Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Miroslav Svozil (ODS), náměstek ostravského primátora: Ostrava má nového náměstka pro dopravu

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zdravotně indisponovaného Vladimíra Cigánka ve vedení města Ostravy střídá stranický kolega Miroslav Svozil, který přijal pozvání do studia televize Polar. Dobrý den, vítejte.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, Vy se vracíte více než po jedenácti letech do klíčové funkce ve vedení města. Jak se za tu dobu Ostrava a podle Vás změnila?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Mění se zásadním způsobem. Já bych chtěl za prvé komentovat, že nová koalice nebo koalice v tomto volebním období má poměrně jasnou pozitivní vizi. Má svůj strategický program. Čili to je první zásadní věc. Druhá zásadní věc, na které víceméně pracuji celou dobu, co jsem v pozici zastupitele nebo i náměstka starosty chcete-li. Ostrava se stává centrem zájmu investorů a to je strašně dobrá zpráva.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste byl starostou Moravské Ostravy a Přívozu. Také jste už byl, jak už jsem předeslala, náměstkem primátora pro finance a ekonomiku. Jak blízko máte k současnému rezortu, který vedete čili rezortu dopravy?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Je nutno zmínit, že mé původní povolání je systémový inženýr. Systémové vyšlo zejména z inženýrství dopravního, zabývalo se řízením dopravních systémů a podobně. Čili myslím si, že opravdu k tomu mám hodně blízko. I některé projekty, jenom lehce připomenu, byl jsem třeba jeden z otců integrovaného záchranného systému v Ostravě a to je taky hodně o dopravě emergentních složek. Čili myslím si, že k tomu mám blízko hodně

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Střídáte stranického kolegu pana Cigánka, to už tady také padlo. Jaká bude návaznost na jeho práci?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já si myslím, že ta návaznost bude velice plynulá a stoprocentní v názorech budu rozvíjet jeho myšlenky a jeho projekty. Mám na to deset měsíců.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co podle Vás doprava v Ostravě nejvíce potřebuje? Co ji schází anebo jestli má něčeho přebytek?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já začnu možná u klíčových silničních staveb. To si myslím, že občany našeho města zajímat bude. Já se pokusím vyjmenovat ty tři silniční priority. Za prvé dostavbu Místecké ulice, třetí etapa, tam u Tatranu. Je to nádherný projekt a jsem velmi potěšen, že víceméně ho již schválila centrální dopravní komise při Ministerstvu dopravy. Víceméně je zafixován v plánu fondu dopravní infrastruktury na roky 2026 a 2027. Myslím si, že tohle Ostravě opravdu chybí a nejenom z pozice dopravní, ale i to řešení technické je unikátní. To řešení je v podstatě v pozici galerie a víceméně ve finále propojí Fifejdy s centrem města. Čili to je sen mnoha generací. Z těch dalších silničních priorit chci opět oprášit severní spoj. Víceméně půlka Ostravy trpí dopravními zácpy u Vodárny a ten severní spoj tomu městu chybí. Čili chci oživit tohle téma, chci navázat spolupráci s centrálními českými institucemi, co se týče financování. Zatím ta záležitost je ve stádiu projednávání územního rozhodnutí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Proč se o tom severními spoji přestalo hovořit?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: To nevím, mám pocit, že kdysi možná někteří političtí reprezentanti dějin nechtěli. Ale myslím si, že dneska Poruba jej chce a velice silně. Ten tlak na mě je, jsem bombardován dotazy, kdy už konečně, tak já to rozvinout.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ono to je totiž dnes a denně vidět, hlavně v těch exponovaných časech ráno a odpoledne, že tam ten úsek směrem na Porubu je ucpané.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Přesně tak, čili proto severní spoj, i když je to běh na hodně dlouhou trať, ale musíme pokračovat a neustát. Doplnil bych ještě třetí stavbu, silnici 1/56 na Hlučín. Tam jak je ústřední čistírna odpadních vod, tam v podstatě víme, že chybí druhý most přes Odro.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: O číma Ostraváka nebo člověka, který přijíždí do Ostravy, zdá se, že někdy ve stejném čase probíhá hodně dopravních staveb a je to komplikované se jim vyhnout a vyhnout se tak dopravním zácpa. Nedá se to plánovat jinak?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tak ta koordinace je určitě náročná. Budu se o to snažit, ale přiznám se, já jsem stoupencem teorie, že čím více se staví, tím líp. Chci, aby v tomto městě byly vidět jeřáby. Je to historický dluh a musíme se s tím naučit samozřejmě inteligentně vyrovnat. Příklad uvedu, nově do provozu obnova tramvajové trati do Přívozu. V podstatě víte sama, je 15. prosince a už to funguje přesně dle termínu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Městská hromadná doprava, teď se to právě nakousl. My máme v Ostravě nejmodernější tramvaje, ty už brázdí koleje města. Je to také proto, že ruku v ruce jde i velmi vysoký rozpočet městské hromadné dopravy, jenom pro diváky, jedna celá osm miliardy korun. Je to trojnásobek než před několika lety.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Je to vysoké číslo. Je to přesně jedna celá sedmdesát pět miliardy. Ale to není podstatné. Ano, my tomu říkáme kompenzace, to je odborný termín, je skutečně dosti vysoká, ale musíme vzít v úvahu, že to město konečně zase roste. Čekají nás nové investice, zejména v centru, dům Václav, máme zamyšlený mrakodrap v centru města. Čili veškeré tyto nové investice si vyžadují tu doprovodnou dopravní infrastrukturu a od toho ten dopravní podnik je, aby všechny všechny nové investice dopravní obsloužil. Je to tak myslím ve všech zemí v Evropě, kde se zpětně vracejí k městské hromadné dopravě. Můžeme uvést Francii, ta před zhruba padesáti lety až na dvě města zrušila víceméně všechny tramvajové provozy. Dneska, když se podíváte na mapu Francie asi pětatřicet měst během krátké doby obnovilo své tramvajové systémy. Čili ten systém se musí obnovovat, musí se do něj investovat. Je to také znak kvality života ve městě. Čili ano, kompenzace je vysoká a čekám, že bude růst a ono to souvisí s ekonomickým rozvojem města.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ostrava má nově také double deckery, jak jsou využívané? Potřebovali jsme je tady?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já si myslím, že stejně jako ta nová tramvaj, kterou jste zmínila, ta Škoda ForCity 39T. To je nejmodernější tramvaj v republice a jenom chci připomenout, že ty další Škodovky těch pětatřicet kusů se bude vyrábět tady v Ostravě, ve Škodě Ekově, jsme mimochodem druhým městem škody Transportation v ČR. Což je strašně fajn. Čili ano, nová tyrkysová tramvaj je novým symbolem Ostravy. Double deckery jezdí tu první sezónu a nezapomeňme, že je to covidová sezóna. O víkendu do zoo, přes týden na lince a víceméně i instituce, občané víceméně si je můžou i pronajmout ke svým účelům. Myslím si, že tu investici zhodnotíme až za několik let, mimo dobu covidovou. Ale je to také nějaký nový symbol Ostravy. Myslím, že jsme asi první dopravní podnik v republice, co má double deckery.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Rok dva 2022 a dopravní stavby, velmi krátce, co plánujeme? Aspoň nějaké největší stavby.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: My jsme se ještě nebavili o statické dopravě. Já za velmi důležité považuju to, že se konečně po zhruba patnáctileté odmlce začínají v Ostravě stavět parkovací domy. Je to parkovací dům U Nemocnice, Fifejdy, mohu dále zmínit parkovací dům U Pokladů. Další parkovací domy se víceméně plánují a jsou v nějakém stadiu projekční přípravy. Parkovací dům u krajského úřadu. Ten je nezbytný pro vybudování nové koncertní síně a obnovu domu kultury. Dál víme, že nás čeká parkovací dům nápor Purkyňově ulici, který je klíčový pro dostavbu centra města. No a některé další parkoviště pod Českou bratrskou estakádou, pod Frýdlantské mosty. Čili to jsou ty parkovací domy, které považuju za naprosto klíčové. No a co se týče některých dopravních komunikací, jejich víc. Jen namátkově, měla by se začít nová pivovarská první etapa v podstatě jeden jižní obchvat nejužšího centra a propojení s novou univerzitou. Čili tu já považuju za velmi klíčovou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, já Vám děkuji za rozhovor.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Také děkuji.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Miroslav Svozil (ODS), náměstek ostravského primátora: Ostrava má nového náměstka pro dopravu
16. prosince 2021, 17:30

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zdravotně indisponovaného Vladimíra Cigánka ve vedení města Ostravy střídá stranický kolega Miroslav Svozil, který přijal pozvání do studia televize Polar. Dobrý den, vítejte.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, Vy se vracíte více než po jedenácti letech do klíčové funkce ve vedení města. Jak se za tu dobu Ostrava a podle Vás změnila?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Mění se zásadním způsobem. Já bych chtěl za prvé komentovat, že nová koalice nebo koalice v tomto volebním období má poměrně jasnou pozitivní vizi. Má svůj strategický program. Čili to je první zásadní věc. Druhá zásadní věc, na které víceméně pracuji celou dobu, co jsem v pozici zastupitele nebo i náměstka starosty chcete-li. Ostrava se stává centrem zájmu investorů a to je strašně dobrá zpráva.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste byl starostou Moravské Ostravy a Přívozu. Také jste už byl, jak už jsem předeslala, náměstkem primátora pro finance a ekonomiku. Jak blízko máte k současnému rezortu, který vedete čili rezortu dopravy?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Je nutno zmínit, že mé původní povolání je systémový inženýr. Systémové vyšlo zejména z inženýrství dopravního, zabývalo se řízením dopravních systémů a podobně. Čili myslím si, že opravdu k tomu mám hodně blízko. I některé projekty, jenom lehce připomenu, byl jsem třeba jeden z otců integrovaného záchranného systému v Ostravě a to je taky hodně o dopravě emergentních složek. Čili myslím si, že k tomu mám blízko hodně

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Střídáte stranického kolegu pana Cigánka, to už tady také padlo. Jaká bude návaznost na jeho práci?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já si myslím, že ta návaznost bude velice plynulá a stoprocentní v názorech budu rozvíjet jeho myšlenky a jeho projekty. Mám na to deset měsíců.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co podle Vás doprava v Ostravě nejvíce potřebuje? Co ji schází anebo jestli má něčeho přebytek?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já začnu možná u klíčových silničních staveb. To si myslím, že občany našeho města zajímat bude. Já se pokusím vyjmenovat ty tři silniční priority. Za prvé dostavbu Místecké ulice, třetí etapa, tam u Tatranu. Je to nádherný projekt a jsem velmi potěšen, že víceméně ho již schválila centrální dopravní komise při Ministerstvu dopravy. Víceméně je zafixován v plánu fondu dopravní infrastruktury na roky 2026 a 2027. Myslím si, že tohle Ostravě opravdu chybí a nejenom z pozice dopravní, ale i to řešení technické je unikátní. To řešení je v podstatě v pozici galerie a víceméně ve finále propojí Fifejdy s centrem města. Čili to je sen mnoha generací. Z těch dalších silničních priorit chci opět oprášit severní spoj. Víceméně půlka Ostravy trpí dopravními zácpy u Vodárny a ten severní spoj tomu městu chybí. Čili chci oživit tohle téma, chci navázat spolupráci s centrálními českými institucemi, co se týče financování. Zatím ta záležitost je ve stádiu projednávání územního rozhodnutí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Proč se o tom severními spoji přestalo hovořit?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: To nevím, mám pocit, že kdysi možná někteří političtí reprezentanti dějin nechtěli. Ale myslím si, že dneska Poruba jej chce a velice silně. Ten tlak na mě je, jsem bombardován dotazy, kdy už konečně, tak já to rozvinout.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ono to je totiž dnes a denně vidět, hlavně v těch exponovaných časech ráno a odpoledne, že tam ten úsek směrem na Porubu je ucpané.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Přesně tak, čili proto severní spoj, i když je to běh na hodně dlouhou trať, ale musíme pokračovat a neustát. Doplnil bych ještě třetí stavbu, silnici 1/56 na Hlučín. Tam jak je ústřední čistírna odpadních vod, tam v podstatě víme, že chybí druhý most přes Odro.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: O číma Ostraváka nebo člověka, který přijíždí do Ostravy, zdá se, že někdy ve stejném čase probíhá hodně dopravních staveb a je to komplikované se jim vyhnout a vyhnout se tak dopravním zácpa. Nedá se to plánovat jinak?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Tak ta koordinace je určitě náročná. Budu se o to snažit, ale přiznám se, já jsem stoupencem teorie, že čím více se staví, tím líp. Chci, aby v tomto městě byly vidět jeřáby. Je to historický dluh a musíme se s tím naučit samozřejmě inteligentně vyrovnat. Příklad uvedu, nově do provozu obnova tramvajové trati do Přívozu. V podstatě víte sama, je 15. prosince a už to funguje přesně dle termínu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Městská hromadná doprava, teď se to právě nakousl. My máme v Ostravě nejmodernější tramvaje, ty už brázdí koleje města. Je to také proto, že ruku v ruce jde i velmi vysoký rozpočet městské hromadné dopravy, jenom pro diváky, jedna celá osm miliardy korun. Je to trojnásobek než před několika lety.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Je to vysoké číslo. Je to přesně jedna celá sedmdesát pět miliardy. Ale to není podstatné. Ano, my tomu říkáme kompenzace, to je odborný termín, je skutečně dosti vysoká, ale musíme vzít v úvahu, že to město konečně zase roste. Čekají nás nové investice, zejména v centru, dům Václav, máme zamyšlený mrakodrap v centru města. Čili veškeré tyto nové investice si vyžadují tu doprovodnou dopravní infrastrukturu a od toho ten dopravní podnik je, aby všechny všechny nové investice dopravní obsloužil. Je to tak myslím ve všech zemí v Evropě, kde se zpětně vracejí k městské hromadné dopravě. Můžeme uvést Francii, ta před zhruba padesáti lety až na dvě města zrušila víceméně všechny tramvajové provozy. Dneska, když se podíváte na mapu Francie asi pětatřicet měst během krátké doby obnovilo své tramvajové systémy. Čili ten systém se musí obnovovat, musí se do něj investovat. Je to také znak kvality života ve městě. Čili ano, kompenzace je vysoká a čekám, že bude růst a ono to souvisí s ekonomickým rozvojem města.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ostrava má nově také double deckery, jak jsou využívané? Potřebovali jsme je tady?

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Já si myslím, že stejně jako ta nová tramvaj, kterou jste zmínila, ta Škoda ForCity 39T. To je nejmodernější tramvaj v republice a jenom chci připomenout, že ty další Škodovky těch pětatřicet kusů se bude vyrábět tady v Ostravě, ve Škodě Ekově, jsme mimochodem druhým městem škody Transportation v ČR. Což je strašně fajn. Čili ano, nová tyrkysová tramvaj je novým symbolem Ostravy. Double deckery jezdí tu první sezónu a nezapomeňme, že je to covidová sezóna. O víkendu do zoo, přes týden na lince a víceméně i instituce, občané víceméně si je můžou i pronajmout ke svým účelům. Myslím si, že tu investici zhodnotíme až za několik let, mimo dobu covidovou. Ale je to také nějaký nový symbol Ostravy. Myslím, že jsme asi první dopravní podnik v republice, co má double deckery.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Rok dva 2022 a dopravní stavby, velmi krátce, co plánujeme? Aspoň nějaké největší stavby.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: My jsme se ještě nebavili o statické dopravě. Já za velmi důležité považuju to, že se konečně po zhruba patnáctileté odmlce začínají v Ostravě stavět parkovací domy. Je to parkovací dům U Nemocnice, Fifejdy, mohu dále zmínit parkovací dům U Pokladů. Další parkovací domy se víceméně plánují a jsou v nějakém stadiu projekční přípravy. Parkovací dům u krajského úřadu. Ten je nezbytný pro vybudování nové koncertní síně a obnovu domu kultury. Dál víme, že nás čeká parkovací dům nápor Purkyňově ulici, který je klíčový pro dostavbu centra města. No a některé další parkoviště pod Českou bratrskou estakádou, pod Frýdlantské mosty. Čili to jsou ty parkovací domy, které považuju za naprosto klíčové. No a co se týče některých dopravních komunikací, jejich víc. Jen namátkově, měla by se začít nová pivovarská první etapa v podstatě jeden jižní obchvat nejužšího centra a propojení s novou univerzitou. Čili tu já považuju za velmi klíčovou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, já Vám děkuji za rozhovor.

Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: Také děkuji.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-16-12-2021-17-30