Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Adam Plachetka, operní pěvec

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mým dnešním hostem je světově uznávaný pěvec, basbarytonista Adam Plachetka. Dobrý den, vítejte.

Adam Plachetka, basbarytonista : Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: O Vás se pane Plachetko říká, že jste Mozartovský zpěvák, dokonce jste někde řekl, že se Mozartem živíte.

Adam Plachetka, basbarytonista : To nevidím ani nijak pejorativně. Prostě těch smluv mám na Mozarta nejvíc, i když už ne, že bych se od něj vyloženě odkláněl, ale snažím se rozšiřovat repertoár i o jiné autory, protože přece jenom s věkem ten hlas se trošku mění a může dát víc prostoru i v objemnějších rolích, dramatičtějších. Takže Mozart určitě pořád je centrem mého zájmu, ale už se k němu snažím přidávat ty další.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mozart je také Váš oblíbený skladatel? Dá se to tak říct?

Adam Plachetka, basbarytonista : Naštěstí ano. Jsem velmi rád, že to nemám tak, že bych měl hlas ideální na muziku, která by mě nebavila. Občas občas to tak vyjde a myslím si, že pak to je těžký život.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co všechno musí operní zpěvák udělat pro to, aby dosáhl tak brzy jako Vy takových úspěchů jako Vy?

Adam Plachetka, basbarytonista : Musí dostat příležitosti, musí na ně být připraven a musí se zvládnout prokázat potom v tom provozu. Takže nějaká samozřejmě to je technická vyspělost, herecká příprava, osobní vyzrálost, nervy a štěstí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co nejvíc z toho potřebujete? To, co jste teď vyjmenoval, vyjmenoval jste to hodně, tak co je třeba na prvním místě?

Adam Plachetka, basbarytonista : Myslím, že všechno. Vlastně jako jedno bez druhého úplně nejde. Můžete mít super hlas a když budete mít trému a nebudete to schopen divákům ukázat, tak to je úplně jedno.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nadání je jedna věc. Ve Vašem případě trénink je věc druhá. Jak dlouho jste na začátku možná své kariéry trénoval, zpíval denně a jak je to teď?

Adam Plachetka, basbarytonista : U nás je to trošku jinak než u instrumentalistů. Protože většinou instrumentalisti do cvičení počítají i učení nového repertoáru, pro nás je to trošku jiná záležitost. Takže tím vyloženě cvičením trávíme o mnoho méně času. I když se člověk učí a snaží se něco budovat, tak si myslím, že víc jak hodinu denně maximálně hodinu a půl je spíš kontraproduktivní. Když se učíte něco, tak většinou hodinu nebo dvě denně máte zkoušku u klavíru s klavíristou, abyste si to nasoukala do hlavy a aranžovací zkoušky jsou pak třeba 6-7 hodin denně. Ale kromě toho se to ještě učíte doma nebo si to třeba posloucháte i s nahrávkou, což není ideální, ale v časovém presu je to jakoby nejrychlejší varianta. Takže s tím učením strávíte nepoměrně víc času, než co se deklaruje jako zkoušky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak se staráte o své hlasivky? O svůj hlas?

Adam Plachetka, basbarytonista : Ne přehnaně. Snažím se nedělat to, co vím, že mi škodí. Hlasité prostory, hlučné prostory, kouření a podobně. Myslím si, že když se člověk příliš o sebe stará, tak zchoulostiví, a to taky není ideální.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Máte nějaký zaručený recept na to, jak mít pořád hlasivky v kondici? Protože ne všichni, co se hlasem živíme v uvozovkách, tak se o ty hlasivky musíme starat.

Adam Plachetka, basbarytonista : Řekl bych spíš, že už umím dost dobře obejít to, když v kondici nejsou, než je v kondici vždycky udržet. Protože v stoprocentní kondici máte říká se třeba třikrát za rok a vždycky to jsou kompromisy a vždycky spíš musíte vědět, jak ten hlas funguje a kde si můžete vypomoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ale i tak asi jste opatrný na to, abyste někde neprochladl. Tak jak třeba baleťáci nechodí na lyže a podobně. Já nevím, jestli to tak je.

Adam Plachetka, basbarytonista : My bychom taky neměli lyžovat, bruslit většinou, ale to to mě nějak ne nebaví úplně dodržovat, takže to si většinou dopřávám, když je čas. Myslím si, že spíš otužování je pozitivní bod.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A to děláte?

Adam Plachetka, basbarytonista : Teď jsem to jako vlastně trošku přestal dělat, protože mě štve, jak to dělají všichni.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To je pravda. V poslední době taková módní záležitost.

Adam Plachetka, basbarytonista : Ale za dědou, když jsem byl úplně malý, jezdil jsem za ním na chatu, tak mě vždycky sprchoval studenou vodou a chodili jsme do sauny, pak se skákalo do vany. Takže tak nějak jako od mala to mám v sobě a studenou sprchu si dávám vlastně pořád.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pro naše diváky jen trošku faktů o Vás, tak opravte mě, jestli bude něco špatně. Začal jste zpívat v devatenácti letech nebo respektive v devatenácti letech jste zpíval v Národním divadle. Kdy jste začal zpívat?

Adam Plachetka, basbarytonista : Začal jsem zpívat ve sboru dětském v sedmi letech, jestli se nepletu. A sólově jsem se začal učit na konzervatoři v patnácti.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Byl to Váš sen vždycky? Už v sedmi letech jste se viděl takto?

Adam Plachetka, basbarytonista : Ne, určitě ne. Ten sbor byl spíš komunitní záležitost, společenská záležitost. A bavilo mě tam chodit za kamarády, a to zpívání byla taková prostě nedílnou součást toho, kvůli tomu jsme se scházeli. Ale myslím si, že to dalece přesahoval jenom zpívání, protože jsem to vnímal a rozhodně to i tvořilo moji osobnost a pan profesor Stašek nás vedl železnou rukou, nejen co do zpívání, ale hlavně co do chování, vystupování a vztahu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Navážu na to Národní divadlo. V pětadvaceti letech jste nastoupil do angažmá Vídeňské státní opery, navíc jste prý prvním Čechem, který do třiceti let vystoupil na čtyřech nejprestižnějších operních sálech v Londýně, Vídni, v New Yorku a také v milánské La Scale. Je to tak?

Adam Plachetka, basbarytonista : Je to tak. Mám pocit, že z pánů dokonce i první, ale nevím, jestli něco neuniká archivům.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaká je vaše nejoblíbenější role?

Adam Plachetka, basbarytonista : Většinou ta, co zrovna dělám. Člověk se nejvíc ponoří do toho, čím se zrovna zabývá a tím pádem k tomu má nejblíž. Je jich hrozně moc a baví mě, že se mohou měnit, že nemusím pořád dělat jenom jednu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Měl jste anebo máte nějaký svůj vzor?

Adam Plachetka, basbarytonista : Měl jsem Bryna Terfela na škole moc rád a hodně jsem ho poslouchal. Velšský basbaryton o dvacet let starší než já, takže akorát vlastně ve chvíli, kdy já jsem začínal, tak byl už na špici a časem jsem, ale zjistil, že není optimální mít jenom jeden vzor, protože jsem ho začal podvědomě v mnoha věcech kopírovat, a to asi nikdo nepotřebuje. Ve chvíli, kdy začnete jenom slepě kopírovat, tak uděláte horší kopii něčeho, co už je a místo toho byste měla radši tvořit něco vlastního. Takže po pár letech, když jsem zjistil, že teda opravdu se snažím jenom být Bryn, tak jsem si to zakázal a začal jsem poslouchat mnohem víc zpěváků z různých období, z různých zemí, abych si dělal nějaký vlastní názor a nesledoval jenom jednoho.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Máte nějakou nejoblíbenější roli?

Adam Plachetka, basbarytonista : Vlastně těžko říct. Myslím si, že opravdu fakt se upínám většinou k té, co zrovna dělám a mohu říci Gara, můžu říci Giovanniho, protože toho jsem se nadělal nejvíc zatím, ale vlastně bych tím křivdil ostatním.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A dá se říct, že jsou role nebo postavy, do kterých Vás nejčastěji obsazují.

Adam Plachetka, basbarytonista : Zrovna asi tyhle ty dvě. I když už se to pomalu bude sunout jinam. Rozhodně Mozartovo Figaro je role, kterou jsem dělal výrazně nejvíce. Mám nějakých 120, 130 představení za sebou a myslím si, že další zatím bude možná Giovanni kolem třeba šedesáti, takže víc jak dvakrát tolik, co tu druhou. Těch produkcí už bylo opravdu hodně, času stráveného s tím taky. A musím říct, že je až neuvěřitelné, že je ta Figarova svatba nebo vůbec ta Mozartova hudba, tak krásně napsaná, že ať to děláte sebe častěji, tak se to stejně nemá šanci omrzet.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je nějaká role, kterou byste chtěl odezpívat a zatím jste tu nabídku nedostal?

Adam Plachetka, basbarytonista : Zatím dlouho jsem na to odpovídal, že ne. Ale už pár let koketuje s Ministry pěvci norimberskými, Hans Sachs je úžasná role, kterou bych si někdy rád zazpíval, ale na to mám určitě ještě část. Pomaloučku, polehoučku se na něj dívám. Už jsem zpíval koncertně jeho monology. Ale ona to je snad nejdelší nebo druhá nejdelší role vůbec z celé literatury operní, takže je ještě hodně, co se učit a postupně se snažím se to nějak na soukat do hlavy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste přijal pozvání do Ostravy, vystoupil jste na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka, psalo se o tom hodně, že do svého náročného programu jste vlastně vpasíroval návštěvu a koncertoval jste tady v Ostravě návštěvu Ostravy. Kolik koncertů ročně odezpíváte?

Adam Plachetka, basbarytonista : Teď to mám volnější o mnoho, než jsem míval, protože se nám ten svět docela změnil a dělával jsem kolem šedesáti představení a třeba deseti koncertů. Většinou to vycházelo sedmdesát až osmdesát vystoupení za rok. Letos mám pocit, že to bude někde mezi třiceti, čtyřiceti, že to je opravdu výrazně míň. A zároveň tím pádem mám velmi příjemné pracovní tempo, stíhán se věnovat rodině. Poprvé vlastně v životě jsem častěji doma. Takže já jsem za to vlastně rád a snažím se nepřetahovat a udržet si teď ten kalendář trošku klidnější, abych se dcerkám nějak odvděčil za to, že jsem s nimi dlouho nebyl.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já Vám děkuji za milý rozhovor a také za to, že jste přijal pozvání do televize Polar.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Děkuji.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mějte hodně hezké a šťastné dny přeji.

Adam Plachetka, basbarytonista : Také přeji.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Adam Plachetka, operní pěvec
21. prosince 2021, 17:13

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mým dnešním hostem je světově uznávaný pěvec, basbarytonista Adam Plachetka. Dobrý den, vítejte.

Adam Plachetka, basbarytonista : Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: O Vás se pane Plachetko říká, že jste Mozartovský zpěvák, dokonce jste někde řekl, že se Mozartem živíte.

Adam Plachetka, basbarytonista : To nevidím ani nijak pejorativně. Prostě těch smluv mám na Mozarta nejvíc, i když už ne, že bych se od něj vyloženě odkláněl, ale snažím se rozšiřovat repertoár i o jiné autory, protože přece jenom s věkem ten hlas se trošku mění a může dát víc prostoru i v objemnějších rolích, dramatičtějších. Takže Mozart určitě pořád je centrem mého zájmu, ale už se k němu snažím přidávat ty další.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mozart je také Váš oblíbený skladatel? Dá se to tak říct?

Adam Plachetka, basbarytonista : Naštěstí ano. Jsem velmi rád, že to nemám tak, že bych měl hlas ideální na muziku, která by mě nebavila. Občas občas to tak vyjde a myslím si, že pak to je těžký život.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co všechno musí operní zpěvák udělat pro to, aby dosáhl tak brzy jako Vy takových úspěchů jako Vy?

Adam Plachetka, basbarytonista : Musí dostat příležitosti, musí na ně být připraven a musí se zvládnout prokázat potom v tom provozu. Takže nějaká samozřejmě to je technická vyspělost, herecká příprava, osobní vyzrálost, nervy a štěstí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co nejvíc z toho potřebujete? To, co jste teď vyjmenoval, vyjmenoval jste to hodně, tak co je třeba na prvním místě?

Adam Plachetka, basbarytonista : Myslím, že všechno. Vlastně jako jedno bez druhého úplně nejde. Můžete mít super hlas a když budete mít trému a nebudete to schopen divákům ukázat, tak to je úplně jedno.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nadání je jedna věc. Ve Vašem případě trénink je věc druhá. Jak dlouho jste na začátku možná své kariéry trénoval, zpíval denně a jak je to teď?

Adam Plachetka, basbarytonista : U nás je to trošku jinak než u instrumentalistů. Protože většinou instrumentalisti do cvičení počítají i učení nového repertoáru, pro nás je to trošku jiná záležitost. Takže tím vyloženě cvičením trávíme o mnoho méně času. I když se člověk učí a snaží se něco budovat, tak si myslím, že víc jak hodinu denně maximálně hodinu a půl je spíš kontraproduktivní. Když se učíte něco, tak většinou hodinu nebo dvě denně máte zkoušku u klavíru s klavíristou, abyste si to nasoukala do hlavy a aranžovací zkoušky jsou pak třeba 6-7 hodin denně. Ale kromě toho se to ještě učíte doma nebo si to třeba posloucháte i s nahrávkou, což není ideální, ale v časovém presu je to jakoby nejrychlejší varianta. Takže s tím učením strávíte nepoměrně víc času, než co se deklaruje jako zkoušky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak se staráte o své hlasivky? O svůj hlas?

Adam Plachetka, basbarytonista : Ne přehnaně. Snažím se nedělat to, co vím, že mi škodí. Hlasité prostory, hlučné prostory, kouření a podobně. Myslím si, že když se člověk příliš o sebe stará, tak zchoulostiví, a to taky není ideální.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Máte nějaký zaručený recept na to, jak mít pořád hlasivky v kondici? Protože ne všichni, co se hlasem živíme v uvozovkách, tak se o ty hlasivky musíme starat.

Adam Plachetka, basbarytonista : Řekl bych spíš, že už umím dost dobře obejít to, když v kondici nejsou, než je v kondici vždycky udržet. Protože v stoprocentní kondici máte říká se třeba třikrát za rok a vždycky to jsou kompromisy a vždycky spíš musíte vědět, jak ten hlas funguje a kde si můžete vypomoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ale i tak asi jste opatrný na to, abyste někde neprochladl. Tak jak třeba baleťáci nechodí na lyže a podobně. Já nevím, jestli to tak je.

Adam Plachetka, basbarytonista : My bychom taky neměli lyžovat, bruslit většinou, ale to to mě nějak ne nebaví úplně dodržovat, takže to si většinou dopřávám, když je čas. Myslím si, že spíš otužování je pozitivní bod.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A to děláte?

Adam Plachetka, basbarytonista : Teď jsem to jako vlastně trošku přestal dělat, protože mě štve, jak to dělají všichni.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To je pravda. V poslední době taková módní záležitost.

Adam Plachetka, basbarytonista : Ale za dědou, když jsem byl úplně malý, jezdil jsem za ním na chatu, tak mě vždycky sprchoval studenou vodou a chodili jsme do sauny, pak se skákalo do vany. Takže tak nějak jako od mala to mám v sobě a studenou sprchu si dávám vlastně pořád.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pro naše diváky jen trošku faktů o Vás, tak opravte mě, jestli bude něco špatně. Začal jste zpívat v devatenácti letech nebo respektive v devatenácti letech jste zpíval v Národním divadle. Kdy jste začal zpívat?

Adam Plachetka, basbarytonista : Začal jsem zpívat ve sboru dětském v sedmi letech, jestli se nepletu. A sólově jsem se začal učit na konzervatoři v patnácti.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Byl to Váš sen vždycky? Už v sedmi letech jste se viděl takto?

Adam Plachetka, basbarytonista : Ne, určitě ne. Ten sbor byl spíš komunitní záležitost, společenská záležitost. A bavilo mě tam chodit za kamarády, a to zpívání byla taková prostě nedílnou součást toho, kvůli tomu jsme se scházeli. Ale myslím si, že to dalece přesahoval jenom zpívání, protože jsem to vnímal a rozhodně to i tvořilo moji osobnost a pan profesor Stašek nás vedl železnou rukou, nejen co do zpívání, ale hlavně co do chování, vystupování a vztahu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Navážu na to Národní divadlo. V pětadvaceti letech jste nastoupil do angažmá Vídeňské státní opery, navíc jste prý prvním Čechem, který do třiceti let vystoupil na čtyřech nejprestižnějších operních sálech v Londýně, Vídni, v New Yorku a také v milánské La Scale. Je to tak?

Adam Plachetka, basbarytonista : Je to tak. Mám pocit, že z pánů dokonce i první, ale nevím, jestli něco neuniká archivům.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaká je vaše nejoblíbenější role?

Adam Plachetka, basbarytonista : Většinou ta, co zrovna dělám. Člověk se nejvíc ponoří do toho, čím se zrovna zabývá a tím pádem k tomu má nejblíž. Je jich hrozně moc a baví mě, že se mohou měnit, že nemusím pořád dělat jenom jednu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Měl jste anebo máte nějaký svůj vzor?

Adam Plachetka, basbarytonista : Měl jsem Bryna Terfela na škole moc rád a hodně jsem ho poslouchal. Velšský basbaryton o dvacet let starší než já, takže akorát vlastně ve chvíli, kdy já jsem začínal, tak byl už na špici a časem jsem, ale zjistil, že není optimální mít jenom jeden vzor, protože jsem ho začal podvědomě v mnoha věcech kopírovat, a to asi nikdo nepotřebuje. Ve chvíli, kdy začnete jenom slepě kopírovat, tak uděláte horší kopii něčeho, co už je a místo toho byste měla radši tvořit něco vlastního. Takže po pár letech, když jsem zjistil, že teda opravdu se snažím jenom být Bryn, tak jsem si to zakázal a začal jsem poslouchat mnohem víc zpěváků z různých období, z různých zemí, abych si dělal nějaký vlastní názor a nesledoval jenom jednoho.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Máte nějakou nejoblíbenější roli?

Adam Plachetka, basbarytonista : Vlastně těžko říct. Myslím si, že opravdu fakt se upínám většinou k té, co zrovna dělám a mohu říci Gara, můžu říci Giovanniho, protože toho jsem se nadělal nejvíc zatím, ale vlastně bych tím křivdil ostatním.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A dá se říct, že jsou role nebo postavy, do kterých Vás nejčastěji obsazují.

Adam Plachetka, basbarytonista : Zrovna asi tyhle ty dvě. I když už se to pomalu bude sunout jinam. Rozhodně Mozartovo Figaro je role, kterou jsem dělal výrazně nejvíce. Mám nějakých 120, 130 představení za sebou a myslím si, že další zatím bude možná Giovanni kolem třeba šedesáti, takže víc jak dvakrát tolik, co tu druhou. Těch produkcí už bylo opravdu hodně, času stráveného s tím taky. A musím říct, že je až neuvěřitelné, že je ta Figarova svatba nebo vůbec ta Mozartova hudba, tak krásně napsaná, že ať to děláte sebe častěji, tak se to stejně nemá šanci omrzet.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je nějaká role, kterou byste chtěl odezpívat a zatím jste tu nabídku nedostal?

Adam Plachetka, basbarytonista : Zatím dlouho jsem na to odpovídal, že ne. Ale už pár let koketuje s Ministry pěvci norimberskými, Hans Sachs je úžasná role, kterou bych si někdy rád zazpíval, ale na to mám určitě ještě část. Pomaloučku, polehoučku se na něj dívám. Už jsem zpíval koncertně jeho monology. Ale ona to je snad nejdelší nebo druhá nejdelší role vůbec z celé literatury operní, takže je ještě hodně, co se učit a postupně se snažím se to nějak na soukat do hlavy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste přijal pozvání do Ostravy, vystoupil jste na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka, psalo se o tom hodně, že do svého náročného programu jste vlastně vpasíroval návštěvu a koncertoval jste tady v Ostravě návštěvu Ostravy. Kolik koncertů ročně odezpíváte?

Adam Plachetka, basbarytonista : Teď to mám volnější o mnoho, než jsem míval, protože se nám ten svět docela změnil a dělával jsem kolem šedesáti představení a třeba deseti koncertů. Většinou to vycházelo sedmdesát až osmdesát vystoupení za rok. Letos mám pocit, že to bude někde mezi třiceti, čtyřiceti, že to je opravdu výrazně míň. A zároveň tím pádem mám velmi příjemné pracovní tempo, stíhán se věnovat rodině. Poprvé vlastně v životě jsem častěji doma. Takže já jsem za to vlastně rád a snažím se nepřetahovat a udržet si teď ten kalendář trošku klidnější, abych se dcerkám nějak odvděčil za to, že jsem s nimi dlouho nebyl.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já Vám děkuji za milý rozhovor a také za to, že jste přijal pozvání do televize Polar.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Děkuji.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mějte hodně hezké a šťastné dny přeji.

Adam Plachetka, basbarytonista : Také přeji.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-21-12-2021-17-13