Opavský expres
- Zpravodajství z Opavy od reportérky K. Gerykové a kameramana M. Lyska
- Třetí týden testování na pracovištích
- Cyrano z Bergeracu ve Slezském divadle
- Výstava fotografií Zdenka Stuchlíka
Převládající varianta koronaviru Omikron zvýšila počet chybějících zaměstnanců. Mnohé společnosti musely kvůli nedostatku pracovníků omezit svůj provoz. Plošné testování na pracovištích probíhá od poloviny ledna 2x týdně. Vláda teď bude rozhodovat, zda pokračovat dál.
Pracovní směna začíná v této firmě v šest ráno. Ještě předtím, než vstoupí 85 zaměstnanců do dílen a kanceláří, jsou pro ně připraveny samotestovací antigenní sady. Vládou nařízené plošné testování tady provádějí už třetí týden. Vždy v pondělí a ve čtvrtek.
Petr Obrusník, dělník ve výrobě, Hagemann a.s.: „Musíme přijít dřív do práce, ať jsme připraveni a můžeme začít v šest hodin pracovat.“
Od začátku roku tady testovali popáté. Nově teď tato povinnost odpadá těm, kteří měli pozitivní PCR test ne déle než před 30 dny. Během lednového testování zatím nikoho kvůli pozitivnímu výsledku domů poslat nemuseli.
Pavla Kurečková, personalistka, Hagemann a.s. „Měli jsem všechny zaměstnance prozatím negativní. S tím, že máme lidi v karanténě. Ale s tím, že se dostali do kontaktu s jinou osobou a karanténa jim byla nařízena.“
Problém s nedostatkem zaměstnanců tady nemají. Co je trápí víc, je stagnace automobilového průmyslu. Dodávka aut, na které vyrábějí nástavby, totiž kvůli koronavirové krizi vázne.
Milan Pardy, výrobní ředitel, Hagemann a.s. „Nejsme schopni držet termíny. Jak materiál, tak podvozky, auta, na kterých jsme závislí, nám chodí pozadu tři měsíce až půl roku.““
Nedostatek zaměstnanců kvůli nákaze koronavirem, nařízené karanténě či izolaci, nebo i kvůli chřipce pocítili již dříve na opavském magistrátu. Omezit provoz museli na podatelně a kontaktním místě Czech point. Aktuálně v práci chybí pět desítek zaměstnanců z 340. Pondělní testování přidá zřejmě další. Pozitivně vyšlo v 9 případech.
Roman Konečný, mluvčí Magistrátu města Opavy: „Používáme citlivější testy, jedná se o testy, které by měly zachytit nákazu omikron.“
Zaměstnanci chybí také v Městské knihovně Petra Bezruče. Do práce jich nepřišla třetina. Protože čtenáře nemá kdo obsluhovat, musela organizace tuto situaci řešit zkrácením odpolední půjčovní doby.
Zuzana Valentová, ekonomka, Knihovna P. Bezuče, Opava: „Vzhledem k tomu, že všichni naši zaměstnanci na naší pobočce v Kateřinkách jsou už nemocní, nebo v karanténě, nebo mají ošetřování člena rodiny, tak tuto pobočku jsme museli od pondělka uzavřít.“
V současné době převládá ve vzorcích testovaných na koronavirus varianta omikron, která se rychle šíří. Počet pozitivních záchytů v plošném firemním testování v posledních dnech narůstá. Tento týden vláda rozhodne, zda budou podniky své zaměstnance testovat i nadále.
---
Přestože nová divadelní sezóna začala s prvním lednovým dnem, lidé ale stále se zakoupením předplatného váhají. Obávají, že kvůli karanténě nebo nemoci, do divadla nebudou moci jít. Nebo také, že ze stejných důvodů bude představení odloženo. To se stalo také první letošní premiéře, inscenaci Cyrano z Bergeracu.
10 premiér naplánovalo Slezské divadlo na letošní sezónu, která už podruhé začíná namísto v září v lednu. Zatímco v minulých letech bylo předplatitelů kolem dvou tisíc, tentokrát se stálí návštěvníci do divadla nehrnou. Důvodem je nejistota, zda bude představení kvůli karnaténě nebo nemoci účinkujících vůbec odehráno, nebo zda oni sami, ze stejných důvodů, budou moci do divadla jít. Návštěvníky odrazuje i povinné očkování, kterým je podmiňován vstup.
Jiřina Rossípalová, obchodní oddělení, Slezské divadlo, Opava: „Předplatitelů je v současné chvíli tak 60% oproti dřívějšku.“
Od začátku pandemie Slezské divadlo muselo zrušit 155 představení, v jednom měsíci třeba i dvacet. A náhradní termíny hrne stále před sebou.
Jiřina Rossípalová, obchodní oddělení, Slezské divadlo, Opava: „Pokud všechno dobře dopadne, tak by neuvedená představení měla být odehrána do konce února. Často je dlužíme i ze sezony 2019/20.“
S dvou týdenním odkladem kvůli nemoci v souboru se dostala k divákům premiéra hry Edmonda Rostanda Cyrano z Bergeracu.
Tato hra měla být původně uvedena na jaře loňského roku. Divadla byla ale kvůli lockdownu zavřená, a tak ji ani nezačali ve Slezském divadle zkoušet. Do programu se Cyrano dostal až nyní.
Jiří Seydler, režisér, šéf činohry Slezské divadlo, Opava: „ Samozřejmě, že nám pořád někdo chybí na zkouškách. Různě to alternujeme, zaskakujeme případně já to jenom čtu. No prostě, děláme, co se dá“
Nakonec si diváci přece jen mohli užít příběh psaný ve verších, plný brilantních šermířských soubojů a nešťastné lásky. Cyrano, nápadný nejen kvůli svému důvtipu ale také mimořádně velkému nosu, je zamilovaný do Roxany. Ovšem její srdce patří Kristiánovi.
Daniel Volný, herec, Slezské divadlo, Opava:. „Je to mladý čerstvý voják, kadet, který nastoupil do služby. Zamiloval se. Bohužel to s holkama moc neumí. Takže mu pomůže Cyrano.“
Soňa Křepelová, herečka, Slezské divadlo, Opava: „Roxana oproti tomu, jak se standardně znázorňuje, tak není tak naivní. Má v sobě ďáblíka, je to žena činu.“
Příběh milostného trojúhelníku se odehrává na jednoduché scéně, které vévodí kovová konstrukce se schody. A skvěle tak na ní vynikají propracované kostýmy Tomáše Kypty.
---
V Galerii KUPÉ vystavuje své fotografie profesor teoretické fyziky Slezské univerzity Zdeněk Stuchlík. Výstava s názvem Andělé města světla předkládá snímky, prostřednictvím kterých nechává autor nahlédnout do nejednoznačnosti světa a lidského bytí.
Zdeněk Stuchlík je úspěšným astrofyzikem, který spolupracuje s prestižními světovými univerzitami a vědeckými pracovišti v celém světě. Je zakladatelem a také ředitelem Fyzikálního ústavu Slezské univerzity. Fotografování se soustavně věnuje posledních dvacet let. Snímky z minulého roku reflektují současnou dobu, jak proměnila jásavé světlé dny v ponuré, až strašidelné temno.
Zdeněk Stuchlík, fotograf a ředitel Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě: „Je tam pochopitelně i jistá deprese, ale na druhou stranu pořád v tom všem vidíte naději, která je pro budoucnost.“
Stuchlík doslova „maluje světlem“ a v minimalistické abstraktní formě ukazuje světlou tvář města, která vystupuje z temnoty. A také jeho anděly.
Klára Jančíková, kurátorka výstavy: „Kteří jsou jako mýtické bytosti a zároveň to mohou být tajemné přízraky nebo něco, co se ukrývá uvnitř nás samotných.“
Všechny fotografie prořídil autor v Opavě, kde pracovně působí. Tři desítky snímků vytvořil stylem, který sám nazývá „magický kubismus“. A tentokrát poprvé opustil klasický film a vydal se za dobrodružstvím digitální fotografie.
Zdeněk Stuchlík, fotograf a ředitel Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě: „Je čím dál obtížnější obstarat si normální, klasický film. Pak jsou tady problémy s vyvoláváním. Byly to tyto čistě tyto pragmatické důvody, proč jsem přešel na digitální technologii a zjistil jsem, že je vlastně škoda, že jsem to neudělal dřív.“
Snímky jsou vystaveny v galerii i v přilehlé kavárně. Velké tisky v oknech ovšem poutají také pozornost kolemjdoucích.
Klára Jančíková, kurátorka výstavy: „To vlastně vychází z toho, co nabídl tento prostor. Je tady pět velkých oken, kam se daly umístit velké formáty, takže jsme toho využili."
Výstavu Zdeňka Stuchlíka, vědce i fotografa, si můžete v Galerii KUPÉ prohlédnout do 28. února.
---
Převládající varianta koronaviru Omikron zvýšila počet chybějících zaměstnanců. Mnohé společnosti musely kvůli nedostatku pracovníků omezit svůj provoz. Plošné testování na pracovištích probíhá od poloviny ledna 2x týdně. Vláda teď bude rozhodovat, zda pokračovat dál.
Pracovní směna začíná v této firmě v šest ráno. Ještě předtím, než vstoupí 85 zaměstnanců do dílen a kanceláří, jsou pro ně připraveny samotestovací antigenní sady. Vládou nařízené plošné testování tady provádějí už třetí týden. Vždy v pondělí a ve čtvrtek.
Petr Obrusník, dělník ve výrobě, Hagemann a.s.: „Musíme přijít dřív do práce, ať jsme připraveni a můžeme začít v šest hodin pracovat.“
Od začátku roku tady testovali popáté. Nově teď tato povinnost odpadá těm, kteří měli pozitivní PCR test ne déle než před 30 dny. Během lednového testování zatím nikoho kvůli pozitivnímu výsledku domů poslat nemuseli.
Pavla Kurečková, personalistka, Hagemann a.s. „Měli jsem všechny zaměstnance prozatím negativní. S tím, že máme lidi v karanténě. Ale s tím, že se dostali do kontaktu s jinou osobou a karanténa jim byla nařízena.“
Problém s nedostatkem zaměstnanců tady nemají. Co je trápí víc, je stagnace automobilového průmyslu. Dodávka aut, na které vyrábějí nástavby, totiž kvůli koronavirové krizi vázne.
Milan Pardy, výrobní ředitel, Hagemann a.s. „Nejsme schopni držet termíny. Jak materiál, tak podvozky, auta, na kterých jsme závislí, nám chodí pozadu tři měsíce až půl roku.““
Nedostatek zaměstnanců kvůli nákaze koronavirem, nařízené karanténě či izolaci, nebo i kvůli chřipce pocítili již dříve na opavském magistrátu. Omezit provoz museli na podatelně a kontaktním místě Czech point. Aktuálně v práci chybí pět desítek zaměstnanců z 340. Pondělní testování přidá zřejmě další. Pozitivně vyšlo v 9 případech.
Roman Konečný, mluvčí Magistrátu města Opavy: „Používáme citlivější testy, jedná se o testy, které by měly zachytit nákazu omikron.“
Zaměstnanci chybí také v Městské knihovně Petra Bezruče. Do práce jich nepřišla třetina. Protože čtenáře nemá kdo obsluhovat, musela organizace tuto situaci řešit zkrácením odpolední půjčovní doby.
Zuzana Valentová, ekonomka, Knihovna P. Bezuče, Opava: „Vzhledem k tomu, že všichni naši zaměstnanci na naší pobočce v Kateřinkách jsou už nemocní, nebo v karanténě, nebo mají ošetřování člena rodiny, tak tuto pobočku jsme museli od pondělka uzavřít.“
V současné době převládá ve vzorcích testovaných na koronavirus varianta omikron, která se rychle šíří. Počet pozitivních záchytů v plošném firemním testování v posledních dnech narůstá. Tento týden vláda rozhodne, zda budou podniky své zaměstnance testovat i nadále.
---
Přestože nová divadelní sezóna začala s prvním lednovým dnem, lidé ale stále se zakoupením předplatného váhají. Obávají, že kvůli karanténě nebo nemoci, do divadla nebudou moci jít. Nebo také, že ze stejných důvodů bude představení odloženo. To se stalo také první letošní premiéře, inscenaci Cyrano z Bergeracu.
10 premiér naplánovalo Slezské divadlo na letošní sezónu, která už podruhé začíná namísto v září v lednu. Zatímco v minulých letech bylo předplatitelů kolem dvou tisíc, tentokrát se stálí návštěvníci do divadla nehrnou. Důvodem je nejistota, zda bude představení kvůli karnaténě nebo nemoci účinkujících vůbec odehráno, nebo zda oni sami, ze stejných důvodů, budou moci do divadla jít. Návštěvníky odrazuje i povinné očkování, kterým je podmiňován vstup.
Jiřina Rossípalová, obchodní oddělení, Slezské divadlo, Opava: „Předplatitelů je v současné chvíli tak 60% oproti dřívějšku.“
Od začátku pandemie Slezské divadlo muselo zrušit 155 představení, v jednom měsíci třeba i dvacet. A náhradní termíny hrne stále před sebou.
Jiřina Rossípalová, obchodní oddělení, Slezské divadlo, Opava: „Pokud všechno dobře dopadne, tak by neuvedená představení měla být odehrána do konce února. Často je dlužíme i ze sezony 2019/20.“
S dvou týdenním odkladem kvůli nemoci v souboru se dostala k divákům premiéra hry Edmonda Rostanda Cyrano z Bergeracu.
Tato hra měla být původně uvedena na jaře loňského roku. Divadla byla ale kvůli lockdownu zavřená, a tak ji ani nezačali ve Slezském divadle zkoušet. Do programu se Cyrano dostal až nyní.
Jiří Seydler, režisér, šéf činohry Slezské divadlo, Opava: „ Samozřejmě, že nám pořád někdo chybí na zkouškách. Různě to alternujeme, zaskakujeme případně já to jenom čtu. No prostě, děláme, co se dá“
Nakonec si diváci přece jen mohli užít příběh psaný ve verších, plný brilantních šermířských soubojů a nešťastné lásky. Cyrano, nápadný nejen kvůli svému důvtipu ale také mimořádně velkému nosu, je zamilovaný do Roxany. Ovšem její srdce patří Kristiánovi.
Daniel Volný, herec, Slezské divadlo, Opava:. „Je to mladý čerstvý voják, kadet, který nastoupil do služby. Zamiloval se. Bohužel to s holkama moc neumí. Takže mu pomůže Cyrano.“
Soňa Křepelová, herečka, Slezské divadlo, Opava: „Roxana oproti tomu, jak se standardně znázorňuje, tak není tak naivní. Má v sobě ďáblíka, je to žena činu.“
Příběh milostného trojúhelníku se odehrává na jednoduché scéně, které vévodí kovová konstrukce se schody. A skvěle tak na ní vynikají propracované kostýmy Tomáše Kypty.
---
V Galerii KUPÉ vystavuje své fotografie profesor teoretické fyziky Slezské univerzity Zdeněk Stuchlík. Výstava s názvem Andělé města světla předkládá snímky, prostřednictvím kterých nechává autor nahlédnout do nejednoznačnosti světa a lidského bytí.
Zdeněk Stuchlík je úspěšným astrofyzikem, který spolupracuje s prestižními světovými univerzitami a vědeckými pracovišti v celém světě. Je zakladatelem a také ředitelem Fyzikálního ústavu Slezské univerzity. Fotografování se soustavně věnuje posledních dvacet let. Snímky z minulého roku reflektují současnou dobu, jak proměnila jásavé světlé dny v ponuré, až strašidelné temno.
Zdeněk Stuchlík, fotograf a ředitel Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě: „Je tam pochopitelně i jistá deprese, ale na druhou stranu pořád v tom všem vidíte naději, která je pro budoucnost.“
Stuchlík doslova „maluje světlem“ a v minimalistické abstraktní formě ukazuje světlou tvář města, která vystupuje z temnoty. A také jeho anděly.
Klára Jančíková, kurátorka výstavy: „Kteří jsou jako mýtické bytosti a zároveň to mohou být tajemné přízraky nebo něco, co se ukrývá uvnitř nás samotných.“
Všechny fotografie prořídil autor v Opavě, kde pracovně působí. Tři desítky snímků vytvořil stylem, který sám nazývá „magický kubismus“. A tentokrát poprvé opustil klasický film a vydal se za dobrodružstvím digitální fotografie.
Zdeněk Stuchlík, fotograf a ředitel Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě: „Je čím dál obtížnější obstarat si normální, klasický film. Pak jsou tady problémy s vyvoláváním. Byly to tyto čistě tyto pragmatické důvody, proč jsem přešel na digitální technologii a zjistil jsem, že je vlastně škoda, že jsem to neudělal dřív.“
Snímky jsou vystaveny v galerii i v přilehlé kavárně. Velké tisky v oknech ovšem poutají také pozornost kolemjdoucích.
Klára Jančíková, kurátorka výstavy: „To vlastně vychází z toho, co nabídl tento prostor. Je tady pět velkých oken, kam se daly umístit velké formáty, takže jsme toho využili."
Výstavu Zdeňka Stuchlíka, vědce i fotografa, si můžete v Galerii KUPÉ prohlédnout do 28. února.
---