Host dne
- Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Janáčkova filharmonie Ostrava se vrátila z turné po Japonska
- 70. sezóna Janáčkovy filharmonie Ostrava
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Před pár dny se Janáčkova filharmonie Ostrava vrátila z turné po Japonsku. Zároveň je už připraven program jubilejní sedmdesáté sezóny. Jak se filharmonikům daří v nových prostorách v bývalém kině Vesmír? I na to se budou ptát ředitele Janáčkovy filharmonie Ostrava Jana Žemly. Dobrý den, vítejte u nás.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, taková rozjezdová otázka, jak se daří Vám a Vašim filharmonikům?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já pevně doufám, že dobře. Nedávno jsme se vrátili z Japonska, jak jste říkala, což byl velmi úspěšný inspirativní zájezd, který nás naplnil řekněme novou energií a nadějí. V tuto chvíli samozřejmě dále pracujeme na všech projektech, které nás v krátké budoucnosti, dlouhé budoucnosti čekají. To znamená příští sezona a potenciálně i koncertní sál. Jsme pozitivní.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: K tomu se určitě ještě dostaneme. Pojďme se na chviličku zastavit v Japonsku. Jaké to tam bylo? Jaký dojem jste udělali vy? A i na Vás, jaký dojem udělalo Japonsko?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já pevně doufám, že jsme dojem udělali dobrý. Byli jsme tam přece jenom vystupovat s českou hudbou, což je Český orchestr denní chleba. Zahráli jsme dokonce Janáčkovu symfonie, což považuji za velký úspěch. Mohu říct z reakcí publika jsme ten úspěch opravdu měli. To japonské publikum si té české hudby váží a opravdu ji adorují a po některých skladbách doslova šíleli. Takže v tomto ohledu se to podařilo. Jaký máme dojem my? Užili jsme si zejména krásnou akustiku japonských sálů. To je legendární. Víte, hrajete v sále, kde se můžete slyšet vy v rámci orchestru. Slyší vás dobře publikum. Zvuk je krásně transparentní, je takový plně barevný, kulatý. Všechno funguje, jak má.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď jste se vrátili z Japonska. Není troufalá otázka zeptat se, kde míříte v následujících týdnech, měsících?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já si myslím, že to troufalé není. Čeká nás několik hlavních evropských měst. Vídeň, Varšava, Berlín a Paříž. To jsou asi zásadní destinace. Potom část orchestru pojede třítýdenní velké turné po Německu, kde doprovodí trumpetistu Gábora Boldoczkého. Takže máme co dělat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: 18. května jste odehráli poslední závěrečný koncert 69. sezóny a zároveň jste odkryli program 70. sezóny. Pojďte se podělit i s našimi diváky, co je v příští sezóně s Janáčkovou filharmonií Ostrava čeká?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já pevně doufám, že to bude sezona opravdu exkluzivní. Přece jenom je to sezona výroční a která zároveň spadá i do Roku české hudby a reflektuje v ní výročí Bedřicha Smetany. To znamená, přineseme klasických deset koncertních cyklů. Některé z koncertů dokonce hrajeme dvakrát, protože poptávka po našich koncertech je větší, než jsme schopni nyní odbavit. Pevně doufám, že tahle nabídka jaksi naše publikum uspokojí. Budou to tedy klasické symfonické koncerty, budou to koncerty komorní hudby, klavírní recitály, bude to obrovská řada pořadů pro rodiny s dětmi, na které se velmi soustředíme, a v nich se budeme soustřeďovat také na českou hudbu. Bude to cyklus koncertů, řekněme pro mírně pokročilé posluchače, anebo cyklus k rozhovorových projektů v Gongu, které už téměř deset let tradičně také uvádíme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Přivezete tady také řadu hostů. Na které z nich se osobně Vy nejvíce těšíte a jak je těžké některé z nich tady do Ostravy dostat?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ano, máte pravdu, těch hostů je tam obrovská spousta a jsou to opravdu hosté, sólisté, umělci opravdu mezinárodního formátu a není tam v tomto ohledu prakticky slabé místo. To znamená ve chvíli, kdy budu teda říkat já, co je moje osobní priorita, je to opravdu osobní věc, ale nechci tím jaksi uškodit komukoliv dalšímu. Jako první jméno bych uvedl kanadského pianistu Jana Lisieckého. To je osoba, o kterou usilujeme třeba už osm let. Teď, po osmi letech, se nám tedy podařilo ho do Ostravy pozvat na klavírní recitál, za to jsem strašně rád. Jinak je tam Okina, obrovské množství osobností, je to například debutující pianistka Alexandra Dovgan, je to opět Lukáš Vondráček, Boris Giltburg nebo houslista Vadim Gluzman, to je naprostý, naprosto fenomenální hráč. Nebo také Johannes Moser, violoncellista.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já už během toho, co jste jmenoval některé hosty, listovala jsem v úžasném katalogu, který jste nám přinesl ukázat. Co všechno se tady ti, kteří ho dostanou také do ruky jako já, dočtou? Možná ještě pod otázka kde a jak je možné ho získat?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Posluchači nebo kdokoli, kdo ten katalog dostane do ruky, se dočte všechno, co se v té příští sezóně děje a dočte se ještě více, protože ten katalog je koncipován trošku netradičním způsobem, to znamená autorky tohoto konceptu, kolegyně Petra Javůrková a fotografka Dita Pepe, cílí na širší spektrum publika a cílem bylo nepřinést jen holé informace o tom, co hrajeme, ale udělat z toho samotného katalogu jaksi umělecké dílo plné krásných fotografií, plné kvalitní grafiky a plné například rozhovorů s lidmi, kteří nějakým způsobem s našimi tématy nebo s filharmonií rezonují. To znamená cokoliv, co chcete vědět. Když chcete vědět něco o Janáčkovy filharmonii, pořiďte si náš katalog. Kde ho pořídíte? Pořídíte ho na našem předprodeji v Janáček Pointu u centra PANT anebo samozřejmě v elektronické podobě na našem webu je www.jfo.cz.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, jak časté je, aby před orchestr třeba velikosti Janáčkovy filharmonie stanula žena a dirigovala? Protože Vy tady několik dirigentek budete v příští sezoně mít.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Až tak časté to není. Stává se to častější zejména ve světě v posledních letech. Ale je pravda, že do jisté doby bylo řekněme dirigentské povolání výsadou spíše mužů, protože přece jenom dirigent musí v nějaké formě projevovat moc, musí mít pod kontrolou těch osmdesát lidí a to se historicky hodilo spíše k mužům. Ale je skvělé, že tahle bariéra je prolomena. My už jsme samozřejmě i v minulosti. Dirigentky jsme v naší sezoně měli, například dirigentka Alena Hron Jelínková je jednou z asistentů šéfdirigenta našeho Vasilije Sinajského už několik let a má samostatný projekt v příští sezoně. Ale jsou to mimo jiné také dirigentka Francouzka Lusi Le Guy a dirigentka Simone Menezes. To znamená, máme tam hned tři ženy.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste zmínil Vasila Sinajského, který končí pomalu a bude se loučit s Janáčkovou filharmonií a budete hledat nového šéfdirigenta. Je to tak?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Je to tak, ano.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A důvod?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Důvod? Takto byla nastavena naše spolupráce od začátku našich jednání. To znamená stanovili jsme si dobu, po kterou bude Vasilij Sinajskij působit, což bylo přibližně čtyři až pět let. Vasilij Sinajskij nastoupil v roce 2020 a bude tedy končit v roce 2024. V zásadě je to standardní postup. My jsme jeho smlouvu dokonce už prodloužili, ale v tuto chvíli je čas podívat se nějak přirozeně dle standardního postupu. Po novém kandidátovi.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A hledáte už nového šéfdirigenta?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Hledáme a hledáme ho v zásadě celou dobu našeho působení, protože to není záležitost, která by se mohla uskutečnit ze dne na den. Vy, pokud potřebujete dirigenta, který má tedy vést orchestr, to znamená být s ním častěji, musí mít mezi ním a orchestrem nějaká chemie a to nelze jaksi vyčíst z dokumentů nebo z životopisu. Toho dirigenta musíte pozvat, musíte ho zkusit ideálně i víckrát. Pak si můžete říct ano, to je ta správná osoba. To znamená, my se snažíme průběžně zvát dirigenty, kteří by potenciálním kandidátem na šéfa mohli být, tak to děláme už roky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste ztratili domovskou scénu, a to díky tomu, že se bude stavět nový koncertní sál. Teď působíte ve Vesmíru častokrát v Gongu. Času už moc nemáme, abych se Vás zeptala, jaké to je. Nicméně zajímá mě, jak je to s novou stavbou, kdy vím, že je stavební povolení jasné. Teď se hledá zhotovitel. Jaké informace máte Vy?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: V zásadě mám tyhle stejné informace, nebo respektive nemám informaci o tom, že by to mělo být negativním slova smyslu jinak. To znamená, ano, probíhá v tuto chvíli první fáze stavby, to znamená demoliční práce a příprava zemní práce a máme tedy rozběhnuté výběrové řízení na zhotovitele. Pokud se v této fázi něco nepokazí, postupujeme dle plánu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jenom pro zopakování, kdy by se Janáčkova filharmonie Ostrava mohla do nových prostor přestěhovat zpět?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Aktuální plán, který se zatím nezměnil, je rok 2026.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Krásná tečka na závěr našeho povídání. Přeji Vám hodně štěstí v nastávající sedmdesáté sezóně, pane řediteli.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Děkuji.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Před pár dny se Janáčkova filharmonie Ostrava vrátila z turné po Japonsku. Zároveň je už připraven program jubilejní sedmdesáté sezóny. Jak se filharmonikům daří v nových prostorách v bývalém kině Vesmír? I na to se budou ptát ředitele Janáčkovy filharmonie Ostrava Jana Žemly. Dobrý den, vítejte u nás.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, taková rozjezdová otázka, jak se daří Vám a Vašim filharmonikům?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já pevně doufám, že dobře. Nedávno jsme se vrátili z Japonska, jak jste říkala, což byl velmi úspěšný inspirativní zájezd, který nás naplnil řekněme novou energií a nadějí. V tuto chvíli samozřejmě dále pracujeme na všech projektech, které nás v krátké budoucnosti, dlouhé budoucnosti čekají. To znamená příští sezona a potenciálně i koncertní sál. Jsme pozitivní.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: K tomu se určitě ještě dostaneme. Pojďme se na chviličku zastavit v Japonsku. Jaké to tam bylo? Jaký dojem jste udělali vy? A i na Vás, jaký dojem udělalo Japonsko?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já pevně doufám, že jsme dojem udělali dobrý. Byli jsme tam přece jenom vystupovat s českou hudbou, což je Český orchestr denní chleba. Zahráli jsme dokonce Janáčkovu symfonie, což považuji za velký úspěch. Mohu říct z reakcí publika jsme ten úspěch opravdu měli. To japonské publikum si té české hudby váží a opravdu ji adorují a po některých skladbách doslova šíleli. Takže v tomto ohledu se to podařilo. Jaký máme dojem my? Užili jsme si zejména krásnou akustiku japonských sálů. To je legendární. Víte, hrajete v sále, kde se můžete slyšet vy v rámci orchestru. Slyší vás dobře publikum. Zvuk je krásně transparentní, je takový plně barevný, kulatý. Všechno funguje, jak má.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď jste se vrátili z Japonska. Není troufalá otázka zeptat se, kde míříte v následujících týdnech, měsících?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já si myslím, že to troufalé není. Čeká nás několik hlavních evropských měst. Vídeň, Varšava, Berlín a Paříž. To jsou asi zásadní destinace. Potom část orchestru pojede třítýdenní velké turné po Německu, kde doprovodí trumpetistu Gábora Boldoczkého. Takže máme co dělat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: 18. května jste odehráli poslední závěrečný koncert 69. sezóny a zároveň jste odkryli program 70. sezóny. Pojďte se podělit i s našimi diváky, co je v příští sezóně s Janáčkovou filharmonií Ostrava čeká?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Já pevně doufám, že to bude sezona opravdu exkluzivní. Přece jenom je to sezona výroční a která zároveň spadá i do Roku české hudby a reflektuje v ní výročí Bedřicha Smetany. To znamená, přineseme klasických deset koncertních cyklů. Některé z koncertů dokonce hrajeme dvakrát, protože poptávka po našich koncertech je větší, než jsme schopni nyní odbavit. Pevně doufám, že tahle nabídka jaksi naše publikum uspokojí. Budou to tedy klasické symfonické koncerty, budou to koncerty komorní hudby, klavírní recitály, bude to obrovská řada pořadů pro rodiny s dětmi, na které se velmi soustředíme, a v nich se budeme soustřeďovat také na českou hudbu. Bude to cyklus koncertů, řekněme pro mírně pokročilé posluchače, anebo cyklus k rozhovorových projektů v Gongu, které už téměř deset let tradičně také uvádíme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Přivezete tady také řadu hostů. Na které z nich se osobně Vy nejvíce těšíte a jak je těžké některé z nich tady do Ostravy dostat?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Ano, máte pravdu, těch hostů je tam obrovská spousta a jsou to opravdu hosté, sólisté, umělci opravdu mezinárodního formátu a není tam v tomto ohledu prakticky slabé místo. To znamená ve chvíli, kdy budu teda říkat já, co je moje osobní priorita, je to opravdu osobní věc, ale nechci tím jaksi uškodit komukoliv dalšímu. Jako první jméno bych uvedl kanadského pianistu Jana Lisieckého. To je osoba, o kterou usilujeme třeba už osm let. Teď, po osmi letech, se nám tedy podařilo ho do Ostravy pozvat na klavírní recitál, za to jsem strašně rád. Jinak je tam Okina, obrovské množství osobností, je to například debutující pianistka Alexandra Dovgan, je to opět Lukáš Vondráček, Boris Giltburg nebo houslista Vadim Gluzman, to je naprostý, naprosto fenomenální hráč. Nebo také Johannes Moser, violoncellista.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já už během toho, co jste jmenoval některé hosty, listovala jsem v úžasném katalogu, který jste nám přinesl ukázat. Co všechno se tady ti, kteří ho dostanou také do ruky jako já, dočtou? Možná ještě pod otázka kde a jak je možné ho získat?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Posluchači nebo kdokoli, kdo ten katalog dostane do ruky, se dočte všechno, co se v té příští sezóně děje a dočte se ještě více, protože ten katalog je koncipován trošku netradičním způsobem, to znamená autorky tohoto konceptu, kolegyně Petra Javůrková a fotografka Dita Pepe, cílí na širší spektrum publika a cílem bylo nepřinést jen holé informace o tom, co hrajeme, ale udělat z toho samotného katalogu jaksi umělecké dílo plné krásných fotografií, plné kvalitní grafiky a plné například rozhovorů s lidmi, kteří nějakým způsobem s našimi tématy nebo s filharmonií rezonují. To znamená cokoliv, co chcete vědět. Když chcete vědět něco o Janáčkovy filharmonii, pořiďte si náš katalog. Kde ho pořídíte? Pořídíte ho na našem předprodeji v Janáček Pointu u centra PANT anebo samozřejmě v elektronické podobě na našem webu je www.jfo.cz.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, jak časté je, aby před orchestr třeba velikosti Janáčkovy filharmonie stanula žena a dirigovala? Protože Vy tady několik dirigentek budete v příští sezoně mít.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Až tak časté to není. Stává se to častější zejména ve světě v posledních letech. Ale je pravda, že do jisté doby bylo řekněme dirigentské povolání výsadou spíše mužů, protože přece jenom dirigent musí v nějaké formě projevovat moc, musí mít pod kontrolou těch osmdesát lidí a to se historicky hodilo spíše k mužům. Ale je skvělé, že tahle bariéra je prolomena. My už jsme samozřejmě i v minulosti. Dirigentky jsme v naší sezoně měli, například dirigentka Alena Hron Jelínková je jednou z asistentů šéfdirigenta našeho Vasilije Sinajského už několik let a má samostatný projekt v příští sezoně. Ale jsou to mimo jiné také dirigentka Francouzka Lusi Le Guy a dirigentka Simone Menezes. To znamená, máme tam hned tři ženy.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste zmínil Vasila Sinajského, který končí pomalu a bude se loučit s Janáčkovou filharmonií a budete hledat nového šéfdirigenta. Je to tak?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Je to tak, ano.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A důvod?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Důvod? Takto byla nastavena naše spolupráce od začátku našich jednání. To znamená stanovili jsme si dobu, po kterou bude Vasilij Sinajskij působit, což bylo přibližně čtyři až pět let. Vasilij Sinajskij nastoupil v roce 2020 a bude tedy končit v roce 2024. V zásadě je to standardní postup. My jsme jeho smlouvu dokonce už prodloužili, ale v tuto chvíli je čas podívat se nějak přirozeně dle standardního postupu. Po novém kandidátovi.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A hledáte už nového šéfdirigenta?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Hledáme a hledáme ho v zásadě celou dobu našeho působení, protože to není záležitost, která by se mohla uskutečnit ze dne na den. Vy, pokud potřebujete dirigenta, který má tedy vést orchestr, to znamená být s ním častěji, musí mít mezi ním a orchestrem nějaká chemie a to nelze jaksi vyčíst z dokumentů nebo z životopisu. Toho dirigenta musíte pozvat, musíte ho zkusit ideálně i víckrát. Pak si můžete říct ano, to je ta správná osoba. To znamená, my se snažíme průběžně zvát dirigenty, kteří by potenciálním kandidátem na šéfa mohli být, tak to děláme už roky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste ztratili domovskou scénu, a to díky tomu, že se bude stavět nový koncertní sál. Teď působíte ve Vesmíru častokrát v Gongu. Času už moc nemáme, abych se Vás zeptala, jaké to je. Nicméně zajímá mě, jak je to s novou stavbou, kdy vím, že je stavební povolení jasné. Teď se hledá zhotovitel. Jaké informace máte Vy?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: V zásadě mám tyhle stejné informace, nebo respektive nemám informaci o tom, že by to mělo být negativním slova smyslu jinak. To znamená, ano, probíhá v tuto chvíli první fáze stavby, to znamená demoliční práce a příprava zemní práce a máme tedy rozběhnuté výběrové řízení na zhotovitele. Pokud se v této fázi něco nepokazí, postupujeme dle plánu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jenom pro zopakování, kdy by se Janáčkova filharmonie Ostrava mohla do nových prostor přestěhovat zpět?
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Aktuální plán, který se zatím nezměnil, je rok 2026.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Krásná tečka na závěr našeho povídání. Přeji Vám hodně štěstí v nastávající sedmdesáté sezóně, pane řediteli.
Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava: Děkuji.
Redakčně upraveno / zkráceno.