Moravskoslezský expres
- Představení vodíkového nákladního auta
- Srdce, které učí a bije jako skutečné
- Klára Kohutová, Moravian-Silesian Tourism, Co láká turisty do MS kraje
Na vaše obrazovky míří nový díl MS expresu, vítejte u jeho sledování a dobrý den.
Představení vodíkového nákladního auta
Moravskoslezský kraj opět potvrzuje svou klíčovou roli v rozvoji vodíkových technologií. První české nákladní vozidlo s pohonem na vodík pokřtil hejtman kraje na slavnostní akci pořádané Moravskoslezským Vodíkovým Klastrem.
Poprvé v ČR tak bylo uvedeno do provozu vozidlo kategorie N1 s palivovým článkem. Za společným projektem stojí opavská společnost HAGEMANN, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a České vysoké učení technické.
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „MS kraj, pokud nechce stát opodál, tak se musí zajímat o ty nejmodernější technologie. Vodíkové technologie jsou budoucností nejenom dopravy, ale třeba i energetiky.“
Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Jsou to technologie, které nejsou úplně známé. To znamená sešít to dohromady do jednoho celku s tím, co máme k dispozici při komunikaci se zahraničím, tak to bylo poměrně náročné.“
Samotné vodíkové vozidlo má v rámci uplatnění alternativních pohonů potenciál především v městské a příměstské logistice.
Zdeněk Vomočil, předseda představenstva, MS Vodíkového klastru: „Nám to doplňuje vlastně ten segment mezi osobní dopravou, ať individuální nebo hromadnou, což jsou autobusy popřípadě vlaková doprava a vlastně těžkou nákladní dopravou, která ještě neexistuje, ale už jsou první prototypy.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Já si myslím, že je super, že MS kraj má první auto, které se vyvinulo tady. To si myslím, že je věc, která by se velmi rychle ve veřejné správě mohla rozšířit. No a bude záviset samozřejmě jenom na tom, jaké aplikace se rychle udělají a hlavně na tom, kolik bude stát kilo vodíku.“
Právě ekonomika provozu vodíkového auta je v tomto případě zcela zásadní. Současná cena vodíku je zatím bohužel příliš vysoká.
Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Cena je naprosto klíčový parametr pro celou skládanku, kterou dáváme dohromady. Pokud se budeme bavit o cenách, které budou začínat 15, 16, 20 eurech, tak to nemá absolutně žádný smysl. Nicméně, pokud se dostaneme pod za nás magickou hranici 10 eur za kilogram, tak už by to mohlo být konkurenceschopné. A to, co by tomu pomohlo, je postupné zavádění technologií, aby se ztratil nějaký takový ostych z těchto technologií.“
Zdeněk Gróman, majitel společnosti Hagemann: „Stávající ekonomika je taková, že kilo vodíku stojí nějakých 460 korun. Ta cena by měla být poloviční a potom ta ekonomika by v podstatě byla solidní.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Zatím samozřejmě vypadá situace špatně, protože se do České republiky všechno vozí. Česká republika si neumí si vyrobit vodík.“
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Pokud se překoná odpor Evropské unie, že se tlačí ideologicky něco, co nejsme schopni splnit technologicky, tak ten vodík a jeho výroba nemusí být tak drahá. Tady je o to, že jsme tlačeni do nějakých způsobů výroby, které jsou extrémně drahé a tudíž se tento způsob dopravy a energetiky stává nedostupným. Ale to je ideologická záležitost, ne technologická.“
Vodíkové auto mohou využívat technické služby, provozovatelé svozu odpadů, ale také lokální dopravci nebo zásilkové služby.
Srdce, které učí a bije jako skutečné
Výzkumný tým LERCO vytvořil realistický model lidského srdce, který bije, měří tep a simuluje třináct srdečních poruch. Interaktivní exponát je přístupný ve Světě techniky v Dolní oblasti Vítkovic a slouží jak pro zábavu, tak pro výuku. O model projevily zájem i lékařské fakulty, a od září bude využíván i v novém kroužku zdravovědy pro děti.
rz 30. 6. Frýdek-Místek spolu s krajem opraví bazén a tělocvičny na Střední škole řemesel
Moravskoslezský kraj spolu s městem Frýdek-Místek zrekonstruují plavecký bazén a sportovní halu Střední školy řemesel. Díky investici ve výši zhruba 230 milionů korun vznikne zázemí, které bude splňovat parametry pro pořádání plaveckých závodů.
Josef Bělica (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: „Memorandum, které jsme dnes podepsali, je důležité jak pro střední školu, tak pro Statutární město Frýdek-Místek, i pro Moravskoslezský kraj, protože jsme se dohodli na participaci na projektu rekonstrukce bazénu a sportovní haly, která je stavebně poměrně složitým objektem. Vzhledem k tomu, že ta dohoda z mi neznámého důvodu nebyla možná delší dobu, tak jsem rád, že se konečně povedlo dohodnout a rekonstrukce proběhne.“
Klára Kohutová, Moravian-Silesian Tourism, Co láká turisty do MS kraje
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Moravskoslezský kraj je v létě plný turistů, akcí i nových zážitků. Co je nejvíc táhne a jak kraj láká návštěvníky? Opakovaně o tom mluvíme s Klárou Kohutovou z Krajské centrály cestovního ruchu. Dobrý den Kláro, vítejte u nás.
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Pěkný den všem.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Která místa nebo oblasti patří mezi dlouhodobě nejoblíbenější u nás v regionu?
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Tak asi nikoho nepřekvapí, že to jsou jednoznačně Dolní Vítkovice. Máme statistiky návštěvnosti, turistických cílů, památek. A Dolní Vítkovice tomu jednoznačně dominují už mnoho let. Konkrétně za rok 2024 to bylo 930 tisíc návštěvníků, kteří tam zavítali. Každoročně se tento počet zvyšuje. Potom je to například ZOO Ostrava s návštěvností kolem 630 tisíci návštěvníky. Potom je to například Lysá hora, taky to asi nikoho nepřekvapí. Královna Moravskoslezských Beskyd, tam je to zhruba 300 tisíc návštěvníků.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak je návštěvnost spojená se sezónou? Když už jsme u těch statistik a čísel.
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Jednoznačně letní sezóna dominuje. Máme vždycky statistiky za různá období. Tak třetí čtvrtletí je vždycky nejsilnější. Jedná se o měsíce, vlastně od července do září. To znamená, že tyto měsíce jsou nejvytíženější. Tady se bavíme o zhruba 300 tisíc lidí se tady každoročně v průměru takto ubytuje v tomto období. Jinak za rok se tady ubytuje přes milion návštěvníků. Jsme tomu moc rádi, nicméně bavíme se jenom o počtu hromadných ubytovacích zařízení, respektive to, co my umíme sledovat, co umíme spočítat. Ale například Jeseníky mají spoustu soukromých apartmánů, pronájmy chalup, chat a to se do toho nezapočítává. Takže si troufáme tvrdit, že ten opravdu celkový počet návštěvnosti a přenocování bude ještě vyšší.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Nabízí se otázka, co vy jako Krajská centrála cestovního ruchu děláte pro to, aby třeba ten počet byl vyšší. Nebo jakým způsobem vlastně propagujete náš region?
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Jedná se o to, že máme několik projektů. Doufám, že diváci budou znát projekt Technotrasa nebo Pojez. Technotrasa je soubor industriálních památek. Přes 30 zastavení - míst, kam lidé mohou zavítat na programy návštěvy spojené s prohlídkami. Jsou to místa spojená s řemeslem, technikou, industriálem. Jsou to třeba už zmíněné Dolní Vítkovice, nicméně třeba Osoblažská úzkokolejka, větrné a vodní mlýny napříč všemi turistickými oblastmi, břidlicové i uhelné doly, různé fabriky, továrny, ať už třeba historické textilky, ale třeba i ty současné. Lidé se můžou podívat i do současných provozů. Nevím, jak moc můžeme zmiňovat, nicméně nošovická automobilka, popřípadě pivovar, to všechno jsou místa, kam lidé mohou zavítat na prohlídku, na exkurzi a jsou zařazena do takových těch top míst, industriálních míst v našem regionu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Máme tady u nás v Moravskoslezském kraji také místa, kde by aktivně mohli turisté strávit svůj čas?
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Samozřejmě jsou to jednak příroda, což je jakoby velká devíza. Málokdo si možná uvědomuje, že jsme krajem kontrastů. To znamená, že ať už máme ty historické a technické památky, tak zároveň je tady krásná příroda ve velmi krátké dojezdové vzdálenosti. To znamená, že z Ostravy jste za 30–40 minut v srdci Beskyd, v Jeseníkách za trošku delší dobu. Nicméně je to opravdu velmi blízko. To znamená, že turistika, cykloturistika… Konkrétně naše krajská centrála má i pozici cyklokoordinátora. To znamená, že tento člověk se stará o to, aby tady, řekněme, ty páteřní sítě navazovaly na ty velké mezinárodní cyklistické trasy, aby byly dobře značeny a aby třeba městům a obcím pomohl i s tím, jak se pěkně napojit na už stávající cyklostezky a jak tu síť udělat vlastně ještě bohatější a širší.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme ještě zmínit akci Pojez Fest. Ta je velmi oblíbená už několik let.
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Ano, jedná se o projekt Pojez, který propojuje nejlepší bistra, kavárny a lokální farmy u nás v regionu. Veřejnosti jsou asi nejlépe známé právě Pojez Festy. Čeká nás už 9. srpna Pojez Fest v Karlově Studánce a potom 6. září Pojez Fest na Ostravici. Jedná se o festivaly spojené s dobrým jídlem, pitím a hudbou, kde jsou všechny ty podniky, které podle nás stojí za to navštívit v našem regionu, na jednom místě. V tom gastro městečku mohou lidé ochutnat nepřeberné množství chutí, čekají je live cooking show, koncerty – je to prostě zabaleno do zábavy a hudby. Takže věříme, že ta návštěvnost se bude zvyšovat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já vám děkuji za vaše odpovědi i za váš čas, který jste věnoval tomuto tématu, a náš Moravskoslezský expres pro tentokrát končí. Mějte se hezky.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Na vaše obrazovky míří nový díl MS expresu, vítejte u jeho sledování a dobrý den.
Představení vodíkového nákladního auta
Moravskoslezský kraj opět potvrzuje svou klíčovou roli v rozvoji vodíkových technologií. První české nákladní vozidlo s pohonem na vodík pokřtil hejtman kraje na slavnostní akci pořádané Moravskoslezským Vodíkovým Klastrem.
Poprvé v ČR tak bylo uvedeno do provozu vozidlo kategorie N1 s palivovým článkem. Za společným projektem stojí opavská společnost HAGEMANN, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a České vysoké učení technické.
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „MS kraj, pokud nechce stát opodál, tak se musí zajímat o ty nejmodernější technologie. Vodíkové technologie jsou budoucností nejenom dopravy, ale třeba i energetiky.“
Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Jsou to technologie, které nejsou úplně známé. To znamená sešít to dohromady do jednoho celku s tím, co máme k dispozici při komunikaci se zahraničím, tak to bylo poměrně náročné.“
Samotné vodíkové vozidlo má v rámci uplatnění alternativních pohonů potenciál především v městské a příměstské logistice.
Zdeněk Vomočil, předseda představenstva, MS Vodíkového klastru: „Nám to doplňuje vlastně ten segment mezi osobní dopravou, ať individuální nebo hromadnou, což jsou autobusy popřípadě vlaková doprava a vlastně těžkou nákladní dopravou, která ještě neexistuje, ale už jsou první prototypy.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Já si myslím, že je super, že MS kraj má první auto, které se vyvinulo tady. To si myslím, že je věc, která by se velmi rychle ve veřejné správě mohla rozšířit. No a bude záviset samozřejmě jenom na tom, jaké aplikace se rychle udělají a hlavně na tom, kolik bude stát kilo vodíku.“
Právě ekonomika provozu vodíkového auta je v tomto případě zcela zásadní. Současná cena vodíku je zatím bohužel příliš vysoká.
Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Cena je naprosto klíčový parametr pro celou skládanku, kterou dáváme dohromady. Pokud se budeme bavit o cenách, které budou začínat 15, 16, 20 eurech, tak to nemá absolutně žádný smysl. Nicméně, pokud se dostaneme pod za nás magickou hranici 10 eur za kilogram, tak už by to mohlo být konkurenceschopné. A to, co by tomu pomohlo, je postupné zavádění technologií, aby se ztratil nějaký takový ostych z těchto technologií.“
Zdeněk Gróman, majitel společnosti Hagemann: „Stávající ekonomika je taková, že kilo vodíku stojí nějakých 460 korun. Ta cena by měla být poloviční a potom ta ekonomika by v podstatě byla solidní.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Zatím samozřejmě vypadá situace špatně, protože se do České republiky všechno vozí. Česká republika si neumí si vyrobit vodík.“
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Pokud se překoná odpor Evropské unie, že se tlačí ideologicky něco, co nejsme schopni splnit technologicky, tak ten vodík a jeho výroba nemusí být tak drahá. Tady je o to, že jsme tlačeni do nějakých způsobů výroby, které jsou extrémně drahé a tudíž se tento způsob dopravy a energetiky stává nedostupným. Ale to je ideologická záležitost, ne technologická.“
Vodíkové auto mohou využívat technické služby, provozovatelé svozu odpadů, ale také lokální dopravci nebo zásilkové služby.
Srdce, které učí a bije jako skutečné
Výzkumný tým LERCO vytvořil realistický model lidského srdce, který bije, měří tep a simuluje třináct srdečních poruch. Interaktivní exponát je přístupný ve Světě techniky v Dolní oblasti Vítkovic a slouží jak pro zábavu, tak pro výuku. O model projevily zájem i lékařské fakulty, a od září bude využíván i v novém kroužku zdravovědy pro děti.
rz 30. 6. Frýdek-Místek spolu s krajem opraví bazén a tělocvičny na Střední škole řemesel
Moravskoslezský kraj spolu s městem Frýdek-Místek zrekonstruují plavecký bazén a sportovní halu Střední školy řemesel. Díky investici ve výši zhruba 230 milionů korun vznikne zázemí, které bude splňovat parametry pro pořádání plaveckých závodů.
Josef Bělica (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: „Memorandum, které jsme dnes podepsali, je důležité jak pro střední školu, tak pro Statutární město Frýdek-Místek, i pro Moravskoslezský kraj, protože jsme se dohodli na participaci na projektu rekonstrukce bazénu a sportovní haly, která je stavebně poměrně složitým objektem. Vzhledem k tomu, že ta dohoda z mi neznámého důvodu nebyla možná delší dobu, tak jsem rád, že se konečně povedlo dohodnout a rekonstrukce proběhne.“
Klára Kohutová, Moravian-Silesian Tourism, Co láká turisty do MS kraje
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Moravskoslezský kraj je v létě plný turistů, akcí i nových zážitků. Co je nejvíc táhne a jak kraj láká návštěvníky? Opakovaně o tom mluvíme s Klárou Kohutovou z Krajské centrály cestovního ruchu. Dobrý den Kláro, vítejte u nás.
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Pěkný den všem.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Která místa nebo oblasti patří mezi dlouhodobě nejoblíbenější u nás v regionu?
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Tak asi nikoho nepřekvapí, že to jsou jednoznačně Dolní Vítkovice. Máme statistiky návštěvnosti, turistických cílů, památek. A Dolní Vítkovice tomu jednoznačně dominují už mnoho let. Konkrétně za rok 2024 to bylo 930 tisíc návštěvníků, kteří tam zavítali. Každoročně se tento počet zvyšuje. Potom je to například ZOO Ostrava s návštěvností kolem 630 tisíci návštěvníky. Potom je to například Lysá hora, taky to asi nikoho nepřekvapí. Královna Moravskoslezských Beskyd, tam je to zhruba 300 tisíc návštěvníků.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak je návštěvnost spojená se sezónou? Když už jsme u těch statistik a čísel.
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Jednoznačně letní sezóna dominuje. Máme vždycky statistiky za různá období. Tak třetí čtvrtletí je vždycky nejsilnější. Jedná se o měsíce, vlastně od července do září. To znamená, že tyto měsíce jsou nejvytíženější. Tady se bavíme o zhruba 300 tisíc lidí se tady každoročně v průměru takto ubytuje v tomto období. Jinak za rok se tady ubytuje přes milion návštěvníků. Jsme tomu moc rádi, nicméně bavíme se jenom o počtu hromadných ubytovacích zařízení, respektive to, co my umíme sledovat, co umíme spočítat. Ale například Jeseníky mají spoustu soukromých apartmánů, pronájmy chalup, chat a to se do toho nezapočítává. Takže si troufáme tvrdit, že ten opravdu celkový počet návštěvnosti a přenocování bude ještě vyšší.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Nabízí se otázka, co vy jako Krajská centrála cestovního ruchu děláte pro to, aby třeba ten počet byl vyšší. Nebo jakým způsobem vlastně propagujete náš region?
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Jedná se o to, že máme několik projektů. Doufám, že diváci budou znát projekt Technotrasa nebo Pojez. Technotrasa je soubor industriálních památek. Přes 30 zastavení - míst, kam lidé mohou zavítat na programy návštěvy spojené s prohlídkami. Jsou to místa spojená s řemeslem, technikou, industriálem. Jsou to třeba už zmíněné Dolní Vítkovice, nicméně třeba Osoblažská úzkokolejka, větrné a vodní mlýny napříč všemi turistickými oblastmi, břidlicové i uhelné doly, různé fabriky, továrny, ať už třeba historické textilky, ale třeba i ty současné. Lidé se můžou podívat i do současných provozů. Nevím, jak moc můžeme zmiňovat, nicméně nošovická automobilka, popřípadě pivovar, to všechno jsou místa, kam lidé mohou zavítat na prohlídku, na exkurzi a jsou zařazena do takových těch top míst, industriálních míst v našem regionu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Máme tady u nás v Moravskoslezském kraji také místa, kde by aktivně mohli turisté strávit svůj čas?
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Samozřejmě jsou to jednak příroda, což je jakoby velká devíza. Málokdo si možná uvědomuje, že jsme krajem kontrastů. To znamená, že ať už máme ty historické a technické památky, tak zároveň je tady krásná příroda ve velmi krátké dojezdové vzdálenosti. To znamená, že z Ostravy jste za 30–40 minut v srdci Beskyd, v Jeseníkách za trošku delší dobu. Nicméně je to opravdu velmi blízko. To znamená, že turistika, cykloturistika… Konkrétně naše krajská centrála má i pozici cyklokoordinátora. To znamená, že tento člověk se stará o to, aby tady, řekněme, ty páteřní sítě navazovaly na ty velké mezinárodní cyklistické trasy, aby byly dobře značeny a aby třeba městům a obcím pomohl i s tím, jak se pěkně napojit na už stávající cyklostezky a jak tu síť udělat vlastně ještě bohatější a širší.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme ještě zmínit akci Pojez Fest. Ta je velmi oblíbená už několik let.
Klára Kohutová, manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu: Ano, jedná se o projekt Pojez, který propojuje nejlepší bistra, kavárny a lokální farmy u nás v regionu. Veřejnosti jsou asi nejlépe známé právě Pojez Festy. Čeká nás už 9. srpna Pojez Fest v Karlově Studánce a potom 6. září Pojez Fest na Ostravici. Jedná se o festivaly spojené s dobrým jídlem, pitím a hudbou, kde jsou všechny ty podniky, které podle nás stojí za to navštívit v našem regionu, na jednom místě. V tom gastro městečku mohou lidé ochutnat nepřeberné množství chutí, čekají je live cooking show, koncerty – je to prostě zabaleno do zábavy a hudby. Takže věříme, že ta návštěvnost se bude zvyšovat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já vám děkuji za vaše odpovědi i za váš čas, který jste věnoval tomuto tématu, a náš Moravskoslezský expres pro tentokrát končí. Mějte se hezky.
Redakčně upraveno / zkráceno.