Moravskoslezský expres
- Zahájení stavby CirkAreny v Třinci
- Přístavba pro speciální výuku na Ukrajinské v Porubě
- Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje, Stavba Černé kostky pokračuje podle harmonogramu, Letiště Ostrava bude mít novou ranvej
Přístavba pro speciální výuku na Ukrajinské v Porubě
Tentokrát zamíříme do Ostravy-Poruby, kde probíhá rozšíření a modernizace základní a mateřské školy na Ukrajinské ulici. Nová dvoupodlažní přístavba ke stávající budově na odloučeném pracoviště školy na ulici Karla Pokorného má přinést lepší podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Vše se děje za provozu a hotovo má být příští rok v dubnu.
Vybudováním přístavby získá škola moderní a adekvátně vybavené učebny, terapeutické místnosti a prostory pro individuální výuku, které jsou klíčové pro poskytování kvalitního speciálního vzdělávání. Základní a mateřskou školu v Porubě na ulici Ukrajinská navštěvuje okolo 150 žáků, na odloučeném pracoviště, kde roste přístavba je jich okolo 80.
Petr Musálek, ředitel, Základní škola a Mateřská škola, Ostrava-Poruba, Ukrajinská 19: „Vzděláváme pouze děti, které mají tzv. doporučení poradenského zařízení. Z běžných ZŠ k nám chodí dost dětí, které učivo z různých důvodů nezvládají, tak pro nás je důležitá kapacita školy. Takže po nějaké době se podařilo se zřizovatelem, což je MS kraj uskutečnit projekt přístavby, který nám moc pomůže kapacitně.”
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Stavba stála zhruba 26 mil. Kč, my jsme na ni získali dotace z evropských fondů, zhruba přes 20 mil. korun, tudíž kraj se podílí zhruba 5 miliony korun.”
Přestože mají zdejší žáci nejrůznější potíže, speciální péče pedagogů nese skvělé výsledky. Děti po absolvování základní školy zvládají maturitní obory a mezi absolventy jsou také vysokoškoláci. Pomoci připravit je na učební obory pomohou dílny, které vzniknou v nově budované části.
Petr Musálek, ředitel, Základní škola a Mateřská škola, Ostrava-Poruba, Ukrajinská 19: “V druhé části bude jedna učebna pro děti, kde máme i hernu a prostory pro poradenské pracoviště, což je v posledních letech důležitá součást škol. Součástí přístavby je také vchod, takže upravujeme některé věci při škole, ale to hlavní je přístavba.”
Jan Pokorný, zástupce stavební firmy: “Jediné, co bylo takovým oříškem, bylo to, že přes základy nám vede horkovodní přípojka do školy a vodovodní přípojka, takže jsme museli tato potrubí jsme museli obejít a obezdít to základama, to byla jediná komplikace.”
Stavět se začalo v červnu a dokončení je naplánováno na duben 2026. Práce probíhají za provozu školy, ale výuka není nikterak narušována, naopak stavební ruch zdejší pedagogové s dětmi vítají jako příležitostné zpestření výuky.
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje, Stavba Černé kostky pokračuje podle harmonogramu, Letiště Ostrava bude mít novou ranvej
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Moravskoslezský expres pokračuje rozhovorem ve studiu, ve kterém vítám Michala Kokoška, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje. Dobrý den, vítejte u nás.
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Dobrý den, zdravím všechny diváky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane náměstku, začneme tématem Černé kostky neboli Moravskoslezské vědecké knihovny. V jaké fázi se nyní výstavba tohoto objektu, na který se čeká už mnoho let, tak kde se teď nacházíme?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak já bych chtěl předem říci, že se jedná o velmi unikátní stavbu. Ta budova, která bude mít devět podlaží a dvě podzemní podlaží. Její stavba je naplánovaná na více než rok a v podstatě teď se nacházíme ve fázi, kdy stavba byla zahájena v dubnu letošního roku a předpoklad je, že bude dokončena do roku 2028, teda její zprovoznění. Momentálně probíhají stavby na spodní části stavby. To znamená, že probíhají rekonstrukce a založení pilotu probíhají geotermální vrty a provádí se tzv. pokladní betony.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Drží se stavební firma harmonogramu?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: V rámci současných prací se drží harmonogramu. Stavba probíhá dle nastíněného harmonogramu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já jsem v úvodu řekla, že ta stavba je dlouho očekávaná, mnoho let se plánovala. Dělaly se ještě různé úpravy. Teď už je projekt připraven tak, že za chodu se nic nemění oproti projektové dokumentaci?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak jak jsem řekl, je to velmi složitá stavba. Ta technologie je unikátní, my o ní pořád diskutujeme se zhotovitelem. A co se týče například té fasády, jedná se o jedinečnou stavbu, která v Evropě nemá obdoby. Bude to zavěšená prosklená fasáda a my předpokládáme, že ten harmonogram bude dodržen. Nicméně jednáme o tom, jakým způsobem to celé dopadne. Není to jednoduché.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Rozpočet stavby – dá se předpokládat, že bude dodržen? Anebo už teď víte, že se něco pohne jedním nebo druhým směrem, možná do plusu nebo do mínusu.
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak opět, jedná se taky o unikátní stavbu i z hlediska rozpočtu. Celý ten projekt je zhruba 2,6 miliardy českých korun. Stavba samotná je kolem 1,6 miliardy korun. Momentálně jsme v tendencích rozpočtu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Předpokládá se, že vývojem stavby bude nějak omezena i doprava kolem stavby?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ta doprava omezena již byla a současně taky jsou tam velká omezení týkající se ať už té dopravy, která probíhá kolem, ale samozřejmě i té vnitro komunikace. Nicméně co se týče návazných uzavírek atd. tak nepředpokládáme, že by to výrazně ovlivnilo ten chod okolních ulic, MHD, případně další dopravy.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k druhému tématu, a to je příprava výstavby nové vzletové a přistávací dráhy na Letiště Leoše Janáčka Ostrava. V jaké fázi se tento projekt nachází?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak tam můžu s radostí říct, že stavební povolení nabylo právní moci 11. listopadu letošního roku, tudíž nás de facto nic již nedrží pro to, abychom mohli zahájit výstavbu. Samozřejmě tomu předcházejí kroky jako vysoutěžení dodavatele, což bude teda samozřejmě podstatná část celé té veřejné zakázky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme našim divákům vysvětlit, proč je to třeba, proč se staví nová vzletové a přistávací dráha?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak samozřejmě ten provoz a to chci podotknout a zdůraznit, že provoz letiště není nijak ohrožen. Ta bezpečnost tam je stoprocentní. Nicméně ten stav té přistávací a odletové dráhy se zhoršuje. Poslední úpravy a výstavba té dráhy probíhaly v sedmdesátých letech a od té doby probíhaly pouze lokální úpravy. Tudíž je opravdu potřeba tu přistávací letovou dráhu mít na určitých standardech, které právě touto celkovou rekonstrukcí dodržíme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: O jak velkou investici se jedná?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Předpoklad a podle projektové dokumentace jsme na částce zhruba čtyři miliardy korun.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kdy stavba má začít a jak omezí provoz letiště?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ten provoz letiště bude samozřejmě omezen a výstavba je plánována na tři roky s tím, že v těch třech letech plánujeme tři etapy, a to na částech přistávací dráhy. Ta rekonstrukce neznamená jenom přistávací a odletovou dráhu, ale samozřejmě i pojezdové dráhy a okolní plochy. A předpokládáme, že ten provoz v první a třetí etapě bude částečně omezen. A to plné uzavření letiště předpokládáme zhruba na dva až čtyři měsíce, kdy se bude provádět rekonstrukce prostřední části letové dráhy.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kde všechny ty lety potom budou přemístěny a neuškodí to letišti, byť to jsou jenom dva nebo čtyři měsíce.
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ta rekonstrukce je avizována hodně dopředu. Letiště jako provozovatel letiště Mošnov jedná samozřejmě se svými partnery a bude to dopředu naplánováno tak, aby to skutečně co možná nejméně ovlivnilo byznys letiště.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane náměstku, já vám děkuji za rozhovor. Dnešní Moravskoslezský expres končí. Děkuji vám za pozornost a uvidíme se u dalšího, který už teď připravujeme.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Přístavba pro speciální výuku na Ukrajinské v Porubě
Tentokrát zamíříme do Ostravy-Poruby, kde probíhá rozšíření a modernizace základní a mateřské školy na Ukrajinské ulici. Nová dvoupodlažní přístavba ke stávající budově na odloučeném pracoviště školy na ulici Karla Pokorného má přinést lepší podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Vše se děje za provozu a hotovo má být příští rok v dubnu.
Vybudováním přístavby získá škola moderní a adekvátně vybavené učebny, terapeutické místnosti a prostory pro individuální výuku, které jsou klíčové pro poskytování kvalitního speciálního vzdělávání. Základní a mateřskou školu v Porubě na ulici Ukrajinská navštěvuje okolo 150 žáků, na odloučeném pracoviště, kde roste přístavba je jich okolo 80.
Petr Musálek, ředitel, Základní škola a Mateřská škola, Ostrava-Poruba, Ukrajinská 19: „Vzděláváme pouze děti, které mají tzv. doporučení poradenského zařízení. Z běžných ZŠ k nám chodí dost dětí, které učivo z různých důvodů nezvládají, tak pro nás je důležitá kapacita školy. Takže po nějaké době se podařilo se zřizovatelem, což je MS kraj uskutečnit projekt přístavby, který nám moc pomůže kapacitně.”
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Stavba stála zhruba 26 mil. Kč, my jsme na ni získali dotace z evropských fondů, zhruba přes 20 mil. korun, tudíž kraj se podílí zhruba 5 miliony korun.”
Přestože mají zdejší žáci nejrůznější potíže, speciální péče pedagogů nese skvělé výsledky. Děti po absolvování základní školy zvládají maturitní obory a mezi absolventy jsou také vysokoškoláci. Pomoci připravit je na učební obory pomohou dílny, které vzniknou v nově budované části.
Petr Musálek, ředitel, Základní škola a Mateřská škola, Ostrava-Poruba, Ukrajinská 19: “V druhé části bude jedna učebna pro děti, kde máme i hernu a prostory pro poradenské pracoviště, což je v posledních letech důležitá součást škol. Součástí přístavby je také vchod, takže upravujeme některé věci při škole, ale to hlavní je přístavba.”
Jan Pokorný, zástupce stavební firmy: “Jediné, co bylo takovým oříškem, bylo to, že přes základy nám vede horkovodní přípojka do školy a vodovodní přípojka, takže jsme museli tato potrubí jsme museli obejít a obezdít to základama, to byla jediná komplikace.”
Stavět se začalo v červnu a dokončení je naplánováno na duben 2026. Práce probíhají za provozu školy, ale výuka není nikterak narušována, naopak stavební ruch zdejší pedagogové s dětmi vítají jako příležitostné zpestření výuky.
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje, Stavba Černé kostky pokračuje podle harmonogramu, Letiště Ostrava bude mít novou ranvej
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Moravskoslezský expres pokračuje rozhovorem ve studiu, ve kterém vítám Michala Kokoška, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje. Dobrý den, vítejte u nás.
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Dobrý den, zdravím všechny diváky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane náměstku, začneme tématem Černé kostky neboli Moravskoslezské vědecké knihovny. V jaké fázi se nyní výstavba tohoto objektu, na který se čeká už mnoho let, tak kde se teď nacházíme?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak já bych chtěl předem říci, že se jedná o velmi unikátní stavbu. Ta budova, která bude mít devět podlaží a dvě podzemní podlaží. Její stavba je naplánovaná na více než rok a v podstatě teď se nacházíme ve fázi, kdy stavba byla zahájena v dubnu letošního roku a předpoklad je, že bude dokončena do roku 2028, teda její zprovoznění. Momentálně probíhají stavby na spodní části stavby. To znamená, že probíhají rekonstrukce a založení pilotu probíhají geotermální vrty a provádí se tzv. pokladní betony.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Drží se stavební firma harmonogramu?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: V rámci současných prací se drží harmonogramu. Stavba probíhá dle nastíněného harmonogramu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já jsem v úvodu řekla, že ta stavba je dlouho očekávaná, mnoho let se plánovala. Dělaly se ještě různé úpravy. Teď už je projekt připraven tak, že za chodu se nic nemění oproti projektové dokumentaci?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak jak jsem řekl, je to velmi složitá stavba. Ta technologie je unikátní, my o ní pořád diskutujeme se zhotovitelem. A co se týče například té fasády, jedná se o jedinečnou stavbu, která v Evropě nemá obdoby. Bude to zavěšená prosklená fasáda a my předpokládáme, že ten harmonogram bude dodržen. Nicméně jednáme o tom, jakým způsobem to celé dopadne. Není to jednoduché.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Rozpočet stavby – dá se předpokládat, že bude dodržen? Anebo už teď víte, že se něco pohne jedním nebo druhým směrem, možná do plusu nebo do mínusu.
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak opět, jedná se taky o unikátní stavbu i z hlediska rozpočtu. Celý ten projekt je zhruba 2,6 miliardy českých korun. Stavba samotná je kolem 1,6 miliardy korun. Momentálně jsme v tendencích rozpočtu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Předpokládá se, že vývojem stavby bude nějak omezena i doprava kolem stavby?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ta doprava omezena již byla a současně taky jsou tam velká omezení týkající se ať už té dopravy, která probíhá kolem, ale samozřejmě i té vnitro komunikace. Nicméně co se týče návazných uzavírek atd. tak nepředpokládáme, že by to výrazně ovlivnilo ten chod okolních ulic, MHD, případně další dopravy.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k druhému tématu, a to je příprava výstavby nové vzletové a přistávací dráhy na Letiště Leoše Janáčka Ostrava. V jaké fázi se tento projekt nachází?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak tam můžu s radostí říct, že stavební povolení nabylo právní moci 11. listopadu letošního roku, tudíž nás de facto nic již nedrží pro to, abychom mohli zahájit výstavbu. Samozřejmě tomu předcházejí kroky jako vysoutěžení dodavatele, což bude teda samozřejmě podstatná část celé té veřejné zakázky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme našim divákům vysvětlit, proč je to třeba, proč se staví nová vzletové a přistávací dráha?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tak samozřejmě ten provoz a to chci podotknout a zdůraznit, že provoz letiště není nijak ohrožen. Ta bezpečnost tam je stoprocentní. Nicméně ten stav té přistávací a odletové dráhy se zhoršuje. Poslední úpravy a výstavba té dráhy probíhaly v sedmdesátých letech a od té doby probíhaly pouze lokální úpravy. Tudíž je opravdu potřeba tu přistávací letovou dráhu mít na určitých standardech, které právě touto celkovou rekonstrukcí dodržíme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: O jak velkou investici se jedná?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Předpoklad a podle projektové dokumentace jsme na částce zhruba čtyři miliardy korun.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kdy stavba má začít a jak omezí provoz letiště?
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ten provoz letiště bude samozřejmě omezen a výstavba je plánována na tři roky s tím, že v těch třech letech plánujeme tři etapy, a to na částech přistávací dráhy. Ta rekonstrukce neznamená jenom přistávací a odletovou dráhu, ale samozřejmě i pojezdové dráhy a okolní plochy. A předpokládáme, že ten provoz v první a třetí etapě bude částečně omezen. A to plné uzavření letiště předpokládáme zhruba na dva až čtyři měsíce, kdy se bude provádět rekonstrukce prostřední části letové dráhy.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kde všechny ty lety potom budou přemístěny a neuškodí to letišti, byť to jsou jenom dva nebo čtyři měsíce.
Michal Kokošek (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ta rekonstrukce je avizována hodně dopředu. Letiště jako provozovatel letiště Mošnov jedná samozřejmě se svými partnery a bude to dopředu naplánováno tak, aby to skutečně co možná nejméně ovlivnilo byznys letiště.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane náměstku, já vám děkuji za rozhovor. Dnešní Moravskoslezský expres končí. Děkuji vám za pozornost a uvidíme se u dalšího, který už teď připravujeme.
Redakčně upraveno / zkráceno.