Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP, Díky OVAHELPu nejsou onkologičtí pacienti sami

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Centrum OVAHELP pomáhá lidem nemocným rakovinou, ale zdaleka nejenom jim, poskytuje informace, lidé nezůstávají se svou nemocí sami, to vše a mnohé další je cílem, za kterým jde Centrum pomoci onkologickým pacientům. Jeho zakladatelkou je Zdeňka Hyvnarová, žena, která, poté co vážně onemocněla, zjistila, že právě taková instituce v Ostravě citelně chybí a proto ji založila. Vítám Zdeňku Hyvnarovou. Dobrý den.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Paní Hyvnarová už tady padlo, že často nemocným lidem chybí kvalitní informace. Jaké informace jste schopni poskytnout a komu?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak já bych jenom upřesnila, že když řekneme, chybí informace, tak to není zcela správně nadefinováno. Pacienti nějaké informace od svých lékařů dostanou. Nicméně je třeba si uvědomit, že těch pacientů je velké množství a ti lékaři nemají dostatečný časový prostor, aby jim dali informace postupně, v klidu, individuálně tak jak je potřebují. Když zjistíte, že jste vážně nemocní, řeknou vám je najednou, mnohdy v situaci, kdy nejste schopni ani vnímat, v tom se ztratíte a máte pocit bezmoci a totální dezorientace. Proto my pacientům rozdáváme odborné publikace v širokém spektru jakéhokoliv onkologického onemocnění. Dále máme vypracované naše autorské deníky na cestu léčbou, 3 dílná publikace, kdy vlastně vedeme pacienty celou léčbou s informacemi od A až do Z.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste organizaci OVAHELP založila v roce 2017, to znamená, že jste na trhu už čtvrtým rokem. Jaký kus cesty jste ušli? Jak jste se změnili od toho roku 2017?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Musím říci, že to nebyla malá změna, ale byly to doslova veliké skoky, protože když jsme centrum zakládali, tak nám šlo především o to zajistit azyl pro lidi, kam by si právě mohli přijít pro ten klid, za někým, kdo by jim naslouchal a pro ty informace. Ve finiši se to začalo nabalovat, začali se ozývat samotní lékaři, i různé organizace, a my jsme začali odborně spolupracovat, začali jsme pořádat odborné konference, webináře, děláme akce o kterých se nám před čtyřmi lety ani nesnilo.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jakou máte zpětnou vazbu, a teď se ptám, nejen od lidí, kteří se na vás obracejí, nemocní nebo jejich rodiny, ale také co říkají na tu vaši práci lékaři a odborníci, kteří s vámi chtějí spolupracovat.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Máme veliké štěstí, že máme dokonce mnoho garantů. To jsou lékaři, kteří nám sami nabídli spolupráci, stojí si za tím zatím co děláme, věří nám. Zpětná vazba je od pacientů, od rodin. Dokonce, když se stane, že pacienti takzvaně již odejdou, protože přišel jejich čas, tak v naší péči zůstávají nadále rodiny. Máme zpětné vazby od veřejnosti. Myslím si, že veskrze jen pozitivní.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Namodelujte situaci jak to vypadá, když se na vás někdo obrátí, že potřebuje pomoc. Přijde za vámi, nebo vám napíše, nebo vy přijdete za nimi. Jak to funguje?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak to je různé. Jsou pacienti, kteří komunikují pouze přes e-mail, protože nechtějí, aby je kdokoli viděl. Bojí se vyjít z domu, to jsem zažila třebas i já, protože se bojíte, že někdo na vás tu nemoc pozná. Každopádně když mi kdokoliv napíše, kdokoliv zavolá, neexistuje, abych se komukoli já třeba i se zpožděním pár hodin, když mám nějaké jednání, neozvala. Vždy se snažím každému pacientu pomoct individuálně, pokud možno ho dostat na první schůzku do centra, kdy si vyslechnu ten konkrétní případ a podle toho udělám analýzu, jak mu konkrétně pomoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Stalo se vám za tu dobu co fungujete, to znamená od roku 2017, že jste si nevěděla rady, že jste si najednou řekla jak tomu člověku pomoct?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Ano, stalo se mi to v letošním roce, kdy přišla klientka a už z jejího chování jsem vnímala, že je velice extrovertní, velice zmatená. Spojila jsem se dokonce i s její lékařkou s nadějí, že jí můžu nějakým způsobem pomoci, protože už to víceméně i paní onkoložka vzdávala a volala na všechny strany o pomoc. Této pacientce jsem se věnovala mnoho hodin, a paradoxně v centru se chovala způsobem, že to vypadalo, že jsme na dobré cestě, jedenkrát dokonce došla i na chemoterapii. S odstupem čtrnácti dnů jsem zjistila, že mi prostě lhala a na chemoterapii nedocházela.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Na vašich webových stránkách uvádíte spoustu příběhů lidí, se kterými jste spolupracovali, kterým jste pomáhali, kteří se o pomoc na vás obrátili. To je potom možná takovou vzpruhou a nadějí pro nově příchozí pacienty. Je to tak?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Ano, je to tak. Nicméně bych chtěla říct, že ty příběhy oni píší dobrovolně sami, a je to psáno jednak, aby si jiní lidé mohli přečíst, že vždy je naděje na uzdravení nebo na lepší život. Když vám někdo řekne, že máte rakovinu, neznamená to vždy, že umíráte. Ale co je pro nás důležitější, tito pacienti, naši klienti to obvykle píšou, když jsou již ve finiši a oni jakoby uzavřou kapitolu, srovnají si myšlenky, odloží to, tím že mi to pošlou, a řeknou taka a už mám klid. A že jim to pomáhá psychicky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jste v nějakém dalším kontaktu i s lidmi, kteří už se uzdravili, kteří už vlastně tu vaši pomoc nepotřebují, kteří už nemají proč se na vás obracet.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Ano to jsem, neřekla bych, že nemají proč se na mě obracet, protože, jak já říkám, OVAHELPácká rodina je široká a vlastně všichni naši klienti jsou víceméně naší rodinou. A lidé, kteří se uzdraví, a já za to děkuji Bohu, zůstávají v naší péči stylem, že se stávají spolupracovníky, aktivní. To znamená oni se potom podílejí na činnosti OVAHELPU, přicházejí s nápady, pomáhají s organizací a podobně. Mají pocit, že jsou potřební, a že mohou pomoci těm, kteří jsou na začátku nemoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy se také zaměřujete na komunikaci pacientů se zdravotníky, proto spolupracujete s Ostravskou univerzitou a středními zdravotnickými školami, na čem konkrétně?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak to se týká fakulty lékařství a já jsem velmi ráda a pyšná na to, že v Ostravě tuto fakultu máme. V současné době nám velmi pomáhá pan docent Maďar, díky webinářům, které jsme kvůli pandemii museli nějakým způsobem zaktualizovat, protože nemůžeme dělat odborné konference naživo. My se snažili předtím spolupracovat zejména z důvodu toho, že i já jsem zažila minimum nějakého etického chování k pacientům, takového toho sdílení, soucítění, a na těch zdravotních školách, na fakultě, jsou vlastně budoucí zdravotníci a my jsme se snažili spoluprací dosáhnout toho, aby věděli, že je třeba právě v téhle oblasti tu činnost směrem k těm pacientům změnit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kdybyste představila také váš tým OVAHELPU, který s vámi spolupracuje nebo kteří tvoří to takzvané tvrdé jádro. Mezi nimi je i vaše dcera, která vám pomáhala v začátcích.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak to není přesná informace. Moje dcera do tohoto v uvozovkách podnikání skočila, protože říkala, že tím vlastně pomůže mě, ona vnímala, že mi velice chybí lidé, že jsem se úplně odizolovala a já jsem věděla, že díky svému zdravotnímu stavu nemám kapacitu na to, abych to všechno zvládla v potřebném měřítku. A dcera tedy do toho šla, že mi pomůže, a vývojem se stala plnohodnotným, velice kvalitním kolegou, to znamená je samostatná a v současné době mnohdy spíš ona vede mě než já ji. Mimoto nám velmi pomáhají naši partneři, OVAHELP je vlastně rodina a 20 kamenných členů, kteří pomáhají organizovat různé akce.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Teď jste zmínila různé akce, zmiňte některé z nich, a možná i to, kde berete nápady na nějaké novinky, jak ještě obohatit tu svoji činnost a co nového přinést lidem, kteří jsou nemocní?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak my se zaměřujeme na to, že jdeme odbornou cestou, takže než přišla pandemie, tak jsme měli odborné přednášky lékařů, protože klademe velký důraz na prevenci. Měli jsme i volnočasové aktivity, odborné konference. Pandemie nám taky změnila život, my jsem už vyčerpáni, protože neustálou restrikcí a změnami, chystáme různé akce pro děvčata a pány, kteří se chtějí scházet, chtějí se na něčem aktivně podílet, a dopadlo to v desítkách případů, že jsme to museli zrušit tak jako všichni v naší zemi. Takže v současné době upínáme veškerou činnost tím směrem, že mám individuální schůzky s pacienty abych je neohrozila, oni to potřebují. A mimo to děláme pravidelné odborné semináře.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Paní Hyvnarová, já Vám moc děkuji za rozhovor a přeji Vám i Vašemu celému týmu hodně štěstí.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Děkuji. Já Vám také. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP, Díky OVAHELPu nejsou onkologičtí pacienti sami
09. března 2021, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Centrum OVAHELP pomáhá lidem nemocným rakovinou, ale zdaleka nejenom jim, poskytuje informace, lidé nezůstávají se svou nemocí sami, to vše a mnohé další je cílem, za kterým jde Centrum pomoci onkologickým pacientům. Jeho zakladatelkou je Zdeňka Hyvnarová, žena, která, poté co vážně onemocněla, zjistila, že právě taková instituce v Ostravě citelně chybí a proto ji založila. Vítám Zdeňku Hyvnarovou. Dobrý den.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Paní Hyvnarová už tady padlo, že často nemocným lidem chybí kvalitní informace. Jaké informace jste schopni poskytnout a komu?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak já bych jenom upřesnila, že když řekneme, chybí informace, tak to není zcela správně nadefinováno. Pacienti nějaké informace od svých lékařů dostanou. Nicméně je třeba si uvědomit, že těch pacientů je velké množství a ti lékaři nemají dostatečný časový prostor, aby jim dali informace postupně, v klidu, individuálně tak jak je potřebují. Když zjistíte, že jste vážně nemocní, řeknou vám je najednou, mnohdy v situaci, kdy nejste schopni ani vnímat, v tom se ztratíte a máte pocit bezmoci a totální dezorientace. Proto my pacientům rozdáváme odborné publikace v širokém spektru jakéhokoliv onkologického onemocnění. Dále máme vypracované naše autorské deníky na cestu léčbou, 3 dílná publikace, kdy vlastně vedeme pacienty celou léčbou s informacemi od A až do Z.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste organizaci OVAHELP založila v roce 2017, to znamená, že jste na trhu už čtvrtým rokem. Jaký kus cesty jste ušli? Jak jste se změnili od toho roku 2017?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Musím říci, že to nebyla malá změna, ale byly to doslova veliké skoky, protože když jsme centrum zakládali, tak nám šlo především o to zajistit azyl pro lidi, kam by si právě mohli přijít pro ten klid, za někým, kdo by jim naslouchal a pro ty informace. Ve finiši se to začalo nabalovat, začali se ozývat samotní lékaři, i různé organizace, a my jsme začali odborně spolupracovat, začali jsme pořádat odborné konference, webináře, děláme akce o kterých se nám před čtyřmi lety ani nesnilo.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jakou máte zpětnou vazbu, a teď se ptám, nejen od lidí, kteří se na vás obracejí, nemocní nebo jejich rodiny, ale také co říkají na tu vaši práci lékaři a odborníci, kteří s vámi chtějí spolupracovat.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Máme veliké štěstí, že máme dokonce mnoho garantů. To jsou lékaři, kteří nám sami nabídli spolupráci, stojí si za tím zatím co děláme, věří nám. Zpětná vazba je od pacientů, od rodin. Dokonce, když se stane, že pacienti takzvaně již odejdou, protože přišel jejich čas, tak v naší péči zůstávají nadále rodiny. Máme zpětné vazby od veřejnosti. Myslím si, že veskrze jen pozitivní.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Namodelujte situaci jak to vypadá, když se na vás někdo obrátí, že potřebuje pomoc. Přijde za vámi, nebo vám napíše, nebo vy přijdete za nimi. Jak to funguje?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak to je různé. Jsou pacienti, kteří komunikují pouze přes e-mail, protože nechtějí, aby je kdokoli viděl. Bojí se vyjít z domu, to jsem zažila třebas i já, protože se bojíte, že někdo na vás tu nemoc pozná. Každopádně když mi kdokoliv napíše, kdokoliv zavolá, neexistuje, abych se komukoli já třeba i se zpožděním pár hodin, když mám nějaké jednání, neozvala. Vždy se snažím každému pacientu pomoct individuálně, pokud možno ho dostat na první schůzku do centra, kdy si vyslechnu ten konkrétní případ a podle toho udělám analýzu, jak mu konkrétně pomoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Stalo se vám za tu dobu co fungujete, to znamená od roku 2017, že jste si nevěděla rady, že jste si najednou řekla jak tomu člověku pomoct?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Ano, stalo se mi to v letošním roce, kdy přišla klientka a už z jejího chování jsem vnímala, že je velice extrovertní, velice zmatená. Spojila jsem se dokonce i s její lékařkou s nadějí, že jí můžu nějakým způsobem pomoci, protože už to víceméně i paní onkoložka vzdávala a volala na všechny strany o pomoc. Této pacientce jsem se věnovala mnoho hodin, a paradoxně v centru se chovala způsobem, že to vypadalo, že jsme na dobré cestě, jedenkrát dokonce došla i na chemoterapii. S odstupem čtrnácti dnů jsem zjistila, že mi prostě lhala a na chemoterapii nedocházela.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Na vašich webových stránkách uvádíte spoustu příběhů lidí, se kterými jste spolupracovali, kterým jste pomáhali, kteří se o pomoc na vás obrátili. To je potom možná takovou vzpruhou a nadějí pro nově příchozí pacienty. Je to tak?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Ano, je to tak. Nicméně bych chtěla říct, že ty příběhy oni píší dobrovolně sami, a je to psáno jednak, aby si jiní lidé mohli přečíst, že vždy je naděje na uzdravení nebo na lepší život. Když vám někdo řekne, že máte rakovinu, neznamená to vždy, že umíráte. Ale co je pro nás důležitější, tito pacienti, naši klienti to obvykle píšou, když jsou již ve finiši a oni jakoby uzavřou kapitolu, srovnají si myšlenky, odloží to, tím že mi to pošlou, a řeknou taka a už mám klid. A že jim to pomáhá psychicky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jste v nějakém dalším kontaktu i s lidmi, kteří už se uzdravili, kteří už vlastně tu vaši pomoc nepotřebují, kteří už nemají proč se na vás obracet.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Ano to jsem, neřekla bych, že nemají proč se na mě obracet, protože, jak já říkám, OVAHELPácká rodina je široká a vlastně všichni naši klienti jsou víceméně naší rodinou. A lidé, kteří se uzdraví, a já za to děkuji Bohu, zůstávají v naší péči stylem, že se stávají spolupracovníky, aktivní. To znamená oni se potom podílejí na činnosti OVAHELPU, přicházejí s nápady, pomáhají s organizací a podobně. Mají pocit, že jsou potřební, a že mohou pomoci těm, kteří jsou na začátku nemoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy se také zaměřujete na komunikaci pacientů se zdravotníky, proto spolupracujete s Ostravskou univerzitou a středními zdravotnickými školami, na čem konkrétně?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak to se týká fakulty lékařství a já jsem velmi ráda a pyšná na to, že v Ostravě tuto fakultu máme. V současné době nám velmi pomáhá pan docent Maďar, díky webinářům, které jsme kvůli pandemii museli nějakým způsobem zaktualizovat, protože nemůžeme dělat odborné konference naživo. My se snažili předtím spolupracovat zejména z důvodu toho, že i já jsem zažila minimum nějakého etického chování k pacientům, takového toho sdílení, soucítění, a na těch zdravotních školách, na fakultě, jsou vlastně budoucí zdravotníci a my jsme se snažili spoluprací dosáhnout toho, aby věděli, že je třeba právě v téhle oblasti tu činnost směrem k těm pacientům změnit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kdybyste představila také váš tým OVAHELPU, který s vámi spolupracuje nebo kteří tvoří to takzvané tvrdé jádro. Mezi nimi je i vaše dcera, která vám pomáhala v začátcích.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak to není přesná informace. Moje dcera do tohoto v uvozovkách podnikání skočila, protože říkala, že tím vlastně pomůže mě, ona vnímala, že mi velice chybí lidé, že jsem se úplně odizolovala a já jsem věděla, že díky svému zdravotnímu stavu nemám kapacitu na to, abych to všechno zvládla v potřebném měřítku. A dcera tedy do toho šla, že mi pomůže, a vývojem se stala plnohodnotným, velice kvalitním kolegou, to znamená je samostatná a v současné době mnohdy spíš ona vede mě než já ji. Mimoto nám velmi pomáhají naši partneři, OVAHELP je vlastně rodina a 20 kamenných členů, kteří pomáhají organizovat různé akce.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Teď jste zmínila různé akce, zmiňte některé z nich, a možná i to, kde berete nápady na nějaké novinky, jak ještě obohatit tu svoji činnost a co nového přinést lidem, kteří jsou nemocní?

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Tak my se zaměřujeme na to, že jdeme odbornou cestou, takže než přišla pandemie, tak jsme měli odborné přednášky lékařů, protože klademe velký důraz na prevenci. Měli jsme i volnočasové aktivity, odborné konference. Pandemie nám taky změnila život, my jsem už vyčerpáni, protože neustálou restrikcí a změnami, chystáme různé akce pro děvčata a pány, kteří se chtějí scházet, chtějí se na něčem aktivně podílet, a dopadlo to v desítkách případů, že jsme to museli zrušit tak jako všichni v naší zemi. Takže v současné době upínáme veškerou činnost tím směrem, že mám individuální schůzky s pacienty abych je neohrozila, oni to potřebují. A mimo to děláme pravidelné odborné semináře.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Paní Hyvnarová, já Vám moc děkuji za rozhovor a přeji Vám i Vašemu celému týmu hodně štěstí.

Zdeňka Hyvnarová, ředitelka centra OVAHELP: Děkuji. Já Vám také. Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-09-03-2021-17-14