Komise BESIP opět připravila pro děti zábavné odpoledne
Komise BESIP připravila výchovně zábavné odpoledne na dopravním hřišti. Děti se během soutěže mohly seznámit s prací hasičů, policistů či záchranářů a plnily také úkoly spjaté s dopravní tématikou.
Celkem osm soutěžních stanovišť čekalo na děti, které s rodiči navštívily dopravní hřiště. Přestože počasí komisi BESIP, která akci pořádala, moc nepřálo, zájem o nevšední zážitky byl velký. A není divu. Děti si mohly sednout do hasičského auta, seznámit se s prací policistů a velkým lákadlem byl i svozový vůz Technických služeb.
Jiří Lankočí, předseda komise BESIP: “Hlavním důvodem je to, že ta akce už je tradiční, že už lidé na ni v podstatě čekají. Bylo to dneska poznat podle toho, že už půl hodiny před začátkem tady byla fronta dětí. Havířov se na ni těší, všichni už s ní počítají, proto komise BESIP tuto akci organizuje.
anketa: “Viděl jsem hasičské auto, to je všechno a teď můžeš mluvit ty.”
anketa: “Já jsem také viděl hasičské auto a ještě jsme byli s taťkou uvnitř a dělali jsme otázky.”
anketa: “Zaujalo mne tady to hasičské auto a popeláři. Přijela jsem sem, protože mamka chtěla a také jsme doufaly, že bude hezké počasí a to se úplně nepovedlo.”
Kde se nacházíme a co tady můžeme všechno vidět?
anketa: “Jak třeba přecházet cestu, nebo si tu můžeme nasednou do sanitky a vyzkoušet si, jaké to je, nebo třeba do popelářského vozu.”
Co všechno by se tady dalo naučit na dopravním hřišti? Už si tady byla třeba se školou?
anketa: “Ne, ale mohli bychom se tu třeba naučit jezdit na kole, nebo na bruslích, koloběžce. Jsou tu i různé soutěže a baví mě. Jsou tu i možná nějaké hry a také jsem si vyzkoušela ležet v sanitce.”
Smyslem celé akce také bylo, aby děti byly poučeny, jak se chovat v silničním provozu.
Jiří Lankočí, předseda komise BESIP: “Děti poznávají značky, děti poznávají křižovatky, děti se učí, jak má vypadat správně vybavené kolo. Na každé soutěži je to zaměřené na BESIP. To znamená na dopravu, na bezpečnost v provozu. Myslím si, že po tom dnešním odpoledni děti půjdou domů určitě velmi obohacené.
Další odpoledne s BESIPEM by se mělo uskutečnit opět na podzim.
---
Čokoládová tretra je opět velkou motivací pro děti
Poslední den v květnu se uskuteční v Ostravě jeden z nejstarších závodů v Evropě Zlatá tretra, který je velkou motivací i pro děti v rámci běžeckého závodu Čokoládová tretra. Finále soutěže se uskuteční právě před diváky naplněného stadionu.
V jedenácti Moravských městech se konala základní kola Čokoládové tretry. Běžecký závod pro děti od 6 do 11 let se tradičně uskutečnil i v Havířově.
Tomáš Kopecký, hlavní organizátor: "Letošní ročník je trochu nový v tom, že se omezil počet čtvrtfinálových kol. Samotný závod obsahuje běh na 60, 100, 200, 300 metrů podle věkové kategorie. Nejstarší kategorie 10 a 11letí budou házet ještě v zadním sektoru raketkou.”
Motivace pro děti byla velká, protože ty nejlepší se budou moci zúčastnit velkého finále na Zlaté tretře.
anketa: "Těším se na závod, chtěl bych postoupit do dalšího kola. Minulou sobotu jsem trénoval a měl jsem 21 tisíc kroků."
anketa: "Ráda sportuji a chci se alespoň někam dostat. Jak se těšíš na dnešní závody? Myslíš, že máš natrénováno? "Myslím, že jo, protože dneska jsem v tělocviku běhala dvě kolečka.”
anketa: "Já jsem se přihlásila tady na Čokoládovou tretru, protože jsem chtěla postoupit a chci mít výkon nějaký. Já mám taktiku, že poběžím pomalu a tam, jak je to bílé auto, tak zrychlím. Šetřím síly a pak zrychlím, protože když některé děti poběží hned naplno, tak potom už nemohou na konci. Tak já mám jinou taktiku.”
V rámci doprovodného programu Čokoládové tretry si užily zábavu děti všech věkových kategorií.
Tomáš Kopecký, hlavní organizátor: "Z pohledu dětí těch nejmenších a rodičů, já to vidím tak, že je to může přivést ke sportu, protože většina těch dětí ještě není zapsána v žádném oddíle, nechodí do žádného sportovního kroužku a úspěch, i neúspěch, samotný pohyb na této akci může přimět k tomu, někam se přihlásit a začít sportovat nějakým organizovaným způsobem. A samozřejmě pro ty, kteří už něco dělají, tak je to prokázání výkonnosti, i když výkonnost v tomto věku není podstatná. Ale prokázání toho, že když něco dělají, tak se to může pozitivně projevit.”
Semifinále Čokoládové tretry se v Ostravě uskuteční 30. května. Finále pak v rámci hlavního programu Zlaté tretry.
---
Havířovští školáci putovali za ztracenými civilizacemi
Základní škola Moravská v Havířově je zastáncem názoru, že výuka má být spojená s prožitky. Proto každoročně pořádá pro ostatní školy soutěž Pevnost Moravská, tentokrát na téma Putování za ztracenými civilizacemi.
Děti z havířovských škol mohly prozkoumat starověké civilizace Inků, Aztéků či Mayů, seznámily se s egyptskými panovníky. Příprava originální vědomostní soutěže spojená se zážitky trvala Základní škole Moravská měsíc.
Jaroslav Drlík, učitel ZŠ Moravská: “Týmy navštíví civilizace, o kterých slyšely, nebo neslyšely, které vznikly, zanikly a nějak obohatily naše lidstvo. A to dobrodružství je dobré v tom, že děti ani neví, že se něco naučí. Jejich úkolem bude najít citáty, najít tajemství té civilizace a zahrát si nějakou hru. Navštíví v Egypte Tutanchamona, vyzkouší si postavit mayský akvadukt, navštíví Krétu a minojské bludiště. Je tady spousta aktivit, zlatý poklad Inků a to vše za 15 minut. Ta stanoviště jsou nabušená a každý asistent je provází tím příběhem.”
anketa: "Tuhle pyramidu postavili v 300 našeho letopočtu a potom ji 1200 našeho letopočtu opustili. Jsou to vlastně tři pyramidy, které jsou na sobě postavené a pod nimi je chodba s podzemním jezerem. Každé schodiště má devět schodů. Myslím, že to je dobré, něco se tady naučíme, baví mě to a je to dobře vymyšlené.”
Soutěž měla být inspirací i pro ostatní kantory.
Jaroslav Drlík, učitel ZŠ Moravská: "Já chci těm učitelům, kteří doprovází ty děti, aby si vzali z té soutěže to, že to vyučování, výchova může být vedená přes zážitky, přes to dobrodružství a když se spojí to dobrodružství ve škole s tou osobností učitele ve škole, tak z toho může vzejít něco nádherného a ti žáci odcházejí nejen vzdělaní, vychovaní, ale také nadšení pro nějakou věc a mohou se do hloubky věnovat nějakým tématům.”
Petr Junek, učitel Gymnázium Studentská: “Myslím, že skvělý nápad a už Komenský říkal škola hrou a tady si s tím dali opravdu ohromný kus práce. To co jsme zatím viděli, ty jejich kroje a ta příprava jim zabrala asi hodně času a děcka to zatím baví. Alespoň moje holky jsou zatím nadšené.”
Žáci by uvítali, kdyby se ve školách učilo více pomocí zážitků.
anketa: “Řekla bych že jo, že bychom se více naučili, že bychom se nemuseli vše učit nazpaměť, ale díky těm zážitkům bychom se to právě naučili, že bychom si to zapamatovali.”
S originální výpravou za ztracenými civilizacemi škola v létě vyrazí i na letní tábor do Pstruží, aby zážitky mohlo prožít co nejvíce dětí.
---