Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky
Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.
Správě železnic v současnosti zbývá zprovoznit necelé tři desítky traťových úseků. Některé železniční tratě voda prakticky zničila a obnovení provozu potrvá i několik měsíců.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Stále máme nefunkční železniční tratě. Jsou silně poškozeny a vlastně se teď připravují tendry, co mám informace proto, aby ty práce co nejrychleji začaly. Ty škody jsou opravdu velké, je tam náhradní autobusová doprava, která zatím funguje, ale jsou tam poničené hodně ty území celé, celá ta trať je podemletá, takže jsou úseky, kdy trať je ve vzduchu, vůbec nemá vlastně žádný podklad, takže ty práce budou určitě na dlouhou dobu, ale věřím, že se to podaří co nejrychleji opravit tak, aby železniční doprava fungovala. Nefunguje ani z Opavy do Krnova a samozřejmě i na tento směr je železnice poškozena.”
Nela Eberl Friebová, tisková mluvčí, Správa železnic: “Počítáme s tím, že se opraví všechny železniční tratě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, které byly před povodněmi provozuschopné. Největší prioritou teď pro nás je obnova železničního spojení z Ostravy do Opavy, zde pracujeme s termínem obnovení v polovině října. Dále na Krnov by se pak podle nynějších předpokladů mělo začít jezdit v druhé polovině prosince.”
V současné době jezdí vlaky z Opavy - východ do Hradce nad Moravicí a z Kravař do Hlučína a do Chuchelné.
Nela Eberl Friebová, tisková mluvčí, Správa železnic: “Co se týká plánovaných elektrizací tratí, ano, povodně zasáhly i tratě, kde plánujeme elektrizace, nicmémě tyto projekty jsou v přípravě a nyní je to tedy nějakým způsobem neohrožuje. Nicméně v současné době platí, že pro nás je v co nejkratší době odstranit povodňové škody a obnovit plnohodnotný železniční provoz.”
Co se týče elektrizace, tak prioritní je elektrizace traťového úseku mezi Opavou a Krnovem, který zajistí další rozvoj západní části MS kraje.
Martin Dostál, referent odboru rozvoje města a strategického plánování opavského magistrátu: “Pro nás je klíčová ta elektrizace a revitalizace páteřní železniční trati západní části MS kraje nesmírně důležitá pro nejen rozvoj Opavska, ale i Krnovska, Osoblažska, Bruntálska. Chceme tím podstatným způsobem zkrátit jízdní doby a zpřístupnění západní části MS kraje na železniční koridor a na budoucí vysokorychlostní trať, kterou momentálně stát připravuje.”
Elektrifikace tratě Opava Krnov přinese zrušení dieselových vlaků, místo kterých budou jezdit elektrické. Cestující z Krnova tak nebudou muset v Opavě přestupovat.
Radek Postawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Než ale vznikne tato elektrizace, tak my už budeme od roku 2026 jezdit bateriovými vlaky, takže už od roku 2026 nebude mutné přestupovat, ale pak se dodělá lehká elektrizace a tím pádem bateriové vlaky tam nebudou potřeba a budou jezdit jinde. Teď se to bude projektovat, musí se dělat EIA, máme to na 3 etapy, takže první z etap je optimalizace tratě Opava Krnov. Zároveň tam je i ta lehká elektrizace a potom je ještě další etapa Opava Ostrava. Máme tam i bypass Opavy, aby mohly potencionální nákladní vlaky objíždět Opavu-východ s tím, že plánujeme v budoucu, že by tam mohly projíždět i nějaké rychlíky a zrychlilo by se to z Olomouce směrem na Ostravu, ale to je zatím budoucnost.”
Martin Dostál, referent odboru rozvoje města a strategického plánování opavského magistrátu: “Co se týká zkapacitnění obou traťových úseků, ať už mezi Opavou a Krnovem nebo Opavou a Ostravou-Svinov, tak počítáme v dílčích úsecích zdvoukolejnění této tratě. Bude záležet samozřejmě na poměrech v území a samozřejmě na územní průchodnosti. Všechny tři stavebně technické záměry v cenové úrovni roku 23 by měly dosáhnout 15, 4 miliardy, samozřejmě fyzická realizace v tuto chvíli nelze odhadnout.”
Elektrizace trati by měla přinést rychlejší spojení a více vlakových spojů ať už na trati z Opavy do Krnova, tak na trati z Opavy do Ostravy.
---
V Opavě pokračují s odklízením následků povodně
Lidé v zatopených oblastech Opavy mají to nejhorší za sebou, práce na úklidu ale zdaleka nekončí.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Ty nejzákladnější úklidy jsou provedeny, to znamená ty domácnosti jsou dneska vyčištěny, odpady se zmenšují. Stále funguje to, že máme mezideponie, to znamená také ty překladiště, jak tomu říkáme, aby jsme si ulehčili v dopravě, protože se stále odváží veškerý odpad na skládky.”
Aby se co nejrychleji zasažená místa vyčistila, mohou lidé stále parkovat zdarma ve všech parkovacích domech, parkovištích i modrých zónách. Výjimkou jsou tradiční parkoviště jako např. na Dolním náměstí nebo Krnovské ulici, kde se mohlo parkovat zdarma jen do 4. října. Stále také platí, že veškerou pomoc město zajišťuje koordinovaně prostřednictvím e-mailu .
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Tam sbíráme veškeré informace, dále je distribuujeme na pověřené lidi jak dobrovolníky, tak humanitární pomoc, všechno ostatní. Jsou tam požadavky na vysoušeče, teplomety nebo čerpadla. Všechno distribuujeme podle těchto pořadníků, takže prosím tam ať to máme na jednom místě.”
Lidé se také stále mohou obracet na krizovou linku 553 756 621, která je v provozu ve všední dny, a to od 8 do 15 hodin.
Vedení města prosí zahrádkáře, aby o tomto víkendu pokud možno byli na svých zahrádkách. Spolu s armádou totiž připravilo odvoz odpadu z těchto kolonií. Pokud přijedete auty, zaparkujte je tak, aby nebránila v průjezdu těžké techniky.
U vojenského splavu začala oprava vodou podemletého mostu. Průjezdný by mohl být v polovině příštího týdne.
---
Velká voda poničila i hřiště FK Slavia Opava
Velké škody voda napáchala i na sportovištích. Následky povodně aktuálně řeší i fotbalový klub Slavia Opava, kde ničivá povodeň zaplavila obě hřiště i zázemí klubu.
S odstraňováním následků ničivé povodně teď bojuje fotbalový klub Slavia Opava. A to především s nánosy bahna. Naštěstí pomáhají hráči i jejich rodiče. Vše se musí dělat ručně.
Dalibor Fišer, předseda Fotbalového Klubu SLAVIA OPAVA: “Teď nám nezbývá nic jiného než ručně odklízet bahno, protože těžká technika by udělala brázdy a asi bysme to hodně zničili to hřiště, protože je pořád měkké, podmočené a není asi reálné tady najet něčím těžším.”
Voda zatopila obě fotbalová hřiště a sahala až do výšky nad dva a půl metru. Dvě branky odnesla a také jednu střídačku,
Dalibor Fišer, předseda Fotbalového Klubu SLAVIA OPAVA: “Na budově je čára, v budově bylo odhadem metr 10, ale v té spodní části budovy je bohužel všechno zničeno včetně posilovny. Co se nám podařilo zachránit, řekl bych to nejcennější co tu máme, to jsou sekačky, další nějaké sportovní vybavení, plno branek a další věci. Co je špatně, to vidíte tady za mnou, to jsou zničené obě hrací plochy. Neuvěřitelné množství bahna a plno dalších škod jako jsou poškozené ploty, díra v hřišti, když jsme to vyčíslovali, tak je to fakt velké pro nás.”
Pomoc slíbilo i město, bez kterého by klub neměl šanci tuto těžkou situaci zvládnout.
Dalibor Fišer, předseda Fotbalového Klubu SLAVIA OPAVA: “Momentálně se domlouváme na realizaci oprav hřiště, na to bysme samozřejmě neměli finance, takže město momentálně přemýšlí, jak nám může pomoct, nebo respektive se domlouvá s firmou, která by tady potom dala do kupy, nebo rekonstruovala ty dvě hrací plochy. To není p naší práci, to nejsme schopni zvládnout. Protože to se musí verifikovat, musí se tam dávat nové podloží, musíme plno dalších prací tady provést, takže to není o nás u, to nezvládneme.”
Pomoci mohou i ostatní.
Dalibor Fišer, předseda Fotbalového Klubu SLAVIA OPAVA: “V neposlední řadě bych chtěl říct, že jsme vypsali i sbírku a transparentní účet, na který už někteří rodiče přispívají, za což jsme strašně moc rádi.”
Dobrou zprávou je, že tréninky se klubu podařilo zajistit díky solidaritě fotbalových klubů v okolí.
Dalibor Fišer, předseda Fotbalového Klubu SLAVIA OPAVA: “Pomáhají nám Kylešovice hodně, které nám dávají vlastní prostor na umělé trávě s povolením Slezského, teď nám pomáhají Otice, že můžeme tam dát žáčky. Chvalíkovice nám pomáhají, Chmelinec v Jaktaři a umělá tráva v Chlebičově. Fotbalový klub v Chlebičově nám přispěl 15 500 korun v rámci výběru vstupného na povodňové škody, za což jsem strašně rád a moc bych jim za to chtěl poděkovat.”
Vedení klubu věří, že se vše podaří dát do pořádku tak, aby se na jaře hrálo a trénovalo na domácím hřišti.
---