Karvinský expres
- Zprávy z Karviné od reportérky G. Stašové a kameramana Z. Jeleně
- U Karvinského moře bude nově gastro kontejner
- Čtyři školy v Karviné mají nové virtuální učebny
- Děvčata soutěžila v Házenkářském desetiboji o postup
Zvelebování kolem oblíbené lokality Karvinského moře čeká další bod, který jistě potěší všechny jeho věrné návštěvníky. Na jednom z volných prostranství tam bude stát nové zázemí pro občerstvení a vodní sporty.
Na tomto místě bude stát gastro kontejner, který návštěvníkům Karvinského moře nabídne občerstvení, půjčovnu sportovních potřeb a výhled na celou vodní plochu.
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: “Chystáme tady v zálivu, který je tady poblíž písečné pláže, umístění lodních kontejnerů neboli gastro kontejneru, který bude mít délku kolem dvanácti metrů, na šířku necelé tři metry.”
Konstrukce nového gastro kontejneru bude dokonale zapadat do přírodního rázu svou kombinací dřeva a kovu.
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: “Celé tady toto zařízení bude napájeno z fotovoltaických panelů, bude to vybaveno i generátorem a voda tady není, vlastně ani přívod vody, takže ten nájemce si tady bude muset dovážet i pitnou vodu.”
V současné chvíli se hledá provozovatel pro toto zařízení. Podrobnější informace mohou zájemci nalézt na webových stránkách města Karviná. Nájemce nebude mít na starost pouze provoz občerstvení a půjčovny, ale například i úklid a výsypy odpadkových košů.
Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Každým rokem se snažíme nějakým způsobem zvelebovat okolí Karvinského moře, vyslyšeli jsme také přání části obyvatel našeho města a okolních měst, že v dosahu pláže nemáme žádné služby, které poskytují například drobné občerstvení, a nebo půjčování loděk a paddleboardů. To se nyní snažíme napravit.”
Posezení si budou moci lidé užít jak v předzahrádce, tak na střešní terase, a díky novým službám i dalších druhů vodních sportů a atrakcí.
---
Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.
Umělá inteligence a virtuální realita proniká do všech možných oborů a segmentů, včetně školství. Výuka žáků základních škol je nyní obohacena o spoustu nových interaktivních virtuálních prvků, prostřednictvím kterých se zatraktivňuje a někdy i zjednodušuje probírané učivo.
Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “V tomto projektu jsou zapojeny čtyři školy - Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Dělnická, Borovského a U Lesa. To, co jsem dnes viděl, je velmi příjemné překvapení, kdy žáci od první až do deváté třídy jsou schopni určitým způsobem, určitými postupy docílit kýženého úspěchu, to znamená spojit klasickou výuku s nejmodernější technologií.”
V rámci projektu byly pořízeny různé typy virtuálních pomůcek a robotů, co žákům zpestří výuku.
Petra Csöböková, učitelka ZŠ Dělnická: “Takže naše virtuální učebna obsahuje třicet dva virtuálních brýlí, kdy třicet je pro žáky a dvoje brýle jsou pro učitele. Dále tady máme třicet notebooků, které můžeme spárovat s těmi virtuálními brýlemi. Co se týče využitelnosti v předmětech, tak to je široké, protože opravdu ty 3D modely nebo i videa jsou v přírodopise, jsou tam v dějepise, jsou tam v matematice, například v geometrii, jsou tam různé řezy, a nebo třeba máte možnost se podívat i na různé chemické a fyzikální pokusy.”
V době, kdy je žáky těžké zaujmout, je virtuální realita úžasnou přidanou hodnotou například v rámci vizuální představivosti a obrazotvornosti a jejich celkového rozvoje.
Radim Iša, učitel ZŠ Mendelova: “Výhoda těch brýlí je, že to vlastně dětem umožňuje vidět místa nebo třeba pokusy, které by normálně nemohly. Například právě v dějepise jsme se teďka procházeli po Velké čínské zdi, v chemii jsme využívali nějaké virtuální laboratoře a prováděli pokusy, které děti normálně vidět nemohly.”
anketa: žáci ZŠ Mendelova: “Baví mě, jak se s tím intereaguje.” “Mně se tady asi nejvíc líbí, jak, právě já tohle zkouším podruhé v životě, a strašně mě to baví, protože je to úplně takovej jinej svět.”
anketa: žák ZŠ U Lesa: “Líbí se mi to tady a baví mě to a hlavně, učíme se s tím ve škole.”
V rámci projektu virtuálních učeben bylo pořízeno také například robotické lego, pomocí kterého si menší i větší děti procvičují programování.
Libor Stáňa, ředitel ZŠ Borovského: “Jak vidíte, tak se snaží malé robotky pomocí softwaru, pomocí programu je naučit to, co po nich vlastně požadují. Máme tady několik těch stavebnic, některé jsou opravdu pro první, druhé, třetí třídy, pro mladší školní věk, ty některé už jsou starší, pro páťáky, šesťáky, samozřejmě máme lego, které už máme několik let, které je i pro starší žáky.”
Software se následně spáruje s robotem a na něm se pak zkouší, jak děti jeho funkci naprogramovaly. Lego roboti však nejsou jediní roboti, kteří nově obývají virtuální třídy čtyř karvinských základních škol. Na Základní škole U Lesa mají speciálního humanoida, který pomáhá dětem například i při výuce cizích jazyků.
Pavel Konieczny, učitel ZŠ U Lesa: “Ten funguje na té bázi, že se mu musí v podstatě všechno nahrát do jeho paměti, musí se mu tam vlastně nahrát i ten jazykový modul. Co se týče jeho komunikace, tak on komunikuje v angličtině a potom třeba ve francouzštině, v němčině. V podstatě může vypomáhat i v tom jazyce, v té angličtině, protože ty děti se můžou vlastně zdokonalovat i tím, že budou poslouchat, jak ten robot mluví. Protože ta angličtina je opravdu velmi dobrá.”
Robin Kněžík, žák ZŠ U Lesa: “On může říct cokoliv, co mu napíšete tady do toho programu, takže můžete napsat třeba ‚Ahoj‘, a když dáte ‚Řekni‘, tak on to řekne.”
A nyní se podíváme na to, jak se zdejšímu humanoidovi líbí ve virtuální učebně.
“Jak se ti tady líbí?”
NAO, humanoid: “Jde to. Žáci jsou super a velmi mě to tu baví.”
Do školství se v loňském roce investovala rekordní částka, jejíž část putovala do těchto virtuálních učeben a která kombinovala dotace z evropských fondů a města.
Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Je velmi příjemné vidět, když děti baví výuka a záleží to také od svých učitelů. A tady vidíme to propojení učitel-žák a ta samostatnost, což je asi to nejkrásnější, co můžeme vidět.”
---
Házená, sport, který neodmyslitelně patří ke Karviné, přilákala do haly házené také děvčata, a to nejen z Moravskoslezského kraje. V rámci Házenkářského desetiboje se proti sobě utkala děvčata z Karviné, Ostravy a Zlína a o napínavou atmosféru nebyla nouze.
Nejen pro chlapce a muže je určená házená, sport, který nesmazatelně patří ke Karviné. Již nějakou dobu se v rámci oblíbeného míčového sportu utkávají i ženy a děvčata, pro něž byl také určen házenkářský desetiboj, konající se v Karviné. Zde se utkaly čtyři týmy děvčat ve věku kolem třinácti let.
Petra Vavříková, organizátorka akce: “Dneska tady probíhá regionální kvalifikace házenkářského desetiboje mladších žaček a soutěží tady dva týmy ze Zlínského kraje a dva týmy z Moravskoslezského kraje, které vlastně mezi sebou soutěží v pěti technických disciplínách, ve třech házenkářských a dvou takových individuálních.”
V rámci technických disciplín se soutěžilo ve skoku do dálky, v hodu na rychlost, v hodu do dálky, v rychlém běhu a v překážkové dráze. Házenkářské disciplíny obsahovaly hru s osobní obranou, shoot outy a klasickou házenou. Dvě doplňkové disciplíny byly zaměřeny na takzvanou aktivitu, ve které se počítalo, kolik hráček dalo gól, a na fair play, při němž bylo vyhlášeno družstvo, které nejméně faulovalo.
Petra Vavříková, organizátorka akce: “Šest týmů postupuje do toho finále, to znamená po republice je pět těch regionálních kvalifikací. Tím, že jsou tady ty disciplíny vlastně technické po sobě celý den a ty zápasy, než my to odehrajeme, tak vůbec se nedá říct, někdy do konce toho turnaje není jisté, kdo postoupí, všecko se zadává do tabulek.”
Soutěže se zúčastnil tým z Karviné a z Ostravy a dva týmy ze Zlína. Vítěz regionálního kola, kterým se stal tým z Ostravy-Poruby, postoupil do celorepublikového finále.
Patricie Pamulová, TJ Sokol Poruba: “Nejvíc mi tu asi šel ten skok, to jsem měla dva metry sedmnáct, hod na radar jsem měla šedesát sedm a běh, no, potom ještě byl též a to nevím, kolik jsem měla, to jsem měla, myslím, pod šest sekund.”
Nela Gajdoková, TJ Sokol Poruba: “Nejvíce mě tady baví určitě klasická házená.”
Nela Třetinová, TJ Sokol Karviná: “Bylo to dobrý, ale byly tu i takové věci, že se nám i trošku nedařilo, ale bylo to skvělý.”
Sára Sobolová, TJ Sokol Karviná: “Zápas byl takový napínavý, protože to bylo docela hodně vyrovnané, ale užila jsem si ho.”
Finále házenkářského desetiboje se bude konat v Libereckém kraji a akce bude třídenní, kdy si všechny zúčastněné týmy užijí nejen sport, ale i společnou zábavu a komunikaci.
---
Zvelebování kolem oblíbené lokality Karvinského moře čeká další bod, který jistě potěší všechny jeho věrné návštěvníky. Na jednom z volných prostranství tam bude stát nové zázemí pro občerstvení a vodní sporty.
Na tomto místě bude stát gastro kontejner, který návštěvníkům Karvinského moře nabídne občerstvení, půjčovnu sportovních potřeb a výhled na celou vodní plochu.
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: “Chystáme tady v zálivu, který je tady poblíž písečné pláže, umístění lodních kontejnerů neboli gastro kontejneru, který bude mít délku kolem dvanácti metrů, na šířku necelé tři metry.”
Konstrukce nového gastro kontejneru bude dokonale zapadat do přírodního rázu svou kombinací dřeva a kovu.
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: “Celé tady toto zařízení bude napájeno z fotovoltaických panelů, bude to vybaveno i generátorem a voda tady není, vlastně ani přívod vody, takže ten nájemce si tady bude muset dovážet i pitnou vodu.”
V současné chvíli se hledá provozovatel pro toto zařízení. Podrobnější informace mohou zájemci nalézt na webových stránkách města Karviná. Nájemce nebude mít na starost pouze provoz občerstvení a půjčovny, ale například i úklid a výsypy odpadkových košů.
Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Každým rokem se snažíme nějakým způsobem zvelebovat okolí Karvinského moře, vyslyšeli jsme také přání části obyvatel našeho města a okolních měst, že v dosahu pláže nemáme žádné služby, které poskytují například drobné občerstvení, a nebo půjčování loděk a paddleboardů. To se nyní snažíme napravit.”
Posezení si budou moci lidé užít jak v předzahrádce, tak na střešní terase, a díky novým službám i dalších druhů vodních sportů a atrakcí.
---
Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.
Umělá inteligence a virtuální realita proniká do všech možných oborů a segmentů, včetně školství. Výuka žáků základních škol je nyní obohacena o spoustu nových interaktivních virtuálních prvků, prostřednictvím kterých se zatraktivňuje a někdy i zjednodušuje probírané učivo.
Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “V tomto projektu jsou zapojeny čtyři školy - Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Dělnická, Borovského a U Lesa. To, co jsem dnes viděl, je velmi příjemné překvapení, kdy žáci od první až do deváté třídy jsou schopni určitým způsobem, určitými postupy docílit kýženého úspěchu, to znamená spojit klasickou výuku s nejmodernější technologií.”
V rámci projektu byly pořízeny různé typy virtuálních pomůcek a robotů, co žákům zpestří výuku.
Petra Csöböková, učitelka ZŠ Dělnická: “Takže naše virtuální učebna obsahuje třicet dva virtuálních brýlí, kdy třicet je pro žáky a dvoje brýle jsou pro učitele. Dále tady máme třicet notebooků, které můžeme spárovat s těmi virtuálními brýlemi. Co se týče využitelnosti v předmětech, tak to je široké, protože opravdu ty 3D modely nebo i videa jsou v přírodopise, jsou tam v dějepise, jsou tam v matematice, například v geometrii, jsou tam různé řezy, a nebo třeba máte možnost se podívat i na různé chemické a fyzikální pokusy.”
V době, kdy je žáky těžké zaujmout, je virtuální realita úžasnou přidanou hodnotou například v rámci vizuální představivosti a obrazotvornosti a jejich celkového rozvoje.
Radim Iša, učitel ZŠ Mendelova: “Výhoda těch brýlí je, že to vlastně dětem umožňuje vidět místa nebo třeba pokusy, které by normálně nemohly. Například právě v dějepise jsme se teďka procházeli po Velké čínské zdi, v chemii jsme využívali nějaké virtuální laboratoře a prováděli pokusy, které děti normálně vidět nemohly.”
anketa: žáci ZŠ Mendelova: “Baví mě, jak se s tím intereaguje.” “Mně se tady asi nejvíc líbí, jak, právě já tohle zkouším podruhé v životě, a strašně mě to baví, protože je to úplně takovej jinej svět.”
anketa: žák ZŠ U Lesa: “Líbí se mi to tady a baví mě to a hlavně, učíme se s tím ve škole.”
V rámci projektu virtuálních učeben bylo pořízeno také například robotické lego, pomocí kterého si menší i větší děti procvičují programování.
Libor Stáňa, ředitel ZŠ Borovského: “Jak vidíte, tak se snaží malé robotky pomocí softwaru, pomocí programu je naučit to, co po nich vlastně požadují. Máme tady několik těch stavebnic, některé jsou opravdu pro první, druhé, třetí třídy, pro mladší školní věk, ty některé už jsou starší, pro páťáky, šesťáky, samozřejmě máme lego, které už máme několik let, které je i pro starší žáky.”
Software se následně spáruje s robotem a na něm se pak zkouší, jak děti jeho funkci naprogramovaly. Lego roboti však nejsou jediní roboti, kteří nově obývají virtuální třídy čtyř karvinských základních škol. Na Základní škole U Lesa mají speciálního humanoida, který pomáhá dětem například i při výuce cizích jazyků.
Pavel Konieczny, učitel ZŠ U Lesa: “Ten funguje na té bázi, že se mu musí v podstatě všechno nahrát do jeho paměti, musí se mu tam vlastně nahrát i ten jazykový modul. Co se týče jeho komunikace, tak on komunikuje v angličtině a potom třeba ve francouzštině, v němčině. V podstatě může vypomáhat i v tom jazyce, v té angličtině, protože ty děti se můžou vlastně zdokonalovat i tím, že budou poslouchat, jak ten robot mluví. Protože ta angličtina je opravdu velmi dobrá.”
Robin Kněžík, žák ZŠ U Lesa: “On může říct cokoliv, co mu napíšete tady do toho programu, takže můžete napsat třeba ‚Ahoj‘, a když dáte ‚Řekni‘, tak on to řekne.”
A nyní se podíváme na to, jak se zdejšímu humanoidovi líbí ve virtuální učebně.
“Jak se ti tady líbí?”
NAO, humanoid: “Jde to. Žáci jsou super a velmi mě to tu baví.”
Do školství se v loňském roce investovala rekordní částka, jejíž část putovala do těchto virtuálních učeben a která kombinovala dotace z evropských fondů a města.
Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Je velmi příjemné vidět, když děti baví výuka a záleží to také od svých učitelů. A tady vidíme to propojení učitel-žák a ta samostatnost, což je asi to nejkrásnější, co můžeme vidět.”
---
Házená, sport, který neodmyslitelně patří ke Karviné, přilákala do haly házené také děvčata, a to nejen z Moravskoslezského kraje. V rámci Házenkářského desetiboje se proti sobě utkala děvčata z Karviné, Ostravy a Zlína a o napínavou atmosféru nebyla nouze.
Nejen pro chlapce a muže je určená házená, sport, který nesmazatelně patří ke Karviné. Již nějakou dobu se v rámci oblíbeného míčového sportu utkávají i ženy a děvčata, pro něž byl také určen házenkářský desetiboj, konající se v Karviné. Zde se utkaly čtyři týmy děvčat ve věku kolem třinácti let.
Petra Vavříková, organizátorka akce: “Dneska tady probíhá regionální kvalifikace házenkářského desetiboje mladších žaček a soutěží tady dva týmy ze Zlínského kraje a dva týmy z Moravskoslezského kraje, které vlastně mezi sebou soutěží v pěti technických disciplínách, ve třech házenkářských a dvou takových individuálních.”
V rámci technických disciplín se soutěžilo ve skoku do dálky, v hodu na rychlost, v hodu do dálky, v rychlém běhu a v překážkové dráze. Házenkářské disciplíny obsahovaly hru s osobní obranou, shoot outy a klasickou házenou. Dvě doplňkové disciplíny byly zaměřeny na takzvanou aktivitu, ve které se počítalo, kolik hráček dalo gól, a na fair play, při němž bylo vyhlášeno družstvo, které nejméně faulovalo.
Petra Vavříková, organizátorka akce: “Šest týmů postupuje do toho finále, to znamená po republice je pět těch regionálních kvalifikací. Tím, že jsou tady ty disciplíny vlastně technické po sobě celý den a ty zápasy, než my to odehrajeme, tak vůbec se nedá říct, někdy do konce toho turnaje není jisté, kdo postoupí, všecko se zadává do tabulek.”
Soutěže se zúčastnil tým z Karviné a z Ostravy a dva týmy ze Zlína. Vítěz regionálního kola, kterým se stal tým z Ostravy-Poruby, postoupil do celorepublikového finále.
Patricie Pamulová, TJ Sokol Poruba: “Nejvíc mi tu asi šel ten skok, to jsem měla dva metry sedmnáct, hod na radar jsem měla šedesát sedm a běh, no, potom ještě byl též a to nevím, kolik jsem měla, to jsem měla, myslím, pod šest sekund.”
Nela Gajdoková, TJ Sokol Poruba: “Nejvíce mě tady baví určitě klasická házená.”
Nela Třetinová, TJ Sokol Karviná: “Bylo to dobrý, ale byly tu i takové věci, že se nám i trošku nedařilo, ale bylo to skvělý.”
Sára Sobolová, TJ Sokol Karviná: “Zápas byl takový napínavý, protože to bylo docela hodně vyrovnané, ale užila jsem si ho.”
Finále házenkářského desetiboje se bude konat v Libereckém kraji a akce bude třídenní, kdy si všechny zúčastněné týmy užijí nejen sport, ale i společnou zábavu a komunikaci.
---