Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Mezinárodní závodní okruh STEEL RING TŘINEC - 18. - 21. 5.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Po dvaceti čtyřech letech míří jeden ze závodů Mistrovství Evropy v motoristickém sportu do České republiky. Mezinárodní závodní okruh Steel Ring Třinec v městské části Borek bude od 18.do 21.května hostit dva světové závody motokár. Více už od mého dnešního hosta Martina Gregora, zástupce organizátora závodu. Dobrý den, vítejte u nás ve studiu.

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Dobrý den.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak pojďme na začátek vysvětlit našim divákům, o co jde. Mistrovství Evropy v kartingu, tedy závodu, ve kterém se představí budoucí piloti Formule 1. Co to jsou ty kartingové závody?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Karting, rovná se motokárové závodění. Je to mezinárodní název pro motokárové závodění. A zmiňovali jsme budoucí piloty Formule 1. Opravdu to tak je, protože dneska ve Formuli 1 není nikdo, kdo by neabsolvoval 6. letou kariéru v motokárách. A není jiné cesty do Formule 1 než přes šampionát mistrovství Evropy, který bude 18. až 21. května právě na Steel Ringu v Třinci.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak a pro mě jako pro laika ještě vysvětlete ten rozdíl. Když teda šest let trénují na Formuli, tak jaký je potom ten rozdíl mezi těmi závody?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Samozřejmě motokárové závodění je menší, jezdí se na menších okruzích, nicméně ty parametry rychlosti, přetížení a zrychlení jsou velmi podobné. A není to trénování, ale v podstatě jsou to závody, kdy každý z těch jezdců nebo jezdkyň absolvuje během roku třeba 30 závodů. V tom juniorském věku, v těch motokárových závodech, po nich právě koukají juniorské týmy Formule 1, které už v Třinci v tuto chvíli jsou připraveny. Jsou tam juniorky RedBull, je tam juniorka Ferrari, Mercedes a AMG. Jsou tam jezdci zařazeni v programu Sauber. Takže je určitě na co koukat.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Jakou rychlostí motokáry nebo ti závodníci jezdí?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Je to různé. Mění se to právě podle okruhu. Motokáry dokáží jet i 190 km/h. U nás se jede pomaleji, protože jsme velmi technický okruh. Takže ta maximální rychlost bude u nás někde okolo 150 km/h. Ale to co je zajímavé, tak je opravdu to přetížení, protože u nás na okruhu ve dvou místech dosahuje přetížení jezdců, které na ně působí, až 3G, což je opravdu blížící se tomu parametru Formule 1.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Vysvětlete mi to prosím, jako laikovi, co to znamená?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: V zatáčkách, protože motokáry mají velmi dobrou přilnavost, jsou lehké a jsou strašně rychlé a tak na ty jezdce působí třikrát větší váha, než máte. Pokud máte helmu na hlavě, hlava s helmou váží zhruba 5 kilo. V té zatáčce při tom průjezdu je to třeba 15 kilo. Takže jako kdybyste si vzala balík vod litr a půl a omotala si je páskou kolem hlavy. Tak velké přetížení působí na tu hlavu. Tím pádem je to velmi fyzicky náročné na celé tělo, na střed těla, na fyzičku. A je to právě ta správná příprava pro to formulové závodění v budoucnu.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Když je to tak fyzicky náročné, znamená to, že ti závodníci trénují i v posilovně?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Samozřejmě, každý z těch jezdců má připravený naprosto jasný program, tak jako každý vrcholový sport a my se bavíme o té opravdu nejvyšší úrovni, tak každý ten jezdec má svého trenéra, má fyzioterapeuta, má veškeré podmínky k tomu, aby se byl schopen perfektně připravit na ten závod, který není jednodenní nebo dvouhodinový. Ten závod trvá v podstatě čtyři dny, kdy jsou od čtvrtka volné tréninky, v pátek jsou kvalifikace, v sobotu jsou kvalifikační rozjížďky a v neděli potom je ta finálová část, kdy postupují už do toho finále ti nejlepší. Ty počty těch jezdců jsou velké. Máme tři kategorie a v každé té kategorii okolo devadesáti lidí.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Už jsme několikrát zmínili třinecký okruh. Ten by měl být nejnovější a nejmodernější v Česku. Je to tak?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Nejenom v Česku, ale vůbec ve střední Evropě. Okruh jsme otevírali v roce 2017. Už s tou vizí pořádat tady ty závody. Proto veškeré bezpečnostní opatření a veškeré zázemí je připraveno a díky tomu máme homologaci pro mistrovství Evropy, mistrovství světa, což se povedlo po těch pěti letech dostat sem. Toho si velmi vážíme a věříme, že se to bude opakovat, že se v budoucnu zařadíme mezi okruhy jako je Le Mans, jako je Genk nebo Wackersdorf a hlavně italské okruhy v Sarno nebo v Lonato. A mistrovství Evropy k nám bude opakovaně mířit třeba co druhý rok.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Po pěti letech od té doby, co jste otevřeli Steel Ring, ale jinak je to v Česku po dvaceti čtyřech letech.

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Mistrovství Evropy se jede po dvaceti čtyřech letech v České republice. Naposledy se jelo v České Lípě v roce devadesát devět v kategorii ICC.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Zůstaňme ještě na chvilku u té dráhy. Jaké musí splnit parametry, aby se zařadila mezi ty, které splňují právě parametry pro mistrovství Evropy?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Je toho hrozně moc. Samozřejmě délka, šířka, okruh Steel Ring má devět metrů na šířku, 1234 metrů délky, má sedm metrů převýšení. Ale nejenom jak ten okruh vypadá, ale i bezpečnostní opatření. Okolo musí být tzv. bezpečnostní ploty, které odpovídají těm samým parametrům jako Formule 1. Stejně tak obrubníky vnitřní, venkovní a zázemí, které je potřeba pro ty týmy je velké. Je potřeba připojení na elektřinu. Je potřeba ten paddock mít vybavený tak, aby opravdu ty juniorské týmy Formule 1 dostály svým kvalitám a dostali vše potřebné k tomu, aby mohli u nás strávit měsíc.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak nebezpečný to je sport? Kolik se tam stává úrazů?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Já si troufám říct, že to je jeden z nejbezpečnějších sportů. Těch úrazů bývá minimálně, i přesto, že to je velmi atraktivní a řekněme až skoro kontaktní sport, tak tím, že motokára je velmi lehká, tak k těm kolizím samozřejmě dochází, ale většinou to končí nějakou modřinou nebo naraženinou. A doufám, že to tak bude i v budoucnu.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Do Třince se sjede nebo už pomalu sjíždí z padesáti šesti zemí přes dvě stě závodníků. Okomentujte některé z nich. A samozřejmě nezapomeňme na ty české, na které se určitě návštěvníci budou velmi těšit.

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Tak my máme v tuto chvíli přihlášených 233 jezdců opravdu z 56 zemí světa. Protože mistrovství Evropy je otevřené, tak opravdu máme jezdce, kteří jsou Nového Zélandu, Indonésie, Bahrajnu. Samozřejmě severské státy, Finsko, Norsko. Máme jezdce z Jihoafrické republiky. A samozřejmě Brazílie, Kolumbie, Kanada. A opravdu, některé vlajky jsme museli i vygooglit, abychom věděli, co za stát to zrovna je. Máme velmi talentované jezdce, kteří jsou zařazeni v těch programech a míří do Formule 1. Z těch českých bych určitě měl zmínit Terezu Bábičkovou, děvče které loni absolvovalo Formula Women Series série, kdy závodí děvčata mezi sebou. Série, která se jela při Formuli 1. Máme Jindru Pešla z Valašského Meziříčí, řekněme skoro domácího jezdce, který na okruhu jezdí od jeho vzniku a je to mladý nadějný pilot. Teďka dojel desátý v přípravném závodě Champions of Future. Jsou tam další lidé, jako je Jakub Kemeník, jako je Marek Skřivan. Nerad bych na někoho zapomněl. Jsou to kluci s Hagemann Racingu, Tobias Szécsényi a další talentovaní. Máme přihlášených přes dvacet českých závodníků. Věřím, že využijí výhody domácího prostředí a že ukáží světu, že i český Karting patří na vysokou úroveň.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Troufnete si odhadnout, jakou mají šanci?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Ty šance jsou velké, protože okruh znají velmi dobře a dokáží být velmi rychlí. Na druhou stranu karting je strašně zrádný, strašně nevyzpytatelný. Hraje v tom roli počasí, hraje v tom roli technika a důležité je vůbec postoupit do toho finálového závodu. A nezbývá než držet pěsti, aby to dopadlo co nejlépe.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Závěrečná otázka. Jak je náročné připravit takový mezinárodní závod? Jak dlouho vlastně ty přípravy trvají a co všechno musí splnit pořadatel?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Každopádně je to práce celého týmu lidí. Řekněme ten náš nejzákladnější tým čítá řekněme šest lidí, kteří na tom makají. A troufnu si říct, že opravdu těch celých pět let je ta práce, abychom dokázali, že dokážeme dělat velké závody, že je dokážeme dělat bezpečně, že je dokážeme dělat dobře. A ten samotný závod, který nás čeká v příštím víkendu, tak to už je práce celého týmu, řekněme osmdesáti nebo sta lidí. A ta práce určitě je více než půlroční.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vám budu držet palce, ať vám všechno klapne tak, jak to máte naplánované a našim závodníkům ať se jim podaří vystoupat na stupínky vítězů.

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Já věřím, že se přijdete podívat nejen vy, ale diváci a že budou mít možnost potkat opravdu budoucí hvězdy Formule 1 na třineckém okruhu Steel Ring.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Mezinárodní závodní okruh STEEL RING TŘINEC - 18. - 21. 5.
16. května 2023, 17:14

Eleonora Orlíková, TV Polar: Po dvaceti čtyřech letech míří jeden ze závodů Mistrovství Evropy v motoristickém sportu do České republiky. Mezinárodní závodní okruh Steel Ring Třinec v městské části Borek bude od 18.do 21.května hostit dva světové závody motokár. Více už od mého dnešního hosta Martina Gregora, zástupce organizátora závodu. Dobrý den, vítejte u nás ve studiu.

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Dobrý den.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak pojďme na začátek vysvětlit našim divákům, o co jde. Mistrovství Evropy v kartingu, tedy závodu, ve kterém se představí budoucí piloti Formule 1. Co to jsou ty kartingové závody?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Karting, rovná se motokárové závodění. Je to mezinárodní název pro motokárové závodění. A zmiňovali jsme budoucí piloty Formule 1. Opravdu to tak je, protože dneska ve Formuli 1 není nikdo, kdo by neabsolvoval 6. letou kariéru v motokárách. A není jiné cesty do Formule 1 než přes šampionát mistrovství Evropy, který bude 18. až 21. května právě na Steel Ringu v Třinci.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak a pro mě jako pro laika ještě vysvětlete ten rozdíl. Když teda šest let trénují na Formuli, tak jaký je potom ten rozdíl mezi těmi závody?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Samozřejmě motokárové závodění je menší, jezdí se na menších okruzích, nicméně ty parametry rychlosti, přetížení a zrychlení jsou velmi podobné. A není to trénování, ale v podstatě jsou to závody, kdy každý z těch jezdců nebo jezdkyň absolvuje během roku třeba 30 závodů. V tom juniorském věku, v těch motokárových závodech, po nich právě koukají juniorské týmy Formule 1, které už v Třinci v tuto chvíli jsou připraveny. Jsou tam juniorky RedBull, je tam juniorka Ferrari, Mercedes a AMG. Jsou tam jezdci zařazeni v programu Sauber. Takže je určitě na co koukat.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Jakou rychlostí motokáry nebo ti závodníci jezdí?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Je to různé. Mění se to právě podle okruhu. Motokáry dokáží jet i 190 km/h. U nás se jede pomaleji, protože jsme velmi technický okruh. Takže ta maximální rychlost bude u nás někde okolo 150 km/h. Ale to co je zajímavé, tak je opravdu to přetížení, protože u nás na okruhu ve dvou místech dosahuje přetížení jezdců, které na ně působí, až 3G, což je opravdu blížící se tomu parametru Formule 1.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Vysvětlete mi to prosím, jako laikovi, co to znamená?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: V zatáčkách, protože motokáry mají velmi dobrou přilnavost, jsou lehké a jsou strašně rychlé a tak na ty jezdce působí třikrát větší váha, než máte. Pokud máte helmu na hlavě, hlava s helmou váží zhruba 5 kilo. V té zatáčce při tom průjezdu je to třeba 15 kilo. Takže jako kdybyste si vzala balík vod litr a půl a omotala si je páskou kolem hlavy. Tak velké přetížení působí na tu hlavu. Tím pádem je to velmi fyzicky náročné na celé tělo, na střed těla, na fyzičku. A je to právě ta správná příprava pro to formulové závodění v budoucnu.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Když je to tak fyzicky náročné, znamená to, že ti závodníci trénují i v posilovně?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Samozřejmě, každý z těch jezdců má připravený naprosto jasný program, tak jako každý vrcholový sport a my se bavíme o té opravdu nejvyšší úrovni, tak každý ten jezdec má svého trenéra, má fyzioterapeuta, má veškeré podmínky k tomu, aby se byl schopen perfektně připravit na ten závod, který není jednodenní nebo dvouhodinový. Ten závod trvá v podstatě čtyři dny, kdy jsou od čtvrtka volné tréninky, v pátek jsou kvalifikace, v sobotu jsou kvalifikační rozjížďky a v neděli potom je ta finálová část, kdy postupují už do toho finále ti nejlepší. Ty počty těch jezdců jsou velké. Máme tři kategorie a v každé té kategorii okolo devadesáti lidí.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Už jsme několikrát zmínili třinecký okruh. Ten by měl být nejnovější a nejmodernější v Česku. Je to tak?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Nejenom v Česku, ale vůbec ve střední Evropě. Okruh jsme otevírali v roce 2017. Už s tou vizí pořádat tady ty závody. Proto veškeré bezpečnostní opatření a veškeré zázemí je připraveno a díky tomu máme homologaci pro mistrovství Evropy, mistrovství světa, což se povedlo po těch pěti letech dostat sem. Toho si velmi vážíme a věříme, že se to bude opakovat, že se v budoucnu zařadíme mezi okruhy jako je Le Mans, jako je Genk nebo Wackersdorf a hlavně italské okruhy v Sarno nebo v Lonato. A mistrovství Evropy k nám bude opakovaně mířit třeba co druhý rok.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Po pěti letech od té doby, co jste otevřeli Steel Ring, ale jinak je to v Česku po dvaceti čtyřech letech.

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Mistrovství Evropy se jede po dvaceti čtyřech letech v České republice. Naposledy se jelo v České Lípě v roce devadesát devět v kategorii ICC.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Zůstaňme ještě na chvilku u té dráhy. Jaké musí splnit parametry, aby se zařadila mezi ty, které splňují právě parametry pro mistrovství Evropy?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Je toho hrozně moc. Samozřejmě délka, šířka, okruh Steel Ring má devět metrů na šířku, 1234 metrů délky, má sedm metrů převýšení. Ale nejenom jak ten okruh vypadá, ale i bezpečnostní opatření. Okolo musí být tzv. bezpečnostní ploty, které odpovídají těm samým parametrům jako Formule 1. Stejně tak obrubníky vnitřní, venkovní a zázemí, které je potřeba pro ty týmy je velké. Je potřeba připojení na elektřinu. Je potřeba ten paddock mít vybavený tak, aby opravdu ty juniorské týmy Formule 1 dostály svým kvalitám a dostali vše potřebné k tomu, aby mohli u nás strávit měsíc.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak nebezpečný to je sport? Kolik se tam stává úrazů?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Já si troufám říct, že to je jeden z nejbezpečnějších sportů. Těch úrazů bývá minimálně, i přesto, že to je velmi atraktivní a řekněme až skoro kontaktní sport, tak tím, že motokára je velmi lehká, tak k těm kolizím samozřejmě dochází, ale většinou to končí nějakou modřinou nebo naraženinou. A doufám, že to tak bude i v budoucnu.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Do Třince se sjede nebo už pomalu sjíždí z padesáti šesti zemí přes dvě stě závodníků. Okomentujte některé z nich. A samozřejmě nezapomeňme na ty české, na které se určitě návštěvníci budou velmi těšit.

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Tak my máme v tuto chvíli přihlášených 233 jezdců opravdu z 56 zemí světa. Protože mistrovství Evropy je otevřené, tak opravdu máme jezdce, kteří jsou Nového Zélandu, Indonésie, Bahrajnu. Samozřejmě severské státy, Finsko, Norsko. Máme jezdce z Jihoafrické republiky. A samozřejmě Brazílie, Kolumbie, Kanada. A opravdu, některé vlajky jsme museli i vygooglit, abychom věděli, co za stát to zrovna je. Máme velmi talentované jezdce, kteří jsou zařazeni v těch programech a míří do Formule 1. Z těch českých bych určitě měl zmínit Terezu Bábičkovou, děvče které loni absolvovalo Formula Women Series série, kdy závodí děvčata mezi sebou. Série, která se jela při Formuli 1. Máme Jindru Pešla z Valašského Meziříčí, řekněme skoro domácího jezdce, který na okruhu jezdí od jeho vzniku a je to mladý nadějný pilot. Teďka dojel desátý v přípravném závodě Champions of Future. Jsou tam další lidé, jako je Jakub Kemeník, jako je Marek Skřivan. Nerad bych na někoho zapomněl. Jsou to kluci s Hagemann Racingu, Tobias Szécsényi a další talentovaní. Máme přihlášených přes dvacet českých závodníků. Věřím, že využijí výhody domácího prostředí a že ukáží světu, že i český Karting patří na vysokou úroveň.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Troufnete si odhadnout, jakou mají šanci?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Ty šance jsou velké, protože okruh znají velmi dobře a dokáží být velmi rychlí. Na druhou stranu karting je strašně zrádný, strašně nevyzpytatelný. Hraje v tom roli počasí, hraje v tom roli technika a důležité je vůbec postoupit do toho finálového závodu. A nezbývá než držet pěsti, aby to dopadlo co nejlépe.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Závěrečná otázka. Jak je náročné připravit takový mezinárodní závod? Jak dlouho vlastně ty přípravy trvají a co všechno musí splnit pořadatel?

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Každopádně je to práce celého týmu lidí. Řekněme ten náš nejzákladnější tým čítá řekněme šest lidí, kteří na tom makají. A troufnu si říct, že opravdu těch celých pět let je ta práce, abychom dokázali, že dokážeme dělat velké závody, že je dokážeme dělat bezpečně, že je dokážeme dělat dobře. A ten samotný závod, který nás čeká v příštím víkendu, tak to už je práce celého týmu, řekněme osmdesáti nebo sta lidí. A ta práce určitě je více než půlroční.

Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vám budu držet palce, ať vám všechno klapne tak, jak to máte naplánované a našim závodníkům ať se jim podaří vystoupat na stupínky vítězů.

Martin Gregor, zástupce organizátora závodů: Já věřím, že se přijdete podívat nejen vy, ale diváci a že budou mít možnost potkat opravdu budoucí hvězdy Formule 1 na třineckém okruhu Steel Ring.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-16-05-2023-17-14