

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Zuzana Bílková je majitelkou beskydské manufaktury Besky, specializující se na výrobu vlněných přikrývek a lůžkovin nejvyšší kvality. V roce 2010 převzala firmu na zpracování ovčí vlny v Palkovicích, která tehdy čelila ukončení provozu a úspěšně ji revitalizovala. Pod jejím vedením získala společnost ocenění jako Živnostník roku Moravskoslezského kraje 2014 a Žena roku 2018, v kategorii Byznys. Nedávno získala ocenění Nejlepší podnikatelský příběh roku 2024. Dobrý den Zuzanko, vítejte u nás.
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Dobrý den, děkuji moc za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Na začátek obrovská gratulace k takovému úspěchu.
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Děkuju, máme z toho radost.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: To vám věřím. Tak zkusme v úvodu našim divákům otevřít ten váš příběh. Co vás vlastně vedlo k tomu, převzít firmu v době, kdy hrozilo její ukončení provozu?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Hlavně to bylo moje přesvědčení, že vlněné přikrývky z Beskyd jsou jedinečný, fenomenální produkt, a je škoda, aby ta výroba skončila, protože já jsem ty výrobky znala, s maminkou jsme je nakupovaly od dětství, takže jsem věděla, že jsou skvěle funkční. No a říkala jsem si, že kdyby se mi podařilo je více přiblížit lidem, tak by bez debat museli mít všichni ostatní stejný názor.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Máte teď pocit, že se vám to podařilo?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Tak myslím si, že se nám velmi pěkně daří šířit povědomí o benefitech vlněných přikrývek jako skvělého přírodního materiálu a máme od zákazníků skvělou zpětnou vazbu, takže troufám si říct, že se nám to dobře daří.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Promiňte mi za tu troufalost otázku, ale kdybyste vaše vlněné přikrývky měla porovnat s přikrývkami z dutého vlákna.
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Tak ovčí vlna je přírodní materiál, který má spoustu benefitů a zdravotních účinků na lidský organismus. Ona skvěle pracuje vlivem okolní teploty prostředí, to znamená, že v zimě se zhustí, v létě se naopak rozvolní. Krásně se doplňuje s lidským tělem. Tomu se říká i ten efekt, že v zimě hřeje a v létě chladí. Je to právě díky tomu, že ona celou dobu krásně pracuje a přizpůsobuje se tomu okolí. My vykupujeme vlnu od chovatelů oveček z našeho okolí. Takže je to materiál, který se dá krásně zpracovat, využít a může léta dobře sloužit ve srovnání s umělými materiály. Když to řeknu možná tak stroze, tak je to jenom hromada nějakého mrtvého plastu, který je z ropy. Takže to srovnání pro mě je jasné.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Odpověď je úplně přesvědčivá, určitě i pro naše diváky. Vraťme se ještě k tomu vašemu podnikatelskému záměru, nebo respektive k tomu podnikání. Vy jste převzala podnik, který byl na pokraji svého konce. Jaké vlastně výzvy na počátku jste musela řešit, abyste z toho končícího podniku udělala prosperující firmu?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Tak celé to byla jedna obrovská výzva, protože já jsem neměla s podnikáním vůbec žádné zkušenosti dříve a musela jsem se to všechno učit za pochodu, metodou pokus omyl. Ale já jsem měla obrovské štěstí v tom, že v té firmě pracovaly tehdy už jen na zkrácený úvazek tři švadlenky, které už tam pracovaly od 92 let, od samého začátku, co ta firma vznikla. Ony byly skvělé, protože tomu svému řemeslu dokonale rozuměly a my jsme začaly spolupracovat. Ony mě učily těm tajům zpracování ovčí vlny a já jsem se zase snažila nás dostat do online prostoru.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak bylo třeba modernizovat, zavádět moderní technologie. Podařilo se vám to? Co jste musela pro to udělat?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Tak ty první kroky se nabízely velmi jistě, protože ta firma měla v roce 2010 velký technologický dluh. Neměli internet, objednávky se psaly do sešitů ručně. Když jste si chtěli objednat vlněnou přikrývku, polštář nebo cokoli z toho sortimentu, museli jste buď přijít osobně na prodejnu, nebo telefonicky zavolat na pevnou linku, nebo ještě chodily faxy do protější budovy pálenice. Takže ty první kroky: pořídila jsem SIM kartu, zavedla jsem internet a založila e-shop. Rozrostli jsme se za tu dobu. Ono se to průběžně mění, záleží na sezoně a vytížení, ale aktuálně nás je asi patnáct, takže jsme se rozrostli.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak vnímáte vy současný trh s tradičními řemeslnými výrobky u nás v České republice? Ta ruční práce a to řemeslo moc ceněné nejsou.
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Já myslím, že se to v průběhu let hodně změnilo. Když jsem v roce 2010 začínala se pohybovat v tomto odvětví, bylo to hodně těžké, protože vrcholila ekonomická krize a supermarkety byly zavalené levnými výrobky z dutých vláken. Bylo to pro nás náročné. Museli jsme vynaložit hodně úsilí, abychom zákazníkům vysvětlili, proč náš výrobek, který je řemeslně zpracovaný, je několikanásobně dražší než výrobek, který si koupí v nějakém obchodním centru. A myslím si, že za těch patnáct let, co se v oboru pohybuji, se nám to velmi dobře dařilo, protože lidé dnes umí ocenit kvalitu, tradici, lokální produkt, který je z udržitelných materiálů, a jsou čím dál více informovaní. Už to není tak těžké a vlastně je i snadnější je navést na naši "vlnu", protože jim to dává smysl.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Máte zákazníky i ze zahraničí?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Aktuálně objednávají lidé ze zahraničí na základě nějaké "šeptandy" nebo doporučení, když se o naší manufaktuře dozví a mají zájem si nakoupit, tak nás kontaktují napřímo. Ale momentálně je to takový náš velký projekt. Chtěli bychom se posunout na tu evropskou úroveň a připravujeme cizojazyčný e-shop tak, aby si mohli snadno zákazníci objednat i z jiných států Evropské unie.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: No to jsem se vás chtěla zeptat, jaké máte plány pro následující období, roky, desetiletí?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: To je jeden z takových hlavních. Jinak je to spousta dílčích, ať už prostě máme vymyšlené spoustu nových produktů, inovace stávajících produktů. Ono té práce je pořád spousta, ale tím, že mám dvě děti, poměrně ještě malé, musím hodně prioritizovat, protože samozřejmě nechci nijak upozadit je a chci, aby měly plnou moji pozornost.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste říkala, že vlnu berete od lokálních chovatelů, když vám roste ta poptávka, to znamená, že potřebujete i větší množství vlny. Nebojíte se, že jí budete mít málo? Že chovatelé dostatek té vlny vám nebudou dodávat?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Aktuálně si vystačíme. My máme cca 200 pravidelných kontaktů na chovatele, kteří k nám pravidelně jezdí s vlnou průběžně během roku a když vykoupíme všechnu místní vlnu, kterou oni k nám dovezou a máme třeba ještě volnou kapacitu, tak vezmeme i z jiných koutů České republiky, třeba Jeseníky nebo Šumava. Ale vždycky je to česká vlna, na tom opravdu bazíruje, na tom si stavíme, že je to místní vlna, protože chovatelé v Česku moc pro vlnu využití nemají. Tady se vlna dováží ze světa a přijde mi jako obrovská škoda, tu místní vlnu vyhazovat, když může po pečlivém zpracování dobře sloužit, stejně jako ta dovezená z Nového Zélandu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kolik vlny spotřebujete za rok?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Je to přibližně kolem 20 tun.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Na jednu přikrývku, kolik spotřebujete vlny?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Když máme přikrývku se střední náplní vlny, to je taková ta naše nejvíce prodávaná celoroční přikrývka. Vždycky, když vlnu vykoupíme, projde tím procesem zpracování, hlavně při praní teda ztrácí polovinu své váhy. Takže na to, abychom vyrobili přikrývku, která má finální náplň 1300 gramů, tak musíme vykoupit dvojnásobek té ovčí vlny. Takže na středně teplou vlněnou přikrývku, dvě kila šedesát, vlny ostříhané z oveček.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kolik, jedna ovečka na sobě nosí té vlny?
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Záleží, jaké to je plemeno, ale dá se říct, že to je vlna z jedné ovečky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já vám děkuju moc za vaše odpovědi. Gratuluji vám ještě jednou k úspěchům a přeji vám, ať ty úspěchy vás provázejí i v dalším podnikání a ať přikrývky Besky hřejí vaše zákazníky.
Zuzana Bílková, majitelka manufaktury Besky: Velmi vám děkuji.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Mějte se moc hezky, uvidíme se u dalšího tématu.
Redakčně upraveno / zkráceno.