Expres Studénky
- Zpravodajství ze Studénky od Terezy Ruskové a Jakuba Švarce
- Charita Studénka zatím vybrala 330 tisíc korun
- Střední škola prochází rekonstrukcí
- Děti se v únoru mohou zúčastnit výtvarné soutěže
Tříkrálová sbírka byla letos rozdělena na dvě části. První z nich skončila minulý měsíc, během ní měli lidé možnost přispívat do pokladniček, které byly nejen po městě Studénka rozmístěny. Letos je tříkrálová sbírka netradiční, ovlivnila ji totiž pandemie koronaviru.
První část sbírky sice byla ukončena, letos ale probíhá v online prostředí její druhá část až do dubna.
Jarmila Pomikálková, ředitelka Charity Studénka: „Pokladničky jsme potom sesbírali a sečetli výtěžek. Druhá část je online a lidé mohou posílat peníze přímo na účet, kde je pod variabilním symbolem ten náš - Charity Studénka.“
Charitě Studénka se letos jen ve městě podařilo pomocí pokladniček vybrat 87 tisíc korun. Celkově pak i díky ostatním obcím 330 tisíc korun. Celkem bylo ve Studénce a jejím okolí umístěno 107 zapečetěných pokladniček.
Jarmila Pomikálková, ředitelka Charity Studénka: „My z té částky dostaneme 65 %, zbytek částky jde na režie, na projekty Charity Česká republika a na humanitární pomoc. Chtěla bych všem poděkovat. Lidé šli a našli kasičky a touto formou nám přispěli. Myslím si, že i touto formou jsme vybrali dost peněz “
V rámci online sbírky, která ještě trvá a bude se teprve sečítat, bylo na účtu charity během prvního únorového týdne přes 140 tisíc korun. Výtěžek sbírky pak bude použit na půjčovnu pomůcek, podporu dětí ve volnočasových aktivitách a velká část peněz by pak měla jít na projektovou dokumentaci nové budovy charity. Minulý rok Charita Studénka vybrala 880 tisíc korun, konečné výsledky té letošní se dozvíme až někdy v květnu.
---
Na studenty studénecké střední školy čeká nejen nové vybavení, zabezpečení, jako jsou okna nebo rekonstruované vnitřní prostory. Těšit se mohou i na nové pedagogy.
Katarína Vrablová, ředitelka školy: „Od září letošního školního roku jsme se chystali na rekonstrukci celé budovy, která se trochu posunula. Začali jsme až o podzimních prázdninách, mysleli jsme, že to bude jednodušší, ale je to složitější, protože jsou tady i konstrukční změny. Jsme rádi, že se nám podařilo dát celý jeden pavilon do pořádku, vyměnili jsme okna, podlahy, vymalovali jsme a je to tady daleko krásnější prostředí.“
Aneta Richterová Uhlová, učitelka: „Ministerstvo školství připravilo projekt školního karierního poradce, kde náplní této práce učitele je pomoci připravit studenta na pohovor do zaměstnání. Jak mohou zvládnou různé assessment centra, jak si sepsat životopis nebo motivační rozhovor.“
Žáci druhých a vyšších ročníků podstupují práci v odborných firmách. Tam je učí jak praktické činnosti, stejně jako svým svěřencům poskytují důležité informace, které budou studentům výhodou při absolvování střední školy.
Katarína Vrablová, ředitelka školy: „Chystáme se nejen na konec prvního pololetí, ale chystáme se i na nový školní rok. Dále vyučujeme všechny předměty. Máme zaměření ekonomické, podnikatelské a strojní. Naši studenti mají možnost připravovat se ve čtyřletých oborech.“
Děti základních škol, stejně jako jejich učitelé, si výuku přes počítač pochvalují. Ne stejný názor mají pedagogové odborných předmětů. Vysvětlit pak konkrétní učivo a předměty zaměřené na práci s počítačem, není vůbec jednoduché.
Jan Lindovský, pedagog: „Žijeme v takové těžké době, elektronické, kdy se všechno řeší na dálku. Děti se učí na dálku přes internet a programy, kterým s dětmi komunikujeme a jsme v takovém kontaktu, ale v digitálním světě. To znamená, že to není kontakt jako při verbální komunikaci.“
I přes nepříznivou dobu zájem nových studentů neklesá ani v oblasti cestovního ruchu. Dá se říct, že většina potencionálních studentů v něm vidí velkou budoucnost.
Ondřej Skotnica, pedagog: „V této době je cestovní ruch velmi postižen touto koronavirovou krizí. To se může promítnout i v rozhodování studentů, co by chtěli dělat ve svém zaměření a cestovní ruch, i když teď je na tom špatně, tak se zotaví. Třeba za tři, čtyři roky. A pro nás je právě důležitá a zajímavá ta doba, co bude za tuto dobu, kdy firmy budou opět nabírat zaměstnance a myslím si, že nebudou v takové kondici, aby přilákaly zkušené odborníky.“
Na střední škole ve Studénce toho ovšem vzniká více. Obory vzdělání jsou různorodé, pro technické nadšence je možností hned několik.
Libor Jedlička, pedagog: „Držím tady takovou malou napodobeninu průmyslového robota, který je vytvořen na 3D tiskárně u nás ve škole. Je řízen počítačem, takovým malinkým. Dá se řídit i mobilem nebo se pohybuje sám.“
Kdy žáci usednou do lavic a začnou se plně věnovat učivu není jisté. V mezidobí, kdy je zavedena povinná distanční výuka může docházet i mezi pedagogy ke školením a například k vytvářením studijních plánů.
Katarína Vrablová, ředitelka školy: „Doufáme, že se tady dětem bude líbit, až se vrátí po koronavirovém opatření, zatím nemůžou do školy, předpokládám ale, že závěrečné ročníky přijdou ke konci února a všem se tady bude lépe učit.“
V době koronavirové krize žáci často využívají služeb kariérního poradce. Jejich snahou je čím dál tím více pochopit a sžít se danou dobou plnou omezení a opatření. Stejně tak si studenti nechávají velmi často radit v oblasti jejich budoucnosti a především maturit.
---
Kulturní a sportovní akce jsou zatím stále v nedohlednu. Lidé ze Studénky se ale mohou alespoň zúčastnit fotosoutěže, která probíhá již čtvrtým měsícem. Nyní ve městě přibyla také výtvarná soutěž. Ta je určena dětem a jejím tématem je Studénka před sto lety.
Radka Tomášková, vedoucí kultury SAK Studénka: „Děti musí namalovat obrázek ve velikosti A3 nebo A4. Tématem je Studénka před sto lety. Mohou kreslit co je napadne, například jak si představují budovy v té době, ulice, školu nebo osobnosti města.“
Soutěž bude probíhat hned ve dvou kategoriích a soutěžící si budou moci vybít svoji kreativitu pomocí kreslení nebo malování.
Radka Tomášková, vedoucí kultury SAK Studénka: „Do soutěže se mohou zapojit všechny děti, rozdělili jsme ji na dvě věkové kategorie. Pro děti od šesti do jedenácti let a pro děti od dvanácti do šestnácti let.“
Vítěze pak bude vybírat odborná porota složená se zaměstnanců kultury SAK Studénka, pedagogů a malířky Ivy Hoňkové.
Radka Tomášková, vedoucí kultury SAK Studénka: „Pokud se nám sejde dostatek prací, tak z nich určitě uděláme výstavu. Ta bude probíhat buď v knihovně, anebo jiných prostorách Saku Studénka.“
Své výtvory budou soutěžící moci odevzdávat na několika místech, v kancelářích v Dělnickém domě, v infocentru Městského úřadu a také v budově Rodinného centra na ulici Tovární. První tři místa v každé kategorii obdrží hodnotné ceny, mezi nimi jsou například kreativní sady nebo balíčky s výtvarnými potřebami.
---
Tříkrálová sbírka byla letos rozdělena na dvě části. První z nich skončila minulý měsíc, během ní měli lidé možnost přispívat do pokladniček, které byly nejen po městě Studénka rozmístěny. Letos je tříkrálová sbírka netradiční, ovlivnila ji totiž pandemie koronaviru.
První část sbírky sice byla ukončena, letos ale probíhá v online prostředí její druhá část až do dubna.
Jarmila Pomikálková, ředitelka Charity Studénka: „Pokladničky jsme potom sesbírali a sečetli výtěžek. Druhá část je online a lidé mohou posílat peníze přímo na účet, kde je pod variabilním symbolem ten náš - Charity Studénka.“
Charitě Studénka se letos jen ve městě podařilo pomocí pokladniček vybrat 87 tisíc korun. Celkově pak i díky ostatním obcím 330 tisíc korun. Celkem bylo ve Studénce a jejím okolí umístěno 107 zapečetěných pokladniček.
Jarmila Pomikálková, ředitelka Charity Studénka: „My z té částky dostaneme 65 %, zbytek částky jde na režie, na projekty Charity Česká republika a na humanitární pomoc. Chtěla bych všem poděkovat. Lidé šli a našli kasičky a touto formou nám přispěli. Myslím si, že i touto formou jsme vybrali dost peněz “
V rámci online sbírky, která ještě trvá a bude se teprve sečítat, bylo na účtu charity během prvního únorového týdne přes 140 tisíc korun. Výtěžek sbírky pak bude použit na půjčovnu pomůcek, podporu dětí ve volnočasových aktivitách a velká část peněz by pak měla jít na projektovou dokumentaci nové budovy charity. Minulý rok Charita Studénka vybrala 880 tisíc korun, konečné výsledky té letošní se dozvíme až někdy v květnu.
---
Na studenty studénecké střední školy čeká nejen nové vybavení, zabezpečení, jako jsou okna nebo rekonstruované vnitřní prostory. Těšit se mohou i na nové pedagogy.
Katarína Vrablová, ředitelka školy: „Od září letošního školního roku jsme se chystali na rekonstrukci celé budovy, která se trochu posunula. Začali jsme až o podzimních prázdninách, mysleli jsme, že to bude jednodušší, ale je to složitější, protože jsou tady i konstrukční změny. Jsme rádi, že se nám podařilo dát celý jeden pavilon do pořádku, vyměnili jsme okna, podlahy, vymalovali jsme a je to tady daleko krásnější prostředí.“
Aneta Richterová Uhlová, učitelka: „Ministerstvo školství připravilo projekt školního karierního poradce, kde náplní této práce učitele je pomoci připravit studenta na pohovor do zaměstnání. Jak mohou zvládnou různé assessment centra, jak si sepsat životopis nebo motivační rozhovor.“
Žáci druhých a vyšších ročníků podstupují práci v odborných firmách. Tam je učí jak praktické činnosti, stejně jako svým svěřencům poskytují důležité informace, které budou studentům výhodou při absolvování střední školy.
Katarína Vrablová, ředitelka školy: „Chystáme se nejen na konec prvního pololetí, ale chystáme se i na nový školní rok. Dále vyučujeme všechny předměty. Máme zaměření ekonomické, podnikatelské a strojní. Naši studenti mají možnost připravovat se ve čtyřletých oborech.“
Děti základních škol, stejně jako jejich učitelé, si výuku přes počítač pochvalují. Ne stejný názor mají pedagogové odborných předmětů. Vysvětlit pak konkrétní učivo a předměty zaměřené na práci s počítačem, není vůbec jednoduché.
Jan Lindovský, pedagog: „Žijeme v takové těžké době, elektronické, kdy se všechno řeší na dálku. Děti se učí na dálku přes internet a programy, kterým s dětmi komunikujeme a jsme v takovém kontaktu, ale v digitálním světě. To znamená, že to není kontakt jako při verbální komunikaci.“
I přes nepříznivou dobu zájem nových studentů neklesá ani v oblasti cestovního ruchu. Dá se říct, že většina potencionálních studentů v něm vidí velkou budoucnost.
Ondřej Skotnica, pedagog: „V této době je cestovní ruch velmi postižen touto koronavirovou krizí. To se může promítnout i v rozhodování studentů, co by chtěli dělat ve svém zaměření a cestovní ruch, i když teď je na tom špatně, tak se zotaví. Třeba za tři, čtyři roky. A pro nás je právě důležitá a zajímavá ta doba, co bude za tuto dobu, kdy firmy budou opět nabírat zaměstnance a myslím si, že nebudou v takové kondici, aby přilákaly zkušené odborníky.“
Na střední škole ve Studénce toho ovšem vzniká více. Obory vzdělání jsou různorodé, pro technické nadšence je možností hned několik.
Libor Jedlička, pedagog: „Držím tady takovou malou napodobeninu průmyslového robota, který je vytvořen na 3D tiskárně u nás ve škole. Je řízen počítačem, takovým malinkým. Dá se řídit i mobilem nebo se pohybuje sám.“
Kdy žáci usednou do lavic a začnou se plně věnovat učivu není jisté. V mezidobí, kdy je zavedena povinná distanční výuka může docházet i mezi pedagogy ke školením a například k vytvářením studijních plánů.
Katarína Vrablová, ředitelka školy: „Doufáme, že se tady dětem bude líbit, až se vrátí po koronavirovém opatření, zatím nemůžou do školy, předpokládám ale, že závěrečné ročníky přijdou ke konci února a všem se tady bude lépe učit.“
V době koronavirové krize žáci často využívají služeb kariérního poradce. Jejich snahou je čím dál tím více pochopit a sžít se danou dobou plnou omezení a opatření. Stejně tak si studenti nechávají velmi často radit v oblasti jejich budoucnosti a především maturit.
---
Kulturní a sportovní akce jsou zatím stále v nedohlednu. Lidé ze Studénky se ale mohou alespoň zúčastnit fotosoutěže, která probíhá již čtvrtým měsícem. Nyní ve městě přibyla také výtvarná soutěž. Ta je určena dětem a jejím tématem je Studénka před sto lety.
Radka Tomášková, vedoucí kultury SAK Studénka: „Děti musí namalovat obrázek ve velikosti A3 nebo A4. Tématem je Studénka před sto lety. Mohou kreslit co je napadne, například jak si představují budovy v té době, ulice, školu nebo osobnosti města.“
Soutěž bude probíhat hned ve dvou kategoriích a soutěžící si budou moci vybít svoji kreativitu pomocí kreslení nebo malování.
Radka Tomášková, vedoucí kultury SAK Studénka: „Do soutěže se mohou zapojit všechny děti, rozdělili jsme ji na dvě věkové kategorie. Pro děti od šesti do jedenácti let a pro děti od dvanácti do šestnácti let.“
Vítěze pak bude vybírat odborná porota složená se zaměstnanců kultury SAK Studénka, pedagogů a malířky Ivy Hoňkové.
Radka Tomášková, vedoucí kultury SAK Studénka: „Pokud se nám sejde dostatek prací, tak z nich určitě uděláme výstavu. Ta bude probíhat buď v knihovně, anebo jiných prostorách Saku Studénka.“
Své výtvory budou soutěžící moci odevzdávat na několika místech, v kancelářích v Dělnickém domě, v infocentru Městského úřadu a také v budově Rodinného centra na ulici Tovární. První tři místa v každé kategorii obdrží hodnotné ceny, mezi nimi jsou například kreativní sady nebo balíčky s výtvarnými potřebami.
---