Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava a Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Carlovo opavské divertimento je věnováno 800. výročí Opavy - premiéra 28. ledna v 19 h

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Světová premiéra s opavským tématem Carlovo opavské divertimento je věnovaná oslavám 800. výročí Opavy. Napsal ji šéf činoherního souboru Slezského divadla Jiří Seydler, kterého vítám ve studiu. Dobrý den.

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A je tady s námi také herec Michal Stalmach, představitel hlavní role. Dobrý den i Vám.

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nejdřív otázka na Vás. Vy jste oživil jednu z postav opavské historie Carla Ditterse, řekněte nám něco o něm.

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Carl Ditters patří dnes už mezi polozapomenuté autory, ale jenom polo, protože byl opravdu hodně významný. Pracoval na vídeňském dvoře, pracoval na berlínském dvoře, koncertoval v Benátkách, sjezdil Itálii se skvělým skladatelem Gluckem a hrál ve slavném kvartetu. Hrál první housle, Hayden hrál druhé housle, Mozart hrál violu a český violoncellista Vaňhal hrál na violoncello. Takže byl opravdu velmi slavný skladatel, který se znal a spolupracoval právě s takovými velikány jako byl Salieri, Mozart, Gluck a spoustu dalších. Mě velmi zaujalo, že strávil 26 let svého života na Opavsku, respektive v Javorníku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaký úsek jeho života to byl, v mládí nebo na jeho sklonku?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Bylo to spíš ke konci jeho života. Zemřel v roce 1799 a do roku 1795, doufám, že se nemýlím, byl na dvoře vratislavského biskupa v Javorníku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Podkladem pro napsání inscenace byl jeho životopis. Jak moc jste se ho držel a jak moc jste si vymýšlel?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Ono to jsou vzpomínky, on to i nazval Vzpomínky hudebníka 18. století. Dost jsem si musel vymýšlet, protože on to nepsal z důvodů divadla. Nejsou dramatické situace a není tam dějová linka, ale nutno říct, že on byl opravdu velice upřímný. Upřímně mluvil o světě, do kterého vstoupil a tím myslím svět velké hudby, ale do světa velké politiky, do světa dvorů a různých her. On sjezdil celou Evropu a všude pracoval na nejvyšší úrovni. To je velmi zajímavá věc.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak je v inscenaci vykreslena Opava na základě jeho tehdejších poznámek?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: To nejsou vzpomínky na prostředí. On Opavu mnohokrát zmiňuje, ale zmiňuje lidi z Opavy, nezmiňuje architekturu. Pokud zmiňuje některé objekty jako Hlásku a další, nepopisuje je.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Michale, Vy jste představitelem hlavní role, tohoto hudebního velikána. Jak se Vám hrálo? Jak je těžké hrát postavy, které skutečně žily, byť jak už tady padlo, Carl Ditters zemřel v roce 1799.

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Je to těžké stejně jako každá jiná postava. V tomhle případě teda s tím, že neslezu z jeviště. Textu je tam dost a tím, že se ty scény hodně rychle střídají, jenom zapamatovat si tu posloupnost je technicky náročné. Jinak bych to nerozlišoval od jiných rolí. Je to prostě těžká velká role. A jestli to je skutečná postava, tak jak říkal Cimrman bezpečí mrtvých. Kdybych, nedej bože, tam spáchal nějakou chybku, snad mi to nepřijde večer říct.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je něco z Vaší role, co bylo hodně těžké sehrát, protože přece jenom to byl představitel hudebního žánru, skladatel a určitě hrál. Hrajete taky na nějaký skutečný nástroj během svého vystoupení?

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: No, jsem samouk. Na klavír, na baskytaru, kytaru, flétnu, akordeon a foukací harmoniku, ale neuživil bych se tím, to je jasné. Dokonce jsem byl dneska pochválen jedním členem orchestru a skutečným dirigentem, že mám přesvědčivá gesta při dirigování. Horší je to s rytmem, zorientovat se v té skladbě jestli to je tříčtvrťový nebo čtyřčtvrťový. Je fakt, že ani rytmy už neznám, tak tohle bylo těžké, ale neudělal jsem si ostudu ani před panem dirigentem ostudu. Zatím.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Představení má něco přes dvě hodiny. Vy jste řekl, že celou dobu jste na jevišti. Je to tak?

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Ano, jediná šance, kdy slezu, je pauza.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak to je hodně těžké. Říkal jste, že je to hodně textu pro Vás.

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Ano, je to dost textu. Já jsem si teda dovolil udělat od divadla dvouletou pauzičku, než jsem se vrátil a nikdy předtím jsem neměl problém se učit text. Jirka zmínil citace z jeho knihy a ty jsou v podstatě jedny z nejtěžších na učení, protože je to prostě jiný jazyk a je škoda nedodržet ten jazyk. Tam se opravdu snažím biflovat, i když to nemám rád. Radši si ten text ne přímo přizpůsobím, ale je to taková moje berlička. Když jsem schopný si ten text odříkat třemi různými způsoby a vypadne mi během představení, rychle mi naskočí jiné zástupné slovíčko. Ale tady je dobré to umět slovo od slova. Horší je potom, když nějaké slovíčko, které se už běžně nepoužívá, vypadne.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Během toho představení se vystřídají všechny divadelní složky. To musí být taky těžké dát nějakým způsobem do kupy.

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: To víte, že ano. Ono technicky sestavit muzikál, tohle není muzikál, ale hra se zpěvy, je vždy náročnější než drobnou činohru, kde vystupují tři, čtyři herci. Ale protože je to inscenováno k 800. let založení města Opavy, udělali jsme společný projekt všech našich souborů, protože Slezské divadlo v Opavě má tři soubory. Máme operu, balet a činohru a máme samozřejmě orchestr. Takže jsem chtěl, aby opravdu došlo k propojení všech divadelních živlů. A samozřejmě je to naše téma a hra ze života slavného skvělého hudebního skladatele je pro to ideální. Proto jsem zvolil, aby si v tom zahráli skoro všichni.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jakou vidíte hlavní myšlenku svého díla?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Ono je to trošku historizující, ale ne historické. To znamená, že jsem se snažil vyhnout časové kontinuitě, protože to by byla za prvé osmihodinová inscenace a byla by to dost nezáživná věc. Takže je to takový kaleidoskop z určitých situací z jeho života, z nichž jsem si jenom část vymyslel. Ale to téma, si myslím, přesahuje. Mělo by to tak být vždycky, že přesahuje i toho autora, toho hudebního skladatele Carla Ditterse. Mělo by se to týkat nás všech, je to o určité upřímnosti sám k sobě. Je to o tom, že člověk musí často spolupracovat s okolím na svém úspěchu, protože to jinak nejde, ale na druhou stranu by neměl prohrát boj o nějakou upřímnost, o nějaký vnitřek, o svou dušičku. To se může samozřejmě stát komukoliv a může to být i řemeslník. Nejde tady jenom o umění. Člověk by měl být upřímný sám k sobě a potom může čekat nějakou odezvu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Michal Stalmach a Carl Ditters. Co mají společného?

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Těžko říct. Nevím, jestli Carl Ditters hrál florbal nebo chodil plavat. Co se týče toho hudebního světa, asi byl lepší muzikant než já. Možná společného máme to, že máme oba hudební sluch a to je asi všechno.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Proč jste vybral zrovna Michala pro představitele hudebního velikána?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Michala je velmi dobrý herec. Nemohl bych říct nic jiného, protože potom jedeme spolu domů autem, byl bych nerad, aby mě zpohlavkoval. Další věcí je, že nemáme příliš velký soubor, ale i tak si myslím, že se Michal na tu roli hodí. To nejenom rozměrově, jakože věkově, ale myslím si, že má i cit pro to, co je docela důležité. To je, že Ditters byl nesmírně sebe zodpovědný. Byl to člověk, který - nesrovnávám povahy, to by bylo na jinou debatu - byl nejenom sebevědomý a cílevědomý, ale dokázal proniknout i do jiného světa. Působil na dvoře biskupa. Krom toho, že byl šéfem orchestru, působil jako hejtman kraje. On měl správní úřad. Povýšil také do šlechtického stavu, což byla jeho obrovská ctižádost. Byl velmi ctižádostivý.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já budu držet palce nejen Vám, ale i lidem, ať se inscenace líbí a děkuji Vám za rozhovor. Vy se můžete těšit na další téma.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava a Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Carlovo opavské divertimento je věnováno 800. výročí Opavy - premiéra 28. ledna v 19 h
18. ledna 2024, 17:25

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Světová premiéra s opavským tématem Carlovo opavské divertimento je věnovaná oslavám 800. výročí Opavy. Napsal ji šéf činoherního souboru Slezského divadla Jiří Seydler, kterého vítám ve studiu. Dobrý den.

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A je tady s námi také herec Michal Stalmach, představitel hlavní role. Dobrý den i Vám.

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nejdřív otázka na Vás. Vy jste oživil jednu z postav opavské historie Carla Ditterse, řekněte nám něco o něm.

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Carl Ditters patří dnes už mezi polozapomenuté autory, ale jenom polo, protože byl opravdu hodně významný. Pracoval na vídeňském dvoře, pracoval na berlínském dvoře, koncertoval v Benátkách, sjezdil Itálii se skvělým skladatelem Gluckem a hrál ve slavném kvartetu. Hrál první housle, Hayden hrál druhé housle, Mozart hrál violu a český violoncellista Vaňhal hrál na violoncello. Takže byl opravdu velmi slavný skladatel, který se znal a spolupracoval právě s takovými velikány jako byl Salieri, Mozart, Gluck a spoustu dalších. Mě velmi zaujalo, že strávil 26 let svého života na Opavsku, respektive v Javorníku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaký úsek jeho života to byl, v mládí nebo na jeho sklonku?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Bylo to spíš ke konci jeho života. Zemřel v roce 1799 a do roku 1795, doufám, že se nemýlím, byl na dvoře vratislavského biskupa v Javorníku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Podkladem pro napsání inscenace byl jeho životopis. Jak moc jste se ho držel a jak moc jste si vymýšlel?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Ono to jsou vzpomínky, on to i nazval Vzpomínky hudebníka 18. století. Dost jsem si musel vymýšlet, protože on to nepsal z důvodů divadla. Nejsou dramatické situace a není tam dějová linka, ale nutno říct, že on byl opravdu velice upřímný. Upřímně mluvil o světě, do kterého vstoupil a tím myslím svět velké hudby, ale do světa velké politiky, do světa dvorů a různých her. On sjezdil celou Evropu a všude pracoval na nejvyšší úrovni. To je velmi zajímavá věc.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak je v inscenaci vykreslena Opava na základě jeho tehdejších poznámek?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: To nejsou vzpomínky na prostředí. On Opavu mnohokrát zmiňuje, ale zmiňuje lidi z Opavy, nezmiňuje architekturu. Pokud zmiňuje některé objekty jako Hlásku a další, nepopisuje je.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Michale, Vy jste představitelem hlavní role, tohoto hudebního velikána. Jak se Vám hrálo? Jak je těžké hrát postavy, které skutečně žily, byť jak už tady padlo, Carl Ditters zemřel v roce 1799.

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Je to těžké stejně jako každá jiná postava. V tomhle případě teda s tím, že neslezu z jeviště. Textu je tam dost a tím, že se ty scény hodně rychle střídají, jenom zapamatovat si tu posloupnost je technicky náročné. Jinak bych to nerozlišoval od jiných rolí. Je to prostě těžká velká role. A jestli to je skutečná postava, tak jak říkal Cimrman bezpečí mrtvých. Kdybych, nedej bože, tam spáchal nějakou chybku, snad mi to nepřijde večer říct.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je něco z Vaší role, co bylo hodně těžké sehrát, protože přece jenom to byl představitel hudebního žánru, skladatel a určitě hrál. Hrajete taky na nějaký skutečný nástroj během svého vystoupení?

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: No, jsem samouk. Na klavír, na baskytaru, kytaru, flétnu, akordeon a foukací harmoniku, ale neuživil bych se tím, to je jasné. Dokonce jsem byl dneska pochválen jedním členem orchestru a skutečným dirigentem, že mám přesvědčivá gesta při dirigování. Horší je to s rytmem, zorientovat se v té skladbě jestli to je tříčtvrťový nebo čtyřčtvrťový. Je fakt, že ani rytmy už neznám, tak tohle bylo těžké, ale neudělal jsem si ostudu ani před panem dirigentem ostudu. Zatím.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Představení má něco přes dvě hodiny. Vy jste řekl, že celou dobu jste na jevišti. Je to tak?

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Ano, jediná šance, kdy slezu, je pauza.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak to je hodně těžké. Říkal jste, že je to hodně textu pro Vás.

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Ano, je to dost textu. Já jsem si teda dovolil udělat od divadla dvouletou pauzičku, než jsem se vrátil a nikdy předtím jsem neměl problém se učit text. Jirka zmínil citace z jeho knihy a ty jsou v podstatě jedny z nejtěžších na učení, protože je to prostě jiný jazyk a je škoda nedodržet ten jazyk. Tam se opravdu snažím biflovat, i když to nemám rád. Radši si ten text ne přímo přizpůsobím, ale je to taková moje berlička. Když jsem schopný si ten text odříkat třemi různými způsoby a vypadne mi během představení, rychle mi naskočí jiné zástupné slovíčko. Ale tady je dobré to umět slovo od slova. Horší je potom, když nějaké slovíčko, které se už běžně nepoužívá, vypadne.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Během toho představení se vystřídají všechny divadelní složky. To musí být taky těžké dát nějakým způsobem do kupy.

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: To víte, že ano. Ono technicky sestavit muzikál, tohle není muzikál, ale hra se zpěvy, je vždy náročnější než drobnou činohru, kde vystupují tři, čtyři herci. Ale protože je to inscenováno k 800. let založení města Opavy, udělali jsme společný projekt všech našich souborů, protože Slezské divadlo v Opavě má tři soubory. Máme operu, balet a činohru a máme samozřejmě orchestr. Takže jsem chtěl, aby opravdu došlo k propojení všech divadelních živlů. A samozřejmě je to naše téma a hra ze života slavného skvělého hudebního skladatele je pro to ideální. Proto jsem zvolil, aby si v tom zahráli skoro všichni.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jakou vidíte hlavní myšlenku svého díla?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Ono je to trošku historizující, ale ne historické. To znamená, že jsem se snažil vyhnout časové kontinuitě, protože to by byla za prvé osmihodinová inscenace a byla by to dost nezáživná věc. Takže je to takový kaleidoskop z určitých situací z jeho života, z nichž jsem si jenom část vymyslel. Ale to téma, si myslím, přesahuje. Mělo by to tak být vždycky, že přesahuje i toho autora, toho hudebního skladatele Carla Ditterse. Mělo by se to týkat nás všech, je to o určité upřímnosti sám k sobě. Je to o tom, že člověk musí často spolupracovat s okolím na svém úspěchu, protože to jinak nejde, ale na druhou stranu by neměl prohrát boj o nějakou upřímnost, o nějaký vnitřek, o svou dušičku. To se může samozřejmě stát komukoliv a může to být i řemeslník. Nejde tady jenom o umění. Člověk by měl být upřímný sám k sobě a potom může čekat nějakou odezvu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Michal Stalmach a Carl Ditters. Co mají společného?

Michal Stalmach, herec, Slezské divadlo Opava: Těžko říct. Nevím, jestli Carl Ditters hrál florbal nebo chodil plavat. Co se týče toho hudebního světa, asi byl lepší muzikant než já. Možná společného máme to, že máme oba hudební sluch a to je asi všechno.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Proč jste vybral zrovna Michala pro představitele hudebního velikána?

Jiří Seydler, šéf činohry, Slezské divadlo Opava: Michala je velmi dobrý herec. Nemohl bych říct nic jiného, protože potom jedeme spolu domů autem, byl bych nerad, aby mě zpohlavkoval. Další věcí je, že nemáme příliš velký soubor, ale i tak si myslím, že se Michal na tu roli hodí. To nejenom rozměrově, jakože věkově, ale myslím si, že má i cit pro to, co je docela důležité. To je, že Ditters byl nesmírně sebe zodpovědný. Byl to člověk, který - nesrovnávám povahy, to by bylo na jinou debatu - byl nejenom sebevědomý a cílevědomý, ale dokázal proniknout i do jiného světa. Působil na dvoře biskupa. Krom toho, že byl šéfem orchestru, působil jako hejtman kraje. On měl správní úřad. Povýšil také do šlechtického stavu, což byla jeho obrovská ctižádost. Byl velmi ctižádostivý.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já budu držet palce nejen Vám, ale i lidem, ať se inscenace líbí a děkuji Vám za rozhovor. Vy se můžete těšit na další téma.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-18-01-2024-17-29