Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu, Na 20. ročník SHF navazuje dalších 18 koncertů

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dvacátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu je za námi. Pořadatelé připravili přehlídku těch nejkrásnějších projektů a úžasných interpretů z minulých ročníků. Na festival navážou další koncerty. I to bude téma našeho dnešního rozhovoru s profesorem Igorem Františákem. Dobrý den, vítejte.

Igor Františák, ředitel Shf: Dobrý den, děkuji za pozvání.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nejdřív se musíme vrátit k dvacátému ročníku Svatováclavského hudebního festivalu, protože i Vy jste děkoval posluchačům a návštěvníkům za ohlasy a za obrovskou návštěvnost, kterou věnovali letošnímu dvacátému ročníku.

Igor Františák, ředitel Shf: Tak já vždycky říkám, že to je pro nás to největší poděkování, protože ta celoroční příprava a někdy i plánovaní několikaleté v případech některých významných zahraničních umělců je nesnadný úkol. O to víc jsem rád, že to naše publikum festivalové už je opravdu naše festivalové publikum, že se vyloženě těší na ten zářijový maraton hudby, který tady každoročně realizujeme v celém Moravskoslezském kraji. Za mě je to ta největší pocta a největší poděkování, když vidím zájem návštěvníků, plné kostely a samozřejmě ty vřelé ovace.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že dvacátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu je ten zatím nejlepší, byť jste dodal, že to říkáte po každém ročníku. Kam to chcete ještě dál potáhnout. Co je další meta?

Igor Františák, ředitel Shf: Ono je to nevyzpytatelné, protože covid rozbil, řekněme, veškeré tradice, systémy i nástroje marketingové, jakým způsobem ten svět fungoval v nějakých konvencích a v nějakých tradičních mantinelech, a proto je to velice nevyzpytatelné. Takže my se snažíme připravovat každý ročník s velkou pečlivostí, já jako dramaturg a ten náš zúžený tým mých kolegů k tomu, aby opravdu všechno bylo komfortní, aby koncerty byly připravené, aby nedošlo k žádným zbytečným produkčním lapsusům. Je to samozřejmě opravdu velice detailní a systematická práce. Některé ty dílčí činnosti se odehrávají opravdu až třeba měsíc před začátkem festivalu, ale přípravy jsou celoroční. To si myslím, že je prostě velmi důležité, být o krok vepředu a snažit se ty projekty připravovat tak, aby se k těm posluchačům dostali v té finální verzi, protože řada z těch lidí, kteří přichází na koncerty vůbec netuší, co všechno předchází tomu, aby vůbec si mohli sednout do té lavice a poslouchat ty krásné koncerty. Ale jestli ta otázka zněla, kam to chceme posouvat, já si myslím, že už jsme opravdu, řekněme, na piedestalu těch projektů, které v ČR a možná i v rámci střední Evropy moc dále posouvat nelze. Snažíme se udržovat spíše tu kvalitu a vyprecizovávat ty jednotlivé projekty tak, aby opravdu to byly mimořádné zážitky, protože víc a víc jsem přesvědčen o tom, že lidé chodí za emocemi. A to je jedno, jestli je to ve sportu, v kultuře nebo třeba zrovna v té naší činnosti převážně vážné hudby, kdy, jak jsme se o tom před chvilkou bavili, než jsme začali hovořit tady přímo, tak ta vážná hudba má možná trochu takové stigma toho, že když se říká, že to je vážná hudba, tak já myslím, že náš festival určitě boří tyhle mýty. Ti, kteří navštívili koncerty třeba Radka Baboráka se svým orchestrem nebo našeho rodáka Jirky Vodičky nebo koncert Dana Bárty, potvrdili to, že to byla mimořádná zábava, ale na té nejvyšší umělecké profesionální úrovni. Takže to jsou prostě podle mě nezapomenutelné zážitky, které nemáte šanci zažít prostřednictvím jakéhokoliv média. Ani televize, ani rádia. Ta živá, jakoby možnost té interakce s tím umělcem v tom daném prostoru, je něco, co prostě nemůžete ničím nahradit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To podtrhuje i to, že u některých koncertů jste museli přidávat místa, kapacitu navýšit, abyste návštěvníkům umožnili, aby i oni zažili ty úžasné zážitky s některými interprety, jako byl například právě Jiří Vodička 19. září.

Igor Františák, ředitel Shf: Je to tak. V podstatě, jestli se nepletu, měli jsme nějakých deset koncertů úplně vyprodaných a u řady z těch deseti jsme navyšovali kapacitu tak, abychom kompromisně ještě vyšli vstříc. Na druhou stranu to i nás těší v tom, že jde vidět, že o ty koncerty je obrovský zájem. Možná i toto do budoucna bude nějakým nějakým znaménkem toho, aby lidé už měli možnost si kupovat vstupenky s větším předstihem v předprodeji, protože většina těch koncertů je na konkrétní místo, stejně jako v kinosále. Takže ti, kteří opravdu milují tu hudbu natolik, že chtějí mít ten bezprostřední kontakt s tím daným interpretem, tak mají jedinečnou možnost si výrazně dřív blokovat ty vstupenky a a nám to zase pomáhá v tom marketingu a v té prezentaci, že s tím můžeme i do budoucna lépe pracovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V následujících týdnech navážete na Svatováclavský hudební festival dalšími osmnácti koncerty. Co je jejich obsahem? Koho mohou naši posluchači tady v Moravskoslezském kraji slyšet?

Igor Františák, ředitel Shf: Jedná se o náš druhý projekt, který je celoročním. Putuje taky celým Moravskoslezským krajem s tím, že ty koncerty neděláme jen v sakrálních prostorách, ale také v historických a technických památkách celého Moravskoslezského kraje. Možná namátkou můžu jmenovat Zámek Nová Horka, tam je krásná kaple, ale zároveň také sala terrena nádherný lesní hudební salon nebo prostor muzea dolu Michal a řada dalších. Nebo Rytířský sál zámku Frýdek-Místek. Ten cyklus především se zaměřuje na komorní hudbu, ale taky na projekty, které nejsou čistě vážné hudby. Jsou to crossoverové projekty, ale i folklor. Myslím si, že je to natolik pestré, že si tam každý má šanci vybrat ty nejbližší z nich. Ty budou tento víkend, přijede sem francouzský ansámbl, který už na Svatováclavském hudebním festivalu vystupoval. Jedná se o ansámbl Castelkorn, který čerpá z obrovské studnice archivů z Kroměříže, kde právě Castelkorni pobývali. Uměleckým šéfem je Josef Žák, který už dlouhodobě žije v Paříži. Je to fantastický ansámbl. Opravdu, on je virtuózní houslista. Tak to si myslím, že to bude takové pohlazení na duši a ukázání té bezbřehé virtuozity a emocí barokní hudby. Z dalších koncertů bychom si mohli jmenovat jedno z nejvýznamnějších evropských flétnistů Jana Ostrého. Je to zároveň můj kolega na Fakultě umění, ale je vyhledávaným pedagogem, učí i na vysoké škole ve Vídni, je zván do mezinárodních porot na celém světě. Opravdu fenomenální hudebník a poctivý hudebník, který společně s ostravským smyčcovým kvartetem Benda Quartet vystoupí na dvou koncertech. Jeden z nich bude ve Frýdku-Místku a druhý v Nýdku v malém evangelickém kostelíčku na kopci, takže je to úchvatné místo. Z dalších projektů bych možná mohl jmenovat třeba vystoupení Václava Lukse, kterého známe jako dirigenta souboru Collegium 1704, který každoročně přiváží své projekty na Svatováclavský hudební festival. Tentokrát bude hrát se svým kolegou Lucou Giardinim. Projekt, který plánují teď nahrávat na kompaktní disk. Tak to budou zase dva samostatné koncerty. Moc se na ně těším, protože zde se Václav Luks představí jako fenomenální cembalista, protože on studoval na slavné škole v Basileji a patří opravdu k vynikajícím hráčům. No a z těch možná netradičních projektů bych mohl jmenovat vystoupení Gabriely Vermelho, která je vynikající zpěvačkou, má Cenu Radoka a představí hudbu Astora Piazzolla, argentinského věhlasného bandoneonisty, hráče na akordeon, se svojí kapelou. To si myslím, že bude velice zajímavé, protože budou provádět hudbu v tom stylu argentinském. A úplně posledním koncertem bude vystoupení Vojenského uměleckého souboru Ondráš s jejich vánočním projektem, který zkomponoval a připravil a celý nastudoval Jiří Slavík. Je to rodák z nedalekého Havířova, vynikající hudebník a znalec folkloru, ale podle mě absolutní špička v jazzovém světě, kterého určitě všichni jazzmeni znají jako fenomenálního nejenom skladatele, ale kontrabasistu a je to projekt, který se jmenuje Cesta světla a už jsme ho uváděli minulý rok ve spolupráci s Armádou ČR a byl to mimořádně úspěšný koncert. Těch koncertů, jak jste správně zmínila, je osmnáct. Možná bych ještě mohl říct, že se snažíme samozřejmě i dávat prostor vynikajícím ansámblům a sólistům z regionu. Stejně tak to bude i na tomto projektu, kdy vystoupí dětský sbor Ondrášek z Nového Jičína, ale také koncertní sbor Permoník z Karviné, kteří vystoupí na samostatných dvou koncertech. Takže myslím, že se posluchači mají opravdu na co těšit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak to opravdu se mají na co těšit a doufám, že přijdou a budete spokojeni i s tou návštěvností stejně jako na Svatováclavského hudebním festivalu. Já Vám děkuji za rozhovor.

Igor Františák, ředitel Shf: Děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu, Na 20. ročník SHF navazuje dalších 18 koncertů
04. října 2023, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dvacátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu je za námi. Pořadatelé připravili přehlídku těch nejkrásnějších projektů a úžasných interpretů z minulých ročníků. Na festival navážou další koncerty. I to bude téma našeho dnešního rozhovoru s profesorem Igorem Františákem. Dobrý den, vítejte.

Igor Františák, ředitel Shf: Dobrý den, děkuji za pozvání.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nejdřív se musíme vrátit k dvacátému ročníku Svatováclavského hudebního festivalu, protože i Vy jste děkoval posluchačům a návštěvníkům za ohlasy a za obrovskou návštěvnost, kterou věnovali letošnímu dvacátému ročníku.

Igor Františák, ředitel Shf: Tak já vždycky říkám, že to je pro nás to největší poděkování, protože ta celoroční příprava a někdy i plánovaní několikaleté v případech některých významných zahraničních umělců je nesnadný úkol. O to víc jsem rád, že to naše publikum festivalové už je opravdu naše festivalové publikum, že se vyloženě těší na ten zářijový maraton hudby, který tady každoročně realizujeme v celém Moravskoslezském kraji. Za mě je to ta největší pocta a největší poděkování, když vidím zájem návštěvníků, plné kostely a samozřejmě ty vřelé ovace.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že dvacátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu je ten zatím nejlepší, byť jste dodal, že to říkáte po každém ročníku. Kam to chcete ještě dál potáhnout. Co je další meta?

Igor Františák, ředitel Shf: Ono je to nevyzpytatelné, protože covid rozbil, řekněme, veškeré tradice, systémy i nástroje marketingové, jakým způsobem ten svět fungoval v nějakých konvencích a v nějakých tradičních mantinelech, a proto je to velice nevyzpytatelné. Takže my se snažíme připravovat každý ročník s velkou pečlivostí, já jako dramaturg a ten náš zúžený tým mých kolegů k tomu, aby opravdu všechno bylo komfortní, aby koncerty byly připravené, aby nedošlo k žádným zbytečným produkčním lapsusům. Je to samozřejmě opravdu velice detailní a systematická práce. Některé ty dílčí činnosti se odehrávají opravdu až třeba měsíc před začátkem festivalu, ale přípravy jsou celoroční. To si myslím, že je prostě velmi důležité, být o krok vepředu a snažit se ty projekty připravovat tak, aby se k těm posluchačům dostali v té finální verzi, protože řada z těch lidí, kteří přichází na koncerty vůbec netuší, co všechno předchází tomu, aby vůbec si mohli sednout do té lavice a poslouchat ty krásné koncerty. Ale jestli ta otázka zněla, kam to chceme posouvat, já si myslím, že už jsme opravdu, řekněme, na piedestalu těch projektů, které v ČR a možná i v rámci střední Evropy moc dále posouvat nelze. Snažíme se udržovat spíše tu kvalitu a vyprecizovávat ty jednotlivé projekty tak, aby opravdu to byly mimořádné zážitky, protože víc a víc jsem přesvědčen o tom, že lidé chodí za emocemi. A to je jedno, jestli je to ve sportu, v kultuře nebo třeba zrovna v té naší činnosti převážně vážné hudby, kdy, jak jsme se o tom před chvilkou bavili, než jsme začali hovořit tady přímo, tak ta vážná hudba má možná trochu takové stigma toho, že když se říká, že to je vážná hudba, tak já myslím, že náš festival určitě boří tyhle mýty. Ti, kteří navštívili koncerty třeba Radka Baboráka se svým orchestrem nebo našeho rodáka Jirky Vodičky nebo koncert Dana Bárty, potvrdili to, že to byla mimořádná zábava, ale na té nejvyšší umělecké profesionální úrovni. Takže to jsou prostě podle mě nezapomenutelné zážitky, které nemáte šanci zažít prostřednictvím jakéhokoliv média. Ani televize, ani rádia. Ta živá, jakoby možnost té interakce s tím umělcem v tom daném prostoru, je něco, co prostě nemůžete ničím nahradit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To podtrhuje i to, že u některých koncertů jste museli přidávat místa, kapacitu navýšit, abyste návštěvníkům umožnili, aby i oni zažili ty úžasné zážitky s některými interprety, jako byl například právě Jiří Vodička 19. září.

Igor Františák, ředitel Shf: Je to tak. V podstatě, jestli se nepletu, měli jsme nějakých deset koncertů úplně vyprodaných a u řady z těch deseti jsme navyšovali kapacitu tak, abychom kompromisně ještě vyšli vstříc. Na druhou stranu to i nás těší v tom, že jde vidět, že o ty koncerty je obrovský zájem. Možná i toto do budoucna bude nějakým nějakým znaménkem toho, aby lidé už měli možnost si kupovat vstupenky s větším předstihem v předprodeji, protože většina těch koncertů je na konkrétní místo, stejně jako v kinosále. Takže ti, kteří opravdu milují tu hudbu natolik, že chtějí mít ten bezprostřední kontakt s tím daným interpretem, tak mají jedinečnou možnost si výrazně dřív blokovat ty vstupenky a a nám to zase pomáhá v tom marketingu a v té prezentaci, že s tím můžeme i do budoucna lépe pracovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V následujících týdnech navážete na Svatováclavský hudební festival dalšími osmnácti koncerty. Co je jejich obsahem? Koho mohou naši posluchači tady v Moravskoslezském kraji slyšet?

Igor Františák, ředitel Shf: Jedná se o náš druhý projekt, který je celoročním. Putuje taky celým Moravskoslezským krajem s tím, že ty koncerty neděláme jen v sakrálních prostorách, ale také v historických a technických památkách celého Moravskoslezského kraje. Možná namátkou můžu jmenovat Zámek Nová Horka, tam je krásná kaple, ale zároveň také sala terrena nádherný lesní hudební salon nebo prostor muzea dolu Michal a řada dalších. Nebo Rytířský sál zámku Frýdek-Místek. Ten cyklus především se zaměřuje na komorní hudbu, ale taky na projekty, které nejsou čistě vážné hudby. Jsou to crossoverové projekty, ale i folklor. Myslím si, že je to natolik pestré, že si tam každý má šanci vybrat ty nejbližší z nich. Ty budou tento víkend, přijede sem francouzský ansámbl, který už na Svatováclavském hudebním festivalu vystupoval. Jedná se o ansámbl Castelkorn, který čerpá z obrovské studnice archivů z Kroměříže, kde právě Castelkorni pobývali. Uměleckým šéfem je Josef Žák, který už dlouhodobě žije v Paříži. Je to fantastický ansámbl. Opravdu, on je virtuózní houslista. Tak to si myslím, že to bude takové pohlazení na duši a ukázání té bezbřehé virtuozity a emocí barokní hudby. Z dalších koncertů bychom si mohli jmenovat jedno z nejvýznamnějších evropských flétnistů Jana Ostrého. Je to zároveň můj kolega na Fakultě umění, ale je vyhledávaným pedagogem, učí i na vysoké škole ve Vídni, je zván do mezinárodních porot na celém světě. Opravdu fenomenální hudebník a poctivý hudebník, který společně s ostravským smyčcovým kvartetem Benda Quartet vystoupí na dvou koncertech. Jeden z nich bude ve Frýdku-Místku a druhý v Nýdku v malém evangelickém kostelíčku na kopci, takže je to úchvatné místo. Z dalších projektů bych možná mohl jmenovat třeba vystoupení Václava Lukse, kterého známe jako dirigenta souboru Collegium 1704, který každoročně přiváží své projekty na Svatováclavský hudební festival. Tentokrát bude hrát se svým kolegou Lucou Giardinim. Projekt, který plánují teď nahrávat na kompaktní disk. Tak to budou zase dva samostatné koncerty. Moc se na ně těším, protože zde se Václav Luks představí jako fenomenální cembalista, protože on studoval na slavné škole v Basileji a patří opravdu k vynikajícím hráčům. No a z těch možná netradičních projektů bych mohl jmenovat vystoupení Gabriely Vermelho, která je vynikající zpěvačkou, má Cenu Radoka a představí hudbu Astora Piazzolla, argentinského věhlasného bandoneonisty, hráče na akordeon, se svojí kapelou. To si myslím, že bude velice zajímavé, protože budou provádět hudbu v tom stylu argentinském. A úplně posledním koncertem bude vystoupení Vojenského uměleckého souboru Ondráš s jejich vánočním projektem, který zkomponoval a připravil a celý nastudoval Jiří Slavík. Je to rodák z nedalekého Havířova, vynikající hudebník a znalec folkloru, ale podle mě absolutní špička v jazzovém světě, kterého určitě všichni jazzmeni znají jako fenomenálního nejenom skladatele, ale kontrabasistu a je to projekt, který se jmenuje Cesta světla a už jsme ho uváděli minulý rok ve spolupráci s Armádou ČR a byl to mimořádně úspěšný koncert. Těch koncertů, jak jste správně zmínila, je osmnáct. Možná bych ještě mohl říct, že se snažíme samozřejmě i dávat prostor vynikajícím ansámblům a sólistům z regionu. Stejně tak to bude i na tomto projektu, kdy vystoupí dětský sbor Ondrášek z Nového Jičína, ale také koncertní sbor Permoník z Karviné, kteří vystoupí na samostatných dvou koncertech. Takže myslím, že se posluchači mají opravdu na co těšit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak to opravdu se mají na co těšit a doufám, že přijdou a budete spokojeni i s tou návštěvností stejně jako na Svatováclavského hudebním festivalu. Já Vám děkuji za rozhovor.

Igor Františák, ředitel Shf: Děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-04-10-2023-17-14