Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Luděk Šmehlík, kreativní ředitel modelingové a produkční společnosti, stylista, Světem módy rezonuje udržitelnost

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V Ostravě se narodil a dodnes zde působí jako kreativní ředitel modelingové a produkční společnosti. Stylista Luděk Šmehlík nám už za chvíli prozradí, jak se obléci, abychom se cítili a vypadali dobře. Jaké jsou současné módní trendy a co je to udržitelná móda? Dobrý den, vítejte.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Luďku, prozraďte nám hned na začátku, jak to vypadá v zákulisí módních přehlídek. Než se budeme bavit o tom, co jsem teď řekla, protože my už vidíme ty krásné ženy, dívky, které ukazují nádherné modely, které jim úžasně padnou a vypadají nádherně. Co tomu ale předchází? Protože to asi taky není jednoduché vybrat ten správný model pro tu správnou dívku a sladit ji tak, ať my nemůžeme z ní spustit oči.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Souhlasím, je to celý velký proces, kdy ta módní přehlídka se připravuje poměrně dlouho i dopředu. Probíhá tzv. fitting, čili zkouška modelů. Každé modelce se v jednotlivých řadách těch kolekcí daných návrhářů ty modely zkoušejí, zda-li dobře sedí, případně se upravují a k tomu se zase adekvátně volí líčení. Na každý vstup, na každou přehlídku. Pokud se bavíme třeba o celovečerní módní show, kde vystupuje několik návrhářů, ale modelky jsou pořád stejné, tak se připravuje ještě v průběhu rychle v zákulisí mezi jednotlivými vstupy. Přeličuje se, přečesává. Je tam poměrně frmol, je tam trošku stres, ale od toho je tam člověk, který to koordinuje, řídí to, hlídá minuty, hlídá ten čas, aby vše proběhlo v pořádku a tak, aby výsledek, který se dostane až k tomu divákovi, byl perfektní.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zastavme se na chvilku u modelek. Platí pořád to pravidlo, že musí být štíhlé až vyzáblé, že jejich jídelníček je prakticky velmi chudý, jenom aby přežily, aby neomdlely.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Je pravda, že my si z toho děláme pořád legraci. Vždycky modelkám říkám "tady máte piškot, další příděl v úterý", ale už to neplatí. Naštěstí světem se teď line vlna a říká se tomu body positivity, kdy vnímáme to, že každá žena nebo muž, každé tělo obecně, je svým způsobem krásné, originální a jedinečné. A i na těch módních přehlídkách se to reflektuje. Kdysi se hledala taková ta perfektní dokonalost, potom se hledala jinakost a dnes se hledá to, co je nejblíž běžnému divákovi.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pobavme se o udržitelné módě, o té se mluví už nějakou dobu. Na tu vlnu jste naskočil i Vy. Jak funguje udržitelná móda ve Vašem podání?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Udržitelná móda sama o sobě je obrovský soubor různých činností a věcí. Není to jenom o tom, že bavíme se o materiálech, které jsou z přírodního materiálu, čili jsou snadno recyklovatelné nebo se samy o sobě rozloží třeba v přírodě časem na rozdíl od polyesterových materiálů, které vydrží velmi dlouho. Bavíme se o pracovněprávních podmínkách, které jsou v těch továrnách, kde konfekční butiky vyrábí obrovské množství oblečení, by měly odpovídat těm standardům tak, aby bylo vše důstojné. Protože celý ten boom kolem udržitelné módy začal v době, kdy došlo k tragické nehodě a k tragickému úmrtí mnoha zaměstnanců jednoho nejmenovaného módního španělského koncernu, kde se budova zřítila, protože podmínky byly naprosto nevyhovující ve všech směrech a na základě toho se řetězce snaží upcyklovat, downcyklovat, recyklovat a vytvářet materiály tak, aby byly ohleduplné k životním zdrojům. To znamená za snížené spotřeby vody nebo za sníženého množství chemických barviv. A také detaily typu balení, tzv. packaging, jak nám to oblečení vlastně přichází. Už máme papírové krabice, ve kterých nám chodí zboží třeba z eshopů, z internetu a některé eshopy už nabízejí i krabice, které jsou znovu použité. Že se nevyrábí nové. Když se bavíme se o balení, zmíním i taška papírovou, když si zboží bereme s sebou. Bojujeme s tou myšlenkou toho, že vyrobit papírovou tašku je ekologicky náročnější než vyrobit plastovou tašku. Ale zase jde o to, že ta papírová taška se v přírodě přirozeně časem rozpadne, kdežto plastová třeba v oceánu může plavat neuvěřitelně dlouho. Bavíme se o množství emisí, které se spotřebuje při výrobě a při transportu zboží. Třeba džíny procestují skoro celou Evropu, protože na jednom místě se sešijí, na druhém místě se barví, na dalším se zabalí, pak se dají na centrálu, z centrály se rozletí do všech prodejen po světě, z těch se rozletí zpátky na centrálu, aby se přerozdělily na jiné prodejny, pak do outletu a pak se dostanou třeba k vám. Takže ta spotřeba je obrovská a módní průmysl sám o sobě je jeden z největších znečišťovatelů. A taková zajímavost je, že na výrobu jednoho bavlněného trička spotřebujeme tím, že se bavlna musí vypěstovat, pak se musí zpracovat atd., se spotřebuje 2700 litrů vody na jedno bavlněné tričko.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co se s tím dá dělat?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: My můžeme podporovat udržitelnou módu u nás v Česku v našich poměrech. Tím, že recyklujeme, upcyklujeme, downcyklujeme. Jedna z nejjednodušších variant je navštěvovat třeba second hand, kdy dáváme oblečení druhý smysl, druhý život. Nemusíme brát nový vyrobený kousek, můžeme ho upcyklovat, to znamená povýšit jeho hodnotu. Máme džíny, nohavice už jsou otrhané, už nesplňují standard, tak jsme schopni je zastřihnout. Udělat si z nich třeba třičtvrteční kalhoty, zapošít to oblečením a zase má nový smysl vydrží rok. Můžeme ho downcyklovat, to znamená ponížit jeho hodnotu. Čili z trička, na kterém je flek, který třeba už nejde vyprat, nejsme schopni ho vyčistit, tak si ho nastříháme na hadříky a krásné bavlněné tričko můžeme používat jako hadr nebo utěrku, čímž zase se posune a vydrží. Já si myslím, že by bylo rozumné zamýšlet nad tím, jaké kousky, z jakého důvodu a v jakém množství je kupujeme. Protože všichni se dívají na velké módní korporáty a velké značky, koncerny jako na ty zlé společnosti, které ničí svět, že vyrábí obrovské množství zboží. Jenomže oni je vyrábějí, protože je poptávka. Kde je poptávka, tam je nabídka. To je byznys, to je obchod. To jim vlastně nelze vyčítat. Ale my jsme ti, kteří si kupují co týden nový kousek. Kupujeme si trička v nějaké levné cenové relaci, dejme tomu, z toho důvodu, abychom měli pocit, že máme pořád něco nového a nejsme ochotni zaplatit za kvalitní, dobře zpracovaný bavlněný kus a ještě k tomu třeba od lokálního místního návrháře, kdy podporujeme lokální tvorbu. To tričko nám vydrží nesčetněkrát déle než ten kousek z konfekce, který musí procestovat celý svět a spálí ty emise atd.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Luďku, jaké jsou aktuální módní trendy?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Aktuální módní trendy? Máme podzim, s tím souvisí vzory a barvy. Rozhodně neuděláte chybu tím, že oblečete celošedý outfit. Takový all grey outfit bude velký trend. Máme transparentní látky, poloprůhledné látky, které jsou teda v oblasti nejrůznějších blůz, košil a halenek. V kombinaci se správně zvoleným spodním prádlem. Co dále? Je to krajka a také květy, podzimní květy, případně podzimní motivy jako takové a barvičky. Výraznější budou sytá červená a případně růžová. To jsou barvy, u kterých rozhodně nešlápnete vedle, pokud chcete být středem pozornosti nebo se toho nebojíte a chcete naopak trošku vyčnívat, tak růžová a červená.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Blíží se i zima zároveň, protože podzim už je. Tak co zima? Co přinese zima v módě?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Zima nám přinese dlouhé oversized kabáty. Přepasované, budeme to přitahovat různými opasky, buďto ze stejného materiálu, tón v tónu, případně budeme kombinovat s kůží. Budou to kozačky kožené, klasika. Kabáty budou opravdu dlouhé, měly by být overlength, tzn. až ke kotníkům, kdy už trošičku pracujeme i s tím trendem, že pokud pod tím máme šaty, ještě by pod tím kabátem měly pár centimetrů vyčarovat. Budeme vrstvit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Což se kdysi považovalo za faux pas.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Kdysi se to považovalo za faux pas, ale doba se tak mění. Módní trendy se tolik vyvíjí, vlastně se už ani nevyvíjí, ony se opakují a jednou jsou v pořádku a jednou zase ne. Někdy je to retro a pak je to repro. Retro je ten kousek, který vytáhneme třeba od babičky ze skříně a je vlastně i z toho materiálu, který už se nevyrábí, který už neexistuje a repro je to, co se snaží ten originální retro kousek napodobit. A ty trendy se mění. Já třeba v oboru dělám nějakých 10 let a už i mi se stalo, že jsem se setkal s tím, že mladší generaci jsem řekl "no to my jsme nosili před třeba šesti lety". Ten cyklus je čím dál tím rychlejší.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Existují nějaká pravidla oblékání pro každého z nás? Asi k typu postavy, k věku.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Pro každého z nás něco obecného? Tak měli bychom se bavit o tom, že hodně lidí dělá chybu v tom, že má špatně zvolenou velikost. To je asi největší chyba.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Velké nebo malé kousky?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Obojí. Buď si vezmou o číslo menší, čímž zdůrazní své nedostatky, nejsou schopni nějak přijmout, že třeba už nemají velikost S. Je to hodně v hlavě. Nebo si naopak vezmou kousek o číslo větší, čímž zase naopak maskují své přednosti a jsou neforemní. Důležité je v jakékoliv velikosti dosáhnout toho, vytvořit postavu přesýpacích hodin, vytvořit harmonii mezi siluetou pasu a ramen. To je to, čeho bychom měli dosáhnout. Důležitá věc obecná je vyhnout se celočerným outfitům. Mnoho lidí si myslí, že celočerný outfit sluší opravdu každému. Je tady i takový mýtus, že černá zeštíhluje, ale líbivější je mít celomodrý outfit. Jakýkoliv odstín modré, byť jen půlnoční modrá nebo černomodrá, kde je nepatrný rozdíl. Pokud přiložíte černou a modročernou k sobě, tak to téměř nevidíte, ale už je to oku lahodící. Takže modrá barva, to je za mě takový typ pro všechny. A ještě bych řekl volte oblečení tak, aby jste se cítili pohodlně, abyste se cítili dobře. I když vám to nejlepší kamarádka posvětí, že vypadáte skvěle, i když vám to jako profesionální stylista posvětím, že vypadáte dobře. Vy, když se nebudete cítit dobře, nebudete vypadat dobře. Člověk je nesvůj, je shrbený, ošívá se, necítí se tak, jak by měl. Příkladem může být, že někdo jde venku v zimě v minus dvaceti stupních v krátké bundičce, která je velmi fashion a trendy, ale třepe se jak ratlík a vedle toho jde někdo v krásném vatovém kabátu, je mu teploučko, cítí se příjemně, užívá si tu zimu, užívá si ten sníh a vypadá výborně, protože se výborně cítí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Luďku, já Vám děkuji za užitečné rady pro naše diváky. Díky za rozhovor.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Já děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Luděk Šmehlík, kreativní ředitel modelingové a produkční společnosti, stylista, Světem módy rezonuje udržitelnost
17. října 2023, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V Ostravě se narodil a dodnes zde působí jako kreativní ředitel modelingové a produkční společnosti. Stylista Luděk Šmehlík nám už za chvíli prozradí, jak se obléci, abychom se cítili a vypadali dobře. Jaké jsou současné módní trendy a co je to udržitelná móda? Dobrý den, vítejte.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Luďku, prozraďte nám hned na začátku, jak to vypadá v zákulisí módních přehlídek. Než se budeme bavit o tom, co jsem teď řekla, protože my už vidíme ty krásné ženy, dívky, které ukazují nádherné modely, které jim úžasně padnou a vypadají nádherně. Co tomu ale předchází? Protože to asi taky není jednoduché vybrat ten správný model pro tu správnou dívku a sladit ji tak, ať my nemůžeme z ní spustit oči.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Souhlasím, je to celý velký proces, kdy ta módní přehlídka se připravuje poměrně dlouho i dopředu. Probíhá tzv. fitting, čili zkouška modelů. Každé modelce se v jednotlivých řadách těch kolekcí daných návrhářů ty modely zkoušejí, zda-li dobře sedí, případně se upravují a k tomu se zase adekvátně volí líčení. Na každý vstup, na každou přehlídku. Pokud se bavíme třeba o celovečerní módní show, kde vystupuje několik návrhářů, ale modelky jsou pořád stejné, tak se připravuje ještě v průběhu rychle v zákulisí mezi jednotlivými vstupy. Přeličuje se, přečesává. Je tam poměrně frmol, je tam trošku stres, ale od toho je tam člověk, který to koordinuje, řídí to, hlídá minuty, hlídá ten čas, aby vše proběhlo v pořádku a tak, aby výsledek, který se dostane až k tomu divákovi, byl perfektní.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zastavme se na chvilku u modelek. Platí pořád to pravidlo, že musí být štíhlé až vyzáblé, že jejich jídelníček je prakticky velmi chudý, jenom aby přežily, aby neomdlely.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Je pravda, že my si z toho děláme pořád legraci. Vždycky modelkám říkám "tady máte piškot, další příděl v úterý", ale už to neplatí. Naštěstí světem se teď line vlna a říká se tomu body positivity, kdy vnímáme to, že každá žena nebo muž, každé tělo obecně, je svým způsobem krásné, originální a jedinečné. A i na těch módních přehlídkách se to reflektuje. Kdysi se hledala taková ta perfektní dokonalost, potom se hledala jinakost a dnes se hledá to, co je nejblíž běžnému divákovi.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pobavme se o udržitelné módě, o té se mluví už nějakou dobu. Na tu vlnu jste naskočil i Vy. Jak funguje udržitelná móda ve Vašem podání?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Udržitelná móda sama o sobě je obrovský soubor různých činností a věcí. Není to jenom o tom, že bavíme se o materiálech, které jsou z přírodního materiálu, čili jsou snadno recyklovatelné nebo se samy o sobě rozloží třeba v přírodě časem na rozdíl od polyesterových materiálů, které vydrží velmi dlouho. Bavíme se o pracovněprávních podmínkách, které jsou v těch továrnách, kde konfekční butiky vyrábí obrovské množství oblečení, by měly odpovídat těm standardům tak, aby bylo vše důstojné. Protože celý ten boom kolem udržitelné módy začal v době, kdy došlo k tragické nehodě a k tragickému úmrtí mnoha zaměstnanců jednoho nejmenovaného módního španělského koncernu, kde se budova zřítila, protože podmínky byly naprosto nevyhovující ve všech směrech a na základě toho se řetězce snaží upcyklovat, downcyklovat, recyklovat a vytvářet materiály tak, aby byly ohleduplné k životním zdrojům. To znamená za snížené spotřeby vody nebo za sníženého množství chemických barviv. A také detaily typu balení, tzv. packaging, jak nám to oblečení vlastně přichází. Už máme papírové krabice, ve kterých nám chodí zboží třeba z eshopů, z internetu a některé eshopy už nabízejí i krabice, které jsou znovu použité. Že se nevyrábí nové. Když se bavíme se o balení, zmíním i taška papírovou, když si zboží bereme s sebou. Bojujeme s tou myšlenkou toho, že vyrobit papírovou tašku je ekologicky náročnější než vyrobit plastovou tašku. Ale zase jde o to, že ta papírová taška se v přírodě přirozeně časem rozpadne, kdežto plastová třeba v oceánu může plavat neuvěřitelně dlouho. Bavíme se o množství emisí, které se spotřebuje při výrobě a při transportu zboží. Třeba džíny procestují skoro celou Evropu, protože na jednom místě se sešijí, na druhém místě se barví, na dalším se zabalí, pak se dají na centrálu, z centrály se rozletí do všech prodejen po světě, z těch se rozletí zpátky na centrálu, aby se přerozdělily na jiné prodejny, pak do outletu a pak se dostanou třeba k vám. Takže ta spotřeba je obrovská a módní průmysl sám o sobě je jeden z největších znečišťovatelů. A taková zajímavost je, že na výrobu jednoho bavlněného trička spotřebujeme tím, že se bavlna musí vypěstovat, pak se musí zpracovat atd., se spotřebuje 2700 litrů vody na jedno bavlněné tričko.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co se s tím dá dělat?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: My můžeme podporovat udržitelnou módu u nás v Česku v našich poměrech. Tím, že recyklujeme, upcyklujeme, downcyklujeme. Jedna z nejjednodušších variant je navštěvovat třeba second hand, kdy dáváme oblečení druhý smysl, druhý život. Nemusíme brát nový vyrobený kousek, můžeme ho upcyklovat, to znamená povýšit jeho hodnotu. Máme džíny, nohavice už jsou otrhané, už nesplňují standard, tak jsme schopni je zastřihnout. Udělat si z nich třeba třičtvrteční kalhoty, zapošít to oblečením a zase má nový smysl vydrží rok. Můžeme ho downcyklovat, to znamená ponížit jeho hodnotu. Čili z trička, na kterém je flek, který třeba už nejde vyprat, nejsme schopni ho vyčistit, tak si ho nastříháme na hadříky a krásné bavlněné tričko můžeme používat jako hadr nebo utěrku, čímž zase se posune a vydrží. Já si myslím, že by bylo rozumné zamýšlet nad tím, jaké kousky, z jakého důvodu a v jakém množství je kupujeme. Protože všichni se dívají na velké módní korporáty a velké značky, koncerny jako na ty zlé společnosti, které ničí svět, že vyrábí obrovské množství zboží. Jenomže oni je vyrábějí, protože je poptávka. Kde je poptávka, tam je nabídka. To je byznys, to je obchod. To jim vlastně nelze vyčítat. Ale my jsme ti, kteří si kupují co týden nový kousek. Kupujeme si trička v nějaké levné cenové relaci, dejme tomu, z toho důvodu, abychom měli pocit, že máme pořád něco nového a nejsme ochotni zaplatit za kvalitní, dobře zpracovaný bavlněný kus a ještě k tomu třeba od lokálního místního návrháře, kdy podporujeme lokální tvorbu. To tričko nám vydrží nesčetněkrát déle než ten kousek z konfekce, který musí procestovat celý svět a spálí ty emise atd.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Luďku, jaké jsou aktuální módní trendy?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Aktuální módní trendy? Máme podzim, s tím souvisí vzory a barvy. Rozhodně neuděláte chybu tím, že oblečete celošedý outfit. Takový all grey outfit bude velký trend. Máme transparentní látky, poloprůhledné látky, které jsou teda v oblasti nejrůznějších blůz, košil a halenek. V kombinaci se správně zvoleným spodním prádlem. Co dále? Je to krajka a také květy, podzimní květy, případně podzimní motivy jako takové a barvičky. Výraznější budou sytá červená a případně růžová. To jsou barvy, u kterých rozhodně nešlápnete vedle, pokud chcete být středem pozornosti nebo se toho nebojíte a chcete naopak trošku vyčnívat, tak růžová a červená.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Blíží se i zima zároveň, protože podzim už je. Tak co zima? Co přinese zima v módě?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Zima nám přinese dlouhé oversized kabáty. Přepasované, budeme to přitahovat různými opasky, buďto ze stejného materiálu, tón v tónu, případně budeme kombinovat s kůží. Budou to kozačky kožené, klasika. Kabáty budou opravdu dlouhé, měly by být overlength, tzn. až ke kotníkům, kdy už trošičku pracujeme i s tím trendem, že pokud pod tím máme šaty, ještě by pod tím kabátem měly pár centimetrů vyčarovat. Budeme vrstvit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Což se kdysi považovalo za faux pas.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Kdysi se to považovalo za faux pas, ale doba se tak mění. Módní trendy se tolik vyvíjí, vlastně se už ani nevyvíjí, ony se opakují a jednou jsou v pořádku a jednou zase ne. Někdy je to retro a pak je to repro. Retro je ten kousek, který vytáhneme třeba od babičky ze skříně a je vlastně i z toho materiálu, který už se nevyrábí, který už neexistuje a repro je to, co se snaží ten originální retro kousek napodobit. A ty trendy se mění. Já třeba v oboru dělám nějakých 10 let a už i mi se stalo, že jsem se setkal s tím, že mladší generaci jsem řekl "no to my jsme nosili před třeba šesti lety". Ten cyklus je čím dál tím rychlejší.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Existují nějaká pravidla oblékání pro každého z nás? Asi k typu postavy, k věku.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Pro každého z nás něco obecného? Tak měli bychom se bavit o tom, že hodně lidí dělá chybu v tom, že má špatně zvolenou velikost. To je asi největší chyba.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Velké nebo malé kousky?

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Obojí. Buď si vezmou o číslo menší, čímž zdůrazní své nedostatky, nejsou schopni nějak přijmout, že třeba už nemají velikost S. Je to hodně v hlavě. Nebo si naopak vezmou kousek o číslo větší, čímž zase naopak maskují své přednosti a jsou neforemní. Důležité je v jakékoliv velikosti dosáhnout toho, vytvořit postavu přesýpacích hodin, vytvořit harmonii mezi siluetou pasu a ramen. To je to, čeho bychom měli dosáhnout. Důležitá věc obecná je vyhnout se celočerným outfitům. Mnoho lidí si myslí, že celočerný outfit sluší opravdu každému. Je tady i takový mýtus, že černá zeštíhluje, ale líbivější je mít celomodrý outfit. Jakýkoliv odstín modré, byť jen půlnoční modrá nebo černomodrá, kde je nepatrný rozdíl. Pokud přiložíte černou a modročernou k sobě, tak to téměř nevidíte, ale už je to oku lahodící. Takže modrá barva, to je za mě takový typ pro všechny. A ještě bych řekl volte oblečení tak, aby jste se cítili pohodlně, abyste se cítili dobře. I když vám to nejlepší kamarádka posvětí, že vypadáte skvěle, i když vám to jako profesionální stylista posvětím, že vypadáte dobře. Vy, když se nebudete cítit dobře, nebudete vypadat dobře. Člověk je nesvůj, je shrbený, ošívá se, necítí se tak, jak by měl. Příkladem může být, že někdo jde venku v zimě v minus dvaceti stupních v krátké bundičce, která je velmi fashion a trendy, ale třepe se jak ratlík a vedle toho jde někdo v krásném vatovém kabátu, je mu teploučko, cítí se příjemně, užívá si tu zimu, užívá si ten sníh a vypadá výborně, protože se výborně cítí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Luďku, já Vám děkuji za užitečné rady pro naše diváky. Díky za rozhovor.

Luděk Šměhlík, stylista a kreativní ředitel: Já děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-17-10-2023-17-14