Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdeckomístecký expres

Frýdeckomístecký expres

  • Zpravodajství z Frýdku-Místku od Marka Remety a Lukáše Durčáka
  • Senior taxi ve Frýdku-Místku už vozí první cestující
  • Nevhodná potrava v krmítkách ptákům škodí
  • Turistickému info centru stoupá návštěvnost

Senior taxi ve Frýdku-Místku už vozí první cestující

Frýdek-Místek se připojil k městům, v nichž funguje služba Senior taxi. Od 20. ledna se mohou lidé nad sedmdesát let pohodlně přepravit tam, kam potřebují.

Taxislužba pro seniory už jezdí i ve Frýdku-Místku. První cestující se mohli svézt už 20. ledna. Od toho dne je vozidlo každý den plně vytížené a přepravu využívá stále více seniorů.

Anketa, cestující: “Já si myslím, že to je velice chválihodný počin magistrátu, protože jsem byla druhý den poté, kdy se začaly vydávat průkazky, a dostala jsem číslo 76, takže je jasné, že se to vyplatí. A za takovou udržovací cenu to nemá chybu.”

Podmínkou pro využívání Senior taxi je věk nad sedmdesát let a trvalý pobyt ve Frýdku-Místku. Za přistavení vozidla senior zaplatí poplatek 20 korun. Aby byla služba dostupná pro co nejvíce klientů, bude ji moci jeden senior využít maximálně šestkrát v měsíci.

“Funguje to tak, že senior zavolá na dispečink, ten mi dá objednávku, která se mi zobrazí v telefonu. Potvrdím ji a jedu na zadanou adresu v daný čas. Zavezu ho na polikliniku, do nemocnice, k úřadu. Člověk občas musí pomoct, protože někteří mají hůlky a tak, ale od toho tady jsme,” popsal šofér Pavel Lampa.

Služba Senior taxi funguje každý pracovní den vždy od 6 do 14 hodin.

“Cílem služby je, aby se senioři dostali lépe a pohodlněji k lékařům, na úřady, ale také na pobočky České pošty či na hrobová místa na území města. O službu je dle předpokladu obrovský zájem, jelikož si během lednových dnů vyzvedlo průkazky pro držitele této služby již zhruba 400 občanů,” uvedl náměstek primátora Frýdku-Místku Marcel Sikora.

Průkazku si mohou zájemci vyřídit na odboru sociálních služeb na Radniční ulici. 

---

Nevhodná potrava v krmítkách ptákům škodí

Občané města mohou pomoci ptákům přečkat zimu přikrmováním. Do krmítek, která se nachází zejména v parcích, ale mohou vkládat pouze stravu určenou pro ptáky.

Zimní období je složité pro většinu živočichů a jsme to my, lidé, kteří jim můžeme pomoci. V těchto mrazivých dnech můžeme donášet potravu mimo jiné i do ptačích krmítek, která jsou ve většině měst a nejinak je tomu i ve Frýdku-Místku  která jsou rozmístěna ve veřejných prostranstvích ve městě. Je ale důležité vědět, co do těchto krmítek dávat, abychom ptákům spíše neubližovali.

“Občané často kontaktovali odbor životního prostředí s tím, že v krmítkách pro ptáky, jsou zbytky z kuchyně od zapečených nudlí a brambor, přes salámy až po cukroví. Všechno to ale ptákům škodí a zejména sůl a kořeněná jídla jsou pro ně téměř jedem. V některých krmítkách byly i misky s vodou, která je tam v zimě opravdu zbytečná. Jednak ptákům brání v krmení a navíc se voda často dostala do krmení, které následně zamrzlo, takže se k němu ptáci stejně nedostali a po rozmrznutí se z toho stala blátivá kaše, kterou ptáci stejně nechtěli. Takže, abychom tomuto nešvaru zabránili, umístíme v nejbližších dnech ke krmítkům cedulky s informacemi o vhodné stravě pro ptáky. Je třeba si uvědomit, že krmítka nejsou korýtka,” řekla mluvčí Magistrátu Frýdku-Místku Jana Matějíková.

Ptáci, kteří u nás přezimují, se živí převážně rostlinnou stravou, kterou tvoří různá semena, jádra, bobule a jiné plody.

“Pokud se bavíme o pěvcích, kteří běžně létají na zahrady, tzn. vrabci, sýkory, zvonci a podobně, jsou to zrniny. Ideální je nějaká směs zrní, která se prodává přímo ve směsi, to jsou zpravidla slunečnice, pšenice, oves atd. Sýkory spíše půjdou po olejnatých semenech, můžeme přidat i jakékoliv ořechy, musíme ale dávat pozor, aby nebyly žluklé, staré, plesnivě, ale musí to být kvalitní krmení. Nevhodné je pečivo, i když třeba holubi nebo hrdličky to umí strávit, je ale většinou nežádoucí je ve městech krmit. Co se týká třeba kosů, je vhodné ovoce, jablko napíchnuté na větvičku nebo hřebíkem přeražené přes prkno apod.,” popsal zástupce vedoucího Záchranné stanice Bartošovice Jan Kašinský.

Vhodnou ptačí potrava mohou lidé koupit v prodejnách s chovatelskými potřebami, v zahradnictvích nebo hobymarketech.

---

Turistickému info centru stoupá návštěvnost

Úspěšný rok má za sebou Turistické informační centrum. Jeho návštěvnost vloni stoupla oproti roku 2018 o 28 procent. To dokazuje, že i přes možnost vyhledávat informace na webu, dávají lidé stále přednost osobnímu kontaktu.

Uplynulý rok byl pro Turistické informační centrum, co se týče počtu návštěvníků, velice úspěšný. I přesto, že turisté mohou získávat turistické informace z pohodlí svých domovů prostřednictvím internetu, stále hodně z nich upřednostňuje osobní kontakt a doporučení. To vyplývá ze statistiky návštěvnosti, kdy tři pobočky Turistického informačního centra Frýdek-Místek navštívilo o 28 % více turistů oproti roku 2018.

“Nárůst, který je výrazný, dokazuje, že Češi, kteří jsou hlavními návštěvníky našich poboček ve Frýdku, Místku a Frýdlantu nad Ostravicí, tráví část svých dovolených poznáváním naší republiky.  Pokud se rozhodnou poznávat naší turistickou oblast, přicházejí do informačních center pro doporučení, kam se vydat a co navštívit. Díky osobním zkušenostem a propagačním materiálům jsme schopni uspokojit jejich požadavky a směrovat je na zajímavé atraktivity, a díky tomu jim zpříjemnit volný čas, který u nás ve Frýdku-Místku a přilehlých Beskydech hodlají strávit,“ říká PR manažerka Turistického informačního centra Lucie Talavašková.

Služeb informačního centra využívají také turisté ze zahraničí. 

“Největší poptávku po službách zaznamenali jeho pracovníci především v období konání Mezinárodního folklórního festivalu. „Jednalo se o turisty z Ruska, Rumunska, Ukrajiny a Slovenka. Po zbytek turistické sezóny pro změnu převládají turisté z Polska, Slovenska a Anglie. Ti si poté kromě informací odnášejí s sebou také suvenýry pro své rodiny,“ prozradila Talavašková.

S pracovníky informačního centra se turisté nemusejí setkávat jen u přepážky.

“Již čtvrtým rokem provozuje Turistické informační centrum Frýdek-Místek mobilní informační servis, kdy vyráží za návštěvníky města a turistické oblasti do míst, kde je zvýšená koncentrace turistů. Tímto způsobem oslovují mobilní informátoři turisty přímo v turisticky významných lokalitách, kteří by si třeba cestu do informačního centra nenašli,” dodal náměstek primátora Frýdku-Místku Jakub Míček.

Turisté mohou potkat mobilní informátory na kolech nebo pěšky, a poznají je podle výrazných zelených triček s logem info centra“. Nejčastěji se pohybují v rekreační oblasti Olešná, u frýdeckého zámku, u přehrady Baška nebo na Prašivé či Pustevnách. Tímto způsobem informátoři doporučili v průběhu prázdnin tipy na výlety více než 17 stovkám turistů.

“V neposlední řadě nesmí chybět mezi komunikačními kanály veletrhy, na kterých se bude prezentovat statutární město Frýdek-Místek spolu s turistickou oblastí Beskydy-Valašsko. V průběhu ledna jsme se již představili v Brně a Bratislavě. Nyní nás čeká Praha, Ostrava a polské Katowice.

Dalším komunikačním kanálem, kde mohou potencionální návštěvníky pracovníci informačního centra oslovit, jsou webové stránky , které také zaznamenaly nárůst návštěvnosti o 22 % oproti roku 2018.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdeckomístecký expres
23. ledna 2020, 16:45

Senior taxi ve Frýdku-Místku už vozí první cestující

Frýdek-Místek se připojil k městům, v nichž funguje služba Senior taxi. Od 20. ledna se mohou lidé nad sedmdesát let pohodlně přepravit tam, kam potřebují.

Taxislužba pro seniory už jezdí i ve Frýdku-Místku. První cestující se mohli svézt už 20. ledna. Od toho dne je vozidlo každý den plně vytížené a přepravu využívá stále více seniorů.

Anketa, cestující: “Já si myslím, že to je velice chválihodný počin magistrátu, protože jsem byla druhý den poté, kdy se začaly vydávat průkazky, a dostala jsem číslo 76, takže je jasné, že se to vyplatí. A za takovou udržovací cenu to nemá chybu.”

Podmínkou pro využívání Senior taxi je věk nad sedmdesát let a trvalý pobyt ve Frýdku-Místku. Za přistavení vozidla senior zaplatí poplatek 20 korun. Aby byla služba dostupná pro co nejvíce klientů, bude ji moci jeden senior využít maximálně šestkrát v měsíci.

“Funguje to tak, že senior zavolá na dispečink, ten mi dá objednávku, která se mi zobrazí v telefonu. Potvrdím ji a jedu na zadanou adresu v daný čas. Zavezu ho na polikliniku, do nemocnice, k úřadu. Člověk občas musí pomoct, protože někteří mají hůlky a tak, ale od toho tady jsme,” popsal šofér Pavel Lampa.

Služba Senior taxi funguje každý pracovní den vždy od 6 do 14 hodin.

“Cílem služby je, aby se senioři dostali lépe a pohodlněji k lékařům, na úřady, ale také na pobočky České pošty či na hrobová místa na území města. O službu je dle předpokladu obrovský zájem, jelikož si během lednových dnů vyzvedlo průkazky pro držitele této služby již zhruba 400 občanů,” uvedl náměstek primátora Frýdku-Místku Marcel Sikora.

Průkazku si mohou zájemci vyřídit na odboru sociálních služeb na Radniční ulici. 

---

Nevhodná potrava v krmítkách ptákům škodí

Občané města mohou pomoci ptákům přečkat zimu přikrmováním. Do krmítek, která se nachází zejména v parcích, ale mohou vkládat pouze stravu určenou pro ptáky.

Zimní období je složité pro většinu živočichů a jsme to my, lidé, kteří jim můžeme pomoci. V těchto mrazivých dnech můžeme donášet potravu mimo jiné i do ptačích krmítek, která jsou ve většině měst a nejinak je tomu i ve Frýdku-Místku  která jsou rozmístěna ve veřejných prostranstvích ve městě. Je ale důležité vědět, co do těchto krmítek dávat, abychom ptákům spíše neubližovali.

“Občané často kontaktovali odbor životního prostředí s tím, že v krmítkách pro ptáky, jsou zbytky z kuchyně od zapečených nudlí a brambor, přes salámy až po cukroví. Všechno to ale ptákům škodí a zejména sůl a kořeněná jídla jsou pro ně téměř jedem. V některých krmítkách byly i misky s vodou, která je tam v zimě opravdu zbytečná. Jednak ptákům brání v krmení a navíc se voda často dostala do krmení, které následně zamrzlo, takže se k němu ptáci stejně nedostali a po rozmrznutí se z toho stala blátivá kaše, kterou ptáci stejně nechtěli. Takže, abychom tomuto nešvaru zabránili, umístíme v nejbližších dnech ke krmítkům cedulky s informacemi o vhodné stravě pro ptáky. Je třeba si uvědomit, že krmítka nejsou korýtka,” řekla mluvčí Magistrátu Frýdku-Místku Jana Matějíková.

Ptáci, kteří u nás přezimují, se živí převážně rostlinnou stravou, kterou tvoří různá semena, jádra, bobule a jiné plody.

“Pokud se bavíme o pěvcích, kteří běžně létají na zahrady, tzn. vrabci, sýkory, zvonci a podobně, jsou to zrniny. Ideální je nějaká směs zrní, která se prodává přímo ve směsi, to jsou zpravidla slunečnice, pšenice, oves atd. Sýkory spíše půjdou po olejnatých semenech, můžeme přidat i jakékoliv ořechy, musíme ale dávat pozor, aby nebyly žluklé, staré, plesnivě, ale musí to být kvalitní krmení. Nevhodné je pečivo, i když třeba holubi nebo hrdličky to umí strávit, je ale většinou nežádoucí je ve městech krmit. Co se týká třeba kosů, je vhodné ovoce, jablko napíchnuté na větvičku nebo hřebíkem přeražené přes prkno apod.,” popsal zástupce vedoucího Záchranné stanice Bartošovice Jan Kašinský.

Vhodnou ptačí potrava mohou lidé koupit v prodejnách s chovatelskými potřebami, v zahradnictvích nebo hobymarketech.

---

Turistickému info centru stoupá návštěvnost

Úspěšný rok má za sebou Turistické informační centrum. Jeho návštěvnost vloni stoupla oproti roku 2018 o 28 procent. To dokazuje, že i přes možnost vyhledávat informace na webu, dávají lidé stále přednost osobnímu kontaktu.

Uplynulý rok byl pro Turistické informační centrum, co se týče počtu návštěvníků, velice úspěšný. I přesto, že turisté mohou získávat turistické informace z pohodlí svých domovů prostřednictvím internetu, stále hodně z nich upřednostňuje osobní kontakt a doporučení. To vyplývá ze statistiky návštěvnosti, kdy tři pobočky Turistického informačního centra Frýdek-Místek navštívilo o 28 % více turistů oproti roku 2018.

“Nárůst, který je výrazný, dokazuje, že Češi, kteří jsou hlavními návštěvníky našich poboček ve Frýdku, Místku a Frýdlantu nad Ostravicí, tráví část svých dovolených poznáváním naší republiky.  Pokud se rozhodnou poznávat naší turistickou oblast, přicházejí do informačních center pro doporučení, kam se vydat a co navštívit. Díky osobním zkušenostem a propagačním materiálům jsme schopni uspokojit jejich požadavky a směrovat je na zajímavé atraktivity, a díky tomu jim zpříjemnit volný čas, který u nás ve Frýdku-Místku a přilehlých Beskydech hodlají strávit,“ říká PR manažerka Turistického informačního centra Lucie Talavašková.

Služeb informačního centra využívají také turisté ze zahraničí. 

“Největší poptávku po službách zaznamenali jeho pracovníci především v období konání Mezinárodního folklórního festivalu. „Jednalo se o turisty z Ruska, Rumunska, Ukrajiny a Slovenka. Po zbytek turistické sezóny pro změnu převládají turisté z Polska, Slovenska a Anglie. Ti si poté kromě informací odnášejí s sebou také suvenýry pro své rodiny,“ prozradila Talavašková.

S pracovníky informačního centra se turisté nemusejí setkávat jen u přepážky.

“Již čtvrtým rokem provozuje Turistické informační centrum Frýdek-Místek mobilní informační servis, kdy vyráží za návštěvníky města a turistické oblasti do míst, kde je zvýšená koncentrace turistů. Tímto způsobem oslovují mobilní informátoři turisty přímo v turisticky významných lokalitách, kteří by si třeba cestu do informačního centra nenašli,” dodal náměstek primátora Frýdku-Místku Jakub Míček.

Turisté mohou potkat mobilní informátory na kolech nebo pěšky, a poznají je podle výrazných zelených triček s logem info centra“. Nejčastěji se pohybují v rekreační oblasti Olešná, u frýdeckého zámku, u přehrady Baška nebo na Prašivé či Pustevnách. Tímto způsobem informátoři doporučili v průběhu prázdnin tipy na výlety více než 17 stovkám turistů.

“V neposlední řadě nesmí chybět mezi komunikačními kanály veletrhy, na kterých se bude prezentovat statutární město Frýdek-Místek spolu s turistickou oblastí Beskydy-Valašsko. V průběhu ledna jsme se již představili v Brně a Bratislavě. Nyní nás čeká Praha, Ostrava a polské Katowice.

Dalším komunikačním kanálem, kde mohou potencionální návštěvníky pracovníci informačního centra oslovit, jsou webové stránky , které také zaznamenaly nárůst návštěvnosti o 22 % oproti roku 2018.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/frydeckomistecky-expres/frydeckomistecky-expres-23-01-2020-16-46