Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Expres Ostrava-Jih

Expres Ostrava-Jih

  • Zpravodajství z obvodu Ostrava-Jih od redaktorky Y.Fajtové a P. Rehánka
  • Žáci 9.tříd ZŠ si vyzkoušeli různá řemesla
  • Soutěž Mladý průvodce se nesla v romantickém duchu

Žáci 9.tříd ZŠ si vyzkoušeli různá řemesla

V kulturním domě K-trio proběhl už 12.ročník oblíbené kce Řemeslo má zlaté dno. Studenti středních škol a učilišť na ni předvádějí své obory žákům 9.tříd základních škol. Ti si tak na vlastní kůži vyzkoušejí různá řemesla a snadněji se tak rozhodnou, kam dál.

11 středních odborných škol a odborných učilišť se letos prezentovalo na dvoudenní interaktivní akci Řemeslo má zlaté dno. Pro deváťáky si připravili 18 stanovišť s praktickými úkoly, Na každý z nich měla šestičlenná družstva časový limit 8 minut. Inspirativní to bylo zejména pro ty, kteří se stále nemohou rozhodnout, kam půjdou poté, co ukončení základní školu.

“Oceňuji, že je zde propojení činnosti žáků ZŠ a středních škol. Žáci deváťáci mají možnost si vlastníma rukama ohmatat činnosti a náplň středních odborných škol, což je vynikající způsob, protože děje se to zábavnou formou a kromě informací mají možnost si i různé věci osahat. Takže věřím, že ten projekt bude pokračovat,” přeje si Dagmar Hrabovská, místostarostka MOb Ostrava-Jih

“Myslím si, že je důležité připomínat studentům a učňům a žákům středních škol, že skutečně české ručičky jsou dobré ručičky, jsou pracovité a ledacos umí. Letos se zúčastnilo tohoto dvoudenního festivalu řemesel skoro 450 dětí Bylo vytvořeno 72 družstev, které měly 5 až 6 členů,” uvádí Darina Daňková, ředitelka Kultury-Jih

Žáci 9.tříd si tak vyzkoušeli mimo jiné kuchařské umění,  práci se dřevem, zahráli si na elektrikáře, zdravotníky nebo barmany. A všichni si to užili. 

“My vlastně chystáme nápoje, my je zavoláme, ukazujeme jim, co mají dělat a oni si vlastně udělají dva vlastní nápoje a potom si je vlastně ozdobí a vypijí. Nápoj se jmenuje překvapení.”

“My tady děláme palačinky a učíme je, jak to dělat na tom velkém tálu, protože všichni to jsou zvyklí dělat na pánvích, takže je to taková obměna a většinou jako neví, co mají dělat, takže jsou takoví vyhukaní co máme dělat. Vždycky jim pomůžeme, tak už jsou pak v klidu.” 

“Za úkol mají trénovat jemnou motoriku pro obor masér ve zdravotnictví a podle návodu navazují tady jemné mašličky tak, aby měly tvar a aby byly obloučky menší než zůstatek. Pak to musí rozvázat. Daří se jim to velmi dobře.”

“Zatím jsme prošli dvě stanoviště a zatím ještě nevím. Já jsem dost nerozhodný člověk. Elektrotechniku a ochrana osob. U té elektrotechniky byla především fyzika, což já osobně fyziku nemám moc rád, takže asi tak.”

“Je to pěkné, zajímavé soutěže, hodně škol. Jo, mi se to líbí.”

“Teď jsme prošli první a zatím to bylo jednoduché, protože jsem jenom ležel. Já jsem hrál mrtvého a oni mi obvazovali nohu, měřili tlak a tak.”

“Líbí se mi to tady a snad si tady vyberu nějaký obor, který budu dělat i v budoucnu. Nejvíce se mi líbí obraběč kovů.”

“My zatím máme první stanoviště a je to takové jakoby opakování té elektriky, zapojování těch spínačů do třeba žárovky nebo do zvonku a je to podle těch obvodů. Docela lehké to je.”

Na nejlepší družstva pak čekaly i odměny. 

“Naučili jsme se spoustu věcí a taky jsme si zopakovali, co už jsme věděli. Poučné to bylo, zábavné taky.” 

“Super si vyzkoušet každé řemeslo, nebo prostě pro jaké povolání bych se mohl do budoucna rozhodnout. Bavilo mě to.”

“Bylo to super. Nejvíc mě bavily palačinky asi, vaření, aspoň jsem se najedl, zahrál s kámošema.”

Součástí akce byly i praktické ukázky činnosti jednotlivých škol a učilišť a vystoupení. K vidění tak byla mimo jiné barmanská show, ukázky líčení, účesů, robotiky, programování CNC strojů nebo aranžování květin.

---

Soutěž Mladý průvodce se nesla v romantickém duchu

Studenti středních škol z Česka a Slovenska si zasoutěžili o nejlepší průvodcovskou dvojici. Už 11.ročník mezinárodní soutěže Mladý průvodce se uskutečnil na Střední škole společného stravování v Ostravě-Hrabůvce, kam vás právě teď zavedeme.

Soutěž Mladý průvodce tentokrát probíhala v romantickém stylu. Tématem letošního roku totiž byla Svatební cesta. Úkolem studentů bylo vytvořit 5 až 7 denní líbánky nejen pro novomanžele, ale i páry k výročí jejich svatby. Kam a kdy, to už bylo na nich.

“Porota to bude mít velmi těžké, protože když se řekne svatební cesta, může to být novomanželů, ale může to být tzv., stříbrná, zlatá i diamantová svatební cesta a připravili si prezentaci v podobě 15-ti minutového proslovu, komentáře i doplněné cizím jazykem,” uvádí Hana Schwarzová, učitelka SŠSS Ostrava-Hrabůvka

11.ročníku soutěže se zúčastnilo 12 středních škol. Dvoučlenné týmy hodnotila odborná porota složená ze zástupců Moravskoslezského klastru, Asociace průvodců, Cestovních kanceláří a hotelů. Zaměřila se nejen na nápaditost a originalitu při sestavování trasy, ale také atraktivitu programu zájezdu a profesní vystupování. Součástí prezentace byl i navržený finanční rozpočet. A právě ten dělal studentům největší problémy. 

“Laťka je opravdu hodně vysoko. Každoročně se zlepšují především v mluveném projevu, v prezentacích, opravdu hodně na sobě pracují. Takže kvalita za ty roky, co tady chodím, opravdu ten 11.rok, tak je opravdu vysoká. Problém celkově, co bývá ve věcech, o kterých dopodrobna nemůžou vědět, tak to jsou třeba kalkulace, vyčíslení DPH a podobně,” hodnotí studenty Markéta Šupica, předsedkyně poroty

Porotu nakonec nejvíce oslnily studentky z Nitry, které obhájily loňské prvenství svatební cestou do Švédska.

“Nám se téma velice líbilo, bylo to něco zajímavého a nového. Vytvářet svatební cestu mladých lidí je něco speciálního. Je třeba do toho vložit trošku takového ducha , aby to chytlo za srdíčko. Něco, co je spojené s nimi, ale i s tou klasickou svatební cestou. Byla to výzva, něco nové. Já jsem tady poprvé jsem to absolvovala a pro mě to bylo úplně něco jiné, takže jsem se těšila.

Druhá příčka patří studentkám z pořadatelské Střední školy společného stravování v Ostravě-Hrabůvce, které novomanžele zavedli na romanticko drákulovský pobyt v Rumunsku. 

“Měli v plánu například hrad Bran, kde vlastně se často odehrávají, nebo je ten celý příběh spojen s drákulou. Potom další místa jako je známý třeba Prašov nebo potom hlavní město.

Byl to můj nápad právě proto, že já jsem v době, kdy jsme se rozhodovali, tak já jsem četla právě drákulu , takže to bylo tak, vzešlo to samo,”

Bronzová medaile pak skončila v rukou studentů ze střední školy hotelnictví, gastronomie a služeb v Šilheřovicích. Jejich svatební cesta směřovala na jih Afriky, konkrétně do Zambie. Celá soutěž je zajímavá nejen pro mladé studenty, ale také pro cestovní kanceláře, které od nich čerpají inspiraci a zajímavé nápady.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Expres Ostrava-Jih
28. ledna 2020, 16:40

Žáci 9.tříd ZŠ si vyzkoušeli různá řemesla

V kulturním domě K-trio proběhl už 12.ročník oblíbené kce Řemeslo má zlaté dno. Studenti středních škol a učilišť na ni předvádějí své obory žákům 9.tříd základních škol. Ti si tak na vlastní kůži vyzkoušejí různá řemesla a snadněji se tak rozhodnou, kam dál.

11 středních odborných škol a odborných učilišť se letos prezentovalo na dvoudenní interaktivní akci Řemeslo má zlaté dno. Pro deváťáky si připravili 18 stanovišť s praktickými úkoly, Na každý z nich měla šestičlenná družstva časový limit 8 minut. Inspirativní to bylo zejména pro ty, kteří se stále nemohou rozhodnout, kam půjdou poté, co ukončení základní školu.

“Oceňuji, že je zde propojení činnosti žáků ZŠ a středních škol. Žáci deváťáci mají možnost si vlastníma rukama ohmatat činnosti a náplň středních odborných škol, což je vynikající způsob, protože děje se to zábavnou formou a kromě informací mají možnost si i různé věci osahat. Takže věřím, že ten projekt bude pokračovat,” přeje si Dagmar Hrabovská, místostarostka MOb Ostrava-Jih

“Myslím si, že je důležité připomínat studentům a učňům a žákům středních škol, že skutečně české ručičky jsou dobré ručičky, jsou pracovité a ledacos umí. Letos se zúčastnilo tohoto dvoudenního festivalu řemesel skoro 450 dětí Bylo vytvořeno 72 družstev, které měly 5 až 6 členů,” uvádí Darina Daňková, ředitelka Kultury-Jih

Žáci 9.tříd si tak vyzkoušeli mimo jiné kuchařské umění,  práci se dřevem, zahráli si na elektrikáře, zdravotníky nebo barmany. A všichni si to užili. 

“My vlastně chystáme nápoje, my je zavoláme, ukazujeme jim, co mají dělat a oni si vlastně udělají dva vlastní nápoje a potom si je vlastně ozdobí a vypijí. Nápoj se jmenuje překvapení.”

“My tady děláme palačinky a učíme je, jak to dělat na tom velkém tálu, protože všichni to jsou zvyklí dělat na pánvích, takže je to taková obměna a většinou jako neví, co mají dělat, takže jsou takoví vyhukaní co máme dělat. Vždycky jim pomůžeme, tak už jsou pak v klidu.” 

“Za úkol mají trénovat jemnou motoriku pro obor masér ve zdravotnictví a podle návodu navazují tady jemné mašličky tak, aby měly tvar a aby byly obloučky menší než zůstatek. Pak to musí rozvázat. Daří se jim to velmi dobře.”

“Zatím jsme prošli dvě stanoviště a zatím ještě nevím. Já jsem dost nerozhodný člověk. Elektrotechniku a ochrana osob. U té elektrotechniky byla především fyzika, což já osobně fyziku nemám moc rád, takže asi tak.”

“Je to pěkné, zajímavé soutěže, hodně škol. Jo, mi se to líbí.”

“Teď jsme prošli první a zatím to bylo jednoduché, protože jsem jenom ležel. Já jsem hrál mrtvého a oni mi obvazovali nohu, měřili tlak a tak.”

“Líbí se mi to tady a snad si tady vyberu nějaký obor, který budu dělat i v budoucnu. Nejvíce se mi líbí obraběč kovů.”

“My zatím máme první stanoviště a je to takové jakoby opakování té elektriky, zapojování těch spínačů do třeba žárovky nebo do zvonku a je to podle těch obvodů. Docela lehké to je.”

Na nejlepší družstva pak čekaly i odměny. 

“Naučili jsme se spoustu věcí a taky jsme si zopakovali, co už jsme věděli. Poučné to bylo, zábavné taky.” 

“Super si vyzkoušet každé řemeslo, nebo prostě pro jaké povolání bych se mohl do budoucna rozhodnout. Bavilo mě to.”

“Bylo to super. Nejvíc mě bavily palačinky asi, vaření, aspoň jsem se najedl, zahrál s kámošema.”

Součástí akce byly i praktické ukázky činnosti jednotlivých škol a učilišť a vystoupení. K vidění tak byla mimo jiné barmanská show, ukázky líčení, účesů, robotiky, programování CNC strojů nebo aranžování květin.

---

Soutěž Mladý průvodce se nesla v romantickém duchu

Studenti středních škol z Česka a Slovenska si zasoutěžili o nejlepší průvodcovskou dvojici. Už 11.ročník mezinárodní soutěže Mladý průvodce se uskutečnil na Střední škole společného stravování v Ostravě-Hrabůvce, kam vás právě teď zavedeme.

Soutěž Mladý průvodce tentokrát probíhala v romantickém stylu. Tématem letošního roku totiž byla Svatební cesta. Úkolem studentů bylo vytvořit 5 až 7 denní líbánky nejen pro novomanžele, ale i páry k výročí jejich svatby. Kam a kdy, to už bylo na nich.

“Porota to bude mít velmi těžké, protože když se řekne svatební cesta, může to být novomanželů, ale může to být tzv., stříbrná, zlatá i diamantová svatební cesta a připravili si prezentaci v podobě 15-ti minutového proslovu, komentáře i doplněné cizím jazykem,” uvádí Hana Schwarzová, učitelka SŠSS Ostrava-Hrabůvka

11.ročníku soutěže se zúčastnilo 12 středních škol. Dvoučlenné týmy hodnotila odborná porota složená ze zástupců Moravskoslezského klastru, Asociace průvodců, Cestovních kanceláří a hotelů. Zaměřila se nejen na nápaditost a originalitu při sestavování trasy, ale také atraktivitu programu zájezdu a profesní vystupování. Součástí prezentace byl i navržený finanční rozpočet. A právě ten dělal studentům největší problémy. 

“Laťka je opravdu hodně vysoko. Každoročně se zlepšují především v mluveném projevu, v prezentacích, opravdu hodně na sobě pracují. Takže kvalita za ty roky, co tady chodím, opravdu ten 11.rok, tak je opravdu vysoká. Problém celkově, co bývá ve věcech, o kterých dopodrobna nemůžou vědět, tak to jsou třeba kalkulace, vyčíslení DPH a podobně,” hodnotí studenty Markéta Šupica, předsedkyně poroty

Porotu nakonec nejvíce oslnily studentky z Nitry, které obhájily loňské prvenství svatební cestou do Švédska.

“Nám se téma velice líbilo, bylo to něco zajímavého a nového. Vytvářet svatební cestu mladých lidí je něco speciálního. Je třeba do toho vložit trošku takového ducha , aby to chytlo za srdíčko. Něco, co je spojené s nimi, ale i s tou klasickou svatební cestou. Byla to výzva, něco nové. Já jsem tady poprvé jsem to absolvovala a pro mě to bylo úplně něco jiné, takže jsem se těšila.

Druhá příčka patří studentkám z pořadatelské Střední školy společného stravování v Ostravě-Hrabůvce, které novomanžele zavedli na romanticko drákulovský pobyt v Rumunsku. 

“Měli v plánu například hrad Bran, kde vlastně se často odehrávají, nebo je ten celý příběh spojen s drákulou. Potom další místa jako je známý třeba Prašov nebo potom hlavní město.

Byl to můj nápad právě proto, že já jsem v době, kdy jsme se rozhodovali, tak já jsem četla právě drákulu , takže to bylo tak, vzešlo to samo,”

Bronzová medaile pak skončila v rukou studentů ze střední školy hotelnictví, gastronomie a služeb v Šilheřovicích. Jejich svatební cesta směřovala na jih Afriky, konkrétně do Zambie. Celá soutěž je zajímavá nejen pro mladé studenty, ale také pro cestovní kanceláře, které od nich čerpají inspiraci a zajímavé nápady.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/expres-ostrava-jih/expres-ostrava-jih-28-01-2020-16-43