Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Divadlo loutek Ostrava má novou ředitelku

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Do funkce ředitelky Divadla loutek Ostrava nastoupila prvního července dlouholetá ostravská divadelní manažerka Alena Punčochářová. Jaké má plány a vize? Co by chtěla v Divadle loutek změnit se dozvíte právě od ní už za chvíli. Dobrý den ve studiu, paní ředitelko,

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na začátek Vás poprosím v krátkosti Vaši profesní vizitku. Seznamte se s našimi diváky.

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Jak už jste říkala, pracuji v kulturním ostravském prostředí nebo nejen ostravském, už řadu let. Pracovala jsem v Národním divadle moravskoslezském jako produkční baletu, později produkční marketingu. Potom jsem přešla do Divadla Petra Bezruče, kde jsem v odcházela do Divadla loutek z pozice provozní ředitelky, ale externě jsem se podílela na řadě dalších různých kulturních projektů v podstatě po celé České republice, v Polsku i v Tunisu. A co se těch institucí ostravských týče, tak jsem spolupracovala třeba s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s Galerií výtvarného umění, podílela jsem se na některých ročnících festivalu Dream Factory, pro Národní divadlo moravskoslezské jsem třeba pomáhala připravit festival Ostrava v Praze.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak lze Vaše předchozí zkušenosti, kterých jste vyjmenovala hodně i z toho divadelního prostředí, přenést a zužitkovat v Divadle loutek?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: O to se právě pokouším, když už jsem je nějakým způsobem získala. Některé projekty byly snazší, některé fakt byly náročné, takže využít maximálně některé principy organizace kulturních projektů jsou podobné, některé jsou zase rozdílné. Ale tím, že jsem pracovala napříč soubory baletním, činoherním a teď pracuji v loutkovém divadle, tak se maximálně snažím aplikovat ty zkušenosti a používat i třeba kontakty, s kterými jsem měla dobrou zkušenost. Mám spoustu kolegů, na které se mohu obrátit. Je to skvělé a ráda jsem otevřena takovým věcem, aby docházelo právě k prolínání různých institucí, různých souborů, různých kolegů, předávání těch informací a na ostravské kulturní scéně je velmi příjemná věc, že to opravdu probíhá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaký je Váš osobní vztah k loutce, k loutkovému představení? A teď, kdybyste si odmyslela, že jste ředitelkou loutkového divadla.

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Myslím, že loutkové divadlo máme všichni asi spojené s dětstvím, s pohádkami. Já jako matka jsem také své děti vodila do ostravského loutkového divadla. Myslím si, že je to krásná výtvarná věc pro mě. I ty objekty, loutky nebo jakékoliv jiné objekty, které tam jsou, jsou jakási umělecká díla. Takže já vždy přistupuji k tomu s velkým obdivem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď už jste několik týdnů ředitelkou Divadla loutek v Ostravě. Jak Vy sama vidíte tu instituci?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Já jsem velmi mile překvapena. Musím říct, že ze stránky ekonomického hospodaření je v perfektní kondici. Co se týče různých provozních věcí a stavu, v jakém jsou veškeré budovy, veškerá zařízení, obě dvě ty scény, na jedné probíhá rekonstrukce, je to skvělé. Musím říct, že jsem nadšená z toho. To divadlo je nádherné zevnitř i zvenku a opravdu je o něho dobře postaráno. Také jsou ve velmi pěkném stavu a myslím si, že velmi hezky pojaté, vzdělávací programy. V podstatě jsou obsahově hodně různorodé. To znamená, že si může potom každý z těch rodičů nebo škol, školek vybrat tak, aby to ty děti bavilo, nebo například to, co se zrovna v těch třídách sami učí. Zároveň si myslím, že ti lektoři jsou velmi šikovní a mají nějakou představu, jak je to koncepčně vedeno. Takže to jsou takové milé věci a i ta atmosféra tam. Všichni jsou velmi přátelští, mají ochotu pracovat, ochotu se bavit. Myslím si, že bych chtěla jenom poděkovat paní doktorce Hájkové, která ředitelovala přede mnou, i paní ekonomce Adámkové, která teď také bude odcházet, za to, že opravdu je divadlo ve skvělé kondici.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak to je krásné slyšet nejen pro zaměstnance, ale i pro naše diváky a návštěvníky loutkového divadla v Ostravě. Já jsem v úvodu řekla, že sdělíte našim divákům také, co plánujete, jaké jsou Vaše vize, co byste třeba chtěla změnit v divadle?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Ano, tak jsem i přistupovala s koncepcí do výběrového řízení. Chtěla jsem nějakým způsobem proměnit repertoár nebo to umělecké směřování. Na podzim se mi budou měnit umělečtí šéfové, to znamená, že se změní umělecké vedení. Odchází pan Klemens po mnoha letech a přijde Maximov, je to mladý člověk. Je to absolvent Katedry alternativního a loutkového divadla v Praze na DAMU, to znamená loutkář tělem i duší, příležitostný dramaturg, performer, autor a samozřejmě režisér. Je to člověk, který má obrovské zkušenosti se zahraničí, sleduje současné moderní loutkové divadlo a má svou autorskou specifickou poetiku. To znamená, že se nám teď otevírá možnost ve spolupráci s ním udělat svou osobitou, uměleckou nebo repertoárovou cestu. Nějakou éru možná vytvořit, která bude právě jakoby voňavá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste před chviličkou říkala, že jste spokojená i s tou nabídkou i s lektory. Teď plánujete pod novým uměleckým šéfem něco nového, otvírají se nové možnosti. I tak se zeptám. Pokrývá svou nabídkou ostravské loutkové divadlo všechny věkové kategorie?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Je to tak, že já osobně jsem měla pocit, že není úplně repertoár, a to nejenom v našem divadle, ale vůbec v tom spektru ostravských divadelních institucí, nabídka pro středoškoláky, teenagery, to znamená 13+, pro které mají tituly jakoby v Bezruči. Myslím si, že je to pro ně zajímavé a myslím si, že je správně, že tato generace chodí i do Národního divadla moravskoslezského. Ale myslím si, že témata, která teď řeší tato generace, to, co je baví, je právě těžké vytvořit. Bohužel konkurence toho prostředí počítačového, technologického je pro nás hrozně špatná. Je právě třeba pro ně vytvořit specifický repertoár, který je bude bavit, který jim umožní vidět to divadlo i trošku jinak. Protože oni většinou v té době se hledají, chtějí se trošku vymezit, takže hledají nějaké zvláštní věci. Zaujaly by je, domnívám se, nějaké zvláštní formy, zvláštní prvky toho divadla, možná také nějaká specifická interakce, která jim bude blízká. Takže ano, to mi chybí. Nejen u nás, ale vůbec v Ostravě. Ráda bych, abychom se na to zaměřili. To je taky důležitý bod naší umělecké koncepce. A počítáme s některými autory, režiséry, kteří dělají právě s touto věkovou skupinou. Zároveň chceme i mít nějaké tituly, které zaujmou střední školy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak vidíte výši vstupného? Vy jste ve své koncepci zmínila, že se Vám zdá nízké. Znamená to, že pod Vašim vedením se zdraží vstupné v loutkovém divadle?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Ano, je to tak, opravdu to tak vnímám. V tuto chvíli mateřské školy k nám chodí za 50 korun, základní školy za 60kč. Pokud hrajeme v neděli pro rodiče s dětmi, tak je to za stovku. Vnímám to tak, že v porovnání s jakýmikoliv dalšími aktivitami, který jako rodič absolvujete se svými dětmi když jdete do zoologické zahrady, do kina, ty ceny už jsou někde úplně jinde. Určitě bych nechtěla dělat nějaké razantní změny, ale po troškách, ať to nezasáhne naše diváky a neodradí. Zdražovalo v podstatě úplně všechno, zdražovala se energie, i my máme větší náklady, takže bychom chtěli od ledna, protože už teď máme nasmlouvané školy na podzim a nechceme jim v tom dělat nějakou komplikaci, takže od ledna bychom chtěli zdražit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ještě mě zajímá také to, že v loňském roce se v divadle odehrály stovky představení. Mám tady číslo 590. I tak například když o víkendu chcete s dítětem navštívit nějaké představení, tak je stále plno. Neuvažujete třeba, že byste pro veřejnost hráli i v týdnu?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Ano, uvažujeme, je to tak. Zkusíme zatím přidat čtvrtek, kdy budeme hrát a uvidíme, jestli zájem přes týden bude stejný jako v neděli. My v neděli dokážeme zahrát až čtyři představení tak, abychom otevřeli obě naše scény, alternativní i hlavní sál. Takže se o to pokusíme.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Paní ředitelko, já Vám děkuji za rozhovor a přeji Vám hodně štěstí v Divadle loutek v Ostravě.

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Děkuji mnohokrát.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vám děkuji za pozornost.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Divadlo loutek Ostrava má novou ředitelku
22. srpna 2023, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Do funkce ředitelky Divadla loutek Ostrava nastoupila prvního července dlouholetá ostravská divadelní manažerka Alena Punčochářová. Jaké má plány a vize? Co by chtěla v Divadle loutek změnit se dozvíte právě od ní už za chvíli. Dobrý den ve studiu, paní ředitelko,

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na začátek Vás poprosím v krátkosti Vaši profesní vizitku. Seznamte se s našimi diváky.

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Jak už jste říkala, pracuji v kulturním ostravském prostředí nebo nejen ostravském, už řadu let. Pracovala jsem v Národním divadle moravskoslezském jako produkční baletu, později produkční marketingu. Potom jsem přešla do Divadla Petra Bezruče, kde jsem v odcházela do Divadla loutek z pozice provozní ředitelky, ale externě jsem se podílela na řadě dalších různých kulturních projektů v podstatě po celé České republice, v Polsku i v Tunisu. A co se těch institucí ostravských týče, tak jsem spolupracovala třeba s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s Galerií výtvarného umění, podílela jsem se na některých ročnících festivalu Dream Factory, pro Národní divadlo moravskoslezské jsem třeba pomáhala připravit festival Ostrava v Praze.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak lze Vaše předchozí zkušenosti, kterých jste vyjmenovala hodně i z toho divadelního prostředí, přenést a zužitkovat v Divadle loutek?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: O to se právě pokouším, když už jsem je nějakým způsobem získala. Některé projekty byly snazší, některé fakt byly náročné, takže využít maximálně některé principy organizace kulturních projektů jsou podobné, některé jsou zase rozdílné. Ale tím, že jsem pracovala napříč soubory baletním, činoherním a teď pracuji v loutkovém divadle, tak se maximálně snažím aplikovat ty zkušenosti a používat i třeba kontakty, s kterými jsem měla dobrou zkušenost. Mám spoustu kolegů, na které se mohu obrátit. Je to skvělé a ráda jsem otevřena takovým věcem, aby docházelo právě k prolínání různých institucí, různých souborů, různých kolegů, předávání těch informací a na ostravské kulturní scéně je velmi příjemná věc, že to opravdu probíhá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jaký je Váš osobní vztah k loutce, k loutkovému představení? A teď, kdybyste si odmyslela, že jste ředitelkou loutkového divadla.

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Myslím, že loutkové divadlo máme všichni asi spojené s dětstvím, s pohádkami. Já jako matka jsem také své děti vodila do ostravského loutkového divadla. Myslím si, že je to krásná výtvarná věc pro mě. I ty objekty, loutky nebo jakékoliv jiné objekty, které tam jsou, jsou jakási umělecká díla. Takže já vždy přistupuji k tomu s velkým obdivem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď už jste několik týdnů ředitelkou Divadla loutek v Ostravě. Jak Vy sama vidíte tu instituci?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Já jsem velmi mile překvapena. Musím říct, že ze stránky ekonomického hospodaření je v perfektní kondici. Co se týče různých provozních věcí a stavu, v jakém jsou veškeré budovy, veškerá zařízení, obě dvě ty scény, na jedné probíhá rekonstrukce, je to skvělé. Musím říct, že jsem nadšená z toho. To divadlo je nádherné zevnitř i zvenku a opravdu je o něho dobře postaráno. Také jsou ve velmi pěkném stavu a myslím si, že velmi hezky pojaté, vzdělávací programy. V podstatě jsou obsahově hodně různorodé. To znamená, že si může potom každý z těch rodičů nebo škol, školek vybrat tak, aby to ty děti bavilo, nebo například to, co se zrovna v těch třídách sami učí. Zároveň si myslím, že ti lektoři jsou velmi šikovní a mají nějakou představu, jak je to koncepčně vedeno. Takže to jsou takové milé věci a i ta atmosféra tam. Všichni jsou velmi přátelští, mají ochotu pracovat, ochotu se bavit. Myslím si, že bych chtěla jenom poděkovat paní doktorce Hájkové, která ředitelovala přede mnou, i paní ekonomce Adámkové, která teď také bude odcházet, za to, že opravdu je divadlo ve skvělé kondici.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak to je krásné slyšet nejen pro zaměstnance, ale i pro naše diváky a návštěvníky loutkového divadla v Ostravě. Já jsem v úvodu řekla, že sdělíte našim divákům také, co plánujete, jaké jsou Vaše vize, co byste třeba chtěla změnit v divadle?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Ano, tak jsem i přistupovala s koncepcí do výběrového řízení. Chtěla jsem nějakým způsobem proměnit repertoár nebo to umělecké směřování. Na podzim se mi budou měnit umělečtí šéfové, to znamená, že se změní umělecké vedení. Odchází pan Klemens po mnoha letech a přijde Maximov, je to mladý člověk. Je to absolvent Katedry alternativního a loutkového divadla v Praze na DAMU, to znamená loutkář tělem i duší, příležitostný dramaturg, performer, autor a samozřejmě režisér. Je to člověk, který má obrovské zkušenosti se zahraničí, sleduje současné moderní loutkové divadlo a má svou autorskou specifickou poetiku. To znamená, že se nám teď otevírá možnost ve spolupráci s ním udělat svou osobitou, uměleckou nebo repertoárovou cestu. Nějakou éru možná vytvořit, která bude právě jakoby voňavá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste před chviličkou říkala, že jste spokojená i s tou nabídkou i s lektory. Teď plánujete pod novým uměleckým šéfem něco nového, otvírají se nové možnosti. I tak se zeptám. Pokrývá svou nabídkou ostravské loutkové divadlo všechny věkové kategorie?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Je to tak, že já osobně jsem měla pocit, že není úplně repertoár, a to nejenom v našem divadle, ale vůbec v tom spektru ostravských divadelních institucí, nabídka pro středoškoláky, teenagery, to znamená 13+, pro které mají tituly jakoby v Bezruči. Myslím si, že je to pro ně zajímavé a myslím si, že je správně, že tato generace chodí i do Národního divadla moravskoslezského. Ale myslím si, že témata, která teď řeší tato generace, to, co je baví, je právě těžké vytvořit. Bohužel konkurence toho prostředí počítačového, technologického je pro nás hrozně špatná. Je právě třeba pro ně vytvořit specifický repertoár, který je bude bavit, který jim umožní vidět to divadlo i trošku jinak. Protože oni většinou v té době se hledají, chtějí se trošku vymezit, takže hledají nějaké zvláštní věci. Zaujaly by je, domnívám se, nějaké zvláštní formy, zvláštní prvky toho divadla, možná také nějaká specifická interakce, která jim bude blízká. Takže ano, to mi chybí. Nejen u nás, ale vůbec v Ostravě. Ráda bych, abychom se na to zaměřili. To je taky důležitý bod naší umělecké koncepce. A počítáme s některými autory, režiséry, kteří dělají právě s touto věkovou skupinou. Zároveň chceme i mít nějaké tituly, které zaujmou střední školy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jak vidíte výši vstupného? Vy jste ve své koncepci zmínila, že se Vám zdá nízké. Znamená to, že pod Vašim vedením se zdraží vstupné v loutkovém divadle?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Ano, je to tak, opravdu to tak vnímám. V tuto chvíli mateřské školy k nám chodí za 50 korun, základní školy za 60kč. Pokud hrajeme v neděli pro rodiče s dětmi, tak je to za stovku. Vnímám to tak, že v porovnání s jakýmikoliv dalšími aktivitami, který jako rodič absolvujete se svými dětmi když jdete do zoologické zahrady, do kina, ty ceny už jsou někde úplně jinde. Určitě bych nechtěla dělat nějaké razantní změny, ale po troškách, ať to nezasáhne naše diváky a neodradí. Zdražovalo v podstatě úplně všechno, zdražovala se energie, i my máme větší náklady, takže bychom chtěli od ledna, protože už teď máme nasmlouvané školy na podzim a nechceme jim v tom dělat nějakou komplikaci, takže od ledna bychom chtěli zdražit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ještě mě zajímá také to, že v loňském roce se v divadle odehrály stovky představení. Mám tady číslo 590. I tak například když o víkendu chcete s dítětem navštívit nějaké představení, tak je stále plno. Neuvažujete třeba, že byste pro veřejnost hráli i v týdnu?

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Ano, uvažujeme, je to tak. Zkusíme zatím přidat čtvrtek, kdy budeme hrát a uvidíme, jestli zájem přes týden bude stejný jako v neděli. My v neděli dokážeme zahrát až čtyři představení tak, abychom otevřeli obě naše scény, alternativní i hlavní sál. Takže se o to pokusíme.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Paní ředitelko, já Vám děkuji za rozhovor a přeji Vám hodně štěstí v Divadle loutek v Ostravě.

Alena Punčochářová, ředitelka, Divadlo loutek Ostrava: Děkuji mnohokrát.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vám děkuji za pozornost.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-22-08-2023-17-14