětví při rozvoji a zavádění čistých vodíkových technologií do života. I tak se region připravuje na „dobu bezuhelnou“.

Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: „Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn neumí. To je pro náš kraj, který se nemůže se zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární. Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý – z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu nahradit část neperspektivního uhelného průmyslu.“

V moravskoslezském Hydrogen Valley budou soustředěny veškeré činnosti celého řetězce – od výroby vodíku, skladování, distribuce až po plnění a koncového spotřebitele. Zakladateli Vodíkového Klastru, z. s. jsou Moravskoslezský kraj, který zastupuje veřejnou sféru, za akademiky VŠB-TUO a Cylinders Holding a.s. reprezentující byznysovou sféru. Členy pak dalších čtyřiadvacet subjektů, které podepsaly memoradum o spolupráci – například společnosti ČEPRO, BorsodChem, Hyundai, Tatra, město Ostrava, DPO, České dráhy a další.

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Vodík je velkým tématem po celém světě, protože dokáže velmi účinně a bezemisně vyrábět elektrickou energii. Proto je ideální pro pohon automobilů nebo autobusů. Samotná výroba vodíku je však náročná, a hlavně, bez levné elektřiny, i velmi drahá. U nás však můžeme k výrobě využít i jiné suroviny, jako jsou typicky důlní a koksárenské plyny nebo uhelné kaly – tedy odpad, který se dnes většinou neefektivně spaluje a zatěžuje životní prostředí. K našemu kraji navíc těžký průmysl dlouhodobě patří a nejspíš ještě nějakou dobu patřit bude. Ale musíme udělat vše, aby zatěžoval životní prostředí co nejméně. Výroba vodíku se proto přímo nabízí. Úkolem klastru je koordinovat jednotlivé vodíkové projekty tak, abychom vytvořili souvislou vodíkovou ekonomiku jako nový, vysoce sofistikovaný sektor hospodářství a transformovali náš průmysl do nové moderní podoby. Na rozjezd ‚vodíkového údolí‘ v Moravskoslezském kraji jsou vyčleněny také peníze – miliarda korun přímo z evropského Fondu pro spravedlivou transformaci a další pak v různých dalších operačních programech.“

Důležitým hráčem při rozvoji vodíkového ekosystému je akademická sféra, která garantuje výzkum a vývoj v oblasti využití nízkouhlíkových technologií.

Stanislav Mišák, ředitel CEET VŠB-TUO: „Společně efektivně nastavíme procesy, které povedou ke kompletní modernizaci energetiky od energetiky založené na fosilních palivech na energetiku, která je založena na obnovitelných zdrojích s vysokou prioritou užití vodíkových technologií a v maximální míře využívá lokální zdroje. Tímto pomůžeme regionu na jeho cestě k energetické soběstačnosti a surovinové nezávislosti. Rádi bychom společné výstupy aplikovali na národní energetickou koncepci a pomohli s novelizací Státní energetické koncepce ČR. Pro vědecké úkoly bude při VŠB-TUO k dispozici unikátní testovací polygon CEETe (Centrum energetických a environmentálních technologií – explorer).“

Strategickým cílem klastru je v horizontu 10 let v regionu vytvořit fungující ekonomický systém výrobně-distribučního řetězce, ve kterém vodík nebude chápán jen jako palivo nebo prostředek, ale jako obchodní komodita.

Ohlasy na příchod vodíku do MS kraje

V poslední části magazínu Energie a kraj se podíváme na ohlasy, které tyto dvě významné události vyvolaly. Tady jsou.

Otevření první veřejné vodíkové plnící stanice v České republice a také založení MS vodíkového klastru vyvolalo pozitivní ohlasy osobností ve všech sférách. A to nejen v rámci našeho regionu.

Karel Havlíček (ANO), bývalý ministr průmyslu a obchodu ČR: „Jsem rád, že se skutečně budují i vodíkové stanice. Je mi líto, když se baví o čisté mobilitě a stále se to skloňuje z úhlu pohledu elektromobilů a o něco méně se mluví o autech na vodík, které mají z mého pohledu úžasnou budoucnost.“

Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: „Určitě má velký význam i to, že je první. Je to jakási symbolika toho, že Vítkovice Cylinders, které jedou ve vodíkovém byznysu, ji mají jako první v České republice.“

Váš pohled na vznik vodíkového klastru?

Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: „My jsme už před několika lety podepsali memorandum o vývoji vodíkových technologií s krajem, s Vítkovicemi Cylinders, vysokou školou Báňskou. Ukazuje se, že vývoj je daleko rychlejší, než jsme před těmi lety předpokládali. Potřeba nahradit fosilní paliva je větší, než jsme mysleli. Je dobře, že to takhle jde.“

Jan Kříž, náměstek ministra životního prostředí: „Gratuluji hlavně k tomu, že se povedl tento první průkopnický krok k zavedení vodíkové nabíjecí stanice. Je to důležité pro Českou republiku, protože u nás zatím moc vodíkových aut nejezdí a stanic moc není.“

Václav Bernard (STAN), náměstek ministra dopravy ČR: „Čistá mobilita už dávno není jenom o tom, že bychom chtěli snižovat škodlivé emise nebo chránit životní prostředí, ale v poslední době je to spíš o tom zbavit se závislosti na fosilních palivech. Ministerstvo dopravy podporuje vodíkové pohony ve všech módech dopravy, ale to by samozřejmě nebylo možné bez odpovídající infrastruktury.“

Petr Michnik, generální manažer Hyundai Nošovice: „V Nošovicích zatím vodíková auta nevyrábíme, ale jsem rád, že je tady aspoň budeme moci plnit, když už nám je půjčí kolegové z Prahy. Určitě to přispěje k tomu, že se vodík dostane do většího povědomí.“

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Je to pozitivní zpráva, že první vodíková plnička funguje. Pevně doufám, že vodíkový klastr způsobí to, že budou jenom pozitivní zprávy o vodíku.“

Stanislav Mišák, ředitel CEET VŠB-TUO: „Je jedno kdo je první, hlavně, že se tady o to někdo postaral a rozvinul a šel do toho rizika. Jsem rád, že je vysoká škola Báňská součást ekosystému, který tady funguje v MS kraji perfektně. Máme tady osvícené vedení a super firmy, vědecké instituce. A jsme jako jediní, kteří mají toto k dispozici.“

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: „Jsem nesmírně rád, že kraj a město Ostrava se prostě jednoznačně přihlásilo k tomu, že bude rozvíjet vodíkové technologie a bude implementovat vodíkové technologie v kraji. Pokud jsou ze začátku nějaké neúspěchy, tak je to fajn, protože si člověk řekne, že snadný úspěch nepůsobí zrovna dobře. Je dobře, že do toho vodíku chceme jít.“

Vedení Moravskoslezského kraje se rozhodlo zhostit role vizionářů a podporovat využívání vodíkových pohonů ve veřejné dopravě už před několika lety, kdy podepsalo s představiteli města Ostravy memorandum o spolupráci při rozvoji této čisté technologie.

Pořad Energie a kraj končí. Mějte se hezky a na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Energie a kraj
07. července 2022, 17:14

Dobrý den, v aktuálním dílu magazínu TV Polar Energie a kraj se budeme věnovat vodíku. Podíváme se na slavnostní otevření první veřejné vodíkové plnící stanice, uvidíte reportáž o založení Vodíkového klastru a nakonec uvidíte ohlasy na obě tyto významné události.

První veřejná vodíková plnící stanice se otevřela v Ostravě

V Ostravě vyrostla ukázka plnicí stanice, která je investičně i provozně velmi úsporná a ekologická. Každá větší firma i úřad si může koupit celou flotilu vodíkových aut a zároveň si postavit svoji vodíkovou stanici.

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: „Stanice, která měla v pořadí být pátá nebo šestá, je nakonec první. Nestavěli jsme ji pro to, aby byla první, ale proto, aby byla efektivní, ekologická, měla malou spotřebu elektrické energie. Výsledkem je to, co vidíte. Stanice je pouze pro osobní vozy, naplní deset, možná třicet aut, podle toho, kolik jim zůstane v nádrži. Je to stanice, která je atypická a klíčová k tomu, aby se udělal velký rozvoj osobní vodíkové dopravy.“

Postupně budou vznikat také velké veřejné plnicí stanice na dálnicích, které zajistí rychlé natankování vodíku na dlouhých trasách. Takovým způsobem můžeme razantně zrychlit rozvoj vodíku v osobní dopravě v celé Evropě. Cylinders Holding má potřebné technologie přepravy a skladování vodíku zvládnuté. I pro energetické projekty.

Vznikl MS vodíkový klastr

Moravskoslezský kraj, VŠB-TUO a společnost Cylinders Holding udělali další krok ke vzniku prvního českého „vodíkového údolí“, kde energetiku a dopravu založenou na fosilních palivech nahradí vodíkové technologie. Založili Vodíkový Klastr.

Veškeré aktivity vedoucí ke vzniku moravskoslezského Hydrogen Valley podnikají představitelé kraje, univerzit a soukromých společností zejména proto, aby emise z dopravy co nejméně zatěžovaly životní prostředí. Neméně významným důvodem je vznik nového průmyslového odvětví při rozvoji a zavádění čistých vodíkových technologií do života. I tak se region připravuje na „dobu bezuhelnou“.

Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: „Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn neumí. To je pro náš kraj, který se nemůže se zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární. Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý – z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu nahradit část neperspektivního uhelného průmyslu.“

V moravskoslezském Hydrogen Valley budou soustředěny veškeré činnosti celého řetězce – od výroby vodíku, skladování, distribuce až po plnění a koncového spotřebitele. Zakladateli Vodíkového Klastru, z. s. jsou Moravskoslezský kraj, který zastupuje veřejnou sféru, za akademiky VŠB-TUO a Cylinders Holding a.s. reprezentující byznysovou sféru. Členy pak dalších čtyřiadvacet subjektů, které podepsaly memoradum o spolupráci – například společnosti ČEPRO, BorsodChem, Hyundai, Tatra, město Ostrava, DPO, České dráhy a další.

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Vodík je velkým tématem po celém světě, protože dokáže velmi účinně a bezemisně vyrábět elektrickou energii. Proto je ideální pro pohon automobilů nebo autobusů. Samotná výroba vodíku je však náročná, a hlavně, bez levné elektřiny, i velmi drahá. U nás však můžeme k výrobě využít i jiné suroviny, jako jsou typicky důlní a koksárenské plyny nebo uhelné kaly – tedy odpad, který se dnes většinou neefektivně spaluje a zatěžuje životní prostředí. K našemu kraji navíc těžký průmysl dlouhodobě patří a nejspíš ještě nějakou dobu patřit bude. Ale musíme udělat vše, aby zatěžoval životní prostředí co nejméně. Výroba vodíku se proto přímo nabízí. Úkolem klastru je koordinovat jednotlivé vodíkové projekty tak, abychom vytvořili souvislou vodíkovou ekonomiku jako nový, vysoce sofistikovaný sektor hospodářství a transformovali náš průmysl do nové moderní podoby. Na rozjezd ‚vodíkového údolí‘ v Moravskoslezském kraji jsou vyčleněny také peníze – miliarda korun přímo z evropského Fondu pro spravedlivou transformaci a další pak v různých dalších operačních programech.“

Důležitým hráčem při rozvoji vodíkového ekosystému je akademická sféra, která garantuje výzkum a vývoj v oblasti využití nízkouhlíkových technologií.

Stanislav Mišák, ředitel CEET VŠB-TUO: „Společně efektivně nastavíme procesy, které povedou ke kompletní modernizaci energetiky od energetiky založené na fosilních palivech na energetiku, která je založena na obnovitelných zdrojích s vysokou prioritou užití vodíkových technologií a v maximální míře využívá lokální zdroje. Tímto pomůžeme regionu na jeho cestě k energetické soběstačnosti a surovinové nezávislosti. Rádi bychom společné výstupy aplikovali na národní energetickou koncepci a pomohli s novelizací Státní energetické koncepce ČR. Pro vědecké úkoly bude při VŠB-TUO k dispozici unikátní testovací polygon CEETe (Centrum energetických a environmentálních technologií – explorer).“

Strategickým cílem klastru je v horizontu 10 let v regionu vytvořit fungující ekonomický systém výrobně-distribučního řetězce, ve kterém vodík nebude chápán jen jako palivo nebo prostředek, ale jako obchodní komodita.

Ohlasy na příchod vodíku do MS kraje

V poslední části magazínu Energie a kraj se podíváme na ohlasy, které tyto dvě významné události vyvolaly. Tady jsou.

Otevření první veřejné vodíkové plnící stanice v České republice a také založení MS vodíkového klastru vyvolalo pozitivní ohlasy osobností ve všech sférách. A to nejen v rámci našeho regionu.

Karel Havlíček (ANO), bývalý ministr průmyslu a obchodu ČR: „Jsem rád, že se skutečně budují i vodíkové stanice. Je mi líto, když se baví o čisté mobilitě a stále se to skloňuje z úhlu pohledu elektromobilů a o něco méně se mluví o autech na vodík, které mají z mého pohledu úžasnou budoucnost.“

Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: „Určitě má velký význam i to, že je první. Je to jakási symbolika toho, že Vítkovice Cylinders, které jedou ve vodíkovém byznysu, ji mají jako první v České republice.“

Váš pohled na vznik vodíkového klastru?

Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: „My jsme už před několika lety podepsali memorandum o vývoji vodíkových technologií s krajem, s Vítkovicemi Cylinders, vysokou školou Báňskou. Ukazuje se, že vývoj je daleko rychlejší, než jsme před těmi lety předpokládali. Potřeba nahradit fosilní paliva je větší, než jsme mysleli. Je dobře, že to takhle jde.“

Jan Kříž, náměstek ministra životního prostředí: „Gratuluji hlavně k tomu, že se povedl tento první průkopnický krok k zavedení vodíkové nabíjecí stanice. Je to důležité pro Českou republiku, protože u nás zatím moc vodíkových aut nejezdí a stanic moc není.“

Václav Bernard (STAN), náměstek ministra dopravy ČR: „Čistá mobilita už dávno není jenom o tom, že bychom chtěli snižovat škodlivé emise nebo chránit životní prostředí, ale v poslední době je to spíš o tom zbavit se závislosti na fosilních palivech. Ministerstvo dopravy podporuje vodíkové pohony ve všech módech dopravy, ale to by samozřejmě nebylo možné bez odpovídající infrastruktury.“

Petr Michnik, generální manažer Hyundai Nošovice: „V Nošovicích zatím vodíková auta nevyrábíme, ale jsem rád, že je tady aspoň budeme moci plnit, když už nám je půjčí kolegové z Prahy. Určitě to přispěje k tomu, že se vodík dostane do většího povědomí.“

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Je to pozitivní zpráva, že první vodíková plnička funguje. Pevně doufám, že vodíkový klastr způsobí to, že budou jenom pozitivní zprávy o vodíku.“

Stanislav Mišák, ředitel CEET VŠB-TUO: „Je jedno kdo je první, hlavně, že se tady o to někdo postaral a rozvinul a šel do toho rizika. Jsem rád, že je vysoká škola Báňská součást ekosystému, který tady funguje v MS kraji perfektně. Máme tady osvícené vedení a super firmy, vědecké instituce. A jsme jako jediní, kteří mají toto k dispozici.“

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: „Jsem nesmírně rád, že kraj a město Ostrava se prostě jednoznačně přihlásilo k tomu, že bude rozvíjet vodíkové technologie a bude implementovat vodíkové technologie v kraji. Pokud jsou ze začátku nějaké neúspěchy, tak je to fajn, protože si člověk řekne, že snadný úspěch nepůsobí zrovna dobře. Je dobře, že do toho vodíku chceme jít.“

Vedení Moravskoslezského kraje se rozhodlo zhostit role vizionářů a podporovat využívání vodíkových pohonů ve veřejné dopravě už před několika lety, kdy podepsalo s představiteli města Ostravy memorandum o spolupráci při rozvoji této čisté technologie.

Pořad Energie a kraj končí. Mějte se hezky a na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/energie-a-kraj/energie-a-kraj-07-07-2022-17-14