Expres Ostrava-Jih
- Zpravodajství z obvodu Ostrava-Jih od redaktorky Andrey Holeszové a kameramana Petra Macury
- Studentská firma vyrábí potítka do podpaží
- Náměstí Ostrava-Jih ožilo Slezským rynkem
- Senioři na Jihu pokořují „La Manche“
Dvanáct studentů z gymnázia v Ostravě-Hrabůvce založili vlastní firmu. Ta se zaměřuje na boj s pocením - s jejich produktem PiTPad, tedy absorpčními vložkami do podpaží, chtějí uspět na celostátní přehlídce JA Studentská firma roku. Zvítězili ale už v celorepublikové soutěží o nejlepší logo.
Inovativně proti pocení. I takto by se dal představit nový produkt, jenž na trh uvedlo osm studentů a čtyři studentky z gymnázia v Ostravě-Hrabůvce. Jedná se potítka do podpaží, která se nalepí na oblečení a tím pádem zabraňují jeho zašpinění.
Petr Grym, generální ředitel firmy: „Tak tady mám vlastně autorku celého produktu, která s nápadem přišla. Takhle se vlastně tady dají ty lepky, dáte si to do oblečení a tady vlastně ta sací vrstva saje ten pot, aby se tedy neukazoval na té košili.“
Podobné vložky už sice na trhu existují, avšak firma PitPad ho pojala ekologičtěji.
Petr Grym, generální ředitel firmy: „Ten náš produkt je znovupoužitelný a ty současné jsou tedy jednorázové, že se pak vyhodí do koše. Ty podpažní vložky se vlastně využívali i za našich babiček, že se všily do oblečení, takže se vlastně snažíme i navrátit tenhle produkt zpátky na trh.“
Od začátku února funguje i nový e-shop, kde lze produkty zakoupit. Do té doby byl prodej spojen s akcemi v rámci školy.
Jan Kantor, výkonný ředitel firmy: „Dělali jsme Vánoční volejbalový turnaj na naší škole, dělali jsme den otevřených dveří a v blízké budoucnosti máme naplánovaný ples. Základem našich akcí, je získat kapitál na to, abychom mohli dále produkovat ty PitPady a samozřejmě tam prodáváme.“
Petr Šebesta, finančně-personální ředitel firmy: „Když jsme teď spustili ten Eshop, tak ten zájem narůstá a píšou nám i lidi z různých koutů republiky, že by si produkt chtěli zakoupit.“
Součástí tradičního balení produktu jsou 3 páry vložek, lepící vrstva a popis produktu s návodem k použití. Firma funguje pod záštitou organizace JA Czech a domovského gymnázia.
Veronika Forgačová, pedagožka, Gymnázium, Ostrava-Hrabůvka: „Ti studenti se můžou zapsat do nepovinného předmětu Aplikovaná ekonomie v rámci toho předmětu si udělají program studentská firma, vymyslí si název té firmy, vymyslí si produkt, nebo respektive název na základě toho produktu nebo služby, který si vymyslí, vytvoří si e-shop, vytvoří si svoje stránky. Promýšlí, jak budou ten produkt vůbec vyrábět, kdo je jejich cílová skupina, jak to budou prodávat.“
Hlavním cílem studentů je nyní uspět na celostátní přehlídce JA Studentská firma. Mohou už ale slavit vítězství v celorepublikové soutěži o nejlepší logo.
Sandra Klímková, autorka loga: „Jsme se rozhodli, že logo bude do tvaru kapičky potu, takže jsme ten název té firmy nastylovali do té kapky. Při tom designu u těch barev jsme přemýšleli, aby to nebylo třeba moc detailní nebo třeba moc minimalistické, tak jsme se rozhodli pro něco mezi tím. Takže jsme udělali 3 vlnky, které tedy představují kategorie těch vrstev. Jedna je pro komfort, další pro absorpci a úplně ta poslední pro nepropustnost.“
Jako ostatní studentské firmy bude životnost této pouze do konce školního roku. Hlavní motivací pro studenty však bylo získání zkušeností.
---
Úplně první Slezský rynek v letošním roce oživil náměstí Ostravy-Jihu. Regionální řemeslníci a farmáři prodávali domácí produkty v 27 stáncích. Od půlky března pak mohou lidé rynek navštívit každý druhý čtvrtek.
Čerstvá zelenina, domácí koláče, produkty ze dřeva nebo třeba vlastnoručně vyrobená kosmetika. Nejen ty mohou lidé najít na čtvrtečních trzích na náměstí Ostrava-Jih.
Radek Sivák, prodejce dřevěných výrobků: „Prodáváme výrobky dřevěné, na vaření na grilování věci jo… Máme taky výrobky, které děláme sami jakože ruční práci z topolu a lípy a vařečky z tvrdého dřeva, z bukového dřeva.“
Roman Štěpaník, prodejce ovocných vín: „Děláme do ovocných vín. Děláme třeba rybíz s aronií, s rakytníkem, s borůvkou, takové zdravější verze rybízáčků. Jsou velice chutné, dobré i zdravé.“
Únorový Slezský rynek byl prvním v letošním roce.
anketa: „Čekala, už dlouho jsem na to čekala.“ – „A co jste si zatím koupila?“ – „Zatím česnek, sýry a tak to ještě obejdu. - Raději nakupuju tady na trzích, než někde v obchodě, protože tady je to od těch farmářů fakt asi lepší.“
anketa: „Já mám před prací, jenom jsem se tady přišla kouknout. Mají tu pěkné věci a mě zaujaly takové ty mýdélka a takové věci, tak asi zakotvím tam.“
anketa: „Jestli něco na světě opravdu potřebujete tak to jsou tyto porno brambory z kamenné pece.“
Roman Štěpaník, prodejce ovocných vín: „Dneska je to první trh, takže ten zájem je trochu menší, protože o tom asi ještě nevěděli, ale ono to bude vzrůstat.“
František Něměc, prodejce ořechů: „Samozřejmě ta vůně je jeden z aspektů, co přitáhne zákazníky. - Moje specialita jsou pekanové a makadamové ořechy.“
Rynek nabízí klasicky nejen stánky s produkty regionálních farmářů a řemeslníků ale také doprovodný moderovaný program. Na Jihu se letos Rynek koná už popáté.
Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-jih: „Na náměstí je to třetím rokem a to z toho důvodu, že zde probíhala rekonstrukce náměstí, právě proto, abychom tady různé akce mohli celoročně se pořádat a předtím to bylo ještě 2 roky na náměstí SNP v Zábřehu.“
Po těchto prvních trzích bude na náměstí měsíční pauza. Od 14. března už ale odstartuje pravidelný cyklus, kdy lidé budou moct rynek navštívit klasicky co 14 dní.
---
Senioři z organizace SenSen se během února snaží štafetově přeplavat délku průlivu mezi Velkou Británií a Francií v rámci výzvy Přeplavme svůj La Manche. Jedná se o jubilejní 10. ročník této celorepublikové akce a zúčastnit se mohou i rodinní příslušníci registrovaných seniorů.
Celkem 34 kilometrů. Jedná se o nejkratší vzdálenost z britského Doveru do francouzského Kalé Calais a zároveň plaveckou výzvu, jež se během února pokouší společnými silami pokořit dva-a- dvacet seniorů z Ostravy-Jihu. Společně proto chodí pravidelně do bazénu školy Alberta Kučery.
Šárka Zubková, organizátorka akcí pro seniory: „Plaveme každé úterý tady od půl sedmé a máme bazén rozdělený na 2 půlky s tím že v jedné jsou plavci, kteří opravdu neodpočívají, jedeme pořád tam a zpátky za sebou a v té druhé části plavou ti, co mají nějaké problémy, ale plavou pomalu, ale stále. A to je důležité, protože to pomáhá opravdu kloubům, kolenům, zádům – proto tu jsme.“
Eliška Dluhošová, účastnice výzvy „Prostě si to užíváme, je tu skvělá partie a jsme rádi, že se můžeme zúčastnit.“ – „A tady v ty úterky, kolik toho většinou zdoláte?“ – „No tak 38, 42.“ – „Bazénů?“ –„Ano, za tu třičtvrtěhodinu“.
Bazén má na délku celkem 16 metrů, aby tedy senioři zdolali délku La Manche, musí ho celkem přeplavat 2 125 krát.
Pavel Janáč, účastník výzvy: „Já rád plavu, takže chodím tu protože rád plavu.“
Marie Ksionszková, účastnice výzvy: „To plavání nám pomáhá a vlastně se tady setkáváme, užíváme si.“
Konečné výsledky se budou za jednotlivé účastníky výzvy sčítat 29. února. Zúčastnit se mohou ale i rodinní příslušníci registrovaných plavců.
Šárka Zubková, organizátorka akcí pro seniory: „Jsou další senioři, kteří hodí plavat třeba na Sarezu a ti nám na konci února nahlásí počet uplavaných kilometrů. Samozřejmě je to mezigenerační projekt, takže pokud chodí celé rodiny, děti, vnoučata, pravnoučata, budu ráda, když mi nahlásí celé rodiny, kolik toho zvládli.“
Akce platí celorepublikově a letos byla vyhlášena už po desáté. Seniorům z Jihu se v minulých ročnících vždy podařilo délku La Manche zdolat a to i několikanásobně. Věří proto, že tomu ani letos nebude jinak.
---
Dvanáct studentů z gymnázia v Ostravě-Hrabůvce založili vlastní firmu. Ta se zaměřuje na boj s pocením - s jejich produktem PiTPad, tedy absorpčními vložkami do podpaží, chtějí uspět na celostátní přehlídce JA Studentská firma roku. Zvítězili ale už v celorepublikové soutěží o nejlepší logo.
Inovativně proti pocení. I takto by se dal představit nový produkt, jenž na trh uvedlo osm studentů a čtyři studentky z gymnázia v Ostravě-Hrabůvce. Jedná se potítka do podpaží, která se nalepí na oblečení a tím pádem zabraňují jeho zašpinění.
Petr Grym, generální ředitel firmy: „Tak tady mám vlastně autorku celého produktu, která s nápadem přišla. Takhle se vlastně tady dají ty lepky, dáte si to do oblečení a tady vlastně ta sací vrstva saje ten pot, aby se tedy neukazoval na té košili.“
Podobné vložky už sice na trhu existují, avšak firma PitPad ho pojala ekologičtěji.
Petr Grym, generální ředitel firmy: „Ten náš produkt je znovupoužitelný a ty současné jsou tedy jednorázové, že se pak vyhodí do koše. Ty podpažní vložky se vlastně využívali i za našich babiček, že se všily do oblečení, takže se vlastně snažíme i navrátit tenhle produkt zpátky na trh.“
Od začátku února funguje i nový e-shop, kde lze produkty zakoupit. Do té doby byl prodej spojen s akcemi v rámci školy.
Jan Kantor, výkonný ředitel firmy: „Dělali jsme Vánoční volejbalový turnaj na naší škole, dělali jsme den otevřených dveří a v blízké budoucnosti máme naplánovaný ples. Základem našich akcí, je získat kapitál na to, abychom mohli dále produkovat ty PitPady a samozřejmě tam prodáváme.“
Petr Šebesta, finančně-personální ředitel firmy: „Když jsme teď spustili ten Eshop, tak ten zájem narůstá a píšou nám i lidi z různých koutů republiky, že by si produkt chtěli zakoupit.“
Součástí tradičního balení produktu jsou 3 páry vložek, lepící vrstva a popis produktu s návodem k použití. Firma funguje pod záštitou organizace JA Czech a domovského gymnázia.
Veronika Forgačová, pedagožka, Gymnázium, Ostrava-Hrabůvka: „Ti studenti se můžou zapsat do nepovinného předmětu Aplikovaná ekonomie v rámci toho předmětu si udělají program studentská firma, vymyslí si název té firmy, vymyslí si produkt, nebo respektive název na základě toho produktu nebo služby, který si vymyslí, vytvoří si e-shop, vytvoří si svoje stránky. Promýšlí, jak budou ten produkt vůbec vyrábět, kdo je jejich cílová skupina, jak to budou prodávat.“
Hlavním cílem studentů je nyní uspět na celostátní přehlídce JA Studentská firma. Mohou už ale slavit vítězství v celorepublikové soutěži o nejlepší logo.
Sandra Klímková, autorka loga: „Jsme se rozhodli, že logo bude do tvaru kapičky potu, takže jsme ten název té firmy nastylovali do té kapky. Při tom designu u těch barev jsme přemýšleli, aby to nebylo třeba moc detailní nebo třeba moc minimalistické, tak jsme se rozhodli pro něco mezi tím. Takže jsme udělali 3 vlnky, které tedy představují kategorie těch vrstev. Jedna je pro komfort, další pro absorpci a úplně ta poslední pro nepropustnost.“
Jako ostatní studentské firmy bude životnost této pouze do konce školního roku. Hlavní motivací pro studenty však bylo získání zkušeností.
---
Úplně první Slezský rynek v letošním roce oživil náměstí Ostravy-Jihu. Regionální řemeslníci a farmáři prodávali domácí produkty v 27 stáncích. Od půlky března pak mohou lidé rynek navštívit každý druhý čtvrtek.
Čerstvá zelenina, domácí koláče, produkty ze dřeva nebo třeba vlastnoručně vyrobená kosmetika. Nejen ty mohou lidé najít na čtvrtečních trzích na náměstí Ostrava-Jih.
Radek Sivák, prodejce dřevěných výrobků: „Prodáváme výrobky dřevěné, na vaření na grilování věci jo… Máme taky výrobky, které děláme sami jakože ruční práci z topolu a lípy a vařečky z tvrdého dřeva, z bukového dřeva.“
Roman Štěpaník, prodejce ovocných vín: „Děláme do ovocných vín. Děláme třeba rybíz s aronií, s rakytníkem, s borůvkou, takové zdravější verze rybízáčků. Jsou velice chutné, dobré i zdravé.“
Únorový Slezský rynek byl prvním v letošním roce.
anketa: „Čekala, už dlouho jsem na to čekala.“ – „A co jste si zatím koupila?“ – „Zatím česnek, sýry a tak to ještě obejdu. - Raději nakupuju tady na trzích, než někde v obchodě, protože tady je to od těch farmářů fakt asi lepší.“
anketa: „Já mám před prací, jenom jsem se tady přišla kouknout. Mají tu pěkné věci a mě zaujaly takové ty mýdélka a takové věci, tak asi zakotvím tam.“
anketa: „Jestli něco na světě opravdu potřebujete tak to jsou tyto porno brambory z kamenné pece.“
Roman Štěpaník, prodejce ovocných vín: „Dneska je to první trh, takže ten zájem je trochu menší, protože o tom asi ještě nevěděli, ale ono to bude vzrůstat.“
František Něměc, prodejce ořechů: „Samozřejmě ta vůně je jeden z aspektů, co přitáhne zákazníky. - Moje specialita jsou pekanové a makadamové ořechy.“
Rynek nabízí klasicky nejen stánky s produkty regionálních farmářů a řemeslníků ale také doprovodný moderovaný program. Na Jihu se letos Rynek koná už popáté.
Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-jih: „Na náměstí je to třetím rokem a to z toho důvodu, že zde probíhala rekonstrukce náměstí, právě proto, abychom tady různé akce mohli celoročně se pořádat a předtím to bylo ještě 2 roky na náměstí SNP v Zábřehu.“
Po těchto prvních trzích bude na náměstí měsíční pauza. Od 14. března už ale odstartuje pravidelný cyklus, kdy lidé budou moct rynek navštívit klasicky co 14 dní.
---
Senioři z organizace SenSen se během února snaží štafetově přeplavat délku průlivu mezi Velkou Británií a Francií v rámci výzvy Přeplavme svůj La Manche. Jedná se o jubilejní 10. ročník této celorepublikové akce a zúčastnit se mohou i rodinní příslušníci registrovaných seniorů.
Celkem 34 kilometrů. Jedná se o nejkratší vzdálenost z britského Doveru do francouzského Kalé Calais a zároveň plaveckou výzvu, jež se během února pokouší společnými silami pokořit dva-a- dvacet seniorů z Ostravy-Jihu. Společně proto chodí pravidelně do bazénu školy Alberta Kučery.
Šárka Zubková, organizátorka akcí pro seniory: „Plaveme každé úterý tady od půl sedmé a máme bazén rozdělený na 2 půlky s tím že v jedné jsou plavci, kteří opravdu neodpočívají, jedeme pořád tam a zpátky za sebou a v té druhé části plavou ti, co mají nějaké problémy, ale plavou pomalu, ale stále. A to je důležité, protože to pomáhá opravdu kloubům, kolenům, zádům – proto tu jsme.“
Eliška Dluhošová, účastnice výzvy „Prostě si to užíváme, je tu skvělá partie a jsme rádi, že se můžeme zúčastnit.“ – „A tady v ty úterky, kolik toho většinou zdoláte?“ – „No tak 38, 42.“ – „Bazénů?“ –„Ano, za tu třičtvrtěhodinu“.
Bazén má na délku celkem 16 metrů, aby tedy senioři zdolali délku La Manche, musí ho celkem přeplavat 2 125 krát.
Pavel Janáč, účastník výzvy: „Já rád plavu, takže chodím tu protože rád plavu.“
Marie Ksionszková, účastnice výzvy: „To plavání nám pomáhá a vlastně se tady setkáváme, užíváme si.“
Konečné výsledky se budou za jednotlivé účastníky výzvy sčítat 29. února. Zúčastnit se mohou ale i rodinní příslušníci registrovaných plavců.
Šárka Zubková, organizátorka akcí pro seniory: „Jsou další senioři, kteří hodí plavat třeba na Sarezu a ti nám na konci února nahlásí počet uplavaných kilometrů. Samozřejmě je to mezigenerační projekt, takže pokud chodí celé rodiny, děti, vnoučata, pravnoučata, budu ráda, když mi nahlásí celé rodiny, kolik toho zvládli.“
Akce platí celorepublikově a letos byla vyhlášena už po desáté. Seniorům z Jihu se v minulých ročnících vždy podařilo délku La Manche zdolat a to i několikanásobně. Věří proto, že tomu ani letos nebude jinak.
---