Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: 19. ročník SHF startuje 2. září

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Největší tuzemská přehlídka duchovní a staré hudby. Svatováclavský hudební festival v rámci svého 19. ročníku připravil třiatřicet koncertů po celém Moravskoslezském kraji. Festival patří v oblasti klasické hudby mezi pět největších festivalů v ČR a v našem regionu je největší kulturní akcí vážné hudby. Ve studiu vítám ředitele a dramaturga festivalu Igora Františáka. Dobrý den, vítejte.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je mi ctí Vás opravdu opět po roce tady u nás přivítat. Je to milé si s Vámi pohovořit o vážné hudbě. Než se dostaneme k samotnému letošnímu ročníku, vy máte za sebou dva covidové ročníky. Možná jste si oddechli a přesto, když jsme se bavili o tom, jak začít, říkal jste kdo ví, co nás čeká. Co nás čeká v letošním ročníku?

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: V podstatě proběhly poslední dva roky až neuvěřitelně dobře, protože jsme měli extrémně vysokou návštěvnost. Možná to bylo právě dané tou kulturní vyhladovělostí nebo jak by se to dalo nazvat. Měli jsme opravdu extrémní návštěvnost, což mám velkou radost, protože pochopitelně ta celoroční příprava tohoto velkého projektu sebou přináší řadu různých starostí a komplikací, ale o to větší potom je radost, když vidíte plné kostely a spokojené návštěvníky, ale také hudebníky, kteří mají možnost hrát právě tomu živému publiku. Takže letošní rok vypadá tak, že bychom snad neměli být ničím omezeni a pevně věřím, že lidé opět najdou cesty do chrámu celého Moravskoslezského kraje, potažmo, jak bylo řečeno, máme připraveno krásných třiatřicet koncertů a nejenom vážné hudby, ale také alternativní muziky a jazzu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: 2. září zahajujete. Zahajujete s dirigentem Václavem Luxem a budou to Mozartovy skladby. Proč zrovna tato volba?

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Mozart podle mě je ideální volba kdykoliv, zvláště když se jedná o zahajovací koncert festivalový. Pochopitelně ta dramaturgie se skládá už třeba tři, čtyři roky dopředu, takže my o tomhle tom projektu jsme hovořili delší čas a je také pro nás hrozně důležité, abychom dovedli sladit právě termíny a kalendáře jednotlivých interpretů a umělců, což se nám podle mě podařilo, protože ten zahajovací koncert, a nejenom samozřejmě ten zahajovací koncert, bude naplněný opravdu špičkovými interprety a sólisty, jako je například Simona Šaturová nebo Martina Janková, které rodačka z nedaleké Orlové a právě pod taktovkou Václava Luxe Pražská komorní filharmonie, která patří k absolutně nejlepším orchestrům ČR a jezdí opravdu po celém světě. Ve spojení s Českým filharmonickým sborem Brno pana Fialy, který je oceňován jako jeden z pěti nejlepších sborů v Evropě, si myslím, že to bude opravdový zážitek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Václav Lux, dá se říct, že už je takovým dvorním dirigentem Svatováclavského hudebního festivalu. Zúčastnil se všech předešlých osmnácti ročníků?

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Prvního ne, ale možná víc než toho dirigenta bych ho uvedl jako uměleckého vedoucího. Samozřejmě v posledních letech se profiluje jako dirigent, ale hlavně zakladatel nejlepšího českého barokního orchestru Collegium 1704, se kterým opravdu udělal díru do světa a nedávno vystupovali na salcburském Festspiele na jednom z nejprestižnějších festivalů, kde měli fantastické ohlasy na Myslivečkovou hudbu. A právě Collegium 1704 je rezidenčním ansámblem Svatováclavského hudebního festivalu, takže máme tu čest je hostit každoročně. S Václavem máme možnost takhle plánovat rok co rok fantastické projekty.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Myslím si, že se nemýlím, když řeknu, že jeho koncerty jsou vždycky vyprodané v rámci Svatováclavského hudebního festivalu.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Letošní rok ještě je tam řada vstupenek na tento koncert. Nicméně pevně věřím, že tak jako každý rok bude o tento koncert mimořádný zájem, protože opravdu jeho ansámbl, ať už instrumentalisté nebo vokalisté, patři absolutní špičce a letos přijede navíc s Händelovým oratoriem, které se velice málo hraje. Jedná se o Izrael v Egyptě a je to monumentální rozsáhlé dílo, které opravdu máte možnost vidět jen zřídkakdy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Už jste řekl, že vedle duchovní hudby letos uslyší posluchači a návštěvníci festivalu také jazzové tóny. Podle čeho tu hudbu vybíráte? Protože možná zvažujete i ten prostor, do kterého to těleso nebo tu kapelu nebo interpreta pozvete.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: To je zcela zásadní právě. To propojení toho samotného prostoru akustického s daným programem nebo s danými umělci. Takže letos jsem volil Husův sbor v Ostravě Staré Bělé. Je to nádherný prostor se skvělou akustikou, protože je ve dřevě. Je sice komorní, a právě proto jsem se rozhodl zde udělat dva jazzové projekty. Jedním z nich bude i výroční koncert ansámblu Vertigo, kteří byly několikrát laureáty ocenění Anděl, ale také v současné době jednoho z nejlepších vůbec jazzových houslistů světa Adama Baldycha z Polska se špičkovými polskými jazzmany, takže tyhle dva koncerty rozhodně budou stát za to a pevně věřím, že ozdobí ty zbývající koncerty, které budou právě v duchu vážné hudby, té tradiční klasické. Možná ještě s jedním zajímavým projektem, který se trochu vymyká tradiční a muzice té klasické bude vystoupení varhanní se zpěvačky a skladatelky Katy. To byla moje spolužačka na konzervatoři, ale ta šla potom opravdu velkou evropskou kariérou po celém světě. Teďka se usídlila v Praze a dělá fantastické a velice zajímavý projekty v propojení speciálního nástroje, který má postavený na míru varhan. S tím, že má nasamlované zvuky nejlepších varhan celého světa a bude prezentovat hudbu Johanna Sebastiana Bacha, ale také svou autorskou hudbu. Takže myslím, že to bude opravdu velice zajímavý projekt, protože kromě hudby se jedná o propojení také vizuál artu a light design.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To ještě Svatováclavský hudební festival nezažil.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: My už jsme Katu měli asi pět roku zpátky a právě na základě této zkušenosti jsme se rozhodli tento koncert umístit do kostela svatého Václava v Opavě, který je opravdu mimořádným prostorem a má své genius loci. Takže pevně věřím, že právě propojení toho prostoru s muzikou, který presentuje Kata bude skvělý.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy sám jste milovníkem jazzu, ještě se vracím, úplně nazačátek odpovědi.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Ano, samozřejmě dlouhodobě už od svých studentských let na konzervatoři jsem poslouchal jazzmany a řada z nich jsou mí blízcí přátelé. Takže pro mě volná improvizace a dneska samozřejmě jazz není jenom hraní z jakých značek, ale posunul se do toho umění artificiální hudby, to znamená umělecké hudby a jazzový muzikanti jsou mimořádně poctiví a skvělí muzikanti, takže mám s nimi jen tu nejlepší zkušenost. To je i důvod, proč se snažím ty zajímavé projekty a zajímavé umělce prezentovat i v rámci našeho festivalu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme ještě připomenout všem našim divákům, že takové entrée Svatováclavského hudebnímu festivalu dělají hudební výlety, které vždycky každoročně myslím, že už od května probíhají. Jaký úspěch měli v letošním roce?

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Musím se přiznat, že ten start nebyl úplně moc slavný, protože myslím, že lidé zatím byli ještě dost zamrzlý. Nicméně teďka poslední koncerty už před létem ukazovaly, že lidé zase chtějí chodit na koncerty. Ale čeká nás řada zhruba ještě dalších patnácti koncertů, ať už právě vážné hudby, ale také folkloru, protože doufejme, že už teda s odstupem dvou let, kdy jsme museli právě vystoupení vojenského souboru Ondráš s novým vánočním programem zrušit kvůli covidu, teďka doufejme, že potřetí už se to konečně podaří. To bude prosincový koncert, který jsme zasadili do evangelického kostela v centru Ostravy, ale je tam řada dalších projektů a koncertů, které plánujeme. Takže jsou to samozřejmě koncerty, které realizujeme nejenom v kostelích, ale také na zámcích, ale v technických památkách celého Moravskoslezského kraje.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že v aktivitách Svatováclavského hudebního festivalu vidíte obrovský smysl a poslání. Zároveň to musí být ale obrovský závazek, abyste posluchačům vždycky přinesli v rámci dramaturgie něco nového. Někde jsem se dočetla, že už jste pořádali za těch 18 let přes tisíc koncertů.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: To číslo je asi tisíc sto sedmdesát. Je to opravdu neuvěřitelné, ale já bych řekl, že že kvantita není úplně tím pravým ukazatelem, řekněme té kvality, kterou se snaží Svatováclavský hudební festival od počátku uvádět a prezentovat v tomto regionu. Pevně věřím ale, že i tím počtem koncertům jsme jistým způsobem změnili tvář a nahlížení na náš kraj, protože samozřejmě festival není jenom lokální, není určen pouze návštěvníkům Moravskoslezského kraje, ale má silný přesah nejenom v ČR, ale pochopitelně i do Evropy. Takže jsem přesvědčen o tom, že Svatováclavský hudební festival je takovým tím správným hybatelem v tom kulturním turismu a důvodu, proč překročit třeba hranice města, kraje nebo státu a přijet se podívat k nám na náš festival.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Krásná tečka za naším milým rozhovorem. Děkuji Vám za něj.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Děkuji Vám za pozvání a všechny srdečně zvu.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: 19. ročník SHF startuje 2. září
30. srpna 2022, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Největší tuzemská přehlídka duchovní a staré hudby. Svatováclavský hudební festival v rámci svého 19. ročníku připravil třiatřicet koncertů po celém Moravskoslezském kraji. Festival patří v oblasti klasické hudby mezi pět největších festivalů v ČR a v našem regionu je největší kulturní akcí vážné hudby. Ve studiu vítám ředitele a dramaturga festivalu Igora Františáka. Dobrý den, vítejte.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je mi ctí Vás opravdu opět po roce tady u nás přivítat. Je to milé si s Vámi pohovořit o vážné hudbě. Než se dostaneme k samotnému letošnímu ročníku, vy máte za sebou dva covidové ročníky. Možná jste si oddechli a přesto, když jsme se bavili o tom, jak začít, říkal jste kdo ví, co nás čeká. Co nás čeká v letošním ročníku?

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: V podstatě proběhly poslední dva roky až neuvěřitelně dobře, protože jsme měli extrémně vysokou návštěvnost. Možná to bylo právě dané tou kulturní vyhladovělostí nebo jak by se to dalo nazvat. Měli jsme opravdu extrémní návštěvnost, což mám velkou radost, protože pochopitelně ta celoroční příprava tohoto velkého projektu sebou přináší řadu různých starostí a komplikací, ale o to větší potom je radost, když vidíte plné kostely a spokojené návštěvníky, ale také hudebníky, kteří mají možnost hrát právě tomu živému publiku. Takže letošní rok vypadá tak, že bychom snad neměli být ničím omezeni a pevně věřím, že lidé opět najdou cesty do chrámu celého Moravskoslezského kraje, potažmo, jak bylo řečeno, máme připraveno krásných třiatřicet koncertů a nejenom vážné hudby, ale také alternativní muziky a jazzu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: 2. září zahajujete. Zahajujete s dirigentem Václavem Luxem a budou to Mozartovy skladby. Proč zrovna tato volba?

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Mozart podle mě je ideální volba kdykoliv, zvláště když se jedná o zahajovací koncert festivalový. Pochopitelně ta dramaturgie se skládá už třeba tři, čtyři roky dopředu, takže my o tomhle tom projektu jsme hovořili delší čas a je také pro nás hrozně důležité, abychom dovedli sladit právě termíny a kalendáře jednotlivých interpretů a umělců, což se nám podle mě podařilo, protože ten zahajovací koncert, a nejenom samozřejmě ten zahajovací koncert, bude naplněný opravdu špičkovými interprety a sólisty, jako je například Simona Šaturová nebo Martina Janková, které rodačka z nedaleké Orlové a právě pod taktovkou Václava Luxe Pražská komorní filharmonie, která patří k absolutně nejlepším orchestrům ČR a jezdí opravdu po celém světě. Ve spojení s Českým filharmonickým sborem Brno pana Fialy, který je oceňován jako jeden z pěti nejlepších sborů v Evropě, si myslím, že to bude opravdový zážitek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Václav Lux, dá se říct, že už je takovým dvorním dirigentem Svatováclavského hudebního festivalu. Zúčastnil se všech předešlých osmnácti ročníků?

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Prvního ne, ale možná víc než toho dirigenta bych ho uvedl jako uměleckého vedoucího. Samozřejmě v posledních letech se profiluje jako dirigent, ale hlavně zakladatel nejlepšího českého barokního orchestru Collegium 1704, se kterým opravdu udělal díru do světa a nedávno vystupovali na salcburském Festspiele na jednom z nejprestižnějších festivalů, kde měli fantastické ohlasy na Myslivečkovou hudbu. A právě Collegium 1704 je rezidenčním ansámblem Svatováclavského hudebního festivalu, takže máme tu čest je hostit každoročně. S Václavem máme možnost takhle plánovat rok co rok fantastické projekty.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Myslím si, že se nemýlím, když řeknu, že jeho koncerty jsou vždycky vyprodané v rámci Svatováclavského hudebního festivalu.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Letošní rok ještě je tam řada vstupenek na tento koncert. Nicméně pevně věřím, že tak jako každý rok bude o tento koncert mimořádný zájem, protože opravdu jeho ansámbl, ať už instrumentalisté nebo vokalisté, patři absolutní špičce a letos přijede navíc s Händelovým oratoriem, které se velice málo hraje. Jedná se o Izrael v Egyptě a je to monumentální rozsáhlé dílo, které opravdu máte možnost vidět jen zřídkakdy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Už jste řekl, že vedle duchovní hudby letos uslyší posluchači a návštěvníci festivalu také jazzové tóny. Podle čeho tu hudbu vybíráte? Protože možná zvažujete i ten prostor, do kterého to těleso nebo tu kapelu nebo interpreta pozvete.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: To je zcela zásadní právě. To propojení toho samotného prostoru akustického s daným programem nebo s danými umělci. Takže letos jsem volil Husův sbor v Ostravě Staré Bělé. Je to nádherný prostor se skvělou akustikou, protože je ve dřevě. Je sice komorní, a právě proto jsem se rozhodl zde udělat dva jazzové projekty. Jedním z nich bude i výroční koncert ansámblu Vertigo, kteří byly několikrát laureáty ocenění Anděl, ale také v současné době jednoho z nejlepších vůbec jazzových houslistů světa Adama Baldycha z Polska se špičkovými polskými jazzmany, takže tyhle dva koncerty rozhodně budou stát za to a pevně věřím, že ozdobí ty zbývající koncerty, které budou právě v duchu vážné hudby, té tradiční klasické. Možná ještě s jedním zajímavým projektem, který se trochu vymyká tradiční a muzice té klasické bude vystoupení varhanní se zpěvačky a skladatelky Katy. To byla moje spolužačka na konzervatoři, ale ta šla potom opravdu velkou evropskou kariérou po celém světě. Teďka se usídlila v Praze a dělá fantastické a velice zajímavý projekty v propojení speciálního nástroje, který má postavený na míru varhan. S tím, že má nasamlované zvuky nejlepších varhan celého světa a bude prezentovat hudbu Johanna Sebastiana Bacha, ale také svou autorskou hudbu. Takže myslím, že to bude opravdu velice zajímavý projekt, protože kromě hudby se jedná o propojení také vizuál artu a light design.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To ještě Svatováclavský hudební festival nezažil.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: My už jsme Katu měli asi pět roku zpátky a právě na základě této zkušenosti jsme se rozhodli tento koncert umístit do kostela svatého Václava v Opavě, který je opravdu mimořádným prostorem a má své genius loci. Takže pevně věřím, že právě propojení toho prostoru s muzikou, který presentuje Kata bude skvělý.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy sám jste milovníkem jazzu, ještě se vracím, úplně nazačátek odpovědi.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Ano, samozřejmě dlouhodobě už od svých studentských let na konzervatoři jsem poslouchal jazzmany a řada z nich jsou mí blízcí přátelé. Takže pro mě volná improvizace a dneska samozřejmě jazz není jenom hraní z jakých značek, ale posunul se do toho umění artificiální hudby, to znamená umělecké hudby a jazzový muzikanti jsou mimořádně poctiví a skvělí muzikanti, takže mám s nimi jen tu nejlepší zkušenost. To je i důvod, proč se snažím ty zajímavé projekty a zajímavé umělce prezentovat i v rámci našeho festivalu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme ještě připomenout všem našim divákům, že takové entrée Svatováclavského hudebnímu festivalu dělají hudební výlety, které vždycky každoročně myslím, že už od května probíhají. Jaký úspěch měli v letošním roce?

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Musím se přiznat, že ten start nebyl úplně moc slavný, protože myslím, že lidé zatím byli ještě dost zamrzlý. Nicméně teďka poslední koncerty už před létem ukazovaly, že lidé zase chtějí chodit na koncerty. Ale čeká nás řada zhruba ještě dalších patnácti koncertů, ať už právě vážné hudby, ale také folkloru, protože doufejme, že už teda s odstupem dvou let, kdy jsme museli právě vystoupení vojenského souboru Ondráš s novým vánočním programem zrušit kvůli covidu, teďka doufejme, že potřetí už se to konečně podaří. To bude prosincový koncert, který jsme zasadili do evangelického kostela v centru Ostravy, ale je tam řada dalších projektů a koncertů, které plánujeme. Takže jsou to samozřejmě koncerty, které realizujeme nejenom v kostelích, ale také na zámcích, ale v technických památkách celého Moravskoslezského kraje.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že v aktivitách Svatováclavského hudebního festivalu vidíte obrovský smysl a poslání. Zároveň to musí být ale obrovský závazek, abyste posluchačům vždycky přinesli v rámci dramaturgie něco nového. Někde jsem se dočetla, že už jste pořádali za těch 18 let přes tisíc koncertů.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: To číslo je asi tisíc sto sedmdesát. Je to opravdu neuvěřitelné, ale já bych řekl, že že kvantita není úplně tím pravým ukazatelem, řekněme té kvality, kterou se snaží Svatováclavský hudební festival od počátku uvádět a prezentovat v tomto regionu. Pevně věřím ale, že i tím počtem koncertům jsme jistým způsobem změnili tvář a nahlížení na náš kraj, protože samozřejmě festival není jenom lokální, není určen pouze návštěvníkům Moravskoslezského kraje, ale má silný přesah nejenom v ČR, ale pochopitelně i do Evropy. Takže jsem přesvědčen o tom, že Svatováclavský hudební festival je takovým tím správným hybatelem v tom kulturním turismu a důvodu, proč překročit třeba hranice města, kraje nebo státu a přijet se podívat k nám na náš festival.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Krásná tečka za naším milým rozhovorem. Děkuji Vám za něj.

Igor Františák, ředitel a dramaturg festivalu: Děkuji Vám za pozvání a všechny srdečně zvu.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/host-dne/host-dne-30-08-2022-17-14