Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdeckomístecký expres

Frýdeckomístecký expres

  • Zpravodajství z Frýdku-Místku od reportéra Jiřího Cilečka a kameramana Lukáše Durčáka
  • Zastávky MHD dostávají polepy proti nárazům ptáků
  • Město pomáhá lidem bez domova získat zpět bydlení
  • Technické služby Frýdek-Místek slaví narozeniny

Zastávky MHD dostávají polepy proti nárazům ptáků

Ve Frýdku-Místku spustili další projekt, který přispěje k ochraně přírody. Prosklené autobusové zastávky dostávají nové speciální polepy, které zabrání proti nárazům ptáků. Zatím dostalo ochranný polep dvanáct zastávek a náklady na projekt vyšly na 225 tisíc korun.

Prosklené plochy jsou pro volně žijící ptáky velmi nebezpečné. Ochránci přírody mají zmapovány tisíce případů, kdy do nich ptáci v plné rychlosti narážejí, což pro ně má fatální následky.

Otakar Závalský, ornitolog: "Bylo zjištěno, že ty prosklené plochy jsou takzvané architektonické pasti, to znamená, že ptáci vidí to, co je za nimi, myslí si, že sklem proletí a hromadně se o ně zabíjejí. Takto se odhaduje, že ročně v Evropě zahynou minimálně desítky milionů ptáků, takže každé opatření, které se provede proti tomu, tak je plus. Pamatuju případ, kdy přesně před rokem na obchodním domě Nová Karolina se během dvou dnů zabilo minimálně 50 ptáků, byly to samé sýkorky."

Ve Frýdku-Místku se proto rozhodli jít ochraně přírody trochu naproti a vymysleli systém nových polepů na rizikové autobusové zastávky. Doposud totiž byly na zastávkách pouze jednoduché siluety dravců nebo letících ptáků.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Byli jsme upozorněni ekologickými organizacemi, že to dneska už není považováno za dostatečné, že ti ptáci to nevnímají jako pevnou plochu a dochází nadále k úmrtím ptáků."

Otakar Závalský, ornitolog: "To, co se kdysi doporučovalo, že stačí vylepit na okno siluetu dravce nebo krkavcovitého pěvce, tak to se zjistilo, že není účinné, že nestačí, že ti ptáci si na to prostě zvyknou a ta plocha, která není dělená, že by tam těch siluet bylo více, tak ti ptáci prostě si myslí, že tím okrajem té plochy proletí a zrovna tak se zabíjejí, jako kdyby tam žádná silueta nebyla."

Proto město po konzultaci s ornitology přistoupilo k formě polepu s celoplošným potiskem siluet ptáků doplněných o slogany města. Polep je volen tak, aby na skle vytvořil efekt zábrany, ale přitom zastávku nezatemnil.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Celé to řešení jsme konzultovali s ornitology, kdy ptáci vnímají překážku, pokud jsou předměty 10 centimetrů od sebe vzdálené, takže celý ten polep byl navržen v souladu s doporučením ornitologů a mělo by to zajistit bezpečnost vůči letícím ptákům, zároveň jsme se snažili, aby to bylo průhledné, aby ty zastávky byly vnímány jako vzdušné a zároveň jsme se snažili je trochu vyčistit."

Otakar Závalský, ornitolog: "Jedno z řešení je těch samolepek nalepit více. Můžou to být samolepky i barevné, pak to sklo působí esteticky, pěkně, jako je třeba akce bezpečné zastávky, kdy se lepí na zastávky prosklené, aby se ti ptáci o ně nezabíjeli."

Nový polep dostalo ve Frýdku-Místku zatím dvanáct zastávek.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Odborníci nás upozornili, že nejhorší jsou zastávky, které jsou na rozhraní zeleně a veřejného prostoru, kdy právě vylétávají ptáci z té zeleně a narážejí do těch průhledných ploch, takže bylo vytipováno těch 12 zastávek, které jsou na rozhraní intravilánu nebo jsou blízko zeleně a může k tomu nebezpečí docházet."

Taková místa jsou například u frekventované ulice Ostravská nebo třeba v Chlebovicích, kde jsou za zastávkou rozlehlé volné plochy, což láká ptáky k volnému průletu. Instalace na dvanáct zastávek stála 225 tisíc korun a příští rok by v ní chtělo město pokračovat.

---

Město pomáhá lidem bez domova získat zpět bydlení

Prevence bezdomovectví a Housing first. To jsou dva projekty, díky kterým se Frýdek-Místek snaží pomáhat lidem v bytové nouzi a začlenit je tak zpátky do běžného života. Pomocnou ruku dostávají především matky samoživitelky, ale i jednotlivci, kteří se ocitli v sociální nouzi a mají snahu svou situaci řešit.

Město Frýdek-Místek se zapojilo do dvou programů prevence bezdomovectví. S organizacemi Slezská diakonie, Armáda spásy a společností Heimstaden spolupracuje na projektech, které dokáží vrátit lidi bez domova zpátky do běžného života.

Petra Morcinková, Armáda spásy Frýdek-Místek: "Pomáháme jim najít nové bydlení. Ne na azylovém domě, noclehárně, ale v normálních nájemních bytech nebo když to jsou ty osoby, které jsou ohrožené ztrátou bydlení, tak jim pomáháme to bydlení udržet, aby o něj nepřišli."

Marcel Sikora, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Téma bezdomovectví je docela nepopulární, proto i programů, které pomáhají bezdomovectví předcházet nebo řešit jeho důsledky, je méně. Přitom je to problematika, která může mít dopad na celou společnost. Ať v oblasti sociální, tak zdravotního rizika nebo i kriminality."

V rámci projektu Prevence bezdomovectví mají možnost především matky samoživitelky s dětmi získat důstojné bydlení v nájemním bytě. V tomto projektu se společnost Heimstaden zavázala, že do konce roku 2020 dá k dispozici 10 bytů různých velikostí.

Petra Morcinková, Armáda spásy Frýdek-Místek: "V současné době máme 27 bytů, ve kterých je přibližně 37 uživatelů, z toho 12 jednotlivců. Je tam sedm samoživitelek, pět rodin a jsou tam i nějaké páry, z toho je dokonce 24 dětí."

Do projektu Housing first, který se týká spolupráce se Slezskou diakonií, poskytlo další byty město. Cíl je stejný, pomoci lidem bez domova získat zpět bydlení.

Petra Morcinková, Armáda spásy Frýdek-Místek: "Spolupracujeme s dalšími sociálními službami na území města, které znají ten terén, ví o těch osobách, které jsou v nepříznivé sociální situaci, ať už to jsou azylové domy, noclehárny a my s nimi potom spolupracujeme na tom, proč třeba přišli o to bydlení, jaké jsou ty důvody a společně hledáme řešení, jak zpět se dostaneme do toho nájemního bydlení."

Marcel Sikora, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Někdy stačí málo, abychom mohli člověku, který přišel o střechu nad hlavou dát druhou šanci. Aby se nepropadl úplně na samé dno, ze kterého je obtížné se dostat zpátky do většinové společnosti a aby žil podle pravidel, které si společnost nastavila. Proto vítám, že jsme se zapojili do dvou programu na prevenci bezdomovectví."

Terénní pracovníci pak lidem pomáhají se v bytech udržet, s vyřízením různých papírů na úřadech, různých příspěvků nebo i s hledáním zaměstnání.

Petra Morcinková, Armáda spásy Frýdek-Místek: "Ta spolupráce může trvat rok, dva, a poté době, kdy ta rodina naběhne znovu, má ty dovednosti, udrží si ten byt, tak přejdou už jenom do klasického nájemního vztahu, to znamená nejsme my nad nimi jako ti nájemci a oni podnajímateli."

V rámci zachování dobrých sousedských vztahů jsou lidé v programu vedeni také k dodržování pravidel vzájemného soužití, dodržování čistoty společných prostor i nočního klidu.

---

Technické služby Frýdek-Místek slaví narozeniny

Nemají žádné dluhy a téměř všechny práce zvládnou udělat sami. Možná právě proto jsou vzorem pro řadu měst nejen v našem kraji. Technické služby Frýdek-Místek letos slaví své pětadvacáté narozeniny. Firma která patří mezi významné zaměstnavatele ve městě, toho za svou existenci dokázala opravdu hodně.

Historie technických služeb ve Frýdku-Místku se datuje až do roku 1968. Nová společnost TS, tak jak si známe dnes, pak vznikla dlouho po revoluci, a to až 1. července 1995. Po přelomu milénia pak začala zaznamenávat významný posun v kvalitě a rozsahu služeb.

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Zdůraznil bych asi v roce 2007 založení vlastní pohřební služby, protože již v té době jsme začali pro město vykonávat správu a údržbu hrobové matriky, veřejných pohřebišť."

S příchodem hospodářské krize po roce 2010, kdy měla firma historicky minimální počet zaměstnanců a bojovala o každou zakázku, přišel významný mezník v roce 2014.

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Statutární město začalo využívat zadávání veřejných zakázek v rámci systému inhouse, v říjnu 2014 jsme na základě nové uzavřené smlouvy získali hospodářskou správu místních a účelových komunikací, takže veškerá ta zodpovědnost z města se přenesla na nás."

Michal Rylko, místopředseda představensta TS F-M: "Provoz komunikace je jeden z takových těch větších provozů, ten má ve svém portfoliu služeb správu a údržbu vlastně těch místních komunikací z pohledu čištění, zimní údržby, oprav výtluků, celoplošných oprav, opravy dlážděných povrchů, dopravní svislé a vodorovné značení a tak dál."

Provoz veřejné osvětlení má na starosti i lampy v místních částech a také výstavbu a opravy optické sítě a udržuje v provozu 111 kamer na území města.

Michal Rylko, místopředseda představensta TS F-M: "Provoz veřejná zeleň, ten má na starosti mimo údržbu veřejné zeleně ve městě i například správu pohřebišť a také pohřební službu Pietas."

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Kromě toho jsme museli řešit jednak, že se některé ty činnosti rozšiřovaly, jako byl úsek pro správu a údržbu bytového a nebytového fondu, tak některé dílčí oblasti."

Drtivou většinu služeb zvládají technické služby svépomocí, mají veškerou možnou techniku.

Michal Rylko, místopředseda představensta TS F-M: "Co se týká nějakých oprav komunikací a podobně, všechno vlastně si děláme sami, je to frézování, pokládka strojní, válce a tady tyto věci, takže je to obrovský jakoby záběr pro tu společnost, dneska jsme i poměrně významný zaměstnavatel na území města."

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Prakticky od toho roku 2014 neustále rosteme, jak co se týče výkonu, kdy ty tržby od těch zhruba 160 milionů ročně dosáhly historického maxima v roce 2019, tam jsme překonali hodnotu 200 milionů, souběžně s tím samozřejmě zvýšené nároky na počty zaměstnanců, takže rok 2019, 223 zaměstnanců v přepočtených stavech."

Od roku 2010 investovala společnost 126 milionů korun do areálu a do obnovy a rozšiřování vozového parku.

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Jen v posledních pěti letech to bylo zhruba 90 milionů, chci podotknout, že na veškeré tyto investice nečerpáme žádné úvěry. Prakticky od roku 2012 odvádíme i městu dividendy a za posledních pět let to bylo necelých 20 milionů korun."

Za pětadvacet let toho technického služby dokázaly opravdu mnoho a staly se dokonce i názorným příkladem pro jiná města.

Michal Rylko, místopředseda představensta TS F-M: "Byli tady kolegové z technických služeb Olomouc i včetně zástupců vedení města, byli tady také z Kopřivnice, z Nového Jičína."

Letos byla původně v plánu velká oslava narozenin, ale bohužel se kvůli pandemii koronaviru musela zrušit, stejně tak nebude ani Den otevřených dveří, který byl plánován na sobotu 10. října a za posledních roky se stal ve městě oblíbenou tradiční akcí.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdeckomístecký expres
05. října 2020, 16:30

Zastávky MHD dostávají polepy proti nárazům ptáků

Ve Frýdku-Místku spustili další projekt, který přispěje k ochraně přírody. Prosklené autobusové zastávky dostávají nové speciální polepy, které zabrání proti nárazům ptáků. Zatím dostalo ochranný polep dvanáct zastávek a náklady na projekt vyšly na 225 tisíc korun.

Prosklené plochy jsou pro volně žijící ptáky velmi nebezpečné. Ochránci přírody mají zmapovány tisíce případů, kdy do nich ptáci v plné rychlosti narážejí, což pro ně má fatální následky.

Otakar Závalský, ornitolog: "Bylo zjištěno, že ty prosklené plochy jsou takzvané architektonické pasti, to znamená, že ptáci vidí to, co je za nimi, myslí si, že sklem proletí a hromadně se o ně zabíjejí. Takto se odhaduje, že ročně v Evropě zahynou minimálně desítky milionů ptáků, takže každé opatření, které se provede proti tomu, tak je plus. Pamatuju případ, kdy přesně před rokem na obchodním domě Nová Karolina se během dvou dnů zabilo minimálně 50 ptáků, byly to samé sýkorky."

Ve Frýdku-Místku se proto rozhodli jít ochraně přírody trochu naproti a vymysleli systém nových polepů na rizikové autobusové zastávky. Doposud totiž byly na zastávkách pouze jednoduché siluety dravců nebo letících ptáků.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Byli jsme upozorněni ekologickými organizacemi, že to dneska už není považováno za dostatečné, že ti ptáci to nevnímají jako pevnou plochu a dochází nadále k úmrtím ptáků."

Otakar Závalský, ornitolog: "To, co se kdysi doporučovalo, že stačí vylepit na okno siluetu dravce nebo krkavcovitého pěvce, tak to se zjistilo, že není účinné, že nestačí, že ti ptáci si na to prostě zvyknou a ta plocha, která není dělená, že by tam těch siluet bylo více, tak ti ptáci prostě si myslí, že tím okrajem té plochy proletí a zrovna tak se zabíjejí, jako kdyby tam žádná silueta nebyla."

Proto město po konzultaci s ornitology přistoupilo k formě polepu s celoplošným potiskem siluet ptáků doplněných o slogany města. Polep je volen tak, aby na skle vytvořil efekt zábrany, ale přitom zastávku nezatemnil.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Celé to řešení jsme konzultovali s ornitology, kdy ptáci vnímají překážku, pokud jsou předměty 10 centimetrů od sebe vzdálené, takže celý ten polep byl navržen v souladu s doporučením ornitologů a mělo by to zajistit bezpečnost vůči letícím ptákům, zároveň jsme se snažili, aby to bylo průhledné, aby ty zastávky byly vnímány jako vzdušné a zároveň jsme se snažili je trochu vyčistit."

Otakar Závalský, ornitolog: "Jedno z řešení je těch samolepek nalepit více. Můžou to být samolepky i barevné, pak to sklo působí esteticky, pěkně, jako je třeba akce bezpečné zastávky, kdy se lepí na zastávky prosklené, aby se ti ptáci o ně nezabíjeli."

Nový polep dostalo ve Frýdku-Místku zatím dvanáct zastávek.

Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Odborníci nás upozornili, že nejhorší jsou zastávky, které jsou na rozhraní zeleně a veřejného prostoru, kdy právě vylétávají ptáci z té zeleně a narážejí do těch průhledných ploch, takže bylo vytipováno těch 12 zastávek, které jsou na rozhraní intravilánu nebo jsou blízko zeleně a může k tomu nebezpečí docházet."

Taková místa jsou například u frekventované ulice Ostravská nebo třeba v Chlebovicích, kde jsou za zastávkou rozlehlé volné plochy, což láká ptáky k volnému průletu. Instalace na dvanáct zastávek stála 225 tisíc korun a příští rok by v ní chtělo město pokračovat.

---

Město pomáhá lidem bez domova získat zpět bydlení

Prevence bezdomovectví a Housing first. To jsou dva projekty, díky kterým se Frýdek-Místek snaží pomáhat lidem v bytové nouzi a začlenit je tak zpátky do běžného života. Pomocnou ruku dostávají především matky samoživitelky, ale i jednotlivci, kteří se ocitli v sociální nouzi a mají snahu svou situaci řešit.

Město Frýdek-Místek se zapojilo do dvou programů prevence bezdomovectví. S organizacemi Slezská diakonie, Armáda spásy a společností Heimstaden spolupracuje na projektech, které dokáží vrátit lidi bez domova zpátky do běžného života.

Petra Morcinková, Armáda spásy Frýdek-Místek: "Pomáháme jim najít nové bydlení. Ne na azylovém domě, noclehárně, ale v normálních nájemních bytech nebo když to jsou ty osoby, které jsou ohrožené ztrátou bydlení, tak jim pomáháme to bydlení udržet, aby o něj nepřišli."

Marcel Sikora, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Téma bezdomovectví je docela nepopulární, proto i programů, které pomáhají bezdomovectví předcházet nebo řešit jeho důsledky, je méně. Přitom je to problematika, která může mít dopad na celou společnost. Ať v oblasti sociální, tak zdravotního rizika nebo i kriminality."

V rámci projektu Prevence bezdomovectví mají možnost především matky samoživitelky s dětmi získat důstojné bydlení v nájemním bytě. V tomto projektu se společnost Heimstaden zavázala, že do konce roku 2020 dá k dispozici 10 bytů různých velikostí.

Petra Morcinková, Armáda spásy Frýdek-Místek: "V současné době máme 27 bytů, ve kterých je přibližně 37 uživatelů, z toho 12 jednotlivců. Je tam sedm samoživitelek, pět rodin a jsou tam i nějaké páry, z toho je dokonce 24 dětí."

Do projektu Housing first, který se týká spolupráce se Slezskou diakonií, poskytlo další byty město. Cíl je stejný, pomoci lidem bez domova získat zpět bydlení.

Petra Morcinková, Armáda spásy Frýdek-Místek: "Spolupracujeme s dalšími sociálními službami na území města, které znají ten terén, ví o těch osobách, které jsou v nepříznivé sociální situaci, ať už to jsou azylové domy, noclehárny a my s nimi potom spolupracujeme na tom, proč třeba přišli o to bydlení, jaké jsou ty důvody a společně hledáme řešení, jak zpět se dostaneme do toho nájemního bydlení."

Marcel Sikora, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Někdy stačí málo, abychom mohli člověku, který přišel o střechu nad hlavou dát druhou šanci. Aby se nepropadl úplně na samé dno, ze kterého je obtížné se dostat zpátky do většinové společnosti a aby žil podle pravidel, které si společnost nastavila. Proto vítám, že jsme se zapojili do dvou programu na prevenci bezdomovectví."

Terénní pracovníci pak lidem pomáhají se v bytech udržet, s vyřízením různých papírů na úřadech, různých příspěvků nebo i s hledáním zaměstnání.

Petra Morcinková, Armáda spásy Frýdek-Místek: "Ta spolupráce může trvat rok, dva, a poté době, kdy ta rodina naběhne znovu, má ty dovednosti, udrží si ten byt, tak přejdou už jenom do klasického nájemního vztahu, to znamená nejsme my nad nimi jako ti nájemci a oni podnajímateli."

V rámci zachování dobrých sousedských vztahů jsou lidé v programu vedeni také k dodržování pravidel vzájemného soužití, dodržování čistoty společných prostor i nočního klidu.

---

Technické služby Frýdek-Místek slaví narozeniny

Nemají žádné dluhy a téměř všechny práce zvládnou udělat sami. Možná právě proto jsou vzorem pro řadu měst nejen v našem kraji. Technické služby Frýdek-Místek letos slaví své pětadvacáté narozeniny. Firma která patří mezi významné zaměstnavatele ve městě, toho za svou existenci dokázala opravdu hodně.

Historie technických služeb ve Frýdku-Místku se datuje až do roku 1968. Nová společnost TS, tak jak si známe dnes, pak vznikla dlouho po revoluci, a to až 1. července 1995. Po přelomu milénia pak začala zaznamenávat významný posun v kvalitě a rozsahu služeb.

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Zdůraznil bych asi v roce 2007 založení vlastní pohřební služby, protože již v té době jsme začali pro město vykonávat správu a údržbu hrobové matriky, veřejných pohřebišť."

S příchodem hospodářské krize po roce 2010, kdy měla firma historicky minimální počet zaměstnanců a bojovala o každou zakázku, přišel významný mezník v roce 2014.

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Statutární město začalo využívat zadávání veřejných zakázek v rámci systému inhouse, v říjnu 2014 jsme na základě nové uzavřené smlouvy získali hospodářskou správu místních a účelových komunikací, takže veškerá ta zodpovědnost z města se přenesla na nás."

Michal Rylko, místopředseda představensta TS F-M: "Provoz komunikace je jeden z takových těch větších provozů, ten má ve svém portfoliu služeb správu a údržbu vlastně těch místních komunikací z pohledu čištění, zimní údržby, oprav výtluků, celoplošných oprav, opravy dlážděných povrchů, dopravní svislé a vodorovné značení a tak dál."

Provoz veřejné osvětlení má na starosti i lampy v místních částech a také výstavbu a opravy optické sítě a udržuje v provozu 111 kamer na území města.

Michal Rylko, místopředseda představensta TS F-M: "Provoz veřejná zeleň, ten má na starosti mimo údržbu veřejné zeleně ve městě i například správu pohřebišť a také pohřební službu Pietas."

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Kromě toho jsme museli řešit jednak, že se některé ty činnosti rozšiřovaly, jako byl úsek pro správu a údržbu bytového a nebytového fondu, tak některé dílčí oblasti."

Drtivou většinu služeb zvládají technické služby svépomocí, mají veškerou možnou techniku.

Michal Rylko, místopředseda představensta TS F-M: "Co se týká nějakých oprav komunikací a podobně, všechno vlastně si děláme sami, je to frézování, pokládka strojní, válce a tady tyto věci, takže je to obrovský jakoby záběr pro tu společnost, dneska jsme i poměrně významný zaměstnavatel na území města."

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Prakticky od toho roku 2014 neustále rosteme, jak co se týče výkonu, kdy ty tržby od těch zhruba 160 milionů ročně dosáhly historického maxima v roce 2019, tam jsme překonali hodnotu 200 milionů, souběžně s tím samozřejmě zvýšené nároky na počty zaměstnanců, takže rok 2019, 223 zaměstnanců v přepočtených stavech."

Od roku 2010 investovala společnost 126 milionů korun do areálu a do obnovy a rozšiřování vozového parku.

Jaromír Kohut, ředitel TS Frýdek-Místek: "Jen v posledních pěti letech to bylo zhruba 90 milionů, chci podotknout, že na veškeré tyto investice nečerpáme žádné úvěry. Prakticky od roku 2012 odvádíme i městu dividendy a za posledních pět let to bylo necelých 20 milionů korun."

Za pětadvacet let toho technického služby dokázaly opravdu mnoho a staly se dokonce i názorným příkladem pro jiná města.

Michal Rylko, místopředseda představensta TS F-M: "Byli tady kolegové z technických služeb Olomouc i včetně zástupců vedení města, byli tady také z Kopřivnice, z Nového Jičína."

Letos byla původně v plánu velká oslava narozenin, ale bohužel se kvůli pandemii koronaviru musela zrušit, stejně tak nebude ani Den otevřených dveří, který byl plánován na sobotu 10. října a za posledních roky se stal ve městě oblíbenou tradiční akcí.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/frydeckomistecky-expres/frydeckomistecky-expres-05-10-2020-16-34