Studenti 4 zemí přestavěli motokáry na elektropohon
Na třineckém SteelRingu se sešli studenti středních škol z Česka, Polska, Rumunska a Řecka. V projektu Erasmus+ měli za úkol přestavět benzinovou motokáru na elektrický pohon.
Domácí zastupovali studenti Střední školy Jablunkov, kteří se úkolu zhostili na výbornou, což bylo nakonec vidět i na závodní dráze.
Roman Szotkowski, ředitel Střední školy Jablunkov: “Dneska už jsme měli testování okruhu tady na motokárách z půjčovny, aby se ti studenti seznámili s tím okruhem a teď následuje ten test těch elektromotokár během dnešního a zítřejšího dopoledne. Na naší škole vyučujeme autoobory jak s výučním listem, tak s maturitou a takovou myšlenkou toho projektu Erasmus bylo využít tady závodního okruhu v Třinci, který máme a na závodních podvozcích, které jsou určeny pro spalovací motory, postavit ten pohon elektro. Nám se podařilo sestavit elektropohon s motorem 32 elektrických kilowatt. Myslím si, že výdrž baterii na plný výkon je 40 minut, takže myslím si, že celkem dobře. Samozřejmě, že výsledkem té akce je soutěž, závodění. Studenti jsou velmi nažhavení, už přemýšlí, jak by se dalo co vylepšit. Máme tady velmi velmi dobré zázemí na SteelRingu, kde nám pomáhají s nějakými technickými úpravami, nebo kontrolou a podobně, aby to bylo i bezpečné. Takže samozřejmě závodění, ale také legrace a navázala se dá se říct i přátelství v rámci toho projektu s těmi školami s těmi, učiteli, žáci mezi sebou.”
David Waclawek, student, pilot elektrokáry: “Jsem jeden ze dvou pilotů a taky mechanik. Motor nám byl dodán, my jsme tam ladili ty detaily, jako brzdy jsme dodělávali. Prostě jsme tam doladili ten zbytek kolem toho, aby ta kára nějak fungovala. Jede to celkem dobře, akorát ještě jede to trochu pomalu, mohlo by to tak rychleji, ale to už tam je na převodu, což je snadné vyměnit a budeme to asi muset vyřešit. Motor to utáhne, ale převod je ještě pomalý.”
Studenti mohli využít kompletního servisní zázemí SteelRingu.
Martin Gregor, manažer SteelRing Třinec: “My jsme rádi, že se můžeme trošku podílet, nebo nebo být přitom vývoji elektrických kár i z toho důvodu samozřejmě hlučnosti. Samozřejmě, je to vždycky taková otázka názoru, ale ta elektrická kára má určitě své výhody. Je to jednoduchost obsluhy, samozřejmě to ticho, které z toho motoru vychází, takže bojujeme i tady po těch stránkách, aby tady mohl být větší klid a jsem rád, že škola tady v Jablunkově se tomu začala věnovat a v podstatě oni byli iniciátoři toho projektu. Ta budoucnost je nastíněna dneska už provozem elektrických motokárových půjčoven, které jsou někde v halách. Známe to třeba v Ostravě. A tam to funguje. Rozdíl pro ten provoz toho závodního režimu je v tom, že potřebujeme větší rychlosti, potřebujeme větší kapacitu baterek a tam zatím probíhá intenzivní vývoj, aby ta baterka byla bezpečná hlavně, aby byla lehká, ale dneska už jsme tak daleko, že dokáže elektrická kára jezdit tak rychle, jako ta závodní. Samozřejmě je obrovský rozdíl v ceně pořizovací, protože baterky i samotné to zařízení stojí hodně peněz, nicméně jako všechno v té elektronice časem zlevňuje a stává se dostupnějším. Tak věřím tomu a jsem přesvědčen, že do budoucna i cena baterií, cena těch měničů a všeho toho zařízení elektrického půjde dolů a jak říkám, dává to možnost provozu tichého, dává to možnost provozu jednoduchého. I ta obsluha dvoutaktní motokáry i té elektrické motokáry je rozdílná. Ta elektrika potřebuje trošku méně péče.”
---