Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jazz Open Ostrava letos proběhne od 7. do 22. června na několika místech Ostravy. Pozvání do studia přijal skladatel, klavírista a hudební pedagog Boris Urbánek. Dobrý den, vítejte v našem studiu.
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Dobrý den, děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Borisi, my se tady ve studiu potkáme vždycky jednou za rok, při té příležitosti, kdy chceme nalákat diváky na úžasnou akci, což je Jazz Open Ostrava. Nicméně mě by zajímalo, co za ten rok loňský a část letošního se na scéně jazzu odehrálo.
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Jejda, scéna jazzu, když to vezmeme globálně celoplanetární, určitě se odehrálo strašně moc věcí. Neustále vznikají nebo respektive dorůstají noví úžasní muzikanti a vznikají nové nahrávky, vznikají nové myšlenky, nové směry, nové fúze. Protože jazz už dneska není samostatný tok, dneska už jazz prorůstá už dávno prorostlé všude dokola. Já myslím, že si žije svým takovým řekněme životem, jako před loni. Je to žánr, který nikdy nebude součástí i toho mainstreamu, nikdy nebude znít v rádiu od rána do večera, nebudou lidi u toho vařit, ale část lidí možná ano. Pro tu část lidí právě chystám ten festival.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mě napadá otázka, když jsem Vás poslouchala, jak se třeba jazz vyvíjí v čase, protože i u vás na festivale se obvykle potkají staří v uvozovkách jazzmani úplně s těmi mladými začínajícími? Použiju to Vaše slovo, dá se říct, že se vzájemně prorůstají, nebo je to úplně nový směr to, co teď razí ta mladá generace jazzmanů?
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Máte pravdu, v jednom i v druhém. Prorůstají se a vznikají i nové směry. Konkrétně v případě mého festivalu máme například jednu z kategorií koncertu Legends of Days nebo Hall Fame, tam vystoupí letos 15. června v Docku. Můj přítel, skvělý pianista, skladatel, ale už dnes teda legenda s jistým číslem na svém vrubu, zkrátka má 75 letos. Udělali jsme mu koncert letos. Emil Viklický, když jsem byl já mladý kluk, pro mě to byl idol, protože když jsem měl těch 18-19, poslouchal jsem ho. On už byl teda dál, potom šel do Bostonu studovat do Berklee. Mně to imponovalo, hrál senzačně, dodneška hraje senzačně, takže mu děláme koncert. Ale vystoupí s mladými muzikanty, ale už dneska je to střední generace, vlastně Jirka Stivín junior, Petr Dvorský, to byli ještě nedávno mladí muzikanti, takoví ti elévové, kteří vtrhli na tu scénu a dneska už je to střední generace a naopak na scénu vtrhávají ještě mladší a ještě ty mladší, což bude příklad kapely Naoddbeat, která vystoupí 22. června jako předkapela těch hlavních hvězd, a to jsou studenti konzervatoře Jaroslava Ježka. Chtěl jsem říct Janáčkovi, ne, Jaroslava Ježka... Studenti konzervatoři Jaroslava Ježka, mladí kluci a hrají senzačně. To zase člověk, když se poslouchá, si řekne ano, tudy někde teče další pramen té řeky. Takže to střetávání těch starších, středních a mladších je nějak přirozené, logické a bez toho by ten vývoj ani nemohl existovat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V čem je to jiné? Možná pro laika vysvětlit, v čem je to jiné? Nástroje se vesměs asi u toho času moc nemění, nebo ano?
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Víte co, když si poslechnete jazz z padesátých let, je to úplně jiný zvuk, než když si poslechnete jazz současný. Ale samozřejmě i dnes hrají kapely a jsou osobnosti, které se stále vracejí k tomu původnímu akustickém zvuku. I tím, jak to narůstá, jak se ten jazz nám šíří a jak se nám rozšiřuje žánrově, vtrhla do toho elektronika, vtrhly do toho moderní technologie, syntezátory. Dneska už jsou to, třeba sám Perry, to už se všechno ví. Spolupráce s počítačem a používání zvuku, míchání, ten zvuk se kvůli tomu strašně změnil a myslím si, že letos to bude velmi dobře, patrno právě v případě těch dvou hlavních hvězd, které budeme inzerovat a které budeme nabízet a na které budeme zvát. Tam je to nejpatrnější, protože já jsem nesmírně šťastný, že se mi podařilo po mnoha letech, kdy jsem pět, šest let o tom snil, že dostanu právě do Ostravy kapelu The Dirty Loops, což jsou Švédi. To je opravdu ten zářný příklad toho, kam se vyvíjí hudba, která vychází z jazzu, ale těžko říct, jestli to je ještě jazz. Je to hudba, která je natolik ovlivněna hudebními žánry, které nás obklopují a vytvořili tak úžasnou fúzi, že mě od té doby, co jsem je slyšel poprvé někdy v roce 2010, fascinují mě.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To jsme skočili už do 17. ročníku letošního časového festivalu Jazz of the Ostrava a rovnou na Slezskoostravský hrad. Mě by zajímalo ale proč v rámci té nabídky jste už nabídli koncert v březnu?
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Byl to prolog. Proč neudělat v březnu takovou první pozvánku, jako si znovu připomenout to povědomí? Znovu se přihlásit na tom mediálním trhu, že přicházíme zase s dalším ročníkem, proto uděláme prolog, takže uděláme koncert uděláme v Parníku. Tím jsme odstartovali novou sezonu. Nový jazzový festival Jazz Open Ostrava 2023 a 17. ročník. Využili jsme to tak, jak nám to nahrálo. Ten koncert byl krásný, hráli fantasticky. Já jsem byl šťastný, že se nám to podařilo. Jestli už vznikalo od březnu to povědomí o tom, že v červnu se něco chystá, tak tím líp.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Skočme do toho června, protože co k jazzu neodmyslitelně patří, to je Jam session, který je 7. června.
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Ano.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To je v Docku?
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Ano, ano, Jam se všemi je takové typické sezení kluků v hospodě, kde si popovídají. Takže se s jazzmany sejdou a může přijít kdokoliv, může kdokoliv přisednout, dát si pivo a popovídat na dané téma. Jam session je podobná komunikační platforma, přijdou muzikanti, řeknou si, jakou písničku si chtějí zahrát, měli by ji znát a potom si každý hraje. V Docku probíhají ty gemy pravidelně každý rok, každoročně. Jednak jsou tam skvělí kluci, kteří tomu fandí a je s nimi výborná domluva, je tam výborná atmosféra, to, co ten jazz potřebuje. Takže 7. začneme v Docku. Potom o týden později bude ona avizovaná legenda Emil Viklický se svým triem. To bude 15. 6.. Den poté, jestli můžu, bude hrát moje kapela Boris Band Combination se skvělým hostem Jirkou Haladou, saxofonistou ve studiu jedna Českého rozhlasu a ten koncert bude vysílán živě do éteru. Půjde i živě jako stream na YouTube. Takže je to taková zodpovědná akce pro nás, pro mě, pro kapelníka, ale moc se na to těším.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je to asi propojení stých narozenin Českého rozhlasu s vámi.
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Ano, je to možné.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná takový narozeninový dárek. Pojďme hned skočit na Slezskoostravský hrad 22. 6., co se tam bude dít?
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Letos se nám podařilo sehnat dva skvělé headlinery. Když už jsem uvedl kapelu Naoddbeat, která bude dělat předkapelu těmto headlinerům, poté vystoupí švýcarská kapela The Next Movement. Já jsem kluky z Next Movement potkal vloni na jazzovém festivalu Black Sea Jazz Festival v Gruzii v Batumi, kde jsme hráli také a oni hráli po nás a byli senzační. Já jsem se do nich zamiloval, během první skladby jsem si říkal teď tyhle ty já musím dostat do Ostravy. Jednak udělali úplně super atmosféru, to Batumi si úplně koupili během té hodiny. Jsou to prima chlapíci, hrají skvělou takovou funk soul aremic hudbu. Mají to velmi dobře vymyšlené i jako show a padli jsme si hned do oka. Potom jsme spolu také jamovali na tom after party v Batumi v Gruzii, takže tam ta volba byla jasná. Kluci, přijedete příští rok do Ostravy? No jasně, přijedeme, a tak jsou tady. Potom samozřejmě, kdy bude ten úplně nejzlatější hřeb a to budou Dirty Loops ze Švédska. Je to fenomén, který před třinácti, čtrnácti lety ovládl YouTube. Někdo mi poslal poprvé odkaz na ně někdy v roce 2010, tak jsem si to rozkliknul. Chvilku jsem si říkal to není možné, co to je? To je něco úplně mimořádného, naprosto mimořádného. Tři kluci, kteří hrají tak, že těžko se dá jakékoliv kritéria na to posadit. Hrají fantasticky, mají skvělý koncept harmonicko-rytmických úprav. Třeba nejdřív začali, že upravovali světové šlágry a fantasticky, jazzově je upravili. Potom samozřejmě vydali svoji desku, vlastních kompozici. Mezitím si jich všiml guru světové hudby Quincy Jones z Ameriky, který dělal například Michaela Jacksona. Ten si je vzal pod svá křídla a od té doby Dirty Loops září a natáčejí desky. Onehdy natočili desku s další hvězdou Cory Wong z kapely Vulfpeck, když se člověk podívá na ty přístupy na internetu, to jsou v milionech. To je fakt vlna a mě ta vlna strašně baví a jsem opravdu nesmírně rád, že ji mám tady. Teď jenom to počasí.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Budu vám držet palce, nejen já, ale určitě je spousta lidí, kteří jsou nadšenci do jazzu. Borisi, já Vám děkuji za příjemný rozhovor o jazzu a také o 17. ročníku Jazz Open Ostrava.
Boris Urbánek, skladatel, klavírista, hudební pedagog: Děkuju. Zdravím všechny posluchače a zvu.
Redakčně upraveno / zkráceno.