Léta běží
- Nové Sagapo v Bruntále už je v plném provozu
- Moment už daroval neziskovkám 7 milionů korun
- Sociální služby v MSK řeší nedostatek osobních asistentů, host: Jolana Goluchová
Opět je tady pořad Léta běží, máme pro vás témata ze sociální oblasti Moravskoslezského kraje. Dnes i s hostem, ke kterému se dostaneme za chvíli.
Nové Sagapo v Bruntále už je v plném provozu
Sídlo bruntálské sociální služby Sagapo prošlo v posledních dvou letech demolicí a kompletní přestavbou. Díky více než stodvaceti milionové krajské investici vyrostl komplex nových domů. Od 1. července je v plném provozu.
Nové domy pro Sagapo jsou navíc také environmentální revoluční výstavbou.
Petr Konečný, ředitel Sagapo: „Všechny objekty jsou jako nízkoenergetické domy a jsou vybaveny technikou fotovoltaických elektráren, solárních panelů a tepelnými čerpadly pro zajišťování energií pro tyto objekty.
Transformace služeb Sagapo byla ukončena, v plném provozu jsou i sociálně terapeutické dílny.
Monika Tóthová, vedoucí služby terapeutických dílen: „Momentálně k nám dochází 54 uživatelů, kteří pochází z města Bruntálu, ale i širokého okolí. Máme zde pracovní dílny i terapie. Mezi pracovní dílny patří například košíkářská dílna, keramická dílna, stolařská, interaktivní učebna."
Anketa, uživatelé Sagapo: „To ráda vyšívám. Je to můj koníček. Jsem spokojená, chodím na houby, ráda vařím.“
„Košíky, spravuji ty klacky na košíky a pak se to plete.“ „Je to lepší tady. Já dělám občas v košíkárně a teď jsem tady. Mě baví práce.“
Sagapo dále nabízí chráněné bydlení pro 8 uživatelů a domov pro osoby se zdravotním postižením, kde v šesti domácnostech bydlí 18 nových obyvatel.
Anketa, uživatelé Sagapo: „Mám pěkný pokoj.“ „Líbí se mi televize, gauč, pokoj.“
Gabriela Marková, vedoucí přímé péče: „Je to místnost pro autisty, pro individuální práci s autisty.“
Konečným krokem pro Sagapo bude nyní už jen spolupráce s přírodou a dobudování okolí a zahrady celého komplexu.
Moment už daroval neziskovkám 7 milionů korun
Už od roku 2012 fungují v Ostravě a Praze dobročinné second handy neziskové organizace Moment. Všechny darované věci nejdříve putují do skladu na sídlišti Bělský les v Ostravě-Jihu, kde se poctivě třídí.
Markéta Soukupová, ředitelka, nezisková organizace Moment: "My jsme teď u nás na skladě, kde je asi na 300 metrech čtverečních tisíce pytlů uskladněného oblečení.”
Měsíčně se ve skladu vytřídí zhruba 8 tun oblečení. Důraz se klade hlavně na kvalitu. Děravé a poničené věci totiž nikdo nechce a tím pádem se musí nechat ekologicky zlikvidovat, což stojí nemalé peníze.
Markéta Soukupová, ředitelka, nezisková organizace Moment: “Ta realita je taková, že i lidé, kteří jsou v největší nouzi, tak oni nechtějí si vzít potrhané tepláky."
Peníze, které zůstanou, Moment rozděluje mezi další neziskové organizace. Podporuje například mobilní hospic Ondrášek, Společnost pro ranou péči Ostrava, nebo denní stacionář Žebřík. Za 10 let fungování už organizace neziskovkám darovala více než 7 milionů korun.
Sociální služby v MSK řeší nedostatek osobních asistentů, host: Jolana Goluchová
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pokračujeme ve studiu, kde vítáme Jolanu Goluchovou z Centra pro rodinu a sociální péči z Ostravy. Dobrý den.
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Sociálním organizacím, včetně tedy té vaší chybí lidé, v tuto chvíli osobní asistenti. Možná je zkusíme najít i prostřednictvím našeho pořadu, ale nejprve pojďme představit tu službu samotnou.
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Služba OASA poskytuje osobní asistenci dětem a mladým lidem do třiceti let. Umožňuje jim, aby se osamostatnili, aby co nejvíce žili běžným způsobem života jejich vrstevníků. Osobní asistenti doprovázejí uživatele naší služby všude tam, kde si vyberou, kde potřebují, kde si vyberou jejich zákonní zástupci a podporují je v tom, aby rozvíjeli ty svoje schopnosti co nejvíce.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Proč si myslíte, že těch lidí aktuálně je nedostatek?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Myslím si, že osobních asistentů je nedostatek, protože je to práce, která není finančně ohodnocena podle toho, jak je těžká. Osobní asistence probíhá podle potřeb uživatelů, to znamená, máme nerovnoměrně rozvržené pracovní dobu, nemáme ohraničenou pracovní dobu. Uživatelé si objednávají tuto službu podle svých potřeb, a proto je i v odpoledních večerních hodinách o víkendech. Je to práce, která je dost těžko uchopitelná. Lidé dopředu třeba ani nevědí, do čeho jdou. Proto i třeba se obávají přihlásit, že by chtěli dělat osobního asistenta. Ale v podstatě k té práci je potřeba jenom mít rád lidi, respektovat je, nechtít je měnit a nebát se takových těch přiměřených rizik. To znamená, jsme u mladých lidí, takže to doprovázení při jednotlivých činnostech, které mladí lidé dělají, může být takové pestré a poměrně. Nejsou v bublině, žijí aktivně a ten osobní asistent musí zvažovat, co ještě je bezpečné a neomezovat příliš člověka třeba svou obavou.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná teď ideální čas, abychom si pustili krátké video, které jste natočili vy s lidmi, kteří tuto práci zkusili, dělají. Čili se samotnými osobními asistenty.
anketa: osobní asistent: Najväčšiu radost mi robí, že môžem pomôcť druhým ľuďom sa osamostatnit.
anketa: osobní asistent: Největší radost mi dělá to, že jsem se naučil víc naslouchat jiným.
anketa: osobní asistent: Úsměv a pokroky uživatele. Mám možnost být součástí života člověka s postižením a také tím, že se při této práci cítím užitečná.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná by bylo dobré doplnit, že osobní asistent nerovná se dobrovolník, kteří jsou sice také potřeba a také často chybí, ale v tomto případě jde o placenou práci. Jak to funguje?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Osobní asistence je profese jako každá jiná. Uzavíráme hlavní pracovní poměry s osobními asistenty a potom se zájemci nejčastěji z řad studentů i dohody o provedení práce. Je to práce, která jde dělat i dlouhodobě, ale vítáme i zájemce třeba z řad studentů, kteří ji chtějí dělat jenom po dobu studia. Je to pro ty mladé lidi, které doprovázíme, obohacující.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Máte naopak zpětnou vazbu od uživatelů, kteří své osobní asistenty mají? Jak jim ta služba pomáhá?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Za ty roky, kterou tu službu děláme, vidíme ten ohromný posun u uživatelů, ale i u jejich rodičů. Protože ti lidé získávají zkušenosti, osamostatní se od rodičů a tím pádem i rodiče mohou třeba myslet na svou kariéru. Mohou dále nastoupit do práce a pracovat. A uživatelé naší služby se zúčastňují čím dál více a více aktivit, které třeba pořádá i tady město. Jsou více venku vidět a ten svůj život prožívají bohatší a takový pestřejší. To je radost to vidět takhle z té perspektivy dvaceti let, že se to hodně proměnilo a i lidé okolo si zvykli na to, že třeba neformálně pomáhají nebo nabízejí pomoc lidem s postižením, protože už se jich neobávají. Vědí třeba, jak je oslovit, vidí je kolem sebe, prožívají to s nimi, hlavně vrstevníci našich uživatelů naší služby už k nim přistupují naprosto běžně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Co mohou naši diváci udělat, pokud by se právě teď nebo možná později rozhodli, že se chtějí stát osobním asistentem? Co je třeba?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Oslovit nás. Buď najít si kontakt na našich webových stránkách Centra pro rodinu a sociální péči, kde nám mohou poslat mail nabidkaprace@prorodiny.cz anebo nám zavolat. Kontaktuje tam spousta a vždycky si je předáme, takže se to neztratí.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě na závěr bychom mohli přidat i výzvu rodinám nebo lidem, kteří osobní asistenci potřebují. Jak ji zařídit a jaká je realita?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Tak já začnu tím příjemnějším. Určitě myslet na to, že to dítě třeba v budoucnosti bude tu službu potřebovat, protože když už potom dojde do věku, kdy by ji potřebovalo hned, i hned ji nedostane, protože ta poptávka převyšuje nabídku. Je dobré, aby rodiče zavolali co nejdříve a projevili zájem. Potom jejich dítě sice bude v pořadníku žadatelů o službu, protože hned se služba neposkytuje, ale bude mít šanci se dostat na řadu ve chvíli, kdy tu službu už bude moct využít.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kolik máte v pořadníku aktuálně lidí zhruba, řádově?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Šedesát osm.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Takže my společně asi budeme doufat, že někdo projeví zájem a mohl by se stát osobním asistentem. Jolana Goluchová, vedoucí služby Osobní asistence OASA z Centra pro rodinu a sociální péči, byla našim hostem. Děkuju Vám za to.
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Taky děkuju za pozvání.
Lukáš Zavadil, TV Polar: A loučím se i s vámi na viděnou příště u pořadu Léta běží.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Opět je tady pořad Léta běží, máme pro vás témata ze sociální oblasti Moravskoslezského kraje. Dnes i s hostem, ke kterému se dostaneme za chvíli.
Nové Sagapo v Bruntále už je v plném provozu
Sídlo bruntálské sociální služby Sagapo prošlo v posledních dvou letech demolicí a kompletní přestavbou. Díky více než stodvaceti milionové krajské investici vyrostl komplex nových domů. Od 1. července je v plném provozu.
Nové domy pro Sagapo jsou navíc také environmentální revoluční výstavbou.
Petr Konečný, ředitel Sagapo: „Všechny objekty jsou jako nízkoenergetické domy a jsou vybaveny technikou fotovoltaických elektráren, solárních panelů a tepelnými čerpadly pro zajišťování energií pro tyto objekty.
Transformace služeb Sagapo byla ukončena, v plném provozu jsou i sociálně terapeutické dílny.
Monika Tóthová, vedoucí služby terapeutických dílen: „Momentálně k nám dochází 54 uživatelů, kteří pochází z města Bruntálu, ale i širokého okolí. Máme zde pracovní dílny i terapie. Mezi pracovní dílny patří například košíkářská dílna, keramická dílna, stolařská, interaktivní učebna."
Anketa, uživatelé Sagapo: „To ráda vyšívám. Je to můj koníček. Jsem spokojená, chodím na houby, ráda vařím.“
„Košíky, spravuji ty klacky na košíky a pak se to plete.“ „Je to lepší tady. Já dělám občas v košíkárně a teď jsem tady. Mě baví práce.“
Sagapo dále nabízí chráněné bydlení pro 8 uživatelů a domov pro osoby se zdravotním postižením, kde v šesti domácnostech bydlí 18 nových obyvatel.
Anketa, uživatelé Sagapo: „Mám pěkný pokoj.“ „Líbí se mi televize, gauč, pokoj.“
Gabriela Marková, vedoucí přímé péče: „Je to místnost pro autisty, pro individuální práci s autisty.“
Konečným krokem pro Sagapo bude nyní už jen spolupráce s přírodou a dobudování okolí a zahrady celého komplexu.
Moment už daroval neziskovkám 7 milionů korun
Už od roku 2012 fungují v Ostravě a Praze dobročinné second handy neziskové organizace Moment. Všechny darované věci nejdříve putují do skladu na sídlišti Bělský les v Ostravě-Jihu, kde se poctivě třídí.
Markéta Soukupová, ředitelka, nezisková organizace Moment: "My jsme teď u nás na skladě, kde je asi na 300 metrech čtverečních tisíce pytlů uskladněného oblečení.”
Měsíčně se ve skladu vytřídí zhruba 8 tun oblečení. Důraz se klade hlavně na kvalitu. Děravé a poničené věci totiž nikdo nechce a tím pádem se musí nechat ekologicky zlikvidovat, což stojí nemalé peníze.
Markéta Soukupová, ředitelka, nezisková organizace Moment: “Ta realita je taková, že i lidé, kteří jsou v největší nouzi, tak oni nechtějí si vzít potrhané tepláky."
Peníze, které zůstanou, Moment rozděluje mezi další neziskové organizace. Podporuje například mobilní hospic Ondrášek, Společnost pro ranou péči Ostrava, nebo denní stacionář Žebřík. Za 10 let fungování už organizace neziskovkám darovala více než 7 milionů korun.
Sociální služby v MSK řeší nedostatek osobních asistentů, host: Jolana Goluchová
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pokračujeme ve studiu, kde vítáme Jolanu Goluchovou z Centra pro rodinu a sociální péči z Ostravy. Dobrý den.
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Sociálním organizacím, včetně tedy té vaší chybí lidé, v tuto chvíli osobní asistenti. Možná je zkusíme najít i prostřednictvím našeho pořadu, ale nejprve pojďme představit tu službu samotnou.
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Služba OASA poskytuje osobní asistenci dětem a mladým lidem do třiceti let. Umožňuje jim, aby se osamostatnili, aby co nejvíce žili běžným způsobem života jejich vrstevníků. Osobní asistenti doprovázejí uživatele naší služby všude tam, kde si vyberou, kde potřebují, kde si vyberou jejich zákonní zástupci a podporují je v tom, aby rozvíjeli ty svoje schopnosti co nejvíce.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Proč si myslíte, že těch lidí aktuálně je nedostatek?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Myslím si, že osobních asistentů je nedostatek, protože je to práce, která není finančně ohodnocena podle toho, jak je těžká. Osobní asistence probíhá podle potřeb uživatelů, to znamená, máme nerovnoměrně rozvržené pracovní dobu, nemáme ohraničenou pracovní dobu. Uživatelé si objednávají tuto službu podle svých potřeb, a proto je i v odpoledních večerních hodinách o víkendech. Je to práce, která je dost těžko uchopitelná. Lidé dopředu třeba ani nevědí, do čeho jdou. Proto i třeba se obávají přihlásit, že by chtěli dělat osobního asistenta. Ale v podstatě k té práci je potřeba jenom mít rád lidi, respektovat je, nechtít je měnit a nebát se takových těch přiměřených rizik. To znamená, jsme u mladých lidí, takže to doprovázení při jednotlivých činnostech, které mladí lidé dělají, může být takové pestré a poměrně. Nejsou v bublině, žijí aktivně a ten osobní asistent musí zvažovat, co ještě je bezpečné a neomezovat příliš člověka třeba svou obavou.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná teď ideální čas, abychom si pustili krátké video, které jste natočili vy s lidmi, kteří tuto práci zkusili, dělají. Čili se samotnými osobními asistenty.
anketa: osobní asistent: Najväčšiu radost mi robí, že môžem pomôcť druhým ľuďom sa osamostatnit.
anketa: osobní asistent: Největší radost mi dělá to, že jsem se naučil víc naslouchat jiným.
anketa: osobní asistent: Úsměv a pokroky uživatele. Mám možnost být součástí života člověka s postižením a také tím, že se při této práci cítím užitečná.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná by bylo dobré doplnit, že osobní asistent nerovná se dobrovolník, kteří jsou sice také potřeba a také často chybí, ale v tomto případě jde o placenou práci. Jak to funguje?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Osobní asistence je profese jako každá jiná. Uzavíráme hlavní pracovní poměry s osobními asistenty a potom se zájemci nejčastěji z řad studentů i dohody o provedení práce. Je to práce, která jde dělat i dlouhodobě, ale vítáme i zájemce třeba z řad studentů, kteří ji chtějí dělat jenom po dobu studia. Je to pro ty mladé lidi, které doprovázíme, obohacující.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Máte naopak zpětnou vazbu od uživatelů, kteří své osobní asistenty mají? Jak jim ta služba pomáhá?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Za ty roky, kterou tu službu děláme, vidíme ten ohromný posun u uživatelů, ale i u jejich rodičů. Protože ti lidé získávají zkušenosti, osamostatní se od rodičů a tím pádem i rodiče mohou třeba myslet na svou kariéru. Mohou dále nastoupit do práce a pracovat. A uživatelé naší služby se zúčastňují čím dál více a více aktivit, které třeba pořádá i tady město. Jsou více venku vidět a ten svůj život prožívají bohatší a takový pestřejší. To je radost to vidět takhle z té perspektivy dvaceti let, že se to hodně proměnilo a i lidé okolo si zvykli na to, že třeba neformálně pomáhají nebo nabízejí pomoc lidem s postižením, protože už se jich neobávají. Vědí třeba, jak je oslovit, vidí je kolem sebe, prožívají to s nimi, hlavně vrstevníci našich uživatelů naší služby už k nim přistupují naprosto běžně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Co mohou naši diváci udělat, pokud by se právě teď nebo možná později rozhodli, že se chtějí stát osobním asistentem? Co je třeba?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Oslovit nás. Buď najít si kontakt na našich webových stránkách Centra pro rodinu a sociální péči, kde nám mohou poslat mail nabidkaprace@prorodiny.cz anebo nám zavolat. Kontaktuje tam spousta a vždycky si je předáme, takže se to neztratí.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Možná ještě na závěr bychom mohli přidat i výzvu rodinám nebo lidem, kteří osobní asistenci potřebují. Jak ji zařídit a jaká je realita?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Tak já začnu tím příjemnějším. Určitě myslet na to, že to dítě třeba v budoucnosti bude tu službu potřebovat, protože když už potom dojde do věku, kdy by ji potřebovalo hned, i hned ji nedostane, protože ta poptávka převyšuje nabídku. Je dobré, aby rodiče zavolali co nejdříve a projevili zájem. Potom jejich dítě sice bude v pořadníku žadatelů o službu, protože hned se služba neposkytuje, ale bude mít šanci se dostat na řadu ve chvíli, kdy tu službu už bude moct využít.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kolik máte v pořadníku aktuálně lidí zhruba, řádově?
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Šedesát osm.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Takže my společně asi budeme doufat, že někdo projeví zájem a mohl by se stát osobním asistentem. Jolana Goluchová, vedoucí služby Osobní asistence OASA z Centra pro rodinu a sociální péči, byla našim hostem. Děkuju Vám za to.
Jolana Goluchová, vedoucí služby OASA, Centrum pro rodinu a sociální péči z. s.: Taky děkuju za pozvání.
Lukáš Zavadil, TV Polar: A loučím se i s vámi na viděnou příště u pořadu Léta běží.
Redakčně upraveno / zkráceno.