Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje, Ekologizace dopravy v MS kraji, 19 mld. z Fondu spravedl. transformace musí kraj utratit do r. 2026

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mým dnešním hostem ve studiu je náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka a diskutovat budeme například o ekologizaci dopravy v Moravskoslezském kraji nebo transformaci kraje. Dobrý den, vítejte ve studiu.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Hezký den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, ekologizace dopravy v Moravskoslezském kraji. O jaké hlavní pilíře se opíráme?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tak hlavně proč? Proč, to je úplně jasné. Protože autobusy a jakékoliv prostředky smrdí na zastávkách, kde stojí lidé, smrdí na křižovatkách kde čekají. Takže má význam je ekologizovat asi mnohem větší než ekologizovat auta někde na dálnici, které málokomu vadí, ale v těch centrech měst a vesnic opravdu je to potřeba. I v těch centrech měst chodí lidé po chodnících, tak asi tam taky není nejlepší, když ty autobusy čmoudí z výfuku. Takže proto ekologizace. A jak na to? Jednoduché. Ostrava má výhodu, že dopravní podnik má tramvaje a trolejbusy a má takovou uspořádanou síť, že ty autobusy nenajedou tolik kilometrů jako ty krajské. Takže tam opravdu ty elektro busy mají své opodstatnění. Ale pokud bychom chtěli v kraji nahradit naše autobusy dieselové nebo plynové elektro busy, no tak musí mít druhý autobus s tou baterkou za sebou a to už nebude to pravé. Takže bavíme se, jakým způsobem to udělat. A taky nám do toho trošku vstupují ceny, protože nejenom ekologie, ale i ceny jsou podstatné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak trošku jste to naznačil, nicméně rozviňme to ještě. Jaký stav je v moravskoslezské dopravě? Je tedy dostatečně ekologická?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Jak se to vezme. My jsme jako první bouchli do stolu v roce 2016, 17, 18 a všech těch 600 krajských autobusů jsme přesoutěžili na plynové. Teda s malou výjimkou, což je Bruntálsko, protože tam ten plynový autobus neprojede pod těmi mosty, které tam jsou. Takže Bruntálsko je bohužel dieselové, ale jinak je všechno na plyn, což má tu výhodu, že to smrdí míň a hlavně to smrdí celých 10 let životnosti autobusu stejně, zatímco ty dieselové se trošku kazí. Ten plynový je pořád stejný, ale i tak z toho výfuku neleze úplně čistý vzduch, takže bavíme se čím to nahradit. No a tady se nabízí buď baterka nebo vodík. Jak už jsem řekl, baterka nám to celé neutáhne. Takže proto se bavíme o vodíku na těch krajských autobusech a možná bych tam přidal i vlaky, protože my jsme se teď dohodli s Českými drahami, že budou asi 85 procent kraje jezdit čistě elektricky, buď přímo pod trolejemi a nebo na baterku. Ale zbývá nám Bruntálsko a Krnovsko, kde opravdu žádné dráty nejsou a na tu baterku ten vlak nedojede nikam. Takže bavíme se o vodíku vlastně i ve vlacích. No ale hlavně k tomu všemu nám přistupují povolenky EU a celá ta zelená politika. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale od roku 2028 už bude povolenka na litr nafty stát 6 korun a vzpomeňme si, kolik stojí povolenka na CO2 do elektrárny. Stála pět euro, dneska stojí 100, takže kolik bude stát povolenka na naftu, kdy začne na šesti korunách? Skončí na stovce? Já si myslím, že skončí ještě víc, takže v roce 2035 ta nafta bude v podstatě neufinancovatelná, takže kupovat dneska autobus nebo vlak na naftu je prostě sebevražda. Takže proto se bavíme, jakým způsobem i přispět k tomu, že ty autobusy vůbec vyjedou, protože na tu naftu opravdu asi jezdit už nebudou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zmínil jste vodík. Znamená to, že i touto cestou nebo hlavně touto cestou půjde Moravskoslezský kraj, a ještě to, co jste zmínil s emisními povolenkami.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Ten vodík je v tuto chvíli jediná reálná varianta, která je možná, byť je to taky v plenkách. Ale všechny ostatní varianty, jako jsou syntetická paliva, umělá, tak prostě ty zatím nejsou vůbec na trhu. Takže bavíme se o vodíku, o tom je celé to naše údolí. Bavíme se, jestli jsme schopni vyrobit tolik vodíku, kolik ty autobusy budou potřebovat. Vyrobit to budeme schopni. Otázka je, jakou barvu ten vodík bude mít. Protože sluníčko, dneska nevyrobí ani kilo vodíku, a když svítí, tak možná bude ta výroba fungovat tak 6 hodin. Ale co těch osmnáct? Takže to je zase těžké vysvětlit soudruhům v Bruselu, že opravdu 24 hodin denně sluníčko nesvítí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Buďme trošku vstřícní i k divákům, kteří možná neporozuměli to vaše vysvětlení výroby ze sluníčka, čili zelený vodík.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Takový vodík, který můžeme použít v autobuse se musí vyrobit z elektřiny. Jiná možnost není. A ta elektřina by měla být co nejzelenější, protože nemá smysl vyrábět vodík z uhelné elektřiny. Ale zelená elektřina je ze sluníčka, které svítí průměrně 3 hodiny denně. Je z větru, který fouká 2 hodiny denně a nic. Takže řešíme jak vyrobit ten zbytek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A my ty možnosti tady máme?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Ty možnosti máme byť, to není jako úplně zelené, ale je to odpadkové, máme odpadkový důlní metan, máme odpadkové skládkové plyny máme odpadkové dřevo a nějakou biomasu, která nám tady zbyde.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Takže podle toho, co jste řekl, už to není tak ekologické?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: No není. Je to ekologičtější než ten metan nechat proudit do vzduchu. Je to ekologičtější, než dávat ty věci na skládku. Ale není to tak zelené, jak si to Brusel představuje. Tak my teďka jednáme o tom, aby jsme měli třeba jako výjimku do roku 2035, aby ty věci byly brány jako zelené.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme k dalšímu tématu, a to je transformace kraje. Moravskoslezský kraj má nachystáno třináct projektů, z toho 10 je podaných v rámci Operačního programu Spravedlivá transformace. O jaké projekty jde?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tak my jsme před těmi třemi lety poprosili všechny v kraji, firmy, obce, lidi, jestli mají nějaké transformační projekty v šuplíku, ať nám je dají. Tak se sešlo těch projektů sedmdesát pět. A musím říci, že drtivá většina byla teda z ocelářské a z těch velkých firem. A ten zbytek opravdu ty projekty v šuplíku neměl. A to byl ten celý problém, proč vlastně řešíme teďka jestli stihneme nebo nestihneme. Takže fakt tehdy ty projekty nebyly. Z těch šedesáti pěti projektů se vybralo dvacet, které splňovaly nějaké první kolo pravidel a z těch dvaceti jsme ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí vybrali třináct, které byly nejlepší, měly nejvíce bodů. No a z těch třinácti teďka je soutěž kdo dřív přijde, ten dřív mele. Řekněme je podáno zatím deset žádostí za nějakých zhruba třináct miliard korun. Ty další tři žádosti teda nejsou a teďka budeme čekat, co na to v Praze a v Bruselu, jestli nám ty projekty schválí. A pokud jo, tak potom směle do toho a začneme stavět Černou kostku v Ostravě, začneme stavět výzkumáky v Ostravě v Karviné, postavme novou krásnou vesnici 22.století ve Frenštátě a postavme třeba eden v Karviné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že projekty jsou připraveny za třináct miliard, nicméně do Moravskoslezského kraje má přijít okolo devatenácti miliard korun. Co teda těch šest miliard?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tam je to trošku jinak. Z těch devatenácti miliard se to vzalo na půlku, devět a půl půjde na ty velké projekty a devět a půl půjde na nějaké menší projekty. A ty menší projekty, rozumí se internet do škol, opravy kapliček, pohornická krajina, nějaké brownfieldy, něco do vodíku, projektová dokumentace, všechno co nastartuje tu transformaci toho regionu a jenom polovina jde na ty velké projekty. My jsme to udělali trošku jinak než ty ostatní kraje a chtěli jsme vyvolat soutěž mezi těmi nositeli projektů, protože jinak se přistupuje k projektu, když ho mám jistý a jinak když musím soutěžit a jde to vidět, protože třeba v Karlových Varech a v Ústí už zrušili některé projekty, protože nebyly připravené. Kdežto u nás všichni jedou a makají. Takže v tomto směru jsme trošku jinak a těším se na to, co bude. Takže půl na půl, devět a půl miliardy tam, devět a půl tam. Teď jednáme, jestli třeba miliardu nepřihodíme ještě na ty velké, aby jsme uspokojili dejme tomu ne nejenom šest, ale i třeba sedm nebo osm těch projektů. A uvidíme, co z toho zbytku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ty peníze mají být utraceny do roku 2026?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tam je bohužel to, že mají být utraceny do roku 2026 dvě třetiny, do roku 2027 jedna třetina.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jsou tedy některé projekty ohrožené?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Jo, musím přiznat že myslet si, že postavíme baráky za deset miliard za tři roky, je opravdu těžké sci-fi v ČR. Stačí jedno odvolání u výběrovky, stačí jeden nespokojený soused na stavebním úřadě a o ty peníze definitivně přijdeme. Takže to riziko tady je obrovské, ale já věřím, no věřím, budu doufat, že prostě se podaří ty procesy z procesovat tak ať se to nestane. Ať tady nemáme druhou prodlouženou Rudnou nebo další stavby, které prostě několik let vázli na tom, že nějaký soused se odvolal.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Bavíme se o devatenácti miliardách z EU. Jakou část těch projektů, těch investic z těch nákladů pokryje pokladna Moravskoslezského kraje?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Pokryje u těch našich projektů minimálně patnáct procent, to znamená u Černé kostky a u dalších věcí. Takže máme zhruba devět set milionů korun naspořeno. Nebo spoříme v tzv. fondu pro strategické projekty. A samozřejmě u těch ostatních to je taky od 5 procent u těch vysokých škol, až po třeba 20 procent u nějakých dalších projektů typu cirka Raná v Třinci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ty projekty mimo nových technologií mají přinést také nová pracovní místa. Dá se už teď říct, kolik jich bude?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Oni mají přenést jiná pracovní místa. Asi těch pracovních míst, kde Chaplin něco montuje, nebo někde někdo dělal kabely, někdo montuje chirurgické sety za minimální mzdu. Tak takové místa fakt ne. I třeba ta zóna je jedna z těch projektů je strategická zóna průmyslu a na Lazech, kde zase chceme bonifikovat ty firmy podle toho, kolik budu mít pracovníků ve výzkumu. A drtivá většina těch pracovníků skutečně jako je na vědecko-výzkumné práce. My za prvé říkáme přijdou tady noví lidé. Někteří tady možná zůstanou, někteří tady zanechají genetickou stopu. Třeba na tom Karvinsku by to bylo úplně ideální, kdyby z těch 300, 400 vědců, kteří přijdou do toho edenu, aby tam polovina zůstala a polovina se zamilovala, to by bylo úplně nejlepší. Takže opravdu jsou to jiná pracovní místa, než nějaké dělnické profese.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vám děkuji za rozhovor, byť mě zajímalo, kolik asi těch pracovních míst to bude. Čas nám to nedovolil. Na viděnou.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje, Ekologizace dopravy v MS kraji, 19 mld. z Fondu spravedl. transformace musí kraj utratit do r. 2026
18. května 2023, 17:25

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mým dnešním hostem ve studiu je náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka a diskutovat budeme například o ekologizaci dopravy v Moravskoslezském kraji nebo transformaci kraje. Dobrý den, vítejte ve studiu.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Hezký den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, ekologizace dopravy v Moravskoslezském kraji. O jaké hlavní pilíře se opíráme?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tak hlavně proč? Proč, to je úplně jasné. Protože autobusy a jakékoliv prostředky smrdí na zastávkách, kde stojí lidé, smrdí na křižovatkách kde čekají. Takže má význam je ekologizovat asi mnohem větší než ekologizovat auta někde na dálnici, které málokomu vadí, ale v těch centrech měst a vesnic opravdu je to potřeba. I v těch centrech měst chodí lidé po chodnících, tak asi tam taky není nejlepší, když ty autobusy čmoudí z výfuku. Takže proto ekologizace. A jak na to? Jednoduché. Ostrava má výhodu, že dopravní podnik má tramvaje a trolejbusy a má takovou uspořádanou síť, že ty autobusy nenajedou tolik kilometrů jako ty krajské. Takže tam opravdu ty elektro busy mají své opodstatnění. Ale pokud bychom chtěli v kraji nahradit naše autobusy dieselové nebo plynové elektro busy, no tak musí mít druhý autobus s tou baterkou za sebou a to už nebude to pravé. Takže bavíme se, jakým způsobem to udělat. A taky nám do toho trošku vstupují ceny, protože nejenom ekologie, ale i ceny jsou podstatné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak trošku jste to naznačil, nicméně rozviňme to ještě. Jaký stav je v moravskoslezské dopravě? Je tedy dostatečně ekologická?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Jak se to vezme. My jsme jako první bouchli do stolu v roce 2016, 17, 18 a všech těch 600 krajských autobusů jsme přesoutěžili na plynové. Teda s malou výjimkou, což je Bruntálsko, protože tam ten plynový autobus neprojede pod těmi mosty, které tam jsou. Takže Bruntálsko je bohužel dieselové, ale jinak je všechno na plyn, což má tu výhodu, že to smrdí míň a hlavně to smrdí celých 10 let životnosti autobusu stejně, zatímco ty dieselové se trošku kazí. Ten plynový je pořád stejný, ale i tak z toho výfuku neleze úplně čistý vzduch, takže bavíme se čím to nahradit. No a tady se nabízí buď baterka nebo vodík. Jak už jsem řekl, baterka nám to celé neutáhne. Takže proto se bavíme o vodíku na těch krajských autobusech a možná bych tam přidal i vlaky, protože my jsme se teď dohodli s Českými drahami, že budou asi 85 procent kraje jezdit čistě elektricky, buď přímo pod trolejemi a nebo na baterku. Ale zbývá nám Bruntálsko a Krnovsko, kde opravdu žádné dráty nejsou a na tu baterku ten vlak nedojede nikam. Takže bavíme se o vodíku vlastně i ve vlacích. No ale hlavně k tomu všemu nám přistupují povolenky EU a celá ta zelená politika. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale od roku 2028 už bude povolenka na litr nafty stát 6 korun a vzpomeňme si, kolik stojí povolenka na CO2 do elektrárny. Stála pět euro, dneska stojí 100, takže kolik bude stát povolenka na naftu, kdy začne na šesti korunách? Skončí na stovce? Já si myslím, že skončí ještě víc, takže v roce 2035 ta nafta bude v podstatě neufinancovatelná, takže kupovat dneska autobus nebo vlak na naftu je prostě sebevražda. Takže proto se bavíme, jakým způsobem i přispět k tomu, že ty autobusy vůbec vyjedou, protože na tu naftu opravdu asi jezdit už nebudou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zmínil jste vodík. Znamená to, že i touto cestou nebo hlavně touto cestou půjde Moravskoslezský kraj, a ještě to, co jste zmínil s emisními povolenkami.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Ten vodík je v tuto chvíli jediná reálná varianta, která je možná, byť je to taky v plenkách. Ale všechny ostatní varianty, jako jsou syntetická paliva, umělá, tak prostě ty zatím nejsou vůbec na trhu. Takže bavíme se o vodíku, o tom je celé to naše údolí. Bavíme se, jestli jsme schopni vyrobit tolik vodíku, kolik ty autobusy budou potřebovat. Vyrobit to budeme schopni. Otázka je, jakou barvu ten vodík bude mít. Protože sluníčko, dneska nevyrobí ani kilo vodíku, a když svítí, tak možná bude ta výroba fungovat tak 6 hodin. Ale co těch osmnáct? Takže to je zase těžké vysvětlit soudruhům v Bruselu, že opravdu 24 hodin denně sluníčko nesvítí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Buďme trošku vstřícní i k divákům, kteří možná neporozuměli to vaše vysvětlení výroby ze sluníčka, čili zelený vodík.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Takový vodík, který můžeme použít v autobuse se musí vyrobit z elektřiny. Jiná možnost není. A ta elektřina by měla být co nejzelenější, protože nemá smysl vyrábět vodík z uhelné elektřiny. Ale zelená elektřina je ze sluníčka, které svítí průměrně 3 hodiny denně. Je z větru, který fouká 2 hodiny denně a nic. Takže řešíme jak vyrobit ten zbytek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A my ty možnosti tady máme?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Ty možnosti máme byť, to není jako úplně zelené, ale je to odpadkové, máme odpadkový důlní metan, máme odpadkové skládkové plyny máme odpadkové dřevo a nějakou biomasu, která nám tady zbyde.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Takže podle toho, co jste řekl, už to není tak ekologické?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: No není. Je to ekologičtější než ten metan nechat proudit do vzduchu. Je to ekologičtější, než dávat ty věci na skládku. Ale není to tak zelené, jak si to Brusel představuje. Tak my teďka jednáme o tom, aby jsme měli třeba jako výjimku do roku 2035, aby ty věci byly brány jako zelené.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme k dalšímu tématu, a to je transformace kraje. Moravskoslezský kraj má nachystáno třináct projektů, z toho 10 je podaných v rámci Operačního programu Spravedlivá transformace. O jaké projekty jde?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tak my jsme před těmi třemi lety poprosili všechny v kraji, firmy, obce, lidi, jestli mají nějaké transformační projekty v šuplíku, ať nám je dají. Tak se sešlo těch projektů sedmdesát pět. A musím říci, že drtivá většina byla teda z ocelářské a z těch velkých firem. A ten zbytek opravdu ty projekty v šuplíku neměl. A to byl ten celý problém, proč vlastně řešíme teďka jestli stihneme nebo nestihneme. Takže fakt tehdy ty projekty nebyly. Z těch šedesáti pěti projektů se vybralo dvacet, které splňovaly nějaké první kolo pravidel a z těch dvaceti jsme ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí vybrali třináct, které byly nejlepší, měly nejvíce bodů. No a z těch třinácti teďka je soutěž kdo dřív přijde, ten dřív mele. Řekněme je podáno zatím deset žádostí za nějakých zhruba třináct miliard korun. Ty další tři žádosti teda nejsou a teďka budeme čekat, co na to v Praze a v Bruselu, jestli nám ty projekty schválí. A pokud jo, tak potom směle do toho a začneme stavět Černou kostku v Ostravě, začneme stavět výzkumáky v Ostravě v Karviné, postavme novou krásnou vesnici 22.století ve Frenštátě a postavme třeba eden v Karviné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že projekty jsou připraveny za třináct miliard, nicméně do Moravskoslezského kraje má přijít okolo devatenácti miliard korun. Co teda těch šest miliard?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tam je to trošku jinak. Z těch devatenácti miliard se to vzalo na půlku, devět a půl půjde na ty velké projekty a devět a půl půjde na nějaké menší projekty. A ty menší projekty, rozumí se internet do škol, opravy kapliček, pohornická krajina, nějaké brownfieldy, něco do vodíku, projektová dokumentace, všechno co nastartuje tu transformaci toho regionu a jenom polovina jde na ty velké projekty. My jsme to udělali trošku jinak než ty ostatní kraje a chtěli jsme vyvolat soutěž mezi těmi nositeli projektů, protože jinak se přistupuje k projektu, když ho mám jistý a jinak když musím soutěžit a jde to vidět, protože třeba v Karlových Varech a v Ústí už zrušili některé projekty, protože nebyly připravené. Kdežto u nás všichni jedou a makají. Takže v tomto směru jsme trošku jinak a těším se na to, co bude. Takže půl na půl, devět a půl miliardy tam, devět a půl tam. Teď jednáme, jestli třeba miliardu nepřihodíme ještě na ty velké, aby jsme uspokojili dejme tomu ne nejenom šest, ale i třeba sedm nebo osm těch projektů. A uvidíme, co z toho zbytku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ty peníze mají být utraceny do roku 2026?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tam je bohužel to, že mají být utraceny do roku 2026 dvě třetiny, do roku 2027 jedna třetina.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jsou tedy některé projekty ohrožené?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Jo, musím přiznat že myslet si, že postavíme baráky za deset miliard za tři roky, je opravdu těžké sci-fi v ČR. Stačí jedno odvolání u výběrovky, stačí jeden nespokojený soused na stavebním úřadě a o ty peníze definitivně přijdeme. Takže to riziko tady je obrovské, ale já věřím, no věřím, budu doufat, že prostě se podaří ty procesy z procesovat tak ať se to nestane. Ať tady nemáme druhou prodlouženou Rudnou nebo další stavby, které prostě několik let vázli na tom, že nějaký soused se odvolal.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Bavíme se o devatenácti miliardách z EU. Jakou část těch projektů, těch investic z těch nákladů pokryje pokladna Moravskoslezského kraje?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Pokryje u těch našich projektů minimálně patnáct procent, to znamená u Černé kostky a u dalších věcí. Takže máme zhruba devět set milionů korun naspořeno. Nebo spoříme v tzv. fondu pro strategické projekty. A samozřejmě u těch ostatních to je taky od 5 procent u těch vysokých škol, až po třeba 20 procent u nějakých dalších projektů typu cirka Raná v Třinci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ty projekty mimo nových technologií mají přinést také nová pracovní místa. Dá se už teď říct, kolik jich bude?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Oni mají přenést jiná pracovní místa. Asi těch pracovních míst, kde Chaplin něco montuje, nebo někde někdo dělal kabely, někdo montuje chirurgické sety za minimální mzdu. Tak takové místa fakt ne. I třeba ta zóna je jedna z těch projektů je strategická zóna průmyslu a na Lazech, kde zase chceme bonifikovat ty firmy podle toho, kolik budu mít pracovníků ve výzkumu. A drtivá většina těch pracovníků skutečně jako je na vědecko-výzkumné práce. My za prvé říkáme přijdou tady noví lidé. Někteří tady možná zůstanou, někteří tady zanechají genetickou stopu. Třeba na tom Karvinsku by to bylo úplně ideální, kdyby z těch 300, 400 vědců, kteří přijdou do toho edenu, aby tam polovina zůstala a polovina se zamilovala, to by bylo úplně nejlepší. Takže opravdu jsou to jiná pracovní místa, než nějaké dělnické profese.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vám děkuji za rozhovor, byť mě zajímalo, kolik asi těch pracovních míst to bude. Čas nám to nedovolil. Na viděnou.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-18-05-2023-17-29